Világgazdaság, 1998. június (30. évfolyam, 104/7364-124/7384. szám)
1998-06-08 / 108. (7368.) szám
1998. JÚNIUS ». A Magyarország földgázigényét közel 70 százalékban ma még az orosz import fedezi, a Mal Rt. azonban a technikai és politikai biztonság érdekében igyekszik más exportőrökkel is hosszú távú szerződéseket kötni. A Ruhrgas évi 1 milliárd, a Gaz de France 400 millió köbméter gázt szállít jelenleg Magyarországra, s emellett Ukrajnából is érkezik 600 millió köbméternyi fűtőanyag. Ugyanakkor a Mal román és norvég partnerekkel is tárgyal az esetleges szállításról. HLISVAY RICHARD A fejlett nyugat-európai országokhoz képest Magyarországon lényegesen nagyobb a földgáz részaránya az elsődleges energiahordozók között. Az ottani 22-23 százalékkal szemben 40 százalék körül alakul részesedése. A felhasználás dinamikus fejlődését ösztönözte a belföldi lelőhelyek feltárása és termelésbe állítása—Hajdúszoboszlón, Algyőn —, ma az ipari nagyfogyasztók mellett csaknem kétmillió háztartásban használják — mondta Magyari Dániel, a Mal Rt. kutatási-termelési vezérigazgató-helyettese a Világgazdaságnak nyilatkozva. A hazai lelőhelyek azonban a nyolcvanas évektől kezdődően folyamatosan merülnek ki. Amíg 1985-ben még 7,5 milliárd köbméternyi gázt hoztak a felszínre, ebben az évben 4 milliárd köbméter kitermelésével számolnak. Az orosz importnak is komoly, évtizedes hagyományai vannak, s nagyságrendje is folyamatosan növekszik. A Mal Rt.-nél azzal számolnak, hogy a geofizikai helyzet miatt a kelet-közép-európai térségben hosszú távon az orosz földgáz lesz a legolcsóbb. De az ellátás technikai és politikai biztonsága érdekében más csatornák megteremtése is alapvető fontosságú. Még olyan nyugateurópai országok is igyekeznek bebiztosítani magukat — például Hollandia —, amelyek pedig jelentős saját földgázvagyonnal rendelkeznek. A nyugati országok importjában nagyjából azonos, egyharmad-egyharmad arányban van jelen az orosz termelés, az angol és norvég, valamint az észak-afrikai gáz. A magyarországi ellátás technikai biztonságát javította az 1996 októberében átadott magyar—osztrák vezeték, amelyen a Ruhrgastól és a Gaz de France-tól vásárolt földgáz mellett orosz gáz is érkezik a rendszerbe. Másrészt a németekkel és a franciákkal kötött szerződés szerint amennyiben az orosz szállításban bármilyen okból fennakadás lenne, a kieső mennyiséget tartalékaikból pótolják. A Ruhrgastól — tudtuk meg Magyari Dánieltől — két szerződés alapján összesen évi 1 milliárd, a franciáktól évi 400 millió köbméternyi fűtőanyagot vásárol a Mal Rt. Mindkét megállapodás szerint lehetőség van a mennyiség növelésére. Ugyanez igaz az orosz importra is, amely jelenleg évi 7,5- 8 milliárd köbmétert tesz ki, de felmehet egészen 11 milliárdig. A Mal Ukrajnából is vásárol földgázt, évente mintegy 600 millió köbmétert. Hosszú távú szerződésekről van szó, amelyek 2010-2015 táján járnak majd le. Jelenleg román és norvég partnerekkel folytat tárgyalásokat a Mal Rt. földgázvásárlásról, s Magyari Dániel szerint 2000 táján Romániából már megkezdődhet a szállítás. Technikai és politikai biztonságra törekszik a Mal A cél a többcsatornás földgázimport A hazai hálózatot is érintheti Német kézbe kerül a Meinl? Külföldről származó értesüléseink szerint még ebben a hónapban új tulajdonosa lesz az osztrák Julius Meinl AG-nak. Azt egyelőre nem tudni, az üzlet érinti-e a magyarországi hálózatot, mindenesetre lapunk úgy tudja, a Csemege-Julius Meinl is szerepelt a kínálatban. MUNKATÁRSUNKTÓL Értesüléseink szerint a három érdeklődő, a svájci Metró, a brit Sainsbury és a német Rewe közül az utóbbi szánta el magát az osztrák Julius Meinl AG megvásárlására. A társaság, akárcsak a Csemege-Julius Meinl, a J. M. Internationalhoz tartozik. A Csemege-Meinl vezérigazgató-helyettese nem tudta megerősíteni információnkat, s arra a kérdésre sem válaszolt, vajon a legújabb megafúzió érintheti-e a későbbiekben a Csemegét, noha úgy értesültünk, a kínálati csomagban a magyar és a cseh leányvállalat is szerepelt. Ha az üzlet megvalósul, átrajzolhatja a magyarországi élelmiszer-kereskedelmi térképet, hiszen a Penny Market és a Billa hálózattal már jelen lévő Rewe egy erős cégcsoporttal gazdagodna. A Csemege-Julius Meinl-csoport jelenleg 197 üzletet működtet, s ehhez járul a franchise-partner 15 boltja is. Az elmúlt évi forgalom 68 milliárd forintra emelkedett az 1996-os 52 milliárdról. Az adózás előtti eredmény mintegy 1,4 milliárd forint, míg tavalyelőtt 815 milliót ért el a társaság. A Csemege-Meinl novemberben megvásárolta az öt C+C áruházzal, egy nagykereskedelmi raktárral az újpesti Jumbó szupermarket mellett a Higiénia vegyiáru-üzlettel rendelkező Alfa Kereskedelmi Rt. 49,25 — a Creditanstalt Rt. pedig 25,84 — százalékát, s a Csemegének opciója van a banktól további részvények vásárlására. Május végén nyitotta meg első vidéki áruházát Vácott az Alfa Kereskedelmi Részvénytársaság. A mintegy 310 millió forintba került 2300 négyzetméteres áruházat kizárólag a kereskedők és vállalkozók számára hozták létre, mégpedig úgy, hogy a 49 százalékig Csemege-tulajdonban lévő Váci Élelmiszer Rt. építette, s az Alfa kapta meg működtetésre. A Csemege-Meinl első franchise-partnere az egykori Budakörnyéki ÁFÉSZ-ből 1991-ben létrejött, jelenleg 437 milliós alaptőkéjű és 340 alkalmazottnak munkát adó Budavidék Rt., amelynek 19 élelmiszer-kiskereskedelmi, egy iparcikküzlete, valamint mézüzeme van. Az rt. az elmúlt évben elért 3 milliárdos forgalmából 600 milliót adott az iparcikk-kereskedelem és a mézüzlet: a hazai forgalom 8 százalékát kezében tartó társaság felvásárolja, csomagolja és Mellis márkanév alatt értékesíti a mézet. D.K. A forgalomban és a nyereségben egyaránt látványos növekedést jelentett a Kelet-Közép-Európában terjeszkedő osztrák Julius Meinl International AG , tudósított az APA. A bécsi székhelyű társaság februári beszámolója szerint a forgalom 39 százalékkal, 5 milliárd schillingről 7 milliárdra emelkedett, az üzemi eredmény 27 százalékkal, 188 millió schillingről 240 millióra nőtt. Térségünkben tavaly tovább terjeszkedett a Julius Meinl: 34 új üzlet megnyitásával 39 százalékkal, 132 ezer négyzetméterről 183 ezerre bővült az eladótér. Amerikai céget vett az Alcatel Amerikai piaci pozícióinak megerősödését reméli a francia Alcatel Alsthom attól, hogy megvásárolja a távközlési berendezéseket gyártó amerikai DSC Communications céget. VG-ÖSSZEFOGLALÓ A 4,4 milliárd dolláros ügylet keretében a DSC beleolvad az Alcatel USA-beli érdekeltségébe. Az Alcatel arra számít, hogy 2000-re évente 200 millió dollárt tudnak megtakarítani az összeolvadás révén. A fúzió nemcsak a költségmegtakarításról szól, hanem a közös cég várható terjeszkedéséről is. A tervek szerint a párizsi székhelyű Alcatel — amely tavaly 31 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le — azt tervezi, hogy a dallasi DSC-t beolvasztja ottani távközlési cégébe, az Alcatel Network Systemsbe. Ugyanis a DSC Communications jól illik az Alcatel programjába. A távközlési rendszerek terén minden kétséget kizáróan az Alcatel első Európában, de meglehetősen gyenge az USA-ban. Ezért a felvásárlástól azt remélik a franciák, hogy megerősíthetik pozícióikat a tengerentúlon. mm... 7 VÁLLALKOZÁSOK Brit kormánytámogatás a gyorsvasútnak Londonig száguldhat az Eurostar A brit kormány áldását adta arra, hogy 5,8 milliárd font sterlingért gyorsvasúti pálya épüljön a Csalagút szigetországi kijárata és London között. A 110 kilométeres pályát két szakaszban alkotják meg, a teljes átadást 2007-re tervezik. Ezzel lehetővé válik, hogy a Párizsból, illetve Brüsszelből induló Eurostar gyorsvonat elérje a brit főváros központját, részesedést szerez az Eurostar vállalatban. A fővállalkozó a nemrég privatizált Railtrack nevű vasúttársaság lesz, amely az egész brit vasúti infrastruktúrát ellenőrzése alatt tartja. Az építkezés befejezése után az Eurostar akár 225 kilométeres sebességgel is száguldhat óránként, s ezzel 35 perccel rövidülhet a Párizs—London útvonalon most szükséges menetidő. Az LCR koncessziója 99-ről 90 évre rövidül, vagyis az államra ugyanabban az évben — 2086 — száll vissza a tulajdon, mint a Csalagút esetében. Az Eurostar járműparkja egy később megalakítandó konzorcium kezébe kerül. Ennek tagjai a National Express autóbusz-társaság, a British Airways (BA), továbbá a francia és a belga állami vasúttársaság. A brit légitársaság elnöke a minap azt is közölte: közvetlen vasútjáratot indítanak a heathrow-i repülőtér, illetve az európai szárazföld között. VG-ÖSSZEÁLLÍTÁS A mostani elhatározást négy hónapi huzavona előzte meg. A kabinet ugyanis sokáig nem volt hajlandó több támogatást adni a főberuházó London & Continental Railways (LCR) csak 140-360 milliót utal át, azt is csak 2010 után. Az egyezség értelmében az LCR szponzorokat és hitelezőket keres a fennmaradó pénz összegyűjtéséhez. Abban is megegyeztek, hogy az LCR — állami támogatással — 3,8 mil Deutsche Bahn: óriási károk Komoly anyagi károkat okoz a német vasúttársaságnak és a vasúti járműgyártásnak a múlt heti vonatszerencsétlenség. A Deutsche Bahn AG azonnali ellenőrzésre a javítóműhelyekbe rendelte az ICE szuperexpresszek első generációs tagjait — jelenti az MTI. A német vasút távolsági utasforgalmának mintegy harmadát a nagy sebességű városközi (intercity) gyorsokkal bonyolítja, naponta 65 ezer embert szállít. Száz szupergyorsvonata van, és közülük hatvan tartozik az 1991-ben forgalomba állított első generációhoz. A szerelvények átmeneti kivonása a hét végén óriási fennakadásokat okozott a vasúti közlekedésben, hiszen a járatok egy része kimaradt, más részük pedig csak óriási késésekkel közlekedett, mert sebességüket, legalábbis átmenetileg, óránként 160 kilométerre csökkentették. cégnek a már korábban megítélt 1,8 milliárd fontnál. A kormány végül is úgy döntött, hogy nem adja meg a pótlólagosan kért 700 millió fontot, legfeljebb hiárd font értékben kötvényeket bocsát ki. Cserébe az állam az LCR adózás előtti nyereségének 35 százalékához jut 2020 után, illetve 5-10 százalékos CÉGSOROK Malév—British Airways szövetség: döntés később Már csak a következő parlamenti ciklusban várható döntés a Malév és a British Airways közötti együttműködésről — közölte Belecz Benedek, az ÁPV Rt. ügyve - pzető igazgatója, hozzáfűzve, a magyar és az angol légitársaság együttműködését szabályozó koncepció elkészült, a két fél a megállapodást október 25-éig szeretné megkötni. A koncepció részleteit most dolgozzák ki és egyeztetik a Malév Rt.-nél. Az elképzelések között szerepel, hogy a British Airways a stratégiai partnerségi viszony mellett résztulajdont is szerezhessen a magyar légitársaságban. Az együttműködési megállapodás tervezetét először az ÁPV Rt. igazgatóságának kell jóváhagynia. Kérdéses még, hogy az új kormány kíván-e dönteni a megállapodásról. A Malév ugyanis a stratégiai cégek közé tartozik, eszerint a társasági részvények 51 százalékának tartósan nemzeti tulajdonban kell maradnia. (MTI) A BMW nem kapja meg a Rolls-Royce-t A Vickers részvényesei elsöprő többséggel elvetették a Rolls- Royce megvásárlására benyújtott 340 millió fontos BMW- ajánlatot. Egy további szavazásra azért még szükség lesz, mivel a Volkswagen 430 milliós ajánlatáról is dönteni kell. Mindenesetre a Vickers igazgatótanácsa a BR-kedvelők által létrehozott Crewe Motors 460 millió fontját is elutasította, mivel a pénzügyi részletek hiányoztak. Ugyanakkor a VW bejelentette, ha megnyeri a pályázatot, további 120 millió fontért megvásárolja a Vickerstől a Cosworth motorgyárat is, így a teljes összeg már 550 millió fontra rúg. (Reuters) Már készül a magyar Audi Az elmúlt hetekben megkezdte az Audi TT Coupé sorozatgyártását az Audi Motor Hungária Kft. A modell nyitott változatának, a Roadsternek előszériás gyártását is megkezdték, de ennek sorozatgyártása csak 1999 elején indul. Győrben, az idén 10 ezer Coupé összeszerelése a terv, de jövőre már 30 ezer kocsi hagyja el a szerelőszalagot. A járműgyártás beindításához az Audi mintegy 9 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre a kisalföldi városban. Az Audi Motor Hungária Kft. 1,633 millió márka nettó árbevételt ért el 1997-ben. (VG) Marshall-díjat kapott a Westel 900 A Westel 900 Rt. eddigi legjelentősebb nemzetközi elismerésének nevezte Sugár András vezérigazgató az európai Marshalldíjat, melyet a hét végén Berlinben vett át ünnepélyes keretek között. A nemzetközi sajtótájékoztatón a két díjazott — a Hermes szlovén szoftverfejlesztő cég és a Westel 900 — első embere is a díj erkölcsi jelentőségére hívta fel a figyelmet. Az első ízben odaítélt Marshall-díjnak köszönhetően a hazai mobilszolgáltató szakemberei ösztöndíj-lehetőségeket kaptak az amerikai Harvard Egyetemen. (VG) Elbocsát a Motorola A chicagói Motorola Inc. elektronikai cég megválik 15 ezer embertől, és áramvonalasítja termelését, hogy kikerüljön pénzügyi nehézségeiből—jelentette az AP hírügynökség. A termékei iránt csökkenő kereslet és a külföldi verseny. .. -j - főleg a félvezetőknél, kényszeríti a céget a kart ,Llcsúsításra. Az 1998-as vállalati előrejelzés az ' im értékesítés gyorsabb növekedését és a megtérül \\\ lés javulását ígérte tavaly év végén, de ebből * nem lett semmi — mondta a cég elnöke, Robert * 5*» Growney. Inkább 1,95 milliárd dolláros nyere*ségcsökkenést szenvedtek el a második negyedévben, egyszeri költségek miatt. A karcsúsítás is közel 2 milliárdba kerül, de utána évi 750 millió dollárt takaríthatnak meg. A Motorolának elsősorban a félvezetők árcsökkenése ártott, és az, hogy világpiaci részaránya a vezeték nélküli távközlésben 25 százalékról 15-re csökkent az utóbbi pár év alatt. Az idén az első negyedévben a nettó profit 180 millió dollár volt, a tavalyi első negyedévi 325 millióval szemben. (MTI) HOTEL TYROL — ALTAUSSEE Gyógyítsa meg nálunk allergiáját, és térjen tőlünk egészségesen haza! 120GGL CWOL Ezt kínálja Önnek a természetes inhalációs központ ingyenes használata, ahonnan már több kedves vendégünk megkönnyebbülten tért haza kínzó allergiájától, légzőszervi, problémájától megszabadulva. Felnőttek és gyerekek egyaránt igénybe vehetik. Mi pedig magyar rendészeretettel gondoskodunk arról, hogy Ön jól érezze magát! Szállodánk Stájerországban, Salzkammergut csodálatos tóvidékén található (Salzburgtól 80, Bad Ischltől 25, Hallstatt-tól 15 km-re). — Túrázás — Kerékpározás — Csónakázás — Sárkány- és paplanernyő-repülés — Fürdőzés a kristálytiszta tóban — Kirándulási lehetőségek Minden szoba fürdőszobás, balkonos, tv-vel, telefonnal ellátott. A házban szauna, szolárium, biliárd áll a kedves vendégeink rendelkezésére. Áraink: kétágyas szobában személyenként 550—600 schilling naponta félpanziós ellátással. Gyerekeknek 12 éves korig — szülővel egy szobában — 50% kedvezményt adunk Bővebb információval szívesen állunk rendelkezésükre magyar nyelven is. Telefon: 00 43 362271636 fagy 71912. Fax: 00 43 362271636 27 Nagy László és Gabriella, Hotel Tyrol Altaussee 7