Világgazdaság, 1996. szeptember (28. évfolyam, 169/6929-189/6949. szám)
1996-09-27 / 188. (6948.) szám
NAPRÓL NAPRA Biztonságosabb gáz- és olajellátás Két új létesítmény októberi átadásával, a vezetékek “rehabilitációjával” tovább növeli a gáz- és olajellátás biztonságát a Mal Rt. — mondta Pál László, a cég igazgatóságának elnöke csütörtökön Tihanyban az Országos Magyar Bányászati és Kohászati Egyesület nemzetközi vándorgyűlésén. Hamarosan felavatják Zsanán az új félmilliárd köbméteres gáztárolót, és az ősz folyamán a magyar hálózatot összekapcsolják az európaival. A további előadásokból kiderült, hogy a gáz- és olajkészlet még 15 év alatt bányászható ki, ha a jelenlegi ütemet veszik alapul. Ez azonban nem azt jelenti, hogy másfél évtized múltán leáll a termelés, ma is nagy erővel folytatja a Mal a kutatásokat, évente mintegy negyvenezer méteres kutatófúrással. A koncessziós szerződések értelmében négy külföldi cég is megkezdte a magyarországi szénhidrogénkutatásokat. (MTI) Nemzeti üzleti és innovációs park nyílik Pénteken nyitja kapuit az első olyan üzleti és innovációs park, amelynek létrehozásából az állam is jelentős részt vállalt. Az ÁPV Rt. térítésmentesen bocsátotta az Innostart Nemzeti Üzleti és Innovációs Park rendelkezésére a korábbi Vasipari Kutatóintézet épületkomplexumát. Részt vett továbbá a piaci értéken 100 millió forintot érő ingatlan felújításának és ipari park céljára történő átalakításának finanszírozásában is. Az innovációs park 6 ezer négyzetméternyi területe már 75 százalékban foglalt. Az Innostart-központ jelenleg összesen 25 vállalkozót segít szolgáltatásaival. A központ 1994-ben jött létre 500 ezer ECU-s PHARE- és 70 millió forint körüli hazai támogatással. (VG) Pro Turismo-díjak Az elmúlt években a központi költségvetés turisztikának juttatott támogatása nem volt akkora, mint amekkorát a szakma elvárt, az ágazat fejlődése mégis letagadhatatlan. Jövőre várhatóan az állami feladatokra 1,8 milliárd forint jut. Figyelemmel kell lenni a kényes költségvetési egyensúlyra — hangoztatta Suchman Tamás ipari és kereskedelmi miniszter tegnap, amikor a turizmus világnapja alkalmával 10 turisztikai szakembernek adta át a Pro Turismodíjat. (VG) Árvízvédelmi készültségek Az elmúlt napokban lehullott csapadék erősen megemelte a Répce vízszintjét, ezért mellékfolyóján Répceszemere, Répcelak és Rábakecöl térségében másodfokú árvízvédelmi készültséget rendelt el csütörtökön az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság. A Lajta országhatár és Mosonmagyaróvár közötti szakaszán az előbbinél enyhébb, azaz elsőfokú az árvízvédelmi készültség. Az Ikva szerda este tetőzött a torkolatnál, a Hanság-főcsatornánál, így csütörtökön a folyón jelentős apadást észleltek, az árvízveszély megszűnt. A Rábca térségében továbbra is másodfokú a belvízvédelmi készültség: több mint négyezer hektárt öntött el a víz. A belvízzel borított terület nagyobb hányada rét, de nem jelentéktelen nagyságú vetés és szántó is víz alatt van a Hanság területén. (VG) Agrárúton Európába Agrárúton Európába címmel Szolnok ad otthont csütörtöktől annak az ötnapos nemzetközi agrárszemináriumnak, amelyen az európai integráció kérdéskörét vitatják meg a meghívott külföldi és hazai szakemberek. Az eszmecserén szó esik majd a mezőgazdasági földek és termékek védelméről, támogatásáról, illetve az agrárszféra és a környezetvédelem kapcsolatáról. Szombaton a szolnoki Európa-nap keretében a megyeházán nyilvános plenáris ülésen vitatják meg az EU-csatlakozás agrárvonatkozású kérdéseit. A többek között arra keresik a választ: hogyan lehetnek versenyképesek a kelet-közép-európai országok az EU-tagállamokkal és milyen problémákat kell megoldaniuk az Európai Unióhoz való csatlakozás előtt ez országok mezőgazdaságainak. (MTI) r ....'fthiMáteír :■? Közéleti lapszemle MINDEN OLDALON - MINDEN OLDALRÓL Válogatás valamennyi napi- és hetilapból Megjelenik csütörtökönként Az infláció megdrágítja a hiteleket Regionálisan eltérő a lakáshelyzet A kormány lakásprogramjának sarkalatos pontja a finanszírozás kérdése. Ma a magas infláció miatt kevesen mernek hosszú lejáratú hitelt igénybe venni lakásgondjuk megoldására. Kiutat az infláció egy számjegyűre csökkentése jelenthet — mondta Tétényi Tamás, a PM helyettes államtitkára. MIMIM 11N11111 — A kormány lakásprogramjának leglényegesebb eleme a finanszírozás kérdésének megoldása — mondta Tétényi Tamás, a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára a lakásfinanszírozás kérdéseiről rendezett tegnapi konferencián. Hozzátette: napjainkra tarthatatlan lett a korábbi évtizedek gyakorlata, amikor nagyrészt a költségvetésből fedezték az építkezések és lakásvásárlások költségeit. Tétényi kifejtette: a 60-as évektől a 80-as évek végéig a lakásépítési koncepció legfontosabb szempontja a mennyiség volt, ezért Magyarországon lényegében nincs lakáshiány. Ám az egyes térségek magas munkanélküliségi rátája belső migrációt indított el. Emiatt az ország néhány területén túlkínálat alakult ki, míg máshol nincs elegendő lakás. A helyettes államtitkár úgy vélte: ennek a belső feszültségnek nem szabad megszűnnie, hiszen ez is hozzájárulhat a lakáspiac fellendüléséhez. Konjunktúra viszont csak úgy érhető el, ha sikerül megnövelni a lakáspiaci mobilitást és az adásvételi tranzakciók során felhasználható tőke mennyiségét. Tétényi rámutatott: a német gyakorlatban az ilyen tranzakciók során a hitel részesedése az összköltségből a 60 százalékot is meghaladhatja, míg nálunk csupán 10 és 30 százalék között mozog. Ahhoz, hogy a hitel részesedése növekedjék, az inflációt kell lejjebb szorítani — mondta Tétényi. Hiszen a hosszú távú finanszírozás két számjegyű infláció mellett nem kiszámítható. A 20 százalék körüli infláció 25 százalék körüli hitelkamatot von maga után — tette hozzá. Ám a kamat 80 százaléka csupán a tőke értékvesztését fedezi és a lakosság számára szinte megfizethetetlen. A 10 százalék alatti infláció már csak 10-13 százalékos kamatot feltételez. Addig a halasztott kamatfizetési konstrukciók vezethetnek eredményre. A másik megoldandó problémakör az állami és a magánfinanszírozás összekapcsolása. A helyettes államtitkár szerint az államnak a keresletet kell támogatnia oly módon, hogy a szociálisan rászorultaknak juttat társadalmilag még elfogadható lakhatást. Lakásügyben a Belügyminisztériumnak (BM) elsősorban az önkormányzatiság létrejötte és a privatizáció jelentette a legnagyobb kihívást — mondta Kara Pál helyettes államtitkár. A kezdeti jogalkotási nehézségeken túllépve mára megszületett a volt tanácsi bérlakások jogállásának rendezése és ezzel együtt a lakástörvény. A tárca módszertani ajánlást készített az önkormányzatok számára a bérlakásokkal, kényszerbérletekkel kapcsolatos eljárásokról, a dokumentumot nemsokára publikálja a BM — tette hozzá az államtitkár-helyettes. A főváros és a vidéki nagyvárosok hosszú távú feladatai között hangsúlyos helyet kapott a szociálisbérlakás-program beindítása. Ezzel kapcsolatosan a következő 4-5 évben az önkormányzatoknak fel kell mérniük az önálló lakással nem rendelkező családok anyagi helyzetét, valamint a várhatóan megüresedő lakások komfortfokozatát és mennyiségét. Az ajánlásban kitértek a bérbeadás feltételeire is (szobaszám, komfortfokozat), ám a térítés mértékét nem határozták meg központilag. Jellemzők Budapest Nyugateurópai fővárosok Egy főre eső GDP 2,970 19,792 Lakbér a jövedelem %-ában 9,5 15,9 Átlagos lakás ára hány éves jöv. 11,3 4,7 Egy főre jutó alapterület (m2) 29,4 32,3 Egy lakásra jutó háztartások száma 1,04 1,02 Egy szobára jutó személyek száma 0,9 0,67 1000 főre jutó lakások száma 397 481 1000 főre jutó új lakásépítés 26,1 Lakásberuházás a GDP %-ában 2,3 3,8 % ■ Forrás: BAU-DATA Kft. Elkészült a területfejlesztési koncepció PHARE-támogatás az idegenforgalomnak EU-konform intézmények kellenek Az Európai Unió területfejlesztési forrásai csak akkor válnak hozzáférhetővé Magyarország számára, ha sikerül létrehozni az EU-kompatíbilis területi integrációkat, illetve az ezeket koordináló intézményrendszert, és sikerül csökkenteni az egyes területek között mutatkozó óriási fejlettségbeli különbséget — nyilatkozta lapunknak Süli-Zakar István egyetemi docens, az országos területfejlesztési koncepció egyik kidolgozója a munkaanyag debreceni vitáját követően. DOMBI MARGIT Az EU területi politikájának alapegységei a régiók (ezek nagyobbak, mint a magyar megyék) és a beavatkozási térségek (ezek nagyjából az egykori járások méretének megfelelő területi egységek). A magyar közigazgatás hagyományaitól kissé távol eső regionális szerveződések elősegítésére a területfejlesztési koncepció alkotói kidolgoztak egy felosztási rendszert, amely az országot körzetekre bontaná. Eszerint létrejönne a Budapestet is magában foglaló központi, a dél-dunántúli, nyugat-dunántúli, dél-alföldi, észak-alföldi, illetve északmagyarországi körzet, s ezek az egymással szerves kapcsolatban állnak majd, megfelelve az EU elvárásainak. A régiók létrehozására irányuló törekvések azonban egyelőre csak részsikert hoztak, s még mindig nem lehet pontosan látni, hogy a jelenlegi közigazgatási egységek számára milyen felállásban lenne elfogadható a regionalizáció. Az EU-konform területfejlesztés másik alapegységét képező beavatkozási térségek meghatározása, illetve az ország területének felosztása statisztikai körzetekre már megtörtént. A KSH által kialakított rendszert bírálva Süli-Zakar István elmondta: ezek kialakításakor nem vették figyelembe egyes hátrányos helyzetű térségek érdekeit. A megyeszékhelyek vonzáskörzetében lévő területek mutatói ilyen alapon a valóságosnál sokkal kedvezőbbnek látszanak, hiszen a nagyváros és a tanyavilág fejlettségének átlagából számították ki őket. Ez az érintett kistérségre nézve azzal a negatív következménnyel jár, hogy nem minősül beavatkozási körzetnek, vagyis nem tarthat igényt kiemelt támogatásra, ugyanakkor a nagyváros közelsége önmagában kevés ahhoz, hogy területén tényleges fejlődést indukáljon. A koncepció szerint egyébként beavatkozási körzetnek — vagyis kiemelten támogatandónak — minősülnek a szélsőségesen agrárjellegű, a tartós, illetve tartós ifjúsági munkanélküliséggel sújtott, az ipari válságot szenvedő, illetve a határ menti térségek. Süli-Zakar István tegnapi előadásában hangsúlyozta: a területfejlesztési törvény szándékai, illetve az országos koncepció hangsúlyai ellenére félő, hogy az erősebb ágazati és terület lobbyk ellehetetlenítik a tiszántúli, észak-magyarországi területek felzárkózását. Ez pedig az európai csatlakozást is megkérdőjelezi, mert amikor a fővárosi vonzáskörzet egy főre eső GDP-részesedése közel negyven százalék, a keleti térségé pedig alig 11, nem vagyunk szalonképesek Európában. Régió Mrd Ft* % Dél-Dunántúl 44,9 12,9 Észak-Dunántúl 50,4 14,5 Dél-Alföld 37,4 10,7 Észak* Alföld 39,3 14,3 Észak-Magyarország 48,8 14,0 Központi Körzet 127,2 36,6 Összesen 348,0 100,0 * 1991. évi áron Forrás: VG ■ Döntés novemberben Az IKM turizmus főosztályának tervei szerint az 1 millió ECU PHARE-támogatást a regionális irányítás megújítására, az országos turisztikai információs hálózat kiépítésére, valamint a lovas turizmus minősítő rendszerének kidolgozására kell fordítani. A főosztály javaslata a közelmúltban elkészült, amelyről a brüsszeli bizottság várhatóan novemberben dönt — közölte a főosztály illetékese. razm Az egymillió ECU felhasználását jóváhagyó döntést követően 1997. június 30-ig kell kidolgozni a részletes megvalósítási terveket, s a kivitelezésre öt év áll rendelkezésre. Arról még nincs döntés, hogy az összegből a három feladat milyen arányban részesül majd. A regionális irányítás korszerűsítésének kidolgozásával és megvalósításával várhatóan a magyar turizmus bécsi kép-Az információs rendszer kiépítése egyrészt a már jelenleg is működő Tourinform-hálózat további tervszerű bővítését, másrészt egy országos turisztikai adatbázis létrehozását jelenti. Ez utóbbi lehetővé tenné, hogy az idegenforgalom egyes területeiről részletes elemzések készüljenek. A lovas turizmus fejlesztése a hazai kínálatbővítés egyik fontos eleme, amely vonzó a külföldiek számára. Ám ma még érdemben nem lehetne- Az idegenforgalmi bevétel és kiadás alakulása (1991-1996. I-Vll. hu) viseletének volt vezetőjét, Czeglédi Józsefet bízzák meg, miniszteri biztosi beosztásban. Egy olyan rendszer megvalósítása lesz a feladata, amelyben nagyobb szerepet kapnak az önkormányzatok, illetve a jelenleg is működő hat regionális intézőbizottság, vélni az e programokat megvásárló külföldiek számát, hiszen hiányzik egy nemzetközileg is elfogadható minősítő rendszer. A PHARE-pénzből lehetőség lesz egy átfogó, a hazai kínálatot bemutató lovaskiadvány elkészítésére is. L. I. Millió dollár