Világgazdaság, 1996. május (28. évfolyam, 85/6845-105/6865. szám)

1996-05-29 / 103. (6863.) szám

1996. május 29. AUTÓ-VILÁG­GAZDASÁG­I VILÁGGAZDASÁG Vll A Ford bankot alapít Magyarországon A legfrissebb Fiesta A Ford alaposan felújította a Fiesta típuscsaládot s a frissítés hatására kifejezetten erősödött a modellnévhez kapcsolódó egyéni zamat. A Fiesta új, többszelepes könnyűfém motorokat, átdolgozott első és hátsó felfüggesztést, valamint modern belső kiképzést kapott. MUNKATÁRSUNKTÓL Az egyre erősödő kisautó­piac követelményeinek kielé­gítése érdekében a három- és ötajtós Fiesta-modellek négy sorozatban készülnek. Vannak családi autónak szánt jármű­vek, mint például a Focus- és a Flair-kivitelek, a luxust a Fies­ta Ghia képviseli, a Fiesta Fun pedig az új háromajtós sport­­modell. Miközben a régi Fies­tákat is kínálja a gyár Classic néven, az új család szíve a Ze­­tec­ SE 16 szelepes motor. Kez­detben az 1,25 literes, 75 ló­erős változat hajtja az autókat, de rövidesen megjelenik a pia­con az 1400 köbcentis, 90 ló­erős motor is. A gyár ügyelt a gazdaságos működésre, s ez nemcsak az üzemanyag-fo­gyasztásban nyilvánul meg, ha­nem abban is, hogy az ékszíjat csak 150 ezer kilométerenként kell ellenőrizni, a gyertyacse­­re-periódus pedig 45 ezer kilo­méter. A szigorodó előírások­nak megfelelően modernizál­ták ugyanakkor a jelenlegi 1,3 literes, 60 lóerős motort, ame­lyet hengerenkénti befecsken­dezéssel láttak el és átkeresz­telték Endura-E-nek. Az autó karosszériáját a lá­­gyabb vonalvezetés, az ala­csony orrkiképzés, és az átter­vezett hátsó rész jellemzi. A Ford jellegzetes ovális hűtő­maszkja a Ghia-változaton annyiban módosult, hogy a két fényszóró között átlátszó, akril műanyagív feszül. A Ford mérnökei nagy súlyt helyeztek az utasvédelemre is: a Fiesta ajtajai 57 kilométer/ órás sebességű frontális ütkö­zés után is kinyílnak, oldalvé­delme pedig teljesíti a legú­jabb európai követelményeket is. Amint az már szinte köve­telmény, a piacon debütáló au­tóknál, a motor csak a saját kódolt kulccsal indítható el. Számtalan különféle autórá­dió kapható a piacon, s ezek közül igen sok kezelése túlsá­gosan bonyolulttá vált. A Ford egy közvélemény-kutatás alap­ján úgy döntött, hogy a szoká­sosnál jóval nagyobb méretű — 10x16 centiméteres — ké­szüléket épít be a műszerfalba, amelynek nagyobb kezelő­gombjai még a hosszú körmű hölgyvezetők ékességét sem veszélyeztetik. Az importőrtől kapott tájé­koztatás szerint a legolcsóbb új Fiesta alapára 1,8 milliótól, az ötajtós Ghia-modellé pedig 2,47 milliótól kezdődik. A magyar autóvásárlók egy­re inkább a vételár, illetve a finanszírozási kondíciók alap­ján döntenek valamelyik már­ka mellett. Lízingkonstrukciót eddig is kínált a Ford, de az év második felétől már a Ford Cre­dit által alapított magyarorszá­gi pénzintézet finanszírozza a részletre történő értékesítést. A ■Ford Hungária , amely az idén összesen 7200 jármű értékesí­tését és 8,2 százalékos piaci részesedés megszerzését terve­zi — sokat vár a pénzintézet szolgáltatásaitól. A tapasztala­tok szerint ugyanis a vásárlók zöme az 1,5—1,8 millió forint árfekvésű autókat keresi, ter­mészetesen kedvezményes fi­zetési konstrukciókkal, így a hazai piac sajátosságai miatt már nem az autók műszaki tu­lajdonságai, hanem a finanszí­rozási konstrukciók versenyez­nek a vevők kegyeiért. D. K. Ötmilliárd schillinggel javí­totta tavaly az osztrák külke­reskedelmi mérleget az ország fő BMW-beszállítójának az ex­portja. A Steyr Művek 17 mil­liárd schillinges bevételt csi­nált Ausztriának, miközben az a BMW-kocsik vásárlására csak 12 milliárdot költött. A Steyr tavaly 419 ezer mo­tort szállított a bajoroknak, il­letve már a brit Rovernek is. A stájer cég természetesen maga is több mint kéttucat beszállí­tót foglalkoztat. Ezek összesen 1,3 milliárd schillinggel járul­tak hozzá a Steyr bevételeihez. Az együttműködés a BMW- vel olyan sikeres, hogy nem­rég a Steyr főnöke idén őszre egy újabb BMW motorgyártó beruházást is megjósolt, ötmil­liárd schilling értékben. Ebből természetesen az ezredforduló táján lesznek exportbevételek. A BMW — osztrák véle­mény szerint — azért szereti osztrák beszállítóját, mert az ottani munkaerő termelékeny­sége magas, akárcsak képzett­sége, csupán a munkavégzés rugalmasabbá tételére lenne szükség. Elégedettek a Steyr­nek beszállítók minőség-el­lenőrzési rendszerével is, kü­lönös tekintettel arra, hogy mo­dulrendszer szerint szállítanak az osztrákok a BMW-nek, komplett építőcsoportok révén valósul meg a gyártás. A BMW egyébként termelé­sének csupán egyharmadát he­lyezte még csak külföldre, en­nek azonban a legnagyobb ré­sze Ausztriában található. K. G. Gy. Osztrák BMW-többlet u› oi › QC UI z ‡ 01 01 JC-fí t‘P:~ ο?- vi stemcsak OMwyo*. Erről Ön is meggyőződhet, ha új Nissan Micrát vásárol. A '96-os Micra meglepően tágas belső terű, három- és ötajtós kivitelben is kapható. Alapfelszereltségébe NATS 2.0 lopásgátló, légzsák, oldalmerevítés, automata övfeszítő és stabilizátor is beletartozik, de további extrákkal is felszerel­hető. A speciális N-CVT fokozat nélküli automata váltós kivitel kategóriájában egyedülálló. 1 . Valamennyi Nissan típusra négy éves kamatmentes részletfizetés márkakereskedőinknél: Békéscsaba 66/449834 Budapest 1/202-3455,1/168-6075,1/220-5080,1/216-1190,1/285-5078 • Debrecen 52/429629 Dombóvár 74/465947 ■ Gödöllő 20/236-671 - Győr 96/319-853 Kaposvár 82/416-111 • Kecskemét 76/480-592 Komárom 34/343-895 - Miskolc 46/355833 ■ Nyíregyháza 42/411-275 • Pásztó 32/360-270 • Pécs 72/215970 • Szeged 62/474433 • Székesfehérvár 22/310-208 • Szolnok 56/423-530 • Szombathely 94/313983 Tata 60/374976 kizárólagos importőr a Summit Motors Hungary Rt. NISSAN Korróziószenzor Leleplezett rozsda A rozsda milliárdos értékeket “eszik” meg. A szakértők több mint százmilliárd márkára becsülik azt a kárt, amelyet a rozsda építmények, gépek és autók marásával egyedül Németországban okoz évente. Ezért a kutatás és az ipar együtt fáradozik egy olyan el­járás kidolgozásán, amely le­hetővé tenné a rozsda egészen korai kimutatását. A műszer úgynevezett magas hőmérsék­letű szupravezetővel (HTSL) működik, amely a rozsdát az általa keltett mágneses mezők alapján ismeri fel. A szenzorokat cseppfolyós nitrogén segítségével mínusz 196 Celsius-fokra hűtik le, s ezen a hőmérsékleten az ellen­állása nullára csökken. Az ilyen HTSL-érzékelőkkel ellátott műszerekkel az egészen kicsi erejű mágneses tereket is ki lehet mutatni. A rozsdásodási folyamat során keletkező gyen­ge elektromos áramok ilyen mágneses tereket hoznak létre. A Hildesheim mellett műkö­dő német Információtechnikai Kutatási Társaság (FIT) — amely kifejlesztette a műszert — ál­­tja, a szenzor a Föld mág­neses erőterének hetvenmilli­­omod részét is érzékeli, de a rozsdásodás képezte mágneses terek erőssége ennek tizenöt­szöröse. Johann Hinkett pro­fesszor, a FIT ügyvezető igaz­gatója derűlátóan nyilatkozott arról, hogy a műszert hamaro­san sikerül úgy továbbfejlesz­teni, hogy a rozsdát több centi­méter vastagságú betonon át is észleli majd. Ha ez sikerül, könnyen és időben le lehet majd leplezni a vasbetonban — pél­dául hidak vázában — maró rozsdát is. Günther Lauchen, a Volks­wagen mérnöke arról szólt, hogy az autóipar számára kü­lönösen fontos az új műszer. Mint mondta, nem is annyira a karosszériákról van szó, mint inkább arról, hogy a vevők igé­nyei növekszenek, és még ré­gebbi autóikban is ápolt mo­torházat szeretnének látni. Az abroncsgyártók is nagy reményeket fűznek a műszer­hez. Bernd Kaiser, a Continen­tal AG vegyésze szerint a HTSL-szenzorokkal sokkal egyszerűbben és pontosabban lehetne ellenőrizni a haszon­­járművek abroncsaiban az acél­váz korróziós állapotát, továb­bá a gumi és a fém között tö­mörebb kötéseket lehetne ki­fejleszteni. Mivel ilyen műszerek csak tudományos kutatóintézetek­ben működnek, a HTSL-szen­­zoros műszerek továbbfejlesz­tésére és mielőbbi gyakorlati bevezetésére társaságot alapí­tott a hannoveri központú tar­tományi gazdasági és techno­lógiai minisztérium, és számos nagy német iparvállalat — je­lentette a dpa hírügynökség. Villanymotoros robogó A Peugeot-gyár kifejlesztett egy villanymotorral működő robogót, amely már a gyakorlat próbáját is kiállta, s ha az állam támogatja a tervet, megkezdődhet forgalmazása. A cég tavaly júliusban ilyen robogókat kölcsönzött ki 70 strasbourgi lakosnak, akiknek értékelniük kellett a járművet. A használók nem csalódtak: a 70 millió frankos költséggel kifejlesztett motorkerékpár tö­kéletesen alkalmas a városi for­galomra: 45 kilométeres órán­kénti sebességre képes, álló helyzetből indulva 12 másod­perc alatt tesz meg 100 métert. A strasbourgi lakosok mind­össze súlyát nehezményezték (az akkumulátorok miatt 115 kilogrammot nyom), s azt, hogy egy-egy feltöltéssel összesen 35 kilométert tud megtenni városi forgalomban. Ugyanakkor a városi közleke­dés résztvevői szinte soha nem tesznek meg ennél nagyobb tá­vot naponta, s ha mégis, elég mindössze két óra a teljesen lemerült akkumulátorok fel­töl­téséhez. A Peugeot ősszel akarja megkezdeni a robogók árusí­tását. Az egyetlen gond az ár: a jelenlegi számítás szerint egy-egy ilyen motor körülbe­lül 20 ezer frankba, azaz a hagyományos robogók árának másfélszeresébe kerülne, s ép­pen ezért a cég az állam támo­gatását kéri. A Peugeot illeté­kesei úgy számolnak, hogy ha a kormányzat a környezetvé­delmi érdekek végett 4000- 4000 frankkal támogatná a ro­bogók vásárlását (ez elenyé­sző az elektromos autókhoz adott 15-15 ezer frankos támo­gatáshoz képest), akkor már csábítóvá válna az új motor a vásárlók, s különösen a fiata­lok számára: ez utóbbiaknak ugyanis nem kellene zsebpén­züket benzinre költeniük, ha­nem robogóikat szüleiknél, az ottani konnektorra kapcsolva tölthetnék fel. (MTI) Új márkaképviseletek Terjeszkedik a Peugeot Az autókereskedelmi recesszió ellenére három új márkakereskedéssel bővült a Peugeot országos érté­kesítési hálózata. Eszerint a Fogarasi úton lévő Gablini márkakereskedés és szerviz 100 millió forintos beruhá­zást követően nyílt meg. Nyíregyházán 60 millió fo­rintot fordított a Xeviko Kft. a márkakereskedés és szerviz fel­­­építésére. Debrecenben a Cí­vis Autóház 40 millió forintot szánt ugyanerre a célra. A pén­teken megnyílt márkakereske­désekkel együtt a Peugeot dea­­leri hálózata 23-ra bővült. A Peugeot Hungária Kft. márkakereskedői az év első négy hónapjában 497 gépko­csit értékesítettek, és ez 19 szá­­zalékkal haladja meg az elmúlt év hasonló időszakának ered­ményeit. Az eladások 29 szá­zalékát tette ki a 306-os mo­dell, ugyancsak 29 százalékát a haszongépjármű, 23 százalé­kát a 406-os típus és 19 száza­lékát a még régi 106-os. Az új 106-ostól, amelyet nemrégiben mutattak be, lényegsen jobb eredményeket várnak, és eb­ben az évben már 400 darab eladását tervezik. (MTI)

Next