Világgazdaság, 1994. október (26. évfolyam, 191/6447-211/6467. szám)

1994-10-20 / 204. (6460.) szám

1994. október 20. Kormányülés-előzetes Napirenden a paprika és az acélipar A kormány csütörtöki ülé­sén téma lesz, hogy mikor le­het feloldani a fűszerpaprika­őrlemény forgalmazásának ti­lalmát. A Kormányszóvivői és Sajtóiroda közölte, hogy a ka­binet megvitatja a környezet­védelemről szóló törvényter­vezetet. Előterjesztést hallgat­nak meg a miniszterek a föld­rendező és földkiadó bizottsá­gokról szóló törvény módosí­tásáról. Ezenkívül szóba ke­rülnek a gazdasági kamarák­kal kapcsolatos törvény kor­mányzati feladatai, továbbá a borsodi acélipar folyamatos működtetésének kérdései. Konferencia a FÁK-piacokról Munkatársunktól A Magyar Közgazdasági Társaság ma és holnap kétna­pos konferenciát szervez a FÁK-országokkal fenntartott gazdasági kapcsolataink fej­lesztéséről. Az Ipari és Kereskedelmi Mi­nisztérium, a Társaság a Keleti Piacokért, a System Internati­onal Foundation és a Bank Austria támogatásával megren­dezendő szakmai kongresszu­son a magyar­ FÁK gazdasá­gi kapcsolatok szakértői tarta­nak előadásokat. Pál László ipari és kereske­delmi miniszter a közelmúlt­ban csaknem egy hetet töltött Moszkvában, majd Kijevben, ahol találkozott az orosz, illet­ve ukrán kormány pénzügyi és gazdasági tárcáinak vezetőivel, a kőolaj- és földgázexportot irá­nyító miniszterekkel és Moszk­va polgármesterével. Az orosz és ukrán partnerek kedvezően fogadták, hogy erősíteni kíván­juk a magyar áru- és tőkekivi­telt. Sikerült lépni követelésál­lományunk felhasználásában és a magyar vállalkozók be­fektetési törekvéseinek koor­dinálásában. Ma tiltakozás Heves megyében (Folytatás az 1. oldalról) A kamara fontosnak tartaná a gyógyszer nagy- és kiskeres­kedelmének elkülönülését is, hiszen jelenleg például a nem magángyógyszerészek csak a megyei gyógyszertári központ­tól rendelhetnek, ami hátrányos számukra. Szabó Sándor sze­rint az is indokolt lenne, ha a jelentős nagykereskedelmi cé­gek között maradna magyar többségi tulajdonú is. Az elnök elmondta: a kért po­litikai garancia önmagában nem biztos, hogy elégséges lesz a gya­korlatban, hiszen nem tudni, ké­pes-e hatni a kormány az önkor­mányzatokra ebben az ügyben. Amennyiben azonban szüksé­ges, törvénymódosítással kelle­ne érvényt szerezni a kormány­­programban is leírt gyógyszer­tár-privatizációs elveknek. Szabó Sándor arról tájékoz­tatta lapunkat: a mai Heves me­gyei tiltakozás még nem része a tervezett novemberi akció­nak, hiszen ezzel a helyi gyógy­szerészek nem a törvénymó­dosítás, hanem a megyei ön­­kormányzat szerintük jogsértő lépései ellen tiltakoznak. T. L. Aktuális Telefon: 175-6722/2026 Fax: 175-4191 Diszkriminálták a VG-t A főbiztos expotájékoztatója Munkatársunktól Diszkriminálták a Világgazdaságot a Világkiállítási Programiroda (VKPI) tegnapi sajtótá­jékoztatóján, amelyet később az MTI közleménye “a sajtó meghívott képviselőinek rendezett baráti beszélgetésnek” nevezett. Igen sajnálatosnak tartjuk, hogy éppen most, amikor az ex­po a parlamentben is, a civil szférában is reflektorfényben van, olyan sajtórendezvényt tar­tanak az egyébként hírzárlatot tartó irodán, amelyen a csak ki­választott meghívott médiumok újságíróinak volt — a médium nevével külön megjelölt — fé­rőhelye, s ezek között lapunk, a legnagyobb példányszámú ha­zai gazdasági napilap nem sze­repelt. (A tájékoztatóra nem ka­pott meghívást két másik orszá­gos napilap sem, bár munkatár­saik utóbb leülhettek a távol ma­radt újságíróknak kijelölt szé­kekre.) Telefonérdeklődésünkre Dér­­czy Ferenc expobiztos sajnála­tos tévedésnek minősítette az esetet, elnézést kért, és hozzátet­te, munkatársunk ott maradha­tott volna, ha szól neki. Kérdésünkre elmondta, hogy a tájékoztatón ismertette azokat az okokat, amelyek miatt eltér­nek az expo megrendezésének költségei, illetve elhagyásának megtakarításai az ellenzék és a kormány által közzétett számí­tásokban . Az utóbbiakba ugyan­is azok az összegek is bekerül­tek, amelyek a kormány garan­ciavállalási kötelezettségéből, valamint a főváros expóhoz szükséges infrastrukturális fej­lesztéseiből (53 milliárd forint) adódnak, és szerepel az egyete­mek expo utáni (19 milliárd fo­rint) átalakítása is. A kiadási főösszeg — ezt már a Programiroda sajtóközlemé­nyében olvastuk— 177 milliárd forint. Az expopártiak viszont a visszaigényelni kívánt áfát — 14 milliárd forintos tételként — bevételként tüntették fel. A Vendéglátóipari Főiskola júniusban készült tanulmánya szerint — a Szállodaszövetség korábbi állításával ellentétben — az expo idejére nem lesz megfe­lelő számú szálláshely Budapes­ten. Az expobiztos állítólag szólt arról is, hogy a VKPI tanácsadó cége, a Bechtel már májusban figyelmeztetett arra, hogy az ex­po építkezései késnek, egyes ter­vei túl költségesek. Az expo várható látogatottsá­ga kapcsán Dérczy Ferenc rá­mutatott, hogy a Sevillai Világ­­kiállítás és az azzal egy időben rendezett Barcelonai Olimpia sem vonzott annyi vendéget, amennyire számítottak. Úgy vé­li, a magyarországi helyzet sem ígéretesebb, hiszen 1992-ről 1993-ra az ideérkező külföldiek számának növekedése kizárólag abból adódott, hogy a korábbi­aknál többen jöttek Romániából és a volt jugoszláv területekről. AKTUÁLIS Az ISZB-k szerint Elfogadhatatlan egy új kamarai törvény Munkatársunktól A kormány a múlt heti halasztás után várhatóan október 20-i ülésén tárgyalja a gazdasági kamarákról szóló törvénnyel összefüggő kormányzati feladatokról szóló előterjesztést. Az ebben a témában a Világ­­gazdaság október 15-i számá­ban Új kamarai törvény készül? címmel megjelent tudósítással összefüggésben az Ideigle­nes Szervezőbizottságok El­nöki Kollégiuma megismétli ál­lásfoglalását, miszerint az ideig­lenes szervezőbizottságok (ISZB-k) elfogadhatatlannak tartanak minden olyan javasla­tot, amely nem a már elfogadott kamarai törvény végrehajtását, hanem annak hatályon kívül he­lyezését szorgalmazza — a ka­marai szervezőmunka végső fá­zisában. Ez a változtatás ellent­mond a kamarai rendszer kiépí­tését célzó eddigi társadalmi megállapodásoknak, illetve a kormányprogramnak. Az ISZB-k kezdettől a kama­rai törvény alapelvei és konkrét feladatok szerinti végrehajtást tá­mogatták, és ezt várják el a kor­mánytól, az államigazgatási szervektől is. Az ISZB-k ezzel együtt tudomásul veszik, hogy a nehéz gazdasági helyzet miatt a költségvetésnek és a vállalkozó­iknak egyaránt ki kell venniük részüket a kamarai rendszer mű­ködtetéséből már 1995-ben is. A kamarai szervezőmunkák rövidesen lezárulnak, és októ­ber 24-től sorra alakulnak az új közjogi kamarák. Az a megoldás, amely támo­gatja a kamarák létrehozását, de egyáltalán nem nyújt költségve­tési támogatást az 1995. évi mű­ködéshez és induló ingatlanva­gyont sem kíván juttatni, kétsé­gessé teszi a közjogi kamarai funkciók elláthatóságát. Az ÉT a jövő évi béremelésekről A kormány a versenyszférában 16%-ot javasol A 19-20 százalékos inflációhoz képest szerényebb mértékű, 16 százalékos keresetnövelési középértéket tart indokoltnak a versenyszférában jövőre a kormányzat. Erről az Érdek­egyeztető Tanács (ÉT) Bér- és Munkaügyi Bizottságának szerdai ülésén tárgyaltak a felek. A munkaadói oldal jelezte, hogy elfogadja tárgyalási alap­nak a 16 százalékos mértéket, a munkavállalók viszont hangsú­lyozták: csak az infláció mérté­kéhez igazodó keresetnövelési átlag lehet számukra megfelelő kiindulási alap. A munkaadói és a munkavál­lalói oldal egyaránt elutasította azt a kormányzati koncepciót, hogy a belföldi kereslet vissza­fogásával teremthető árualap az exporthoz. Figyelmeztettek rá: nem biztos, hogy ez az árualap megfelelő exportra. A belföldi kereslet visszafogása viszont a termelők sorát hozhatja nehéz helyzetbe. Bár a kormányzat többször ki­fejezte az ülésen, hogy nincs bér­szabályozási szándéka, a mun­kaadói oldal erre irányuló törek­vésnek vélt bizonyos bérkorlá­tozási javaslatokat. Ezek lénye­ge, hogy az állami tulajdoni több­séggel működő vagy a működé­sük fenntartásához a költségve­téstől támogatásban részesülő vállalkozásoknál az ÉT által maj­­dan ajánlott keresetnövelési mér­tékekhez igazodjanak. Azoknál a cégeknél, ahol még nem történt meg a bank- és adós­konszolidációs szerződés alá­írása, ám a reorganizációra rá­szorulnak, a kormányzati oldal szerint a jóváhagyás feltételéül kellene szabni a béremelési kor­látok vállalását. Ennek értelmé­ben a gazdálkodó jövőre és az azt követő évben nem valósít meg nagyobb bérnövelést, mint az ÉT által az adott évre ajánlott minimális bérfejlesztési mérték. Hasonló korlátozásokat tart in­dokoltnak a kormányoldal a csőd- és felszámolási eljárások, illetve a hatósági ármegállapítá­si körbe tartozó tevékenységek esetében. (MTI) Nem lelkesednek a gyártók (Folytatás az 1. oldalról) Mivel a sör szezonális termék, a július 1-jei adóemelés kisebb hatást gyakorolt forgalmukra, mint amennyit várhatóan a mos­tani fog, hiszen télen sokkal könnyebben fogják vissza vá­sárlásaikat a fogyasztók. Ráadá­sul a bornál nem nő az adókulcs, így a helyettesítési hatással is számolni kell. Az igazgatóhelyettes szerint a sörár várható emelkedése 5-6 százalékos lesz, ez csak a fo­gyasztási adó növekedését és en­nek áfa-vonzatát tartalmazza majd. Mindezek után a cég ela­dásai mintegy 15 százalékkal csökkenhetnek. Prognózisuk szerint egyébként az adóemelés révén egy fillérrel sem fognak nőni a költségvetés bevételei. A fogyasztási adó emelése a legkézenfekvőbb, de nem a leg­szerencsésebb lépés — véleke­dett Schleicher Éva, a Zwack Unicum Rt. vezérigazgató-he­lyettese. A magasabb árszintű termékek értékesítését kevésbé fogja érinteni, az alcsonyabb ár­­szintűek esetében viszont a fe­ketepiac további térnyerését se­gíti elő. A Zwack-termékek szin­­tén csak az adóteher növekedé­sének arányában drágulhatnak majd. Schleicher Éva elmondta, idén ez már a harmadik, a Zwa­ckot érintő fogyasztásiadó­emelés. A Mal Rt.-nek egyelőre nin­csenek olyan mértékadó infor­mációi, amelyek alapján szám­szerűsíthető lenne az árhatás — tájékoztatta lapunkat József Gá­bor ügyvezető igazgató. A cég­nél akkor kezdődik majd a kal­kuláció, ha a törvény megjele­nik a Magyar Közlönyben is. Addig csak annyit lehet elmon­dani, hogy a Mol nem lesz képes az adóteher átvállalására, s így ez hat majd az árra is, amit azon­ban ugyanilyen mértékben be­folyásol a világpiaci ár, a forint­­árfolyam és a kereskedelempo­litikai megfontolások is — hang­súlyozta az ügyvezető igazgató. O.P. Helyi adók Növekedett a főváros bevétele Szeptember végéig a fővá­rosi önkormányzatnak 12,1 milliárd forint iparűzési adót fizettek be. A tervhez képest, ami 10 milliárd forint volt, ez dinamikus fejlődést jelent — tájékoztatta lapunkat dr. Deli Lajos, a főpolgármesteri hiva­tal adóügyosztályának vezető­je. A helyi adók közül az év második felében bevezetett ide­genforgalmi adóból 5 millió forintot szedtek be, s az év vé­géig összesen 10 millió forint idegenforgalmiadó-bevétellel számol az ügyosztály. Mint is­meretes, a Fővárosi Közgyűlés határozata értelmében azokban a kerületekben, ahol eddig nem szedtek idegenforgalmi adót, az év második felétől ki­vetették. P. E. VILÁGGAZDASÁG 3 Részítélet és új eljárás (Folytatás az I■ oldalról) A jogerős ítélet ellen benyúj­tott felülvizsgálati kérelmek nyo­mán a Legfelsőbb Bíróság ötta­gú felülvizsgálati tanácsa részí­téletet hozott, melynek értelmé­ben azon vásárlóknál, akik az áremelések nyomán nem vették át autójukat, nem állapítható meg a Merkur kártérítési felelősége. Az indoklás szerint nem bizo­ny­ítható a károkozás, hiszen nem tudni, ki miért nem vette át az autót, illetve keletkezett-e ezál­tal kára. Ezzel a részítélettel eles­tek a kártérítéstől azok az egy­kori Merkur-ügyfelek, akik nem vették át gépjárművüket, de az eljárás során beavatkozóként a perbe beléptek. Esetükben ugyanis a másodfokú bíróság korábban megállapította a cég kártérítési felelősségét. Az áremelés után kiadott au­tók ügyében a Legfelsőbb Bíró­ság új eljárás lefolytatására kö­telezte az elsőfokú bíróságot, mi­vel úgy ítélte meg, a per folya­mán felvett bizonyítékok alap­ján nem lehet megállapítani, a Merkur erőfölényben volt-e a vizsgált időszakban, és szintén hiányos a bizonyítás a feltűnő értékkülönbözet tárgyában és mértékében. A Legfelsőbb Bíróság határo­zata szerint az elsőfokú bíróság­­nak az eljáráskor abból kell kiin­dulnia, hogy a jogsértés megál­lapításához az erőfölényes hely­zetnek és a feltűnő értékkülön­bözetben megjelenő indokolat­lan egyoldalú előny kikötésének együttesen kell fennállnia. A mostani döntés gyakorlati­lag újabb egy-két évvel elodázta az ügy végleges lezárását. Kér­dés, addigra lesz-e még kin szá­mon kérni az ügyfeleknek a ja­vukra esetleg megítélt kártérí­tést. T. L. Kettévágják a MÁV-ot? (Folytatás az 1■ oldalról) A rentábilis egységekkel nincs gond, azok kiválnának a vagyonkezelőből. Tulajdono­suk lehet a MÁV vagy az ál­lam, de banki szándék is van a részvételre. Számítanak az ön­­kormányzati és szállítási érde­kek jelenlétére is, kérdés azon­ban, hogy ezek részt vesznek­­­ a működtetésben. A nem rentábilis vasútré­szeknél viszont az állami és helyi érdekek ütközése várha­tó. A megszüntetetés gazdasá­gi, illetve politikai kérdés — véli Kálnoki Kis Sándor —, eldöntése azonban már nem a MÁV, hanem az ellátásért fe­lelős és egyben tulajdonos ál­lam dolga. Ha a további mű­ködtetést választja, vállalnia kell annak támogatási költsé­gét is. A tervek szerint a vagy­on­ke­zelő szervezet legkésőbb 1998- ban megszűnik, mert a rentábi­lis, illetve a támogatott regio­nális helyiérdekű vasutak ad­digra kiválnak, a többit pedig be kell zárni. Az átmeneti idő­ben ezeket a vasutakat a va­gyonkezelő szervezet megren­delése és finanszírozása alap­ján a MÁV működtetné. A szol­gáltatásokat igénybe vevők az árakban nem fogják érzékelni a különválást, mert az új vasút­társaságok és a MÁV, vala­mint a GYSEV tarifaközösség­ben működnének — mondta befejezésül a MÁV Rt. elnöke, M. K. Magyar—Izraeli Együttműködési Alapítvány Ülésezik a kuratórium Október 20—23. között nem hivatalos látogatást tesz Izrael­ben Gyarmati András, az Ipari és Kereskedelmi Minisztéri­um helyettes államtitkára. Mint a Világgazdaság érdek­lődésére Pados László kereske­delmi tanácsos kifejtette, Gyar­mati András részt vesz a Ma­gyar—Izraeli Együttműködési Alapítvány kuratóriumi ülésén, amelyen kiértékelik a szervezet eddigi akcióit és megszabják a fontosabb jövő évi teendőket. Az izraeli—jordán béke­egyezmény várható hatásáról Pados László úgy vélekedett, eredmények hosszabb távon vár­hatók. Izraeli vállalatok máris fontolgatják a közös szállodépí­­tést, vegyes vállalatokat alapítá­sát; jelenleg is sok izraeli üzlet­ember tartózkodik és tárgyal Jor­dániában. És bár tegnap Tel Aviv belvárosában történt terrorcse­lekményekhez hasonlók sokat árthatnak, izraeli üzleti körök szerint a sokoldalú gazdasági kapcsolatok kibontakozásához vezető békefolyamatot nem vet­hetik vissza. B. Gy. NAPRÓL NAPRA ▲ Csökkent a tartósan munka nélkül lévők, de folyamatosan emelkedik az önkormányzatok jövedelempótló támogatására szorulók száma Fejér megyé­ben, ahol jelenleg a gazdasági­lag aktív népesség 11 százaléka regisztrált munkanélküli. Hu­szonötezernél többen vannak ál­­lás nélkül. Közülük mintegy há­romezerháromszáz a pályakez­dő fiatal. (MTI) ▲ Az Autójavítók és Autóke­reskedők Országos Szövetsége (Ajaksz) október 21-22-én Kecskeméten tartja szakmai konferenciáját és közgyűlését. A szervezet országos gépkocsi­­javítóműhely-hálózatot kíván létrehozni, amelyhez azok a vál­lalkozók csatlakozhatnak, akik eleget tudnak tenni a TÜV- minősítés által támasztott szak­mai követelményeknek. (MTI)

Next