Világgazdaság, 1996. február (28. évfolyam, 23/6783-43/6803. szám)

1996-02-01 / 23. (6783.) szám

1996. február 1. BUDAPESTI KAMARA Életutak Bemutatják az osztályelnököket A tízosztályos szervezeti rendszerre történő áttérés során - amint arról már beszámoltunk - megválasztották a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara osztályelnökeit.­ Most ketten teszik le közülük névjegyüket a szélesebb nyilvánosság asztalára. A bemutatást következő számunkban tesszük teljessé. KISBERK LÁSZLÓ (IV. osztály) 48 éves. Hatgyermekes csa­ládban nevelkedett. 15 évesen veszítette el édesapját, így ha­mar meg kellett szoknia az önállóságot. Piarista gimnázi­umban érettségizett, majd köz­gazdász diplomát szerzett. Pá­lyafutását a külkereskedelem­ben kezdte, ahol az angol és német nyelvismeret szinte kö­telező. 1978-ban akkori mun­kahelye, a Taurus Gumiipari Vállalat révén a Közel-Keletre került. Az eredetileg rövidre tervezett útból végül is csak­nem 3 éves kint tartózkodás lett. Aztán, amikor 1981-ben hazajött, csalódottan vette tu­domásul: nem azt a munkakört ajánlották fel, amit szeretett volna, így lett “maszek”. Máig büszke arra, hogy egyike volt azoknak, akik bevezették a “maszek” kenyeret. ■NŐS: Húsz éves lánya főis­kolás, a kisebbik 17 esztendős és szakközépiskolába jár. Fe­lesége a vállalkozásban segít. Kispest és Lőrinc határán, egy családi házban élnek, “munka­helye” a Kossuth téri piac. Na­ponta csak 5-6 órát alszik, sok szabadideje nincs. Valaha NB I-es ifjúsági kosárlabda válo­gatott volt, később, levezetés­ként az NB II-ben játszott, de ez a multié. A kikapcsolódást márciustól októberig a balato­ni nyaraló jelenti. Hétvégeken ott szörfözik, vitorlázik, hor­gászik, teniszezik. Családja szerint az egyik legnagyobb hi­bája, hogy a munkát mindig eléjük helyezi. Önmagával és másokkal szemben is maxima­lista, szeretné mindig, minden­ből a lehető legtöbbet kihozni. A politikai életben soha nem vett részt, egyetlen próbálko­zása az volt, amikor az 1994-es országgyűlési választásokon független képviselőjelöltként indult Kispesten. Lekörözték, de nem bánja, mert nem vá­gyott pártpolitikai karrierre. A Kossuth téri Kereskedői Ka­mara elnökeként, a helyi ön­­kormányzat különböző szak­mai bizottságainak tagjaként és most, mint szakosztályi elnök is azért küzd, hogy a szakmai érdekeket ne lehessen a politi­kai érdekek alá helyezni. DR. CSIZMADIA LÁSZLÓ (V. osztály) Az V. kamarai osztály talán a vállalkozók legszélesebb ská­láját fogja össze. Ehhez híven elnöke is meglehetősen színes egyéniség. Csizmadia László, miután az Állam- és Jogtudományi Egye­temen diplomát szerzett, 180 fokos fordulattal felszolgáló­ként, szakácsként, portásként dolgozott. 1958-ban kezdte a vendéglátós szakmát. Tapasz­talatait a HungarHotels-nél sze­rezte. Az évek során volt üzlet­vezető, majd önelszámoló egy­ség igazgatója, mígnem 1968. január elsejével áthelyezték a Kereskedelmi és Vendéglátói­pari Főiskolára, hogy tudását docensként adja tovább a leen­dő szakembereknek. A min­dennapok gyakorlatától azon­ban nem akart elszakadni, ezért az oktatás mellett, másodállás­ban, szaktanácsadóként, illet­ve jogi előadóként tevékeny­kedett szállodáknál, idegenfor­galmi vállalatoknál, s temér­dek szakmai társaság munká­jából vállalt részt. Ma már a főiskola főigazgatójaként egy­re több a tennivalója, a szak­maszeretet azonban újabb és újabb társadalmi funkciók fel­vállalására hajtja. Jelenleg is elnöke a Dunakanyar Intéző Bizottságnak, az Országos Ómagyar Kultúra Alapítvány kuratóriumának, tagja a Páz­mány Péter Tudomány Egye­tem kuratóriumának és a Falu­si Turizmus Országos Szövet­sége elnökségének - és a sor még hosszan folytatható. A fő­iskolán belül vezeti az Idegen­­forgalmi Intézetet, és továbbra is tanít: ebben a tanévben a rendezvény- és turizmus szer­vezés, illetve a falusi turizmus rejtelmeibe avatja be a hallga­tókat. A fáradtság okozta holt­pontokon és a munkájával járó buktatókon fergeteges humora segíti át. Otthona egy piliscsa­bai kertes ház, ahol feleség és két gyermek várja haza. Lánya idén érettségizik, a fiú 8 esz­tendős. Kikapcsolódásképpen velük szokta járni az országot. De otthon sem képes megta­gadni önmagát: nemcsak bá­báskodott a helyi turisztikai egyesület születésénél, hanem a mai napig elnöke. Szeret és tud főzni, bár mostanában csak ritkán jut rá ideje. Jónéhány szakácskönyvet írt, szerkesz­tett, többek között ő az atyja a Planétás kártyáknak is. Néme­tül előadásszinten beszél, de úgy érzi, ez nem elég, ezért most angolul tanul. Talán csak a mozgás hiányzik az életéből. Ezt most azzal igyekszik pó­tolni, hogy vett egy szobake­rékpárt. Szakmája jövőjéről optimis­tán beszél. Azt mondja, táplál­kozni, pihenni mindig kell. Hogy milyen szinten, az persze életszínvonal kérdése, de a szol­gáltatási szférában - melybe a vendéglátás és a turizmus is be­letartozik - még mindig óriási a fantázia. Örül, hogy az osztály­elnökségben olyan kollégák ül­nek, akik egyben a szakmai ér­dekképviseletek vezetőségi tag­jai is, ami megkönnyíti az együttműködést, a szakmai ér­dekek közötti konszenzus meg­teremtését, az érdekellentétek békés rendezését. Szeretné, ha szolgáltatások, tettek révén elis­mertethetnék a kamarát, így ér­zi, óriási szerepük lehet a fővá­ros új arculatának megteremté­sében. Kamarai támogatást igénylő feladatnak tartja példá­ul tourinform irodák működte­tését, az államigazgatástól pe­dig feladatként szeretné átven­ni többek között az utazási iro­dák regisztrációját, a szállás- és vendéglátóhelyek osztályba so­rolását, a szakemberképzés tel­jes vertikumának szakmai felü­gyeletét. Ugyanakkor meggyő­ződése, hogy az V. osztályba sorolt vállalkozások a nemzet­­gazdaság egyik legfontosabb ágához tartoznak. A főváros­nak egyedül a turizmusból egy­milliárdos bevétele lesz. Épp ezért a kamarának, mint gazda­sági önkormányzatnak minden­képpen ott kell lennie az elosz­tásnál - mondja -, ügyelve arra, hogy a turizmus bevételei visszaforgatásra kerüljenek. Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Baross Gábor Vállalkozási Alapítvány A kanadai kormány támogatásával a BKIK Baross Gábor Alapítvány idén is meghirdeti pályázatát a kanadai Acadia Egyetem (Wolfville, Nova Scotia) öthetes, május 17-én kezdődő menedzserképző kurzusára. Feltételek: felsőfokú végzettség, jó angol nyelvtudás, vállalkozói tapasztalat vagy felsőve­zetői gyakorlat, illetve elképzelés kanadai üzleti kapcsolatok fejlesztéséről. A program első három hetében szakmai (Business Policy, Marketing, Entrepreneurship etc.) és nyelvi képzés folyik az Acadia Egyetemen. A következő két hétben a kanadai vendéglátók kísérletet tesznek a magyar résztvevők elhelyezésére tapasztalatszerzés céljából egy-egy hasonló profilú kanadai cégnél. A továbbképzés kinti költségeit (kollégiumi szállás és étkezés, tanfolyam, tananyag) a kanadai kormány fedezi, a részvevőknek kb. 240.000 forintos költséggel kell számolniuk (repülőjegy, szervezési és hirdetési költségek, ellátmány, biztosítás). Kérjük, hogy a képzést megpályázó menedzserek részletes angol nyelvű szakmai önéletraj­zukat (életkor, szakmai képzettség, működési és érdeklődési terület, levelezési cím, telefon és fax) 1996. február 10-ig juttassák el a BKIK Baross Gábor Alapítvány titkárságára, postacím: 1253 Budapest, Pf. 10. A felvételi beszélgetésekre a kanadai partner jelenlétében a február 19-ével kezdődő héten kerül sor. Az utaztatást a Globe Center Utazási Iroda végzi. Egyéni vállalkozók, induló kisvállalkozások kedvezményért pályázhatnak az alapítványhoz. További felvilágosítás: a megyei kereskedelmi, kézműves és agrárkamaráknál, vagy Budapesten Gergely László ügyvezető igazgatónál a 175-6764; 214-1813; 156-9992 telefonszámokon. Az Alkotmánybírósághoz fordult a VOSZ A VOSZ elsősorban a vállalkozók érdekeinek képviseletében fordult az Alkotmánybíróság­hoz, azonban a kifogásolt törvényhelyek tágabb kört érintenek. A VOSZ elvárja, hogy a hatályos adójogszabályok megfeleljenek az alkotmányosság, a méltányosság és a követhe­tőség feltételeinek. Sérelmesnek tartják a mini­málbérek megadóztatását, va­lamint azt, hogy a törvény kü­lönbséget tesz az adóalanyok között aszerint, hogy bérből és fizetésből, vagy önálló tevé­kenységből származik jöve­delmük. Hivatkozásuk szerint ez a megkülönböztetés nem­csak az arányos és méltányos közteherviselés elvét sérti, ha­nem ellentétes az alkotmány­nak azzal a paragrafusával, amely szerint az állam támo­gatja a vállalkozás jogát és a verseny szabadságát. Szerintük az adóelőleg szá­mításánál hátrányos helyzetbe kerülnek mindazok, akik nem kizárólag bérjövedelemmel rendelkeznek, ugyanis ebben az esetben az adójóváírás az adóelőlegszámításnál nem ér­vényesíthető. Ugyancsak sérel­mes az összevont jövedelmek után levonandó 40 százalékos adóelőleg, amely jelentős adó­előleg befizetést eredményez. Aggályosnak véli a VOSZ a törvénynek azokat az elemeit, amelyek abból indulnak ki, hogy az állampolgárok maga­tartása általában nem jogköve­tő. Különösen fellelhető ez a vélelem az ajándékba kapott in­gó vagyontárgy, valamint a cé­gautók adóztatása esetében. Al­kotmánysértőnek tekinti a kez­dő vállalkozók kizárását az áta­lányadózás lehetőségéből, és az ezáltal rájuk nehezedő túlzott adminisztrációs terhe­ket. Néhány eljárási kérdésről is alkotmánybírósági állásfog­lalást kér a VOSZ, nevezetesen az adóhatóság részére biztosí­tott egyes nyomozati jogkörök ügyében. Ez a szabály eseten­ként alkalmat adhat pontatlan információk alapján az állam­polgár esetleges meghurcolta­tásához, amellyel kapcsolatban gyakorlatilag nincs mód jogor­voslatra. Továbbá hiányolja a törvényből a megalapozatlan eljárás során keletkezett kárté­rítés szabályait. Ezeken kívül a piacgazdaság működésével el­lentétesnek tartja a VOSZ az adóbecslés bevezetését mind­azokban az esetekben, amikor az adózó jövedelme alatta ma­rad a pénzügyminiszter irány­elveiben közzétett jövedelem­­határoknak. A VOSZ elsősorban a vállal­kozók érdekeinek képviseleté­ben fordult az Alkotmánybíró­sághoz, azonban a kifogásolt törvényhelyek tágabb kört érin­tenek. A VOSZ elvárja, hogy a hatályos adójogszabályok megfeleljenek az alkotmányos­ság, a méltányosság és a követ­hetőség feltételeinek. Irány Európa A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Euro dokumentációs irodájának bemutatását követően “IRÁNY EURÓPA” tájékoztató sorozatot indít. Ennek keretében előadásra és konzultációra hívja az európai piacon érde­kelt vállalatokat, vállalkozókat a csatlakozá­sunkat az Európai Unióhoz előkészítő belső piaci alkalmazkodás követelményrendszeré­ről, valamint az EU által átadott “Fehér Könyv” magyarországi végrehajtásának prog­ramjáról. Előadó : Dienes-Oehm Egon az Ipari és Keres­kedelmi Minisztérium Európai Ügyek Hivatalá­nak főosztályvezetője Időpont: 1996. február 14.szerda 15.00 óra Helyszín: BKIK HÍD Iroda Budapest I. Attila u. 13/B 3­ 1678 törvényességi észrevétel Jogszerűek az önkormányzati döntések A fővárosi köztársasági megbízotti hivatal jogutódjaként tavaly már Budapest Főváros Közigazgatási Hivatala látta el az önkormányzatok törvényességi felügyeletét, vigyázta a hatósági, igazgatási munka menetét. Az összesen 90 fős apparátus egyetlen esztendő során közel 44 és fél ezer önkormányzati döntés jogszerűségét ellenőrizte és 1678 törvényességi észrevételt tett. A hatósági és igazgatási munkában ugyanakkor csaknem 29 ezer ügyet intézett, több mint 8 ezer határozatot hozott, és az egyéb érdemi vagy közbenső intézkedései száma is meghaladta a 9 ezret. Az elmúlt év mérlegét Szabó Lajos hivatalvezető vonta meg. A számok ismeretében összességében elmondható, hogy az önkormányzatok álta­lában a törvényeknek megfe­lelően járnak el. A hivatalnak csupán 8 esetben kellett az Al­kotmánybírósághoz fordulnia és 24 bírósági keresetet nyúj­tott be az önkormányzati dön­tésekkel szemben. Megtámadtak egyebek kö­zött lakáselidegenítéssel kap­csolatos önkormányzati dön­téseket. Egyes önkormányza­tok ugyanis a pincét és a tetőte­ret nem adták el a lakásokat megvásárlóknak, hanem azt be­vételeik növelésére saját ma­guk akarták értékesíteni. Ha­sonlóképpen előfordult, hogy az üzletek bérleti jogának el­lenértékét törvénysértő módon számították, azaz a bérleti díj mellett a forgalmi érték 50 szá­zalékát is letetették a vállalko­zókkal. Az ügyben a hivatal az Alkotmánybíróság állásfogla­lását kérte, döntés még nem született. A kifogásolt ügyek egy má­sik csoportjába a fővárosi köz­gyűlés és a kerületi képviselő­­testületek jogalkotási feladata­ival kapcsolatosak tartoztak. Ezek azonban nem feltétlenül az önkormányzatok rovására írhatók, hiszen részint feszített tempóban kellett dolgozniuk, másrészt egyes kerületi rende­letek megalkotásának - mint például a közterület-haszná­latról szóló, vagy a lakbérek megállapításával kapcsolatos­­ feltétele volt a fővárosi köz­gyűlés keretrendeleteinek ki­hirdetése. Egyes rendeletterve­zetek elkészítését, illetve azok jogszerűségének megítélését ugyanakkor nehezítették a jog­­szabályok hiányosságaiból ere­dő jogértelmezési problémák. Egy ilyen képtelen helyzet pél­dául, hogy a vásárokról és pia­cokról szóló kormányrendelet szerint a piacokat nyilvántar­tásba kell venni, de azt a helyi önkormányzat nem teheti meg. Az igazgatási ügyekben a legtöbb gondot az építési igaz­gatás területén tapasztalták. Az ügyiratok túlnyomó része épí­tési, illetve fennmaradási en­gedélyezéssel, telekalakítással, környezetvédelemmel, bontás­sal, építésrendészettel kapcso­latban született. A hivatalvezető szerint az el­múlt évekhez képest sok tekin­tetben javult a kommunikáció a hivatal és a polgármesteri hiva­talok szakmai apparátusa kö­zött. De mint mondta, fontos­nak tartaná az önkormányzatok gazdasági ellenőrzésének a ma­inál operatívabb megoldását. Az ellenőrzésre ugyanis közvetlen lehetősége pillanatnyilag kizá­rólag az Állami Számvevőszék­nek van, a hivatal pedig csupán jelezhet az ÁSZ felé, ha indo­koltnak tartja. Szabó Lajos tájékoztatott ar­ról is, hogy ez év január 1. óta - a Pénzintézeti Központ, illetve a Pénzügyminisztérium helyett - a közigazgatási hivatalok inté­zik a külföldiek ingatlan vásár­lásával kapcsolatos teendőket. Az erről szóló - napokban meg­jelent - kormányrendelet ki­mondja, hogy a hivatal engedé­lyével minden külföldi termé­szetes és jogi személy vásárol­hat - termőföld kivételével bár­miféle - ingatlant, amennyiben az önkormányzati vagy egyéb közérdeket nem sért. Erről a hivatalnak az illetékes önkor­mányzattól kell nyilatkozatot kérnie. Ha műemléki vagy egyéb védett épületről van szó, akkor a vételhez a műemlékvé­delmi felügyelőség belegyezé­se is szükséges. Megtagadható azonban a vásárlás az olyan or­szágból érkező külfölditől, aki­nek hazájával nem áll fenn vi­szonosság, azaz magyar állam­­pogárnak hasonló vagyonszer­zésre a kérdéses országban nincs lehetősége. L.B.

Next