Világgazdaság, 1996. március (28. évfolyam, 44/6804-63/6823. szám)

1996-03-19 / 55. (6815.) szám

Vendéglátósok az egyszerűsített privatizációban Eddig harminc szerződést írtak alá Az egyszerűsített privatizáció második listáján meghirdetett 48 társaság dokumentumait 150-en vásárolták meg — jelentette be Buglos Katalin, a program vezetője. Az elsőn eredményesen szereplő 37 cég közül egyelőre 30 adásvételi szerződést írtak alá. NAGY ILDIKÓ Az első listán 71 céget hirdet­tek meg, 37-re érkezett értékel­hető ajánlat, az Állami Privati­zációs és Vagyonkezelő Rt. igaz­gatósága nyertest is hirdetett, ed­dig 30 adásvételi szerződés szü­letett. Három társaságnál a leg­magasabb ajánlatot tevők eláll­nak a szerződéskötéstől. Két eset­ben van második pályázó, a har­madiknál viszont nincs. Ilyen­kor — mi­vel az ajánlattevők gon­dolták meg magukat — a bánat­pénz az ÁPV Rt.-nél marad. Két esetben azért nem kötöt­ték meg a szerződést, mert aki­k­­nek elővásárlási joguk van, nem nyilatkoztak. A Dokut Rt.-nél amiatt nem került sor az alá­írásra, mert a 25,05 százaléknyi részvénypakett nyertese maga a társaság, ám az önkormány­zattól korábban már megvásá­rolták a 15 százalék részvény­­csomagot, így a tulajdoni arány meghaladja a társasági törvény­ben megengedetett mértéket. A Budapestl­ft nyertese arra hi­vatkozva jelezte visszalépési szándékát, hogy időközben egy hitelező felszámolási kérelmet nyújtott be a cég ellen. Mivel nincs érvényes felszámolói ha­tározat, vitatott, hogy vissza­jár-e a bánatpénz. Az első fordulóban megma­radt 34 társaság közül 22-nél a vezetés, illetve a munkaválla­lók bejelentették, élni kíván­nak a versenyen kívüli értéke­sítés lehetőségével. Ez esetben a vételárnak el kell érnie a li­mitár 80 százalékát, és csak készpénzben lehet fizetni. Az ÁPV Rt. igazgatósága döntött az üzleti feltételekről — mi­lyen részletfizetésre van lehe­tőség és milyen biztosítékokat kell bemutatni —, s az érintet­tek április végéig nyújthatják be részletes ajánlataikat. Öt társaság — az Egri Útépí­tő Rt., a Mélyfúró Berendezé­sek Gyára Kft., az Olimpia Kft., a Somogy megyei Nyomda­ipari Kft. és a Topáz Kereske­delmi Rt. — úgy döntött, maga írja ki és bírálja el a pályázatot (a végső döntést itt is az ÁPV Rt. hozza). Két cég — a BRG Rádió­­technikai Rt. és a Cukorkutató Kft. — az egyszerűsített eljá­rás felfüggesztését kérte, és azt, hogy a privatizációs intézmény írja ki a pályázatot. Ez esetben nem csak készpénzzel, hanem kárpótlási jeggyel és E-hitellel is lehet fizetni. Három társaságnál nem vet­ték át az ÁPV Rt. tájékoztató­ját, illetve nem jeleztek vissza. A Salgótarjáni Vegyipari Gépgyárat és a Polimetál Győ­ri Tömegcikkgyártó Kft.-t fel­számolják. Eddig 150-en vásároltak a feb­ruár végén megjelent második listán szereplő 48 társaság ten­derdokumentumaiból — mond­ta Buglos Katalin (egy doku­mentum ára 12 500 forint áfá­val). A pályázatok beadási ha­tárideje május 28., s ezúttal is a legtöbb készpénzt ajánló befek­tető vásárolhatja meg a céget. Sem az ÁPV Rt., sem a vevő nem léphet föl semmilyen igény­nyel a másik féllel szemben. A tegnapi tájékoztatón a lis­tán szereplő vendéglátóipari tár­saságokat ismertették. A hét cé­get viszonylag magas, összes­ségében 114 százalékos limit­áron ajánlja megvételre az ÁPV Rt. (A 48 társaság adatainak összesítése szerint a névérték 60 százalékát éri el a limitár.) Társaság neve ÁPV Rt. Névérték Limitár Tulajdoni arány (%) (millió forint) (millió forint) Gastron Vendéglátó Rt. 26 41 25 Orient Vendéglátó Rt. 37 87 150 Bigatton Kft. 43 47 26 Gourmandia Kft. 65 1,1 1 Pálya Büfé Kft. 50 0,5 0,7 Terminus Vendéglátó Kft. 31,7 0,52 0,6 Tímea Vendéglátó Kft. 38 0,5 0,4 Forrás: ÁPV Rt. % BELFÖLD Szigorítja a szerződésfigyelést az ÁPV Rt. Nem a döntés helyességét firtatják Március elejétől szerződésmenedzselési feladatot is ellát az etikai ellenőrzési ügyvezető igazgatóság, ami azt jelenti, hogy az adásvételi szerződéses kötelezettségek teljesülését, illetve elmulasztását az ellenőrök figyelik — nyilatkozta a Világgazdaságnak Orbán Sándor, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. ügyvezető igazgatója. MUNKATÁRSUNKTÓL A szerződésmenedzsment nem vizsgálja az adásvételi szerződés létrejöttének körül­ményeit. Kizárólag az adásvé­teli szerződésekben rögzítet­tek teljesülésének üzleti mér­legelése folyik. Tehát nem a döntések helyességét firtatják, s nem azt feszegetik, hogy jó áron kelt-e el a vagyon. (Ter­mészetesen az ÁPV Rt. etikai tranzakciós és szerződés-el­lenőrzési ügyvezető igazgató­sága továbbra is odafigyel a tranzakciók előzményeire.) Orbán Sándor tévedésnek nevezte azt az állítást, hogy korábban a privatizációs szer­vezet, illetve jogelődei nem foglal­koztak a szerződések tel­jesülésével. A szerződéseket az aláíró portfólióigazgatóságok kezelték, s bizony nem mindig ítélték meg azonos módon a kötelezettségek teljesítettségé­­nek fogalmát. A szankciók al­kalmazása is felemás módon érvényesült. Különösen a kez­deti időkben vagy nem szank­cionálták a szerződésekben a kötelezettségek elmaradását, vagy nem egységesen. Nehezíti az új egység mun­káját, hogy a dokumentumtár­ban nincs meg minden szerző­dés eredeti példánya, s a mel­lékletek is hézagosak. Ugyan­akkor a követelések teljesülé­sét dokumentáló levelezés is nehezen követhető. Hozzá kell tenni: a szerződéstárat csupán 1993-ban hozták létre, s a bel­ső szabályozókból nem derül ki egyértelműen, hogy mit vár­nak el a nyilvántartási rend­szertől. Azaz az adatrögzítő szubjektív ítéletétől is függött az adatbevitel, s ebből adódó­an egyes kötelezettségek szá­monkérése “elfelejtődhetett”. A jövőben a számítógép még a lejárat előtt jelzi a határidőket az ügyintézőnek. A szerződé­sek teljesülését ezentúl nem a tranzakciót végzők, hanem az ellenőrök figyelik. A feladat egy kézbe kerülése lehetővé teszi az egységes gyakorlat kialakí­tását. Mivel a szerződésmene­dzserek kizárólag a szerződé­ses kötelezettségek teljesülésé­nek nyomon követésével fog­lalkoznak, ezért az ÁPV Rt. gyors és hatékony intézkedést vár el az új egységtől. Nem az új szervezeti egység foglalkozik majd az 1995. évi privatizációs törvény alapján tartós állami tulajdonba sorolt cégekre vonatkozó értékesíté­si szerződésekkel, az elő- és önprivatizációs, valamint a ta­nácsadói és az egyéb nem pri­vatizációs szerződésekkel. N. I. Sok a hibás családipótlék-igénylés MUNKATÁRSUNKTÓL Még a mai nap folyamán be lehet küldeni a családipótlék­­igénylő lapokat. A családok többsége csak nehezen és hi­básan küldi vissza a kitöltött nyomtatványokat — nyilatkoz­ta lapunknak Gulyás János, az OEP illetékese. Lehetőség van arra, hogy a családok ezután küldjék vissza a nyomtatványo­kat. A jövedelemigazolást az szja-bevallás alapján kell ki­tölteni, és előfordul, hogy az erről szóló igazolást a munkál­tató csak március 20. után adja ki a munkavállalónak. Gulyás János elmondta: aki később küldi be az igénylőlapokat, csak késve, de visszamenőlegesen megkapja a pótlékot. Az új támogatási rendszer­ben áprilistól 1-jétől családi pótlékot az egy- és kétgyerme­kes szülők csak akkor kapnak, ha a múlt évi jövedelmük alap­ján számított egy főre jutó net­tó jövedelem 19 500 forint alatt van. A jogosultsági határ a gyermekét egyedül nevelő szü­lő esetében 23 400 forint. A három- és többgyermekes, a tartósan beteg, illetve testi vagy értelmi fogyatékos gyermeket nevelő családnak, illetve egye­dülállónak a családi pótlék a jövedelmi viszonyoktól függet­lenül jár. T. J. Keller László javaslata a 24 milliárdos plusz járulékbevételre A tb nem adott pontos adóslistát A tb-alapok költségvetésében nincs részletezve, hogy a tervezett 24 milliárd forintos rend­kívüli járulékbevételt milyen intézkedéssel lehet behajtani. Keller László MSZP-s képviselő javaslata szerint 13 milliárd forintot az adósok felszámolásának meggyorsításával, 5 milli­árd forintot a MÁV-tartozás megfizetéséből, 2 milliárdot a költségvetési intézmények járuléktartozásának rendezéséből és 5 milliárdot adósságtörlesztési megállapodás előlegé­ből még ebben az évben be lehetne szedni, h­ullni A társadalombiztosítási ala­pok elfogadott költségvetése nem részletezte tételesen, hogy milyen intézkedésekkel lehet­ne a parlament által megszava­zott 24 milliárdos rendkívüli járulékbehajtást elérni. Ez Kel­­ler László szerint azért nem volt lehetséges, mivel még nem volt mód és idő annak részletes vizsgálatára, hogy milyen a tb adósságszerkezete. A tb ugyan már küldött két jelentést — egyet a kormány­nak, egyet pedig a költségvetési bizottságnak —, azonban a két jelentésben az a tétel, amely azt mutatta, hogy kikkel és milyen értékben egyezett meg a tb, tíz­­milliárdos nagyságrenddel kü­lönbözött egymástól. Ilyen szá­mításokra alapozva nem lehe­tett intézkedést tervezni. Keller László egyébként már a költségvetés lezárása előtt megfogalmazott egy olyan in­tézkedéscsomagot, amely alap­ján a 24 milliárdos plusz járu­lékbevétel behajtható. A tb­nek adós vállalatok felszámo­lási eljárásának gyorsításából 13 milliárd forintot lehetne be­szedni — véli Keller. A képvi­selő szerint lehetőség lenne ar­ra, hogy a tb megyei szerveze­tei mindenhol kérjék be a fel­számolóktól, hogy milyen stá­diumban állnak a felszámolá­sok. A tb kötelezhetné őket, hogy ne csak a zárómérleg el­készítése után elégítsék ki a tb­­követelést, hanem már a köz­bülső mérlegkészítéskor is. A tb bírósághoz is fordulhat­na az ügyben, ha kifogásolja a felszámoló munkáját. Vannak olyan felszámolási eljárások, amelyek már 5-6 éve tartanak, azonban ebből még egy fillér­hez sem jutott hozzá a tb — indokolta a képviselő, hogy mi­ért lenne szükség ilyen intéz­kedésre. Jelenleg 86 milliárd forinttal tartoznak a felszámo­lás és csődeljárás alatt álló cé­­gek­, 15 százalékos megtérülé­si arány mellett úgy vélte, hogy reálisnak tűnhet a 13 milliárd forint. Újabb 5 milliárd forint plusz­bevételt jelenthetne, ha a kor­mány rendezné a MÁV tb-tar­­tozását. A vasút egyébként fi­zeti folyó járulékát, azonban a korábbi évekről még van elma­radt járuléktartozása. A hiány­zó összeget ingatlanátadással kívánják kiegyenlíteni. A költ­ségvetési szervek 2 milliárd fo­rinttal tartoznak. A tb a jövő­ben átadja a kormánynak azt a listát, amely tartalmazza, hogy melyek azok az intézmények, amelyek az adósok körébe tar­toznak. Ezután döntenek arról, hogy a tartozást a költségvetés milyen módon fizesse ki a tb­­nek. Jelenleg 480 ezer olyan fo­lyószámla van, amelyek tulaj­donos cégei mintegy 40 milli­árd forinttal tartoznak a tb-nek. A tb-nek ezekkel is törekedni kellene a megállapodásra. A szerződéskötés azonban csak úgy jöhetne létre, ha az adós adósságállományának 20 szá­zalékát befizetné a tb kasszájá­ba. Ebből az akcióból ebben az évben 4 milliárdot lehetne be­hajtani. Újragondolják a jamburgi egyezményt? A Mól csak a jegyzőkönyvből értesült A Mól vezetése csak utólag, a Dunai Imre miniszter tárgya­lásainak jegyzőkönyvéből értesült arról, hogy immár nem kedvezményezettje a jamburgi államközi gázszerződésnek. A Mól nem fogadja el ezt a jegyzőkönyvet. Ugyanakkor a vezérigazgató a tárgyalások híve, s nem peres úton kívánja visszaszerezni ezt a jogot. A részvényesek persze perelhet­nek, hiszen az olajvállalat privatizációjakor értéknövelő tényezőként szerepelt a jamburgi üzlet birtoklása. Elméletileg fennáll annak a lehetősége, hogy a Mal Rt. rész­vényesei kártérítési pert indít­sanak — nyilatkozta lapunk­nak Mándoki Zoltán, a Magyar Olaj- és Gázipari Részvény­­társaság vezérigazgatója. A privatizáció meghirdetésekor, a vállalat külföldi reklámozá­sakor, az úgynevezett road­­show alkalmával ugyanis ér­téknövelő tényezőként említet­ték a jamburgi államközi gáz­egyezmény kedvezményezett­ségét. Ha a jamburgi üzletből most majd más húzza a hasz­not, a befektetők reklamálhat­­nak, ám nem a Malnál, hanem az ÁPV Rt.-nél — szögezte le Mándoki. A vezérigazgató nem tudott arról, hogy ezen kedvezménye­­zettségi jog a Panrusgaz Rt.­­hez került, amelyből ugyan öt­ven százalékkal a Mal is része­sedik, de a másik ötven száza­lékig az a tulajdonos — az orosz Gazprom —, amely Magyaror­szág gázexportőre is egyben. Mándoki csak abból a jegyző­könyvből ismerte meg az orosz álláspontot, amelyről lapunk már beszámolt (Világgazdaság, 1996. március 13., 1. oldal), és amelyben Dunai Imre ipari és kereskedelmi miniszter nem til­takozott az orosz közlés ellen. Mándoki Zoltán elmondása szerint a Mal jegyzőkönyvei — amennyiben nézetkülönb­ség áll fenn a felek között — rögzítik az egyező pontokat, viszont a különvélemény meg­jelenítése nélkül nem írják alá az emlékeztetőt. Amikor a Mól vezetői megismerték a jegyző­könyvben foglaltakat, arra kér­ték Dunait, hogy fogalmazzon meg új magyar álláspontot, és azt juttassa el az orosz félnek, ugyanis a Mal meg akarja tar­tani a jamburgi egyezmény kedvezményezettségét. Mándoki elmondta, hogy most, amikor már piaci ára lesz a földgáznak, és valódi nyere­séget hozna a cégének, nem szeretnének elesni egy jelen­tős bevételi forrástól egy orosz—magyar vegyes válla­lat javára. A Mal vezérigazga­tója úgy véli, a kedvezménye­zettséget tárgyalásokkal kell megtartani, visszaszerezni, nem pedig peres úton. Mindemellett kérdéses — Mándoki szerint is —, hogy az orosz fél elfogadja-e az új ma­gyar álláspontot. A vezérigaz­gató kérdésünkre kifejtette, hogy a jamburgi egyezmény kedvezményezettségének meg­szerzése valóban az orosz tö­rekvések részét képezi, ugyan­is a Panrusgaz Rt.-n keresztül szeretnének eljutni közvetlenül a fogyasztókhoz. A jelenlegi törvényi szabályozás szerint még nem lehetnek az orosz— magyar vegyes vállalatnak gáz­nagykereskedői jogai, mert még nincs tárolókapacitása, és még nincs csővezeték a tulajdo­nában. Meggyet Rahimkulov, a Pan­rusgaz vezérigazgatója viszont a Ráadás című rádióműsorban a közelmúltban kifejtette, hogy terveik szerint hamarosan meg­épül a tárolójuk. A magyar kor­mány szerinte már elvi bele­egyezését adta ahhoz, hogy a megépülő déli vezetékszakasz a Panrusgaz tulajdona legyen. Amennyiben a Panrusgaznak nagykereskedői jogosítványai lesznek, mutattak rá a szakér­tők, akkor a földgáz szállítása és árképzése orosz “fenn­hatóság” alá kerül. Mándoki Zoltán a fideszes Kósa Lajos felvetésére — amely szerint az energiahor­dozókkal történő zsarolási po­zíció súlyosabb Magyarország számára, mintha NATO-csat­­lakozásunkat elleneznék — ki­fejtette: “nem szeretném felté­telezni, hogy az energiacsapot politikai eszközként használná fel az orosz fél”. A Mal Rt. vezérigazgatója kérdésünkre elmondta, hogy a cégben 58 százalékig tulajdo­nos ÁPV Rt. legújabb elképze­lését, amely szerint a Mal gáz­részlege különálló cégként mű­ködne, nem tartja szerencsés­nek. Ebben az ügyben egy hó­nappal ezelőtt tárgyalt utoljára Suchman Tamás privatizáció­ért felelős miniszterrel. Soros Károly Attila, az IKM politikai államtitkára lapunk kérdéseire nem volt hajlandó válaszolni. Március 15-étől megszűnt az orosz földgáz exportvámja, ettől azonban nem lesz olcsóbb a gáz Magyarországon. A Magyar Olaj- és Gázipari Rt. (MOl) a gázt is belföldi áron vásárolja az importőr Panrusgaztól. Lapunk érdeklődésére az utóbbi társaság vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy cége éves eladási szerződést kötött a Mollal, amin nem kíván változtatni. A gáz olcsóbbodásából eredő haszon tehát a Panrusgaznál csapódik le. Az illetékes ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a Molhoz a megállapodott időre és mennyiségben érkezik a földgáz. Mint arról korábban be­számoltunk, már Ausztria és Lengyelország is megkötötte az orosz gázra vonatkozó éves gázszállítási szerződését. Bár a két ország közvetlenü­l a Gazpromtól vásárol, az utóbbi panaszkodott, hogy a vám megszüntetésének haszonélve­zője a Gazprom lesz. A Népjóléti ÉT ülése Az Egészségügyben Dolgo­zók Demokratikus Szakszer­vezetének (EDDSZ) ügyvivő­je szerint első ízben júliusban juthatnak több bérhez a dolgo­zók, igaz, akkor az áprilisig visszamenőleg érvényes eme­lést is megkapják. Ez az idő­pont azonban késői ahhoz, hogy májusra megemelt össze­gű bért számfejtsenek — mondta Gácsi Mária. Szabó György népjóléti mi­niszter elmondta: hamarosan elkészül az a finanszírozási kor­mányrendelet, amelynek alap­ján a béremelés forrását az egészségbiztosító átutalhatja az intézményeknek. Az egészség­­ügyiekénél biztosabbnak tűnik a szociális intézményekben dolgozók májusi béremelése. A szociális ágazat bérfejlesz­tésének fedezetét teljes egészé­ben a központi költségvetés biztosítja.

Next