Világgazdaság, 1976. október (8. évfolyam, 191/1935-212/1956. szám)

1976-10-22 / 206. (1950.) szám

I 1976. OKTÓBER 22. ­ Az állami beavatkozás fontosabb területei Japánban (Folytatás az 1. oldalról) tok differenciáltan, tehát sokkal in­kább a gazdaság makroszférájában ér­vényesülnek, az általános gazdasági életre gyakorolnak — döntően hitel­megszorító, vagy hitelkönnyítő — ha­tást. Ehelyütt — aktualitása miatt — csupán egyetlen „nyílt piaci művelet­ről” kívánunk szólni, nevezetesen a japán kormány nagymértékű kötvény­­kibocsátó tevékenységéről. A pénzügyi életben ellentmondásoknak látszó mű­velet (a recesszióból való kilábalást nem segíti elő ha hitelszűkét terem­tünk) a reálszférában válik érthetővé: a kötvények ellenértékeként nyert anyagi eszközök többsége amúgy is té­továzó, a gazdasági kilátásokkal elége­detlen tőkékből tevődik össze, amivel a kormány az állami beruházások hosz­­szú távon is tervbe vett felfutta­tását kívánja mielőbb megkezdeni. (Az 1976-os pénzügyi évre szóló költségve­tésben a forrás oldalon igen jelentős, 24 milliárd dollárnak megfelelő értékű kötvények kibocsátását tüntetik fel.) Egyébként az állam költségvetési po­litikája sem tartalmaz igazán sajátos­­ elemeket Japánban. A gazdaságpolitikai beavatkozás differenciált lehetőségét a­­ különféle adókedvezmények teremtik meg. Nagy teret igénylő felsorolások helyett itt csupán legjellegzetesebb­­ csoportjaikra utalunk: üzemi berende­zések felújtását, a régiek selejtezését, a kutatási és fejlesztési kadások növe­lését, a strukturális fejlesztést, fúzió­kat, külföldi tevékenység végzését ked­vezőbb adófeltételekkel ösztönzik. Emellett 100%-osnál nagyobb mértékű értékcsökkenési leírás engedélyezésével befolyásolják a magánvállalatokat a géppark fejlesztésére, az ún. „elmara­dott” és a szénbányászati vidékeken való új beruházásokra, nyersolajtárolók és bérházak építésére, új technológiák kereskedelmi mértékben történő elter­jesztésére, valamint a kis- és közép­­vállalatokat a kormány által megjelölt tőkebefektetésekre illetve korszerűsítési és munkásképzési kiadásokra. IPAR- ÉS KÜLKERESKEDELMI POLITIKA Az ipar- és külkereskedelmi politika képezi az állami beavatkozás legjelen­tősebb területét Japánban. Az Ipari és Külkereskedelmi Minisztérium (MITI) még talán a Pénzügyminisztériumot is megelőző csúcsszerv, amely a háború utáni fejlődés gazdaságpolitikai cent­ruma volt. A hazai gazdaság struktú­rájának és dinamikájának (ki)alakítása, valamint a nemzetközi versenyviszo­nyok érzékeny, egyszerre defenzív és offenzív követése — ebben foglalhatók össze a minisztérium munkájának fő érdemei. Az eredmény — a japán gaz­daság példátlan sikerű fejlődése —­­ pedig ismeretes. Az alábbiakban az ipar- és külkeres­kedelmi politika gyakorlásának fonto­sabb területeit tárgyaljuk — rangsoro­lás nélküli sorrendben. Új iparágak (mint pl. a háború után kiépített ún. öt alapiparág, az acél-, hajóépítő-, energia- és petroké­­miai ipar) kifejlesztésére a japán kor­mány a segédeszközök egész arzenál­ját vezette be: a különféle adókedvez­ményeken kívül alacsonykamatú ál­lami bankhitelekkel, a gép- és beren­dezésimport vámmentessé vagy vám­kedvezményessé tételével, szabadalmak és know-how-vásárlások elősegítésével támogatták kialakulásukat. Viszonylag ritkán fordult elő, hogy közvetlen szubvencióban is részesítették volna ezeket az iparágakat, legfeljebb bizo­nyos kutatási-fejlesztési tevékenységek, nagyobb méretű kutatási programok kaptak ilyen segítséget. A háború utáni gazdasági fejlődés egészen a 70-es évekig tartó időszaká­nak jellemző kísérő jelensége volt, hogy Japán, miközben az érdekeinek ugyancsak megfelelő szabadkereskede­lem szószólójaként lépett fel, saját, még csak izmosodó, de később jócskán megerősödött iparágait is hosszú időn át erőteljesen védte a külföld verse­nyével szemben. A védelem fő eszkö­zei az áru- és tőkeimport különféle korlátozásai (tilalmak, kontingensek, kvóták, vámok, adminisztratív akadá­lyok) voltak, amelyeket­­ a gazdaság nagykorúvá­­ válásával a nemzetközi versenytársak egyre növekvő ellen­szenvvel, sőt tiltakozással néztek. A 70-es években több reláció (USA, Kö­zös Piac, Délkelet-Ázsia) tekintetében is kiéleződött Japán helyzete, s ez az­után lendületet adott a liberalizáció folyamatának úgy, hogy ma már csu­pán főként a mezőgazdasági termékek behozatala, illetve a külföldi tőkének a mezőgazdaságban, az olajfinomításba, bőrgyártásba és a kiskereskedelembe történő beépülése ütközik akadályokba. A termelés szerkezetének meg-meg­­újuló korszerűsítése a japán gazdaság nagyarkú rugalmasságának bizonyíté­ka. A nagy iparszerkezeti váltások (a háború előtti hagyományos, főként könnyűipari ágazatok a már említett nehéz- és vegyipari ágak váltották fel; a­­60-as évek közepétől jelentkező rela­tív munkaerőhiány után a minél in­kább technológiaigényes termelés, a 70-es években kiéleződő nyersanyag­­energiagondok miatt pedig az ezekkel való takarékosság, az ún. tudásinten­­zív ágazatok előtére állítása­ a válla­lati szférában egyfelől a konkurrens cégek túl nagy számának csökkenté­sére irányuló állami befolyásolásban, illetve a korszerűsítő beruházások, új technológiák bevezetésének ösztönzésé­ben nyilvánultak meg. A piaci spontán hatásokon kívül (kisebb cégek tönkre­menetele) ugyanis az állam is abban az irányban fejtette ki befolyásoló po­litikáját (az ún. adminisztratív irányí­tást), hogy sok kis vállalat „túlzott versenye” helyett erős, a nemzetközi konkurrenciával is megbirkózó válla­latcsoportok jöjjenek létre. A 70-es években jelentkezett recesszió idején a MITI több ágazatra kidolgozta a kívá­natos fúziós modellt, melyet a magán­­szektor lényegében hosszabb-rövidebb idő elteltével követ is. A fúziók, a kartellek létrehozása ugyanakkor felveti a piaci verseny biz­tosításának kérdését. Ennek fő intéz­ményes őre a Fair Trade Commission (az ü­szeti tevékenység tisztességét védő bizottság, röviden: FTC), amely — a monopóliumellenes törvény alapján — lényegében a monopolhelyzetek kiala­kulása, illetve az ezzel való visszaélé­sek ellen harcol. Nem szólva azonban a vezetésében nemrégiben bekövetke­zett személyi változásról, melyet hozzá­értő szakemberek egyértelműen az in­tézmény gyengüléseként értékelnek, az FTC csupán fellendülési szakaszokban kaphat jelentősebb szerepet. Az ezzel együttjáró inflációs folyamat ugyanis a társadalom monopóliumellenes reakció­ját váltja ki (az 1973-ban bekövetkezett több igazi ok nélkül áremelés idején például az FTC gazdasági bírságokat tudott kiszabni), recesszió idején vi­szont a vállalatok elsősorban nem az áremelésre, hanem a kapacitás kihasz­nálatlanságának csökkentésére törek­szenek, s a társadalmi közvélemény is inkább a vállalatok „megmentésében”, munkaalkalmak teremtésében látja a fő feladatot. A versenykörülmények fennmaradá­sát szolgáló állami intézkedések közé sorolható ágazati szinten az ún. ha­nyatló iparágak, a vállalti szférában pedig a kis- és középvállalatok támo­gatása. A háború utáni fejlődés során tény­legesen hanyatló iparág Japánban igen kevés volt. Az 50-es évek végén az olcsó kőolaj importjának felfutása ítélte hanyatlásra a hazai szénbányá­szatot, a 70-es évek elejétől kezdve pe­dig főként a környező fejlődő országok textiltermékeinek versenye, illetve a japán—amerikai textilegyezmény veze­tett bizonyos textilipari tevé­knységek háttérbe szorulásához. A szénbányá­szatot tekintve, a kormány a szénbá­nyászok nagy munkanélküliségének el­kerülése érdekében már hosszú ideje, törődött az ágazat nehézségeivel, majd a kőolajárak négyszeres növekedése miatt újabban különösen is igyekszik támogatni a szénbányászatot, ezért je­lentős szubvenciókban, alacsony kama­tú kölcsönökben részesítette és része­síti a bányákat. Emellett — adó- és hitelkedvezmények révén — érdekeltté teszi az elekkromos erőműveket és a nagyobb energiafogyasztókat abban, hogy a költségtényezők által indokolt­nál nagyobb mértékben használjanak fel szenet. Ugyanekkor viszont a mun­kások más ágazatokba való átáramlá­­sának, átképzésüknek ösztönzésére is rendelkezésre állnak anyagi alapok. A szénbányászat szubvencionálásának döntő forrása az importkőolajra kive­tett 10%-os vám. Ami pedig a textil­ipart illeti, a többletgéppark leépítésé­nek, a korszerűsítéseknek már a meg­előző időszakban való ösztönzése után, az 1971-es japán—amerikai textilegyez­ményt követően exportveszteségeket szenvedő vállalatoknak a kormány tel­jes kártalanítási szubvenciót adott gé­peik leselejtezése esetén, illetve ala­csony kamatú kölcsönöket a géppark modernizálásához. Igen sokrétű támogatásban részesül­nek Japánban a kis- és középvállala­tok. A támogatás alapelve természete­sen az, hogy csak azokat a vállalatokat segítik, amelyek készek alkalmazott technológiáik, termékszerkezetük vagy szükség esetén akár termelési profiljuk meg-megújítására, tehát hátrányos hely­zetük nem tevékenységük milyenségé­ből, hanem csupán méretükből fakad. A támogatás több területen is tapasz­talható. Elsőként az MITI égisze alá tartozó Kis- és Középvállalati Ügynök­séget (Small and Medium Enterprise Agency) említhetjük, amely a legmaga­sabb szinten „tervezi” és kivitelezi a kisebb vállalatokkal kapcsolatos állami intézkedéseket, illetve figyeli a külön­böző kormányszerveknek a kisvállala­tokat érintő munkáját. A központi és a helyi költségvetésekből a kisvállalatok kétfajta kamatmentes kölcsönt ve­hetnek igénybe felszerelésük moderni­zálására, vagy pedig szövetkezetek, kö­zös létesítmények alakítására. Ezeken a forrásokon kívül számos állami in­tézményt hoztak létre, amelyek lénye­gében a hitelpiacokon kedvezőtlenebb helyzetben levő kisvállalatok hitelellá­tására hivatottak. Ugyancsak kormány­zati pénzeszközök révén ingyenes veze­tési tanácsadás, illetve ipari kutatóin­tézetek kutatási eredményei teszik tel­jesebbé a kisvállalatok támogatását. A vállalatok befolyásolánának egyik legjelentősebb módja a kormány és a magánszektor közötti kétirányú kon­zultációk szorgalmazása. A tervezésnél említettekhez hasonlóan számos egyéb területen megfigyelhető a kormány és a magánvállalatok képviselőinek közös részvétele. Az együttes tanácskozások során azután mindkét fél megismerke­dik a másik nézeteivel. A legjelentő­sebb ilyen intézmény az Iparszerkezeti Tanács, amely tulajdonképpen az ipari és külkereskedelmi miniszter tanács­adó bizottsága, és a gazdaság szerkezeti változásaival, a fúziókkal kapcsolatos kérdésekkel foglalkozik és javaslato­kat tesz a kormánynak. Ugyancsak „vegyes” részvétellel működik a JETRO (Japan External Trade Organization nevű külkereskedelmi hivatal), mely világméretű szervezeti hálózatával, piackutató munkája, információs rend­szere és reklám- és propagandatevé­kenysége révén főként a japán export elősegítésén fáradozik, valamint a The Export Conference (exporttanács), mely az exportösztönzés hazai szerve, és a Japan Factory Plant Export Associa­tion (gyárakat exportálók társulása), amely külföldi fejlesztési projektumok­kal kapcsolatos műszaki tanácsadást, nehézgépipari berendezések exportjá­nak támogatását végzi. A vegyes, tehát állami és magánvállalati részvétellel kapcsolatosan természetesen hangsú­lyoznunk kell, hogy az említett szerve­zetekben többnyire csak a legnagyobb vállalatok rendelkeznek képviselettel, s ily módon a kisebbekkel szembeni in­formációs és pozíciós előnyeik csak to­vább nőnek. Dr. Hernádi András A tenger mélyének megkutatott ásványi kincsei Die Wirtschaft A mélytengerek nyersanyagkincsei­nek jelentőségét mi sem illusztrálja jobban, mint hogy a világ kőolajter­melésének máris kerek 20 százaléka származik a kontinentális talapzatból. A tenger vizében ezenkívül oldott só alakjában sok más ásványi nyersanyag is található. E sók 99 százaléka nát­rium, klór, magnézium, bróm, kén, bór, kálium és kalcium elemekből te­vődik össze, a többi ismert elem kon­centrációja azonban olyan csekély, hogy a jelenlegi műszaki feltételek mellett gazdaságosan nem aknázható ki. A világszerte elhasznált konyhasó 30 százaléka is a tenger vizéből szárma­zik. A konyhasót meleg és száraz klí­m­á­s­ú országokban, főként a mediterrán térségben, Közép-Amerikában, Japán­ban, Kínában és Afrika egyes országai­ban úgynevezett szalm­ákban a víz el­­párologtatása nyomán nyerik. Konyha­són kívül erősen koncentrált kálium-, bróm- és magnéziumsó is található kü­lönösen India nyugati partjainál, Ka­liforniában, a Káspi-tenger partján és a Holt-tengernél. Ezeken a helyeken máris hatalmas ipari üzemek létesül­tek, elsősorban magnézium kitermelé­sére. A világ magnézium termelésének 50 százaléka a Szovjetunió, az USA, Anglia és Japán úgynevezett hidro­­metallikus üzemeiből származik. Mivel azonban ezeknek az elemek­nek kivonása egyelőre túlságosan is drága, a tenger mélyének kutatói, kü­lönösen szovjet tudósok új eljárások kikísérletezésén fáradoznak. A Lomo­noszov kutató­hajónak így már 1964- ben sikerült ioncserélőkkel szín­ara­nyat nyerni. Japánban lezárultak az előkészületek a tenger mélyében talál­ható urán hasonló módon való feltárá­sára. Ettől azt remélik,­­hogy 1985-ig az energia­szükséglet 15 százalékát már a tengerből nyert uránból elégít­hetik ki. A tudomány és az ipar figyelme egyre inkább azokra a mangánrögök­re, érciszapokra és nehézásvány tar­talmú görgetegekre irányul, amelyek a tenger fenekén, vagy a tengerfenék ta­lajában pár méter mélyen található. A mélytengerek fenekén levő mangánrö­gök és a 25 centiméteres átmérőt is el­érő korong alakú képződmények szá­mos értékes elemet tartalmaznak. Leg­nagyobb gazdasági jelentősége azonban az itt található réznek, nikkelnek, ko­baltnak, mangánnak és vasnak van. Újabb közlemények rámutatnak, hogy az északi Csendes óceánban az ötödik és a huszonötödik szélességi fok kö­zött öt alakban elhelyezkedve 3—6000 méter mélységben magas fémtartalmú mangán rögök hevernek. Ezeknek átla­gos fémtartalma a következő: 29 száza­lék mangán, 6 százalék vas, 1,4 száza­lék nikkel, 1,1 százalék réz, 0,25 száza­lék kobalt és 0,15 százalék cink. A Csendes óceán teljes készletét man­gánból 360 milliárd tonnára, vasból 210 milliárd tonnára, nikkelből 15 milliárd, titánból 10 milliárd, rézből 8 milliárd, kobaltból 5 milliárd, cink­ből, molibdénből és más fémekből 0,5—1 milliárd tonnára lehet becsülni. Jelentős vagyonok rejtőznek ezenkívül a Vörös-tengerben, Peru partjainál és a Fülöp-szigeteket övező tenger vizé­ben is. A Vörös-tengeren 1963 óta szá­mos kutatóhajó járt színesfém leletek után, a legpontosabban eddig a Dzsid­­da és Mekka magasságában fekvő At­lantis—II fémállományát mérték fel. Itt 24 millió tonna vasat, 3 millió ton­na cinket, 0,8 millió rezet és 0,8 mil­lió tonna ólmot tételeznek fel. Gazdaságosan azokat az úgynevezett nehézásvány görgetegeket érdemes ki­aknázni, amelyeknek fémtartalmát kü­lönböző természeti folyamatok jelentő­sen feldúsították. Ilyenek leggyakrab­ban a kontinentális talapzatokban ta­lálhatók, így az Indonézia és Malaysia előtt fekvő Szunda-self igen gazdag ónban. Ausztrália keleti partjai ilme­­nitben és rutilban, a Szovjetunió terü­letére eső keleti tenger pedig magne­­titben, Kamcsatka és Szahalin viszont arany tartalmú homokban. (1976. évi 16. szám) MELLÉKLET. Esélyek és kockázatok a világkereskedelemben transfurterfülgemeine ZEITUNG Fők DEUTSCHLAND A világkereskedelem idei első félévi alakulása két vonatkozásban is kedve­zőnek mondható. Egyrészt a nemzet­közi árucsere-forgalom a múlt évi sú­lyos recesszió után reálértékben is át­lagon felül bővült, másrészt két évi drágulás után tetemes árcsökkenés kö­vetkezett be. A világexport reálérték­ben 9, nominálértékben 7 százalékkal, az import pedig 15, illetve 10 száza­lékkal növekedett. A be- és kivitel alakulásának különbözősége főként ar­ra vezethető vissza, hogy a konjunk­turális javulás kezdetén a vállalatok készleteiket feltöltendő különösen sok nyers- és alapanyagok, valamint ter­melőeszközt importáltak. A világkereskedelem fellendüléséhez oroszlán résszel járultak hozzá a fej­lett tőkésországok, ahol a konjunkturá­lis javulás hatására erősen megnőtt a külföldi áruk utáni kereslet. Az USA, az NSZK, Franciaország és kisebb mértékben Japán javuló gazdasági klí­mája stabilizáló és ösztönző hatást tett partnereik gazdasági helyzetére is. Bár az erősödő keresletből a kőolajexpor­tálók termékei is részesedtek, a struk­turális változásokból mégis főként az ipari országok húztak hasznot. Miután részarányuk a világexportban a kő­olaj sokk hatására az addigi közel há­romnegyedről háromötödre csökkent, most újból elérte a kétharmados há­nyadot. Ugyanakkor a kőolajtermelők részesedése az 1974. első negyedévi egyötödről egyhetedre csökkent. Kivitel vonatkozásában 1975 és 1976 első féléve között változatlanul az USA és az NSZK vezetett, 57, illetve 48 milliárd dolláros exportértékkel. A harmadik helyre Japán került — he­lyet cserélve Franciaországgal. Kivite­lük értéke 30, illetve 29 milliárd dol­lárra rúgott. Az ötödik helyen válto­zatlan Nagy-Britannia helyzekedik el, a 6—7. helyen azonban ismét csere tör­tént, Kanada 19 milliárd 668 milliós értékkel megelőzte a 19 milliárd 467 millió dollár értékét, exportáló Hollan­diát. Az USA-bevitel tekintetében is élen áll. Importja *— 20 százalékkal növe­kedve — 61 milliárd dollárra bővült és az USA-nak a világ importjában korábban elfoglalt egynyolcados rész­aránya egyhetedre nőtt. Második he­lyen 42 milliárd dolláros importtal az NSZK áll, a harmadik helyb­ől Fran­ciaország kiszorította Japánt bevitelük értéke 31 milliárd 715 millió, illetve 30 milliárd 593 millió volt. Ötödik helyen Anglia áll szűk 28 milliárddal, a ko­rábban hatodik Kanada 20 milliárd 768 milliós értékkel két lépcsővel ke­rült feljebb, maga mögé utalva Olasz­országot (20 milliárd 593) és Hollan­diát (18 milliárd 400). Feltűnő Irán és Hongkong előretörése, ezek ugyanis 46, illetve 36 százalékos növekedési rá­tával a 20 legtöbbet importáló ország közé jutottak, kiszorítva Finnországot és Dél-Afrikát. Irán teljesítményét lát­va számítani lehet arra, hogy a többi kőolajtermelő , ország kereslet is nö­vekszik, Hongkong pedig bebizonyítot­ta, hogy nem csupán mint exportőr ér­demel figyelmet, hanem kicsit jelentős importőré is. A világkereskedelemnek a fellendü­lés ellenére vannak gyenge pontjai, így a legtöbb országban még mindig nem kielégítő a beruházási tevékeny­ség. Elgondolkodtató az is, hogy a nemzetközi árucserében tapasztalható átmeneti árcsökkenés után nem egy országban esetenként ismét erős drá­gulás kezdődött. Továbbra is prob­lémákat okoz az egyes országok inflá­ciós rátái közti jelentős különbség. A svájci, a nyugatnémet és az amerikai 2,6 százalékig terjedő inflációval éles ellentétben áll Franciaország, Olaszor­szág és Anglia igen gyors, 20 százalé­kig is terjedő drágulási üteme, amely nem egyszer importkorlátozásokra és monetáris megszorításokra ösztönözte az érintett országok kormányait. Mind­ez nem kevéssé járult a tavaly már helyreállni látszó a világgazdaság egyensúlyának ismételt ingadozásához. (1976. szeptember 28.) A KÍNAI MEZŐGAZDASÁG ÉS IPAR HEL­YZETE The Economist Az 1976—1980-as évekre szóló becs­vágyó kínai ötéves tervet, amelyet még Csou En-laj inspirált, mindmáig sűrű homály fedi. Ez év elején kellett volna megkezdődnie. De mindaddig fiókban hever, amíg a kínai tervező szakem­berek nem tisztázzák a prioritásokat. Erre annál is inkább szükség lenne, mert újabban egyre több jel mutat ar­ra, hogy az 1970-es években kibonta­kozó fellendülés kezd kifulladni. A fő probléma, hogyan használhatók fel a rendelkezésre álló erőforrások a lakosságnak fogyasztási cikkekkel tör­ténő fokozottabb ellátása érdekében. A lehetőségek politikailag korlátozottak. A kínai vezetőknek vagy a gazdasági növekedést kellene lelassítaniuk, vagy — az önellátás fogalmát rugalmasab­ban értelmezve — jobban támaszkodni a külföldi tőkekölcsönökre és a techno­lógia bevitelére. Kína mint jelentős potenciális olajexportáló ország (máris a 13. az olajtermelők sorában) elegendő garanciával rendelkezik, hogy meg is kapja az igényelt kölcsönöket. Azonkí­vül — ellentétben sok szegény ország­gal — Kína hatalmas mennyiségű tőke befogadására képes. Csakhogy a Vörös Logodó című kínai újság, az egyik legutóbbi számában, éppen ezért támadta Teng Hsziao­­pinget, mert — úgymond — a terme­lés fejlesztésében és a tudományos­műszaki haladásban a külföldi orszá­gokra akar támaszkodni. Mindamellett a „reálisan hasznos” bevitelt az ún. radikálisok sem ellenzik, csak az ő vo­naluk lényegbevágóan autarkiás. A rendelkezésre álló becslések sze­rint Kínának az egy főre eső reál GNP-je (nemzeti össztermék 1973. évi változatlan árakon amerikai dollárban számítva) a népi forradalom győzelmi évében (1949) még mindössze csak 74 dollár volt, de 1958-ra már 172-re emelkedett, majd 1961-ben a nagy elő­­reugrás évében visszaesett 118 dollárra, 1966-ban újból növekedett 190 dol­lárra, a kulturális forradalom évében stagnált, aztán felugrott 243 dollárra (az 1964. évi szint kétszerese), és újabban ismét lassulás mutatkozik a növekedésben. Összesen számítva Kína GNP-je 1974-ben 223 milliárd dollárra rúgott. (25 százalékkal volt nagyobb, mint Anglia nemzeti összterméke.) A mezőgazdaságban az átlagos évi 2 százalékos növekedése 1957-ben még alig tartót lépést a népszaporodással, 1963-tól kezdve azonban a gazdálko­dás modernizálására nagy erőfeszíté­seket tesznek, jelentősen fokozva a be­ruházásokat. Ilyen módon sikerült vé­get vetni az 1959 és 1983 között beál­lót pangásnak. Ámde a fejlődést újab­ban már súlyos visszahúzó erők féke­zik, és a külön beruházások már nem térülnek meg olyan mértékben, mint azelőtt. Kínában kevés a megművelhető föld, mindössze egy millió négyzetkilo­méter (az összes vidéki területnek csu­pán egytized része). Az öntözéses nö­vénytermesztésben felhasznált műtrá­gyamennyiség tekintélyes a fejlődő or­szágokhoz viszonyítva, de a mezőgaz­dasági kísérleti és tudományos munká­latok — mint az egyik amerikai szak­értői csoport megállapította — egy helyben mozognak. Ha Kína valóban el van szánva arra, hogy ellátja élelmiszerrel a la­kosságát és ha valóban igaz az, hogy a beruházások megtérülése csökken, akkor mind­ebből az következik: a beruházások nagyobb hányadát kell a mezőgazdaságba irányítani. A korábbi politikai felhasználta az ösztönzőket az élelmiszertermelés fokozására: a pa­rasztok magasabb árakat kaptak ter­mékeikért, míg az általuk fizetett ára­kat leszorították. A mezőgazdaságból származó kis jövedelmeket mentesítet­ték az adóktól. Az ipar gyors növekedése — 1957 és 1965 között évente 9 százalék — arány­talanságokat okozott. Több kulcsiparág még az 1973. és 1974. évi komplett üzemvásárlási hajrá után is újabb és újabb pénzbefektetésre, kiváltképpen idegen valutára szorul. Sokat költenek a vegyiparra (különösen a műtrágyák és petrolkémiai termékek gyártására). Ezenkívül a tőkeszükségletek a legége­tőbbek a vas-, acél- és az olajipar­ban. Kína igen gazdag vasércben csakúgy, mint szénben, bár ezek az ásványok eléggé gyenge minőségűek. Peking fi­gyelmen kívül hagyva a Szovjetunió és a Nyugat tanácsát, nem fordított pénzt a vasérc minőségének feljavítá­sára, holott ez életbevágóan fontos lett volna. Ennek következtében amerikai becslés szerint Kína most nem keve­sebb mint 90 millió tonna szenet (2 százalékot az 1974. évi termelésből) használ fel a 24 millió tonnányi nyers­acél előállításához. A nem kielégítő beruházások követ­kezménye az is, hogy Kína fokozódó mértékben szorul rá a nyersvas és a készacél bevitelére. 1975-ben csak Ja­pán 800 millió dollár értékben adott el készacélt Kínának és az összes acél­bevitel értéke valószínűleg megha­ladja az 1,2 milliárd dollárt. Csou En-laj miniszterelnökségének utolsó évében Kína már nagy meny­­nyiségben vásárolt berendezéseket, hogy javítsa vas- és acélgyártásának a minőségét. A 3 millió tonna kapaci­tásra tervezett vuhani acélkombinát, amely nyugatnémet és japán közre­működéssel épül és előreláthatólag jö­vőre indul meg, enyhít majd valamit a hengerelt acél hiányán. Óriási befektetésre volna szükség ah­hoz is, hogy Kína jelentős olajexpor­táló országgá váljék. Az 1971—1974-es időszakban az olaj­kitermelés 23 szá­zalékkal nőtt évente, a fogyasztás 20 százalékkal. Ha ez továbbra is így folytatódik, 1980-ra Kína mintegy 1 millió barrel exportálható szerény olajfelesleggel fog rendelkezni, de még ennek az exportszintnek az elérése is minden bizonnyal legalább 8 milliárd dollár beruházást tesz szükségessé, na­gyobbrészt külföldi valutában. Ámde a nyersolajtermelés növeke­dési rátája 1976 első felében hirtelen visszaesett évi 10 százalékra vagy azért, mert Japán vonakodik növelni kínai származású olajimportját, vagy pedig Kína jobbnak látta csak az olyan arányú fejlődést megengedni, amelyet saját erejéből tud finanszírozni, vagy végül azért, mert zavarok támadtak az olajmezőkön. (1976. szeptember 18.)

Next