Világgazdaság, 1998. november (30. évfolyam, 210/7470-230/7490. szám)

1998-11-26 / 228. (7488.) szám

1998. NOVEMBER 26 Az EIU biztatja a külföldi befektetőket Jó üzlet lehet Kelet-Európa Nem­ kis kockázatot vallat az, aki ma Kelet-Európában fekteti be pénzét. Az orosz gazdaság agóniája tovább folytatódik, Közép-Európában pedig csak Lengyel- és Magyarország mu­tatja a stabilitás meggyőző jeleit, bár ezen országok gazdaságai is igen érzékenyek az EU eset­leges gyengélkedéseire. A londoni Economist Intelligence Unit (EIU) szerint most mégis al­kalmas az időpont a nagyobb külföldi befektetések számára. Az ellentmondás fő oka a költségvetési egyensúlyhiány miatt aggodalmaskodó, és ezért meglehetősen ellenséges hite­lezői környezet. Utóbbinak kö­szönhetően jelentősen megnőtt a Kelet-Európa kormányaira nehezedő nyomás. Mivel a ke­leti-európai gazdaságok telje­sítménye a következő évben igen gyengének ígérkezik, te­hát az adóbevételek is alacso­nyan maradnak, a szegényebb országok esetében az egyetlen kitörési pont a pénztelenségből a privatizáció felgyorsítása. A magánosítás természetesen nem új jelenség a régióban, azon­ban a pénzügy­i szigor most minden korábbinál erősebb. Számos kormány ezért eléggé rugalmasan kezelheti az eladási árakat, hogy elnyerje a befek­tetők bizalmát, egyúttal a hitel­­intézetek tetszésnyilvánítását. Az utóbbi időkben számos példa akadt arra, hogy egy kor­mány lemondott a privatizá­cióhoz fűzött túlzott ambíciói­ról és olcsóbban értékesített egy-egy vállalatot. A térségben leginkább Románia és Ukrajna igyekszik a Nemzetközi Valu­taalap (IMF) feltételeinek meg­felelni, ezért állami vagyonuk fokozatos értékesítésére kény­szerülnek, amely természetesen jó befektetési lehetőségekkel kecsegtet. Romániában a hónap végén adták el a nemzeti távközlési monopólium, a Romtelecom 35 százalékát a görög OTE-nak. A vételár 675 millió dollár volt. A távközlési céget ezzel 1,93 mil­­liárdra értékelték, jóval a koráb­­ban reálisnak tartott 4 milliár­dos ár alatt. Lengyelországban a hónap elején került sor az ottani táv­közlési monopólium, a TPSA eladására. A kormány által meghatározott ár 6,2 milliárd dollár volt. A 15,2 zlotys, illetve 4,44 dolláros részvényenkénti ár elegendő árfolyam-növeke­dési lehetőséget tartalmazott, amely a november 18-i első ke­reskedési napon meg is hozta hatását: az eredmény jelentős bel- és külföldi túljegyzés lett. Még Oroszország is képes lehet a befektetők figyelmét magára vonni. Jelcin elnök no­vember elején hagyta jóvá az orosz gázmonopólium, a Gazprom 5 százalékának eladá­sát, amelyből 2,5 százalék azonnali versenytárgyalás so­rán értékesítendő. Az ár 651 millió dollár, amely igen jónak mondható ahhoz, hogy az orosz gazdaság még megmaradt óriásai egyikében részesedést szerezzen a befektető. Csehországban az Európai Unió és a hitelminősítő intéze­tek nyomása készteti a kor­mányt a bankprivatizáció foly­tatására, míg Szlovákia kénye­sen ügyel arra, hogy a külföldi befektetők előtt kedvezőbb ké­pet fessen gazdaságáról. A tő­kehiány azonban nem csak az állami cégekre jellemző a régi­óban. A fogyasztók ésszerűsí­tik kiadásaikat, a bankok pedig nem szívesen nyújtanak hitele­ket, a magánkézben lévő cégek ezért szintén tőkeinjekcióra szorulhatnak az életben mara­dáshoz. Ebben a helyzetben jó lehetőséget kínál a már létező vállalatok magántulajdonosai­nak kivásárlása. Semmi sem vehető azonban biztosra, így a kormányok ígé­rete sem programjuk végrehaj­tására — figyelmeztet az EIU. Valami mégis biztos: a kormá­nyoknak egy dologra van szük­ségük: pénzre, a befektetőknek pedig éppen ez van. VILAGGAZDASAG Kétkedéssel fogadott holland foglalkoztatási modell Veszélyben az innovációs készség? Az alacsony holland munkanélküliségi rátát — amely a harmadik negyedévben újabb mély­pontra zuhant — az Európai Unió legtöbb országa megirigyelhetné, de az elmúlt négy évben teremtett 600 ezer új munkahelynek csaknem a fele rész- és rugalmas munkaidős. Kutatók szerint ez veszélyezteti a vállalatok innovációs készségét, és ezzel a holland gazdaság ver­senyképességét. VG-ÖSSZEÁLLÍTÁS A holland munkanélküliségi ráta szeptember végére négy százalék alá csökkent, amivel e tekintetben a legalacsonyabb szinttel rendelkező országok közé került Európában —jelen­ti a Reuters. A munkanélküli­ek száma 271 ezerre csökkent, ami 100 ezer fővel kevesebb volt, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor ezzel egy időben a betöltetlen álláshelyek száma töretlenül emelkedik. 1994 óta mintegy 600 ezer új munkahe­lyet teremtettek az országban. Ezek 10 százaléka rugalmas munkaidős, a részmunkaidős helyek aránya pedig 30 és 40 százalék között van, ami euró­pai rekordnak számít. A rész­­munkaidős alkalmazottak — szemben a rugalmas munkaidő­­sökkel — igen védettek, hiszen a magasabb bér mellett fizetik nekik a nyugdíj- és betegbizto­sításukat is. Alfred Kleinknecht, a Delfti Műszaki Egyetem tanára sze­rint a holland modell gazdasá­gi eredményeit számos mítosz övezi. Bár a foglalkoztatottság növekedése kétszerese a szom­széd országokénak, a termelé­kenység növekedése is ugyan­ilyen gyors. Ugyanakkor a ter­melékenység mellett a munka­­vállalók nagyobb létszáma re­cesszió esetén rosszabb hely­zetbe hozza Hollandiát az el­avult termékek által, mint pél­dául Németországot. Kleinknecht a gondok forrá­sának az 1982-ben kötött wassenari megegyezést tartja. Hollandia nemzetközi verseny­­képességét a jövedelmek visszafogott növelésével, a munkavállalói jogokat és a szo­ciális rendszert érintő kemény lépésekkel érte el. A politiku­sok 98 százaléka szerint a bé­rek csökkentése a legjobb, amit az ország tehet. Kleinknecht ezt másként látja. Szerinte a bér­csökkentésnek az a következ­ménye, hogy visszaesik a bel­földi kereslet, amely negatív hatással lesz az újításokra. Hosszabb távon a rugalmas munkaidő káros lehet az inno­vációs folyamatokra. Szerinte azok a vállalkozók, akik több­nyire ilyen munkavállalókat al­kalmaznak, technológiailag visszamaradnak majd, hiszen az alacsony bérek miatt nincs meg a hatékonyság növelésére ösztönző kényszer. Ennek hiá­nyában kevesebbet fektetnek be a holland vállalatok a terme­lőeszközök modernizálásába, mint uniós társaik. A professzor véleményét osztja Hans Wijers volt holland gazdasági miniszter is, aki sze­rint a modell korántsem olyan eredményes, mint azt a külföld gondolná, Németországra pe­dig nem adaptálható. Gerhard Schröder, az újonnan megvá­lasztott német kancellár nemré­giben kifejezetten azért utazott Hágába, hogy a modellről in­formálódjon. Mint emlékeze­tes, Schröder a választóknak egy holland mintájú “nemzeti közmegegyezést” vázolt fel. Kleinknecht szerint furcsa, hogy Schröder egyfelől az in­nováció szerepét, másfelől a holland modellt dicsőíti. A ket­tő tűz és víz—idézi a szakem­bert a Süddeutsche Zeitung. Munkanélküliségi ráta á­i Feszültségek a jövendő japán koalíciós partnerek között Vita a forgalmi adó csökkentéséről Hivatalosan még meg sem kezdte közös munkáját a kormányzó Liberális Demokrata Párt (LDP) és a Liberális Párt koalíciója, máris holtpontra jutottak a pártközi egyeztetések az egyik legvitatottabb kérdésről, a forgalmi adó csökkentéséről. A tervek szerint a japán mi­niszterelnök holnapi parlamenti beszédében meg sem említi majd a kényes témát. VG-ÖSSZEFOGLALÓ A forgalmi adó problémájá­nak szőnyeg alá söprése csak ideig-óráig tarthatja egyben a koalíciót, amelyre pedig való­ban nagy szükség van, ha a kor­mány fel akarja gyorsítani a gazdasági törvénykezést — idézi a Reuters a szakértők vé­leményét. A két párt elvi meg­állapodása értelmében a parla­ment rendkívüli ülésszakának decemberi befejezése után kez­dődhet meg az együttes kor­mányzás. Ily módon az LDP a­ jövőben a felsőházban is több­ségbe kerülhet, és könnyebben tudja végrehajtani a hó közepén bejelentett 24 ezer milliárd je­nes élénkítő programot. A l­iberálisok vezetője, Icsiro Ozava — ötévnyi ellenséges viszony után — a múlt héten azzal az ígérettel távozott a koalíciós tárgyalásokról, hogy a kormány hajlandó az erede­tileg tervezett 7 ezer milliárd jenes adócsökkentést további 3 ezer milliárddal növelni. A nö­vekményt a jelenlegi 5 száza­lékos forgalmi adó mérséklése útján teremtenék elő. A liberá­­lisok azt javasolják, hogy a szó­ban forgó adó kulcsát jövőre 0 százalékban állapítsák meg, majd 2000-től kezdődően évi két százalékponttal növeljék, amíg el nem éri a hat százalé­kot. Az adóbevételt pedig szi­gorúan csak szociális célokra lehetne fordítani. A Reuters emlékeztet arra, hogy a forgalmi adó témája be­vezetésének éve, 1989 óta bor­zolta a kedélyeket, és azóta sem tartozik a “népszerű” elvonási fajták közé. Az adó felfüggesz­tése, illetve mérséklése önma­gában nem oldja meg a stagná­ló japán gazdaság problémáit, bár kétségtelen, hogy a lakos­ság üdvözölné a lépést—véle­kedett Russell Jones, a Lehman Brothers szakértője. Minden­esetre az eddigi egyeztetések nem vezettek eredményre, az LDP továbbra is ódzkodik a for­­galmi adó eltörlésétől. Elkép­zelhető azonban, hogy a liberá­lisok valamennyit hajlandók feladni elveikből: erre utal az is, hogy míg Ozava korábban ki­állt a kisebb létszámú és haté­konyabb kormányzati struktúra mellett, mostanában feltűnően hallgat erről a témáról. A japán központi és helyi hatóságok az idén 10 ezer milliárd jennel kevesebb adóbevételre számíthatnak a gazdasági re­cesszió miatt — adja hírül a Financial Times. Becslések szerint a növekvő kormányzati költekezés és a tervezettől elmaradó adóbevételek együttes hatásaként a költségvetési deficit jövőre elérheti a bruttó hazai termék (GDP) 10 százalékát. KÜLFÖLD ÜZLETI NAPILAP ti Ukrajna még elkerülheti a legrosszabbat Késik a reform Az ukrán parlament, csakúgy, mint a lakosság, megosztott: egyesek az EU-t, illetve Lengyelországot, mások pedig Orosz­országot tekintik példaképnek. Az orosz válság azonban kis­sé enyhíti a Szovjetunió iránti nosztalgiát, s a “nagy testvér” intő példája hozzásegítheti a napokban beterjesztett, majd elutasított költségvetési tervezetet parlamenti elfogadásához. VG-ÖSSZEFOGLALÓ Ukrajna jelentős gazdasági és politikai problémákkal küszkö­dik. A kormány húzódozik a négy év alatt 4,8 milliárdról 14,9 milliárd dollárra duzzadt adósság problémájának kezelé­sétől. A rendkívül magas adók miatt a helyi vállalatok elrejtik bevételeiket, üresen hagyva az államkasszát. Az elmúlt hét év­ben pedig mindössze 2,2 mil­liárd dollár külföldi tőke áram­lott az országba. A parlament által a napokban vitatott és mó­dosításra visszaküldött költség­­vetési tervezet jövőre 0,6 szá­zalékos, a bruttó hazai termék (GDP) százalékában számolt államháztartási hiánnyal szá­mol. A deficit nagyobb részét külföldi forrásból fedeznék. Leonyid Kucsma államfő sze­rint a mostani tervezet kellő­képpen szigorú és következe­tes, ami megfelelő alapot biz­tosít ahhoz, hogy jövőre a gaz­daság növekedésnek induljon, szemben az idén várható 1,5 százalékos GDP-csökkenéssel. Kijev már így is sokat késle­kedett az orosz válságra adan­dó megfelelő válasszal. Ennek részben az lehet az oka, hogy a jövőre esedékes parlamenti vá­lasztások miatt a kormány nem akart népszerűtlen megszorító intézkedéseket hozni. A The Wall Street Journal Europe elemzője szerint Ukrajna, a Nyugat javaslata ellenére, még mindig ódzkodik gazdaságá­nak liberalizálásától. A lakos­ság igencsak megosztott Euró­pa kérdésében is. A vékonyka középosztály a szegényebbek­kel és az idősebbekkel ellentét­ben az EU-t, illetve Lengyelor­szágot tekinti követendő példá­nak Oroszországgal szemben. Az idősebb generációt képvise­lő és a jövő évi elnökválasztá­son eséllyel induló jelölt, Olexander Moroz azt szeretné, ha több nyugati befektető jön­ne az országba, ám ugyanakkor előtérbe helyezi az állami vál­lalatokat. Problémái ellenére Ukrajna alapvető gazdasági mutatói job­bak, mint az orosz gazdaságé. Az országnak van stabil veze­tése, nem úgy, mint Oroszor­szágnak. A nyugati szakembe­rek szerint a bankokat sem fe­nyegeti csődveszély, mint Oroszországban. Dimitrij Tabacsnik parlamenti képvise­lő azonban úgy véli, igazán je­lentős reformok bevezetésére akkor kerül sor, ha majd egy fi­atalabb generáció kerül hata­lomra. Rejtett aknák a költségvetésben Folyamatosan nő a cseh államadósság A cseh államadósság összege már 420 milliárd korona felé kö­zelít, beleértve a bankszektor szanálásának költségeit, vala­mint a pénzügyminisztérium és a nemzeti vagyonalap által vállalt hitelgaranciákat is — írja szakértők számításaira hi­vatkozva a Lidové Noviny. VG-ÖSSZEFOGLALÓ Csehország már az egykori Csehszlovákia szétválásakor mintegy 163 milliárd korona adósságot vett át, ami az akko­ri, 1993. évi állami költségve­tés közel felének és a bruttó ha­zai termék (GDP) egyötödének felelt meg. Ez az adósság foko­zatosan gyűlt fel. Több mint 60 milliárd korona volt ebből a fej­lődő országoknak a csehszlo­vák áruk importjára 1989-ben és 1990-ben nyújtott hitel. A konvertibilis koronára készülő cseh kormánynak a háromszo­ros leértékelésnél az árfolyam­különbségeket is finanszíroznia kellett, amihez 26 milliárd ko­ronát vett fel a jegybanktól, és még mintegy 30 milliárdnyit külföldi forrásból. Ehhez járult még az állami költségvetés de­ficitje. Az akkori miniszterelnök, Václav Klaus kormánya úgy döntött, hogy csak a kamatokat fizeti az adóbevételekből, vagy más forrásokból — például a privatizációból. Az így rögzí­tett adósságtömeg a GDP-hez és az állami költségvetéshez képest csökkent, ez az arány 1994-ben a GDP 15,3 százalé­ka, 1995-ben 13 százaléka volt. A folyó költségvetési kiadások keretéből azonban mégsem le­hetett fedezni a kamatokat, ezért 1994-ben és 1995-ben a nemzeti vagyonalap mintegy 30 milliárd koronával kisegítet­te a kormányt. Jelenleg az éves adósságtörlesztést kötvényki­bocsátással finanszírozza a cseh állam. Az idén november­ben került sor a középlejáratú államkötvények 25. (és egyút­tal az idei negyedik) sorozatá­nak kibocsátására 5 milliárd korona névértéken, kétéves fu­tamidővel, és főleg a külföldi befektetőket vonzó, 11,45 szá­zalékos kamattal. Az idei év ele­jén a hivatalosan kimutatott cseh államadósság 170 milliárd korona volt, de emellett az ál­lamnak vannak olyan múltbeli kötelezettségei is, amelyeket nem adósságként tartanak nyil­ván. Ilyennek számít például az az állami garanciavállalás, amely a helyi önkormányzatok tavaly év végén már több mint 6 milliárd koronára rúgó tarto­­zásait érinti. Jóval nagyobb fa­lat az egyes pénzintézeteknél (Konsolidacní Banka, Ceská Financní, Ceská Inkasní) rejtő­ző, és Ivan Pilip volt pénzügy­­miniszter által az idén március­ban beismert 176 milliárd ko­rona belső államadósság. A fen­ti állami pénzintézetekben összegyűlt “rossz” követelések kezelése és visszaszerzése is nagyon költséges folyamat, amit részben a privatizáció be­vételéből, részben újabb köl­csönökkel és kötvénykibocsá­tással finanszíroznak. A pénz­ügyminisztérium az ezekből eredő teljes veszteséget 95 mil­liárd koronára becsüli. Az állam lehetővé tette vissza nem térí­tendő bankhitelek felvételét az egészségbiztosítók, az állami kórházak és a Cseh Államvas­utak számára is. Egyes állami beruházásokhoz pénzügymi­nisztériumi garanciákkal fel­vett, több mint 18 milliárd ko­rona hitel visszatérülésére sincs kilátás. 11

Next