Világgazdaság, 2001. szeptember (33. évfolyam, 168/8183-187/8202. szám)

2001-09-04 / 169. (8184.) szám

___________________________________________ F+KR&­-H ! 2001. SZEPTEMBER 4. VILAGGAZDASAG BELFÖLD A nagyobb cégeket segíti a kisvállalkozói csomag Lassú a határozathozatal Elsősorban a közepes és a nagy cégeket segíti a kormány legújabb, kis- és középvállalkozá­sokat támogató csomagja—vélik a szakértők. Az áfa-visszautalás gyorsítása miatt 5-10 mil­liárd forinttal kevesebb lesz a (többlet)bevétel az idén. Az adótanácsadó szerint az tart so­káig, amíg az APEH a kiutalás előtti ellenőrzéskor meghozza a határozatot a visszafizetés­ről. Előfordul, hogy erre 4-5 hónapot kell várnia az adózónak. MOLNÁR MARI A múlt héten hétpontos átme­neti segélycsomagot jelentett be a gazdasági miniszter. A ha­zai kis- és középvállalkozáso­kat támogató intézkedésekkel kívánja kiküszöbölni a mone­táris politika változása miatt erősödő forint kedvezőtlen ha­tásait. Ennek egyik eleme, hogy a megbízható adósok körében a jelenlegi 45—60 napos visszautalási határidő 10—30 napra csökkenne az idén októ­ber elsejétől. A Pénzügymi­nisztérium az adóhivatal segít­ségével fogja meghatározni, hogy e körbe mely adózók tar­toznak. Az áfa-visszautalás gyorsítása miatt 5-10 milliárd forinttal kevesebb lesz a (többlet)bevétel. A részletek kidolgozására egy hónap áll az érintettek rendelkezésére, első­sorban az exporttevékenységet folytató cégek élhetnek majd e lehetőséggel. Közülük is első­sorban a havi áfabevalló külke­­reskedő cégek számára jelent tehercsökkentést a csomag. A lapunk által megkérdezett szakértők szerint az áfa-vissza­utalás meggyorsítása nem je­lent teherkönnyítést a kisvállal­kozók számára. A csomag ezen pontj­a nem segít a kisebb cégek gazdálkodásán, elsősorban a nagy-, illetve a közepes válla­latok húzhatnak hasznot az in­tézkedésből — amennyiben bekerülnek a “megbízható adós” kategóriába. Ha a jelenlegi 45 napos áfa­­visszautalási határidőt a kor­mány csökkenti, azzal vissza­állítja a korábbi állapotot —­­mondta a Világgazdaságnak Erdős Gabriella, a Price­­waterhouseCoopers adóosztá­lyának vezető üzlettársa. A sza­bályozás ugyanis tavaly janu­ártól változott, s a korábbi 30- ról 45-60 napra növekedett a visszautalás határideje. Az áfa-visszautalás gyorsítá­sa elsősorban az importáfát fi­zető, exportáló nagy- és közép­­vállalkozásokat segíti, hiszen e tevékenységet nem a kis cégek végzik—fejtette ki Nagy Már­ton, az ING Vagyonkezelő elemzője. Hasonlóan vélekedik Erdős Gabriella is, hozzátéve: az adózó akkor járna jobban, ha az adóhivatal határozathozata­lának időtartama gyorsulna fel. Az APEH-nál — főként a nagy adózóknál—sokszor több hónapig húzódik a visszautalást engedélyező határozat megho­zatala. A bevallás benyújtását követően ugyanis az APEH- nak 30 napon belül joga van ki­utalás előtti ellenőrzést kezde­ni. Az APEH általában alapo­san megvizsgálja a kiutaláso­kat, nem elégszik meg a szám­lával, hanem bekéri a szerződé­seket és egyéb dokumentumo­kat, esetleg társszervet von be a vizsgálatba. Az ellenőrzés befejezésére a törvény nem ír elő határidőt, határozatot pedig a vizsgálat lezárását követő 60 napon belül kell meghozni. Akad olyan ügyfél, akinek 4-5 hónapot kell arra várni, hogy engedélyezze a visszautalást a hivatal—mondta az adótanács­­adó. Az APEH-nak a határozat jogerőre emelkedését követő 30 napon belül kell utalnia. Mivel a késedelmes kiutalás miatt a hi­vatalnak késedelmi kamatot kell fizetnie, az APEH a határozat­­hozatal után már időben szokott fizetni — mutatott rá, hozzáté­ve: az elhúzódó kifizetés miatt a cégeknek likviditási problémái lehetnek. Van olyan exporttevé­kenységgel foglalkozó cég, ame­lyik havonta félmillió dollár (kö­rülbelül 139 millió forint) visszautalandó áfára vár. Növekvő bértömegszükséglet (Folytatás az L oldalról) Ez a számadat 50 ezer forin­tos minimálbérrel számolva már 2,4 százalék, 55 ezer forint­nál pedig 5,5 százalék. Kimerültek a tartalékaink— így jellemezte a munkaadók helyzetét Dávid Ferenc szóvi­vő az Országos Munkaügyi Ta­­nács (OMT) bér- és kollektív megállapodások bizottságának tegnapi ülésén. A munkaadói oldal nem tartja kivitelezhető­nek sem a kormány bruttó 50 ezer, sem a szakszervezeti ol­dal bruttó 57 ezer 500 forintos minimálbérre tett javaslatát. Míg a 40 ezer forintos minimál­bér bevezetése a versenyszfé­ra 25 százalékát érintette, addig az 50 ezer forintos a 33 száza­lékát érintené. Álláspontjuk szerint inflációgerjesztő a kor­mány által javasolt 50 ezer fo­rintos minimálbér. Részben emiatt javasolják, hogy a mini­málbér maradjon 40 ezer forint, oly módon, hogy a munkavál­lalói közterhek alól mentesül­jenek a foglalkoztatottak, azo­kat a kormány vállalja át. En­nek kivitelezéséhez a költség­Forrás: GM vetési és az szj­a-törvény módo­sítása is szükséges, de szerin­tük a minimálbérek reálértéke mindenképpen kedvezőbben alakulna, ha javaslatukat elfo­gadják. A kormányoldal ígére­tet tett arra, hogy az OMT jövő hétfői ülésére mérlegeli a mun­kaadói oldal javaslatát. A mun­kavállalói oldal nettó 40—42 ezer forintos minimálbért tart elfogadhatónak. T. T. E. A minimálbér emelése miatt szükséges bérnövelés az ágazatokban (%) (szűkített rendszeres kereset alapján számolva) Minimálbér lehetséges mértéke (Ft) 44 000 46 000 48 000 50 000 52 000 55 000 Mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás 4,0 7,6 10,8 13,6 16,4 20,2 Halászat 3,1 7,1 10,0 12,9 16,5 19,0 Bányászat 3,3 6,8 9,4 12,6 14,2 14,6 Feldolgozóipar 4,6 8,2 11,4 14,2 16,8 19,8 Villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás 5,3 7,6 9,2 11,0 12,1 14,0 Építőipar 3,3 7,5 11,4 14,7 18,4 22,3 Kereskedelem, járműjavítás 3,3 7,5 11,5 14,8 18,4 22,1 Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás 3,5 7,7 11,7 15,3 19,0 23,8 Szállítás, raktározás, posta, távközlés 3,2 6,8 9,7 11,8 14,1 16,4 Pénzügyi tevékenység 3,8 7,7 11,8 14,2 16,0 18,0 Ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás 3,7 7,9 11,8 15,3 18,9 22,7 Oktatás 4,2 8,3 12,5 16,1 18,2 23,3 Egészségügyi, szociális ellátás 3,5 7,6 11,4 13,6 17,1 19,8 Egyéb közösségi, személyi szolgáltatás 4,0 7,7 11,4 14,4 17,5 21,6 Vállalkozási szféra összesen 3,8 7,7 11,3 14,3 17,4 20,7 (Folytatás az 1■ oldalról) Ezt a véleményt osztja Békés is, aki szerint a hiány növeke­désének ellenére is 4 százalék alatt marad a GDP-arányos hi­ány. A folyó mérleg legnagyobb súllyal bíró része, az árumérleg 114 millió eurós hiánnyal zárt, ami 80 millióval kedvezőbb a tavalyinál. Ez elegendő volt arra, hogy az év elejétől halmo­zott deficit — 2001-ben most először—kisebb legyen az elő­ző évinél. Az árumérleg hiánya elsősorban az export teljesít­ménye következtében alakult ilyen jól, júliusban a kivitel 24,6 százalékkal haladta meg a 12 hónappal korábbit. Az im­port is dinamikusan, 19,2 szá­zalékkal nőtt. Az első hét hó­napot tekintve ugyanezen mu­tatók 18,9, illetve 17,3 száza­lékon álltak, ami azt jelenti, to­vábbra is megvan a 1,5 száza­lékos ütemkülönbség­­ a ki­vitel javára. Az áruforgalmi mérleg ada­tai már csak azért is meglepe­tést kelthettek, mert azok fino­man szólva sincsenek össz­hangban az ipari termelés ala­kulásával. Júniusban éves alapon visszaesést mutatott a gazdaság dinamikus bővüléséhez igen erőteljesen hozzájáruló szektor, ami nem magyarázza az utób­bi két hónap 20 százalék körü­li exportnövekedését — hívja fel a figyelmet Kovács György, a DG­ Bank makroelemzője. Igaz, a pénz-, illetve áruforgal­mi alapon készülő statisztikák közötti összhang általában is igen gyenge. A vámstatisztikai (tehát árumozgásokat követő) alapon összeállított külkereske­delmi mérleg egyébként jobban követi az ipari teljesítmény ala­kulását — mondja Kovács. (A külkereskedelmi adatok holnap jelennek meg.) Szintén jól alakult a szolgál­tatások egyenlege, amelyhez az immár hagyományosan jól tel­jesítő turizmuson kívül a nem idegenforgalmi szolgáltatások is hozzájárultak. Az idegenfor­galom mérlege 15 százalékkal mutat nagyobb többletet a tava­lyinál, ezen belül a júliusi tel­jesítmény különösen jól ala­kult. Figyelembe véve a nagy tömegeket megmozgató au­gusztusi események sikerét (Forma-1, Sziget stb.) a mér­leg szufficitje tovább növeked­het. A jövedelmek során nyilván­tartott profitkiáramlás megha­ladja a tavalyit, de ennek mér­téke nem jelentős. A nem adós­ság típusú befektetésekhez kap­csolódó jövedelmek egyenlege 635 milliós hiányt mutat, ami 75 millióval nagyobb a 2000. évinél. A profitrepatriálás mér­sékelt ütemű növekedése szin­tén azt mutatja, hogy a folyó mérlegen nem látszik a globá­lis lassulás hatása — mondja Békés. A fenti tételekből adódó 640 millió eurós folyó fizetési mér­leghiány csaknem 90 százalé­kára fedezetet nyújt a nem adóssággeneráló finanszírozási tételek egyenlege. Ez arra utal, hogy idén a folyó hiány na­gyobb részét fedezheti az or­szág eladósodás nélkül, mint tavaly — mondja Kovács. Au­gusztusban például valószínű­leg tovább javul az arány, hi­szen ez a hónap általában szufficites folyó fizetési mérle­get szokott produkálni. Stabil külső egyensúly­ ­VILÁGGAZDASÁG-GRAFIKA Az áru- és a folyó fizetési mérleg 12 havi egyenlegének alakulása (millió euró) 2000. márt. máj. júl. szept. nov. 2001. márt. máj. júl. jan. jan. Forrás: MNB z­ ÜZLETI NAPILAP LZ Augusztusban kisebb menedzserindex A beszerzési menedzserindex (BMI) augusztusi értéke 52,1, ez 1,2 ponttal alacsonyabb a jú­liusinál, valószínűleg a nyári ne­gatív szezonális hatások ered­ményeként. A Magyar Logisz­tikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) tájékozta­tása szerint az index az idén ja­nuárban 49,5 volt, márciusra 56,8-re emelkedett, június óta folyamatosan, kismértékben csökken. Annak ellenére, hogy az új rendelések indexe emelke­dett az előző hónaphoz képest, a termelési index nem követte ezt a bővülést, a szállítási átfu­tási idő és a vásárolt készletek indexei pedig visszaesést jelez­tek augusztusban. Az MBI részmutatói közü a termelési index augusztusban 51,1 pont volt, ami továbbra is növekedést jelez, ennek üteme azonban jelentősen lassult. A termelési mennyiség a textil- és vegyiparban jelentősen lecsök­kent, az élelmiszer, a fa és a pa­pír ágazatokban nőtt, a többiben nem változott. Az MLBKT közleménye szerint az új rende­lések indexének értéke 57,9 volt augusztusban, a júliusinál öt ponttal magasabb. Ez a tex­tilipar és a nemfém ásványi ter­mékek ágazatának kivételével minden szektorban a rendelési mennyiség növekedését jelzi. A foglalkoztatási index sze­rint augusztusban nem történt változás. Az iparági indexek szerint a textilipar negatív vál­tozásait ellensúlyozta az élelmi­­­szer-ipari foglalkoztatásban történt nagyobb és a nemfém ásványi termékek ágazatában tapasztalt csekélyebb mértékű növekedés. (MTI) Változik a vámtörvény Változik a vámtörvény — amennyiben az Országgyűlés ma megszavazza a kormányja­­vaslatát a pénzügyi tárgyú tör­vények módosításáról. Ha az Országgyűlés elfogadja, a jö­vőben — személyenként és évenként — egy személygép­kocsi hozható be, illetve vihe­tő ki az országból a jelenlegi, családonkénti megkötés he­lyett. A számos változtatás kö­zött módosulna a nem kereske­delmi jellegű áru meghatározá­sa is —derül ki a parlamenthez eljuttatott törvényjavaslatból. Enyhül a szeszes italokkal kap­csolatos szabályozás, kevesebb dohánytermék vihető ki ugyan­akkor. A jelenlegi 100 darab szivarnak éppen a felét hozhat­­ja-viheti személyes, magán­vagy családi használatra az uta­zó. Az egyéb áruk forgalmának szabályozása is változik. A je­lenlegi 5000 forintos értékha­tár 1000 forintra csökken, ám a mostani 10 darab helyett 50 darab forgalmát engedélyezné a törvényjavaslat. Jelenleg nem kereskedelmi forgalomban 50 ezer forintnál nagyobb értékű tárgyat nem hozhatunk be, a tör­vényj­avaslatban 100 ezer forin­tos az új limit. A javaslat sze­rint a nem kereskedelmi jelle­gű vámárukra — a gépjármű­vet, a szeszes italokat, a kávét és a dohány­term­ékeket kivéve — alkalmazott egységes vám­tétel a jelenlegi 10 százalékról 8-ra csökken. A törvényjavas­latot előterjesztő Pénzügymi­nisztérium az európai uniós j­og­­harmonizációval, illetve a ma­gyar devizajogszabályok libe­ralizációjával indokolja a vál­toztatásokat. (VG) Csökkenő ügyhátralék Az elmúlt három és fél évben 20 százalékkal csökkent a fo­lyamatban lévő bírósági ügyek aránya. Az Országos Igazság­szolgáltatási Tanács (OIT) megalakulásakor— 1997 de­cemberében — 206 700 bírósá­gi ügy volt folyamatban, amely az idén június végére 161 200- ra csökkent — derül ki az OIT hivatalának összegzéséből. Kevesebb az egy éven túli pe­rek száma is: 1997 utolsó hó­napjában 48 ezer ügy húzódott egy évnél tovább, és ez 2001 júniusára 39 700-ra mérséklő­dött. Mindezek az adatok azt jelzik, hogy az OIT intézkedé­sei — elsősorban az egy és két éven túli esetek folyamatos fi­gyelemmel kísérése, továbbá a bírák számára kötelezően meg­tartandó éves tárgyalási napok bevezetése­­ eredményre ve­zettek. Az év első felében egyébként 548 300 ügy érkezett összesen a bíróságokra, 3,9 százalékkal kevesebb, mint a múlt év hason­ló időszakában. A peres ügyek száma — kevés híján — 197 ezer volt, akárcsak tavaly az első fél évben. A helyi bírósá­gokra nem egészen 7900 peres gazdasági ügy érkezett. A me­gyei igazságszolgáltató fóru­mokra 1700 gazdasági perben fellebbeztek. Ugyanitt 1400 el­sőfokú gazdasági jogvita in­dult. A múlt év első fél évében re­gisztrált adatokhoz képest 136 százalékkal emelkedett a sza­bálysértési ügyek aránya. Szá­muk elérte a negyvenezret, azaz a szabálysértések bírósági fe­lülvizsgálatának bevezetése nagymértékben növelte a bíró­ságok munkaterheit. Ezen eny­hít majd a nyár elején a bírósá­goknak megígért 4 milliárd fo­rintos költségvetési kiegészí­tésből az az 500-600 millió, ami a szabálysértések elbírálásával kapcsolatos létszámfejlesztést szolgálja. A június végéig befejezett ügyek száma meghaladta az ér­kezetteket: csaknem 567 ezer peres, illetve nem peres esetet zártak le az igazságszolgáltató fórumok. (VG) Vállalati betétakció TeleCenter: 3 000 000, 06 40 200 0601 • www.khb.hu • +1%a meghirdetett 1 havi betéti kamatokhoz képest; • az ajánlat 2001. augusztus 10-től szeptember 30 ig érvényes, kizárólag a 30+1 napos futamidejű, mini­mum 1 millió Ft összegű forint betétekre; • az ezen időszak alatt lekötött, ám később lejáró betétekre a fordulónapot követően az aktuális­­ havi kamatlábak vonatkoznak. A kamatváltoztatás jogát a bank fenntartja. Éves kamatok ( EBKM): 1­10 millió Ft 8,80% 10­­0 millió Ft 9,35% 50 millió Ft­tól 9,95% További részletek a bankfiókokban és a TeleCenteren!

Next