Világgazdaság, 1997. december (29. évfolyam, 231/7241-250/7260. szám)
1997-12-12 / 240. (7250.) szám
. DECEMBER 12. Orosz cigarettapiac Egységes jövedéki adó Az orosz dohányárugyártók érdekeit képviselő Tabakprom szövetség szerint súlyos csapást mér a belföldi dohányiparra a pénzügyminisztériumnak az a javaslata, hogy az import- és belföldi cigarettákra minőségi kategóriától függetlenül egységes jövedéki adót vessenek ki. VG-ÖSSZEFOGLALÓ Az adó összege 85 milliméternél nem hosszabb füstszűrös termékek esetében csomagonként 360 rubel lenne — írja a Finanszovije Izvesztyija. Jelenleg a cigaretta jövedéki adója minőségi kategóriánként különböző. A legjobb minőségű import- vagy belföldi cigarettákra (Camel, Kent, L&M, Pali Mail, Magna, Bond Street) ezerdarabonként 14 ezer rubel az adó, az 1—3. minőségi kategóriában (Java, Koszmosz, Sztolicsnije) 10 ezer rubel, a 4. kategóriában (Pegasz, Nasa Marka) 7500 rubel. Ha a pénzügyminisztérium javaslatát elfogadja a parlament, akkor az importcigaretták jövedéki adója csomagonként 80 rubellel nő, míg a 4. osztályú cigarettáké több mint 210 rubellel. Például a 4. osztályú Pegasz kiskereskedelmi ára— az általános forgalmi adót is beleszámítva — legalább 20 százalékkal emelkedik, míg a Marlboróé csak 2 százalékkal. A Tabakprom nem a jövedéki adó emelését ellenzi, csak egységesítése ellen tiltakozik. Az egységesítés eltüntetné a piacról a legszegényebb rétegeknek szánt belföldi termékeket, és ezzel a gyártás csökkentésére kényszerítené a belföldi dohányipart KÜLFÖLD ■'nmiiuioa VILÁGGAZDASÁG 9 Holtponton az ukrán privatizáció Vizsgálják a visszaéléseket Az ukrán főügyészség szerint Ukrajnában eddig 3 ezer esetben fedeztek fel törvénysértéseket privatizációs ügyletekkel kapcsolatban. Ezekből 340 minősült bűncselekménynek, közel 200 esetben pedig érvénytelenítették a privatizációs szerződéseket. Ukrajna egész területén szinte minden magánosított vállalatra jutott valamilyen szabálysértés —jelentette ki a parlamentben Oleg Litvak főügyészhelyettes. VG-ÖSSZEFOGLALÓ Mindezek miatt Ukrajna legfelsőbb tanácsa úgy döntött, hogy mivel az állami vagyonalap munkája nem kielégítő, működését 1996. októbertől 1997. szeptemberig felfüggeszti, ezalatt nem köthet adásvételi szerződéseket. Ezzel gyakorlatilag leállt Ukrajnában a privatizáció — írja a Finanszovije Izvesztyija. Még a vagyonalap új elnökének személyéről sem döntöttek, mert bár Leonyid Kucsma támogatná a jelenlegi alelnök, Vlagyimir Lanovoj elnökké választását, a parlament nem ért egyet vele. A törvénysértések leggyakoribb változatai közé tartozik az eladásra kijelölt állami vagyon értékének leminősítése, az aukciók és pályázatok szabálytalan lebonyolítása és a privatizációs bevételek elsikkasztása. Az ügyészség szerint a vagyonalap központi szervezetének dolgozói máig nem tudnak elszámolni több tízezer hrivnyával. Emellett a vagyonalap tetemes hiteleket is adott jogtalanul kereskedelmi szervezeteknek. A parlament ideiglenes bizottságot hozott létre a törvénysértések kivizsgálására. A bizottság — többek között — a Dnyeproszpecsztal Elektrometallurgicseszkij Zavod, a Nyikopolszkij Zavod Ferroszplavov, a Jenakijevszkij Metallurgicseszkij Zavod és a Donyeckij Metallurgicseszkij Zavod eladásának gyanús körülményeit vizsgálja. A helyzet rendezése céljából olyan rendeletet adott ki Kucsma elnök, amely a legjobb vállalatok állami részvényeinek eladására szervezett nemzetközi tendereket szabályozza. A tendereket a vagyonalap megbízottai részvételével tartják meg egy menetben és két változatban. Az elsőben a részvénycsomagért legnagyobb árat és a legtöbb további beruházást ígérő lesz a tendergyőztes, a másodikban elég, ha a legtöbbet fizeti a részvényekért. A vagyonalap megbízottait pályázattal választják ki. A parlamentnek láthatóan nem tetszik a privatizáció eddigi menete. Hogy Kucsma elnök mégis sürgeti a folytatást, annak oka, hogy — szerinte — Ukrajnának pénzes privatizációra van szüksége, ellentétben a vagyonjegyes privatizációval, amelyet viszont a parlament akar mindenáron meghosszabbítani. Pénzre pedig főleg külföldről lehet számítani. Valerij Pusztovojtyenko miniszterelnök szerint a kohóiparnak 7 milliárd dollár, a gépiparnak 5 milliárd, a közlekedési ágazatoknak 3,7 milliárd, a vegyiparnak és az olajvegyiparnak 3,3 milliárd dollár beruházásra lenne szüksége, de a belföldi természetes és jogi személyektől legfeljebb 5 milliárd hrivnya privatizációs bevételre lehet számítani 1998-ban és 1999- ben. A többit külföldről várják, ezért az állami vagyon leendő külföldi vásárlóival kivételezetten bánnak. A szabványostól eltérő megállapodásokat fognak kötni velük, amelyekben meghatározzák az adószünet időtartamát, a kedvezményeket, a vámmentességet. A Daewoo dél-koreai cég már jelen van Ukrajnában, de a FIAT is jelezte érdeklődését a kremencsugi autógyár és a Motor Szics iránt, amelybe 2000-ig mintegy 200 millió dollárt akar befektetni. A British Petroleum a szén, gáz és olaj kitermelésében venne részt. Az ukrán kombájn- és traktoriparba több mint 1 milliárd dollár befektetés van kilátásban. A terv a harkovi traktorgyárat, a Juzsmast, a Malsev kombájngyárat és a Szerpi Malót gyárat érinti. A földgázkitermelésbe a Shell akar 1,5 milliárd dollárt fektetni. Eddig viszonylag gyéren jutott Ukrajnának a közvetlen külföldi tőkebefektetésekből, 1991-től mostanáig 1,8 milliárd dollár. mimo mhciutzzinl Jó dolog a meleg kályha mellett üldögélni, figyelni a jégcsapak és a jégvirágokat az ablakon. A tél igazi örömei mégis tíz ajtón találhatók. Senki sem lehet annyira elfoglalt, annyira behavazz hogy ne tudjon elindulni a kályhától Húzzon csizmát, ragadjon szánkót, sliccet, és vegye célba a hófedte csúcsokat, lankákat! Csatoljon korcsolyát, hógolyózzon, érintsen répaomi hóembert, harapjon tiszta hegyi levegőt. Közijén megpihenjjel Meneslékházakban, fogadókban forró tea vagy forralt bor mellett melegedhet Hagyjon lábnyomokat a frában, hazai tájakon élvezze a tél órámért! Információ: TOURINFORM Budapest, Sütő u. 2. Tel: 117-9800 cS'—S' \kj , 1 Kiránduljon, üdüljön Magyarországon! Itthon otthon van! Japán kormányreform 2001-től kevesebb minisztérium A Hasimoto Rjutaro vezette japán kormánykoalíció csaknem félévi pártközi egyeztetések után elfogadta a japán minisztériumok átalakításának reformtervét. A javaslat szépséghibája, hogy nem érinti a jelenleg is legnagyobb irányító és végrehajtó hatalommal rendelkező pénzügyminisztériumot. FERBER KATALIN Az eddigi 22 minisztérium a most elfogadott reformterv szerint 13-ra csökkenne, a valódi változás azonban nem ez. A különböző összevonásokkal létrehozott új tárcák és kormányzati intézmények többsége közvetlenül a kabinetiroda hatásköreÁzsián végigsöprő pénzügyi válság hatására ugyanakkor a japán kormány úgy döntött, hogy tárca nélküli csúcsminisztériumot hoz létre a gazdaság- és pénzügypolitika legfontosabb kérdéseinek folyamatos ellenőrzésére. Hasimoto, eredeti elképzeléseivel szemben, komoly komp- japán vízummentesség a cseheknek is Magyarország után Csehország részére is bevezeti Japán a vízummentességet a beutazni szándékozó turisták és üzletemberek részére. Keizo Obucsi japán külügyminiszter Tokióban közölte, hogy az erre vonatkozó megállapodást a jövő év tavaszán fogják megkötni. Ezt az ígéretet Petr Pithartnak, a cseh szenátus elnökének tette, aki négytagú szenátusi küldöttség vezetőjeként Japánban tárgyalt. Évente százezer japán keresi fel a Cseh Köztársaságot, ám onnan csak mintegy kétezren látogatnak el a szigetországba. Pithart arra számít, hogy a vízummentességi megállapodásnak köszönhetően a Japánba utazó cseh látogatók száma negyedével növekedhet. A megállapodás késedelme nem amiatt van, hogy aggódni kellene a csehországi romák tömeges Japánba áramlásától, ahogy ez Kanada és Nagy-Britannia esetében történt — tette hozzá. Japán ez év június 21-én szüntette meg Magyarországgal szemben a vízumkötelezettséget. B. Gy.be tartozik, mely kétségtelenül az elmúlt fél évszázad első lépése a miniszterelnök, illetve a kormány döntési hatáskörének növelésére. Eddig a kabinet kizárólag a teljes konszenzus elérésekor dönthetett, a reform szerint 2001-től elég lenne a többségi vélemény is a döntéshozatalhoz. A kormányzati alkalmazottak számát 2001-től 10 százalékkal csökkentik, a miniszterek számát pedig a jelenlegi húszról 15-17-re. A Keletromisszumokra kényszerült, másfelől azonban elérte, hogy a miniszterelnöki hatáskör jelentősen bővüljön. A pénzügyminisztérium reformjának elmaradása azonban továbbra is gyengíti a kormányzó pártok, valamint a parlament döntési jogkörét, mert a jelenlegi legnagyobb gond megoldatlan. Ez pedig az, hogy a bankszektor egésze a pénzügyminisztérium hatáskörébe tartozik, s a japán jegybank felett szintén a tárca gyakorol felügyeleti jogkört. A biztonság nem lehet pénz kérdése, a NISSAN PRIMERA minden típusa négy légzsákkal készül* Csúcsbiztonság alapáron, utasoldali vezetőoldali baloldali Ajánlott kenőanyagok: © Shell + extrák + speciális finanszírozás + 3 évi díjtalan assistance szolgálatás + 100 000 km vagy 3 év garancia *1997 októberi gyártástól. Baja Hiezl és Társa Kft 79/326-381, Békéscsaba Körös-Q1 Kft. 66/449-934, Budapest Nissan Rapid III. ker. 1/368-6075, Autó-Néra 2 Kft. XII. ker. 1/202-3455, Nissan Rapid XIV. ker. 1/220-5080, Nissan Koko Kft XX. ker. 1/285-5078, Nissan Délpest IX. ker. 1/216-1190, Tóth Frigyes Autóház Kft. XVIII. ker. 1/2904610, ESG Kft. III. ker. 1/2504477, Debrecen OMP Autóház Kft. 52/321-027, Dombóvár Stickl Autóház Kft. 74/465047, Esztergom Nissan ABB Kft. 33/411-840, Gödöllő Áfosz-Elszer Kft. 28/416-203, Gyöngyös Mátra Nissan Kft. 37/507-010, Győr Vektor Autó Kft. 96/314857, Hódmezővásárhely NIS-CAR Kft 62/346-568, Kaposvár Nissan Kaposvár Kft 82/311-500, Kecskemét, Elit Motors Kft. 76/480-592, Keszthely Nissan Keszthely 83/314-099, Miskolc Váradi és Orosz GMK 46/412435, Nagykanizsa Automobil Center 93/310339, Nyíregyháza Nis-Sun Bt. 42/402-348, Pécs SpulfyCar Kft 72/215-970, Szeged, Gemmax-Autó Kft 62/474433, Szekszárd Stidd Autóház 74/315-222, Székesfehérvár Komprex-C Kft. 22/310208, Szigetszentmiklós Euro-Niss Kft. 24/452439, Szolnok Omtec Kft 56/420530, Szombathely Bonus Kft 94/313-983, Tata Nissan ABB Kft. 34/384690, Zalaegerszeg Pannonex Autóház Kft 92/316-945 MINDEN RENDBEN