Világgazdaság, 2001. július (33. évfolyam, 124/8139-145/8160. szám)
2001-07-16 / 134. (8149.) szám
Egymilliárd dolláros beruházás Nagykanizsán A Nagykanizsa Ipari Park Kht. 35 és az olasz Redisco SpA 65 százalékos részesedéssel létrehozta a Nagyplus Rt.-t, amely mintegy egymilliárd dolláros beruházást valósít meg Nagykanizsán — tájékoztatta lapunkat Sólyom Gábor, a társaság vezérigazgatója. mmmxsnmmami A most létrehozott olasz— magyar vegyes vállalat Nagykanizsa történetének eddigi legnagyobb beruházását valósítja meg mintegy egymilliárd dollár értékben. A külföldi tulajdonostárs, az 50 millió euró alaptőkéjű Redisco SpA Olaszország piacvezető ingatlanfejlesztő cége. A tervek szerint nyolc évig tartó ingatlanberuházás első két évében az ipari parkban gyártóüzemeket és raktárakat építenek, majd logisztikai bázist, kereskedelmi központot, továbbá egy szállodát, sportlétesítményt, kiskereskedelmi egységeket, konferencia-központot és irodaházat hoznak tető alá. A 45 hektáros ipari park közművesítésének első üteme várhatóan még a nyár végéig befejeződik, és ősszel hozzákezdenek az első épület kivitelezéséhez. Az ingatlanfejlesztésben és befektetések ösztönzésében járatos Redilco értelemszerűen az északolasz térségben működő vállalatok megtelepedését részesíti előnyben, de nem zárkózik el német vagy osztrák cégektől sem. Az már biztos, hogy jobbára textil-, építőipari és fémalkatrész-gyártó vállalkozások települnek a parkba az első két-három évben. Előzetes információk szerint az amerikai szoftvergyártó 3M, az olasz építőipar egyik vezérhajójának számító Moretti-csoport, továbbá az építőelemeket gyártó RDB vállalat, valamint a Snaldero olasz bútorgyár mutatott érdeklődést. (VG) VÁLLALATOK ÉS PIACOK Perion: visszavásárolt dolgozói részvények Kisnémediben épül az új gyár Új gyárat épít Kisnémediben a Perion Akkumulátorgyár Rt. A zöldmezős beruházás értéke 1,5 milliárd forint—mondta lapunk érdeklődésére Kéri József vezérigazgató. A cég a telket már megvásárolta, s jelenleg az építési engedélyre vár. A tervek szerint még az idén új helyre költözik az akkumulátorokat gyártó Perion Rt. A cég Váci úti gyárát értékesíti, s vidéken épít egy új üzemet. Mint azt Kéri Józseftől megtudtuk, a budapesti ingatlanra már van vevőjük, de kilétét nem kívánja addig felfedni, amíg a szerződést alá nem írják. Annyi bizonyos csak, hogy a Perion helyén nem termelőüzem épül. Amikor a cég vezetése elhatározta, hogy vidékre telepíti gyártóbázisát, több helyszín is szóba került. Végül a választás Kisnémedire esett, a részvénytársaság a telket már megvásárolta, s most az építési engedélyre várnak. Az új gyárról a vezérigazgató elmondta, hogy kisebb, de korszerűbb lesz, mint a régi. A zöldmezős beruházás értéke 1,5 milliárd forint, s a számítások szerint az eladás és a létesítés egyenlege nullszaldós lesz. A Perion Rt. magyar érdekeltségű részvénytársaság, a cég az mrp-szervezet és a menedzsment tulajdonában van. Az rt. jegyzett tőkéje a közelmúltban 1,036 milliárd forintról 972 millióra csökkent. Ennek oka, hogy a cég mintegy háromszáz részvényt megvásárolt a dolgozóktól. A Perionon kívül Magyarországon még két akkumulátorgyártó cég működik, de a forgalmazókon keresztül a külföldi típusokhoz is hozzá lehet férni, így a piaci verseny éles. A cég tavalyi árbevétele 3,2 milliárd forint volt, s a vezérigazgató az idén is hasonló eredményre számít. A cég nyereséges, de annak mértékéről nem kívánt nyilatkozni. A Perion jelenleg 370 embernek ad munkát, de az még nem dőlt el, hogy a mostani gárdából az új üzembe hányan mennek majd át. Perion Akkumulátorgyár Rt. 1997 1998 1999 2000 Éves bevétel (Mrd Ft) 3,5 3,2 3,2 3,2 Foglalkoztatottak 391 393 369 369 Forrás: Hoppenstedt Bonnier Készülnek a cégek a stadioncsipkártya-pályázatra Indul a Bull és a Minor A Minor Rendszerház Rt. és a Bull Magyarország Kft. is indulni kíván a magyar futballstadionok beléptetési rendszerére nemrég meghirdetett tenderen. Mindkét cég üzleti kapcsolatban áll a kiírás feltételeinek leginkább megfelelő, a belgiumi rendszert megvalósító Keyware-rel. TORONTÁLI ZOLTÁN Biztosan a pályázók között lesz a francia Bull informatikai cég magyarországi kft.-je és a Minor Rendszerház Rt. is a stadionok beléptetési rendszerére kiírt tenderen, melynek augusztus 9-e a beadási határideje. A két cég azért számít esélyes pályázónak, mert mindkettő jó üzleti kapcsolatokat ápol a belgiumi Keyware-rel. Ez a társaság és a Bull építette ki Belgiumban azt a beléptető és jegyelosztó csipkártyás rendszert, mely a tavalyi labdarúgó Európa-bajnokságon debütált. Lapunknak Ágoston László, a Bull Magyarország kártyaüzletágának vezetője elmondta, a tenderkiírás alapján úgy látszik, hogy Magyarországon a belgiumihoz hasonló országos, 38 stadiont érintő hálózat kiépítését tervezik. Belgiumban a szurkolók kizárólag csipkártyával tudnak jegyet vásárolni, és csak azzal tudnak belépni a stadionokba. Ezzel a megoldással biztosítható, hogy a nézők fizetnek a belépőért, és a nemkívánatos szurkolók nem jutnak be a létesítményekbe. A belga referencia azért is jó, mert a magyarországihoz hasonló méretű stadionokról és nézőseregről van szó. A Keyware—Bull páros várhatóan további partnereket von be a pályázatba, hiszen a csipkártyák mellett össze kell hangolni a hálózattal a videokamerás megfigyelőrendszert, a beléptetőkapukat, a jegykiadó és -kezelő berendezéseket. Takács Imre, a Minor vezérigazgatója szerint nem kizárt, hogy cége csatlakozni tud a pályázathoz, hiszen egy másik projekt keretében a napokban kötöttek stratégiai szerződést a Keyware-rel. A 80 főnél több alkalmazottat foglalkoztató Minor a hazai piacon működő rendszerintegrátorok rangsorában 1999-re a hatodik helyre lépett elő, tavalyi 4 milliárd forintos forgalma után az idén 5 milliárdra számít. Jelentős hirdetési kedvezményeket kínálnak A válság átrendezte az informatikai lapok piacát is Júniusban megszűnt a Népszabadság Computertechnika melléklete, októberig szünetel a Klikk magazin, a tervezetthez képest erősen visszaesett az Easy Internet példányszáma, és nemrég kétheti megjelenésre váltott a Computer Aktív. Bár a legtöbb szereplő helyzete még stabil, a nemzetközi trend itthon sem hagyta érintetlenül az információtechnológiai (it-) lapok piacát — mondják egybehangzóan a megkérdezett kiadói szakemberek. ACSIKY JUDIT A dot.com cégek megrendülése Amerikában és Európában egyaránt megtépázta az új gazdasághoz kapcsolódó nyomtatott médiumok piaci pozícióit is. A Handelsblatt kiadói csoport július elején megszüntette a márciusban útjára bocsátott Wirtschafswoche E- business című kiadványát, az itszektor hirdetési költéseinek drasztikus visszaesése miatt. Az USA-ból is hasonló hírek jönnek: a tavaly még a hirdetések jóvoltából 600 oldalon megjelenő amerikai Red Hering it-magazin ez év elején már elbocsátásokkal volt kénytelen csökkenteni költségeit. Ehhez képest a hazai it-lapok helyzete nyugodtabbnak látszik, bár a Vogel Publishing Klikk magazinja ez év áprilisától várhatóan októberig szünetel, a tavaly decemberben indított Easy Internet kiadója pedig valószínűleg még élénkebb piaccal számolt, amikor a 26 részesre tervezett lefűzős sorozatot 130 ezres nyomott példányszámmal indította. A kiadó tájékoztatása szerint azonban a hatodik,hetedik számnál a példányszám már épphogy megközelítette az 50 ezret, a tavasz végére pedig 30 ezerre csökkent. Ennek megfelelően kellett módosítaniuk az induláskor oldalanként 720 ezer forintos hirdetési tarifát is. Kétheti megjelenésről havivá szervezte át Computer Aktív című lapját a VNU is. Közben csökkent a számítástechnikai büdzsékért versengők száma is: június végétől nem jelenik meg a Népszabadság Computertechnika című ingyenes melléklete. Az it-cégek költése az idén érezhetően visszaesett — erősítette meg lapunk kérdésére Németh Gyula, a Népszabadság Rt. hirdetési igazgatója, hozzátéve, a társaság közgyűlése döntött úgy, hogy megszünteti a veszteséges kiadványokat. Bíró István, a tisztán informatikai profilú IDG Magyarországi Lapkiadó Kft. ügyvezetője szintén tapasztalt visszaesést, de fejlődést is: az olvasói piacon Game Star című lapjuk helyzete az idén jobb, míg a PC Worldé közel azonos, mint tavaly volt. Ugyanakkor Bíró ez évben a hirdetési bevétel mintegy 15 százalékos csökkenésére számít. A hazai itlapok piacán ugyancsak meghatározó szerepet betöltő, tavaly 270 millió forintos árbevételű Prim Rt. is bizakodó, hisz a fejlesztés szükségességében. Szabó Hédy, a Prím vezérigazgatója elmondta, a cég a megcsappant reklámköltést a hirdetésszervezés felpörgetésével, illetve új—részben online — szolgáltatások értékesítésével kompenzálja. A táblázatban összefoglalt kiadványok közül tíz kerül önállóan hírlapárusi forgalomba, havi szinten összesen mintegy 250 ezer példányban. Jövedelmezőségükben akkor is fontos szerep jut a hirdetési bevételnek, ha az igényesebb kivitelű újságok fogyasztói ára — szemben a hasonló nyomdai kivitelű szórakoztató havimagazinok 500 forint körüli átlagos árával — a hazai lappiacon egyelőre viszonylag magasnak számító 1000 és 2000 forint közötti szintre állt be. Látszólag kiegyenlítettebb a hirdetési díjak árszínvonala, ám a tarifát a kinyomtatott példányszámra vetítve már markánssá válik a szórás, hiszen a PC Format egy példányába 34 600, az Internetkalauzba közel 25 ezer, a Chipbe pedig 13 ezer forintért kerülhet a megrendelő egész oldalas hirdetése. A lapok kiadói eltérő mértékű, de akár 40 százalékos kedvezményt is kínálnak most nyáron a hirdetési tarifákból. Informatikai média a hazai piacon Cím Kiadó Terjedelem (oldal) Fogyasztói ár (Ft) Előfizetői ár (Ft/kedvezmény) Megjelenés Ajándék Példánysz. (db)* Formátum 1/1 belső színes hird. old. nettó ára (Ft)** Egy lapvásárló elérésének költsége (Ft) PC Format United Media Lapkiadó Kft. 146+4 1990 —30%/év havi CD 15 000 A4 520 000 34 600 Computer Panorama Computer Panorama Kiadói Kft. 144+4 1145 9999/év havi CD 25 000 A4 419 000 16 700 Chip Vogel Publishing Kft. 162+4 1196 11 424/év 5 712/fél év havi CD 32 000 A4 420 800* 13100 PC Guru Vogel Publishing Kft. 132+4 1496 120%/év havi CD 30 000 A4 200 000 6 600 PC World IDG Magyarországi Lapkiadó Kft. 148+4 1092 800/szám havi CD 30 000 A4 475 000 15 800 Számítástechnika IDG Magyarországi Lapkiadó Kft. 24 250 12 000/év heti— 12 000 A3 560 000 46 600 Internet Kalauz Prim Kft. 98 390 270 évi 11 szám— 20 000 A4 498 000 24 900 Computer Aktív VNU Magyarország Rt. 84 445 n. a. havi— 25 000 A4 550 000 22 000 Business Online Prím Kft. 74 1882 10 280/év havi— 10 000 A4 498 000 49 800 Kalauz az Interneten HVG Rt. 24 ingyenes melléklet— kéthavi— 136 000 B4 1 985 000 14 500 Easy Internet Silverback Books Kft. 24 299— kétheti— 30 000 A4 350 000 * Kiadók közlése alapján, nyomott példányszám ** Tarifaárak Forrás: VG-adatgyűjtés 7 iiWUnfifinMirrir Tartalmilag, mennyiségileg és időtartamban is változatlan formában érvényben van a 2009-ig érvényes eredeti szállítói szerződésünk — közölte Zarándok János a Dunaferr Rt., az Acélművek Kft., valamint az MD Kft. pénteki tárgyalásait követően. Kérdésünkre hozzátette, semmilyen kedvezményt nem kellett adniuk, vagyis nem járnak rosszabbul. Az egyelőre szóbeli megállapodás szerint ugyanakkor nem a Dunaferr Logisztikai Kft. lesz a kizárólagos fuvarozó, hanem versenytárgyaláson másoknak is lehetőséget adnak bekapcsolódni ebbe a munkába. A Dunaferr Rt. közleménye kicsit másképp fogalmaz: “A hosszúra sikerült egyeztetés végeredményeként bejelentjük, hogy az Acélművek Kft. előző vezetése által kialakított szerződéses kapcsolatokat a felek lezártnak tekintik. Rögzíteni kívánjuk — folytatódik a közlemény —, hogy a felek akaratának megfelelően a dunai vasmű a fehéráru-alapanyag beszállításában az eddig kipróbált és minőségileg megfelelő két bányatársaság szállít be a továbbiakban is.” Mint ismert, az ország legnagyobb acélipari csoportosulását tömörítő Dunaferr Rt. dolomitbeszerzése körül azt követően alakult ki vita, hogy kiderült, miközben a Zarándok János többségi tulajdonában álló MD Kft.-vel 2009-ig szóló szerződése van különböző kohászati segédanyagok beszállítására a Dunaferr Acélművek Kft.-nek, a miniszterelnök édesapja, Orbán Győző irányítása alatt és tulajdonában álló gánti Dolomit Kft.-vel is szerződést kötött az acélmű, kizárólag dolomit szállítására. Az MD Kft. vezetői lapunknak nyilatkozva többször megerősítették, készek elfogadni 2009-ig érvényes szerződésük módosítását, ha az abban meghatározott, számításuk szerint a teljes megállapodásra vonatkozóan hat, a dolomit esetében 1,5 milliárd forintos kötbért kifizeti nekik a vasmű. Azt is jelezték, hogy ha a pénteki megbeszélésen nem sikerül egyezségre jutni, végelszámolással megszüntetik tevékenységüket. Azt egyelőre nem tudni, hogy ha az MD Kft. szerződés szerint szállít továbbra is, mennyiben és milyen feltételekkel kell módosítani a Dolomit Kft.-vel meglévő szerződést. Ifjabb Orbán Győző szombati nyilatkozatai szerint nem tudni még, hogy az MD Kft. és a vasmű közötti egyezség mennyiben érinti apja vállalkozását. Szállíthat az MD Kft. a Dunaferrnek Tender lesz a fuvarra Változatlan, a 2009-ig szóló szerződésben eredetileg meghatározott feltételekkel szállíthat dolomitot is a Dunaferr Rt.nek a Mészkő és Dolomit Kft. — tájékoztatta lapunkat Zarándok János, a társaság többségi tulajdonosa a pénteki tárgyalást követően. A vasmű szűkszavú közleményéből csak annyi derült ki: az eddig kipróbált két bányatársaság szállíthat. Mészkő és Dolomit Kft. Létszám Árbevétel (Mrd Ft) Eredmény (M Ft) 1999 150 2,8 60 2000 1603 180 2001* 200 3,1 100 * tervezett Forrás: Mészkő és Dolomit Kft.