Világgazdaság, 1998. január (30. évfolyam, 1/7261-20/7280. szám)
1998-01-05 / 1. (7261.) szám
HÍRSOROK Maczó Ágnes új mozgalma Várhatóan a hét közepén-végén lép a nyilvánosság elé a G. Nagyné Maczó Ágnes nevével fémjelzett új politikai mozgalom. A képviselő asszony a hírügynökségnek elmondta: nem a megszokott párthierarchián alapuló szervezetet, hanem a valódi népképviseletet, a népi politizálást lehetővé tevő mozgalmat kívánnak útjára indítani, amely egyaránt várja soraiba a “mást akaró” és a politikailag eddig passzív polgárokat. A csatlakozók között elsősorban a Torgyán Józsefben csa- ■ lódott, ám “valódi, igazi, régi kisgazda-politikát akaró” embereket említette, de — tette hozzá — a KDNP, a MIÉP, sőt még az MDF köréből is sok az érdeklődő. Nemegyszer helyi szervezetek testületileg nyilvánítják ki csatlakozási szándékukat, ám ez Maczó Ágnes szerint nem okozhat konkurenciaharcot a politikai erők között, mivel ők nem zárják ki a kettős tagságot. Kérdésre válaszolva úgy nyilatkozott, már országszerte szervezik helyi csoportjaikat, így valószínűleg a közeljövőben minden megyében lesz képviseletük. Ezzel párhuzamosan azonban tárgyalásokat folytatnak a csatlakozásról számos társadalmi szervezettel, érdekképviselettel — ezeket a politikus nem kívánta nevesíteni, azt azonban elismerte: ezek között valóban szerepel a Metész is. (MTI) Vándorló kereszténydemokraták Giczy György nem tartaná célszerűnek, ha másik parlamenti képviselőcsoportba ülnének át a megszűnt KDNP-frakció ma független tagjai. Elsőrendű szempontnak tekinti ugyanis a párt önállóságának fenntartását. Erről a pártelnök nyilatkozott pénteken. Mint elmondta: a választásokig már nincs hátra annyi idő, hogy az átülő honatyák hatékonyan bekapcsolódjanak valamelyik képviselőcsoport munkájába. Emlékeztetett arra is, hogy a KDNP választmánya nemrég elfogadott ajánlásában “nem tanácsolja” ezt a lépést a Kereszténydemokrata Néppárt tagjainak. (MTI) Újra parancsnok Tizenhárom hónap felfüggesztés és vizsgálat után a Belügyminisztérium Polgári Védelmi Országos Parancsnokság parancsnoka január elsejei hatállyal visszahelyezte beosztásába Csibi Károly polgári védelmi alezredest, a testület Borsod-Abaúj- Zemplén megyei parancsnokát. Ezt maga az érintett közölte vasárnap délután. Csibi Károly ellen 1996 végén, egy bejelentés alapján indult vizsgálat hivatali visszaélés és hűtlen kezelés gyanújával, s emiatt az országos parancsnok felfüggesztette beosztásából. Orovecz István polgári védelmi vezérőrnagy, országos parancsnok érdeklődésére a Borsod Megyei Főügyészség most azt közölte: befejezték a nyomozást, ennek során visszaéléseket nem állapítottak meg, ezért a felfüggesztés további hatályban tartása indokolatlan. (MTI) Az áldozat képviselheti a vádat Bővülő sértetti jogok A bűncselekmények sértettjei az új büntetőeljárási törvény tervezete szerint akkor is bíróság elé állíttathatják a gyanúsítottat, ha az ügyész valamilyen oknál fogva megtagadta vagy megszüntette a nyomozást. A sértetteknek a tanúkhoz hasonlóan lehetőségük lesz arra is, hogy indokolt esetben megőrizzék anonimitásukat. Ha a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján az ügyész ejti a vádat, a sértett jelenleg szinte semmit nem tehet annak érdekében, hogy az általa bűnösnek tartott vádlottat felelősségre vonják. Az új büntetőeljárási törvény (bet.) tervezete lehetőséget teremt arra, hogy ilyen esetekben az áldozat maga állítsa bíróság elé a vádlottat. A vádejtés után a sértettnek harminc napon belül kell pótmagánvádlóként fellépnie. A határidőn belül biztosítani kell számára, hogy az ellene elkövetett bűncselekményre vonatkozó valamennyi iratot megismerje. Amennyiben a sértett úgy dönt, hogy él az új lehetőséggel, vádindítványát a bírósághoz kell benyújtania. A teljesen alaptalan vádindítványokat a bíróságnak azonnal, tárgyalás nélkül el kell utasítania. A pótmagánvádas ügyek megalapozottságát, a szakmai felkészültséget hivatott biztosítani az a rendelkezés, amely szerint kötelező az ügyvédi képviselet a sértett számára is. Ugyancsak a sértett érdekeit szolgáló új lehetőség a tervezetben az anonimitás biztosítása. Ez a tanúk védelméhez hasonlóan lehetővé teszi, hogy az eljárás során a sértett ne kerüljön szembe a vádlottal, sőt a terhelt adott esetben a nevét sem ismerheti meg áldozatának. E lehetőség várhatóan elsősorban az alkalmi erőszakos bűncselekményeknél játszhat majd nagy szerepet, amikor a sértett okkal tarthat támadójának, vagy az elkövető ismerőseinek bosszújától. A nemi erőszaknál tipikus jelenség az is, hogy az áldozat fél mind attól, hogy támadójával újra szembekerül, mind pedig a hosszadalmas eljárás megpróbáltatásaitól, és ezért nem tesz feljelentést. Az új szabályozás szerint a sértettnek elég akár egyszer, a tárgyalást megelőzően vallomást tennie. A sértettek azonban az új szabályozás szerint sem kapnak semmiféle kártérítést az elszenvedett bűncselekmények miatt. Az esetleges nem vagyoni károkért csak polgári peres úton remélhet—általában az eljárás hosszához képest aránytalanul kismértékű — elégtételt az áldozat. Az Igazságügyi Minisztériumban jelenleg készülnek olyan törvényjavaslat kidolgozására, mely szabályozná azt, hogy a sértett kitől, milyen esetekben és miféle mértékű kártérítésre jogosult. VILÁGGAZDASÁG TÁRSADALOM ÜZLETI NAPILAP 1998. JANUÁR 5. Martonyi János nem pályázik kormányzati posztra Uniós birkózás a politika mezején Ha politikai rendszerünk távolodik az EU-normáktól, akkor hiába teljesítjük a maastrichti feltételeket, a politika aláássa a gazdaság eredményeit—véli Martonyi János, az Antall-kormány volt külügyi államtitkára, a Baker and McKenzi iroda vezetője. A burkolt egypártrendszertől tartó ügyvéd úgy véli, a formálódó új elit nem a posztkommunista nómenklatúrát támogatja majd a májusi választásokon. MUCSÁNYI MARIANNA — Több szakértői csoport dolgozik a Fidesz mellett, az egyiknek ön is tagja. Mi a “vének tanácsának” szerepe? — A híradásokkal ellentétben mi nem programokat írunk, hanem tanácsadással segítjük a munkát. Arra vállalkoztunk, hogy javaslatokat, ötleteket adjunk a politikusoknak, melyeket ők belátásuk szerint használnak fel a programkészítéshez. Stumpf István vezetésével folyik a kormányzati munkára való felkészülés, a vének tanácsa “csupán” szempontokat ad. A Fidesz egyelőre nem hozott formális döntést, de a nyilatkozatokból kitűnik, hogy Orbán Viktor lesz a párt listavezetője. Az Economist Intelligence Unit (EIU) nemrégiben élesen bírálta a Fidesz első emberét: az integrációs folyamatok akadályaként szólt róla, hatalomra kerüléséről beszélve megjegyezte, romlana a szomszédos országokkal való kapcsolatunk. A külföldi elemzésekhez általában két-három hetes magyarországi tanulmányút, politikusokkal, szakértőkkel való interjúk adják az anyagot. Ha a szerzők torz információkat kapnak, torz elemzéseket gyártanak. Azt hiszem, itthon eltúlozzuk az Economistéhoz hasonló anyagok jelentőségét. Mindkét oldal, a koalíció és az ellenzék egyaránt előszeretettel hivatkozik a külföldi véleményekre, gondoljunk arra, hogy a Freedom House jelentésére, mely szerint csak részlegesen szabad a magyar sajtó, többször hivatkoztak. Az EIU jelentése bántó, mert velejéig hamis, torz képet rajzol a pártokról, és sajnos a politikai kampány szintjére süllyed. — A külpolitika a Horn— Kuncze kormány egyik sikerágazata, nem csupán kampányfogás épp ezt a területet bírálni? — Az utóbbi évtized legnagyobb sikere Magyarország NATO-csatlakozása. Örültem, hogy a kezdeti bizonytalankodás után a koalíció ráállt az euroatlanti pályára. Szerencsére felülbírálta korábbi nézeteit; emlékszem, mint az Antallkormány tisztségviselőjének azért kellett többször magyarázkodnom, mert az akkori ellenzék esetenként a túlságosan gyors integrációs politikát hányta a szemünkre. Talán még azt sem felejtette el mindenki, hogy az MSZP annak idején azt az álláspontot képviselte, hogy mindenkit egyszerre vegyenek fel a NATO-ba. Most változott a helyzet, a koalíció a legeurópaibb. —Pontosan miért bírálják a külpolitikai vezetést? — Még ma sem látszik, milyen kivételeket akarunk kérni az integrációs tárgyalások során; nem világos, hogy milyen stratégiát alakítottunk ki. Egyfelől szükség volna egy, a csatlakozásig hátralévő 3-5 évre szóló gazdasági stratégiára, másfelől egy, az igényeinket összefoglaló elképzelésre. És persze azon területek meghatározására is, melyeken nem kívánunk engedni az EU derogációs igényeinek. — Ez ellentétes azzal a kormánypártok és az ellenzék által is elfogadott elgondolással, mely szerint a lehető legrövidebb idő alatt az unió tagjává kell válnunk. A gyorsaságnak én is híve vagyok, ez azonban nem zárja ki, hogy nagyon kemény, nagyon határozott tárgyalásokat folytassunk éppúgy, mint ahogy azt minden tagjelölt tette. Senki sem haragudott meg Svédországra azért, mert érvényesítette érdekeit. Épp ellenkezőleg, az EU-t úgy találták ki, hogy abban mindenki a saját érdekeit képviseli. Azt senki sem gondolhatja komolyan, hogy ha valaki mondjuk a hazai méhészetet kívánja védeni az európai szabályokkal szemben, akkor az integráció- és EU- ellenes.A földvitában gyakran elhangzott ez az érv az ellenzéki pártokkal szemben, hiszen meg akarták akadályozni a külföldiek tulajdonszerzését. Valóban sértené az OECD-egyezményt, ha kizárólag a belföldi jogi személyek birtokában álló társaságok szerezhetnének tulajdont. De nem ez volt a fő kérdés, hanem az, hogy a spekulánsokat, az általuk létrehozott társaságokat, vagy az EU által is támogatott családi birtokrenszert hozzuk-e helyzetbe. Erről érdemes lett volna vitát folytatni. Ehelyett az történt, hogy lobbycsoportok nyomására, a kialakított konszenzus ellenére, a parlament elé vitte a földtörvényt a kormány. Az MDF kérte az MSZP-t, hogy ne kerüljön a javaslat a Ház elé, mert az ebben a formában nem fogadható el. Úgy tudom, a nyáron egyezség született, és aztán már csak azt láttuk, hogy ősszel óriási botrány kavarodott. Az egyik szakmai álláspont képviselője EU- ellenesnek lett kikiáltva, a másik pedig EU-barátnak. — Ön is elismerte, hogy OECD-ellenes a csak külföldiek tulajdonában álló társaságok kizárása. — Igen, de ebben az esetben épp az EU-ellenesnek nevezett oldal álláspontja volt összhangban az uniós szabályozással, Európában ugyanis a családi birtokokat támogatják. A jelenlegi helyzet egyébként tökéletesen OECD-konform. A felháborító az, hogy az ellenzék javaslatait a kormánypártok azonnal Európa-ellenesnek mondják. Ezzel megakadályozzák, hogy szakmai vita alakulhasson ki; bizonyos szempontból ez rosszabb, mint a pártállami gyakorlat. Ha ugyanis a politikai rendszerünk távolodik az EU-tól,akkor hiába felelünk meg a maastrichti kritériumoknak, a politika aláássa a gazdasági eredményeket. Ha például alanyi jogon járó természetbeni juttatásokkal fejezzük ki szolidaritásunkat, a lehető legtöbbet ártunk a leszakadó társadalmi csoportoknak. Ha ugyanis ingyen utaztatjuk a 65 év feletti polgárokat, nem csak a fiatalabbakat sértjük meg, hanem megkülönböztetjük az idősek egyes csoportjait is egymástól.A rendszerváltás óta zajló vita, hogy hány elit van Magyarországon, vagy hány elitre való pozíció. A szociológusok, elemzők többsége egyetért abban, hogy egy, esetleg másfél. Ezzel magyarázzák, hogy nem alakult ki politikai váltógazdálkodás. — Nem szeretem a fenti tételt, mert mélyen antidemokratikus. Azt sugallja, hogy nincs alternatíva. —A polgárok gondolhatják így, hiszen a jobboldali kormánykoalíció leszerepelt. — Ez az ön véleménye. Én viszont úgy látom, hogy a közigazgatásban, a műszaki világban, a gazdaságban dolgozó értelmiség, nem beszélve a tudományos élet szereplőiről vagy az egyetemi oktatókról, ma legalább úgy tudna támogatni egy Fidesz vezette kormányt, mint a jelenlegit. Ha megnézzük a közvélemény-kutatásokat, akkor világossá válik, hogy a fiatalok és a magasan kvalifikált csoportok a Fidesszel szimpatizálnak. Ez a jövő elitje, ha már elitről akarunk beszélni, és ez a csoport nem a posztkommunista nómenklatúrát fogja támogatni. — Vállalna politikusi szerepet a Fidesz esetleges kormányra kerülése után ? —Többször elmondtam már, hogy nem pályázok semmilyen tisztségre vagy kormányzati posztra. A véleménynyilvánítás jogát viszont gyakorolni kívánom, remélem, polgártársaim is ezt teszik. A Nyíltvégű Bonus Részvény Befektetési Alap 1997. január 1 jétől 1997. december 31-ig terjedő időszakra eső hozama 1998. január 2-ától kerül kifizetésre. A hozam mértéke 1 db 1000 Ft névértékű befektetési jegyre 254,90 Ft, ami évi 25,49%-os hozamnak felel meg. **★ , A Nyíltvégű „ Bonus II. Befektetési Alap 1997. július 1 -jétől 1997. december 31 -ig terjedő időszakra eső hozama 1998. január 2-ától kerül kifizetésre. A hozam mértéke 1 db 1 Ft névértékű befektetési jegyre 0,095768 Ft, ami a már kifizetésre került első féléves hozamot is figyelembe véve évi 20,92%-os hozamnak felel meg. Hozamra azok a befektetők jogosultak, akik 1997. december 31 -e előtt vásárolták befektetési jegyeiket. Azoknak a befektetőknek, akik befektetési jegyeiket a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.-nél vezetett értékpapír- vagy tőkeszámlán helyezték el, a hozamnak megfelelő összeg 1998. január 2-ai értéknappal korábbi rendelkezésük szerint kerül kifizetésre. Azok a befektetők, akik átvették a befektetési jegyeket, a hozam összegét a befektetési jegy és személyi okmányuk bemutatása mellett 1998. január 5-étől vehetik át a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. fiókjaiban és pénztáraiban. Investor-MKB Befektetési Alapkezelő Kft. Wir suchen Sie als Vertriebsberater Brillengläser Ihr Profil: Sie haben ein technisches Hochschulstudium mit mehrjähriger Berufserfahrung, idealerweise in der Optik. Sie sind max. 45 Jahre alt. Sie sprechen fließend Deutsch und evtl. Englisch. Sie sind bereit oft zu reisen und in Zusammenarbeit mit unseren Kunden die Augenoptiker in Ungarn zu betreuen. Wir sind: ein weltweit bekannter Hersteller von halbfertigen und fertigen Brillengläsern; seit mehreren Jahren erfolgreich in Ungarn tätig.' Wir bieten: einen interessanten Arbeitsplatz, eine kompetente Ausbildung, überdurchschnittliche Verdienstmöglichkeiten, ein Firmenfahrzeug. v Wenn Sie meinen, daß Sie zu uns passen könnten, bitten wir Sie um Zusendung Ihrer vollständigen Bewerbungsunterlagen mit Foto an die von uns beauftragte Personalberatung: COPA Consulting Partner, Untemehmensberatung GmbH Herrn Volker Rieso, Oststraße 56,40211 Düsseldorf Telefon ++211/35 34 63, Fax ++211/164 65 44