Világgazdaság, 2001. július (33. évfolyam, 124/8139-145/8160. szám)
2001-07-12 / 132. (8147.) szám
2001. JÚLIUS 12. A forint erősödése nélkül is csökkent az infláció Két számjegyű árindex utoljára? Júniusban 10,5 százalékos 12 havi fogyasztói árindexet regisztrált a Központi Statisztikai Hivatal. A havi drágulás 0,3 százalék volt. Az inflációt az élelmiszerek kiemelkedő drágulása húzta. Az elemzők az infláció további csökkenését várják, szerintük vége lehet a két számjegyű indexeknek. Júniusban a fogyasztói árak 10,5 százalékkal haladták meg a 12 hónappal korábbi szintet. Az elemzői konszenzus 10,55 százalékot várt. Az első fél év átlagos drágulását nem változtatta meg a júniusi adat: 10,4 százalékon maradt. A maginfláció 10,3 százalékos volt. A tizenkét havi infláció 0,3 százalékpontos lassulását az előző hónaphoz képest az üzemanyagok és a tartós fogyasztási cikkek árának csökkenése magyarázza. Ez több mint ellensúlyozni tudta ugyanis az élelmiszerek kimagasló, 18,1 százalékos drágulását az egy évvel korábbihoz képest. A háztartási energia ára változatlan maradt. A forint felértékelődésének hatása még nem érződik az árak alakulásában. Az importárakra vonatkozó szerződések kifutását követően, az új szerződések megkötésével először júliusban, nagyobb mértékben pedig augusztustól számít erre Nagy Márton, az ING Vagyonkezelő elemzője. Egy hónap alatt 0,7 százalékkal drágultak az élelmiszerek, miután a sertésfelvásárlási árak májusi emelkedése részben a júniusi fogyasztói sertésárakban is megjelent—mutatott rá Nagy. Az EU-ban végbement sertésárcsökkenés azonban a következő hónapokban a hazai húsárakat is lenyomja—véli. Jó hír, hogy a szolgáltatási infláción is látszanak a csökkenés jelei, elsősorban abban, hogy a szezonális üdülés árai kevésbé nőttek, mint korábban. Ez a szektor jellemzően májusról júniusra emeli az árait, a forint erősödése miatt azonban az idén 0,4-0,5 százalékponttal alacsonyabb áremelést érvényesítettek a szolgáltatók. Az elemzők optimisták a következő hónapok áralakulását illetően. Az idényáras élelmiszerek áremelkedése jelenleg gyors, a jövő hónapban azonban várható csökkenése. Emellett a magas bázisadatok is a 12 havi index esése irányába hatnak majd—véli Vojnits Tamás, az OTP Értékpapír Rt. közgazdásza. Július és augusztus deflációs hónapok lesznek, a havi árindexek negatívba fordulását várja Nagy. Ebben a felértékelődés, az üzemanyagárak csökkenése, valamint az élelmiszerárak mérséklődése játszanak szerepet. Júliusra 9,5, augusztusra pedig 9 százalékos 12 havi inflációt prognosztizál. Ha a következő két hónapban teljesül ez az árszint, az már reálissá teszi a Magyar Nemzeti Bank év végére becsült 7 százalékos inflációs célkitűzésének teljesülését is—tette hozzá Nagy. Egyes főcsoportok áralakulása (2000. június 2 10.) VILÁGGAZDASÁG-GRAFIKA Forrás: KSH Rekordigény állami segítségre Összesen 1160, önhibáján kívül forráshiányos önkormányzat kap 12,9 milliárd forint állami támogatást az idei év első ütemében. Az Országgyűlés önkormányzati bizottsága tegnapi ülésén elfogadta a kiegészítő támogatás felhasználásáról készült javaslatot. Az előterjesztést ezek után írja alá a pénzügy- és a belügyminiszter, majd átutalják a pénzt az érintett önkormányzatoknak. Mint azt lapunk megírta (VG, 2001. július 5., 3. oldal), az idén sem javult a helyzet az előző évekhez képes: a 3200 magyar önkormányzat több mint harmada működőképességét sem tudná fenntartani kiegészítő állami forrás nélkül. Az idei központi költségvetésben egész évre 10,5 milliárd forintot terveztek erre a célra, így a jogosnak ítélt 12,9 milliárd kifizetéséhez a korábban lemondott állami hozzájárulásokból csoportosítanak át. Ugyancsak átcsoportosításokra lesz szükség az év végén, amikor a második támogatási ütemről döntenek. Az első félévi igénylések 92 százalékát községek és nagyközségek, 8 százalékát városok nyújtották be. Támogatást kap három megyei önkormányzat is. A forráshiány ebben az évben is döntően azoknál a helyhatóságoknál keletkezett, amelyek elmaradott térségekbe tartoznak. A támogatott települések 20 százaléka Borsod-Abaúj-Zemplén megyei, 16 százaléka Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei. Azok az önkormányzatok, amelyek most nem kértek állami segítséget, vagy úgy ítélik meg, hogy indokolatlanul utasították el őket, illetve rosszul számolták ki a nekik járó összeget, szeptember 30- ig jelentkezhetnek ismét támogatásért. (VG) VILÁGGAZDASÁG BELFÖLD Vizsgálják a kereskedelmet is A VPOP—a termelők tervezett demonstrációja ellenére is— azon az állásponton van, hogy az augusztus közepétől hatályos rendeletmódosítás értelmében jelentősen könnyebbé válik a szőlő- és bortermelők adminisztációs munkája— mondta lapunknak Sipos Jenő, a vámhatóság szóvivője. Mint azt keddi számunkban megírtuk, a termelők a pincekönyvek nyilvános elégetésével akarnak tiltakozni a rossznak tartott jövedéki szabályozás és a bonyolult adminisztrációs terhek ellen. Szerintük a követelmények teljesíthetetlenek számukra. A gazdák azt is kifogásolják, hogy nem következetes a jövedéki törvény végrehajtása, mivel a PM felügyelete alá tartozó VPOP eddig csaknem kizárólag a bortermelőket ellenőrizte. A pénzügyőrök több kisebb pincészetet évente háromszornégyszer is vizsgálnak, miközben a kereskedelemmel és a vendéglátóhelyekkel alig foglalkoznak. Ezzel kapcsolatban Tállai András, a PM politikai államtitkára annak a véleményének adott hangot, hogy a mintegy 60 ezer üzletben nem indokolt bevezetni a napi nyilvántartási kötelezettséget. Azt azonban tervezi a tárca, hogy ott, ahol kannából, hordóból mérik ki a bort — mintegy ötezer helyen —, bizonyos szigorításokat vezetnek be. Sipos Jenő lapunknak megerősítette, hogy a vámhatóság nem “feledkezett meg” a kereskedelemről, hiszen például az év első felében csaknem 20 ezer esetben vizsgálódtak az üzletekben, s az év második felében is ide koncentrálják az ellenőrzési tevékenységüket. Leszögezte ugyanakkor, hogy a termelők adminisztrációs kötelezettségeinek csökkenésével párhuzamosan nőnek a VPOP- ra háruló terhek. (VG) A posta (Folytatás az 1■ oldalról) Az elektronikus közbeszerzésről tavaly nyáron elfogadott koncepciót Kalmár István, a posta tavaly decemberben kinevezett elnök-vezérigazgatója még APEH-elnökhelyettessége idején, de attól függetlenül, a miniszterelnök informatikai főtanácsadójának minőségében dolgozta ki. A koncepcióról, illetve a rendszer megvalósításáról született 2000. június végi kormányhatározatban foglalt több feladatnál is a felelősnek megnevezett miniszter együttműködőjeként szerepel. A postavezér kinevezését követően már sejteni engedte, a társaság szeretne szerepet kapni az elektronikus közbeszerzésben. A levél-, a csomag- és a hírlapforgalom logisztikai rendszerének fejlesztésével kialakítandó elektronikus piactérben látta ennek bázisát. Az elektronikus közbeszerzés rendszerének technikai megvalósítására — a tavalyi kormányhatározat szerint — az eljárást 2000. július 15-ig kellett volna megindítani. A tendert azonban máig nem írták ki, jóllehet a kabinet a szerződéskötés határidejét az elmúlt év október 15-ében szabta meg. A 2002. január 31-ig fokozatosan létrejövő rendszer első fázisaként —a határozat értelmében — 2001. április 30-ig kellett volna kialakítani az elektronikus közbeszerzés informatikai rendszerét olyan szintig, hogy az alkalmas legyen az elektronikus közbeszerzési eljárásokban részt vevő szállítók jegyzékének kialakítására és közzétételére, továbbá—az informatikai termékek és szolgáltatások tekintetében—az egyszerűsített pályáztatások lefolytatására. Az elektronikus közbeszerzés informatikai rendszerét működtető, valamint az elektronikus közbeszerzéssel kapcsolatos hitelesítőtevékenységet ellátó szervezet megbízásának határidejét ugyancsak ez év április 30-ában határozták meg. Az elektronikus közbeszerzés informatikai rendszerét második fázisban 2001. október 31- ig, a harmadikban 2002. január 31 -ig kell továbbfejleszteni. Ekkorra alkalmasnak kell válnia az ellenérték elektronikus úton való kiegyenlítésére, s arra, hogy a központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó valamennyi árut és szolgáltatást ezen a rendszeren keresztül lehessen beszerezni. Ugyancsak e határidőre kell a szisztémának képessé válnia arra, hogy bármely szervezet alkalmazhassa önként az egyszerűsített elektronikus közbeszerzési eljárás szabályait. koncesszióba kapja ÜZLETI NAPILAP Egyeztetés az árfolyamkockázat kezeléséről Átmeneti segítség lehet Úgy tűnik, csak átmeneti állami segítségre számíthatnak az exportőrök megnövekedett árfolyamkockázatuk kezelésében. A jegybank szerint a dezinflációs hatás miatt az exportáló vállalatok jövedelmezőségének jelenlegi romlása átmeneti lesz. ninfinitima A gazdasági és a külügyi tárca július végére készíti el javaslatait az esetleges átmeneti intézkedésekről, melyek segítik az exportőr vállalatokat árfolyamkockázatuk kezelésében. Az már most is látszik, hogy csak átmeneti intézkedésekről lehet szó, mert a világpiac hatásait előbb-utóbb a vállalkozásoknak el kell viselniük — áll a GM közleményében, melyet a sávszélesítés miatt megnövekedett árfolyamkockázat kezeléséről tartott szakértői egyeztetést követően adtak ki. Noha a nettó exportáló vállalatok egy része tagadhatatlanul kárvallottja a nominális árfolyam felértékelődésének, az kedvező hatással van a dezinflációs folyamatra, áll a jegybank tegnapi állásfoglalásában. A sávszélesítés hatásairól kiadott dokumentum szerint figyelembe kell venni, hogy a dezinfláció sikere esetén a reálárfolyam — a csökkenő infláción keresztül — a jövőben korrigálódik; az exportáló vállalatok jövedelmezőségének jelenlegi romlása tehát átmeneti jelenségnek bizonyul majd. A széles árfolyamsáv és az ennek következtében bizonytalanabb jövőbeli forintárfolyam felveti annak szükségességét, hogy a külkereskedelemben részt vevő vállalatok a devizakitettségüket határidős vagy egyéb derivatív ügyletekkel fedezzék le. Erre jelenleg is lehetőségük van. Az érintettek folyamatosan hozzák nyilvánosságra saját javaslataikat. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara ágazatok és az export hazai hozzáadottérték-tartalma szerint differenciált eszközrendszert indítványoz. Eltörölné a turisztikai adót, kiemelt támogatást kér a versenyképességet javító beruházások támogatásához. Az állami szerepvállalást 2002 végéig, fokozatosan csökkenő mértékben látja indokoltnak. Hosszabb távon az áfa-bevallás és -visszaigénylés rugalmasabbá tételét is indítványozza — szögezte le Parragh László, az MKIK elnöke tegnapi tájékoztatóján. Az MKIK reméli, a kormány augusztus közepéig dönt az olyan eszközökről, mint az exporthitel vagy az árfolyam-biztosítás. Az adótörvényekre október-november táján kell visszatérni — szögezte le. A Magyar Agrárkamara a kalászosok piaci támogatásának emelését tartja indokoltnak, s erre 4 milliárd forint többletforrást javasol. Változik az szja-törvény (Folytatás az 1. oldalról) A tárca ugyanis most még csak vizsgálja, hogy szükséges-e a 20 százalékos adómérték csökkentése vagy eltörlése. Konszenzus csak abban van a PM-en belül, hogy lehetőséget kell biztosítani arra: az adót csak a nyereséges és veszteséges pozíciók különbözete után kelljen év közben megfizetni. A helyettes államtitkár hangsúlyozta: bár tisztában vannak a januártól hatályos adónem bevezetésének likviditáscsökkentő hatásával, a Budapesti Értéktőzsde visszaesését korántsem a kisbefektetők számára hátrányos adójogszabály megjelenése okozta. A gazdasági tárca által az idén februárban megtett tőzsdeélénkítési javaslatok közül a PM a menedzsmentopciók szabályozásának kedvezőbbé tételével kapcsolatos elképzelésekről úgy vélekedik, azoknak nincs közvetlen hatásuk a tőzsdére. Terták Elemér szerint hallgatólagos megállapodás van viszont arról, hogy a tőzsdei bevezetési költségek támogatására a Széchenyi-terv vállalkozásélénkítési programja keretében biztosítanak majd forrást. Magosz-javaslatok A gazdaságfejlesztési lehetőségek jól illeszkednek a vállalatok igényeihez, ám meg kellene szüntetni a lebonyolításban meglévő túlzottan bürokratikus elemeket—véli a Magyar Gépgyártók Országos Szövetségének (Magosz) elnöksége, amely javaslatokat fogalmazott meg a pályázati rendszer továbbfejlesztésére. Indítványozza a kis- és középvállalkozásokra vonatkozó uniós meghatározás elfogadása mellett az abban 250 fősben maximált létszámlimit 300- 350 fősre emelését, így ezek a vállalkozások is pályázhatnának a kkv-knak fenntartott kedvezményekre. Javasolják azt is, hogy az építkezést is tartalmazó pályázatoknál az érvényes építési engedély csak a már elnyert támogatás átutalásának legyen feltétele. Ugyancsak célszerűnek tartanák, hogy a már elfogadott pályázatra vonatkozó szerződés megkötésének feltételeként szereplő, a pályázó által életbe léptetett bankgarancia—2—4 százalék között mozgó — díját az első kifizetés időpontjától kelljen fizetni. Hiszen a pályázó csak hosszú hónapok után kapja meg a támogatás első összegét, ám ma már a szerződéskötéstől kezdődően le kell rónia a díjat. A Magosz elnöksége szerint a banki hitel (egy része) helyett lehetővé kellene tenni a lízing vagy a pénzügyi lízing konstrukciót is. (VG) EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN A MAGAZINNAL Figyelő ÜZLETI ÉS GAZDASÁGI HETILAP Az e heti Figyelőben az üzleti és gazdasági élet izgalmas kérdései és válaszai: • Miben reménykedik és miket ígér Medgyessy Péter, a szocialisták miniszterelnök-jelöltje? • Érdemes-e bankbetétben tartani a pénzünket? • Mely cégeknek célszerű feltételes adómegállapítást kérniük? Üzlet és gazdaság naponta@ F iG YNH 1 W 1 CD 1s nsLm.hu 3