Világgazdaság, 1994. január (26. évfolyam, 1/6257-20/6276. szám)
1994-01-21 / 14. (6270.) szám
2 . VILÁGGAZDASÁG NEMZETKÖZI GAZDASÁG Újrainduló orosz olajszállítások Hamarosan helyreállhat az orosz kőolaj Csehországba és Szlovákiába szállítása — jelentette be a Chemapol cseh állami olajfinomító szóvivője. Az olajszállítás adminisztratív okok miatt hétfő óta szünetelt. A szállítás ténylegesen akkor indulhat meg, amikor az orosz kormány hivatalosan is jóváhagyja az exportengedélyt. Jelenleg a külgazdasági és az energetikai minisztérium zöld jelzésére kell várni, ez azonban az orosz kormány felállása körüli bonyodalmak miatt késik. (Reuter) Macedónia IMF-reményei Macedónia szigorú gazdasági intézkedések bevezetését tervezi abban a reményben, hogy ezzel megnyitja az utat a Nemzetközi Valutaalap (IMF) hitelei előtt. Az IMF által is támogatott stabilizációs program része az infláció megfékezése — egyebek mellett a költségvetési kiadások megnyirbálása, a pénzkibocsátás ütemének lassítása révén, a bankreform, valamint a privatizáció felgyorsítása. A kormány arra számít, hogy hamarosan hozzájuthat egy 35 millió dolláros IMF-hitelhez, amit a nemzetközi pénzügyi szervezet a piacgazdaságra áttérő országok számára létrehozott különleges alapból ad. Emellett 122 milliós hitelre számítanak a Világbanktól is. (Reuter) Lassan nőnek a francia agrárjövedelmek Tavaly reálértékben 0,1 százalékkal nőtt a francia mezőgazdasági termelők jövedelme az egy évvel korábbi 7 százalékos csökkenést követően — közölte az ország statisztikai hivatala. Ugyanezen időszak alatt a termelőknek adott állami támogatás összege 17,9 milliárd frankról — átszámítva 3,02 milliárd dollár — 37,9 milliárdra nőtt az Európai Unióban végrehajtott agrárpiaci reformok keretében. Ezek a korábbi ártámogatás helyett közvetlenül a termelők támogatására helyezik a hangsúlyt. (Reuter) Európában a Volkswagen a listavezető Továbbra is a Volkswagen cég Európa első számú autógyártója. Bár tavaly 20,1 százalékkal visszaestek eladásai, még így is 1,886 millió autójára akadt vevő. A második helyen az amerikai General Motors áll Európában 1,489 millióval, eladásai 11,8 százalékkal csökkentek. Az Európai Autógyártók Szövetségének jelentése szerint a harmadik helyen a francia Peugeot Citroen áll 1,405 millió eladással, 14,4 százalékos visszaeséssel. A Volkswagen piaci részesedése 17,5 százalékról 16,4-re mérséklődött. Eközben a GM 12,5-ről 13 százalékra, a Peugeot Citroen pedig 12,2-ről 12,3 százalékra növelte a magáét. (MTI) Olasz vállalatvezetők letartóztatása Olaszországban szerdán letartóztatták az ENEL állami villamosművek elnökét, alelnökét és több más vezetőjét — köztük Franco Viezzoli elnököt és Gallizzioli alelnököt —, akiket házi őrizetbe helyeztek. A letartóztatott személyeket azzal gyanúsítják, hogy a maffiával kapcsolatban álló vállalkozóknak ítélték oda egy, a délvidék fejlesztését szolgáló, Reggio Calabria közelében fekvő erőmű-beruházás megrendeléseit. Az ENEL Olaszország egyik legnagyobb vállalata — 1992-ben árbevétele több mint 17 milliárd dollár volt. Privatizációját ez év végére tervezik. (MTI) Díszfelvonulás Davosban “A világgazdaság alapfeltevéseinek újrafogalmazása” címmel tartják idén január 27- től február 1-jéig Davosban a “csúcsok csúcsának” nevezett világgazdasági fórumot, amelyen a kormányok és nemzetközi szervezetek 200 képviselője, 200 vezető szakértő és tudós, továbbá 300 újságíró vesz részt. A témabevezető előadást Raymond Barre volt francia miniszterelnök tartja, és a hallgatóság körében állam- és kormányfők, miniszterek, a brüsszeli bizottság meg a nemzetközi pénzintézetek vezető munkatársai ülnek majd. A névsor élén Helmut Kohl található, de nem fog hiányozni Václav Klaus, Viktor Csernomirgyin, Grigorij Javlinszkoj, Jasszer Arafat, Simon Perez, Göncz Árpád és Carlos Salinas de Gortali sem. Az amerikai kormányt több miniszterhelyettes képviseli, és rajtuk kívül még 5 vezető amerikai politikai, illetve gazdasági tisztviselő lesz jelen. (World Economic Forum) Katasztrófa után fellendülés? Még tart a kárbecslés Kaliforniában Még tart a kaliforniai földrengés okozta károk felmérése, máris elkezdődtek a találgatások a természeti katasztrófa és a kezdeti stádiumban lévő fellendülés kapcsolatairól. Az előrejelzéseket bonyolítja, hogy az ország középső és keleti vidékein ritkán tapasztalt hideg bénítja meg az életet és teszi próbára az energiaellátó rendszert. A Los Angelesben pusztító földrengés által okozott károk összértéke 15 és 30 milliárd dollár között mozog — mondta Pete Wilson, Kalifornia állam kormányzója. Egy San Franciscó-i műszaki tervezővállalat ennek a sávnak az alsó határáig jutott el a felmérések során. Az EQE cég becslése szerint a lakóépületekben 5,8 milliárd, a kereskedelmi létesítményekben 3,7 milliárd, ipari üzmekben 1,5 milliárd, közigazgatási épületekben 500 millió, az közlekedési hálózatban és a vezetékes infrastruktúrában 3,6 milliárd dollár összegű kár keletkezett. A földrengésnek és a hidegnek a növekedésre gyakorolt hatásáról megoszlanak a vélemények. Abban a legtöbb szakértő egyetért, hogy a fellendülést valószínűleg nem fordítják vissza a katasztrófák, zökkenőket azonban bizonnyal okoznak. Egy statisztikus a közelmúltban észlelt hurrikánok pusztításából következtetve úgy vélekedett, hogy ilyen esetekben a kereskedelmi forgalom egy ideig visszaesik, később azonban annál nagyobb lendülettel kap erőre. (AP— DJ, Reuter) NEMZETKÖZI GAZDASÁG Nehéz idők előtt Oroszország Konzervatív túlsúly a kormányban Mától halott a reformkormány — írta a délután megjelenő orosz lap, az Izvesztyija, miután Borisz Jelcin orosz elnök aláírta az új kormány kijelöléséről szóló rendeletet. A kormányalakítási tárgyalások során felajánlották a pénzügyminiszteri posztot az utolsó radikálisnak tartott Borisz Fjodorovnak, ő azonban azt elutasította, és kilépett a kormányból. A kormányfő egyik helyettese lett a konzervatív Alekszandr Zaverjuha, és megmaradt jegybankelnöknek Viktor Gerascsenko is. Csernomirgyin miniszterelnök kijelentette, hogy az új kabinet kis kiigazításokkal folytatja a reformokat. Az új kormány miniszterelnök-helyettesei közül egyedül Anatolij Csubajsz számít radikális reformernek. A “középutas" reformerként számon tartott Alekszandr Sohin lett a gazdasági miniszter. Ez a poszt Jegor Gajdar lemondása után üresedett meg. Közgazdászok szerint Sohin gazdasági minisztersége következtében lassulni fog a reform üteme, valamint valószínű, hogy nagyobb mértékű lesz a gazdasági protekcionizmus és az ipar támogatása. Sohin eddigi egyik feladatát, a nyugati hitelezőkkel való kapcsolattartást és az orosz adósságokról folyó tárgyalások vezetését a leendő pénzügyminiszter fogja átvenni. Megállt a rubel árfolyamának Gajdar lemondása óta tartó szabadesése, sőt, a dollár egységéhez viszonyítva 1607- ről 1503-ra emelkedett, miután dolláreladásokkal beavatkozott a valutapiacon az orosz központi bank. Ami a pénzromlást illeti, Csernomirgyin miniszterelnök sajtótájékoztatóján kijelentette, hogy ez év végére az orosz infláció mértéke 8-9 százalékra fog csökkenni, ami magasabb, mint a Nemzetközi Valutaalap (IMF) által tavaly kikötött 5 százalék. Az év első felében ennél még magasabb lesz a pénzromlás mértéke, a kiskereskedelmi árak havonta 15-18 százalékkal fognak emelkedni. Ellentmondanak tehát a miniszterelnök inflációs előrejelzései azoknak a nyugati szakértői vélekedéseknek, miszerint Sohin gazdaságpolitikája fel fogja pörgetni az inflációt, és a rubel nagyarányú leértékeléséhez fog vezetni. (Reuter, AP—DJ) Tokió megnyitja az építkezések piacát Tokió “történelmi jelentőségű” ígéretet tett, hogy szabaddá teszi a külföldi verseny előtt 20 milliárd dolláros építkezési piacát. Ennek eredményeképpen a Clinton-kormányzat szerdán visszavonta azt a fenyegetését, hogy szankciókkal sújtja Japánt. A japán kormány bejelentése kedvező hír az egyre fagyosabb csendes-óceáni kereskedelmi kapcsolatok világában, amerikai hivatalos körök azonban továbbra is sorra panaszkodnak a japán gazdasági rendszer zártsága miatt, mondván, hogy az egyáltalán nem tisztességes, és erősködnek, hogy erőszakkal nyitják meg. A változást követelő amerikai politika tudtul adására Lloyd Bentsen amerikai pénzügyminiszter a hét végén Tokióba utazik, és találkozik Hoszokava Morihiro japán miniszterelnökkel, előkészítvén a három hét múlva esedékes amerikai—japán kereskedelmi csúcstalálkozót. A japán kormány intézkedései a közületi munkák ágazatának megnyitásáról fölöslegessé teszik, hogy a japán építővállalatokat megtorlásul kitiltsák az Egyesült Államok piacáról — mondta Mickey Kantor amerikai külkereskedelmi főmegbízott, noha Japán még nem teljesített minden követelést. Tokió kedden bejelentette: áprilisig lehetővé teszi, hogy a külföldi vállalatok pályázhassanak létesítmények építésére, és tisztességesebbé és objektívabbá alakítja a munkák elosztásának egész rendszerét. Nagyobb büntetéseket fognak kiszabni a pályázatokkal kapcsolatos csalások és megvesztegetések esetén. A japán közmunkák piaca meglehetősen korrupt. Éppen kedden derült fény újabb botrányra, amikor a 4-es számú japán építővállalat vezetőit letartóztatták egy polgármester megvesztegetése miatt. Japán és Amerika ezenkívül levélváltás útján állapodott meg abban, hogy évi értekezleten mérik fel a japán építkezési piac helyzetét. A haladást nem mérik eleve megállapított mutatószámokkal. Kantor azonban kijelentette, a változást könnyű lesz észrevenni, hiszen a japán cégek évente 13 milliárd értékű építőmunkát végeznek az amerikai kormány és amerikai magáncégek számára, míg az Egyesült Államok cégei mindössze 189 millió dollár értékű munkát végeznek Japánban. Hozzátette azonban, hogy a kereskedelmi viták frontjának más szakaszain nem történt haladás. Bentsen pénzügyminiszter pekingi látogatása során fejezte ki elégedetlenségét az amerikai—japán kereskedelmi tárgyalások állása miatt. Japán megígérte, hogy lényegesen csökkenti kereskedelmi többletét, de eddig semmi érdemi nem történt. A tavalyi év első 11 hónapjában az amerikai külkereskedelmi deficit hatéves csúcsot, 118,7 milliárd dollárt ért el, és ebben oroszlánrésze volt a japán exporttöbbletnek. (Reuter) EU-csatlakozások Görögország visszavonulót fúj Nem görög álláspont, “hanem csak belső tervezet” — mondta Teodorosz Pangalosz, az európai ügyek görög minisztere arról a január 10-én kelt bizalmas iratról, amely egyértelműen “elnöki javaslatként” ír arról, hogy korlátozni kell az Európai Unió regionális segélyét a skandináv országok és Ausztria elmaradott vidékei számára (Világgazdaság, 1994. január 19., 2. oldal). Pangalosz január 21-én indul svéd, finn és norvég körútra, amelynek során tárgyalásokat folytat az unió bővítéséről, a regionális és mezőgazdasági támogatások érzékeny témájáról. A politikus kijelentette: jelenleg nincs görög javaslat és nem is lesz, amíg be nem fejezzük tárgyalásainkat a felvételüket kérő országokkal — írja a Financial Times. A brüsszeli bizottság egyébként tegnap megállapodott az 1994-99. évre szóló 14 milliárd ECU-s szociális alap szétosztásáról, 3,4 milliárdot kap Nagy-Britannia, 3,2 milliárdot Franciaország, 1,9 milliárdot Németország, 1,8 milliárdot Spanyolország és 1,7 milliárdot Olaszország. Ebből az ifjúsági munkanélküliséget enyhítő segélyből a munkanélküliek száma arányában kapnak a tagállamok, kivéve Görögországot, Portugáliát és Írországot, amelyek a bőkezűbb strukturális segélyből részesülnek. Spanyolország mindkét segélyforrásból kap. EBRD-hitellel Újjáépítik a Kamaz-gyárat Döntő szakaszába ért az oroszországi Tatár Autonóm Köztársaságban a Kamaz Rt. leégett nyomatékváltógyárának újjáépítése. Még ebben a hónapban megalakul egy német konzorcium, amely lényegében nyugatnémet gépgyárak szászországi leányvállalataiból áll. A konzorcium egy szász ipari holding közreműködésével közös vállalkozást alapít a Kamaz Rt.-vel a 650 millió márkás létesítmény megvalósítása céljából. A terveket február végén a londoni székhelyű EBRD-bank elé kell terjeszteni, hogy a beruházásokhoz szükséges hiteleket garantálja. Nem lehet időt veszteni, mert más német nagyvállalatok hasonló terveket akarnak megvalósítani Oroszországban, és ők is a londoni banktól akarnak hitelgaranciát szerezni — írja a Handelsblatt. A tervek jelenlegi állása szerint a Kamaz Rt., amelyet a világ legnagyobb teherautógyárának tartanak, a beruházáshoz 175 millió márkával járul hozzá, telek és építőmunka formájában. A másik 175 milliót a többi részt vevő cég adja össze 400 millió márkás megrendelés reményében. Ez magyarázza, hogy Szászország hajlandó kezességet vállalni a hitelekért. A Treuhandanstalt is finanszírozási segélyt ígért volt vállalatainak. Összesen azonban a közületi segély nem lesz több az összköltség 10 százalékánál. A tulajdonrészek végleges aránya még nem biztos, nem lehet kizárni a német partnerek többségét sem. A közös vállalatnak 1994 nyarára kell összeállnia. 1994. január 21. A Daewooé az Oltcit A dél-koreai Daewoo konszern többségi részesedést szerzett a craiovai Oltcit autógyárban. Az erről szóló megállapodást Bukarestben írták alá a két cég képviselői — írja a Handelsblatt. Románia második legnagyobb autógyára korábban a Citroennel tartott fenn szoros műszaki és kereskedelmi kapcsolatokat, a francia cég azonban 1990-ben kivonult az együttműködésből. A craiovai üzem vezetői azóta keresnek partnert, hogy az évek óta gyártásban lévő modell helyébe újat állíthassanak. A Daewoo által szerzett 156 millió dollár értékű, 51 százalékos részesedés nyomán elkezdik az Opel Kadett E típus gyártását. A szóban forgó modell gyártására a koreai cég a General Motorsszal létesített, de 1993-ban feloszlatott vegyes vállalat keretében szerzett jogot. E licenc alapján gyártják Délkelet-Ázsiában a Pontiac Le Mans típust, amelyet — a térségen kívül — az Egyesült Államokban is forgalmaznak. A szóban forgó típus sorozatgyártását még ez év őszén elkezdik, a tervezők arra számítanak, hogy 1998-tól évente 200 ezer darabot tudnak előállítani. A VILÁGGAZDASÁG ÜZLETI NAPILAP Megjelenik ötször egy héten Főszerkesztő: Dunai Péter Felelős szerkesztő: Boronkay Tamás Főszerkesztő-helyettesek: Lakatos Mária, Varga András Főmunkatársak: Bán Zsuzsa, Bányai Gyula, Kozma Géza, Magos Katalin Művészeti szerkesztő: Horváth László Szekcióvezetők: Árupiacok, expo: Horváth Lilla Értékpapírpiacok: Golubeff Lóránt Menedzser Kalauz: Kvassinger Klára Mezőgazdaság: Szirmai L. Péter Nemzetközi: Gaál Csaba Pénzügyek: Csabai Károly Vállalatok, vásárok: Sági Gyöngyi Vidék: Lázár Ildikó Munkatársak: Eidenpenz József, Fabók Margit, Fehér István, Facsinay Kinga, Gárdonyi Imre, Kiss Tamás, Kovács Péter, Krekó László, Mádl József, Pekár Erzsébet, Thoma Csaba, Vígh Gábor Tudósítók: dr. Elek Lenke (Moszkva), Ballai József (Kecskemét), Dombi Margit (Debrecen), Fekete Klára (Szeged), Fisch Judit (Székesfehérvár), Inkovics Andrea (Zalaegerszeg), Lehőcz Rudolf (Kaposvár), Mentusz Károly (Eger), Rákóczi Gabriella (Békéscsaba), Török Tünde (Pécs), M. Vadas Zsuzsa (Miskolc) Kéziratszerkesztők: Róna Judit, Tatai Miklós, Weisz Györgyi Tordafőszerkesztők: Farkas Gabriella, Gazdag István, Tóth Brigitta Technikai munkatársak: Barcsai Ildikó, Bíró Krisztina Ildikó, Kaltenecker Ferenc, Krizsán Ágnes, Major István, Sárkány Györgyné, P. Scheller Valéria Számítástechnika: EFGÉ Kft. Szerkesztőség és Kiadó: Budapest l„ Naphegy tér 8. Postacím: 1536 Bp„ Pf. 331. Telefon: 175-6722 (MTI) Telefax: 175-4191 Kiadó: ZÖLD ÚJSÁG Rt. Elnök-vezérigazgató: Forró Tamás Hirdetések felvétele: Budapest l„ Naphegy tér 8. Telefax: 202-4199; tel.: 175-6722/1145 Képviselők: Csefkó György, Csefkó Zoltán, Kolozs Krisztina Előfizethető bármely hírlapkézbesítő postahivatalnál, a hírlapkézbesítőknél, a Posta hírlapüzleteiben, a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodánál (HELIR, Budapest XIII., Lehel utca 10/A.1900), közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a Postabank Rt. 219-98636 számon vezetett 02102799 HELIR alszámlára. Előfizetési díj egy évre 9840, fél évre 4920 Ft Terjeszti a Magyar Posta. ISSN 0042-6148 Nyomás: Szikra Lapnyomda Rt., Budapest F.v.: dr. Csöndes Zoltán elnök-vezérigazgató A VILÁGGAZDASÁG bármely részének másolásával és a lap terjesztésével kapcsolatos minden jog fenntartva. Értesüléseket átvenni csak a VILÁGGAZDASÁGra hivatkozva lehet.