Világgazdaság, 1997. április (29. évfolyam, 63/7073-84/7094. szám)

1997-04-22 / 78. (7088.) szám

Az EU-támogatás nem bizonyult csodaszernek Görögország, a feneketlen kút Több tíz milliárd ECU-nek megfelelő támogatást kapott a strukturális és kohéziós alapok­ból Görögország azóta, hogy 1981-ben csatlakozott az Európai Közösséghez. Mindez azonban ablakon kidobott pénznek tűnik — az ország a fontosabb mutatók többsége tekintetében fikarcnyival sem került közelebb az időközben unióvá alakult integráció átlagához. A kudarc okai a görög társadalomban rejlenek, a­mint arra Görögország csupán a jelen­legi (1994—99 közötti) prog­ramidőszakra 13,98 milliárd ECU támogatást kapott a le­maradó térségek fejlesztésére az EU közös költségvetéséből, amely az egyik legmagasabb egy főre jutó segélyszintet je­lenti a tagállamok között. Amíg azonban a többi fő támogatott — Írország, Portugália és Spa­nyolország — jelentős ered­ményeket tud felmutatni a pén­zek felhasználását illetően (például az egy főre jutó GDP közelebb került az uniós átlag­hoz), addig Görögországon so­kak szerint alig látszik meg a hatalmas segélyáradat ered­ménye. Az 1983—95 közti időszak­ban a görög GDP éves átlag­ban csupán 1,8 százalékkal nőtt , miközben az integráció egé­szében évente 2,5 százalékos volt a fellendülés a brüsszeli bizottság adatai szerint. Ebből következően Görögország még jobban lemaradt, ahelyett, hogy felzárkózott volna, szem­ben a többi segélyezettel (a spanyol GDP évi 3,0, az ír évi 4,5, a portugál pedig évi 2,6 százalékkal nőtt ezen időszak alatt). Egyes szociális muta­tók tekintetében van ugyan elő­rehaladás Görögországban is — például a telefonellátottság­ban —, de a legfőbb téren, a jövedelemtermelő képesség esetében nincs érdemi válto­zás. A feneketlen kút effektus­nak a Handelsblatt szerint alapvetően három oka van. Egyrészt a történelmi tapasz­talatokból fakadó igen erős államellenes közhangulat, amelynek következtében az adófizetési fegyelem csapni­való, a feketegazdaság része­sedése a GDP-ből 30-50 szá­zalékra becsülhető. Másrészt az állami szektor valóban si­ralmas színvonala: a korrup­ció óriási, a hatékonyság ka­tasztrofális. Az állam ráadásul hagyományosan igen sok te­rületre igyekszik kiterjeszteni befolyását. 1983-ban az ak­kori populista pénzügyminisz­ter úgy fogalmazta meg célki­tűzését, hogy az országban “semmiféle beruházást ne le­hessen állami ellenőrzés nél­kül” végrehajtani. Nem működnek sokkal ha­tékonyabban azonban a ma­gáncégek sem, ami a harma­dik fő oknak tekinthető a né­met lap szerint. A kisvállalko­zások jelentős részében rend­kívül konzervatív, patriarchá­lis cégvezetési módszer dívik, amely rugalmatlanul reagál a változásokra és hiányzik belő­le az innovációs készség. Eb­ből adódóan ezeknek a cégek­nek a marketingtevékenységük is gyatra, befektetési straté­giájukat pedig gyakran inkább szubjektív megérzésekre ala­pozzák, mint nyereségességi számításokra. A megoldást Görögország­ban is alighanem a transzna­cionális cégek terjedése jelen­tené, amelyek nemzetközi vál­lalatvezetési módszereket ho­nosítanak meg a gazdaságban. Kérdéses persze, hogy ez ele­gendő lesz-e az EU-kasszák­­ból érkező támogatások haté­konyabb felhasználásához. Le­het, hogy a brüsszeli szubven­ciók esetében az hoz majd át­törést, ha a kelet-közép-euró­­pai országok felvétele után Gö­rögországnak kevesebb támo­gatás jut majd, és így rá lesz kényszerítve a hatékonyabb felhasználásra. Brüsszeli támogatás (a strukturális alapokból 1994-1999 között) ­ A német befektetők egyre kevésbé hisznek a márka erejében Felfedezik a feltörekvő piacokat Egyre többször vállalkoznak kockázatosabb külföldi befektetésekre a mindmáig igen óvatos invesztor hírében álló német befektetők. Ennek oka a hazai hozamok viszonylagos csökke­nése, a hiperinflációk emlékének elhomályosodása a fiatalabb korosztályokban és a márka erejébe vetett hit gyengülése. QmumrrTTT i «■ A német befektetők pénzügyi konzervativizmusa a múlté, amit a feltörekvő országok tő­kepiacai iránti növekvő érdek­lődésük és fokozott kockázat­­vállalási hajlandóságuk bizo­nyít — állítja a Deutsche Mor­gan Grenfell tanulmánya. A fej­lődők észrevették ezt, és egyre több német márkában jegyzett kötvényt bocsátanak ki. A feltörekvő országok pia­cain a hitelfelvevők 1994-ben 57 milliárd dollár értékű nem­zetközi kötvényt bocsátottak ki, ebből 1,6 milliárd dollár érté­kűt márkában. A következő év­ben a kibocsátások összege 58 milliárd dollár volt, ebből 5,7 milliárdot tett ki a márkaköt­vények értéke, tavaly viszont csupán Kelet-Európa és Latin- Amerika 8,1 milliárd dollár ér­tékű DM-kötvényt bocsátott ki. Ezeket a márkakötvényeket nem kizárólag németek vették meg, de nagy részüket igen. Ezen felül a németek sok cseh koronát és lengyel zlotyt vásá­roltak, kihasználva, hogy ezek­nek a valutáknak az értéke rész­ben a márkához igazodik, de a kamatlábuk magasabb, mint a hasonló német aktíváké. A német bankok is több hitelt nyújtanak fejlődő országok­nak, főleg Kelet-Európában. A jegybankok bankjaként ismert BIS jelentése szerint 1996 jú­niusáig a neki jelentő bankok­nak Kelet-Európa 90 milliárd dollárral tartozik, ennek a felé­vel német bankoknak. A német befektetők új koc­kázatviselő hajlandóságát mu­tatja, hogy erősen túljegyezték a Deutsche Telekom kibocsá­tását és hirtelen megnőtt az ér­deklődés a német nyílt befek­tetési alapok iránt. A csupán részvényekkel operáló alapok aktíváinak értéke 30 százalék­kal nőtt, és ezekből tekintélyes rész Németországon kívül be­jegyzett cégek részvénye. A tanulmány szerint a befek­tetők magatartásának változá­sát öt tényező okozza. Az első a két német hiperinfláció em­lékének elhomályosodása a há­ború után született nemzedé­kek körében. A második az, hogy a német részvények érté­ke a kötvényekhez képest 1982 óta viszonylag gyorsan emel­kedik. Aki 1982-ben megvásá­rolta volna az indexszel azo­nos összetételű részvénycso­magot, 600 százaléknál jobb hozamhoz jutott volna, mintha pénzét kötvényekbe fekteti. A harmadik ok a fix kamatozású márkaaktívákhoz ragaszkodás magas alternatív költsége. A maastrichti kritériumok telje­sítése következtében várható szigorú fiskális politika miatt valószínűtlen, hogy a kötvé­nyek hozama a közeljövőben látványosan emelkedne. A negyedik ok a német nyug­díjrendszer fenyegető csődje, ami a 40 év körülieket nagyobb magántakarékosságra ösztön­zi. A német tőkepiac azonban kicsi a megtakarítási többlet felszívásához. Az ötödik ok a márkába való bizalom megin­gása. Ez nem alaptalan, hiszen a márka azért volt korábban viszonylag erősebb, mint a dol­lár, mert a német termelékeny­ség gyorsabban nőtt eddig az amerikainál és a német fiskális politika szigorúbb volt. A ta­nulmány szerint a jövőben ez megfordul, ami a márka erejét a dollárhoz képest gyengíti. Német bankhitelek a feltörekvő országoknak 1997. ÁPRILIS 22. A Hungarobroker Rt. Igazgatósága tájékoztatja tisztelt részvényeseit, hogy a társaság évi rendes közgyűlését 1997. május 23-án, pénteken 10 órakor tartja. Helye: 1118 Budapest, Dayka Gábor u. 3., B épület 314. (az Europont Rt. hivatalos helyisége). A közgyűlés napirendje: 1. Az igazgatóság, felügyelőbizottság és a könyvvizsgáló jelentése az 1996. évi gazdálkodásról, a mérleg elfogadása. 2. Az alapszabály (társasági szerződés) és a tevékenységi kör módosítása. 3. Döntés tőkeemelésről. 4. Személyi kérdések, választott tisztségviselők újraválasztása. 5. Egyebek. Amennyiben a közgyűlés határozatképtelen, a megismételt köz­gyűlés időpontja: 1997. május 30-án 10 óra. Helye és napirendi pontjai változatlanok. A közgyűlésen szavazati jogukat a részvényesek az alapszabályban és a törvényekben meghatározott feltételek szerint gyakorolhatják. Hungarobroker Rt. igazgatósága VILAGGAZDASAG ÜZLETI NAPILAP KÜLFÖLD Meghívó a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara Magyar Nemzeti Bizottság (ICC Hungary) 2. közgyűlésére, amelyet 1997. május 21-én szerdán du. 16.30 órai kezdettel tartunk. Helyszín: 1055 Budapest, Kossuth l­ajos tér 6—8., VII. emelet*702. sz. tárgyaló. A közgyűlés akkor határozatképes, ha a szavazati joggal rendelkezők legalább fele képviselve van. Amennyiben a fenti időpontra kitűzött közgyűlés — a megjelen­tek aránya miatt — nem határozatképes, úgy a közgyűlést a bizottság elnöke Változatlan napirenddel, azonos helyszínnel 1997. május 21-én szerdán du. 17 órára hívja össze az alapszabály Vili/A pontja alapján, s ennek le­hetőségéről a tagokat és a többi meghívottat ezúton értesíti. A változatlan napirenddel a fentiek szerint ismételten összehívott küldöttgyűlés a jelen meghívó szerinti tárgysorozatban szereplő ügyekben a megjelenő küldöttek számától függetlenül határozatképes. A közgyűlés napirendje: 1. Beszámoló az 1996. évi tevékenységről. 2. Beszámoló az 1996. évi gazdálkodásról, és az 1996. évi mérleg jóváhagyása. 3. Az egyesület 1997. évi munkaprogramja és költségvetése 4. Új tagok felvétele. A tagság a napirendhez tartozó részletes anyagot külön postán kapja kézhez. Kérjük a közgyűlésen nem személyesen részt vevő tagokat, illetve a képviselő útján eljáró szervezeteket, hogy meghatalmazottjukat írásbeli meghatalmazással szíveskedjenek ellátni. Dr. Tolnay Lajos ICC Hungary-elnök 11 Tiltakozó akciók az IMF-látogatás előtt „Feketelista” a bezárandó cégekről Romániában A román kormány véglegesítette a veszteség miatt bezáran­dó állami vállalatok listáját, amelyre végül tíz cég került fel. A felszámolások valószínűleg tovább erősítik az egyébként is terjedőben lévő lakossági tiltakozó akciókat. T­erianu­u román kormányfő szom­baton bejelentette, hogy az ere­detileg tervezett dátumnál egy nappal hamarabb, már április 22-én kerül sor az IMF-fel és a Világbankkal való újabb meg­beszélésre. Ezeken várhatóan aláírják azt a memorandumot, mely elhárítja az akadályt a külföldi hitelek Romániába juttatása elől. A tárgyalásokat megelőző napokban az országban ugyan­csak felgyorsultak az esemé­nyek. A parlament két háza rekordidő, mindössze négy nap alatt jóváhagyta az idei költ­ségvetés-tervezetet. Igaz, hogy az ellenzék nemmel voksolt, hiszen körülbelül 150 módo­sító javaslatából egy sem ke­rült be a törvény végleges for­májába, de a kormánykoalí­ciót alkotó pártok honatyái fölényes többséggel keresztül­vitték a költségvetést. Közben véglegesítették an­nak a tíz cégnek is a listáját, melyeket fel kell számolni. Victor Ciorbea kormányfő a heves ellenkezés elkerülése vé­gett egy olyan megfogalma­zást használt ezek sorsának meghatározására, ami végül a munkások számára nem neve­zi meg egyértelműen azt, hogy mi is történik eddigi munka­helyükkel. Adminisztratív úton történő felszámolásról be­szélnek csődeljárás helyett, ami azt jelenti, hogy a cégek kapuit nem zárják be azonnal, hanem a meglevő szerződési kötelezettségek teljesítéséig a munkafolyamat tovább halad, de új szerződések nem köttet­nek, majd a cég vagyonát fel­becsülik és áruba bocsátják. Az állami vagyonalap elnö­ke, Sorin Dimitriu szerint a tí­zes listára felkerült Petromidia kőolaj-finomító részvényeit csak egy csomagban bocsát­ják áruba, és ugyan létezik már 5-6 ajánlat, de csak egyetlen potenciális beruházó ajánlata jöhet számításba. A másik kő­olaj-finomító, a darmanesti dolgozói lecsillapodtak, miután a múlt héten ők is az utcára vonultak, utána pedig egyhe­tes tárgyalás folyt a kormány, a vagyonalap és a vállalat kép­viselői között. Egyelőre csak az biztos, hogy a 800 alkalma­zottból 200-nak mennie kell. Az elbocsátottak 6—12 ha­vi átlagfizetésnek megfelelő végkielégítésre számíthatnak. A vállalat vagyona körülbelül 5,7 millió dollár, tavalyi vesz­tesége pedig meghaladta a 8,6 millió dollárt, ezenkívül több mint 20 millió dollárnak meg­felelő adóssága van. Mivel a potenciális vásárlónak az adós­ságokat törleszteni kell, a rész­vények ára nagyon alacsony lesz. Az árverést május 10-re írták ki. Nemcsak az első tíz felszá­molandó vállalat dolgozói nyugtalankodnak. A kormány­­politika, a létbizonytalanság, a szegénység elleni tiltakozá­sok leggyakoribb formája az útelzárás. Az aradi Astra va­gongyár dolgozói azzal fenye­getőznek, hogy a napokban le­zárják az E-68-as ország­utat, mert a vasúttársaság nem tudja kifizetni az általa rendelt Corail típusú, a nemzetközi forgalomnak szánt modern va­gonokat. A vagonokat francia kooperációban gyártották, és az erre szánt 230 millió fran­kos hitelt a román állam ga­rantálta, a cég mégsem kapta meg a pénzt. Vajdahunyadon az Alfa szakszervezeti tömörülés ve­zetői tárgyaltak a prefektussal. A föderáció a bányászokat, ko­hászokat, fémmegmunkálókat képviseli. Az eredménytelen tárgyalás után faképnél hagy­ták a kormánybiztost és útelzá­rásokkal fenyegetőznek. Kolozsváron a Termorom vállalat dolgozói vonultak az utcára, mert ez a vállalat is raj­ta van a “feketelistán”. Tőlük nem messze, ugyancsak Ko­lozsvár belvárosában a mező­­gazdasági szakszervezetek képviselői tüntettek. A kolozs­vári felvonulásra a közeli Tor­­da városából is érkezett egy kisebb tömeg. A múlt héten ezen az egy napon Kolozsvá­ron a közszállítás gyakorlati­lag teljesen megbénult. Román GDP (összetevők százalékban) Cseh egyházak finanszírozása Visszakapják vagyonukat Közelmúltbeli ülésén a cseh kormány jóváhagyta a kul­turális minisztérium előterjesztését az egyházak egykori ingatlanvagyona egy részének visszaadásáról. A Csehországban bejegyzett 21 egyház többsége kérelmez­te 1948 előtt államosított épü­leteinek visszaadását. A cseh püspöki konferencia szerint a törvényben időhatárként meg­jelölt 1948. február előtt 3300 épület volt egyházi tulajdon­ban. Ebből eredetileg mintegy ezret igényeltek volna vissza az egyházak, de a kormány elé terjesztett kérelmek már csak összesen 655 épületre és né­hány más vagyoni tételre vo­natkoznak — számol be a Li­­dové Noviny. A katolikus egyház tavaly novemberben 1724 épületre je­lezte igényét. A kormány há­rom csoportba sorolta az egy­házi épületeket. Az elsőbe 228 olyan épület tartozik, amelye­ket az állam nem tud vagy nem akar visszaadni. A második csoportba sorolt 112 épületről még vita folyik. A harmadikba 232 — “problémamentes” — épület tartozik. A kormányfő szerint a kormány ezek vissza­adását haladéktalanul megold­ja. A többi visszaigényelt épü­letről még nem döntöttek.

Next