Világgazdaság, 1998. január (30. évfolyam, 1/7261-20/7280. szám)

1998-01-05 / 1. (7261.) szám

HÍRSOROK Maczó Ágnes új mozgalma Várhatóan a hét közepén-végén lép a nyilvánosság elé a G. Nagyné Maczó Ágnes nevével fémjelzett új politikai mozga­lom. A képviselő asszony a hírügynökségnek elmondta: nem a megszokott párthierarchián alapuló szerve­­zetet, hanem a valódi népképviseletet, a népi politizálást lehetővé tevő mozgalmat kívánnak útjára indítani, amely egyaránt várja soraiba a “mást akaró” és a politikailag eddig passzív polgárokat. A csatlakozók között elsősorban a Torgyán Józsefben csa- ■ lódott, ám “valódi, igazi, régi kisgazda-po­litikát akaró” embereket említette, de — tette hozzá — a KDNP, a MIÉP, sőt még az MDF köréből is sok az érdeklődő. Nemegyszer helyi szervezetek testületileg nyil­vánítják ki csatlakozási szándékukat, ám ez Maczó Ágnes szerint nem okozhat konkurenciaharcot a politikai erők között, mivel ők nem zárják ki a kettős tagságot. Kérdésre válaszolva úgy nyilatkozott, már országszerte szervezik helyi csoportjai­kat, így valószínűleg a közeljövőben minden megyében lesz képviseletük. Ezzel párhuzamosan azonban tárgyalásokat foly­tatnak a csatlakozásról számos társadalmi szervezettel, érdek­­képviselettel — ezeket a politikus nem kívánta nevesíteni, azt azonban elismerte: ezek között valóban szerepel a Metész is. (MTI) Vándorló kereszténydemokraták Giczy György nem tartaná célszerűnek, ha másik parlamenti képviselőcsoportba ülnének át a megszűnt­­ KDNP-frakció ma független tagjai. Elsőrendű szempontnak tekinti ugyanis a párt önállóságá­nak fenntartását. Erről a pártelnök nyilatkozott pénteken. Mint elmondta: a választásokig már nincs hátra annyi idő, hogy az átülő honatyák hatékonyan bekapcsolódjanak valamelyik kép­viselőcsoport munkájába. Emlékeztetett arra is, hogy a KDNP választmánya nemrég elfoga­dott ajánlásában “nem tanácsolja” ezt a lépést a Keresztényde­mokrata Néppárt tagjainak. (MTI) Újra parancsnok Tizenhárom hónap felfüggesztés és vizsgálat után a Belügymi­nisztérium Polgári Védelmi Országos Parancsnokság parancs­noka január elsejei hatállyal visszahelyezte beosztásába Csibi Károly polgári védelmi alezredest, a testület Borsod-Abaúj- Zemplén megyei parancsnokát. Ezt maga az érintett közölte vasárnap délután. Csibi Károly ellen 1996 végén, egy bejelen­tés alapján indult vizsgálat hivatali visszaélés és hűtlen kezelés gyanújával, s emiatt az országos parancsnok felfüggesztette beosztásából. Orovecz István polgári védelmi vezérőrnagy, országos parancsnok érdeklődésére a Borsod Megyei Főügyész­ség most azt közölte: befejezték a nyomozást, ennek során visszaéléseket nem állapítottak meg, ezért a felfüggesztés to­vábbi hatályban tartása indokolatlan. (MTI) Az áldozat képviselheti a vádat Bővülő sértetti jogok A bűncselekmények sértettjei az új büntetőeljárási törvény tervezete szerint akkor is bíróság elé állíttathatják a gyanú­sítottat, ha az ügyész valamilyen oknál fogva megtagadta vagy megszüntette a nyomozást. A sértetteknek a tanúkhoz hason­lóan lehetőségük lesz arra is, hogy indokolt esetben megőriz­zék anonimitásukat. Ha a rendelkezésre álló bizo­nyítékok alapján az ügyész ejti a vádat, a sértett jelenleg szin­te semmit nem tehet annak ér­dekében, hogy az általa bűnös­nek tartott vádlottat felelősség­re vonják. Az új büntetőeljárá­si törvény (bet.) tervezete lehe­tőséget teremt arra, hogy ilyen esetekben az áldozat maga ál­lítsa bíróság elé a vádlottat. A vádejtés után a sértettnek har­minc napon belül kell pót­­magánvádlóként fellépnie. A határidőn belül biztosítani kell számára, hogy az ellene el­követett bűncselekményre vo­natkozó valamennyi iratot meg­ismerje. Amennyiben a sértett úgy dönt, hogy él az új lehető­séggel, vádindítványát a bíró­sághoz kell benyújtania. A tel­jesen alaptalan vádindítványo­kat a bíróságnak azonnal, tár­gyalás nélkül el kell utasítania. A pótmagánvádas ügyek meg­alapozottságát, a szakmai fel­­készültséget hi­vatott biztosítani az a rendelkezés, amely szerint kötelező az ügyvédi képviselet a sértett számára is. Ugyancsak a sértett érdekeit szolgáló új lehetőség a tervezet­ben az anonimitás biztosítása. Ez a tanúk védelméhez hason­lóan lehetővé teszi, hogy az el­járás során a sértett ne kerüljön szembe a vádlottal, sőt a terhelt adott esetben a nevét sem ismer­heti meg áldozatának. E lehe­tőség várhatóan elsősorban az alkalmi erőszakos bűncselek­ményeknél játszhat majd nagy szerepet, amikor a sértett okkal tarthat támadójának, vagy az elkövető ismerőseinek bosszú­jától. A nemi erőszaknál tipikus jelenség az is, hogy az áldozat fél mind attól, hogy támadójá­val újra szembekerül, mind pe­dig a hosszadalmas eljárás meg­próbáltatásaitól, és ezért nem tesz feljelentést. Az új szabá­lyozás szerint a sértettnek elég akár egyszer, a tárgyalást meg­előzően vallomást tennie. A sértettek azonban az új sza­bályozás szerint sem kapnak semmiféle kártérítést az elszen­­vedett bűncselekmények miatt. Az esetleges nem vagyoni ká­rokért csak polgári peres úton remélhet—általában az eljárás hosszához képest aránytalanul kismértékű — elégtételt az ál­dozat. Az Igazságügyi Minisz­tériumban jelenleg készülnek olyan törvényjavaslat kidolgo­zására, mely szabályozná azt, hogy a sértett kitől, milyen ese­tekben és miféle mértékű kár­­térítésre jogosult. VILÁGGAZDASÁG TÁRSADALOM ÜZLETI NAPILAP 1998. JANUÁR 5. Martonyi János nem pályázik kormányzati posztra Uniós birkózás a politika mezején Ha politikai rendszerünk távolodik az EU-normáktól, akkor hiába teljesítjük a maastrichti feltételeket, a politika aláássa a gazdaság eredményeit—véli Martonyi János, az Antall-kor­­mány volt külügyi államtitkára, a Baker and McKenzi iroda vezetője. A burkolt egypárt­­rendszertől tartó ügyvéd úgy véli, a formálódó új elit nem a posztkommunista nómenklatú­rát támogatja majd a májusi választásokon. MUCSÁNYI MARIANNA — Több szakértői csoport dolgozik a Fidesz mellett, az egyiknek ön is tagja. Mi a “vé­nek tanácsának” szerepe? — A híradásokkal ellentét­ben mi nem programokat írunk, hanem tanácsadással segítjük a munkát. Arra vállalkoztunk, hogy javaslatokat, ötleteket adjunk a politikusoknak, me­lyeket ők belátásuk szerint használ­nak fel a programkészí­téshez. Stumpf István vezetésé­vel folyik a kormányzati mun­kára való felkészülés, a vének tanácsa “csupán” szemponto­kat ad.­­ A Fidesz egyelőre nem hozott formális döntést, de a nyilatkozatokból kitűnik, hogy Orbán Viktor lesz a párt lis­tavezetője. Az Economist Intelligence Unit (EIU) nem­régiben élesen bírálta a Fidesz első emberét: az integrációs folyamatok akadályaként szólt róla, hatalomra kerüléséről beszélve megjegyezte, romlana a szomszédos országokkal való kapcsolatunk.­­ A külföldi elemzésekhez általában két-három hetes ma­gyarországi tanulmányút, poli­tikusokkal, szakértőkkel való interjúk adják az anyagot. Ha a szerzők torz információkat kap­nak, torz elemzéseket gyárta­nak. Azt hiszem, itthon eltúloz­zuk az Economistéhoz hason­ló anyagok jelentőségét. Mind­két oldal, a koalíció és az ellen­zék egyaránt előszeretettel hi­vatkozik a külföldi vélemé­nyekre, gondoljunk arra, hogy a Freedom House jelentésére, mely szerint csak részlegesen szabad a magyar sajtó, többször hivatkoztak. Az EIU jelentése bántó, mert velejéig hamis, torz képet rajzol a pártokról, és saj­nos a politikai kampány szint­jére süllyed. — A külpolitika a Horn— Kuncze kormány egyik siker­ágazata, nem csupán kam­pányfogás épp ezt a területet bírálni? — Az utóbbi évtized legna­gyobb sikere Magyarország NATO-csatlakozása. Örültem, hogy a kezdeti bizonytalanko­dás után a koalíció ráállt az euroatlanti pályára. Szerencsé­re felülbírálta korábbi nézete­it; emlékszem, mint az Antall­­kormány tisztségviselőjének azért kellett többször magya­rázkodnom, mert az akkori el­lenzék esetenként a túlságosan gyors integrációs politikát hányta a szemünkre. Talán még azt sem felejtette el mindenki, hogy az MSZP annak idején azt az álláspontot képviselte, hogy mindenkit egyszerre vegyenek fel a NATO-ba. Most változott a helyzet, a koalíció a legeuró­paibb. —Pontosan miért bírálják a külpolitikai vezetést? — Még ma sem látszik, mi­lyen kivételeket akarunk kérni az integrációs tárgyalások so­rán; nem világos, hogy milyen stratégiát alakítottunk ki. Egy­felől szükség volna egy, a csat­lakozásig hátralévő 3-5 évre szóló gazdasági stratégiára, másfelől egy, az igényeinket összefoglaló elképzelésre. És persze azon területek meghatá­rozására is, melyeken nem kí­vánunk engedni az EU derogá­­ciós igényeinek. — Ez ellentétes azzal a kor­mánypártok és az ellenzék ál­tal is elfogadott elgondolással, mely szerint a lehető legrövi­debb idő alatt az unió tagjává kell válnunk.­­ A gyorsaságnak én is híve vagyok, ez azonban nem zárja ki, hogy nagyon kemény, na­gyon határozott tárgyalásokat folytassunk éppúgy, mint ahogy azt minden tagjelölt tet­te. Senki sem haragudott meg Svédországra azért, mert érvé­nyesítette érdekeit. Épp ellen­kezőleg, az EU-t úgy találták ki, hogy abban mindenki a saját érdekeit képviseli. Azt senki sem gondolhatja komolyan, hogy ha valaki mondjuk a ha­zai méhészetet kívánja védeni az európai szabályokkal szem­ben, akkor az integráció- és EU- ellenes.­­A földvitában gyakran el­hangzott ez az érv az ellenzéki pártokkal szemben, hiszen meg akarták akadályozni a külföl­diek tulajdonszerzését.­­ Valóban sértené az OECD-egyezményt, ha kizáró­lag a belföldi jogi személyek birtokában álló társaságok sze­rezhetnének tulajdont. De nem ez volt a fő kérdés, hanem az, hogy a spekulánsokat, az általuk létrehozott társaságokat, vagy az EU által is támogatott csa­ládi birtokrenszert hozzuk-e helyzetbe. Erről érdemes lett volna vitát folytatni. Ehelyett az történt, hogy lobbycsoportok nyomására, a kialakított kon­szenzus ellenére, a parlament elé vitte a földtörvényt a kormány. Az MDF kérte az MSZP-t, hogy ne kerüljön a ja­vaslat a Ház elé, mert az ebben a formában nem fogadható el. Úgy tudom, a nyáron egyezség született, és aztán már csak azt láttuk, hogy ősszel óriási bot­rány kavarodott. Az egyik szak­mai álláspont képviselője EU- ellenesnek lett kikiáltva, a má­sik pedig EU-barátnak. — Ön is elismerte, hogy OECD-ellenes a csak külföl­diek tulajdonában álló társa­ságok kizárása. — Igen, de ebben az esetben épp az EU-ellenesnek nevezett oldal álláspontja volt összhang­ban az uniós szabályozással, Európában ugyanis a családi birtokokat támogatják. A jelen­­legi helyzet egyébként tökéle­tesen OECD-konform. A felhá­borító az, hogy az ellenzék ja­vaslatait a kormánypártok azonnal Európa-ellenesnek mondják. Ezzel megakadályoz­zák, hogy szakmai vita alakul­hasson ki; bizonyos szempont­ból ez rosszabb, mint a pártál­lami gyakorlat. Ha ugyanis a politikai rendszerünk távolodik az EU-tól,akkor hiába felelünk meg a maastrichti kritériumok­nak, a politika aláássa a gazda­sági eredményeket. Ha pél­dául alanyi jogon járó termé­szetbeni juttatásokkal fejezzük ki szolidaritásunkat, a lehető legtöbbet ártunk a leszakadó társadalmi csoportoknak. Ha ugyanis ingyen utaztatjuk a 65 év feletti polgárokat, nem csak a fiatalabbakat sértjük meg, hanem megkülönböztet­jük az idősek egyes csoportjait is egymástól.­­A rendszerváltás óta zaj­ló vita, hogy hány elit van Ma­gyarországon, vagy hány elit­re való pozíció. A szociológu­sok, elemzők többsége egyetért abban, hogy egy, esetleg más­fél. Ezzel magyarázzák, hogy nem alakult ki politikai váltó­gazdálkodás. — Nem szeretem a fenti té­telt, mert mélyen antidemokra­tikus. Azt sugallja, hogy nincs alternatíva. —A polgárok gondolhatják így, hiszen a jobboldali kor­mánykoalíció leszerepelt. — Ez az ön véleménye. Én viszont úgy látom, hogy a köz­­igazgatásban, a műszaki világ­ban, a gazdaságban dolgozó ér­telmiség, nem beszélve a tudo­mányos élet szereplőiről vagy az egyetemi oktatókról, ma leg­alább úgy tudna támogatni egy Fidesz vezette kormányt, mint a jelenlegit. Ha megnézzük a közvélemény-kutatásokat, ak­kor világossá válik, hogy a fi­atalok és a magasan kvalifikált csoportok a Fidesszel szimpa­tizálnak. Ez a jövő elitje, ha már elitről akarunk beszélni, és ez a csoport nem a posztkommu­nista nómenklatúrát fogja tá­mogatni. — Vállalna politikusi szere­pet a Fidesz esetleges kor­mányra kerülése után ? —Többször elmondtam már, hogy nem pályázok semmilyen tisztségre vagy kormányzati posztra. A véleménynyilvání­tás jogát viszont gyakorolni kí­vánom, remélem, polgártársa­im is ezt teszik. A Nyíltvégű Bonus Részvény Befektetési Alap 1997. január 1 jétől 1997. december 31-ig terjedő időszakra eső hozama 1998. január 2-ától kerül kifizetésre. A hozam mértéke 1 db 1000 Ft névértékű befektetési jegyre 254,90 Ft, ami évi 25,49%-os hozamnak felel meg. **★ , A Nyíltvégű „ Bonus II. Befektetési Alap 1997. július 1 -jétől 1997. december 31 -ig terjedő időszakra eső hozama 1998. január 2-ától kerül kifizetésre. A hozam mértéke 1 db 1 Ft névértékű befektetési jegyre 0,095768 Ft, ami a már kifizetésre került első féléves hozamot is figyelembe véve évi 20,92%-os hozamnak felel meg. Hozamra azok a befektetők jogosultak, akik 1997. december 31 -e előtt vásárolták befektetési jegyeiket. Azoknak a befektetőknek, akik befektetési jegyeiket a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.-nél vezetett értékpapír- vagy tőkeszámlán helyezték el, a hozamnak megfelelő összeg 1998. január 2-ai értéknappal korábbi rendelkezésük szerint kerül kifizetésre. Azok a befektetők, akik átvették a befektetési jegyeket, a hozam összegét a befektetési jegy és személyi okmányuk bemutatása mellett 1998. január 5-étől vehetik át a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. fiókjaiban és pénztáraiban. Investor-MKB Befektetési Alapkezelő Kft. Wir suchen Sie als Vertriebsberater Brillengläser Ihr Profil: Sie haben ein technisches Hochschulstudium mit mehrjähriger Berufserfahrung, idealerweise in der Optik. Sie sind max. 45 Jahre alt. Sie sprechen fließend Deutsch und evtl. Englisch. Sie sind bereit oft zu reisen und in Zusammenarbeit mit unseren Kunden die Augenoptiker in Ungarn zu betreuen. Wir sind: ein weltweit bekannter Hersteller von halbfertigen und fertigen Brillengläsern; seit mehreren Jahren erfolgreich in Ungarn tätig.' Wir bieten: einen interessanten Arbeitsplatz, eine kompetente Ausbildung, überdurchschnittliche Verdienstmöglichkeiten, ein Firmenfahrzeug. v Wenn Sie meinen, daß Sie zu uns passen könnten, bitten wir Sie um Zusendung Ihrer vollständigen Bewerbungsunterlagen mit Foto an die von uns beauftragte Personalberatung: COPA Consulting Partner, Untemehmensberatung GmbH Herrn Volker Rieso, Oststraße 56,40211 Düsseldorf Telefon ++211/35 34 63, Fax ++211/164 65 44

Next