Világgazdaság, 2001. július (33. évfolyam, 124/8139-145/8160. szám)

2001-07-16 / 134. (8149.) szám

Egymilliárd dolláros beruházás Nagykanizsán A Nagykanizsa Ipari Park Kht. 35 és az olasz Redisco SpA 65 százalékos részese­déssel létrehozta a Nagyplus Rt.-t, amely mintegy egymil­liárd dolláros beruházást va­lósít meg Nagykanizsán — tájékoztatta lapunkat Sólyom Gábor, a társaság vezérigaz­gatója. mmmxsnmmami A most létrehozott olasz— magyar vegyes vállalat Nagy­kanizsa történetének eddigi leg­nagyobb beruházását valósítja meg mintegy egymilliárd dol­lár értékben. A külföldi tulajdo­nostárs, az 50 millió euró alap­tőkéjű Redisco SpA Olaszor­szág piacvezető ingatlanfej­lesztő cége. A tervek szerint nyolc évig tartó ingatlanberuházás első két évében az ipari parkban gyár­tóüzemeket és raktárakat építe­nek, majd logisztikai bázist, kereskedelmi központot, to­vábbá egy szállodát, sportléte­sítményt, kiskereskedelmi egységeket, konferencia-köz­pontot és irodaházat hoznak tető alá. A 45 hektáros ipari park köz­művesítésének első üteme vár­hatóan még a nyár végéig be­fejeződik, és ősszel hozzákez­denek az első épület kivitelezé­séhez. Az ingatlanfejlesztésben és befektetések ösztönzésében járatos Redilco értelemszerűen az északolasz térségben műkö­dő vállalatok megtelepedését részesíti előnyben, de nem zár­kózik el német vagy osztrák cé­gektől sem. Az már biztos, hogy jobbára textil-, építőipari és fémalkatrész-gyártó vállalko­zások települnek a parkba az első két-három évben. Előzetes információk szerint az amerikai szoftvergyártó 3M, az olasz építőipar egyik vezér­hajójának számító Moretti-cso­­port, továbbá az építőelemeket gyártó RDB vállalat, valamint a Snaldero olasz bútorgyár mu­tatott érdeklődést. (VG) VÁLLALATOK ÉS PIACOK Perion: visszavásárolt dolgozói részvények Kisnémediben épül az új gyár Új gyárat épít Kisnémediben a Perion Akkumulátorgyár Rt. A zöldmezős beruházás értéke 1,5 milliárd forint—mondta lapunk érdeklődésére Kéri József vezérigazgató. A cég a telket már megvásárolta, s jelenleg az építési engedélyre vár. A tervek szerint még az idén új helyre költözik az akkumu­látorokat gyártó Perion Rt. A cég Váci úti gyárát értékesíti, s vidéken épít egy új üzemet. Mint azt Kéri Józseftől megtud­tuk, a budapesti ingatlanra már van vevőjük, de kilétét nem kí­vánj­a addig felfedni, amíg a szerződést alá nem írják. Annyi bizonyos csak, hogy a Perion helyén nem termelőüzem épül. Amikor a cég vezetése elha­tározta, hogy vidékre telepíti gyártóbázisát, több helyszín is szóba került. Végül a választás Kisnémedire esett, a részvény­­társaság a telket már megvásá­rolta, s most az építési engedély­re várnak. Az új gyárról a vezér­­igazgató elmondta, hogy kisebb, de korszerűbb lesz, mint a régi. A zöldmezős beruházás értéke 1,5 milliárd forint, s a számítá­sok szerint az eladás és a léte­sítés egyenlege nullszaldós lesz. A Perion Rt. magyar érde­keltségű részvénytársaság, a cég az mrp-szervezet és a me­nedzsment tulajdonában van. Az rt. jegyzett tőkéje a közel­múltban 1,036 milliárd forint­ról 972 millióra csökkent. Ennek oka, hogy a cég mintegy három­száz részvényt megvásárolt a dolgozóktól. A Perionon kívül Magyarországon még két akku­mulátorgyártó cég működik, de a forgalmazókon keresztül a kül­földi típusokhoz is hozzá lehet férni, így a piaci verseny éles. A cég tavalyi árbevétele 3,2 milli­árd forint volt, s a vezérigazga­tó az idén is hasonló eredmény­re számít. A cég nyereséges, de annak mértékéről nem kívánt nyilatkozni. A Perion jelenleg 370 embernek ad munkát, de az még nem dőlt el, hogy a mosta­ni gárdából az új üzembe hányan mennek majd át. Perion Akkumulátorgyár Rt. 1997 1998 1999 2000 Éves bevétel (Mrd Ft) 3,5 3,2 3,2 3,2 Foglalkoztatottak 391 393 369 369 Forrás: Hoppenstedt Bonnier Készülnek a cégek a stadioncsipkártya-pályázatra Indul a Bull és a Minor A Minor Rendszerház Rt. és a Bull Magyarország Kft. is indulni kíván a magyar futballstadio­­nok beléptetési rendszerére nemrég meghirdetett tenderen. Mindkét cég üzleti kapcsolatban áll a kiírás feltételeinek leginkább megfelelő, a belgiumi rendszert megvalósító Keyware-rel. TORONTÁLI ZOLTÁN Biztosan a pályázók között lesz a francia Bull informatikai cég magyarországi kft.-je és a Minor Rendszerház Rt. is a sta­dionok beléptetési rendszerére kiírt tenderen, melynek augusz­tus 9-e a beadási határideje. A két cég azért számít esélyes pá­lyázónak, mert mindkettő jó üz­leti kapcsolatokat ápol a belgi­umi Keyware-rel. Ez a társaság és a Bull építette ki Belgiumban azt a beléptető és jegyelosztó csipkártyás rendszert, mely a tavalyi labdarúgó Európa-baj­­nokságon debütált. Lapunknak Ágoston László, a Bull Magyarország kártya­üzletágának vezetője elmond­ta, a tenderkiírás alapján úgy látszik, hogy Magyarországon a belgiumihoz hasonló orszá­gos, 38 stadiont érintő hálózat kiépítését tervezik. Belgium­ban a szurkolók kizárólag csipkártyával tudnak jegyet vásárolni, és csak azzal tudnak belépni a stadionokba. Ezzel a megoldással biztosítható, hogy a nézők fizetnek a belépőért, és a nemkívánatos szurkolók nem jutnak be a létesítményekbe. A belga referencia azért is jó, mert a magyarországihoz hasonló méretű stadionokról és nézőse­regről van szó. A Key­ware—Bull páros vár­hatóan további partnereket von be a pályázatba, hiszen a csipkártyák mellett össze kell hangolni a hálózattal a video­kamerás megfigyelőrendszert, a beléptetőkapukat, a jegykiadó és -kezelő berendezéseket. Ta­kács Imre, a Minor vezérigaz­gatója szerint nem kizárt, hogy cége csatlakozni tud a pályázat­hoz, hiszen egy másik projekt keretében a napokban kötöttek stratégiai szerződést a Key­ware-rel. A 80 főnél több alkalmazot­tat foglalkoztató Minor a hazai piacon működő rendszerinteg­rátorok rangsorában 1999-re a hatodik helyre lépett elő, tava­lyi 4 milliárd forintos forgalma után az idén 5 milliárdra számít. Jelentős hirdetési kedvezményeket kínálnak A válság átrendezte az informatikai lapok piacát is Júniusban megszűnt a Népszabadság Computertechnika melléklete, októberig szünetel a Klikk magazin, a tervezetthez képest erősen visszaesett az Easy Internet példányszáma, és nemrég kétheti megjelenésre váltott a Computer Aktív. Bár a legtöbb szereplő helyzete még stabil, a nemzetközi trend itthon sem hagyta érintetlenül az információtechnológiai (it-) la­pok piacát — mondják egybehangzóan a megkérdezett kiadói szakemberek. ACSIKY JUDIT A dot.com cégek megrendü­lése Amerikában és Európában egyaránt megtépázta az új gaz­dasághoz kapcsolódó nyomta­tott médiumok piaci pozícióit is. A Handelsblatt kiadói cso­port július elején megszüntet­te a márciusban útjára bocsá­tott Wirtschafswoche E- business című kiadványát, az it­­szektor hirdetési költéseinek drasztikus visszaesése miatt. Az USA-ból is hasonló hírek jönnek: a tavaly még a hirdeté­­sek jóvoltából 600 oldalon megjelenő amerikai Red He­ring it-magazin ez év elején már elbocsátásokkal volt kénytelen csökkenteni költségeit. Ehhez képest a hazai it-lapok helyzete nyugodtabbnak lát­szik, bár a Vogel Publishing Klikk magazinja ez év áprilisá­tól várhatóan októberig szüne­tel, a tavaly decemberben indí­tott Easy Internet kiadója pedig valószínűleg még élénkebb pi­accal számolt, amikor a 26 ré­szesre tervezett lefűzős soroza­tot 130 ezres nyomott példány­számmal indította. A kiadó tá­jékoztatása szerint azonban a hatodik,hetedik számnál a példányszám már épphogy megközelítette az 50 ezret, a ta­vasz végére pedig 30 ezerre csökkent. Ennek megfelelően kellett módosítaniuk az indu­láskor oldalanként 720 ezer fo­rintos hirdetési tarifát is. Két­heti megjelenésről havivá szer­vezte át Computer Aktív című lapját a VNU is. Közben csökkent a számítás­­technikai büdzsékért versengők száma is: június végétől nem jelenik meg a Népszabadság Computertechnika című ingye­nes melléklete. Az it-cégek köl­tése az idén érezhetően vissza­esett — erősítette meg lapunk kérdésére Németh Gyula, a Népszabadság Rt. hirdetési igazgatója, hozzátéve, a társa­ság közgyűlése döntött úgy, hogy megszünteti a veszteséges kiadványokat. Bíró István, a tisztán informa­tikai profilú IDG Magyarorszá­gi Lapkiadó Kft. ügyvezetője szintén tapasztalt visszaesést, de fejlődést is: az olvasói piacon Game Star című lapjuk helyze­te az idén jobb, míg a PC Worldé közel azonos, mint tavaly volt. Ugyanakkor Bíró ez évben a hir­detési bevétel mintegy 15 szá­zalékos csökkenésére számít. A hazai it­lapok piacán ugyancsak meghatározó szere­pet betöltő, tavaly 270 millió forintos árbevételű Prim Rt. is bizakodó, hisz a fejlesztés szük­ségességében. Szabó Hédy, a Prím vezérigazgatója elmond­ta, a cég a megcsappant reklám­­költést a hirdetésszervezés fel­pörgetésével, illetve új—rész­ben on­line — szolgáltatások értékesítésével kompenzálja. A táblázatban összefoglalt kiadványok közül tíz kerül ön­állóan hírlapárusi forgalomba, havi szinten összesen mintegy 250 ezer példányban. Jövedel­mezőségükben akkor is fontos szerep jut a hirdetési bevétel­nek, ha az igényesebb kivitelű újságok fogyasztói ára — szemben a hasonló nyomdai kivitelű szórakoztató havi­magazinok 500 forint körüli át­lagos árával — a hazai lappia­con egyelőre viszonylag ma­gasnak számító 1000 és 2000 forint közötti szintre állt be. Látszólag kiegyenlítettebb a hirdetési díjak árszínvonala, ám a tarifát a kinyomtatott példány­számra vetítve már markánssá válik a szórás, hiszen a PC Format egy példányába 34 600, az Internetkalauzba közel 25 ezer, a Chipbe pedig 13 ezer fo­rintért kerülhet a megrendelő egész oldalas hirdetése. A lapok kiadói eltérő mértékű, de akár 40 százalékos kedvezményt is kínálnak most nyáron a hirde­tési tarifákból. Informatikai média a hazai piacon Cím Kiadó Terjedelem (oldal) Fogyasztói ár (Ft) Előfizetői ár (Ft/kedvez­­mény) Megjelenés Ajándék Példánysz. (db)* Formá­tum 1/1 belső színes hird. old. nettó ára (Ft)** Egy lapvásárló elérésének költsége (Ft) PC Format United Media Lapkiadó Kft. 146+4 1990 —30%/év havi CD 15 000 A4 520 000 34 600 Computer Panorama Computer Panorama Kiadói Kft. 144+4 1145 9999/év havi CD 25 000 A4 419 000 16 700 Chip Vogel Publishing Kft. 162+4 1196 11 424/év 5 712/fél év havi CD 32 000 A4 420 800* 13100 PC Guru Vogel Publishing Kft. 132+4 1496 120%/év havi CD 30 000 A4 200 000 6 600 PC World IDG Magyarországi Lapkiadó Kft. 148+4 1092 800/szám havi CD 30 000 A4 475 000 15 800 Számítás­technika IDG Magyarországi Lapkiadó Kft. 24 250 12 000/év heti— 12 000 A3 560 000 46 600 Internet Kalauz Prim Kft. 98 390 270 évi 11 sz­ám— 20 000 A4 498 000 24 900 Computer Aktív VNU Magyarország Rt. 84 445 n. a. havi— 25 000 A4 550 000 22 000 Business Online Prím Kft. 74 1882 10 280/év havi— 10 000 A4 498 000 49 800 Kalauz az Interneten HVG Rt. 24 ingyenes melléklet— kéthavi— 136 000 B4 1 985 000 14 500 Easy Internet Silverback Books Kft. 24 299— kétheti— 30 000 A4 350 000 * Kiadók közlése alapján, nyomott példányszám ** Tarifaárak Forrás: VG-adatgyűjtés 7­ iiWUnfifin­Mirrir Tartalmilag, mennyiségileg és időtartamban is változatlan formában érvényben van a 2009-ig érvényes eredeti szál­lítói szerződésünk — közölte Zarándok János a Dunaferr Rt., az Acélművek Kft., valamint az MD Kft. pénteki tárgyalásait követően. Kérdésünkre hozzá­tette, semmilyen kedvezményt nem kellett adniuk, vagyis nem járnak rosszabbul. Az egyelő­re szóbeli megállapodás szerint ugyanakkor nem a Dunaferr Logisztikai Kft. lesz a kizáró­lagos fuvarozó, hanem ver­senytárgyaláson másoknak is lehetőséget adnak bekapcso­lódni ebbe a munkába. A Dunaferr Rt. közleménye kicsit másképp fogalmaz: “A hosszúra sikerült egyeztetés végeredményeként bejelent­jük, hogy az Acélművek Kft. előző vezetése által kialakított szerződéses kapcsolatokat a felek lezártnak tekintik. Rögzí­teni kívánjuk — folytatódik a közlemény —, hogy a felek akaratának megfelelően a du­nai vasmű a fehéráru-alap­anyag beszállításában az eddig kipróbált és minőségileg meg­felelő két bányatársaság szállít be a továbbiakban is.” Mint ismert, az ország legna­gyobb acélipari csoportosulá­sát tömörítő Dunaferr Rt. dolo­mitbeszerzése körül azt köve­tően alakult ki vita, hogy kide­rült, miközben a Zarándok Já­nos többségi tulajdonában álló MD Kft.-vel 2009-ig szóló szerződése van különböző ko­hászati segédanyagok beszállí­tására a Dunaferr Acélművek Kft.-nek, a miniszterelnök édesapja, Orbán Győző irányí­tása alatt és tulajdonában álló gánti Dolomit Kft.-vel is szer­ződést kötött az acélmű, kizá­rólag dolomit szállítására. Az MD Kft. vezetői lapunknak nyi­latkozva többször megerősítet­ték, készek elfogadni 2009-ig érvényes szerződésük módosí­tását, ha az abban meghatáro­zott, számításuk szerint a teljes megállapodásra vonatkozóan hat­, a dolomit esetében 1,5 mil­liárd forintos kötbért kifizeti ne­kik a vasmű. Azt is jelezték, hogy ha a pénteki megbeszélé­sen nem sikerül egyezségre jut­ni, végelszámolással megszün­tetik tevékenységüket. Azt egyelőre nem tudni, hogy ha az MD Kft. szerződés szerint szállít továbbra is, mennyiben és milyen feltételekkel kell mó­dosítani a Dolomit Kft.-vel meglévő szerződést. Ifjabb Orbán Győző szomba­ti nyilatkozatai szerint nem tud­ni még, hogy az MD Kft. és a vasmű közötti egyezség mennyiben érinti apja vállalko­zását. Szállíthat az MD Kft. a Dunaferrnek Tender lesz a fuvarra Változatlan, a 2009-ig szóló szerződésben eredetileg megha­tározott feltételekkel szállíthat dolomitot is a Dunaferr Rt.­­nek a Mészkő és Dolomit Kft. — tájékoztatta lapunkat Zarán­dok János, a társaság többségi tulajdonosa a pénteki tárgya­lást követően. A vasmű szűkszavú közleményéből csak annyi derült ki: az eddig kipróbált két bányatársaság szállíthat. Mészkő és Dolomit Kft. Létszám Árbevétel (Mrd Ft) Eredmény (M Ft) 1999 150 2,8 60 2000 1603 180 2001* 200 3,1 100 * tervezett Forrás: Mészkő és Dolomit Kft.

Next