Világgazdaság, 1995. január (27. évfolyam, 1/6510-21/6530. szám)

1995-01-27 / 19. (6528.) szám

6 . VILÁGGAZDASÁG Biztató jelek a kubai gazdaságban Havanna elkötelezte magát a reformok mellett Kuba gazdasága biztató jeleket mutatott ugyan a tavalyi évben, ám általános fellendülésről még korai beszélni — jelentette ki Carlos Lage, az ország alelnöke. A tavalyi év valóban számos biztató jellel ért véget. Megnö­vekedtek a külföldi befekteté­sek, kiegyensúlyozottabb lett a belső pénzügyi helyzet, fellen­dült a turizmus, nőtt az olajki­termelés és néhány más iparág is — a cukortermelést kivéve — számottevően fejlődött — hangsúlyozta a kubai reformok vezető személyiségeként is­mert Lage a Kommunista Párt lapjának, a Granmának adott ny­i­l­atkozatában. Lage szerint azonban még nem lehet beszélni általános gazdasági felemelkedésről. Számos olyan probléma van ugyanis,­mellyel Kuba azóta nem tud megbirkózni, hogy a szovjet blokk összeomlásával elvesztette hagyományos gaz­dasági partnereit. Állandósult a devizahiány, és ez megaka­dályozza a behozatalt. Az or­szág nem jut hozzá nemzetkö­zi hitelekhez, és az Egyesült Államok hosszan tartó embar­gója is hátrányosan befolyá­solja a fejlődési lehetőségeket — panaszkodott Lage. Számos intézkedés jelzi, hogy a kubai kormány elköte­lezett a reformok mellett. Nagy­mértékben csökkentették a köz­ponti adminisztrációt. A 24 mi­nisztériumban és 3 másik kor­mányhivatalban dolgozó, csak­nem 20 ezer hivatalnok közül csupán 8 ezer maradhat állásá­ban. Nagyobb pénzügyi önál­lóságot adnak a kubai vállala­toknak, és ezzel együtt a fele­lősséget is decentralizálják. Csökkentik az állami támoga­tások mértékét néhány veszte­séges ágazatban is. Lage azon­ban sietett hozzátenni: ez nem jelenti azt, hogy Kubában véd­telenül maradhat bárki is, meg­marad az ingyenes oktatás és egészségügy is. A változásoknak konkrét személyi következményei is vannak. A gazdasági miniszte­rek közül többet leváltottak, és fiatalabb szakértőket helyez­tek ezekre a posztokra. Bár La­ge a vezetők természetes cse­rélődésének tartotta a szemé­lyi változásokat, mégis inkább arra lehet következtetni, hogy Fidel Castro kormánya igen nagy elszántsággal viszi ke­resztül a mostani reformokat. (Reuter) Keletnémet vállakozások támogatása Tovább él a Marshall-segély A német szövetségi és tartományi hatóságok összesen mint­egy 55 milliárd dollárt szánnak különböző kedvezményes hitelek, támogatások, adókönnyítések formájában azok szá­mára, akik a keleti országrészben kívánnak üzleti tevékeny­séget folytatni. A program finanszírozásá­nak legjelentősebb forrása az a pénzügyi alap, amelyet Német­ország a II. világháború után az Egyesült Államok által nyúj­tott Marshall-segélyből hozott létre. Németország — a többi európai országgal ellentétben — nem egyszeri gyorssegély­nek tekintette a kapott össze­get, s így nemcsak vissza nem fizetendő támogatásokra for­dította, hanem egy részét ked­vezményes hitelek formájá­ban hasznosították, amelyet ka­matokkal együtt vissza is kel­lett fizetni. Az e célra létreho­zott alap (ERP) 1989-re erede­ti pénzügyi forrásainak már majdnem négyszeresével ren­delkezett. Bankokon keresztül Az ERP fontos szerepet ját­szott a keletnémet gazdaság új­jáélesztésében is. Az alap 1990 óta eddig mintegy 26 milliárd dollár értékben biztosított ol­csó hiteleket, s így több mint 150 ezer vállalat beindítását tet­te lehetővé. A befektetések ilyetén ösztönzésével mintegy 3 millió munkahely megtartá­sát illetve létrehozását segítet­te elő. A segélyeknek köszön­hetően a fellendülés a vártnál hamarabb következett be. Az ERP-támogatások—más állami kezdeményezésű pénz­ügyi programokhoz hasonlóan — a kereskedelmi bankokon keresztül jutnak el a vállako­­zókhoz. Ennek az az előnye, hogy a kormányhivatalnokok nem avatkoznak be a vállako­­zói tevékenységbe, és a keres­kedelmi bankok forgalma is nö­vekszik. Csőd esetén a bank köteles kifizetni a vállalat tartozásait az ERP-nek. Igaz azonban, hogy fennáll annak veszélye, hogy a bankok túlságosan is beavatkoznak a kapott pénzek felhasználásának ellenőrzésé­be, és ezzel a vállakozók füg­gése a pénzintézetektől jelen­tősen megnövekszik. Éppen ezért a bonni kormány igyek­szik csökkenteni a bankok sze­repét. Hitel a kicsiknek Az alap elsősorban a kis- és középvállakozások támogatá­sát szolgálja. A keletnémet vál­lalatok mintegy fele jutott pénz­ügyi forrásokhoz az alapon ke­resztül. A hitelek hosszú távra — gyakran 20 évre — szólnak, legtöbbször öt év türelmi idő­vel, és a fix kamatlábak szintje — jelenleg 7 százalék — alatta marad a piaci kamatlábnak. A keleti országrészben a kritika elsősorban a vállakozások tő­ke helyett hitelből történő fi­nanszírozása miatt hangzik el, és egyesek szerint a bürokrácia is sok problémát okoz. Összhangban az eredeti programmal A Marshall-tervnek ilyen jel­legű felhasználása (bár erede­tileg nem hosszú távú program volt) nem sérti meg a program szellemét — hangsúlyozzák Bonnban. Az Egyesült Álla­mok összesen 13 milliárd dol­láros segélyéből Németország 1,5 ezer milliárd dollárt kapott annak idején, és további 17 mil­­liárd dollár könnyítésben ré­szesült a honvédel­mi minisz­tériumon keresztül. Az 1953-as hitelmegállapo­dás értelmében Németország­nak egymilliárd dollárt kellett visszafizetnie 60 részletben. A türelmi idő lejártával azonban a német kormány — felismer­ve a Marshall tervből létreho­zott EPR-alap jelentőségét — úgy döntött, hogy a visszafize­téshez más pénzügyi forráso­kat használ fel. (Reuter) EURÓPAI UNIÓ Leépítendők az agrártámogatások Az Európai Uniónak mielőbb nyitnia kell erődítményszerű mezőgazdasági politikáján, hogy az képes legyen a szervezetbe jelentkező közép-európai országok befogadására — állapították meg nyugat-európai szakértők egy brüsszeli mezőgazdasági szemináriumon. A résztvevők többsége az ér­tekezleten nem titkolta azt a meggyőződését, hogy a me­zőgazdaság az EU közép­európai bővítésének kulcskér­dése, legfőbb gazdasági és po­litikai akadálya — mutat rá a Reuter, amelynek kommentá­tora egyébként biztosra veszi, hogy Lengyelország, Magyar­­ország, Csehország, Bulgária és Románia belépésére e szá­zadban már nem kerül sor. Henri Nallet volt francia me­zőgazdasági miniszter és Arne Larsen, a Dán Mezőgazdasági Intézet igazgatója a tanácsko­záson egyaránt sürgette, hogy az EU alapjaiban és hosszú táv­ra érvényesen változtassa meg mezőgazdasági stratégiáját. Ez szerintük egyrészt a közép­európai országokat nyugtathat­ná meg, másrészt az EU föld­műveseit, akik Larsenék fogal­mazása szerint könnyebben el­viselik a kiszámíthatatlan idő­járást, mint a tartós politikai bizonytalanságot. Nallet szerint a reformnak három területet kell érintenie. Egyrészt fokozatosan le kell építeni a mezőgazdasági támo­gatásokat, mert ellenkező eset­ben az EU költségvetésének mezőgazdasági kiadásai a több millió újabb termelő megjele­nésével az egekbe szöknek. Az új agrárpolitikának a termelés ellenőrzésére és ésszerűsítésé­re újabb intézkedéseket kell tar­talmaznia, harmadrészt pedig 21 tagra kell átszabnia döntés­­hozatali rendszerét. A jelenlegi agrárpolitika mel­lett szinte bizonyos, hogy a bő­vülés után az EU-gazdák ter­melése jelentősen csökkenne. A szakértők azonban azt a fé­lelmet kategorikusan cáfolják, hogy a közép-európai terme­lők kiszorítanák a piacról a ma­gasabb költségekkel dolgozó nyugatiakat. Nallet szerint a fo­lyamat éppen fordított lesz: az EU mezőgazdasági exportja már az utóbbi években is jelen­tősen emelkedett. Emellett — véli az exminiszter —, a fo­gyasztók ma már megválogat­ják, hogy milyen minőségű zöldséget vagy húst vásárol­nak. A közép-európaiak ver­senyhelyzetét rontja az is, hogy kereskedelmi képzettséggel ne­migen rendelkeznek, és nincs, aki nyugati színvonalon mene­dzselhetné eladásaikat — tette hozzá. (MTI) NEMZETKÖZI GAZDASÁG Cél a távközlés liberalizálása A brüsszeli bizottság elfogadta az Európai Unió távközlésének majdani teljes liberalizálásá­ra vonatkozó csomagterv második, immár részletekbe menő fejezetét is. A Sa­tter-féle új testület első, brüsszeli ülésén jóváhagyott dokumentumot most vitára bocsátják a különböző távközlési társaságok, üzemeltetők és gyártók, valamint a fogyasztók és szakszervezetek képviselői körében. Az 1993. január 1-én életbe lépett, szabad áru-, tőke- és pénzmozgást biztosító egysé­ges piac alóli kivételek egyi­ke a távközlés, amely gyakor­latilag valamennyi tagország­ban ma még állami ellenőrzés alatt áll. Hosszas vita után tavaly si­került tető alá hozni az elvi megállapodást arról, hogy 1991. január 1-től e téren is meg kell nyitni a nemzeti pia­cokat a külső verseny előtt. (Ötéves haladékot kapott ez alól Spanyolország, Portugá­lia, Görögország és Írország, kétéveset pedig Luxemburg.) A most elfogadott bizottsági javaslat mindehhez olyan szi­gorú szabályozási keretet kí­ván adni, amely egyfelől ga­rantálja a piacok szabad hoz­záférhetőségét az újabb ver­senytársak előtt, másfelől vi­szont intézkedéseket tesz az alapellátás szavatolására is. (Több országban ugyanis attól tartanak, hogy ha csak a piac logikája érvényesül, akkor ez veszélyeztetheti a szegényebb, vagy távoli térségek ellátását.) Abban azonban a jelek szerint egységes a bizottság, hogy a nemzeti távközlési monopóli­umok rendszere tarthatatlan. A bizottsági dokumentum szerint létre kellene hozni egy olyan pénzügyi alapot, amely­nél az érintett cégek maguk dönthetnek, hogy az általuk lefedett térség teljeskörű ki­szolgálását, vagy az alapba va­ló befizetéssel az érdeklődési körükből kiesett, ám hozzá­juk tartozó fogyasztók közve­tett támogatását választják-e. Az EU hozzájárul ahhoz, hogy a tagállamok kormányai ma­guk döntsék el, létrehozzák-e ezt az alapot, vagy pedig vala­milyen más módon biztosít­ják a rendszer finanszírozá­sát. Akár többféle módszer is élhet egyidejűleg egymás mel­lett — hangsúlyozzák a bi­zottság tagjai. A javaslat részletesen felso­rolja, hogy mely törvényeket kellene megváltoztatni a tagál­lamokban ahhoz, hogy a piac már 1998-tól kezdve liberali­záltan működhessen. Brüsszel­ben azt szeretnék, ha a javas­lattervezet előzetes konzultá­ciója még a francia EU-el­nök­­ség idején (azaz június végéig) lezárulna, amelynek ismereté­ben aztán év végéig ki lehetne dolgozni a majdani rendelke­zések végső változatát. (MTI, Reuter) Kipusztul az északi-tengeri halállomány? A közös európai halászati politika működése nem kielégítő, ezért a hatékonyság növelé­sére Nagy-Britannia kezdeményezni fogja egy világszintű fórum összehívását — hangzott el a brit kormány a fenntartható fejlődéssel foglalkozó szakbizottsága javaslatának ismertetésekor. A bizottság további javas­latai között szerepel a folya­matosan elvékonyodó ózon­réteg problémájának megol­dására teendő erőfeszítések, valamint a közös európai ag­rárpolitika reformja. A kör­nyezetszennyezők megféke­zésére indítványozta a környe­zetvédelmi adók bevezetését, valamint a környezetvédelem, mint önálló tantárgy oktatását az iskolákban. A legnagyobb problémát azonban továbbra is a halá­szat kérdése jelenti. A múlt hónapban John Major hat mi­­niszterelnöknek csak minimá­­lis többséggel sikerült elfo­gadtatni a parlamenttel az or­szág nyugati felségvizeinek megnyitását a spanyol és por­tugál halászok előtt. A brit szakemberek tovább­ra is kitartanak álláspontjuk mellett, hogy a jelenlegi euró­pai halászati politika a halál­lomány jelentős pusztulásá­­hoz vezethet, különösen az észak-atlanti vizeken. A nem­zeti kormányoknak, amelyek elsősorban saját érdekeiket tartják szem előtt, többet kell tenni az állomány megóvásá­ráért. Ennek eszközei lehet­nek a nemzeti kvóták felállí­tása a halászat területén, vé­dett területek kialakítása, sze­zonális tiltás, vagy a halászok kárpótlása a kitermelés csök­kentése céljából. Ez utóbbi azonban csak akkor működik hatékonyan, ha a nagy halász­hajók is részt vesznek a prog­ramban. (Reuter) 1995. január 27. Brazil privatizáció Rekordbevétel várható A brazil kormány a tavalyi 2 milliárd után az idén mintegy 5 milliárd dolláros bevételre számít az állami vállalatok ela­dásából — jelentette ki Elena Landau, az ország fejlesztési bankjának vezetője. A privatizációs folyamat fel­­gyorsítása a tavalyi elnökvá­lasztásokon győztes Fernando Cardoso legfontosabb célkitű­zései közé tartozik. Az államfő legelőször az elődje, Itamar Franco által megkezdett ma­gánkézbe adási programot kí­vánja befejezni. Ennek része­ként privatizálnak két energia­­ipari céget, néhány petrolké­miai vállalattal és egy vezető pénzintézettel, a Banco Meri­­dionallal együtt. Az utóbbi ela­dását az a múlt héten megszü­letett új törvény teszi lehetővé, amely a szövetségi államok bankjainak privatizációját en­gedélyezi. A jogszabály egyúttal olyan területek előtt is megnyitotta a privatizáció útját, mint a tele­kommunikáció vagy az áram­szolgáltatás. Ezen ágazatokban azonban a kormánynak még el kell döntenie, hogy mekkora részesedéseket adnak el az egyes vállalatokban, így a tény­leges eladásokra csak 1996-ban kerülhet majd sor. A magánkézbe adási folya­mat fő döntéseit ezentúl az el­nök kabinetfőnökéből, a pénz­ügyminiszterből, a tervhivatal vezetőjéből és egy államtitkár­ból álló új bizottság fogja meg­hozni. A többi kormánytag ak­kor vesz majd részt a testület munkájában, amikor az adott szakterület valamely cége sze­repel napirenden. A bankvezér nyilatkozatával egyidőben napvilágot látott elemzés szerint a brazil refor­mok (és ezen belül a privatizá­ció) sikeréhez elengedhetetlen a költségvetés és a társadalom­­biztosítás reformja. A Bankers Trust ügyvezető igazgatója ál­tal ismertetett tanulmány úgy véli, hogy a változások csak akkor lehetnek sikeresek, ha sikerül egészen megnyugtatni­uk a külföldi befektetőket. A külföld bizalma az ország iránt akkor ingott meg, ami­kor a decemberben kitört me­xikói pénzügyi válság nyomán nagyarányú részvényeladási hullám rázta meg szinte egész Latin-Amerikát. Ez a folyamat azonban visszafordítható, amennyiben azonnali lépése­ket tesznek Cardoso reform­­terveinek életbe léptetésére — hívja fel a figyelmet az elem­zés. A tanulmány tanácsokat is ad arra vonatkozóan, hogy me­lyek legyenek ezek a legsürgő­sebb lépések: a bankok és a termelővállalatok adóterheinek csökkentése, annak érdekében, hogy mérsékelődjenek a hitel­­felvétel költségei, és több for­rás keletkezzen a beruházások­hoz. (Reuter) Szerencsés csillagzat alatt dönt, ha a QWERTY számítógépet választja, mert: Tetszőleges kiépítésben 386/ 486 és PENTIUM számítógépek 3 ÉV GARANCIÁVAL, RÉSZLETRE IS kaphatók! NOTEBOOK-ok, EPSON, HEWLETT PACKARD, CANON nyomtatók MODEMEK, tartozékok, kiegészítő­k, szakkönyvek széles választékával várjuk. I ICDTU QWERTY High lech KFT • 1114 Budapest, Bartók Béla út 9. VjyUJCK I Y lel.: 18-68-858, 18-52-687, 18-69-285, Fox: 18-52-687, Alapítva: 1984-ben Nyitva: Hétfőtől péntekig 10-1 8 óráig

Next