Világgazdaság, 1998. június (30. évfolyam, 104/7364-124/7384. szám)
1998-06-24 / 120. (7380.) szám
1998. JÚNIUS 24. Illegális pénzváltók néhány maffia kezében? Virágzik a balatoni feketegazdaság A legális utazási irodák zöme elkeseredett a Balaton partján, hiszen évek óta nem javult a helyzetük. A szálláshely-közvetítéssel kereskedő nepperek egyre erőszakosabbak, az engedély nélküli pénzváltók néhány érdekcsoport fennhatósága alá kerültek. Virágzik a feketegazdaság, amivel szemben a hatóságok tehetetlenek. Eddig sem rendeletekkel, sem ellenőrzésekkel nem sikerült igazán visszaszorítani a balatoni pénzváltást és szobakiadást uraló feketegazdaságot. Az idén kicsit később kezdődik a balatoni csúcsszezon, de máris szembesülhet bárki a valuták feketeárfolyamával, akár piacra, zöldségeshez vagy újságárushoz megy. A háborítatlan nepperek is lesben állnak már az utak mentén, szállást kereső külföldi turistákra várva. A balatoni utazási irodák egyszerűen “Bermuda-háromszögnek” hívják a határtól a Balatonig tartó útszakaszt, ahol a vendégek nagy része “eltűnik” a magán-szobakiadók felhajtói közt. A fonyódi IBUSZ-iroda Balatonberénytől Fonyódig szervezi, közvetíti a vendégeket a kiadó balatoni szobák, házak tulajdonosainak. Az úgynevezett fizetővendégszolgálatban a nepperek ellen többféleképpen próbálták már felvenni a harcot, mivel az illegális konkurencia ellen a helyi önkormányzat sem tud fellépni. Reggel 7 órától este fél 8-ig tartanak nyitva, így a hajnali és a késő esti órákban — amikor a nepperek már eltűnnek — van esélyük vendéget fogni. A kuncsaftokat egészen a házig kell kísérni, mert útközben is megkörnyékezik, elcsábítják őket. Gyakran hiába fizettetik ki előre a szállásdíjakat, mert később különböző trükkökkel reklamálnak a vendégek, ami mögött általában egy olcsóbb szállásajánlat áll. Ám az ügyeskedő vendégek egy része pórul jár, hiszen hamarosan kiderül: a nagyon olcsó szállásdíj mellett ha meleg vizet vagy ágyneműt is igényelnek, ugyanannyit vagy többet kell fizetniük. A “zimmer frei”-esekkel szembeni leghatékonyabb eszköz — vélik a szakemberek — az, ha az irodák katalógusban teszik közzé szálláshely-ajánlataikat, s e kiadványok alapján nyugati partnereik — elsősorban német utaztatócégek—értékesítik e lehetőségeket. Az így érkező vendégek közül nemigen akad, aki nem érkezik meg, vagy cserét kér. E lehetőség teljes kihasználását az akadályozza, hogy egy-egy ilyen, nyugati mértékkel is elfogadható kiadvány elkészítése jelentős anyagi terhet jelent a kisebb cégeknek. Az IBUSZ-, illetve a legális utazási irodák általában 10-15 százalékos közvetítési díj mellett ágyanként 10-25 márkát fizettetnek a turistákkal. A Balaton-parti nyaralók tulajdonosai egyéni értékesítéssel ágyanként 30-40 márkáért is el tudják adni szálláshelyeiket. Az IBUSZ irodavezetője szerint az utazási irodák küzdelme a talpon maradásért nem hoz lényegi eredményt, amíg az adórendszeren vagy a szálláshelykiadás szabályozásán nem módosítanak, illetve ha az ellenőrzés jelenlegi gyakorlatán nem változtatnak. Bár a pénzváltással foglalkozó utazási irodákat rendszeresen ellenőrzik a hatóságok, a feketézőkkel — mivel ezeknek nincs se címük, se cégnevük— nem tudnak mit kezdeni. Az újabb rendeletek is a legális pénzváltók helyzetét nehezítették. Ahhoz, hogy utazási irodák pénzváltással foglalkozzanak, ma 5 millió forintos alaptőkéjű kft.-vé kell alakulniuk, amire nem mindegyiknek van lehetősége. A helyi önkormányzati tisztségviselők és hatósági emberek családjai érdekeltek az illegális pénzváltásban és szobakiadásban, ezért nem történik semmi érdemi változás hosszú évek óta—vallja az utazási irodák szövetségének egyik vezetőjeként kapott fenyegetések miatt a neve elhallgatását kérő szakember. A balatoni pénzváltást kéthárom maffia uralja a mai napig háborítatlanul. Helyi becslések szerint egy-egy ilyen érdekkör éves forgalma 2,5-3 milliárd forint, amit lényegében hat hét alatt realizálnak a szezonban .Ennek még a 20 százaléka sem kerül vissza legális csatornákba. VILÁGGAZDASÁG-GRAFIKA Forrás: KSH A szervezett fizetővendéglátás forgalmának változása (1000 éjszaka) Ismét kedvelt lesz Ausztria Burgenland vezeti a listát Ez év első felében a tavalyi hasonló időszakhoz képest 16 százalékkal nőtt az osztrák utazási irodáknál előre lefoglalt ausztriai nyaralások száma, és a két nagy német utazásszervező, a TUI és az ITS is jóval nagyobb érdeklődést tapasztal Ausztria iránt, mint a korábbi években. A felfutást már a téli szezonban is érzékelni lehetett, hiszen tavaly november és ez év áprilisa között a forgalom 2,5 százalékkal nőtt. A legnagyobb forgalomnövekedést Burgenland tartományban tapasztalták, ott 23,2 százalékos volt, de Bécs 7,2 százalékos növekedéssel éppúgy a téli idény nyertesei közé tartozik, mint Alsó-Ausztria 3,67 százalékos növekedéssel. Az WIFO osztrák gazdaságkutató intézet előrejelzése szerint az idén 3,1999-ben 4,5 százalékkal emelkedik a turisztikai ipar forgalma. A kedvező jelek ellenére az osztrák idegenforgalmi szakma hatalmas veszteségeket szenvedett el az utóbbi években, emiatt rendkívül eladósodott, és ezért komoly csődhullám várható, s a biztató kilátások ellenére sok vállalkozásnak le kell húznia a rolót. Az Osztrák Nemzeti Bank legfrissebb kimutatása szerint az idegenforgalmi vállalkozásoknak a háromnegyede eladósodott, egynegyedénél a saját tőke arányának 50 százaléka adóssággal terhelt. Elsősorban az alacsonyabb kategóriájú szálláshelyek tulajdonosai vannak elkeserítő helyzetben, míg az öt- és négycsillagos szállodák forgalma fokozatosan nő. (MTI) Előtérben az egyéni utazás Amerikába mentek Az utóbbi néhány esztendőben évente átlagosan 10-11 százalékkal több magyar utazik az USA-ba. A múlt évben egyes felmérések szerint ez a szám 70-80 ezer körül alakult. A hazai utazásszervezők tapasztalatai szerint ma már nemcsak a hagyományos nagyvárosok—New York, Los Angeles, Miami — számítanak a legfőbb célpontnak, hanem egyre többen kíváncsiak a nemzeti parkokra, sőt az idén néhányan alaszkai felfedezőútra is vállalkoznak. SÁGI GYÖNGYI Az Újvilágot felkereső magyarok zömében a 25—40 év közöttiek és főként az új vállalkozói körből kerülnek ki, akik az utazás során átlagosan 10-14 napot és fejenként mintegy 1700 dollárt költenek el. (Az utóbbiba nem tartoznak bele a vásárlásra fordított kiadások.) A hagyományos amerikai úti célok—Kalifornia, Florida— mellett az utóbbi időben egyre nagyobb az igény az egzotikusabb helyek, a nemzeti parkok, Hawaii, sőt az utóbbi időben már Alaszka iránt is — állították egybehangzóan a lapunk által megkérdezett hazai utazási irodák. Hozzátették: ma már sokkal kevesebben keresik a csoportos utakat, egyre több híve van az egyéni “repülj és autózz” utazási formának. A hazai utazásszervezők még ez utóbbi körnek is azt tanácsolják, hogy ha lehet, Magyarországon foglaljanak szállást. Egyfelől, mert így kedvezőbb árat kapnak, másfelől pedig azért, mert egyes városokban csak így juthatnak egyáltalán hálóhelyhez. Ez utóbbi különösen New Yorkra igaz, ahol ma már 100 dollár alatt szinte nem is lehet megfelelő szállodát találni. A fizetőképes kereslet még ennél is nagyobb lenne, ezt mutatják az utóbbi egy évben megszaporodott vízumkérelmek. Ezek száma már eléri a napi 500-at—nyilatkozta korábban lapunknak Teddy B. Taylor, a budapesti amerikai nagykövetség főkonzulja. A turizmust az USA vezető gazdasági ágazatai között jegyzik, s az ország harmadik legjelentősebb kereskedelmi ágazata az autó- és az élelmiszerkereskedelem után. Az idegenforgalomban működő amerikai vállalkozások az utóbbi egy-két esztendőben évi 1 milliárd dollárt meghaladó összeget költöttek a külföldi turisták USA-ba terelésére—derül ki a Coopers & Lybrand könyvvizsgáló és tanácsadó cég felméréséből. Tavaly hozzávetőlegesen 48,9 millió külföldi utazott az Államokba, ami az egy évvel korábbihoz képest 2,8 százalékkal több. Az utóbbi tíz év során a kezdeti 26 milliárd dollárról közel 100 milliárdra nőtt a külföldiek által az USA-ban elköltött összeg. A legtöbb külföldi — évi 15 milliót meghaladó számban — Kanadából, illetve ennél valamivel kisebb mértékben Mexikóból érkezik az USA-ba. Az amerikai idegenforgalom további jelentős “felvevőpiaca” Európa, azon belül is inkább annak nyugati fele. A múlt év során innen 6,8 százalékkal többen utaztak az Egyesült Államokba, mint egy évvel korábban. Ami az egyes országokat illeti, Nagy-Britanniából 5,3, Olaszországból 2,5, Hollandiából pedig 1,7 százalékkal több utazót regisztrálhatott a bevándorlási hivatal. Tavaly viszont csökkent a beutazás Franciaországból, Belgiumból és Spanyolországból. Az ázsiai válság a gazdaság több területén éreztette hatását, ám nem igaz ez a Távol-Keletről az USA-ba irányuló turizmusra. E forgalom ugyanis tavaly az egy évvel korábbihoz képest 4 százalékkal emelkedett. Az amerikai városok közül a legtöbb látogatót, 5 milliót meghaladó számban — üzleti utazóként és turistaként egyaránt—New York vonzotta. A második helyen évek óta Los Angeles áll, közel 4 milliós látogatói számmal. Tavaly a legeredményesebb turistacsalogató programot San Diego kínálta, ahova az egy évvel korábbihoz képest 17 százalékkal többen, közel egymillióan látogattak el. IDEGENFORGALOM TURISZTIKAI HÍREK Kevés a pénz a visegrádi vár rekonstrukciójára A Kincstári Vagyoni Igazgatóság a Nemzeti Múzeum égisze alatt működő Mátyás Király Múzeumnak kívánja adni a visegrádi fellegvár és a királyi kastély műemlék épületegyüttes használati jogát. A vagyonkezelő szerint e lépés megkönnyítheti a rekonstrukciós munkák összehangolását. Az épületek helyreállítására 1996-ban indult program, amelyhez az akkori számítások szerint 1,4 milliárd forintra volt szükség. E keretből 650 milliót ítéltek oda az illetékes tárcák, s még ebből is eddig csupán százmilliót tudtak ténylegesen a munkálatokra fordítani. Ha a felújítási munkák a tervek szerint haladnak, akkor 2000-ben, a magyar állam ezeréves történetét reprezentáló millenniumi kiállítást rendeznek a visegrádi várban. (MTI) Tourinform-iroda Pannonhalmán Tourinform-iroda nyílt június közepén Pannonhalmán, a községi művelődési házban. Az iroda az idegenforgalmi szezonban, október végéig áll a települést felkereső vendégek szolgálatára, ahol — többek között — a szálláshelyekről, a túrázási lehetőségekről és a különféle kistérségi programokról kapnak tájékoztatást az érdeklődők. Az iroda kialakítása csaknem 2 millió forintba került. A beruházást fele-fele arányban a Magyar Turizmus Rt. és a helyi önkormányzat finanszírozta. (MTI) Június végén nyit a Thermál Hotel A klinikai hátteret hasznosítják Közel kétszázötven férőhelyes új szállodát avatnak június végén Debrecenben. A nyolcszázmillió forintos beruházással felépített Thermál Hotel Debrecen ugyanabban az épületben kapott helyet, melyben a negyvenféle betegség kezelésére alkalmas gyógyfürdő is található — nyilatkozta Mohácsi Gyula, a Debreceni Gyógyfürdő Kft. ügyvezető igazgatója. DOMBI MARGIT A szállodát tavaly októberben kezdték építeni, a beruházást a gyógyfürdő kft.-ben tulajdonos debreceni önkormányzat jórészt bankhitelből finanszírozta, de a minimális saját erőt a terület- és gazdaságfejlesztési pályázatokon nyert támogatásokkal is kiegészítették. A nyolcszázmillió forintos invesztíció megtérülése a számítások szerint hét és fél év. A kilencvenhat szobával, 150 fős konferenciateremmel, a nem szállóvendégek által is látogatható, ugyancsak 150 fős étteremmel rendelkező hotel teljesen légkondicionált. A szobák közel fele két helyiségből álló apartman, s van három, kifejezetten a mozgáskorlátozottak részére kialakított szoba is. A komplexum negyvenfős egészségügyi szakszemélyzete, a fürdő gyógyászati részlege mellett a szomszédságban lévő, a Debreceni Orvostudományi Egyetemhez tartozó klinikák is a vendégek, illetve a betegek rendelkezésére állnak. A tervek szerint néhány éven belül elkészül az a föld alatti folyosó is, amelyik a klinikákat és a szállodát köti majd össze. A szálloda vendégköréről szólva Mohácsi Gyula elmondta: vendégek jó része Németországból érkezik, de várnak betegeket Skandináviából, és azon is dolgoznak, hogy tengerentúli utazási irodákkal kiépítsék a partneri kapcsolatokat. Élményfürdő lesz Miskolc-Tapolcán Befektetőket keresnek Az idén mintegy 131 millió forintot fordítanak Miskolc-Tapolcán a barlangfürdő fejlesztésére. Az európai viszonylatban is egyedülállónak számító fürdő újabb barlangjáratainak feltárása és a meglévő gyógymedencék korszerűsítése a térség egyik legnagyobb jelentőségű idegenforgalmi beruházása lesz — közölte Stuhán Gábor fürdőigazgató. M. VADAS ZSUZSA A miskolc-tapolcai barlangfürdő és környezetének fejlesztésére több évre szóló stratégiai terv készült, ám a megvalósításhoz befektetőket keresnek. A tervezett beruházás értéke ugyanis eléri a 2 milliárd forintot. Az idén a tulajdonosok — a Miskolci Vízművek Rt. és a helyi önkormányzat — részben saját erőből, részben pedig a megyei területfejlesztési tanács 70 millió forintos támogatásával legalább 200 négyzetméterrel bővítik a meglévő vízfelületet. A nemrégiben befejeződött barlangfeltárások eredményeképpen ugyanis az új járatok különleges klímával rendelkező környezetet biztosítanak a fürdőzők számára. A hosszú távú fejlesztések két irányban történnek. Egyrészt a “vizek völgyében” a strandfürdő, a csónakázó- és dísztó, valamint a barlangfürdő korszerűsítését tervezik, míg a “kövek völgyében” a jelenleg elhagyatott kőbánya hasznosítása, illetve a fürdőket övező érintetlen természeti táj megőrzése a cél. A tervek szerint a miskolc-tapolcai barlangfürdőt élményfürdővé alakítják át, s teljes rekonstrukcióra vár a termálfürdőt övező kagyló alakú, úgynevezett kiúszómedence is. A barlangbővítésekkel, a jelenlegi dísz- és csónakázótónak a fürdőhöz történő csatolásával megháromszorozódik a termálfürdő befogadóképessége. Az elmúlt évben 155 ezren látogatták meg a miskolc-tapolcai barlangfürdőt, akkor 60 millió forintos árbevételt értek el. Az idén hasonló bevétellel számolnak, ennek időarányos részét már beszedték, ám a vendégforgalom jelentős növelésére van szükség. Az oldalt szerkesztette: Lázár Ildikó 9