Világgazdaság, 1996. május (28. évfolyam, 85/6845-105/6865. szám)
1996-05-29 / 103. (6863.) szám
1996. május 29. AUTÓ-VILÁGGAZDASÁGI VILÁGGAZDASÁG Vll A Ford bankot alapít Magyarországon A legfrissebb Fiesta A Ford alaposan felújította a Fiesta típuscsaládot s a frissítés hatására kifejezetten erősödött a modellnévhez kapcsolódó egyéni zamat. A Fiesta új, többszelepes könnyűfém motorokat, átdolgozott első és hátsó felfüggesztést, valamint modern belső kiképzést kapott. MUNKATÁRSUNKTÓL Az egyre erősödő kisautópiac követelményeinek kielégítése érdekében a három- és ötajtós Fiesta-modellek négy sorozatban készülnek. Vannak családi autónak szánt járművek, mint például a Focus- és a Flair-kivitelek, a luxust a Fiesta Ghia képviseli, a Fiesta Fun pedig az új háromajtós sportmodell. Miközben a régi Fiestákat is kínálja a gyár Classic néven, az új család szíve a Zetec SE 16 szelepes motor. Kezdetben az 1,25 literes, 75 lóerős változat hajtja az autókat, de rövidesen megjelenik a piacon az 1400 köbcentis, 90 lóerős motor is. A gyár ügyelt a gazdaságos működésre, s ez nemcsak az üzemanyag-fogyasztásban nyilvánul meg, hanem abban is, hogy az ékszíjat csak 150 ezer kilométerenként kell ellenőrizni, a gyertyacsere-periódus pedig 45 ezer kilométer. A szigorodó előírásoknak megfelelően modernizálták ugyanakkor a jelenlegi 1,3 literes, 60 lóerős motort, amelyet hengerenkénti befecskendezéssel láttak el és átkeresztelték Endura-E-nek. Az autó karosszériáját a lágyabb vonalvezetés, az alacsony orrkiképzés, és az áttervezett hátsó rész jellemzi. A Ford jellegzetes ovális hűtőmaszkja a Ghia-változaton annyiban módosult, hogy a két fényszóró között átlátszó, akril műanyagív feszül. A Ford mérnökei nagy súlyt helyeztek az utasvédelemre is: a Fiesta ajtajai 57 kilométer/ órás sebességű frontális ütközés után is kinyílnak, oldalvédelme pedig teljesíti a legújabb európai követelményeket is. Amint az már szinte követelmény, a piacon debütáló autóknál, a motor csak a saját kódolt kulccsal indítható el. Számtalan különféle autórádió kapható a piacon, s ezek közül igen sok kezelése túlságosan bonyolulttá vált. A Ford egy közvélemény-kutatás alapján úgy döntött, hogy a szokásosnál jóval nagyobb méretű — 10x16 centiméteres — készüléket épít be a műszerfalba, amelynek nagyobb kezelőgombjai még a hosszú körmű hölgyvezetők ékességét sem veszélyeztetik. Az importőrtől kapott tájékoztatás szerint a legolcsóbb új Fiesta alapára 1,8 milliótól, az ötajtós Ghia-modellé pedig 2,47 milliótól kezdődik. A magyar autóvásárlók egyre inkább a vételár, illetve a finanszírozási kondíciók alapján döntenek valamelyik márka mellett. Lízingkonstrukciót eddig is kínált a Ford, de az év második felétől már a Ford Credit által alapított magyarországi pénzintézet finanszírozza a részletre történő értékesítést. A ■Ford Hungária , amely az idén összesen 7200 jármű értékesítését és 8,2 százalékos piaci részesedés megszerzését tervezi — sokat vár a pénzintézet szolgáltatásaitól. A tapasztalatok szerint ugyanis a vásárlók zöme az 1,5—1,8 millió forint árfekvésű autókat keresi, természetesen kedvezményes fizetési konstrukciókkal, így a hazai piac sajátosságai miatt már nem az autók műszaki tulajdonságai, hanem a finanszírozási konstrukciók versenyeznek a vevők kegyeiért. D. K. Ötmilliárd schillinggel javította tavaly az osztrák külkereskedelmi mérleget az ország fő BMW-beszállítójának az exportja. A Steyr Művek 17 milliárd schillinges bevételt csinált Ausztriának, miközben az a BMW-kocsik vásárlására csak 12 milliárdot költött. A Steyr tavaly 419 ezer motort szállított a bajoroknak, illetve már a brit Rovernek is. A stájer cég természetesen maga is több mint kéttucat beszállítót foglalkoztat. Ezek összesen 1,3 milliárd schillinggel járultak hozzá a Steyr bevételeihez. Az együttműködés a BMW- vel olyan sikeres, hogy nemrég a Steyr főnöke idén őszre egy újabb BMW motorgyártó beruházást is megjósolt, ötmilliárd schilling értékben. Ebből természetesen az ezredforduló táján lesznek exportbevételek. A BMW — osztrák vélemény szerint — azért szereti osztrák beszállítóját, mert az ottani munkaerő termelékenysége magas, akárcsak képzettsége, csupán a munkavégzés rugalmasabbá tételére lenne szükség. Elégedettek a Steyrnek beszállítók minőség-ellenőrzési rendszerével is, különös tekintettel arra, hogy modulrendszer szerint szállítanak az osztrákok a BMW-nek, komplett építőcsoportok révén valósul meg a gyártás. A BMW egyébként termelésének csupán egyharmadát helyezte még csak külföldre, ennek azonban a legnagyobb része Ausztriában található. K. G. Gy. Osztrák BMW-többlet u› oi › QC UI z ‡ 01 01 JC-fí t‘P:~ ο?- vi stemcsak OMwyo*. Erről Ön is meggyőződhet, ha új Nissan Micrát vásárol. A '96-os Micra meglepően tágas belső terű, három- és ötajtós kivitelben is kapható. Alapfelszereltségébe NATS 2.0 lopásgátló, légzsák, oldalmerevítés, automata övfeszítő és stabilizátor is beletartozik, de további extrákkal is felszerelhető. A speciális N-CVT fokozat nélküli automata váltós kivitel kategóriájában egyedülálló. 1 . Valamennyi Nissan típusra négy éves kamatmentes részletfizetés márkakereskedőinknél: Békéscsaba 66/449834 Budapest 1/202-3455,1/168-6075,1/220-5080,1/216-1190,1/285-5078 • Debrecen 52/429629 Dombóvár 74/465947 ■ Gödöllő 20/236-671 - Győr 96/319-853 Kaposvár 82/416-111 • Kecskemét 76/480-592 Komárom 34/343-895 - Miskolc 46/355833 ■ Nyíregyháza 42/411-275 • Pásztó 32/360-270 • Pécs 72/215970 • Szeged 62/474433 • Székesfehérvár 22/310-208 • Szolnok 56/423-530 • Szombathely 94/313983 Tata 60/374976 kizárólagos importőr a Summit Motors Hungary Rt. NISSAN Korróziószenzor Leleplezett rozsda A rozsda milliárdos értékeket “eszik” meg. A szakértők több mint százmilliárd márkára becsülik azt a kárt, amelyet a rozsda építmények, gépek és autók marásával egyedül Németországban okoz évente. Ezért a kutatás és az ipar együtt fáradozik egy olyan eljárás kidolgozásán, amely lehetővé tenné a rozsda egészen korai kimutatását. A műszer úgynevezett magas hőmérsékletű szupravezetővel (HTSL) működik, amely a rozsdát az általa keltett mágneses mezők alapján ismeri fel. A szenzorokat cseppfolyós nitrogén segítségével mínusz 196 Celsius-fokra hűtik le, s ezen a hőmérsékleten az ellenállása nullára csökken. Az ilyen HTSL-érzékelőkkel ellátott műszerekkel az egészen kicsi erejű mágneses tereket is ki lehet mutatni. A rozsdásodási folyamat során keletkező gyenge elektromos áramok ilyen mágneses tereket hoznak létre. A Hildesheim mellett működő német Információtechnikai Kutatási Társaság (FIT) — amely kifejlesztette a műszert — áltja, a szenzor a Föld mágneses erőterének hetvenmilliomod részét is érzékeli, de a rozsdásodás képezte mágneses terek erőssége ennek tizenötszöröse. Johann Hinkett professzor, a FIT ügyvezető igazgatója derűlátóan nyilatkozott arról, hogy a műszert hamarosan sikerül úgy továbbfejleszteni, hogy a rozsdát több centiméter vastagságú betonon át is észleli majd. Ha ez sikerül, könnyen és időben le lehet majd leplezni a vasbetonban — például hidak vázában — maró rozsdát is. Günther Lauchen, a Volkswagen mérnöke arról szólt, hogy az autóipar számára különösen fontos az új műszer. Mint mondta, nem is annyira a karosszériákról van szó, mint inkább arról, hogy a vevők igényei növekszenek, és még régebbi autóikban is ápolt motorházat szeretnének látni. Az abroncsgyártók is nagy reményeket fűznek a műszerhez. Bernd Kaiser, a Continental AG vegyésze szerint a HTSL-szenzorokkal sokkal egyszerűbben és pontosabban lehetne ellenőrizni a haszonjárművek abroncsaiban az acélváz korróziós állapotát, továbbá a gumi és a fém között tömörebb kötéseket lehetne kifejleszteni. Mivel ilyen műszerek csak tudományos kutatóintézetekben működnek, a HTSL-szenzoros műszerek továbbfejlesztésére és mielőbbi gyakorlati bevezetésére társaságot alapított a hannoveri központú tartományi gazdasági és technológiai minisztérium, és számos nagy német iparvállalat — jelentette a dpa hírügynökség. Villanymotoros robogó A Peugeot-gyár kifejlesztett egy villanymotorral működő robogót, amely már a gyakorlat próbáját is kiállta, s ha az állam támogatja a tervet, megkezdődhet forgalmazása. A cég tavaly júliusban ilyen robogókat kölcsönzött ki 70 strasbourgi lakosnak, akiknek értékelniük kellett a járművet. A használók nem csalódtak: a 70 millió frankos költséggel kifejlesztett motorkerékpár tökéletesen alkalmas a városi forgalomra: 45 kilométeres óránkénti sebességre képes, álló helyzetből indulva 12 másodperc alatt tesz meg 100 métert. A strasbourgi lakosok mindössze súlyát nehezményezték (az akkumulátorok miatt 115 kilogrammot nyom), s azt, hogy egy-egy feltöltéssel összesen 35 kilométert tud megtenni városi forgalomban. Ugyanakkor a városi közlekedés résztvevői szinte soha nem tesznek meg ennél nagyobb távot naponta, s ha mégis, elég mindössze két óra a teljesen lemerült akkumulátorok feltöltéséhez. A Peugeot ősszel akarja megkezdeni a robogók árusítását. Az egyetlen gond az ár: a jelenlegi számítás szerint egy-egy ilyen motor körülbelül 20 ezer frankba, azaz a hagyományos robogók árának másfélszeresébe kerülne, s éppen ezért a cég az állam támogatását kéri. A Peugeot illetékesei úgy számolnak, hogy ha a kormányzat a környezetvédelmi érdekek végett 4000- 4000 frankkal támogatná a robogók vásárlását (ez elenyésző az elektromos autókhoz adott 15-15 ezer frankos támogatáshoz képest), akkor már csábítóvá válna az új motor a vásárlók, s különösen a fiatalok számára: ez utóbbiaknak ugyanis nem kellene zsebpénzüket benzinre költeniük, hanem robogóikat szüleiknél, az ottani konnektorra kapcsolva tölthetnék fel. (MTI) Új márkaképviseletek Terjeszkedik a Peugeot Az autókereskedelmi recesszió ellenére három új márkakereskedéssel bővült a Peugeot országos értékesítési hálózata. Eszerint a Fogarasi úton lévő Gablini márkakereskedés és szerviz 100 millió forintos beruházást követően nyílt meg. Nyíregyházán 60 millió forintot fordított a Xeviko Kft. a márkakereskedés és szerviz felépítésére. Debrecenben a Cívis Autóház 40 millió forintot szánt ugyanerre a célra. A pénteken megnyílt márkakereskedésekkel együtt a Peugeot dealeri hálózata 23-ra bővült. A Peugeot Hungária Kft. márkakereskedői az év első négy hónapjában 497 gépkocsit értékesítettek, és ez 19 százalékkal haladja meg az elmúlt év hasonló időszakának eredményeit. Az eladások 29 százalékát tette ki a 306-os modell, ugyancsak 29 százalékát a haszongépjármű, 23 százalékát a 406-os típus és 19 százalékát a még régi 106-os. Az új 106-ostól, amelyet nemrégiben mutattak be, lényegsen jobb eredményeket várnak, és ebben az évben már 400 darab eladását tervezik. (MTI)