Világgazdaság, 1995. április (27. évfolyam, 63/6572-81/6590. szám)

1995-04-15 / 72. (6581.) szám

16 Csökken a kereslet A hosszú távú tervek­­ nem változnak „A fogyasztásiadó-növekedés nem módosítja a Citroen ma­gyarországi üzletpolitikáját, de a vásárlókat sújtó nagyobb terhek miatt idén eddigi piaci részesedésünk várhatóan 20 százalékkal csökken” — állítja Claude Gau, a Citroen Hun­gária Kft. ügyvezető igazgatója. A hazai gazdaságban mind fontosabb szerepet kapnak a gépkocsik, viszont a fokozódó adóterhek miatt az új autók vá­sárlása egyre nagyobb beruhá­zás, amelyet mind kevesebben engedhetnek meg maguknak. A lakossági terhek növekedé­se miatt akik tavaly még meg­vehettek volna egy, a Citroen­nél a ZX-nek vagy a Xantiának megfelelő méretű autót, várha­tóan az idén legfeljebb kelet­európai vagy öreg nyugat­európai kocsit vásárolnak. Magyarországon az új autók zöme részletfizetési vagy lízing­­konstrukcióval talál gazdára. A fogyasztásiadó-növekedés káros hatásainak ellensúlyozására a Citroen Hungária az OTP-Deut­­sche Lízing Rt.-vel és az OTP Kereskedelmi Bank Rt.-vel dol­goz ki finanszírozási és hitel­­konstrukciókat. Az ügyvezető igazgató sze­rint a jelenlegi magyar helyzet nem számít kirívónak. Az 1973-as olajválság után Fran­ciaországban egyharmaddal csökkentek az értékesítési mu­tatók, de az ehhez hasonló hul­lámvölgyek csak átmeneti megtorpanást okoznak. A ha­zai képviselet hosszú távú ter­veit a mostani intézkedések alapvetően nem befolyásolják, a Citroen Hungária egy évvel ezelőtti színre lépésekor kitű­zött piaci részesedés elérését továbbra is szorgalmazza a tár­saság. Meghívó A BRG Rádiótechnikai Rt. az 1989. június 30-án elfogadott alapító okirat 6. paragrafusa alapján és a 2. paragrafusban meghatározott módon összehívja a társaság közgyűlését. A közgyűlés helye: BRG Rádiótechnikai Rt.-ta­nácsterem Salgótarján, Csokonai u. 27. Időpontja: 1995. május 19. 10 óra A közgyűlés napirendje: 1. Az alapító okirat módosítása. 2. Az igazgatóság jelentése az 1994. évi gazdálkodásról. 3. A felügyelőbizottság jelentése. 4. Könyvvizsgálói jelentés. 5. Az 1994. évi mérleg elfogadása. 6. Az 1995. évi üzletpolitikai célkitűzések. 7. A felügyelőbizottság ügyrendjének elfogadása. 8. Személyi kérdések (tisztségviselők választása, díjazása) A közgyűlésen a részvényesek személyesen vagy meghatalmazott képviselő útján vehetnek részt. A képviseleti meghatalmazást a szavazócédula átvételekor az igazgatóság részére le kell adni, ugyan­akkor a részvényesi tulajdonjogot is igazolni kell. Mindkettő esedékessége a közgyűlés kezdő időpontját megelőző egy óra. A névre szóló részvények tulajdonosait az igaz­gatóság írásban külön értesíti. Salgótarján, 1995. április 7. Igazgatóság Hirdetmény A BRG Rádiótechnikai Rt. az 1994. évi mérlegéről az alábbiakban tájékoztatja a részvényeseit: Tevékenység nettó árbevétele: 719 850 E Ft Adózott eredmény: 66 E Ft A mérleg eszköz-forrás főösszege: 573 359 E Ft A felügyelőbizottság az igazgatóság beszámolójával egyetért, a mérleget és a beszámolót a közgyűlésnek elfogadásra javasolja. Salgótarján, 1995. április 7. Igazgatóság VILAGGAZDASAG AUTÓPIAC ZLETI NAPILAP 1995. ÁPRILIS 14. Négyéves importkorhatár A fogyasztási adóval luxus lett az autó “Érthetetlen és elfogadhatatlan, hogy a kormány luxuscikknek minősítette az autót, mert a fogyasztási adóval diszkriminatívan növelte az árakat” — állítják a Magyar Gépjárműim­portőrök Egyesületében (MGE). Az egyesületi tagok meggyőződése szerint a Pénzügymi­nisztériumnak előzetesen nem is volt elegendő információja a lépések költségvetésre és a devizamérlegre gyakorolt hatásáról, tudtuk meg az MGE tájékoztatóján. Az egyesület azzal a javasal­­tattal fordult a kormányhoz, hogy a vámpótlékot legalább a haszongépjárművekre igényel­hessék vissza a vállalkozók, ha igazolhatóan beruházásra. Győző Gábor, az MGE ügy­vezető elnöke az egyesületi ál­láspont alapján kifejtette, érthe­tetlen, hogy az áruszállító és kü­lönleges célra szolgáló gépjár­mű behozatalánál miért nem igé­nyelhetik vissza a vámpótlékot. Azért is indokolt lenne ez, mert a haszongépjármű-állomány több mint tízéves, korszerűtlen, erő­sen környezetszennyező. A vámpótlék visszaigényelhetősé­ge pedig az elkerülhetetlen ha­szongépjármű-rekonstrukciós program része lehetne. A fogyasztási adó 10 százalé­kos emelésével az ügyvezető el­nök szerint az a feltételezett cél, hogy az új autók áremelésével növekedjen a költségvetési be­vétel is, a forgalom csökkenésé­vel pedig több lesz a devizameg­takarítás. Ez az ötlet azonban az egyesületi vélemények szerint hibás, nem megalapozott. Az új autókon ugyanis legke­vesebb 42 százalék lett a többlet­teher az intézkedések hatására, így a forgalom 30 százalékkal csökkenhet. A tavalyi mintegy 73 ezer eladott új importautó mintegy 52 ezerre csökkenne a szak­emberek szerint, így ezután a költségvetés többletbevétele 30,2 milliárd forint lenne, de fogyasztási adó nélkül a forgal­mi visszaesés nem haladná meg a 15 százalékot, a csökkenés a 10 ezer adót. A költségvetés több­letbevétele 29,0 milliárd forint lenne az eladott 63 ezer autó után. Összesen tehát alig több mint egymilliárd forint többlet­­bevétellel számolhat a költség­­vetés a fogy­asztásiadó-teher nö­velése esetén, állítja az MGE- kimutatás. Ráadásul az újautó­értékesítés visszaesése miatt a személygépkocsi-állomány átla­géletkora tovább romlik. Ezzel több üzemanyát használnak fel, több alkatrészt importálnak, így 0,5 milliárd forint az üzemanyag­többlet és 1,5 milliárd forint az alkatrésztöbblet. A devizameg­takarításokra pedig károsan hat, hogy az új autót vásárlók jelen­tős része devizaszámlájáról kül­földön vesz majd autót. A fogyasztási adó bevezetése elsősorban a kiskocsik és az al­só-közép kategóriákba sorolt új autók vásárlóit sújtja. Ám ez a kör az eladások több mint két­harmad része. A kispénzűeknek megfizethetetlenné válik a vi­szonylag olcsó gépkocsi is. El­sősorban az 1600 köbcentisnél kisebb kocsik kereslete csökken. Az új autók értékesítésének zuhanásával növekszik majd a használtautó-import. Tovább tart tehát az autóállomány vé­szes vénülése, a fokozott kör­nyezetkárosítás. Ennek elkerü­lésére az MGE javasolja, hogy a négy évnél idősebb személy­autót semmilyen formában ne lehessen behozni. Az autóimporthoz több mint 500 márkakereskedő, az egye­sületi tagvállalatok által repre­zentált 32 autómárka kapcsoló­dik. A márkakereskedői hálózat létrehozása több mint 26 milli­árd forintba került, többségét hi­telből fizették a vállalkozók, akik a növekvő hitelkamat, a csökke­nő értékesítés miatt gazdasági­lag ellehetetlenülnek. Nagy ré­szük csődbe kerülhet. A több mint 15 ezer munkavállaló ma még fel nem becsülhető része válhat munkanélkülivé. SIÓFOK-IPARTELEP, Bajcsy-Zsilinszky úton 12 000 m­-es bekerített TELEK ELADÓ. Az ingatlan 80 m-es szabadút-cs­­atlakozással rendelkezik. Víz, vil­lany, gáz és csatorna az utcáról beköthető. A telekre ipari, keres­kedelmi létesítmény, raktár, iro­daépület stb. építhető. Érdeklődni lehet telefonon: Budapest: 218- 0304, Siófok: (84) 311-289. Közvetlen vízparti balatoni szálloda - május, június, szeptember hónapokban - vállalja szakmai továbbképzések és konferenciák lebonyolítását nagyobb létszám esetén is. Elhelyezés: 2 ágyas, zuhanyozós szobákban. Teljes ellátást biztosítunk. Érdeklődni: Hotel Beach, 8649 Balatonberény, Balaton u. 2. Telefon: 06/85/377-682 vagy 377-608. A Tungsram-Schréder Világítási Berendezések Rt. igazgatósága értesíti a tisztelt részvényeseket, hogy 1995. május 16-án 12 órakor tartja évi rendes közgyűlését a társaság székhelyén. (Budapest XIII., Lehel u. 48. III. 1.) A közgyűlés napirendje: 1. Az 1994. évi mérleg benyújtása és elfogadása, határozat a nyereségfelosztásra. A felügyelőbizottság és a könyvvizs­gáló jelentésének megtárgyalása. 2. Az igazgatóság tagjainak járó tiszteletdíjak elszámolása az 1994-es évre és az 1995-re szóló javadalmazás meg­határozása. 3. A könyvvizsgáló megválasztása az 1995. évre. 4. Egyebek. Felhívjuk a tulajdonosok szíves figyelmét, hogy a képviselet tekintetében az alapszabályok 27. pontja szerint járjanak el. Az igazgatóság Megrendelem a BÉ A VILÁGGAZDASÁG c. üzleti napilapot...........példányban 1995...................................................1-jétől. □ egy évre 17 820 forintos előfizetési díjért fél évre 8910 forintos előfizetési díjért □ negyedévre 4455 forintos előfizetési díjért Cégneve:............. Cím:.................... Ügyintéző, telefon:... Az előfizetési díjat a elszámolási számláról egyenlítjük ki. számú cégszerű aláírás Megrendelem a® VILÁGGAZDASÁG c. üzleti napilapot 1995...................................................1-jétől. □ □ fél évre 8910 forintos előfizetési díjért □ ...........példányban egy évre 17 820 forintos előfizetési díjért negyedévre 4455 forintos előfizetési díjért Cégneve:............. Cím:.................... Ügyintéző, telefon:... Az előfizetési díjat a elszámolási számláról egyenlítjük ki. számú cégszerű aláírás

Next