Világgazdaság, 1996. február (28. évfolyam, 23/6783-43/6803. szám)

1996-02-29 / 43. (6803.) szám

1996. FEBRUÁR 29. VILAGGAZDASAG ÜZLETI NAPILAP IDEGENFORGALOM Az OIB nem fogadta el az előterjesztett anyagot Hatásvizsgálatot kérnek Az Országos Idegenforgalmi Bizottság (OIB) napokban megtartott első ülésén a testület nem fogadta el az 1,66 milliárd forint turisztikai célelőirányzat felhasználásáról készített előter­jesztést. A testület úgy határozott, áttekinti a kiadási tételeket, s csak a részletek ismeretében dönt arról, a tervezetben szereplő célokra fordítsák-e a meghatározott összegeket. A testület törekvése, hogy a jövőben minden feladatnak legyen személyes felelőse. THUHJII. Az idei pénz hatékonyabb felhasználására a szakemberek szerint hatásvizsgálatnak kell készülni arról, milyen eredmé­nyeket hozott a hazai turiszti­kának a tavalyi célok megva­lósítása. A testület meg kíván ismerkedni az IKM által alapí­tott Magyar Turisztikai Szol­gálat Rt. idei üzletpolitikai el­képzeléseivel is. Rövidesen pályázatot írnak ki a bécsi képviselet vezetői posztjára, hiszen a jelenlegi ve­zető, Czeglédi József szerző­dése lejár. Az OIB fontosnak tartotta a meglévő turisztikai külképviseleti hálózat bővíté­sét is, így július 1-jétől Lon­donban, Párizsban és Milánó­ban nyílik iroda, amire 359 mil­lió forintot fordítanak a turisz­tikai célelőirányzatból. Az IKM turisztikai főosztá­lyán készült anyag szerint kö­zel 1 milliárd forintot kellene fordítani marketingfeladatok­ra. Ezen belül a külképvisele­tek fenntartására 360 millió, a Magyar Turisztikai Szolgálat Rt. működésére 270 millió, Ma­gyarországról szóló kiadvá­nyokra, filmekre, hirdetésekre az 1995-ben felhasznált 455,5 millió forinttal szemben 205 millió, míg vásárokra, kiállítá­sokra 160 millió forintot kelle­ne fordítani. A javaslat szerint a három nagy rendezvényt — a Forma—1-et, a három tenor koncertjét és a Budapesti Ta­vaszi Fesztivált — 250 millió forinttal kellene támogatni. Tu­risztikai terület- és termékfej­lesztésre — a tavalyi 138 mil­lió forinttal szemben — 338 millió forint az előirányzat. Az OIB, illetve az intézőbizottsá­gok titkárságainak működésé­re 15 millió forintot szánnak. A terv szerint az idén csökken­ne az “egyébre” szánt pénz: míg 1995-ben 71,9 millió fo­rintot fordítottak, az idén e cél­ra csupán 25 milliót terveztek. Kovács János osztályvezető úgy tájékoztatta a Világgazda­ságot, nem kell a turisztikai vállalkozóknak attól tartaniuk, hogy az állami költségvetés IKM-fejezetébe kerülő pénzt más célra is fel lehet használni, hiszen az előirányzat bevétele­it és felhasználásának körét tör­vény szabályozza. A bizott­ságnak jelenleg még nincs el­nöke, így a munkát Meszter László alelnök irányítja. Feleki Ferenc, a bizottság egyik tagja úgy véli, a bizottság látni szeretné, milyen célokat szolgálnak a tavaly már lekö­tött pénzek. A már megkötött szerződéseket természetesen teljesítik, ám ahol ez még nem született meg, megvizsgálják, hasznos-e a felhasználás. Az OIB következő ülését március 7-én tartja, ahol elfo­gadják a végleges ügyrendet, s megtárgyalják idei munkater­vüket. (éves árbevétel %-a) 1993 1994 1995 1. Kereskedelmi szálláshelyek 1 2 2 2. Vendéglátóhelyek 0,5 1 1 3. Utazásszervezői és/vagy közvetítő tevékenység 0,5 1 1 4. Személygépkocsi-kölcsönzés 1 2 2 5. Kaszinók és játéktermek — 2 2 6. Egyéb idegenforgalmi szolgáltatások — 1 1 Forrás: IKM Danubius: gyógyszolgáltatás és kongresszusi turizmus A németországi piacra helyezi a hangsúlyt A Danubius Szálloda Rt. egyik legfontosabb idei feladata a gyógyszolgáltatások színvonalá­nak emelése, a gyógyszállóhálózat fejlesztése, bővítése. Rekonstrukcióra az idén 1,3 milliárd forintot fordít a társaság, míg a hálózatbővítés — amelyre 2,3 milliárdot szánnak — első állomásaként megvásárolta a Thermal Hotel Helia 60 százalékát — nyilatkozta a Világgaz­daságnak Betegh Sándor, a tá­saság vezérigazgatója. MUNKATÁRSUNKTÓL A Danubius tavaly átlagos üzleti évet zárt: bár a vendég­szám nem növekedett a cég szállodáiban, a foglaltság — amely a megelőző évhez vi­szonyítva 1,8 százalékkal csök­kent — átlagosan 66 százalék volt. Az árbevétel kedvező alaku­lásában — 23,7 százalékos volt a növekedés­­— jelentős szere­pet játszott a forintleértékelés, míg az eredmény alakulására jó hatással volt a szigorú költ­séggazdálkodás. Befektetése­ik kamata elérte a 35,8 százalé­kot. Mint Betegh Sándor el­mondta, az 1990-es 3700 fős dolgozói létszámhoz viszonyít­va jelenleg 2253 alkalmazottja van a társaságnak. A Danubi­­usnál egy szobára 1,1 alkalma­zott jut. A nemzetközi gyakor­latban ez a szám 0,7-1,0 száza­lék. A Danubius Rt. adózás előtti nyeresége 82 százalék­kal nőtt. A társaság vidéki szállodái tavaly kedvezőbb eredményt értek el, mint a fővárosi házak. Cégen belül is, de talán orszá­gos szinten is a sárvári Hotel Thermal érte el a legjobb ered­ményt 84 százalékos foglaltsá­gával. Az országos 46-47 szá­zalékos átlaghoz viszonyítva kiemelkedő a büki Thermal Szálló és a Thermal Hotel Hé­víz 72,4 százalékos foglaltsá­ga is. Ezektől az eredmények­től elmarad ugyan a keszthelyi Hotel Helikon 51 százalékos tavalyi foglaltsága, ez mégis előrelépést jelent a többi tópar­ti szálloda eredményéhez vi­szonyítva. A Helikonban ugyanis három éve közel 50 millió forintos beruházással konferenciaközpontot hoztak létre, amely azóta biztosítja az elfogadható szintű töltést egész évben. Nem ilyen kedvező a helyett a fővárosi Danubius­­szállodákban. Itt a Hotel Gél­­lért érte el a legjobb eredményt 67 százalékkal. Magyarország számára a gyógy-idegenforga­­lom várhatóan kedvezően ala­kul, hiszen az egyik fő küldő országban, Németországban a biztosítók megszigorították a gyógyszolgáltatások visszaté­rítését. Ezért aztán jó marke­tingmunkával e vendégek egy része megszerezhető, hiszen a magyar gy­ógyszol­gáltatások és szállodai árak még mindig ol­csóbbak a német és svájci árak­nál. A szolgáltatások színvo­nala viszont a Danubius háza­iban megközelíti e gyógyszál­lókét. Február első felében a társa­ság meglévő 13 százalékos tu­lajdona mellé megvásárolta a Thermal Hotel Helia további 60 százalékát. A fennmaradó rész megvásárlására pedig a Fő­városi Önkormányzattal kötöt­tek opciós szerződést. L. I. Helyszínt keres rendezvényeinek? Ajánlatunk: Danubius Hotel Helikon Keszthelyen, a Balaton partján fekvő 232 szobás szálloda Szolgáltatások: • Különtermek 20-300 fő részére, étterem, drinkbár • Minden igényt kielégítő technikai felszereltség • Speciális ajánlatok (fedett teniszpálya, fitness centrum uszodával, szaunával, solariummal, tekepálya) Részletesebb információért kérjük, forduljon bizalommal Kriszt János éttermi igazgatóhoz Danubius Hotel Helikon 8360 Keszthely, Balaton-part Telefon: 83-311-330 Fax: 83-315-403 Radványi Ádám­ rendezvényigazgatóhoz Danubius Hotels Rt. 1138 Budapest, Margitsziget Telefon: 112-1000,131-3546 Fax: 153 1883 Tudja-e, hogyan teheti még sikeresebbé üzleti tárgyalásait? Hozza el partnereit szállodánkba! Az ország első 18 lyukú golfpályája mellett, Nyugat-Magyarország kiemelkedő gyógyfürdőhelyén, Bükfürdőn színvonalas szolgáltatásokkal adunk helyet üzleti megbeszéléseknek, konferenciáknak, továbbképzéseknek. Lehetőségeink biztosan meggyőzik Önt és üzletfeleit. KÜLÖNTERMEK - MEDENCÉK - SZAU­ÁK FITNESS - GOLF - TENISZ - SQUASH SZÉPSÉGFARM­A GYÓGYSZOLGÁLTATÁSOK. Kapcsolja össze a munkát a sporttal és kikapcsolódással! A siker nem marad el! Danubius Thermal és Sport Hotel Bük Részletes információ: Telefon: 94/358-500, telefax: 94/358-620 Folytatódik az idegenforgalom átszervezése ki új feladathoz új vezető A jövőben hangsúlyosabb feladatot kap az IKM által alapí­tott Magyar Turisztikai Szolgálat (MTSZ) Rt. Ám a társasá­gi forma nem biztosítja az ágazatnak szükséges mozgási lehetőségeket, ezért célszerűbb lenne az rt.-t közhasznú tár­sasággá átalakítani. Erdei János, az MTSZ Rt. február 1-jén kinevezett vezérigazgatója fontos feladatnak tekinti a belföl­di idegenforgalom élénkítését is. mini­iltimé A társaság — amely az­ Or­szágos Idegenforgalmi Bizott­ság döntéseit hajtja végre — egy­ik legfontosabb feladatának a termékfejlesztés elősegítését tartja. Erre jó alapot jelent az idei év a ’96 Magyarország ren­dezvénysorozattal. Erdei János szerint a következő években folytatni kell a programszer­vezést, hiszen már most meg kell kezdeni a felkészülést a 2000-ben sorra kerülő állam­alapítási eseménysorozatra. A ’96 Magyarország arra is jó, hogy a hazai lakosság figyel­mét felhívjuk az itthoni látni­valókra — véli Erdei János. Az MTSZ-nek ugyanis feladata annak a belföldi kampánynak az irányítása is, amellyel élén­kíteni lehet a hazai turizmust. De e körbe tartozik például az az idén megkezdett projekt is, amelynek célja, hogy műemlé­keket tegyen alkalmassá ven­dégek fogadására. Az idén e célra az IKM 138 millió forin­tot fordít. A társaság másik feladata a promóciós tevékenység lesz, a hazai és külföldi hírverés. Kül­földön főképp a német nyelv­­terület, a Benelux államok, Skandinávia és Észak-Olasz­­ország a cél, míg ugyanilyen súllyal szerepel a hazai ven­dégforgalom élénkítése is. Er­dei János szerint ugyanis Ma­gyarországon nem fejlődhet igazán az ágazat, ha nem lesz­nek belföldi vendégek. A szak­ember példaként Németorszá­got említete, ahol a szálláshe­lyek forgalmának 60, Francia­­országban 75 százalékát a bel­földi vendégek adják. Magyar­­országon — durva becslések szerint — ez alig éri el a 10 százalékot. A feladatok között harmadi­k az országos turisztikai adatbá­zis korszerűsítése, a Tourin­­form-hálózat üzemeltetése, s a jelenleg 30 vidéki iroda szá­mának bővítése. Ehhez azon­ban szükség lenne az érintett önkormányzatok közreműkö­désére és anyagi támogatására is. Emellett a társaság részt vesz mint koordinátora képzési fel­adatok ellátásában, valamint a kutatásban. A társaság az idén mintegy 50 millió forint saját bevétellel számol, de Erdei János szerint ez az összeg növelhető lenne. Ehhez olyan szervezetre lenne szükség, amely fogadni tudná például a szponzori támogatá­sokat. A közhasznú társaság tagja lehetne a jövőben a ter­vek szerint az IKM, a főváros, a kamarák, a szakmai szerve­zetek, s valamilyen formában be lehetne vonni, érdekeltté le­hetne tenni a vidéket is — vé­lekedik Erdei János. L. I. Nő az Egyiptomba látogatók száma Veszélyben a műemlékek Az egyiptomi gazdaság egyik legfontosabb ágazata a turiz­mus: 1995-ben mintegy 3 milliárd egyiptomi font bevétele származott e szektorból az államnak. Egyiptomot évente közel 3,5 millió turista keresi fel. Ám amennyi hasznot hoz ez az államnak, annyi kárt is okoz a műemlékek egy részében. Thum­a­­­h­in Szakértők szerint a gizehi pi­ramisoknak “gyógykezelésre és pihenésre” van szükségük, ám az állam nem tudja biztosí­tani a megújításhoz szükséges anyagi támogatást. Egyiptom mintegy 58-60 milliós lakosságának közel 75 százaléka közvetlenül vagy közvetetten a turizmusból él. Tavaly a megelőző évhez vi­szonyítva közel 12 százalék­kal kevesebb, alig 800 ezer ven­dég érkezett a szomszédos arab országokból Egyiptomba. Nyugat-Európából és az USA- ból az Öböl-háború óta folya­matosan nő a beutazók száma. Az Egyiptomi Turisztikai Mi­nisztérium már az idén is az eddiginél nagyobb szeletet kí­ván kihasítani magának a ma­gyar piacból. A magyar beuta­zók száma az Öböl-háború óta folymatosan emelkedik, s ta­valy több mint 3 ezer magyar kiutazó volt. Az egyik nagy egyiptomi utaztató a Budapest Tourist Rt. A cég négyféle egyiptomi prog­ramjára közel 2500 magyar vendéget szeretne kiutaztatni. A programokat az egyiptomi légitársasággal, az Egypt Air­­rel bonyolítják le. Ennek oka — mondta Róna Iván, a cég vezérigazgatója —, hogy az Egypt Air Budapest—Kairó já­ratának időpontja a többi légi­­társaságénál kedvezőbb. L. I. A COOPTOURIST szeretne ízelítőt adni ’96-os programjaiból! A görög szigetvilág gyöngyszemei: Korfu, Kréta! Szenzációs árak a Cooptourist önálló charterjeivel! Korfu: 2 hét apartmanban, repülővel már 26 900 forinttól Kréta: 1 hét apartmanban, repülővel már 32 900 forinttól Látogasson el a fáraók és istenek hazájába, Egyiptomba! Kairó 5 nap 43 700 Ft Kairó - Hurghada 8 nap 61 600 Ft Hajóval a Níluson 15 nap 113 900 Ft Ismerje meg a varázslatos arab világot Tunéziában! Sousse-i 3, illetve 4 csillagos szállodákban egy hét félpanzióval már 46 500 forintért! A csodák Önre várnak Amerikában! Az izgalmas keleti part április 18-tól 8 nap 168 900 Ft A varázslatos nyugati part április 26-tól 9 nap 198 000 Ft AKCIÓ!!!! Az Utazás '96 kiállításon 10% kedvezmény a teljes részvételi díj befizetéséből! A megbízható útitárs! Bővebb információk és helyfoglalás a Cooptourist irodáiban és a 156-9858, 156-9659, 175-6976-os telefonokon.

Next