Világgazdaság, 1984. október (16. évfolyam, 190/3644-211/3665. szám)

1984-10-25 / 207. (3661.) szám

AUTÓIPAR A FIAT vezeti a nyugat-európai értékesítési listát Az idei első féléves­ adatok tanú­sága szerint az USA-ban több mint 20 százalékkal, Japánban 7 száza­lékkal több személykocsit adtak el, mint a múlt év azonos időszaká­ban, ezzel szemben Nyugat-Európá­ban 2 százalékos visszaesés követ­kezett be, főként az NSZK-beli és a francia kereslet pangása miatt. . Az amerikai keresletnövekedésen­­ szinte kizárólag a három nagy bel­földi gyártó, a General Motors, a Ford és a Chrysler osztozott, ezen belül is messze a GM volt a leg­nagyobb haszonélvező. Japánban to­vábbra is csak egy töredékét jelen­tik a piacnak az importkocsik, a belföldi termelők között a Toyota még jobban megerősítette vezető helyét, érdekesség, hogy a Nissan mögött a Honda került a harmadik helyre, megelőzve a Mazdát. Nagy-Britanniában európai mér­tékkel mérve gyorsan, 2,4 százalék­kal nőtt az eladások száma, ebből a GM (Vauxhall/Opel) tudott hasz­not húzni, a Ford pedig vesztett pozícióiból. Az NSZK-ban 3 száza­lékkal­ csökkent a kereslet, egyrészt a környezetvédelmi előírásokkal kap­csolatos év eleji bizonytalanságok, másrészt a májusban kitört nagy vasassztrájk hatására. A termelés­­kiesések miatt javult az importált autók részesedése, a belföldi ter­melők közül csak a Ford és a BMW növelte részesedését, de abszolút számban így is csökkentek eladá­saik. Franciaországban a kormány takarékossági politikája 14 százalé­kos visszaesést idézett elő az autók­­iránti keresletben, ennek fő áldo­zata a Renault volt, amely a Peu­geot mögé­ szorult a belföldi piacon. Olaszországban a kereslet 4,6 szá­zalékos növekedésénél is gyorsabban nőttek a piacon 50 százalék fölötti részesedéssel bíró FIAT, valamint az Alfa Romeo eladásai. A teljes nyugat-európai piacon elért értékesítési részarányok a leg­fontosabb gyártóknál (zárójelben a tavalyi első féléves adat): FIAT 13,2 (12,1), Ford 12,9 (12,6), Volkswa­gen—Audi 12 (12,2), General Mo­tors 11,6 (11,5), Peugeot—Citroen— Talbot 11,3 (11,7), Renault 10,6 (12,4). Az egyes típusok közül a FIAT Uno kiskocsi magasan vezeti a listát, csupán Olaszországban 183 ezer darabot vásároltak belőle az első félévben. (Financial Times, 1984. szeptember 28.) SZEMÉLYGÉPKOCSI-ÉRTÉKESÍTÉSEK A FEJLETT TŐKÉSORSZÁGOKBAN 1983. 1. db félév százalék 1984. 1. db félév százalék USA belföldi eredetű 3 335 028 73,324 246 343 77,53 Import 1 213 491 28,68 1 230 500 22,47 összesen 4 548 519 100,00 5 476 843 100,00 Japán belföldi 1 469 397 98,86 1 570 241 98,72 Import 16 870 1,14 20 263 1,26 összesen 1 486 267 100,00 1 590 504 100,00 Nagy-Britannia belföldi 397 742 43,16 416 437 44,12 Import 523 858 56,84 527 431 55,88 összesen 921 600 100,00 943 868 100,00 NSZK belföldi­ 1 082 997 76,9 953 992 69,9 Import 325 105 23,1 410 052 36,1 összesen 1 403 102 * 100,00 1 364 044 100,00 Franciaország belföldi 727 542 68,5 587 766 65,1 import 335 137 31,5 315 101 34,9 összesen 1 062 679 100,00 902 867 100,00 Olaszország belföldi 558 600 61,8 , 605 401 64,3 import 341 400 38,2 336 413 35,7 összesen ,­­ 900 000 100,00 , 941 814 100,00 II. ker. Frankel Leó utcai .... ISO rtim-es szeparált irodahelyiségünket elcserélnénk belterületi 300—400 m2-esre a különbözet térítésével Érdeklődni lehet: VILÁGGAZDASÁG szerkesztősége Telefon: 186—734 Vállalkozók figyelem! Nagy kiárusítás Kiskunhalason 1984. október 25-26-27 én 8-tól 16 óráig a TEXCOOP Kötőipari és Ke­reskedelmi Leányvállalatnál nagy engedménnyel kiárusításra kerülnek:­­ Kötőfonalak - Csévék - Kötött lapok — Gombok - Kötőgép alkatrészek — Háztartási varrógépek — Csapágyak, fogaskerekek — Egyéb vasipari alkatrészek — Villástargoncák , .­­ Energetikai alkatrészek Érdeklődni lehet: TEXCOOP Anyaggazdálkodási Osztály Telefon: 11-611 Telex: 26-443 Cím: Kiskunhalas, Kötönyi út 15. ­ A RENAULT ÉS A PEUGEOT - PÁRHUZAMOK ÉS ELTÉRÉSEK A két nagy francia autóipari konszern közül a Renault három, a Peggeot négy éve veszteséges már. Mindkét vállalat bízik a nye­reségességhez való visszatérésben, egyaránt nagy reményeket fűz az idén piacra dobott új típusai sikeréhez, amelyeket agresszív értéke­sítési politikával igyekeznek minél nagyobb darabszámban elhe­lyezni. A rendkívül éles árversenyben az eladások felfuttatása ön­magában már nem lehet elég a veszteségek felszámolásához, ahhoz gyökeres változtatások kellenek a cégek termelési és foglalkoztatási szervezetében. Mindkettő hozzálátott ehhez is, a magánkézben levő Peugeot már az év eleje óta drasztikus elbocsátásokat hajt végre, a Renault viszont, amely mint az egyik vezető állami vállalat, sokkal kényesebb helyzetben van, kötelező elbocsátások helyett humánu­sabb megoldásokat helyezett kilátásba; kérdéses azonban, hogy e program végrehajtása nem lesz-e költségesebb, mint a fölösleges munkaerő eddigi foglalkoztatása. A Renault-nak nagy tervei van­nak a közelmúltban piacra dobott kiskocsival, a Super R5 típussal, amelyből napi 2­00, azaz évente körülbelül 670 ezer darabot kíván gyártani — ilyen volumenben még egyetlen kocsit sem állítottak elő Nyugat-Európában. A hatalmas darabszám azt mutatja: a tizenkét évvel ezelőtt útjára bocsátott R5- össel elért rangos címeket szeret­né visszahódítani az állami tulaj­donban lévő francia autógyár. A „régi” R5-ÖS 1974 és 1983 között megszakítás nélkül vezette a fran­cia értékesítési listát. 1980 és 1982 között a legnagyobb számban érté­kesített kocsi volt Nyugat-Európá­ban, s hozzásegítette a Renault-t, hogy ne csak az eladásokban, ha­nem a termelésben is első legyen: tavaly 1,64 millió kocsi került le futószalagjairól, míg legnagyobb vetélytársai közül a Peugeot-cso­­portnál 1,44 millió, a Volkswagen­nél 1,38 millió, a Ford európai részlegeinél 1,34 millió gépkocsi volt a termelés. A­ cég már tavaly is nagy árat fizetett a mennyiségi versenyben elért győzelmekért, hiszen vesztesé­ge elérte az 1,6 milliárd frankot, de a java csak idén következett. Az R5-ös az európai listán már a múlt évben is csak az ötödik volt, idén a francia listán is a második hely­re került a február óta árusított Peugeot 205 mögé, a Renault pedig 3,6 milliárdos veszteséget könyvelt el csak az első félévre. Az új típusra vonatkozó amibi­­ciózus termelési terveivel a Renault kisebbfajta pánikot keltett a 20 szá­zalékos felesleges kapacitással ter­helt nyugat-európai iparágban, amelynek nem sokkal ezelőtt kel­lett megemésztenie azt a hírt, hogy a General Motors évi 550 ezer da­rabot gyárt majd új típusából, az Opel Kadett­­Vauxhall Astrából. A kiskocsik nyugat-európai piacán te­hát­­ várhatóan tovább fokozódik a verseny, s erősödik a gyártók szá­mára már most is katasztrofális árharc. Az alacsony árak pedig ar­ra kényszerítik a termelőket, hogy mindent megtegyenek a temelé­­kenység növeléséért, új gyártási technológiákat fejlesztenek ki, ame­lyek azonban a régi üzemek és dolgozók egy részét feleslegessé te­szik. Ez a helyzet a francia autóipar­ban is, ahol a magánkézben lévő Peugeot — a szakszervezeti tiltako­zások ellenére is — jelentős lét­számcsökkentést hajtott végre idén két leányvállalatánál, a Talbot­­nál és a Citroennél. A Renault-val kapcsolatban is olyan hírek terjed­tek el, hogy a vállalat 15 ezer dol­gozót készül elbocsátani az év második felében. Emiatt kisebb-na­­gyobb sztrájkok zajlottak le több Renault-üzemben, s az akciók na­gyon kínosan érintették a cég ve­zetőségét, hiszen komolyan veszé­lyeztették az új R5-ös sikeres rajt­ját, amitől pedig az egész vállalat jövője függ talán. A Renault sokat veszíthet tehát az elbocsátások miatti tiltakozások következtében, ám még így is meglepetésként ért mindenkit a cég bejelentése­, egyet­len dolgozóját sem kényszeríti tá­vozásra, az elkerülhetetlen létszám­­csökkentést közös megegyezéses alapon — idő előtti nyugdíjaztatás­sal, a külföldi vendégmunkások hazatelepüléséhez nyújtott segéllyel és más eszközökkel — kívánja meg­oldani. Hogy ily módon sikerül-e a cégnek csendben megválnia 10 ezer dolgozójától — mint kiderült, ekkora leépítést terveznek az idén­­, az igencsak kérdéses, minden­esetre szándékuk szerint folytatni akarják azt a hagyományt, hogy a Renault-tól több mint húsz éve egyetlen embert sem küldtek el akarata ellenére, a fegyelmit kivé­ve. A cég elnöke, Bernard Havon azt is­ hangsúlyozta, hogy terveiket az érintett szakszervezetek, illetve a Renault 102 ezer dolgozója elé bo­­csát­ják megvitatásra. Az elképze­lések leglényegesebb pontja a dol­gozók átképzése, illetve átcsoporto­sítása, mégpedig a vállalati hierar­chia összes szintjén. Az első lépés­­ben egy külön e célra életre hí­vott szakértői csoport meghatározza azokat a foglalkozási kategóriákat, illetve képességeket, amelyekre a cégnek szüksége van. Ezt követően zajlik majd le a dolgozóknak az új igények szerinti kiképzése és el-, illetve áthelyezése a vállalat külön­böző autógyártó részlegeibe. Az autógyártásban nem hasznosítható dolgozókat a Renault egyéb egysé­geibe tervezik beosztani, akik szá­mára pedig végképp nem jut hely a a cégen belül, azoknak más válla­latnál keresnek munkalehetőséget. A Renault-nak rendkívül fontos, hogy ez a stratégiája sikeres legyen, hogy a vállalat ismét nyereségessé váljék, s egyúttal konszenzusra jus­son dolgozóival. A siker presztízs­­kérdés a szocialista párti kormány számára is, hiszen a Renault a harmadik ■ legnagyobb a francia álla­mi vállalat az éves forgalmat te­kintve,­ az egyik legjelentősebb munkáltató, ami pedig a közvéle­mény érdeklődését illeti, egyértel­műen az első helyen áll, eredmé­nyeiben tehát Párizs gazdaságpoli­tikája vizsgázik. A kormány ezért minden támogatást megad a válla­latnak, bár az utóbbi időben a költségvetési pénzjuttatások meg­csappantak, s az általános takaré­kosság idején e téren nem várható változás. A Renault-nak tehát hi­telfelvételhez kell folyamodnia, hogy finanszírozni tudja 1983—85- ös, közel 30 milliárd frankos beru­házási programját, amelynek hosz­­szabb távú célja egyben az alkal-A nyugat-európai autóiparnak­­ mindinkább az USA és Japán autó- 1 gyártásának egyesített erejével kell­­ szembenéznie, hiszen a két tenge-­­ rentúli ország között látványosan­­ erősödnek az ipari együttműködés , szálai, már nemcsak technológiákat­­ adnak át egymásnak, hanem közös­­ gyártmányfejlesztést is folytatnak.­­ A nyugat-európai autóipari cégek-­­ nek követniük kellene a példát — figyelmeztet Car­ol Rhys brit köz-­i­gazdász, a törvényhozás kereskedel-­­ mi és iparügyi bizottságának ta-­­ nácsadója —, keresniük kellene a­­ közös termelés lehetőségeit, hogy az­­ amerikaiakhoz és a japánokhoz ha­­­­sonlóan ők is élvezhessék a nagy-­­ volumenű termelés előnyeit.­­ Rhys hangsúlyozta, hogy az autó-­­­iparban elterjedt új technológiák­­ nem változtatták meg azt a tör-­­ vényszerűséget, hogy a nagy terme­­­­­ők jelentős előnyben vannak a ki-­­ csikhez képest. Állítását a követ-­­­kező adatokkal támasztotta alá: a­­ robotizált autóösszeszerelő üzemek­­ optimális kapacitása átlagosan évi­­ 300 ezer gépkocsi, az autókhoz szük-­­­séges motorokat évi 600 ezres szé­­í­liában a leggazdaságosabb gyárta­ni, s egy majdan évi 1 milliós nagy-­­­ságrendben készülő kocsi kifejlesz-­­ tése nem kerül lényegesen többe,­­ mint azoké, amelyekből csak 100­0 ezret gyártanak. A nagy gyártók az­­ új technológiáknak köszönhetően­­ olyan rugalmasságra tettek szert,­­ amelynek segítségével behatolhat­­­ nak az autópiacnak a korábban a­­ kisebb, speciális típusokat gyártó­­ cégek által uralt szegmenseibe.­­ A birminghami autóipari kiállí-­­ tás megnyitása előtt rendezett szak-­­­mai tanácskozáson a brit közgaz- c­dász a nem maradéktalanul sikeres­­ kooperáció példájaként említette az­­ olasz FIAT és a svéd Saab együtt-­­­működési megállapodását, hiszen­­ végül csak hatféle alkatrész gyár-­­ tásának megosztásában tudtak meg-­­ egyezni, miután egyik fél sem akart­­ munkahetet megszüntetni a másik javára. Márpedig a nyugat-euró­­­­paiaknak előbb-utóbb le kell nyel-­r niü­k a keserű pirulát, csökkente-­r niük kell termelési kapacitásaikat, é­s ez nem megy néhány ü­zem bezá­­r­­ása és a foglalkoztatottak számá-­­ nak csökkentése nélkül. Rhys sze­­k­rint a világ évi 5 milliós felesleges­­ autógyártó kapacitásának körülbe­­e­lül a fele Nyugat-Európában van. A­­­markodás kezdetét jelenti a kor­mány által felvázolt programhoz, a legsúlyosabb gondokkal küszködő iparágak modernizálásához. A Renault-t, és ezzel közvetve a­ kormányt, a szakszervezetet­ és­ a kommunista párt részéről meg­megújuló támadások érik, mert mi­közben a vállalatnak nincs­­ pénze munkahelyteremtő beruházásokra, hatalmas összegeket fektet be az USA-beli American Motors Compa­ny­be, amelynek 48 százalékban tu­lajdonosa. Az AMC kissé módosí­tott Renault-típusokat gyárt és ér­tékesít az USA-ban, s négyévi veszteséghalmozás után most vált nyereségessé, idei első féléves pro­fitja 11 millió dollár volt. A for­dulat sem volt azonban elegendő, hogy megakadályozza, hogy a fran­cia kommunisták lapja Waterloo­nak nevezze az „amerikai kalan­dot”. A Renault-nak félszemmel foly­ton figyelnie kell legnagyobb ve­­télytársát, a Peggeot-t, amely, mi­után a hetvenes évek végén átme­netileg m­egelőzte a termelésben, az idei első félévben ismét elő került a belföldi értékesítésben. A Peu­geot különben hasonló gondokkal küszködik : 1980 és 1983 között 8 milliárd frank volt a vesztesége (ebből csak tavaly 2,6 milliárd), adósságai 45­­milliárd frankra rúg­nak, s ugyancsak terhelik a fölös kapacitások és a még mindig túl­zott létszám­ú, de lévén magán­vállalat, vezetésének bizonyos mér­tékig szabadabb keze van a kelle­metlen intézkedések végrehajtásá­hoz. A cég élére ehhez új, energi­­kusab­b vezetőt neveztek ki, aki a létszámcsökkentések egy részét már keresztül is vitte. A következő néhány év azonban mindkét cégnél azzal fog eltelni, hogy kísérletet tesznek a vesztesé­gek felszámolására, részben a ra­cionalizálás, részben pedig egy-egy új, remélhetően sikertermék piacra vitelével. A jövőben ajánlatos lesz jobban odafigyelniük a kereslet várható alakulására, hiszen a mos­tani bajok alapvető forrása az volt, hogy messze alábecsülték az 1979- es második olajárrobbanásnak az autópiacra gyakorolt hatását. Litván Károly térség hat legnagyobb autógyára 10—13 százalékos részesedést mond­hat magának a nyugat-európai ér­­tékesítésben, s keményen küzd, hogy ne csökkenjen ez az arány. „Részben érthető módon — mond­ja Rhys —, mert az iparág történe­téből az olvasható ki, hogy aki egy­szer lecsúszik, az talán soha többé nema tudja magát visszaküzdeni.” A következmény: a cégek olyan árharcba bonyolódtak, amelyhez hasonló utoljára a húszas években, a nagy gazdasági válságot megelő­zően volt tapasztalható. S miköz­ben a cégeknek hatalmas összege­ket kell új termékekre és gyártási eljárások kialakítására fordítaniuk, az árharcnak egyelőre nem látni a végét, sőt a helyzet súlyosbodik, ahogyan új szereplők lépnek a po­rondra — most éppen a japán Nissan készülődik megvetni a lá­bát a nyugat-európai termelésben. Sok autó ára már most sem éri el az előállításának költségeit, s en­nek a ténynek tisztán közgazdasági szemszögből oda kellene vezetnie, hogy a veszteséges vállalatok fel­adják tevékenységüket." Igen ám, de egyetlen nyugat­­európai kormány sem nézné közöm­bösen, hogy egy nagy iparvállalat — tehát egy fontos munkáltató — eltűnik a süllyesztőben, s ezért in­kább szubvenciókat nyújt a fenn­maradásához nyílt vagy burkolt módon. Egyéb megfontolások alap­ján a multinacionális autógyárak is életben tartják veszteséges részegy­ségeiket. Nagy-Britanniában a Vauxhall és a Talbot (az előbbi a General Motors leányvállalata, az utóbbi 1978-ig a Chrysleré volt, az­óta a Peugeoté) húsz év óta egyet­len egyszer sem produkált nyere­séget, amerikai anyavállalataik mégis életben maradásra ítélték őket. A fölösleges gyártókapacitá­sok létrejöttében nagy szerepe volt, hogy a veszteséges cégek ilyen hát­teret érezhettek maguk mögött. A külön-külön is gyengélkedő cégek összeolvadása Rhys szerint­ nem jelent megoldást. „Olyan ez, mintha az elsüllyedt hajó utasait egy másik süllyedő hajóra mente­nék át.” A kivezető út a cégek együttműködésében rejlik, ennek a kapacitások csökkentésével, illetve a megmaradók ésszerűsítésével kell együttjárnia. (Financial Times, 1984. október 12.) KOOPERÁCIÓM ERŐSÍTHETNÉ VERSENYPOZÍCIÓJÁT A NYUGAT-EURÓPAI AUTÓIPAR 1984. OKTÓBER 25

Next