Világgazdaság, 1997. április (29. évfolyam, 63/7073-84/7094. szám)

1997-04-30 / 84. (7094.) szám

1997. ÁPRILIS 30. Magyarország nem szól bele a brüsszeli bizottság vitájába Reform előtt a strukturális politika Ma fejeződik be a strukturális és regionális politika felülvizsgálatának előkészítését célul tűző háromnapos, nagyszabású konferencia Brüsszelben. A reform tartalmáról és konkrét lépéseiről éles vita zajlik az EU Bizottságon belül, egyelőre még a változtatás céljairól sincs egyetértés — annyit azonban teljesen biztosra lehet venni, hogy a jelenlegi rendszer nem marad fenn 1999 után. Noha a tanácskozásra Magyarországot meghívták, részvételünk célja jobbára csak a tájékozódás. — uramm— A regionális fejlesztési ügyekben illetékes bizottsági főosztály által szervezett Ko­héziós Fórum elnevezésű kon­ferencia a strukturális politika 1999 utáni sorsának alapkér­déseit vitatja meg. A tagálla­mokból és a csatlakozásra váró 10 kelet-közép-európai ország­ból érkezett szakértők megkí­sérelnek egyfajta stratégiát fel­vázolni e téren. A Reuter értesülései szerint magán az ez ügyben is javas­lattévő joggal bíró brüsszeli bi­zottságon belül sincs egyetér­tés a változtatások irányát ille­tően. Franz Fischler agrár­ügyekben illetékes biztos pél­dául azt szeretné, ha a vidéki területek fejlesztésére irányu­ló erőfeszítése a jelenleginél jobban összehangolt lenne. Eh­hez a mezőgazdasági, a szo­ciális, az oktatási és még egy sor más közösségi politika bi­zonyos részeit össze kellene olvasztani. Mónika Wulf-Mathies re­gionális biztos viszont attól tart, hogy ilyen átszervezés révén csak azoknak a gazdag terme­lőknek a támogatása növeked­ne még tovább, akik már most is a közösségi agrárszubvenci­ók 80 százalékát kapják — vagyis tovább nőne az egyen­lőtlenség. Hasonló aggályai vannak Padraig Flynn szociá­lis biztosnak is, aki a szegény­ség terjedése, illetve a munka­­nélküliség miatt is felemelte szavát. A regionális fejlesztésért fe­lelős főigazgatóság — a Han­delsblatt szerint — úgy szeret­né átalakítani a strukturális po­­liti­kát, hogy nagyobb hangsúlyt kapjanak a foglalkoztatási helyzetre ható intézkedések. Ja­vítani kellene a pénzek felhasz­nálásának ellenőrzését is, a tá­mogatási kritériumokat pedig jobban el kellene határolni egy­mástól — véli Wulf-Mathies. Magyarország számára alap­vetően a tájékozódás a részvé­tel célja — válaszolta lapunk érdeklődésére Juhász Endre nagykövet, a brüsszeli magyar EU-misszió vezetője. Hazánk abból indul ki, hogy a fejletlen területek támogatása az unió keleti kibővítése után is közös­ségi szintű politika marad, eh­hez képest csupán részletkér­dés, hogy a támogatás milyen formában jut el a segélyezett területekhez. A delegációvezető szerint a társult országok még nem ju­tottak el arra a szintre, hogy érdemileg bele is szóljanak a politikák átalakításába. “Szá­munkra adottság lesz a struk­turális politika reformja” — erősítette meg ezt a nézetet Gordos Árpád, a Külügymi­nisztérium osztályvezetője. Magyarország abban érde­kelt, hogy az Európai Unió bel­ső kiegyenlítő segélypolitiká­jának alapelvei a mostani kor­mányközi konferencia nyomán se változzanak, és biztató, hogy eddig nem is hangzottak el et­től eltérítő radikális javaslatok — vélte az MTI-nek nyilatkoz­va Szaló Péter környezetvé­delmi államtitkár-helyettes, a konferencián részt vevő ma­gyar delegáció vezetője. Szaló Péter szerint Magyar­­ország abban érdekelt, hogy az EU regionális politikájának súlypontja a jövőben is a társa­dalmi, gazdasági felzárkózta­tás legyen. Ma egyfelől az EU- országok elmaradott térségei jogosultak segélyre — azon ré­giók, ahol a társadalmi össz­termék három éven át tartósan az uniós átlag 75 százaléka alatt van —, másfelől külön alap támogatja a tartós munkanél­küliséggel küszködő ipari tér­ségeket, és az elmaradott hely­zetű mezőgazdasági régiókat. A magyarországi régiók az el­ső, legjelentősebb pénzügyi tá­mogatásra jogosultak kategó­riájába tartoznának. Szaló Péter elismerte ugyan­akkor, hogy Magyarország és a hasonló helyzetű kelet­európai társult országok taggá válásával a mai kedvezménye­zett (főként mediterrán) EU- országok hátrányosabb hely­zetbe kerülnének. Az új tagok le fogják húzni az EU-átlagot, és ettől a most támogatott EU- régiók egyszeriben “fejlettek­nek” látszhatnak, azaz esetleg nem jár nekik többé segély. “Előfordulhat, hogy­ megsza­vazzák a csatlakozásunkat, de aztán a ratifikálással vagy akár már az aláírással is gondok lesz­nek, mert egyes kormányok­nak saját nemzeti érdekeik el­lenében kellene elfogadtat­niuk valamit” — jegyezte meg az államtitkár-helyettes. A megoldás az lehetne, ha az EU lehetőleg még a bővítés előtt olyan irányelveket és alap­­kezelési mechanizmusokat ala­kítana ki, amelyek nem tenné­nek egyetlen országot sem el­lenérdekeltté a bővítésben, hi­szen tudnák, hogy mindenkép­pen ugyanarra az összegre jo­gosultak bővítés után is, mint amit anélkül is kapnának. Sza­ló szerint erre már ma is létez­nek előzetes kalkulációk, ame­lyek mindenekelőtt a források koncentrálásával, az egyálta­lán szóba jöhető célterületek és a kedvezményezett népes­ségarány szűkítésével vélik ezt megvalósíthatónak. A strukturális alapok (a támogatások megoszlása) ­ Számítástechnikai IBM központ - KICSIKNEK IS A Raiffeisen Unicbank Private Banking ügyfeleinek folyószám­lán TARTOTT DEVIZÁJÁRA IS OLYAN MAGAS KAMATOT FIZET, MINTHA LEKÖTÖTT BETÉT VOLNA. Ezt az információt Ön is AZONNAL­ ELLENŐRIZHETI, HA, A 23. OLDALRA LAPOZ. Ajánlatunk azon ügyfeleinkre VONATKOZIK, AKIK PÉNZÜGYEIK KEZELÉSÉT A BANK ÁLTAL MEGHATÁROZOTT ÉRTÉKBEN FORINTBAN ILLETVE DEVIZÁBAN­ A BANKRA BÍZZÁK. További felvilágosítás a 266-3698-as telefonszámon. /? Szigorúan bizalmas! Priváte Banking Budapesti, Váci l Liga 19-21. Tel: 266-2018, Debrecen, Vár u­. 10. Tel: (52)132-300, Győr, Kisfaludy u. 38. Tel: (96)313-730, Kecskemét, Vágó u. 2-4. Tel: (76)414- Ijjstu­l 022, Miskolc, Széchenyi út 70. Tel: (46)112-387, Nyíregyháza,Vi­z utca 46. Tel: (42)414-171, Pécs, Rákóczi u. 46. Tel: (72)313-155, Szeged, Kossuth Lajos sugárút 9-13. Tel:(62)323-864, Székesfehérvár, Várkör­út 17. Tel: (22)333-767, Zalaegerszeg, Kölcsey út 2. Tel: (92)328-230 Pun­cbank Az IBM neve hallatán sokaknak egy olyan óriáscég jut eszébe, amely kifejezetten hard­vert forgalmaz, és kizárólag nagyvállalatokkal működik együtt. Hogy ez mennyire nincs így, azt többek között az IBM legújabb hálózati szolgáltatása is bizonyítja, amelyet a kis és középvállalkozások számára indítottak el 1997 februárjában. A Business Computing Utility (BCU, avagy Hálózati Számítástechnikai Központ) új üzletágként működik az IBM-nél, és külön érdekessége, hogy elő­ször nálunk, Magyar­­országon került bevezetésre. A szolgáltatás lényege abban áll, hogy azon cégek, ame­lyek nem tudnak vagy nem akarnak saját számítástechnikai környezetet létrehozni, telefonvonalon keresztül rácsatlakozhatnak az IBM ECU-rendszerére, és úgy használhat­ják az ott futó alkalmazásokat, mintha saját belső­ hálózatuk lenne. Ez nagy segítséget jelenthet a kis- és közép­­vállalatok számára, hiszen ezek a cégek általában tőkehiánnyal küzdenek, vagy ha mégsem, akkor meglévő anyagi eszközeiket nem feltétlenül egy jól használható korszerű számítógép-park kiépí­tésére fordítják. Az IBM kalkulációi szerint ma Magyarországon egy hét, nyolc felhasz­nálót kiszolgáló rendszer legalább 15-17 millió forint befektetést igényel, amit több millió forintos rendszeres éves költség követ. Elég, ha a gyorsan elavuló hardver és szoftver vagy az alapbázisok frissítésére, és a számítástech­nikusok díjazására vagy az oktatásra gondo­lunk. Ráadásul a cég növekedésénél mindig kiderül, hogy a rendszer nem rugalmas, a bővítés gyakran teljes átstrukturálással jár. Az IBM szolgáltatása ettől kíméli meg fel­használóit. Az ügyfél oldalán csak egy 386-os PC-re, kommunikációt biztosító terminál emulációs programra van szükség - illetve amennyiben több gépről egyszerre szeret­nénk igénybe venni a szolgáltatást akkor egy helyi LAN-hálózatra is. A BCU-hálózatra történő csatlakozás után a felhasználó egy 11 modulból álló vállalat irányítási rendszeren dolgozhat, amely főkönyv kezelésétől kezdve a számlák veze­tésén keresztül az álló eszközök nyilvántar­tásáig mindent megold, és még egy erős kontrolling funkcióval is megtoldották. A rendszer használatáért nem az idő függvé­nyében kell fizetni. Az IBM BCU havi álta­lánydíjat számít fel a felhasználók és az igénybe vett modulok számának figyelembe vételével. Ez a megoldás költségtakarékossá­ga mellett még rugalmas is, hiszen a felhasz­náló cég növekedésével bármikor lehet újabb és újabb modulokat igénybe venni. Az igénybe vehető alkalmazás egy hazai szoft­ver­fejlesztő cég, a Mikro Volán Elektronika, integrált gazdálkodási rendszere, a Libra. Azért erre a rendszerre esett a választás, mert saját kategóriájában abszolút piacveze­tőnek számít. A több évtizedes tapasztalattal rendelkező Mikro Volán Elektronika, 10 éve folyamatosan fejleszti ezt a szoftverét a kor igényeinek megfelelően. Az IBM új üzletágának tervei között szere­pel, hogy már a közeljövőben tovább bővítik a BCU szolgáltatásait a felhasználók igényei alapján (Internet elérés, Lotus Notes és EDI -Elektronic Data Interchange). Mivel egy új típusú szolgáltatásról van szó, amelynek elő­nyei a gyakorlati alkalmazás közben sokkal érthetőbbek, az IBM hetente egyszer ingye­nes bemutatót is tart, ahol minden érdeklődő személyesen is meggyőződhet a BCU-rend­­szer előnyeiről. További információkat a 204-1981-es telefonszámon kaphatnak az érdeklődők. (X) VILAGGAZDASAG ÜZLETI NAPILAP EURÓPAI UNIÓ MOZAIK Rekordszintű kamatfizetések Soha nem látott magasságba, a költségvetési kiadások 11 százalékára emelkedtek az EU-tagállamok kamatfizetési köte­lezettségei 1995-ben — tette közzé legfrissebb adatait az integráció statisztikai hivatala. Az Eurostat szerint az 1994-es ráta még csak 10,6 százalék volt, 1980-ban pedig alig 7 százalékot ért el az arány. A legtöbbet Olaszországban (23 százalék) és Belgiumban (18 százalék) kellett a korábban felhalmozott adósság kamatai után fizetni. Az ellenkező pólu­son Franciaország, Németország és Finnország található, egyen­ként kevesebb mint 8 százalékos aránnyal. (VG) Brüsszel jobban beleszól a fúziókba A jelenleginél több fúziós ügyet kell majd jóváhagyás végett a brüsszeli bizottság elé terjeszteni az ipari miniszterek dönté­se értelmében. A mostani rendszer szerint a Karél van Miert vezette bizottsági főigazgatóság azokat az összeolvadásokat vizsgálja a versenyre gyakorolt hatásuk szempontjából, ame­lyeknél az érintett vállalatok világforgalma meghaladja az 5 milliárd ECU-t, EU-beli forgalmuk pedig a 250 millió ECU-t. Ezentúl ezek a limitek 2,5 milliárd, illetve 100 millió ECU-nél lesznek meghúzva. A befektetési bankok és az üzleti világ többi képviselői üdvözölték a döntést, mert az egyszerű­síti a fúziók lebonyolítását. (Financial Times) Hamburg a leggazdagabb Az unió régiói közül a legmagasabb egy főre jutó GDP- értékkel Hamburg térsége büszkélkedhet, az EU-átlag 196 százalékát éri el az itt előállított hozzáadott érték. A német Hanza-várost Brüsszel (az átlag 183 százaléka), Darmstadt (178) és Ile de France (161) térsége követi. Rajtuk kívül még négy olyan térség van, ahol az egy főre jutó GDP — 1994-es adatok és vásárlóerő-paritásos összehasonlítás alapján — több mint 50 százalékkal haladja meg az uniós átlagot: Felső- Bajorország, Hessen, Bécs és Bréma környéke. A lista legvé­gén négy térséget találunk, ahol ez a mutató az uniós átlag fele alatt marad: Ipírosz (43 százalék), a francia tengerentúli me­gyék (45), az Azori-szigetek (48) és az Égei-tenger északi medencéje (49). (VG) Sikeres a Citizens First Rendkívül sikeresnek minősíti tavaly novemberben útjára indított Citizens First nevű információs kampányát a brüsszeli bizottság. A http://citizens.eu.int Internet-címen elérhető EU- információs bázist több mint 250 ezren keresték fel az unió polgárai közül, további 200 ezren pedig a tagállamokban megadott telefonszámokat hívták fel. Az EU-ügyek iránt leg­inkább érdeklődő polgárok az írek, a spanyolok és az olaszok voltak a bizottság adatai szerint. (Eurofocus) 11

Next