Világgazdaság, 1999. május (31. évfolyam, 84/7594-103/7613. szám)
1999-05-20 / 97. (7607.) szám
10 TURISZTIKAI HÍREK Felújítják a hajdúszoboszlói gyógyfürdőt A napokban fejeződik be a hajdúszoboszlói termálfürdő négy új szabadtéri medencéjének korszerűsítése, amelyre 350 millió forintot fordítottak. A nyolcéves rekonstrukciós program ezt követően ősszel folytatódik, amikor is mintegy 800 millió forintos beruházással felújítják a medencéket, mindegyikbe vízforgató és hőcserélő berendezéseket szerelnek. Mint Czeglédi Gyula, a Hajdúszoboszlói Gyógyfürdő Rt. — a társaság többségi tulajdonosa a városi önkormányzat — vezérigazgatója elmondta, elsősorban saját forrásból szeretnék az idei munkákat finanszírozni, de pályázatokat is nyújtanak be támogatott hitelek elnyeréséhez. Reményeik szerint a ráfordítások 40 százalékát sikerül pályázatokon megszerezni. Nyolc év alatt, három ütemben egyébként közel másfél milliárd forintot fordítanak a gyógyfürdő korszerűsítésére. (VG) Sok külföldit várnak az Off Road-fesztiválra Mintegy 20-30 ezer hazai és külföldi látogatót várnak május végén a Balaton déli partjához közeli Somogybabod környékére, ahol pünkösdkor rendezik meg 13. alkalommal a nemzetközi terepjáró-fesztivált. A szervezőkhöz, az Off Road Szövetséghez és az InterSzezon Kft.-hez eddig beérkezett jelentkezések szerint mintegy hatszáz, főképp olyan, határon túlról érkező látogatót várnak, akik indulnak is a versenyen. A háromnapos rendezvényre érkező külföldiek nagy része német és osztrák, de jelentős az ukrán, orosz, olasz vendégek száma is. (VG) Új hotelek is épülnek Nagyszabású fejlesztés az Orbisnál Lengyelország legnagyobb szállodalánca 2002-ig jelentős fejlesztéseket hajt végre annak érdekében, hogy hosszú távon is versenyképes tudjon maradni. Az Orbis 225 millió dollárt költ szállodái felújítására, további 69 millióért pedig új hoteleket vásárol, illetve építtet. VG-ÖSSZEÁLLÍTÁS A felújítás után a társaság átlagosan 30 százalékkal emeli majd árait, így forgalma és nyeresége a kihasználtság kezdeti visszaesése esetén is nőhet — írják a Nomura befektetőház elemzői az Orbisról készített jelentésükben. Szállodái kedvező fekvésének és a háromcsillagos kategóriában elfoglalt erős piaci helyzetének köszönhetően a cég bruttó működési nyeresége tavaly 18,6 százalékkal emelkedett. Az Orbis 28 lengyel városban 55 szállodát működtet, amelyek egy kivételével saját tulajdonában vannak. A teljes ágyszám meghaladja a tízezret, ezzel a varsói piac közel felét, más nagyvárosokban pedig 75-92 százalékát uralja. Az Orbis-szállodák kihasználtsága tavaly 58 százalékos volt, ami kedvezőbb a 46 százalékos lengyel átlagnál. Az Orbis 15,2 százalékos részvénycsomagját a lengyel kormány május folyamán pénzügyi befektetőknek kívánja eladni, és megfigyelők szerint előbb-utóbb az állami tulajdonban maradó 29,7 százalékos részesedésre is ez a sors vár. A cég privatizációja 1991 -ben kezdődött, részvényei 1997 novembere óta forognak a varsói tőzsdén —derül ki a Nomura elemzéséből . Az állam mellett az alkalmazottak, a társadalombiztosítási alap és kisbefektetők szerepelnek a tulajdonosok listáján. Az Orbis hotelcég egyébként többségi részesedést birtokol a hasonló nevű utazási irodában és szállítócégben, valamint tulajdonában van az Orbis Casino egyharmada is. A lengyel szállodaipar a szakértők szerint jelentős minőségi és mennyiségi fejlődésen ment keresztül a kilencvenes évek során. A legdinamikusabb növekedés 1995—1997 között következett be, amikor is 218 új szálloda nyitotta meg kapuit. Az új létesítmények döntő többsége Varsóban található és a magasabb kategóriát képviseli. A három-, ötcsillagos szállodák — tehát az a kategória, amelyben az Orbis is versenyez — aránya az összes lengyelországi hotelen belül 37 százalék, ám az ágyszámot tekintve majdnem 60 százalékos a részesedésük. A négy- és ötcsillagos szállodák vendégeinek 70 százaléka külföldi, a háromcsillagosokénak azonban majdnem kétharmada lengyel állampolgár—derül ki a statisztikákból. Varsóban több nemzetközi szállodalánc — a Granada, a Marriott International, az ITT Sheraton és az Accor — üzemeltet egy-egy négycsillagos házat. Ezek közül — 523 szobájával — a Marriott számít a legnagyobbnak. Szczecinben a Radissonnak, Gdanskban pedig a Boss Hotels & Resortsnak van egy négy-, illetve egy háromcsillagos szállodája. Az oldalt szerkeszti: Lázár Ildikó A lengyel szállodaipar fejlődése VILÁGGIZPASJIG ÜZLETI NAPILAP TURIZMUS Last minute csak rendkívüli esetben Etikai kódex utazási irodáknak Csak rendkívül indokolt esetben éljenek az utazási irodák a rendkívüli árengedmény, az úgynevezett last minute eszközével. E lehetőséget legkorábban az adott program kezdete előtt egy hónappal hirdessék meg és csak akkor, ha az érintett ajánlatot korábban már teljes áron kínálták — tartalmazza az utazási irodák, ügynökségek etikai kódexének tervezete, amelyet az MKIK küldöttgyűlése várhatóan május végén fogad el. MUNKATÁRSUNKTÓL A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elkészítette az utazási irodák és ügynökségek etikai kódexének tervezetét. Ebben kiemelten foglalkoznak az utazási vállalkozások értékesítési tevékenységével. E téren követelmény, hogy a cégek korrekt piaci magatartásra törekedjenek, és csak indokoltan —értékesítési, gazdasági vészhelyzet esetén — éljenek a rendkívüli árengedmény eszközével. E kedvezményeket kizárólag akkor hirdessék meg, amikor a piacon megszokott és már alkalmazott értékesítési formák nem vezetnek eredményre. Az úgynevezett last minute kedvezmény eszközével csak legfeljebb egy hónappal az utazás kezdete előtt éljenek. Mint a tervezet fogalmaz: kizárólag olyan ajánlat értékesíthető e formában, amelyet az utazási vállalkozás korábban már teljes áron meghirdetett. Az irodák működésével kapcsolatos kívánalom továbbá, hogy pontosan meg kell jelölni : utazási irodaként vagy ügynökségként folytatja-e tevékenységét a cég. Nem megengedett a korábban bejegyzett utazási vállalkozás elnevezésével azonos, illetve ahhoz nagyon hasonló, megtévesztő név használata. Az utasok biztonsága érdekében elvárás, hogy az utazási vállalkozó minden szempontból kifogástalan műszaki állapotú, biztonságos, megfelelő kényelmi színvonalú személyszállító eszközöket biztosítson a programokhoz. A cégek és az utasok kapcsolatában kiemelt fontosságú az utazási szerződés, amely nem tartalmazhat az utasokra hátrányos rendelkezést oly módon, hogy azt a szövegrészt a többinél apróbb betűkkel nyomtassák, és megfogalmazása homályos, félreérthető. Elvárás az utaztatókkal szemben, hogy vásárlóik biztonsága érdekében a cégek a legkedvezőbb utasbiztosítási formát alkalmazzák. Ha a program árában nincs benne a biztosítás, akkor kívánatos, hogy erre külön, szóban is felhívják az utazó figyelmét. Amennyiben az utas nem vesz biztosítást, célszerű, ha erről — a viták, reklamációk elkerülése érdekében — az utazási iroda írásbeli nyilatkozatot kér. L.I. Utazási irodák száma (1999. V. hó) Megye Utazási Irodák száma Fiókirodák száma Összesen Budapest 515 326 841 Somogy m. 62 55 117 Pest m. 584 62 Zala m. 43 52 95 Szabolcs-Sz.-B. m. 132 15 Jász-Nagykun-Szolnok m. 113 14 Nógrád m.40 4 Összesen: 1051 576 1627 Megjegyzés: a megyék közül azokat emeltük ki, ahol a legtöbb és a legkevesebb utaztató cég működik Forrás: MKIK Készül az évezred egri bikavére Borlovagokat is avatnak Az idén is számos, a borhoz, a borászathoz kapcsolódó program várja a turistákat Egerben és környékén. Hamarosan megnyitják az Egri Borok Gyertyás Házát, a régi bormúzeumot, ahol “borlovag”-gá avatást, kóstolókat tartanak majd, továbbá étterem és bemutatóterem várja az érdeklődőket. A ház felújítása 7,5 millió forintba került. MUNKATÁRSUNKTÓL Heves megye különleges adottsága, hogy két történelmi borvidéke van, amelyek különböző körülmények között alakultak ki, mégis szorosan kapcsolódnak egymáshoz. Az egri borvidék szőlőtermesztési hagyományai mind a fehér, mind a kék szőlőfajták tekintetében több évszázadra nyúlnak vissza. Mátraalja és környéke páratlan idegenforgalmi, turisztikai lehetőségekkel rendelkezik. A Mátra jelenléte, Budapest és az autópálya közelsége kedvelt kirándulási és pihenési célponttá tette a körzetet. Az elmúlt évben, 1997-hez képest, 16 százalékkal nőtt a Heves megyei idegenforgalmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma. Ez azt jelenti, hogy a megyében az országos átlagot meghaladó mértékben élénkült az idegenforgalom — közölte érdeklődésünkre Kiss János, a Heves megyei önkormányzat idegenforgalmi képviselője. A növekvő vendégforgalom nagyrészt annak köszönhető, hogy a közelmúltban több jelentős idegenforgalmi beruházást is megvalósítottak. Például megnyitották a noszvaji Panoráma Szállót, a parádsasvári Kastélyszállót, valamint megkezdték a mátrafüredi Avar Szálló rekonstrukcióját — tette hozzá Kiss János. Az önkormányzat a maga eszközeivel, elsősorban koordinációval, kiállítások szervezésével, kiadványok megjelentetésével a jövőben is segíteni kívánja az ágazat fejlődését. Az idei költségvetés 15,2 millió forintot irányzott elő erre a célra. Egerbe és környékére az idén is számos programmal csalogatják a turistákat. Tavaly 124 ezren keresték fel a várat, és közel 14-15 ezer turista érkezett az egri bikavér ünnepére Szent Donát napján—közölte érdeklődésünkre Dula Bence, az egri hegyközség hegybírója. Az idén immáron harmadik alkalommal rendezik meg az egri bikavér ünnepét júliusban, ahol 18 étterem tart borkóstolót. Ekkor mutatják be az “ezredforduló egri bikavérét”, amit a vidék szőlő- és bortermelői az államalapítás 1000. évfordulójára készítenek a legkiválóbb 1997- es évjáratú borokból. Az összesen 12 500 palack bort, amit előjegyzésben lehetett megvásárolni, áprilisra az összes üveggel eladták. A bevétel az Egri Szőlő- és Borkultúra Alapítvány alapító vagyonát képezi. Hamarosan megalakul az Egri Borút Egyesület, amely összefogja azokat a szőlősgazdákat, vendéglősöket, fazekasmestereket, valamint szervezeteket, akik már eddig is számos borhoz fűződő rendezvényt szerveztek és szerveznek —mondta Dula Bence. Készül egy “borúttérkép”, ahol mindazon helyeket (pincészetek, éttermek, szállások, múzeumok, horgász-, vadásztanyák, népi és iparművészeti műhelyek) feltüntetik, ahol minősített formában, a borúti charta szabályai szerint várják a vendégeket. Ennek a borturisztikai újdonságnak az információs központja az Egri Borok Gyertyás Háza lesz, amely május 24-én nyílik újra. A megnyitó az idegenforgalmi szezon kezdete is. Az Egri Borok Gyertyás Háza, vagyis a régi bormúzeum az önkormányzat tulajdonában van, amely kezelésbe adta az egri hegyközségnek. A felújításra 7,5 millió forintot költöttek, a berendezés pedig további 4-5 millióba kerül, amit PHARE-pályázat útján kívánnak előteremteni. F.E.E. Gyulán a Várfürdő privatizációjában bíznak Középtávú fejlesztési stratégia A turizmus fejlesztéséről, az idegenforgalmi beruházások növeléséről hozott döntést a közelmúltban Gyula város önkormányzata. A középtávú program része többek között a városi tulajdonban lévő Várfürdő Kft. részvénytársasággá alakítása, valamint a turisztikai bevételek növelése érdekében új módszert dolgoztak ki az adó behajtására. RÁKÓCZI GABRIELLA A tervek szerint a Várfürdő Kft. 2000. január elsejétől működne részvénytársaságként. A jelenleg 100 százalékban önkormányzati tulajdonban lévő Várfürdő Kft. átalakítása után az rt.-ben a város megőrizné többségi tulajdonát, a részvények minimum 51 százalékát. A többi részvényt befektetők jegyezhetnék mondta Bárányi Géza, Gyula város alpolgármestere. A lakosság számára külön részvénysorozat kibocsátását tervezi a város, mivel a tulajdonosi jogok megszerzése és gyakorlása az ő esetükben meglehetősen fontos — vélik a városházán. A lakossági részvények alacsonyabb névértéken kerülnek majd forgalomba, hogy a családok, a kisnyugdíjasok is tulajdonosok lehessenek. A lakossági részvények után a társaság nem osztalékot fizetne, hanem e tulajdoni hányad kedvezményes belépésre és szolgáltatásokra jogosítana. A potenciális nagybefektetők felkutatását a tervek szerint a tulajdonos egy brókercégre bízza. A város a gyógyászati szolgáltatások fejlesztésével párhuzamosan a szabadidős és a sportszolgáltatások bővítését tervezi, így a várkert és az Almássy-kastély teljes rehabilitációja is a tervek része. A középtávú fejlesztésekhez a pénzt a város több hazai és EU-s forrásból próbálja előteremteni. Ilyen lehetőség a Várfürdő-részvények kibocsátása, az idegenforgalmi adóbevételek és a hozzá kapcsolódó állami források. De a fejlesztések üteme annak függvénye is lesz, hogy a város mikor s mekkora összegeket tud területfejlesztési és egyéb állami pályázatokon elnyerni. Gyula a 2000-től induló Elmelő csatlakozási alapok idegenforgalmi forrásaira is pályázni kíván. Az idegenforgalmi adó működtetésének, illetve hatékonyabb beszedésének új módszerét a közelmúltban dolgozta ki a város, így Gyulán — amennyiben a testület jóváhagyja— az új idegenforgalmi adórendelet a legtöbb szállásadót a legális szférába kényszeríti majd. A tervezett szisztéma — amit június 1-jétől vezetnek be — lényege, hogy a város a vendégek számára kibocsátana a fürdőbe kedvezményes belépésre jogosító bonokat. Ezeket a vendégek a szállásadójukon keresztül kapnák meg, így a város a kibocsátott és felhasz Gyula turisztikai adatai nak bonok alapján tudná, hány vendég fordult meg a magánszállásokon. Ebben az esetben, ha a szállásadónak nem is, de a vendégeknek mindenképpen érdeke lesz, hogy szerepeljenek a hivatalos nyilvántartásban. A város azt reméli, ilyen módon az idegenforgalmi adóbevételek 50-60 százalékkal emelkednek. (1998) Adóbevétel (áll. támogatással) 100 M Ft Vendégek száma 100 ezer ebből belföldi 70% külföldi 30% Vendégéjszakák száma 467 ezer Átlagos tartózk. idó 3-4 éjsz. Regisztrált kér. szálláshelyek száma 4 632 ebből szálloda 1 837 panzió 137 kemping 895 kollégium 466 vállalati üdülő 300 magánszállás 997 Forrás: Tourinform Gyula 1999. MÁJUS 20.