Világgazdaság, 2000. március (32. évfolyam, 42/7806-63/7827. szám)

2000-03-02 / 43. (7807.) szám

6 NAPRÓL NAPRA Tarolnak az adónyomozók Hevesben Az APEH bűnügyi igazgatóságának Heves megyei nyomozó hivatala egy év alatt 116 feljelentést vizsgált ki, s 106 esetben rendelt el nyomozást — közölte Burillák Attila, az APEH szóvivője. A feljelentések zöme a Heves megyei APEH-igaz­­gatóságról, illetve különböző állami hatóságoktól érkezett, ám a felszámolással foglalkozó cégek is “bejelentkeztek” egy-egy gazdasági visszaélés kapcsán. A lakossági bejelentések aránya a 10 százalékot sem érte el. A 106 nyomozati ügy feltételezett elkövetési értéke 1,64 milliárd forint. Az eljárások 75 százalé­kát adócsalás alapos gyanúja miatt kellett elrendelni, 13 száza­lékát csődbűntett, 10 százalékát a számvitelei fegyelem meg­sértése okán. Év végéig 25 bűnügy zárult le vádemelési javas­lattal, a megállapított kártérték csaknem 45 millió forintra rúg. Az összeg egyharmadát különböző intézkedések révén sikerült előteremteni. (VG) Új RIB-igazgató Észak-Magyarországon Az Észak-magyarországi Regionális Idegenforgalmi Bizottság (ÉMRIB) marketingigazgatóságának élére Zsámboky Gábor, a Magyar Turizmus Rt. elnök-vezérigazgatója Hidvéginé Mol­nár Juditot, a Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (HKIK) korábbi idegenforgalmi referensét nevezte ki. A kine­vezés február közepén történt, ám csak a napokban hozták nyilvánosságra. Hidvéginé Molnár Judit marketingközgazdász, az Egerbe tervezett kongresszusi központ marketingkoncepció­jának kidolgozója. A három északi megye (Nógrád, Heves és Borsod-Abaúj-Zemplén) székhelye Eger lesz. Az ÉMRIB az idén 160 millió forintnyi összeget pályáztat meg, jövőre pedig 300 millióra számíthatnak az ágazatban tevékenykedő vállal­kozások. (VG) Zala: rekordszámú munkaerő-piaci ellenőrzés Fennállása óta az eddigi legnagyobb számú, összesen 3112 ellenőrzést végzett tavaly a munkaerő-piaci alapok felhaszná­lásáról a Zala Megyei Munkaügyi Központ. A megyei munka­ügyi tanács tegnapi ülésén elhangzott az is, hogy a különböző célú munkaerő-piaci támogatások, ellátások 80 százalékának (504 millió forintnak) a felhasználását tudták nyomon követni. Ez az arány országosan is kiemelkedő, az ellenőrzések 6173 főt érintettek. Különösen a foglalkoztatási és a szolidaritási alap felhasználása kapott nagy figyelmet. A központ munkatársai az ellenőrzéseik lezárásakor félszáz intézkedési javaslatot tettek, közülük tizenhét járt valamilyen támogatási forma visszavoná­sával és rendbírsággal. Általában megállapítható, hogy a mun­kaerő-piaci források zöme — a nyelvtanfolyamokat kivéve — hatékonyan hasznosul. (MTI) Drávai vízi turizmus, szigorúbb ellenőrzés Augusztusra már nincs hely a Dráván, legalábbis a vízi túrázók számára, s bár az idén megszigorították az ellenőrzéseket, a vadvízi evezősök siettek időben lekötni a legkedvezőbb idő­pontokat. Fenyősi László tájvédelmi felügyelő elmondta: a túrázók kedvezőbb feltételekkel, ugyanakkor minden eddigi­nél szigorúbb ellenőrzéssel számolhatnak. Tavaly mintegy 3000-en vágtak neki a folyónak. A tapasztalatok szerint ez a szám már meghaladta a folyó teherbíró képességét, úgyhogy ez évben már csak harmadannyi túrázót engednek a Drávára. Az idén először 2000 forint környezetterhelési díjat kell fizetniük a csoportoknak. Ezt az összeget a kikötőhelyekre és a szemét­­szállításra fordítják. (MTI) MIELŐTT EGY ÜZLETI PARTNERT VÁLASZTANA, TÁRCSÁZZA A... Tel.: 06-80/201-413 (zöld szám) www.creditreform.hu Céginformáció, bonitásvizsgálat Követeléskezelés,követelésbehajtás Marketinginformáció-szolgáltatás Creditreform NE VÁLLALKOZZON NÉLKÜLÜNK! VILÁGGAZDASÁG BELFÖLD ÜZLETI NAPILAP A GM-en belül működő lakáspolitikai tanácsadó testületet tavaly egy kormányrendelet hívta életre. A 26 fős testületnek tagja nyolc minisztérium és három bank delegáltja, öt szervezet képviseli az önkormányzatokat, és tíz érdekképviselet is részt vesz a munkában. A testület véleményezi a lakáspolitikával kapcsolatos rendelettervezeteket. Tavaly csak egy ülést tartot­tak. Ahhoz, hogy a testület működhessen, módosítani kell az erről szóló kormányrendeletet, ugyanis az eredeti az azóta át­szervezett Gazdasági Minisztérium közigazgatási államtitkárát jelölte ki elnöknek. A tagok addig is újabb javaslatokat terjesz­tenek a miniszter elé. Többek között 400 ezer forintról 800 ezerre emelnék az építkezéskor visszaigényelhető áfa mértékét. Ezenkívül módosítanák a lakáshitel-támogatásról szóló, febru­ár 1-jén életbe lépett rendeletet, így a kamattámogatás idejét a jelenlegi 10 évről 30-ra emelnék. Péter Gyula elnök szerint megbíztak egy gazdaságkutató céget azzal, hogy mérje fel a lakosság véleményét az új lakáshitel-konstrukcióról, vizsgálja meg, mennyire veszik ezt igénybe, illetve, hogy az ezzel foglalko­zó bankok milyen kondíciókkal, milyen gyorsan folyósítják a kölcsönt. 2000. MÁRCIUS 2. Bővülhet a lakástámogatásban részesülők köre Várakozások és fenntartások Várhatóan június végéig dől el, hogy kiszélesítik-e azok körét, akik élhetnek a lakásvásárlá­sokhoz adandó állami kedvezményekkel. Arról is folynak az egyeztetések, hogy milyen sza­bályok szerint használható fel a nemzeti lakás-célelőirányzat, amelyből az önkormányzati bérlakásépítéshez járulna hozzá az állam. Ebből finanszíroznák az úgynevezett fecske- és a nyugdíjasházakat is. Az elképzelésekről kérdeztük az érintetteket, a vidéki és a fővárosi ön­­kormányzatokat. Péter Gyula, a lakáspolitikai tanácsadó testület három napja kinevezett elnöke nem támogatja a kedvezményezettek körének bővítését, szerinte ugyanis sokan vissza­élnének az állami támogatással.­ ­Hill A kormány tavaly szeptem­ber 3-i határozatában döntött a lakáspolitika főbb irányairól, a támogatási és finanszírozási rendszer átalakításáról. A tíz­pontos határozatból a jelzálog­­levelekhez kapcsolódó kamat­­támogatás megvalósult. Az ott­honteremtés szabályairól szó­ló kormányrendelet megalko­tásának határideje azonban 1999. november 30. helyett 2000. június 30-ára módosult. Tervezik, hogy a január 1-jén hatályba lépett kamattámoga­tásokat 2001 januárjától széle­sebb körre terjesztik ki. A hasz­nált lakások megvásárlásánál is föl lehetne használni a kedvez­ményeket, s azokat a 35 éves­nél idősebb házasok is igény­be vehetnék. Szintén június végére toló­dott ki a nemzeti lakás-célelő­irányzat felhasználásának és kezelésének részletes szabá­lyairól szóló rendelet megalko­tásának határideje. Ez a szoci­ális lakásépítések felgyorsítá­sát célozná meg. Segítségével a kiskeresetűek, a nyugdíjasok és a fiatalok is lakáshoz jutná­nak. Nyugdíjasházakat és úgy­nevezett fecskeházakat is épí­tenének költségvetési pénzből. Ennél a konstrukciónál az ön­­kormányzati forrásokat is be­vonnák a programba. Annál is sürgetőbb a rendelet megalko­tása, mert az idén e célra a köz­ponti költségvetésben már el­különítettek 4 milliárd forintot. Ezt csak a részletes szabályok megszületése után lehet föl­használni. Az elképzelések sze­rint a szociális lakásépítések már az idén elkezdődhetnének. Jelenleg az országban mind­össze 200 ezer körüli az önkor­mányzati bérlakások száma, s az utóbbi időben évente csupán egy-kétszáz épült. Indokolatlan, hogy a szociál­politikai és a kamattámogatáso­kat a használt lakások megvá­sárlására is kiterjesszék—nyi­latkozta lapunknak Péter Gyu­la, aki február 28-a óta a gazda­sági miniszter közvetlen fel­ügyelete alá tartozó lakáspoli­tikai tanácsadó testület elnöke. Szerinte ugyanis ez a támoga­tási forma nem élénkíti a gaz­daságot, viszont teret enged a korrupciónak. A lakásmobili­tást az építkezések segíthetnék inkább — tette hozzá. A szoci­ális lakásépítéseket—ausztriai mintára—nonprofit szerveze­­teknek kellene irányítani. Budapest: a kerületek eltérően vélekednek Budapest kerületi önkor­mányzatai viszont hasznosnak tartanák, ha a használt lakások vásárlására is igénybe lehetne venni a szociálpolitikai támo­gatást. Ugyanis ha van pénz, úgy nagyobb esély van arra is, hogy az elmaradt lakásfelújítá­sok megtörténjenek. A legtöbb önkormányzat ezt égető prob­lémának tartja. A XI. kerületi önkormányzat támogatná, hogy újból megin­duljon a szociális lakásépítés. Ebben a kerületben ugyanis a lakásállománynak mindössze 3 százaléka van önkormányzati tulajdonban. Pedig ennél há­romszor többre lenne szükség. Bár a mostani szabályozók in­kább az új lakás építésére ösz­tönöznek, Szőke László alpol­gármester szerint egy fiatal pá­­lyakezdőnek jobb és könnyeb­ben megfizethető megoldást jelentene kezdetnek egy bérla­kás. Ehhez azonban új bérlaká­sokat kellene építeni. Az önkor­mányzat ingyen adhatná a tel­ket, a közműveket, és kedvez­ményes kamatozású hitelt is fel lehetne használni. Mindehhez állami segítség is kell. A VIIl. kerületi önkormány­zat viszont inkább megszaba­dulna bérlakásaitól. A jelenlegi 12 és fél ezer önkormányzati lakásból 2-3 ezret kellene csak megtartani, véli Hohe Frigyes­nél lakásügyi osztály vezető­je. A jelenlegi lakásállomány 50-60 százaléka ugyanis kom­fort nélküli, rossz állapotú, fenntartásuk igen költséges. Ami megmaradna, azt az ön­­kormányzat felújítaná, kom­­fortosítaná. Rehabilitációra ta­valy 600 millió forintot fordí­tottak, és az idén sem jut erre több. De még az értékesítésből származó bevétel is kevés len­ne az önkormányzati lakások felújítására. Hitelre tehát min­denképpen szükség van, szö­gezte le. Zugló alpolgármestere, Pely­va György is elsősorban a bér­lakások minőségével elégedet­len. Mint mondta, egy 100 la­kásos épület felújítási költsége 420 millió forint, de sok a bon­tásra ítélt épület is. Szerinte új lakások építése helyett inkább a meglévők felújítását kellene támogatnia az államnak. A megkérdezett önkormány­zatok mindegyike vitatja a Fi­desz j­avaslatának azon pontj­át, hogy a bérlakások díj­ából meg­­teremthetőek lennének a szoci­ális lakásépítés feltételei. Ugyanis jelenleg 200-300 fo­rintot fizetnek a bérlők négy­zet­­méterenként. Ezt a bevételt pe­dig felemészti a lakások kar­bantartása, fenntartása. Az ön­­kormányzatok telket, közmű­veket tudnának adni ingyen, pénzt viszont csak akkor, ha ilyen jellegű pályázatokon in­dulhatnának. Kecskeméten bevált a garzonházrendszer Kecskeméten az 1970-es évek óta működik—sikeresen —a fiatal házasok otthona (fho) nevű garzonházi rendszer. Az önkormányzat tulajdonában lévő több száz garzont ifjú pá­rok kaphatják meg általában öt (külön engedéllyel plusz egy­ évre. Ma legalább 300 ezer fo­rint lakáscélú megtakarítással kell a pályázó házaspárnak ren­­delkeznie, s vállalniuk kell, hogy öt éven keresztül legalább havi 10 (vagy évi 120) ezer fo­rintot bankba tesznek. A bent lakókat terheli a bérleti díj és a rezsi. Az öt év leteltével alanyi jogon jár 2-500 ezer forint ka­matmentes kölcsön 10 évi futamidőre. Ha csak később tudnak kiköltözni, az önkor­mányzat további 3-400 ezer fo­rint kamatmentes hitelt ad(hat). Már több ezren jutottak így la­káshoz az elmúlt több mint 20 évben. Országos kísérleti modellprogram Győrött Győrnek is van — a közgyű­lés által elfogadott — szociális lakásépítési programj­a — tud­tuk meg Wajzer Gábortól, az önkormányzat lakásirodájának vezetőjétől. Az első körben olyan bérlakás-építési progra­mot terveznek, amely a saját erőből otthont teremteni képte­len társadalmi rétegeket juttat­ná fedélhez. Először mintegy 16-32 lakás épül, s évente 10- 15 további megvalósítását ter­vezik. A központi támogatások igénybevételére jogosult nagy­­családosok magánerős építke­zéseit is támogatja az önkor­mányzat. Ennek során egyrészt kedvezményes áron telkeket biztosítanak, s az építkezéshez hasonló feltételekkel anyagi támogatást ad a város. Tavaly a Jóléti Építők Kht. által kidol­gozott országos kísérleti mo­dellprogram keretében már át­adtak egy kilenclakásos épüle­tet Győrben, amelyhez a telket az önkormányzat jelképes összegért, 20 ezer forintért biz­tosította. A társadalom alsó kö­zéprétegéhez tartozó fiatalokat, nagycsaládosokat, volt állami gondozott fiatalokat, valamint fogyatékosokat gondozó csalá­dokat is segíti a város. Békéscsabán nincs pénz Békéscsabán érdemi lakás­helyzet-javító programra sem az önkormányzatnak, sem a la­kosság többségének nincs ele­gendő saját pénze. Az előzetes felmérések is azt bizonyítják: az új lakáskoncepció lehetőségé­vel a fiataloknak mindössze 5 százaléka tud élni — véli Hrabovszky György, a szociá­lis bizottság elnöke, aki fenn­tartással fogadja a kedvezmé­nyes lakáshoz jutók körének ki­­szélesítési tervezetét. Szerinte megint könnyen előfordulhat, hogy a program pénzügyi ter­heinek nagyobb részét a kor­mány az önkormányzatokra hárítja, amelyek a szükséges saját erőt csak beruházási for­rásaik szűkítése árán tudj­ák biz­tosítani. Békéscsaba 2000-ben, pénz hiánya miatt, ingyenes telekjut­tatással próbálja kiszélesíteni a jelenlegi programban részt ve­vők körét. A város meghatáro­zott feltételek esetén (első la­kás, alacsony egy főre eső jö­vedelem) jelképes összegért, mintegy 50 ezer forintért egy­millió forint értékű telket biz­tosít. A beépítési kötelezettség vállalása mellett a lakások az önkormányzat tervei alapján épülnének fel. Becslések sze­rint ezzel a programmal több száz újabb család kapna esélyt saját lakásra. 1999-ben Békés­csaba összesen 31 millió forint­tal tudta segíteni az első lakás­hoz jutókat — családonként 200-300 ezer forint vissza nem térítendő vagy kamatmentes kölcsön formájában —, illetve tudott hozzájárulni a panellaká­sok fűtés-korszerűsítéséhez. Az idén sem jut ennél több erre a célra. Gyulán koordinálna az önkormányzat Gyula polgármestere, Dancs László szerint az önkormány­zat minden, újabb anyagi terhet nem jelentő lakásprogram ki-­ szélesítésében partner tud len­ni. A települések a program ko­ordinálásában és kivitelezésé­ben játszhatnak fontos szerepet. A használt lakásokra is kiter­jesztendő szociális kedvezmé­nyekben fantáziát lát. Gyula esetében ez a program elősegí­tené a történelmi múltú, elöre­gedő városrészek megújulását. Ugyanakkor az új lakásokhoz képest sokkal olcsóbb régi la­kások bevonása a körbe már ön­magában is jelentősen kiszéle­sítené a potenciális vásárlók körét. Debrecenben a lakás­­felújítást választották Debrecenben az elmúlt évek­ben nem épült szociális bérla­kás, de a városi tulajdonban lévő egykori orosz katonai re­pülőtér lakásainak egy részét— több tíz millió forintért — fel­újították. A munka az idén is folytatódik. Négy lakóépület felújítása 149 millió forintba kerül, így ehhez viszonyítva el­hanyagolható az első lakáshoz j­utók támogatására előirányzott 10 millió forint. A­ város veze­tői üdvözölték azt a tervet, hogy a szociális támogatásokat hasz­nált lakások vásárlására is kiter­­jesztenék. Százmillió forintot fordítana a város az idén erre a célra, de ez is kevés az igények­hez mérten. A debreceni albér­lők házában ugyanis sokan már évekkel túllépték az ottlakás szerződésben meghatározott időtartamát, de a lakásárak nö­vekedése lehetetlenné tette újab­b vásárlását vagy építését.

Next