Világgazdaság, 2001. szeptember (33. évfolyam, 168/8183-187/8202. szám)
2001-09-04 / 169. (8184.) szám
___________________________________________ F+KR&-H ! 2001. SZEPTEMBER 4. VILAGGAZDASAG BELFÖLD A nagyobb cégeket segíti a kisvállalkozói csomag Lassú a határozathozatal Elsősorban a közepes és a nagy cégeket segíti a kormány legújabb, kis- és középvállalkozásokat támogató csomagja—vélik a szakértők. Az áfa-visszautalás gyorsítása miatt 5-10 milliárd forinttal kevesebb lesz a (többlet)bevétel az idén. Az adótanácsadó szerint az tart sokáig, amíg az APEH a kiutalás előtti ellenőrzéskor meghozza a határozatot a visszafizetésről. Előfordul, hogy erre 4-5 hónapot kell várnia az adózónak. MOLNÁR MARI A múlt héten hétpontos átmeneti segélycsomagot jelentett be a gazdasági miniszter. A hazai kis- és középvállalkozásokat támogató intézkedésekkel kívánja kiküszöbölni a monetáris politika változása miatt erősödő forint kedvezőtlen hatásait. Ennek egyik eleme, hogy a megbízható adósok körében a jelenlegi 45—60 napos visszautalási határidő 10—30 napra csökkenne az idén október elsejétől. A Pénzügyminisztérium az adóhivatal segítségével fogja meghatározni, hogy e körbe mely adózók tartoznak. Az áfa-visszautalás gyorsítása miatt 5-10 milliárd forinttal kevesebb lesz a (többlet)bevétel. A részletek kidolgozására egy hónap áll az érintettek rendelkezésére, elsősorban az exporttevékenységet folytató cégek élhetnek majd e lehetőséggel. Közülük is elsősorban a havi áfabevalló külkereskedő cégek számára jelent tehercsökkentést a csomag. A lapunk által megkérdezett szakértők szerint az áfa-visszautalás meggyorsítása nem jelent teherkönnyítést a kisvállalkozók számára. A csomag ezen pontja nem segít a kisebb cégek gazdálkodásán, elsősorban a nagy-, illetve a közepes vállalatok húzhatnak hasznot az intézkedésből — amennyiben bekerülnek a “megbízható adós” kategóriába. Ha a jelenlegi 45 napos áfavisszautalási határidőt a kormány csökkenti, azzal visszaállítja a korábbi állapotot —mondta a Világgazdaságnak Erdős Gabriella, a PricewaterhouseCoopers adóosztályának vezető üzlettársa. A szabályozás ugyanis tavaly januártól változott, s a korábbi 30- ról 45-60 napra növekedett a visszautalás határideje. Az áfa-visszautalás gyorsítása elsősorban az importáfát fizető, exportáló nagy- és középvállalkozásokat segíti, hiszen e tevékenységet nem a kis cégek végzik—fejtette ki Nagy Márton, az ING Vagyonkezelő elemzője. Hasonlóan vélekedik Erdős Gabriella is, hozzátéve: az adózó akkor járna jobban, ha az adóhivatal határozathozatalának időtartama gyorsulna fel. Az APEH-nál — főként a nagy adózóknál—sokszor több hónapig húzódik a visszautalást engedélyező határozat meghozatala. A bevallás benyújtását követően ugyanis az APEH- nak 30 napon belül joga van kiutalás előtti ellenőrzést kezdeni. Az APEH általában alaposan megvizsgálja a kiutalásokat, nem elégszik meg a számlával, hanem bekéri a szerződéseket és egyéb dokumentumokat, esetleg társszervet von be a vizsgálatba. Az ellenőrzés befejezésére a törvény nem ír elő határidőt, határozatot pedig a vizsgálat lezárását követő 60 napon belül kell meghozni. Akad olyan ügyfél, akinek 4-5 hónapot kell arra várni, hogy engedélyezze a visszautalást a hivatal—mondta az adótanácsadó. Az APEH-nak a határozat jogerőre emelkedését követő 30 napon belül kell utalnia. Mivel a késedelmes kiutalás miatt a hivatalnak késedelmi kamatot kell fizetnie, az APEH a határozathozatal után már időben szokott fizetni — mutatott rá, hozzátéve: az elhúzódó kifizetés miatt a cégeknek likviditási problémái lehetnek. Van olyan exporttevékenységgel foglalkozó cég, amelyik havonta félmillió dollár (körülbelül 139 millió forint) visszautalandó áfára vár. Növekvő bértömegszükséglet (Folytatás az L oldalról) Ez a számadat 50 ezer forintos minimálbérrel számolva már 2,4 százalék, 55 ezer forintnál pedig 5,5 százalék. Kimerültek a tartalékaink— így jellemezte a munkaadók helyzetét Dávid Ferenc szóvivő az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) bér- és kollektív megállapodások bizottságának tegnapi ülésén. A munkaadói oldal nem tartja kivitelezhetőnek sem a kormány bruttó 50 ezer, sem a szakszervezeti oldal bruttó 57 ezer 500 forintos minimálbérre tett javaslatát. Míg a 40 ezer forintos minimálbér bevezetése a versenyszféra 25 százalékát érintette, addig az 50 ezer forintos a 33 százalékát érintené. Álláspontjuk szerint inflációgerjesztő a kormány által javasolt 50 ezer forintos minimálbér. Részben emiatt javasolják, hogy a minimálbér maradjon 40 ezer forint, oly módon, hogy a munkavállalói közterhek alól mentesüljenek a foglalkoztatottak, azokat a kormány vállalja át. Ennek kivitelezéséhez a költségForrás: GM vetési és az szja-törvény módosítása is szükséges, de szerintük a minimálbérek reálértéke mindenképpen kedvezőbben alakulna, ha javaslatukat elfogadják. A kormányoldal ígéretet tett arra, hogy az OMT jövő hétfői ülésére mérlegeli a munkaadói oldal javaslatát. A munkavállalói oldal nettó 40—42 ezer forintos minimálbért tart elfogadhatónak. T. T. E. A minimálbér emelése miatt szükséges bérnövelés az ágazatokban (%) (szűkített rendszeres kereset alapján számolva) Minimálbér lehetséges mértéke (Ft) 44 000 46 000 48 000 50 000 52 000 55 000 Mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás 4,0 7,6 10,8 13,6 16,4 20,2 Halászat 3,1 7,1 10,0 12,9 16,5 19,0 Bányászat 3,3 6,8 9,4 12,6 14,2 14,6 Feldolgozóipar 4,6 8,2 11,4 14,2 16,8 19,8 Villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás 5,3 7,6 9,2 11,0 12,1 14,0 Építőipar 3,3 7,5 11,4 14,7 18,4 22,3 Kereskedelem, járműjavítás 3,3 7,5 11,5 14,8 18,4 22,1 Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás 3,5 7,7 11,7 15,3 19,0 23,8 Szállítás, raktározás, posta, távközlés 3,2 6,8 9,7 11,8 14,1 16,4 Pénzügyi tevékenység 3,8 7,7 11,8 14,2 16,0 18,0 Ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás 3,7 7,9 11,8 15,3 18,9 22,7 Oktatás 4,2 8,3 12,5 16,1 18,2 23,3 Egészségügyi, szociális ellátás 3,5 7,6 11,4 13,6 17,1 19,8 Egyéb közösségi, személyi szolgáltatás 4,0 7,7 11,4 14,4 17,5 21,6 Vállalkozási szféra összesen 3,8 7,7 11,3 14,3 17,4 20,7 (Folytatás az 1■ oldalról) Ezt a véleményt osztja Békés is, aki szerint a hiány növekedésének ellenére is 4 százalék alatt marad a GDP-arányos hiány. A folyó mérleg legnagyobb súllyal bíró része, az árumérleg 114 millió eurós hiánnyal zárt, ami 80 millióval kedvezőbb a tavalyinál. Ez elegendő volt arra, hogy az év elejétől halmozott deficit — 2001-ben most először—kisebb legyen az előző évinél. Az árumérleg hiánya elsősorban az export teljesítménye következtében alakult ilyen jól, júliusban a kivitel 24,6 százalékkal haladta meg a 12 hónappal korábbit. Az import is dinamikusan, 19,2 százalékkal nőtt. Az első hét hónapot tekintve ugyanezen mutatók 18,9, illetve 17,3 százalékon álltak, ami azt jelenti, továbbra is megvan a 1,5 százalékos ütemkülönbség a kivitel javára. Az áruforgalmi mérleg adatai már csak azért is meglepetést kelthettek, mert azok finoman szólva sincsenek összhangban az ipari termelés alakulásával. Júniusban éves alapon visszaesést mutatott a gazdaság dinamikus bővüléséhez igen erőteljesen hozzájáruló szektor, ami nem magyarázza az utóbbi két hónap 20 százalék körüli exportnövekedését — hívja fel a figyelmet Kovács György, a DG Bank makroelemzője. Igaz, a pénz-, illetve áruforgalmi alapon készülő statisztikák közötti összhang általában is igen gyenge. A vámstatisztikai (tehát árumozgásokat követő) alapon összeállított külkereskedelmi mérleg egyébként jobban követi az ipari teljesítmény alakulását — mondja Kovács. (A külkereskedelmi adatok holnap jelennek meg.) Szintén jól alakult a szolgáltatások egyenlege, amelyhez az immár hagyományosan jól teljesítő turizmuson kívül a nem idegenforgalmi szolgáltatások is hozzájárultak. Az idegenforgalom mérlege 15 százalékkal mutat nagyobb többletet a tavalyinál, ezen belül a júliusi teljesítmény különösen jól alakult. Figyelembe véve a nagy tömegeket megmozgató augusztusi események sikerét (Forma-1, Sziget stb.) a mérleg szufficitje tovább növekedhet. A jövedelmek során nyilvántartott profitkiáramlás meghaladja a tavalyit, de ennek mértéke nem jelentős. A nem adósság típusú befektetésekhez kapcsolódó jövedelmek egyenlege 635 milliós hiányt mutat, ami 75 millióval nagyobb a 2000. évinél. A profitrepatriálás mérsékelt ütemű növekedése szintén azt mutatja, hogy a folyó mérlegen nem látszik a globális lassulás hatása — mondja Békés. A fenti tételekből adódó 640 millió eurós folyó fizetési mérleghiány csaknem 90 százalékára fedezetet nyújt a nem adóssággeneráló finanszírozási tételek egyenlege. Ez arra utal, hogy idén a folyó hiány nagyobb részét fedezheti az ország eladósodás nélkül, mint tavaly — mondja Kovács. Augusztusban például valószínűleg tovább javul az arány, hiszen ez a hónap általában szufficites folyó fizetési mérleget szokott produkálni. Stabil külső egyensúly VILÁGGAZDASÁG-GRAFIKA Az áru- és a folyó fizetési mérleg 12 havi egyenlegének alakulása (millió euró) 2000. márt. máj. júl. szept. nov. 2001. márt. máj. júl. jan. jan. Forrás: MNB z ÜZLETI NAPILAP LZ Augusztusban kisebb menedzserindex A beszerzési menedzserindex (BMI) augusztusi értéke 52,1, ez 1,2 ponttal alacsonyabb a júliusinál, valószínűleg a nyári negatív szezonális hatások eredményeként. A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) tájékoztatása szerint az index az idén januárban 49,5 volt, márciusra 56,8-re emelkedett, június óta folyamatosan, kismértékben csökken. Annak ellenére, hogy az új rendelések indexe emelkedett az előző hónaphoz képest, a termelési index nem követte ezt a bővülést, a szállítási átfutási idő és a vásárolt készletek indexei pedig visszaesést jeleztek augusztusban. Az MBI részmutatói közü a termelési index augusztusban 51,1 pont volt, ami továbbra is növekedést jelez, ennek üteme azonban jelentősen lassult. A termelési mennyiség a textil- és vegyiparban jelentősen lecsökkent, az élelmiszer, a fa és a papír ágazatokban nőtt, a többiben nem változott. Az MLBKT közleménye szerint az új rendelések indexének értéke 57,9 volt augusztusban, a júliusinál öt ponttal magasabb. Ez a textilipar és a nemfém ásványi termékek ágazatának kivételével minden szektorban a rendelési mennyiség növekedését jelzi. A foglalkoztatási index szerint augusztusban nem történt változás. Az iparági indexek szerint a textilipar negatív változásait ellensúlyozta az élelmiszer-ipari foglalkoztatásban történt nagyobb és a nemfém ásványi termékek ágazatában tapasztalt csekélyebb mértékű növekedés. (MTI) Változik a vámtörvény Változik a vámtörvény — amennyiben az Országgyűlés ma megszavazza a kormányjavaslatát a pénzügyi tárgyú törvények módosításáról. Ha az Országgyűlés elfogadja, a jövőben — személyenként és évenként — egy személygépkocsi hozható be, illetve vihető ki az országból a jelenlegi, családonkénti megkötés helyett. A számos változtatás között módosulna a nem kereskedelmi jellegű áru meghatározása is —derül ki a parlamenthez eljuttatott törvényjavaslatból. Enyhül a szeszes italokkal kapcsolatos szabályozás, kevesebb dohánytermék vihető ki ugyanakkor. A jelenlegi 100 darab szivarnak éppen a felét hozhatja-viheti személyes, magánvagy családi használatra az utazó. Az egyéb áruk forgalmának szabályozása is változik. A jelenlegi 5000 forintos értékhatár 1000 forintra csökken, ám a mostani 10 darab helyett 50 darab forgalmát engedélyezné a törvényjavaslat. Jelenleg nem kereskedelmi forgalomban 50 ezer forintnál nagyobb értékű tárgyat nem hozhatunk be, a törvényjavaslatban 100 ezer forintos az új limit. A javaslat szerint a nem kereskedelmi jellegű vámárukra — a gépjárművet, a szeszes italokat, a kávét és a dohánytermékeket kivéve — alkalmazott egységes vámtétel a jelenlegi 10 százalékról 8-ra csökken. A törvényjavaslatot előterjesztő Pénzügyminisztérium az európai uniós jogharmonizációval, illetve a magyar devizajogszabályok liberalizációjával indokolja a változtatásokat. (VG) Csökkenő ügyhátralék Az elmúlt három és fél évben 20 százalékkal csökkent a folyamatban lévő bírósági ügyek aránya. Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT) megalakulásakor— 1997 decemberében — 206 700 bírósági ügy volt folyamatban, amely az idén június végére 161 200- ra csökkent — derül ki az OIT hivatalának összegzéséből. Kevesebb az egy éven túli perek száma is: 1997 utolsó hónapjában 48 ezer ügy húzódott egy évnél tovább, és ez 2001 júniusára 39 700-ra mérséklődött. Mindezek az adatok azt jelzik, hogy az OIT intézkedései — elsősorban az egy és két éven túli esetek folyamatos figyelemmel kísérése, továbbá a bírák számára kötelezően megtartandó éves tárgyalási napok bevezetése eredményre vezettek. Az év első felében egyébként 548 300 ügy érkezett összesen a bíróságokra, 3,9 százalékkal kevesebb, mint a múlt év hasonló időszakában. A peres ügyek száma — kevés híján — 197 ezer volt, akárcsak tavaly az első fél évben. A helyi bíróságokra nem egészen 7900 peres gazdasági ügy érkezett. A megyei igazságszolgáltató fórumokra 1700 gazdasági perben fellebbeztek. Ugyanitt 1400 elsőfokú gazdasági jogvita indult. A múlt év első fél évében regisztrált adatokhoz képest 136 százalékkal emelkedett a szabálysértési ügyek aránya. Számuk elérte a negyvenezret, azaz a szabálysértések bírósági felülvizsgálatának bevezetése nagymértékben növelte a bíróságok munkaterheit. Ezen enyhít majd a nyár elején a bíróságoknak megígért 4 milliárd forintos költségvetési kiegészítésből az az 500-600 millió, ami a szabálysértések elbírálásával kapcsolatos létszámfejlesztést szolgálja. A június végéig befejezett ügyek száma meghaladta az érkezetteket: csaknem 567 ezer peres, illetve nem peres esetet zártak le az igazságszolgáltató fórumok. (VG) Vállalati betétakció TeleCenter: 3 000 000, 06 40 200 0601 • www.khb.hu • +1%a meghirdetett 1 havi betéti kamatokhoz képest; • az ajánlat 2001. augusztus 10-től szeptember 30 ig érvényes, kizárólag a 30+1 napos futamidejű, minimum 1 millió Ft összegű forint betétekre; • az ezen időszak alatt lekötött, ám később lejáró betétekre a fordulónapot követően az aktuális havi kamatlábak vonatkoznak. A kamatváltoztatás jogát a bank fenntartja. Éves kamatok ( EBKM): 110 millió Ft 8,80% 100 millió Ft 9,35% 50 millió Fttól 9,95% További részletek a bankfiókokban és a TeleCenteren!