Világgazdaság, 1979. július (11. évfolyam, 125/2631-145/2651. szám)

1979-07-05 / 127. (2633.) szám

gazdasági Élet EH. Fuvarpiac és szállítmányozás !! .... Előkészületben az európai Észak—Dél autópálya Valószínűleg 1990-ig befejeződik az Észak—Dél Autópálya építése — írja a A. Markowski lengyel közle­kedési miniszterhelyettes az Ekono­­micseszkoje szotrudnicsesztvo sztran­cslenov SZEV című folyóiratban. A munkálatokban 10 európai ország és 2 ENSZ-szerv, az Egyesült Nem­zetek Fejlesztési Programja (UNDP) és az Európai Gazdasági Bizottság (EGB) vesz részt. A kezdeményező szerepet a lengyel és a magyar kormány vállalta: még 1972-ben az ENSZ fórumán terjesztették elő el­képzelésüket. 1975-ben a tervezetet hivatalosan is az EGB elé bocsátot­ták, amely megadta előzetes jóvá­hagyását. Ezután az EGB, az UNDP és a lengyel kormány képviselőiből álló küldöttség végiglátogatta az ér­dekelt országokat. Még 1975 decem­berében Genfben összeültek Auszt­ria, Bulgária, Csehszlovákia, Görög­ország, Jugoszlávia, Lengyelország, Magyarország, Olaszország, Romá­nia és Törökország kormányképvi­selői, és megállapodást hoztak az autópálya-program irányító szervé­nek, az igazgató tanácsnak a meg­alakításáról. Az UNDP és az EGB jelentős támogatást nyújt az elő­készítő munkálatok tervezésében, koordinálásában és finanszírozásá­ban. 1976 és 1978 között az igazgató tanács és az alárendelt különböző szakértői bizottságok számos meg­beszélésén egyeztették elképzelései­ket. A tanácskozásokon kialakítot­ták az autópálya vonalvezetését is. Az útvonal északi végpontja a Balti-tengernél, Gdansk közelében lesz, és Cieszynnél éri el a cseh­szlovák határt. Pozsony közelé­ben kétfelé ágazik: az egyik elágazás Ausztrián keresztül Olasz­országba vezet, ahol becsatla­kozik az ottani autópályaháló­zatba. A másik (a jelenlegi M— 1 főútvonal vonalát követve) Bu­dapestig tart, ahol ismét elágazik: nyugati irányba a Balaton déli ol­dalán át Rijeka felé, a fővonal pe­dig Szegedre. Szegednél újra ketté­ágazik: Constantába, illetve Bel­grád—Nis irányába. Jugoszlávián belül, nem messze a magyar határ­tól egy elágazás az Adriai-tenger menti Plocséban végződik. Nis kö­zelében megint kettéágazik az út: Szaloniki, illetve — Bulgárián ke­resztül — Ankara felé. Ankarából kapcsolódó útvonalak vezetnek majd Irán, Irak és Szíria irányába, va­lamint Trabzon fekete-tengeri ki­kötő felé. A részt vevő országok az autópá­lyaépítést egyeztetett, közösen el­fogadott szabványok alapján való­sítják meg. Az elképzelések szerint módot kell nyújtania a 120 kilomé­teres óránkénti sebességre, de he­lyenként az autósoknak 100 vagy 80 kilométerre kell csökkenteniük se­bességüket. Azokon a szakaszokon, amelyeken óránként maximálisan 2—3 ezer gépkocsi áthaladására szá­mítanak kétszer két nyomsáv léte­sül. A nagyobb forgalmú szakaszo­kon ennél szélesebb lesz az autó­pálya. A határátkelőhelyeket is egyeztetett tervek alapján alakítják ki. Az igazgató­tanács határozata ér­telmében a végleges terveket 1981- ig kell kidolgozni. Az előzetes szá­mítások szerint a teheráru-szállít­­mányok Gdanskból 10 napon belül eljuthatnak a Közel-Keletre, 50 szá­zalékkal gyorsabban, mint a jelen­legi utakon, ötször gyorsabban, mint vasúton, és hétszer gyorsabban, mint vegyes — vízi és közúti — szállítás igénybevételével. A beru­házások megtérülési idejét 9—10 évre becsülik, ami az üzemanyag­fogyasztás csökkenéséből, és a me­netidő lerövidüléséből ered. (DDR­­Aussenwirtschaft) Tovább csökkent a leállított hajók száma A brémai hajózási intézet adatai szerint május közepén 491 egység összesen 13,4 millió dwt-vel volt tétlen, ez április közepéhez viszo­nyítva 10,9 százalékos csökkenést jelent; tankhajóknál a­­ csökkenés ennél is több, 14,6 százalékos. Az összes leállított hajók 67,5 százalé­ka tankhajó, korábban arányuk el­érte a 90 százalékot is, jelenleg 142 tankhajó áll mintegy 9 millió dwt kapacitással. A leállított hajótípusok között második helyen a kombi­nált hajók szerepelnek, mintegy 1,08 millió dwt-vel, itt 8 százalékos a csökkenés. Ugyanakkor 5,8 száza­lékkal nőtt a leszállított darabáru (generál Cargo) egységek száma, il­letve kapacitása. Mindezek a jelek a kereskedelmi hajózási forgalom megélénkülésére engednek következ­tetni. (DWZ, Verkehr) Hajózási együttműködés a Szovjetunió és Olaszország között Három magánkézben levő olasz hajóstársaság, a Costa, a Laura és a d’Amico az Olaszország és a Szov­jetunió közötti hajózási forgalom lebonyolítására Servizio Italia- Unione Sovietica, rövidítve SIUS név alatt közös szolgálatot létesí­tett, amelynek révén nagyobb arányban részesülnek a Fekete-ten­geri szovjet kikötők és Genova Sa­­vona, valamint Imperia olasz kikö­tők közötti forgalomban. Menet­­rendszerű járatokat létesítenek a fenti kikötők között és azzal szá­molnak, hogy amennyiben az álla­mi FINMARE csoporthoz tartozó Adriatica hajóstársaság is csatlako­zik a SIUS-hoz, az adriai kikötőket is bekapcsolhatják a forgalomba. {DVZ) A MAGYAR HIRDETŐ jelenti A vidék­i meghódításra váró piac Gyakori, hogy a reklámtevékeny­ség a nagyvárosokra koncentrálódik. Ezt tapasztalva felmerül a kérdés: milyen­­ körülmények között igényel­heti a piac egy része, hogy célzott kommunikációra érdemesnek tart­sák? A kérdés megválaszolása cél­jából több vizsgálat foglalkozott a kis- és közepes nagyságú francia városok életével. A lakosságot két csoportra osztották: a százezernél kevesebb lakosú és a százezernél népesebb városok csoportjára. (Az 1978-ban végzett demográfiai fel­mérés szerint a francia lakosság 56 3 százaléka él százezernél kisebb lé­lekszámú településeken.) A vizsgálatok eredményei szerint a 100 ezernél kevesebb lakosú hely­­ségekben aránylag kevesebb tv-ve­vőkészülék és mosogatógép műkö­dik, mint a 100 ezren felüli lélek­számú városokban. Ugyanakkor faj­lagosan több a mosógép és a mély­­hűtőszekrény, valamint a személy­­gépkocsik száma is. A klasszikus marketing szabóival szerint a lakosság egy adott rétege akkor válik gazdaságilag kiemelt je­lentőségűvé ha az összes fogyasz­­tásban való aránya meghaladja a teljes lakossághoz viszonyított szám­áran­kár. A felmérés eredménye vi­szont azt mutatja, hogy számos cikkből a fogyasztás a kisebb lé­lekszámú településeken fajlagosan nagyobb. Helytelen tehát az a gya­korlat, hogy a nagyvárosok lakói valósággal a reklám pergőtüzében állanak, míg az összes fogyasztó na­gyobbik része rosszul informált ma­radt. NSZK-kiadvány a Szovjetunióban Az esseni Girardet kiadó — a szovjet Vnyeszorgreklama reklám­­ügynökséggel együttműködve — 8 ezer példányban orosz nyelven piac­ra bocsátja az NSZK gépiparának első bevásárlási útmutatóját. „Az információk iránti érdeklődés a Szovjetunióban kielégíthetetlen” — véli a Girardet kiadó —, és ezt az éhséget a már említett útmutató­val kívánja csillapítani. A „bevásárlási útmutató” a gép­ipar ajánlatait szakágak szerint csoportosítva adja meg. A szakmai területeken belül az egyes cégek termékeik, eljárásaik, technológiáik, kutatási és fejlesztési aktivitásuk bemutatásán keresztül informálnak, tovább a különféle p­roblémamegol­­dások lehetőségeit is felajánlják. Minden cikkhez olvasószolgálati kártyák és jelzőszámok csatlakoz­nak. 1979. JÚLIUS 5. A TUDOMÁNY A FOGLALKOZTATÁSPOLITIKA TÖKÉLETESÍTÉSÉNEK SZOLGÁLATÁBAN A szocialista gazdaság sikeres fejlesztése és a társadalmi terme­lés hatékonyságának növelése az erőforrásokkal való gazdálkodás magasabb szintre emelését is feltételezi. Ebben kiemelkedő fontos­ságú a munkaerő-felhasználás és -elosztás racionalizálásának, a tar­talékok optimális mozgósításának tudományos megalapozása. Ennek tartalmi követelményeivel és módszereivel a szovjet kutatók — je­lentőségének megfelelően — mind behatóbban foglalkoznak, amit né­hány átfogó jellegű közgazdasági tanulmány is bizonyít. Alapvető elméleti eszmefuttatás keretében karakterizálta Erik és Borisz Judin cikke a tudományos ismeretek és a munkaerő egymásra­­hatásának új vonásait a Social Sciences című folyóirat idei első számában. Részletesen elemzik a tudomány társadalmi szerepének — Marx által jórészt előrelátott és azóta megvalósult — változásait, rámutatnak a tőkés és a szocialista foglalkoztatáspolitika sajátosságaira. Ez utóbbi lehetővé teszi a munka­feladattal való azonosulás sok­irányú ösztönzését, ami a hatékony tevékenység egyik kulcstényezője. Korunkban a munkahatékonyság fo­kozása különféle tudományágak képviselőinek összehangolt erőfeszí­téseit követeli meg. Gyakorlatilag komoly hagyományokkal rendelkező és egészen fiatal tudományágak ku­tatói dolgoznak szorosan együtt e cél — állandóan újabb követelményeket támasztó — teljesítése érdekében. Megtalálhatók közöttük a műsza­kiak, közgazdászok, munkaszocio­lógusok, szervezők, ipari esztéták és ergonómusok. A tudományos—technikai hala­dás felgyorsulása, olyan modern be­rendezések és újszerű termelési technológiák elterjedésére vezet, amelyek sokirányú szakképzettségű, kulturált, a korábbinál fizikailag, lelkileg, erkölcsileg és érzelmileg egyaránt magasabb színvonalon fel­készített dolgozók számának erő­teljes gyarapítását sürgetik. A fej­lődés széles látókörű, rugalmas, ön­tevékeny munkások tömeges képzé­sét igényli, akik könnyen alkalmaz­kodnak a technológiai változások­hoz, szakszerűen el tudják hárítani a váratlan műszaki nehézségeket is, feladataik végzése közben és tevé­kenységükkel alkotóan közreműköd­nek a termelés valamint a kutatás előbbrevitelében. A korszerű gépek és .­termelési, módszerek­.mindinkább módosítják — a hagyományoshoz képest — a munkások funkcióit (a berendezések kiszolgálóiból egyre többen válnak azok ellenőreivé, sza­bályozóivá), ami széles körű át- és továbbképzési igényt támaszt, to­vábbá az új munkaerő, ennek, meg­felelő, magasabb színvonalú felké­szítését követeli meg a társadalom­tól. Szorokin, G. professzor, a szocia­lista termelés hatékonyságáról pub­likált elemző cikkében áttekintette az e téren jelentkező nézetkülönb­ségeket. Egyben kifejtette a saját, helyesnek vélt álláspontját is a Planovoe Hozjajsztvo tavalyi 9. szá­mában. Eszerint a gazdasági haté­konyság állandó emelésének előfel­tételei: a tervszerű, arányos fejlő­dés, a nemzeti jövedelem, a társa­dalmi össztermék és a munkaerő optimális elosztása a termelési szfé­rák és ágazatok között. A haté­konyság fokozása a produktivitás növelését célzó törekvésként is fel­fogható amely a munkaráfordítás mennyiségén és minőségén keresz­tül realizálódik. A szocializmusból a kommunizmusba való átmenet le­hetősége tehát távlatilag a termelé­kenység növekedése nyomán nyílik meg. Szorokin professzor ezért a munkaerő újratermelésén­ek h­até­konyságát kulcs jelentőségűnek tart­ja ami a létszám és a kvalifikáltság együttes alakulása értékelésével el­lenőrizhető. Jelenleg az intenzív fejlesztés kiemelt célkitűzés, ami a kvalifikáció és a munkaerő újrater­melési költségei mérésének fontos­ságát állítja előtérbe. Maszlova 1. a munkaerőtartalékok hatékony felhasználásának elméleti kritériumait és módszertani kérdé­seit boncolgatja, a Voproszti Eko­­nomiki 1978. 8. számában közölt ta­nulmányában. Szerinte a hatékony­ság e téren akkor érvényesül, ha eredményeként a ném­ólét állandóan fokozódik és mindenkinek, aki dol­gozni akar, folyamatosan biztosíta­nak munkalehetőséget, egyidejűleg gondoskodva az utánpótlási szük­ségletek fedezéséről is. Távlatilag a tartalékok racionális elosztásához és a foglalkoztatottsági szerkezet opti­malizálásához, a demográfiai prog­nózisok, valamint a népgazdaság perspektivikus munkaerő-igényének mennyiségi és összetételbeli részle­tes felmérése nyújt alapot. A jelenlegi foglalkoztatás haté­konyságának­­ megállapításához, egy­máshoz kapcsolódó, szinoptikus mu­tatórendszer alkalmazását tartja célszerűnek. Kiemelkedő fontosságú ezek sorában az élőmunka költsé­geinek helyes meghatározása. Ezt — szerinte — legkövetkezetesebben az anyagi termelésben résztvevők szá­mának és a rájuk fordított kiadá­soknak az alakulása jellemzi. E mu­tatókat a nem termelő szféra vetüle­­tében is elemezte, amiből kitűnt az itt dolgozók munkájának nem kielé­gítő hatékonysága. Maszlova részletes felmérést vég­zett a termelési ágak közötti munka­erő-eloszlás egyensúlyával kapcso­latban is. Ennek alapján konkrétan kiszűrte a tervhez képest mutatkozó abszolút és relatív eltéréseket. A statisztikai összevetések eredményei — ágazati és egyes területi szinte­ken — az egyensúlyhiányok külön­böző változataira vetettek fényt. A munkaerőmérleg feszültségét — vizsgálatai szerint — demográfiai, szociális és gazdasági tényezők együttes jelentkezése idézi elő. A területi mérlegek nem kielégítő egyensúlyát pedig az e síkon végzett tervezésben tapasztalható koordiná­ciós hiányosságok következményei­nek tulajdonítja. A hatékonyabb munkaerőgazdál­kodás a tervezésben megköveteli ■— mások mellett — a munka gépesí­tettsége színvonalának mérését, az alapvető­ és kisegítő termelés kö­zötti kapcsolat értékelését, a foglal­koztatási struktúra és a termelés fejlődésének összevetése alapján. Ilyen vizsgálattal kimutatható, hogy az anyagi termelés több ágazatában nem volt elég hatékony a munkások foglalkoztatása. A gépesítés rohamos növekedése ellenére, folytatódott a szakképzetlen vagy alacsony szak­mai szintű dolgozók számbeli emel­kedése, akik nehéz fizikai munkát végeznek, mind az alap- mind pedig a kisegítő termelésben. A szakkép­zett, jól felkészült dolgozók létszá­ma a kívánatosnál lassabban foko­­zódik a munkaigényes terrhelési ágakban. A munkaerőhiány mérséklése, il­letve a foglalkoztatottak hatéko­nyabb felhasználása érdekében, a kutatónő további jelentős tőkeberu­házásokat javasol a mezőgazdaság­ba, sürgeti az iparvállalatok techni­kai felszereltségének korszerűsítését, valamint a munkaigényes gyártási folyam­atok automatizálását. Kieme­li a népgazdasági tervezés tökélete­sítésének jelentőségét, amelynek ré­vén előre meg kell határozni a munkahelyek racionális mennyiségi és területi elosztását, a dolgozók várható számának és szakképzettsé­gének figyelembevételével. Rámutat, hogy a munkaerő ésszerű újraelosz­tása is fontos feltétele a produktivi­tás fokozásának, ezen keresztül egy­ben a népesség szociális és anyagi körülményei javításának és életmód­ja korszerűsítésének. Hejfec L. a bérezés oldaláról vizs­­­gálta a termelés, valamint a foglal­koztatás hatékonysága emelésének problémáit, a Voproszti Ekonomiki 1978. 11. számában közölt tanulmá­nyában. Elemzései kimutatták, hogy sok esetben nincs teljes összhang a munkabérek megállapítására és nö­velésére vonatkozó népgazdasági, valamint vállalati szintű intézkedé­sek között. Emiatt, a bérszint folya­matos emelkedése ellenére, egyes te­rületeken nem fokozódott a termelés hatékonysága. Véleménye szerint, a termelékenységemelést célzó bérin­tézkedések akkor hatásosak, ha elkü­lönítik a kollektív és egyéni bérezé­si részt. Javasolja — a tudományos-techni­kai haladás követelményeinek meg­felelően — olyan ösztönzési ténye­zők beépítését a bérbe, amelyek a dolgozók képzettségének növelését serkentik. Az órabéres és besorolás szerinti, havibéres foglalkoztatottak esetében, hatékonyságfokozó mód­szernek tekintik, ha fizetésük kb. 20%-át, utólagos folyósításra vissza­tartják, annak konkrét közlése mel­lett, hogy milyen mennyiségi és mi­nőségi feladatok teljesítéséhez kötik a kifizetését. A prémiumalapok eme­lését és megszerzésének szintén elő­re meghatározott, jól tudatosított feltételekhez kötését ajánlja a kuta­tó, szükségesnek látja továbbá a gazdasági vezetők felelősségének és érdekeltségének erősítését a belső munkaerő-tartalékok feltárásában, valamint mozgósításában. Lényeges követelményként emeli ki a bértari­farendszer felülvizsgálatát és korsze­rűsítését, a folyamatos ösztönzés el­vének érvényesítését az összes bér­formáknál, a hatékonyság emelése érdekében. E feladat a vállalati munkaszervezés magasabb szintre emelésével párhuzamosan valósítha­tó meg igazán eredményesen. Az ipar szervezeti formáinak tö­kéletesítése kérdéskörével Vajn A. foglalkozott — többek között — az Izvesztija Akademii Nauk SZSZSZR (Szer. Ekon.) 1979. évi első számá­ban. Tizenöt szovjet iparágban vég­zett kutatásai alapján megállapította, hogy megfelelő organizációs korsze­rűsítés nyomán, több milliárdos ér­tékig is áttívősig­s figyelés" érhető­­ el. A szervezeti formák fejlesztésének jelentőségét ennek tudományos megalapozása fontosságát meghatvá­nyozza az ipari szakosodás és koope­ráció lendületes kibontakozása. A tö­kéletesítést szolgáló, egységes pers­pektivikus célok és szervezeti kere­tek meghatározásakor az ágazati sa­játosságokat és a külföldi tapaszta­latokat is figyelembe kell venni. A szervezeti formák korszerűsítése so­rán a főbb világgazdasági irányza­tokra is tekintettel kell lenni, ezt megköveteli a nemzetközi piaci ver­seny és együttműködés távlati széle­sedése. A pozíciószilárdítást e vonat­kozásban is döntően elősegítheti a munkahatékonyság folyamatos foko­zása jegyében tökéletesített, a tudo­mányos eredmények felhasználásá­val továbbfejlesztett foglalkoztatási és munkaerő-gazdálkodási elvek ér­vényesítése. B. K. A szovjet és az amerikai tudományos akadémia együttműködése A Szovjet Tudományos Akadé­mia és az USA Tudományos Aka­démiája az év elején 1979— 1980-ra szóló tudományos együtt­működési egyezményt kötött. Az egyezménnyel, amely hozzájárul a legújabb kutatási területek előreha­ladásához, új szakasz nyílik a két ország tudományos kapcsolataiban. Az irányított termonukleáris szin­tézis területén egyezmény van ér­vényben a Szovjetunió és az USA között. Ennek keretében dolgozzák ki azt a rendszert, amely lehetővé teszi a plazma megmaradását to­­roidális mágneses térben. Az ilyen (tokamak) típusú berendezéseken (számuk a két országban együtt im­már körülbelül 40) a szovjet és az amerikai tudósok közös kísérleteket végeznek. A Szovjetunió nagy gon­dot fordít az elektronok rezonanciá­­lis hevítési módszerének kidolgozá­sára, az USA pedig a semleges ato­mok nyalábjainak injektálására. Az USA-ban szovjet tudósok közremű­ködésével folyik a rendkívül nagy mágneses térerejű tokamakok kuta­tása; a Szovjetunióban a világon elsőként hoztak létre szupravezető mágneses rendszerrel felszerelt to­­kamakot, s ebből a munkából ame­rikai tudósok is kivették a részüket. A kutatások mostanra eljutottak ar­ra a szintre, ahonnan meg lehet kezdeni az izzó gáz (plazma) stabili­zálásával kapcsolatos kísérleti-szer­kesztő munkákat. A tudósok úgy számítják, hogy a két országban lét­rehozott, egymást kölcsönösen ki­egészítő berendezéseken a nyolcva­nas évek elején megvalósíthatják az irányított , termonukleáris szintézis tudományos bemutatását. A szovjet—amerikai együttműkö­dés célja az energiaátalakítás terü­letén: nyitott ciklusú ipari mágne­ses-hidrodinamikai erőművek létesí­tése mindkét országban. Ezzel a módszerrel (a hőenergia villamos­energiává váló közvetlen átalakítá­sának egyik legtöbbet ígérő módja) jelentősen növelhető a kitermelt hő hasznos együtthatója, a környezet­szennyezés számottevő csökkenése mellett. A világóceán kutatásában való együttműködés terén a szovjet és az amerikai tudósok olyan nagysza­bású tudományos feladatokat tűz­tek maguk elé, amelyeket csak az egyik fél sok esetben nem, vagy csak igen nehezen tudna megoldani (az óceán és az atmoszféra kölcsön­hatása, a POLIMODE közös kutatási program, amely az t­örvényeket ta­nulmányozza az Atlanti-óceán nyu­gati részén­. (Pravda)

Next