Világgazdaság, 1997. április (29. évfolyam, 63/7073-84/7094. szám)

1997-04-24 / 80. (7090.) szám

VI Mibe kerül a drótszamár? KARLOVITZ KRISTÓF Miközben a család valahol Göd tájékán kínlódik a hét végi csúcsforgalomban, meg­születik a nagy ötlet: ezentúl biciklin járunk ki a zebegényi telekre! Mama úgyis fogyni akar, papának mozognia kell ha el akarja kerülni a szívin­farktust, a két kölyök energi­áit meg le kell vezetni, mert nem lehet bírni velük. Arról nem is beszélve, hogy autóval belekerül az út 1500 forintba, sőt ha az amortizációt és az egyéb költségeket korrektül számításba vesszük, még töb­be is , a bringa meg ingyen gurul, nem igaz? A fellelkesült família hét­főn a maratoni terveknek meg­felelően elzarándokol a­ Ma­­raton kerékpárüzletbe, ahol ki­faggatják őket céljaik felől, és ennek megfelelő ajánlatot tesznek. Országútra és erdőn­mezőn kirándulgatásra egy­szerűbb kivitelű mountain bike felel meg tökéletesen, mondjuk a magyar Gepida márka kínálatából, amely min­denben állja a versenyt a kül­földi gyártmányokkal, de ár­ban kedvezőbb — és egyéb­ként is, miért ne támogassuk a hazai ipart? A két rontópár­­nak válasszunk az áruházi bi­ciklik nívója felett álló, de azért nem drága alapmodellt, például Gepida Mundót, 18 fokozatú váltóval és elfogad­ható felszereléssel (autóban a Suzukinak felel meg), 31 eze­rért. A szülők már jobban tud­nak vigyázni a gépükre, hosz­­szabb távú beruházásban gon­dolkodnak, ők egy-egy Sir­­mium típust vesznek, 21 fo­kozattal, minőségi alkatré­szekkel — ez már olyasmi, mint az autók között az Opel. Darabja 63 500 pengő forint, a négy bicaj tehát összesen 189 ezret kóstál. Csakhogy még kell rájuk ez­­az, minimum első és hátsó lámpa (elemes), kulacs és ku­lacstartó, ez a négy masinája 16 ezer, és a családnak nem árt egy közös szerszámkész­let két pótbelsővel, hogy apu el tudja hárítani a kisebb za­varokat. Ha ezt a háromezret is hozzácsapjuk az eddigihez, és megtoldjuk négy kerékpá­ros sisakkal, ami nélkül könnyelműség nyeregbe pat­tanni, 224 ezernél tartunk. Per­sze, ha valaki nem garasosko­dik sokat, akkor egykettőre megduplázhatja, meghárom­szorozhatja az említett sum­mát, pedig még a táját is elke­rülte a félmillió forintos álom­gépeknek és a síruházathoz hasonlóan szédült árú bringás holmiknak. Jöhet a főpróba! A hatvan kilométer bizony beletelik négy órába, és közben pihe­nők szükségeltetnek. Az ebad­ták csalhatatlan biztonsággal fedezik fel a fagylalt lelőhe­lyeket, mama megkávézik, pa­pa a nagy idegeskedésre legu­rít egy sört. Nem is került az egész többe, mint a kocsi ben­zinje... Igaz, javíttatásra alig megy el valami. Ha a kis csa­lád rendszeresen tekeri a pe­dált, s remélhetőleg a hegyi kerékpárt a hegyi ösvényeken, akkor is megússza a kopó al­katrészeket (gumi, lánc, fék­pofa) és szakszervizben az évente esedékes csapágyzsí­­rozást, karbantartást olyan 20 ezer forintból. Ez az összeg persze intenzív bringázést fel­tételez. Szóval mi is az, ami ingyen gurul? Hát bizony semmi más, mint a forint a zsebünkből... Nézzünk meg egy szélsősé­gesebb példát is, a cikk szer­­zőjének túrái közül. Ugorjunk le Budapestről Nizzába, majd vissza, az Alpok hágóin ke­resztül! Ekkora vállalkozás­hoz már 200 ezer forint körüli versenybringára és még egy ötvenest érő felszerelésre van szükség. Szerencsére ezt a számot nem kell megszorozni sem­mivel, mert ilyen útra túratár­sat nemigen találni. Pihenő­nap nélküli, reggeltől estig tar­tó iparkodással az egész 4000 kilométeres utazás megvan 24 nap alatt, amelynek során en­nivalóra, naponta egy vagy két meleg étkezésre és egy­szerű szállásra elmegy körül­belül 300 ezer forintnyi valu­ta. Ez sem sokkal olcsóbb, mint autóval, sőt ha a kocsi­ban többen ülnek, a biciklitú­ra árának töredékéből meg­ússzák az egészet. Ha így nézzük, a biciklizés­nek semmi értelme. Alig vagy egyáltalán nem olcsóbb az au­tózásnál, sőt a költségei hoz­záadódnak az autóéhoz, mert azért kocsira is szüksége van az embernek — azzal viszi ki a bringákat az erdőszélig... De nem is azt akartam ki­mutatni, hogy a spórolós em­ber okosan teszi, ha autójából alkalmanként drótszamárra ül. A biciklizésnek más az értel­me: az élmény, a kikapcsoló­dás, a sport, az egészség, a családdal, barátokkal közös program öröme. Az egésznek persze azért közgazdasági aspektusa is van. Magyarország lakosságának egészségi állapota, a negyve­nes férfiak halálozási statiszti­kája, az emberek kedélye (és még sorolhatnám) olyan rossz, hogy az már a GNP-ben is visszatükröződik. Javításuk elemi össznépi érdek, egyik eszköze a rekreációs sport, pél­dául a biciklizés. Ha pedig ez így van, miért kell egy körül­belül 45 ezer forintos Gepida Sirmium megvásárlása esetén 18 ezer forintot vám, vámpót­lék és áfa címén befizetnem az államkasszába, hogy kijöjjön a 63 ezres vételár? Talán megér­né az egészséget szolgáló sport­szerek esetében engedni a kincstári mohóságból. Mert szép a jelszó, hogy járjunk ke­rékpáron — na de nem minden áron! Kerékpáron — minden áron? Élj egészségesen, kerékpározz! Sok családot az autózás költségei is arra indítanak, hogy megfogadják a tanácsot, de ekkor újabb problémával szembe­sülnek: rá kell jönniük, hogy a bicikli a szegény ember szamarából a jómódúak paripája lett. Mi kell a biciklizéshez? Bicikli­z és autó! A mountain bike a legmagasabb hegyek közé való Drótszamárral az Alpok ösvényein Az eladott terepbringák száma gyarapszik, a gond csak az, hogy a magyar “montik” többnyire pincékben vagy sufnikban porosodnak. Pedig már a Buda környéki hegyekben is érdemes megküzdeni az emelkedőkkel és önmagunk­kal, ennél élvezetesebben nem is lehetne megszabadulni a fölös kilóktól és a munka okozta feszültségtől. A Hármashatár-hegytől pedig már csak egy “ugrás” az Alpok. KOVÁCS A. ISTVÁN Teljes mértékben elfogult vagyok, szerintem a terep­kerékpározás a tökéletes sza­badidős sport. Az érvek közül néhány: az alapos testmozgást összekapcsolja a természetjá­rás élményével, ez már a lát­vány miatt is jó, arról nem beszélve, hogy a konditerem, teniszcsarnok és városi foci­vágni­k nincs szükség pálya­­foglalásra, partnerhaj­kurá­­szásra, vagyis semmi sem hát­ráltathatja az akciót. Hét vé­gén pedig autó, vonat vagy HÉV közbeiktatásával távo­labbi helyek is felkereshetők. Továbbá imádnivaló a brin­­gázásban, hogy nem pontra, gólra, netán másodpercre megy. Nem másokat kell le­győzni, saját tohonyaságod, gyengeséged az ellenfél.­­ A biciklista ezzel szemben kiszakad a civilizációból. A terepviszonyokkal és az idő­járással kerül szembe. Már a Budai-hegységben vagy a kö­zeli Pilisben, Vértesben több­nyire térkép segítségével tá­jékozódik, ugyanakkor arra megy, amerre akar. Ha egye­dül gurul az ösvényeken, tö­kéletesen szabad, de ha tár­sakkal van, akkor is csak arra kell figyelni, ne nagyon sza­kadjanak el egymástól. No és persze az egészséges életmód sem utolsó. A kere­kes túrák — akár 50 kilométer a hegyekben — igencsak kar­bantartják a vérkeringést. Er­re különösen a férfiak kénye­sek, hogy jól tudják használni a fejüket és egyéb fontos test­részeiket... Az élettantól tekerj­ünk visz­­sza a túrákhoz. Magyarország méltán nevezhető mountain bike-os paradicsomnak, e té­ren egyedül az alföldiek érez­hetik magukat mostohagye­reknek. Hazai pályán ezernyi remek bringaterep kínálkozik, ezekről kerékpáros útiköny­vekből vagy egyszerűen a tér­kép alapján tájékozódhatunk. A bringások igazi kihívásai­ról, a magashegyi túrákról alig lehet olvasni, ezért most ré­szesítsük ezeket előnyben. Tapasztalt bringástársam jó­voltából már több alkalom­mal koptattam az Alpok ösvé­nyeit, Olaszországban és Fran­­ciaországban. Első közös utunk a legemlékezetesebb. A tett helyszínére, a síelők szá­mára ismerős Sestriere kör­nyékére autóval érkeztünk. Kilenc napot túráztunk, min­den reggel, vagyis inkább haj­nalban — ágyban párnák közt töltött éjszaka után — új te­repnek vágtunk neki. Össze­sen 375 kilométert és 11 125 méternyi szintkülönbséget hagytunk magunk mögött. A legmélyebb nyomokat a sestrierei síparadicsom kör­nyékén fekvő Assietta gerin­cút hagyta bennem. A jócskán 2000 méteres magasság felett húzódó pálya olyan kóstolót ad az Alpok világából, amely nehezen feledhető. Az izzasztó, csaknem 500 méteres szintkülönbséget le­birkózó tekerés után köves makadámot várt, amely több­nyire olyan jó minőségű, hogy a biciklista tempós haladás közben bámészkodhat kedvé­re. Néznivaló akad bőven: el­látni a már francia földön emelkedő négyezres csúcso­kig és a közeli, 3000 méter fölé magasodó hegyek olda­lában pedig ott kanyarognak azok az utak, amelyek még várnak ránk. Időnként persze eltűnik a kényelmesnek mondható sztráda és árkokkal szabdalt sziklás terep követ­kezik. A hegyibiciklista az ilyet is szereti, ezt legyőzni ugyanis nagyobb teljesít­mény. Egy másik emlékezetes na­pon, a Sommelier-hágó kö­vetkezett. Európa bringásai e helyet tartják az Alpok leg­magasabb olyan pontjának (3040 méter), amelyre teke­réssel feljuthatnak. Ezt mi is megtesszük. Tűző nap, hó, gleccser, egy kis tavacska, va­lamint jeges hideg vár oda­­fönt. A különleges látvány el­lenére sebes távozásra késztet a dermesztő időjárás. Néhány száz méterrel lejjebb felenge­dünk, tehát indulhat a szágul­dás lefelé. A downhill itt rá­zós volt, közben inkább az előző napra gondoltam, ami­kor 1675 méter szintkülönb­séget “zuhantunk” jó úton. Sestriere környékét elhagy­va átautóztunk Franciaország­ba, a Mont Cenis-tó mellé. Csaknem háromezres magas­ságban vad erődök és a hozzá­juk vezető, szintén nem annyi­ra szelíd utak hívogatják erre­felé a kerékpárost. Az invitá­lásnak eleget tettünk. 1993-as első Alpok-túrám­­ról tulajdonképpen elég lenne annyit mondani, hogy azóta minden esztendőben vissza­tértünk a hegyek közé. Hol a Dolomitok, hol a Mont Blanc környéke volt a cél. Idén újra a francia Alpok következik. Megalakult a Kerékpározási Koordinációs Bizottság A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium Ke­rékpározási Koordinációs Bizottságot hozott létre a hazai kerékpáros közlekedés fejlesztésére. A 17 tagú testület mun­kájában a minisztérium mellett részt vesznek a fejlesztésben érdekelt tárcák és szakmai szervezetek is. Lotz Károly, a közlekedési tárca vezetője elmondta: szeretnék, ha Magyar­­országon az ezredfordulóig 2000 kilométer hosszúságú ke­­rékpárút-hálózat jönne létre. Idén a tárca az Útalapból mint­egy 450-500 millió forintot biztosít az önkormányzatoknak pályázat útján a kerékpárutak építésére. (MTI) pálya “levegőjénél” mennyi­vel többet ér az erdő. Űzhető egyedül, párban, családilag vagy akár nagyobb baráti tár­saságban. Aki olyan helyen lakik — a fővárosban vagy azon kívül —, akár néhány óra alatt lei­zzadhat és felüdül­het a város környékén. Tehát ha egyszer-egyszer sikerül “emberi” időben hazaérni a munkából, akkor neki lehet munkádban úgyis agyon­gör­csölöd magad, állandóan ver­seny­zel a konkurenciával, nemritkán a saját kollégáid­dal. Kikapcsolódásnak ennél­fogva kevéssé felemelő, ha a szomszéd jól elpáhol tenisz­ben, vagy a versenytárs cég focicsapatától esik be egy ki­adós zakó. Ha meg gyengéb­bek, akkor pedig unalmas ve­lük játszani... AUTÓ-VILÁG­GAZDASÁG 1997. április 24.

Next