Világgazdaság, 1990. november (22. évfolyam, 209/5467-230/5488. szám)

1990-11-08 / 214. (5472.) szám

1990. november 8. ®­ VILÁGGAZDASÁG Az Opel Németországra, a VW egész Európára koncentrál Az Opel egyre jobban megközelíti már a Volkswagen piaci részesedését Németországban. A vetélkedés hosszabb távra eldőlhet, midőn a vállalat bemutatja legkeresettebb modelljeinek legújabb változatát. Az amerikai General Motors­hoz tartozó német Opel kilenc évvel ezelőtti stratégiaváltása óta a Volkswagennel szemben a nyugatnémet piacon fennálló elmaradásnak több mint felét lefaragta. Idén az első nyolc hónapban az Opel a piac 16,9 százalékát szerezte meg, míg a VW 20 százalékot mondhat magáénak. Az Opel eladásai 36 százalékkal növekedtek az 1981- es mélypont óta, jelentősen hozzájárulva a GM egészének jövedelmezőségéhez. A sikerek nyitjának az utób­bi években forgalomba hozott, a korábbiaknál sokkal gondo­sabban formatervezett típusokat tartják. Ugyanakkor az Opel növekedése a legnagyobb és legerősebb európai autópiacon jól tükrözi a GM többiektől eltérő stratégiáját, amivel az egységes és nyitott európai piac kialakulására készül. A szélesebb körű értékesítés miatt a Volkswagen egyes tí­pusaira várakoznia kell még a német vásárlóknak is. A VW eladásai a vizsgált időszakban az egy évvel korábbihoz képest például 17,4 százalékkal növe­kedtek Belgiumban, és 7,5 százalékkal Franciaországban. Ezzel szemben a GM erősen Németországra koncentrált, és inkább más piacokról vont el, hogy kielégítse az Opelek iránt megnövekedett német étvágyat. Az Európában realizált nyere­ség továbbra is nagy jelentősé­gű az anyavállalat számára, mivel a dél-amerikai tevékeny­ség keveset hoz a konyhára. A GM stratégiájával ugyanak­kor azt kockáztatja, hogy Euró­pa egyéb piacain a részesedése jelentősen elmarad a Volkswa­genétől. A VW elnöke, Carl Hahn véleménye szerint a GM mindig is a rövid távú profit­maximalizálásra törekedett. Alig három éve az Opel csupa el­avultnak számító modellel volt jelen az európai piacon. Ezek a típusok inkább a gúny tárgyát képezték, minthogy a vevők elvárásait szolgálták volna. Az Opel 1986-ban 142 millió márkás veszteségnél tartott, mielőtt beindította radikális költségcsökkentő programját. Gyártókapacitásainak moderni­zálására 2,85 milliárd dolláros programot indított el, s a kor­szerűsítés első látványos ered­ménye az Omega család volt. Az Opel elnöke, Louis R. Hughes reményei szerint az idei nyereség meg fogja haladni a tavalyi 1,12 milliárd márkás rekordösszegű nettó profitot, ami egyébként duplája volt az azt megelőző év adatának. Az el­adások értéke várhatóan szin­tén meghaladja majd a tavalyi 20,8 milliárd márkát. A nemrég piacra dobott Opel Calibra 160 ezres előjegyzési listája az összes Opel-modellt figyelembe véve rekordot dönt. A vásárlóknak négy hónapot kell várniuk egy Opel Vectrára, és hat hónapot egy Opel Omegá­ra. Bár a GM Európában az Opelre épít, hozzá tartozik az Angliában működő Vauxhall Motors és a svéd Saab Auto­motive Group is. A GM Né­metországban a második, egész Európát tekintve viszont csak a negyedik helyen áll. Európában a piac 11,8 százalékát mond­hatja magáénak, szemben a vezető VW 15,1 százalékos, a Fiat 14,6 százalékos és a Peugeot-Citroën csoport 12,9 százalékos részesedésével. Jelenleg az Opel is, a VW is teljes kapacitáskihasználással dolgozik, több műszakot és hétvégi munkát is beépítve a munkarendbe. A 90-es évek közepére mindkét cég új üze­mek beindítását tervezi Német­ország keleti felében és más kelet-európai országokban. (Lásd még hírünket a 12. oldalon.) A két vállalat között a közel­jövőben eldőlhet a meghatáro­zó német piacon folyó vetélke­dés. A Volkswagen hamarosan kirukkol Európa egyik legjob­ban keresett autójának, a Golf­nak felújított változatával, ugyanakkor a GM az európai másodiknak számító Opel Kadett új típusát dobja majd piacra. Eddig mindkét modell a sikert vagy bukást jelentette a két autógyár számára. (AP-DJ) A Citroen is Kínában A francia kormány 2 milliárd frankkal (400 millió dollárral) támogatja a Citroen kínai autóipari beruházását. A francia be­ruházó és kínai partnere a sijani (Hupej tartomány) 2. számú Autógyár a közeljövőben írják alá az együttműködésről szóló megállapodást, amelyről a Citroen szóvivője további részleteket nem közölt, a pekingi francia követségről származó értesülések szerint azonban a két fél közösen kíván gyártani egy új modellt. A távol-keleti Citroen-gyárban 2000-re évi 150 ezer gépkocsira kívánják felfuttatni a termelést. A mostani megállapodással az Észak-Kínába települő Volks­wagen - amely már korábban bejelentette, hogy egy szintén évi 150 ezer gépkocsi kapacitású gyár építésését tervezi - komoly versenytársat kapott. A Citroennel kötendő szerződés előtt a Volkswagennel alapított autógyárat tartották Kína legnagyobb járműipari vállalkozásával. (Reuter) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------­^ 1 Gazdasági szemináriumok Tőzsde Időpontok: 1990. nov. 6-9., 13-16., 27-30., dec. 4-7. Ára: 16 500 Ft + áfa. Előadók: Bősze Beáta, dr. Havelda Miklós, Lantos Csaba, Pacsi Zoltán, Rotyis József, Rusznák Tamás, Tőkey Miklós, Vargha Zoltán ✓Uj külkereskedelmi rezsim Időpontok: 1990. nov. 13-16., 20-23., 27-30., dec. 4-7., 11-14. Ára: 16 500 Ft + áfa. Előadók: dr. Kovács József, dr. Nagy Sándor, dr. Pásztor Zsuzsa, dr. Szatmári Dénes Privatizálás Időpontok: 1990. nov. 21-23., dec. 5-7., 12-14. Ára: 16 500 Ft + áfa. Előadók: dr. Bokodi Béla, Faur Tivadar, Hegedűs András, dr. Holló Zsuzsanna, Őry Zsuzsanna, Tímár András, dr. Várgedő Lajos Az adórendszer változásai Időpontok: 1990. nov. 6-9., 13-16., 20-23., 27-30., dec. 4-7.­­ Ára: 13 000 Ft + áfa. Előadók: Botka Erika, Csobánczi Péter, dr. Elmont Gizella, Gyömrei Gábor, dr. Hadi László, dr. Kovácsné Egedi Éva, dr. Nagy Gábor, Pölöskey Pálné, dr. Rónaszéki Bella, Surányi Imréné Szemináriumok helye: Siófok-Aranypart Sok szeretettel várjuk jelentkezésüket szemináriumainkra! Részletes információt kérjen kollégáinktól: Nagy József, dr. Szabó János CÉL Gazdasági Részvénytársaság 1121 Budapest, Eötvös út 13-15. Tel.: 156-4726, 156-4731, 156-3818 Fax: 156-3818, Tx.: 22-3333 Att.:CÉL A gazdasági tanácsadásban is megbízható partner \____________________________________________________/ A SKODA JÖVŐJE A VW felé billen a mérleg nyelve A tavaly novemberi fordulat előtt a csehszlovák Sko­­da-művek festőműhelyeiben és présüzemében büntetésü­ket töltő rabok dolgoztak. Mint a gyár illetékesei állít­ják, ez volt az egyik fő oka annak, hogy ezeket az üzemrészeket hosszú éveken át nem modernizálták. Václav Havel köztársasági elnök azonban egyik első rendeleté­ben széles körű amnesztiát rendelt el Csehszlovákiában, minek következtében az autógyár számára gyakorlati­lag elodázhatatlanná vált a korszerűsítés, az új szak­­szervezetek ugyanis egyöntetűen a munkakörülmények javítását követelik. A modernizálásra váró mű­helyekben jelenleg főként viet­nami és kubai vendégmunkások dolgoznak, meglehetősen ala­csony színvonalú technológiai feltételek mellett. Számuk el­éri a kétezret, elkülönülve, idegenként élnek, és legkésőbb három éven belül mindannyian hazatérnek, ami a vállalat veze­tésének további problémát okoz. Az elkerülhetetlen modernizá­lás legkézenfekvőbb módja a Skoda számára a nyugati válla­latokkal folytatandó együttmű­ködés. E tekintetben pillanat­nyilag a Volkswagen, valamint a közelmúltban létrejött Renault-Volvo egyesülés jönnek szóba. Mindkét cégnek az a célja, hogy jelentős érdekeltsé­get szerezzen a csehszlovák autógyárban. Hogy ez az érde­keltség vonzóbbá váljék, szinte bizonyos, hogy csehszlovák részről rövid időn belül eltör­lik a Skoda hiteltartozásait. Mindeközben a Skoda volta­képpen szabad vállalatnak mondhatja magát - igaz, e minősítéssel kapcsolatban még van némi bizonytalanság. A vezetést kormányszinten utasí­tották, váljék a gyár „kapitalis­ta vállalattá”, ez pedig annyit jelent, hogy a Skoda szeptem­ber óta részvénytársaság for­májában működik, persze azzal a megszorítással, hogy kezdet­ben a csehszlovák állam a rész­vények kizárólagos birtokosa. A későbbiekben viszont a részvé­nyek egy bizonyos hányada megvásárolható lesz. A közbeeső időszakban azon­ban a vállalat egyfajta szub­­szocialista módszer fogságában marad: az állam gépkocsinként mindössze 700 koronát hagy meg a vállalatnak az 50 ezer koro­nás termelői költség és a 85 ezer koronás belföldi értékesítési ár közötti különbözetből, aminek egy másik részét azután beru­házási tőkeként visszajuttatja a vállalatnak. Hasonlóképpen, az állam magának igényli azt a 100 millió dollárnyi devizát is, amely a 200 ezer gépkocsira rúgó éves termelés egyharm­adának export­­értékesítéséből folyik be. A két nyugat-európai autóipa­ri konszern komoly érdeklődé­sét látva - amely messzemenően összecseng a vállalat vezetői­nek jövőre vonatkozó elképze­léseivel - persze felmerül a kérdés: más kelet-európai „sorstársaihoz” képest a cseh­szlovák autógyár miért kelt sokkal nagyobb érdeklődést a nyugati vállalatok körében. A második világháború óta a kelet-európai autók rovására gyártott viccek és az utóbbi negyven év tagadhatatlan mi­nőségromlása ellenére a Skoda képes volt megőrizni bizonyos termelési hatékonyságot, terve­zési kapacitást és gyártási kul­túrát, ami azt eredményezte, hogy gépkocsijai általában vala­melyest felülmúlták más kelet­európai autók „színvonalát” - legalábbis a megbízhatóság tekintetében. Az utóbbi két évben bebizo­nyosodott, hogy a Skoda terve­zési és gyártási kapacitása - több mint száz darab nyugatnémet Kuka típusú robot üzembe állí­tásával - képes piacra dobni egy viszonylag vonzó, vezető és utas számára egyaránt kényelmes autót, a Favoritot, amely össze­mérhető az azonos kategóriájú nyugat-európai gépkocsikkal, de amely lényegesen olcsóbb ezek­nél, még a rabok foglalkoztatá­sának megszűnte után is. Várhatóan ez év végére ké­szül el a következő típus, egy kombimodell, Skoda Forma névvel. Kelet-európai viszony­latban ilyen ütemű fejlesztésre csak a Skodánál nyílhatott le­hetőség, mind a szakértelem, mind a szemléletmód vonatko­zásában. A robotokkal dolgozó új szerelőszalagot tervező Pro­­jekta társaság vezetője egyene­sen csodának tartja azt, hogy a vállalatnál uralkodó állapotok közepette kifejleszthették az új technológiát, mégpedig úgy, hogy azt munkába is tudják állítani. A többi kelet-európai autó­gyárban eközben tovább folyik a Polski Fiat és a Polonez, a Dacia, a Wartburg és a Trabant gyártása; elavult technológiával csak elavult autók kerülhetnek le a szalagról (bár a két­­keletinémet típusból egyre kevesebbet gyártanak, amióta a belföldi vásárlóbázis érthető módon kezdi előnyben részesí­teni az új vagy használt nyuga­ti gépkocsikat). A legújabb, a Favorittal egy kategóriába tarto­zó szovjet modell, a Lada Sputnik - amelynek nyugati piacokra irányuló exportja ré­vén a Lada össztermelésének immár több mint egyharmadát értékesítik Nyugat-Európában - viszont várhatóan versenyre kelhet a hagyományos, doboz formájú Ladákkal és a kényel­mes, ámde lusta és megbízha­tatlan Volgákkal. Jóllehet a nyugati szaklapok­ból már unalomig ismert az a megállapítás, hogy a Skoda Favorit nem lehet nevetség tárgya, de e típus motorja is egy huszonöt éves konstrukció módosított változata. Elavult továbbá a Skoda-művek prés­üzeme, a festőműhelyt a hatva­nas évek elején szerelték fel, a Szovjetunióból származó acél alapanyag gyakran hibás, a főként csehszlovák alkatrészek sokszor gyenge minőségűek, és a vállalat szállítási rendszeré­nek sem a pontosság a fő erős­sége. A Skoda ez év februárja óta áll kapcsolatban a Price Water­­house céggel, amelytől a lehet­séges külföldi partnerekre vo­natkozóan kaptak javaslatokat. A csehszlovák vállalat nemcsak a még mindig viszonylag elis­mert nevet, de a tervezői szak­értelmet és kapacitást is meg akarja tartani - ugyanakkor azonban azt is szeretné, hogy a külföldi partner technológiát, hatalmas beruházási terveket, valamint vezetői és kereskedel­mi szaktudást hozzon magával, amelyek még ennél a messze­menően nemzetközi orientáltsá­gú vállalatnál is hiányoznak. A legújabb információk sze­rint a Skodával kötendő együtt­működési megállapodás tekinte­tében a csehszlovák kormány egyértelműen a Volkswagen céget látszik előnyben részesí­teni. A hivatalos döntés ugyan csak decemberre várható, úgy hírlik azonban, hogy a Renault gyakorlatilag kiesett a verseny­ből, mivel állítólag a csehszlovák-német megegyezés már szinte csak aláírásra vár. A franciák kisebbségi érdekelt­ségre törekedtek, és kilenc éven belül 13 milliárd frankos beru­házást helyeztek kilátásba. A Volkswagen ezzel szemben többségi részesedést kíván sze­rezni a Skodánál, ennek kere­tén belül pedig 7 milliárd márkás beruházást tervez az elkövetkező öt-hat év alatt. Nem teljesen tisztázottak azonban még az együttműködés törvényes keretei. Az új cseh­szlovák kormány ugyan egyér­telműen a szabadpiac mellett foglalt állást, a megvalósítás üteméről és arányairól viszont hosszas viták zajlanak mind a mai napig. Az adózásra és a privatizációra vonatkozó törvé­nyek megalkotására valószínű­leg nem kerül sor az év vége előtt. A Price Waterhouse sze­rint a Skoda ebben a folyamat­ban nem egyszerűen egy fon­tos vállalat szerepét játssza, de bizonyos mértékben meg is fogja határozni a születendő szabá­lyozást. Csehszlovákia, mint ismere­tes, mindig is büszke volt saját ipari kultúrájára; a vállalatok vezetőinek többsége ma sem kíván lemondani az ellenőrzés­ről a nyugati vevők javára. A többségi részesedésre törekvő Volkswagen győzelme azonban azt mutatja, hogy a Skoda vezetése, illetve a kormány illetékesei kénytelenek voltak belátni: a vállalatnál szükséges nagyszabású korszerűsítési beruházások az önérzet bizonyos mértékű feláldozását követelik A kérdés most már inkább az, miként őrizhető meg mégis valamelyest a Skoda hagyomá­nyos arculata a jövőben, még­pedig úgy, hogy ez lehetőleg­­ korlátozódjék csupán gyártmá­nyaik jelvényére, a szárnyas nyílra. (Financial Times) JÁRMŰIPAR 11 Saab-Scania Amit vesztett az autón, megnyerte a repülőn A svéd Saab-Scania az év első nyolc hónapjában 35 százalék­kal nagyobb profitot termelt, mint egy évvel korábban. Az augusztus végéig 1,35 milliárd svéd koronára (241 millió dol­lárra) tehető nyereséget annak ellenére sikerült elérnie, hogy a General Motorsszal közös, amerikai gépkocsirészlegéből komoly, 2 milliárd koronás vesztesége származott. Az eddigi eredmények alapján igazolódni látszik Georg Karlundnak, a Saab ügyvezetőjének azon jós­lata, amely szerint a cég idei profitja jóval magasabb lesz a tavalyi, 1,6 milliárd koronánál (285 millió dollárnál). A vállalat nyereséget hozó bevételeinek meghatározó része idén a Saab 348-as illetve a Saab 2000-es típusú repülőgépek eladásából származtak, ez utób­biak fő piaca Ázsia és az USA nyugati része voltak. Ez idáig 248 darab 348-as és 46 darab 2000-as típusú gépet adtak el, és további 106, illetve 143 darabra van rendelésük. Az új turbo-propelleres modellek a svéd belföldi járatok bővítése szempontjából is vonzóak A repülőgéprészleg idei nyolcha­vi forgalma 29 százalékkal volt magasabb, mint 1989 augusztu­sának végén. A teherautó- és buszgyártó Scaniát érzékenyen érintette a nyugat-európai eladások számá­nak visszaesése és a fokozódó árverseny, s bár még így is 4,9 százalékos forgalomnövekedő produkált, profitja már elmarad a múlt évitől. 25 százalékkal csökkent Combitech-egység forgalma elsősorban amiatt, hogy keve­sebb megrendelést kapott a­ RB-915 típusú, haditengerésze­ti célú rakétákra. A tavalyi (időarányos) k , 80 ezer helyett csak alig több mint 65 ezer Saab szem­ély-­ kocsi talált vevőre. Az ameri­kai és a svéd fogyasztók köré­ben csökkent, míg a Saab­s pontjából a harmadik le­gjobbnak számító brit pi nőtt a márka népszerűsége (Reuter)

Next