Világgazdaság, 2001. szeptember (33. évfolyam, 168/8183-187/8202. szám)

2001-09-19 / 180. (8195.) szám

2001. SZEPTEMBER 19. Kérdéses a tényleges bérnövekedés Torzító reálkereseti statisztika Január-júliusban 4,4 százalékkal voltak magasabbak a reálkeresetek, mint 2000 hasonló időszakában. A statisztikai torzítások miatt a tényleges bérnövekedés ennél valószínűleg jóval kisebb, az év első hónapjaiban feltehetően nem is haladta meg a tavalyi—meglehetősen ala­csony — mértéket. Év végéig azonban a reálkeresetek növekedése valószínűleg gyorsul. MADÁR ISTVÁN Az év első hét hónapjában a nettó átlagkeresetek 15,1 szá­zalékkal haladták meg az elő­ző év azonos időszakának szint­jét. Eszerint a reálkeresetek 4,4 százalékkal növekedtek. Ez gyakorlatilag megegyezik a ko­rábbi hónapokban megjelent adatokkal, január—júniusban például 4,5 százalékos emelke­dést regisztrált a Központi Sta­tisztikai Hivatal (KSH). A ke­resetek növekedési üteme az idén jóval magasabb, mint ta­valy, amikor 1,4 (adókedvez­mények figyelembevételével 1,9) százalékos volt a bővülés. Az idén eddig megfigyelt 4,4 százalékos emelkedés még nem tartalmazza a személyi jövede­lemadó gyerekkedvezményét, ami a modellszámítások szerint további 1,4 százalékponttal növeli a keresettömeg reálérté­két —mondj­a Lindnerné Eper­jesi Erzsébet, a KSH osztályve­zetője. Mivel a hivatal a mun­kaadók által jelentett keresettö­meg alapján számolhat, nem tudja kiküszöbölni a minimál­bér-emelés, illetve a kettős fog­lalkoztatás, zsebbe fizetés együttes hatásából fakadó tor­zítást, ismerte el az osztályve­zető asszony. Ilyen esetekben a bruttó mi­nimálbér 57 százalékos emelé­sét érzékeli a statisztika, nem pedig a valós keresetnöveke­dést. (A keresetstatisztika pon­tatlansága miatt egyébként a nemzetközi gyakorlatban meg­lehetősen ritka a havonkénti közlés.) A valós reálbér-növe­kedésről valószínűleg ponto­sabb képet ad a Magyar Nem­zeti Bank (MNB) által — egé­szen más módszertannal és más célból készülő — úgynevezett bérinflációs mutató. Ez tulajdonképpen az egy­ségnyi munkaerő árában bekö­vetkezett “tiszta” változást méri, amely kizárólag a ver­senyszektorra vonatkoztatott mérőszám, és számos statiszti­kai szűrésen megy keresztül— tájékoztatott Ferenczi Barna­bás, az MNB konjunktúraelem­zési osztálya vezetője. Ez a mu­tató az első negyedévben 12,5 százalék volt. Amennyiben ezt hasonlítjuk az időszaki inflá­cióhoz, hozzávetőleg 2,2 száza­lékos a reálbér-növekedés, ami megegyezik az MNB tavaly ilyenkor mért értékével. Év vé­géig azonban még további bér­­kifizetések és a vártnál nagyobb dezinfláció is növeli a kimuta­tott reálkereset-növekedést. A nemzetgazdaságban az év első hét hónapjában a bruttó át­lagkereset 97 000 forint volt. A versenyszektorban átlagosan 98 400, a költségvetési szervek­nél 94 100 forintot kerestek a munkavállalók. A KSH létszámadatai alapján január­—júliusban a legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozá­soknál és a közigazgatásban összesen 2,7 millióan álltak al­kalmazásban, 0,8 százalékkal többen, mint egy évvel koráb­ban. A növekedés kizárólag a versenyszektorban következett be, a közigazgatásban kismér­tékben csökkent a foglalkozta­tottak száma. Új fegyver az APEH eszköztárában A nyugtaadás ellenőrzésénél is beveti az APEH a véletlenszám-generátort a jö­vőben — tudtuk meg. A szá­mítógépes programot eddig az adó-visszaigénylésnél és az utólagos ellenőrzésnél hasz­nálták. Segítségével azokat is megvizsgálhatják a revizo­rok, akik eddig elkerülték az adóhivatal figyelmét. MUNKATÁRSUNKTÓL Véletlenszám-generátor se­gíti az adóellenőrök munkáját május óta az ország valamennyi adóigazgatóságán. A számító­­gépes programjs bizonyos ese­tekben véletlenszerűen választ­ja ki azt az adózót, akit ezt kö­vetően az APEH megvizsgál — mondta a Világgazdaságnak Vikárius Gabriella, az APEH kockázatkezelési osztályveze­tője. A kiválasztó rendszernek eddig két modulja készült el, amit az utólagos adóellenőrzé­seknél és a kiutalás előtti vizs­gálatoknál alkalmaznak. Utób­binál minden adó-visszaigény­­lő bizonylatot (áfa, személyi jö­vedelemadó, önrevíziós és pót­ló bevallások, támogatások igénylésénél) górcső alá vesz­nek. Hamarosan elkészül a harma­dik program is, amit a nyugta- és számlaadási kötelezettség teljesítésének ellenőrzésénél használnak maj­d—mondta az osztályvezető. Hangsúlyozta: a program bárkit, bármikor kivá­laszthat, függetlenül attól, hogy az adózó magánszemély, egyé­ni vállalkozó vagy társaság. Összesen 200 esetben “vezet­ték be” június és júliusban ezt a rendszert a hagyományos el­lenőrzések kiegészítéseként, s az eddigi tapasztalatok kedve­zőek — tudtuk meg. Ez év vé­géig várhatóan 500 ilyen ellen­őrzés lesz. Olyan adózókat is vizsgáltak a revizorok, akik ed­dig elkerülték az adóhatóság figyelmét. M.R.M. VILAGGAZDASAG BELFÖLD ÜZLETI NAPILAP Kormányjavaslat: három év, 35 milliárd forint Döntés a címzett támogatásokról A kormány javaslata alapján a következő három évben közel 35 milliárd forintot kaphat címzett támogatásként 43 önkormányzati beruházás. Ebből j­övőre összesen hárommilliárd forintot folyósítanának. Az állami segítséggel mintegy 50 milliárd forint értékű fejlesztést valósíthatnak meg a helyhatóságok. MUNKATÁRSUNKTÓL Jövőre összesen hárommilli­árd forint címzett támogatást javasol a kormány 43 új önkor­mányzati beruházáshoz — is­mertette a kabinet tegnapi ülé­se után Borókai Gábor. A kor­mányszóvivő elmondta: 2003- ban 16,3 milliárd, 2004-ben pedig 14,6 milliárd forintot — tehát összesen csaknem 35 mil­­liárdot — kapnak az érintett helyhatóságok, ha az Ország­­gyűlés elfogadja a kormány ja­­vaslatát. Mint azt a Világgazdaság már megírta, minden eddiginél több, 468 igényt nyújtottak be az önkormányzatok, s összes­ségében 629 milliárd forint ér­tékű beruházást terveztek. La­punk információi szerint koráb­ban a kormány elé kerülő elő­terjesztésben 36 önkormányzat 39 beruházásának támogatása szerepelt. A kormányszóvivő kifejtette: a kabinet által támo­­gatásra javasolt települések, il­letve megyei önkormányzatok listáj­a néhány nap múlva válik nyilvánossá, amikor a minisz­terelnök aláírása után a törvény­­j­avaslatot beterjesztik a parla­mentnek. Borókai Gábor csak néhány helyhatóságot említett meg, többek között Kalocsa, Mohács, Miskolc, Pécs, Móra­­halom, Csurgó, Pilis, Nőtincs, Sopron, Szeged és a fővárosi I. kerületi önkormányzatát. A kormány döntésénél ki­emelt szempont volt, hogy reális-e az igény, s hogy min­den megye legalább egy önkor­mányzata és a főváros legalább egy kerülete részesüljön cím­zett támogatásban. Egy helyha­tóság egy fejlesztéshez kaphat állami forrást, kivéve, ha a be­ruházás európai uniós támoga­tásra is számíthat. Ettől az év­től kezdve az egymilliárd forint feletti, szennyvízelvezetéshez, illetve -tisztításhoz és a térsé­gi szilárdhulladék-lerakókhoz kapcsolódó beruházáshoz is címzett támogatást kell kérni, míg korábban ezekhez alanyi jogon járó céltámogatást lehe­tett igényelni. Az előző években az ellenzék gyakran bírálta a kabinetet, hogy döntően a kormánypárti, illetve független vezetésű ön­­kormányzatokat részesítették előnyben. A kormány viszont hangsúlyozta: szakmai szem­pontokat helyeztek előtérbe. Lapunk információi szerint most is csak három szocialista és egy szabad demokrata veze­tésű önkormányzat szerepel a támogatottak listáján. A pénzügyi szférát nem rázta meg a terrortámadás Figyelem és óvatosság Pánikra nincs ok, figyelemre és óvatosságra azonban szükség van—összegezte Szekeres Imre, az Országgyűlés költségvetési bizottságának elnöke, miként vélekednek a pénzügyi szféra vezetői az amerikai terrortámadás lehetséges nemzetközi következményeiről. MUNKATÁRSUNKTÓL A terrortámadások felerősít­hetik egy már gyengülő ameri­kai gazdaság lanyhulását, és ez mindenképpen hat majd Nyu­­gat-Európára is s azon keresz­tül Magyarországra — fejtette ki Nyers Rezső, a bankszövet­ség főtitkára tegnap az Ország­­gyűlés költségvetési bizottsága előtt. Jelezte: a pénzügyi befekte­tők napjainkban csökkentik várható kockázataikat, a rizi­kósnak ítélt piacokról visszavo­nulnak. Magyarországot nem­egyszer együtt kezelik a feltö­rekvő piacokkal, így nagy kér­dés, hogy milyen mértékű és mélységű lesz a következő he­tek eseményeinek hatása. A Magyar Nemzeti Bank al­­elnöke, Auth Henrik úgy véle­kedett: bár középtávon nem le­het biztonsággal megjósolni az eseményeket, rövid távon az Egyesült Államok gazdaságá­ra, illetve a dollár árfolyamára lehetnek nagyobb hatással a ter­rorcselekmények. Csillapított hatás jelentkezik Nyugat-Euró­­pában, Magyarországon még a nyugat-európainál is kisebbet lehet valószínűsíteni. Törjék Elemér, a Pénzügymi­nisztérium helyettes államtitkára szerint egyelőre mindenfajta for­gatókönyv lehetséges. A köz­ponti költségvetés vonatkozásá­ban azonban nincs szükség sem­milyen rendkívüli intézkedésre. Az újjáépítés jelenthet húzóerőt is az építőipari cégek számára, azonban az is nagy bizonytalan­ságot hordoz magában, hogy a lehetséges ellencsapások hely­színei olajforrások közelében vannak—tette hozzá. O. G. Általános vitára alkalmasnak találta a 2000. évi központi költségvetésről és a társadalombiztosítási alapok tavalyi bü­dzséjéről készült zárszámadást az Országgyűlés számvevőszéki bizottsága tegnap. A zárszámadással kapcsolatban Kovács Ár­pád, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke elmondta, hogy az elkészített anyag javult az elmúlt évekhez képest , hozzátette azonban, hogy teljesen megbízható elszámolást nem biztosít. A költségvetési bizottságban ugyanakkor Bauer Tamás (SZDSZ) “a 2001. évi központi költségvetés és a 2000. évi zárszámadás meghamisításának vizsgálatára” javasolta albi­zottság felállítását. Éles, személyeskedésektől sem mentes vita után az albizottság felállítását a testület 17-12 arányban eluta­sította. Decemberre romlik a külső egyensúly Jelentős idegenforgalmi többlet Az év első hét hónapjában 624 millió euró hiány halmozódott fel a folyó mérlegben. Ez jóval kevesebb, mint a tavalyi idő­arányos deficit, elsősorban az idegenforgalomnak köszönhe­tően. Év végére azonban a költségvetési élénkítés és a profit­hazautalás következtében romlik majd a külső egyensúly — állítják az elemzők, m­­int amin. Júliusban egy hajszállal még az előzetes adatoknál is jobban zárt a folyó fizetési mérleg. A végleges adatok szerint a folyó többlet 191 millió euró, szem­ben a két hete megjelent 175 millióval. A változás elsősor­ban az idegenforgalom során kimutatott nagyobb szufficit­­nek köszönhető. A friss adatok nem változtat­tak a korábbi képen: eszerint júli­usban a várakozásoknál sokkal kedvezőbben alakultak az egyensúlyi viszonyok, ami első­sorban a turizmusnak és a kima­gasló, 24,6 százalékos áruex­port-dinamikának köszönhető. Az első hét hónap halmozott hiánya 624 millió euró, ami 232 millióval kevesebb, mint a ta­valyi időarányos. A fő sorokon eddig rendre kisebb hiány, illetve nagyobb többlet alakult ki, mint 2000- ben, pedig abban az évben is kimagaslóan jó volt a folyó fi­zetési mérleg állapota. Különö­sen az idegenforgalom bő 200 millióval magasabb többlete érdemel említést, de jól teljesít az árumérleg is. Az év második felében meg­induló költségvetési expanzió jelentősen rontja majd a folyó mérleg állapotát — mondják egybehangzóan az elemzők. Tulajdonképpen egyetlen elemző sincs, aki arra számíta­na, hogy az éves hiány jelentő­sen alulmúlná a kétmilliárd eurót, sőt a többség e feletti de­ficitet vár. Augusztusban — szezonális okokból kifolyólag — szinte biztos többlettel zár majd a mérleg, tehát az év utol­só harmadában 2,3-szer akko­ra hiányra számítanak a szak­értők, mint amennyi az első nyolc hónapban felhalmozó­dott. Ilyen mértékű romlást se­gíthet elő az is, ha az év végi rendszeres jelentős profitkivi­tel az idén — ellentétben a ta­valyival —bekövetkezik. M.I. A folyó fizetési mérleg alakulása (millió euró) 2000.1—VII. 2001.1—VII. Az árumérleg egyenlege —1132 —1074 A szolgáltatás egyenlege 1035 1336 A jövedelmek egyenlege —1029 —1156 Viszonzatlan átutalások 271 270 A folyó mérleg egyenlege —856 —624­­A nem adóssággeneráló finanszírozás egyenlege 413 575 Forrás: MNB Devizaadósság helyett forintpapír (Folytatás az 1■ oldalról) Az MNB érvelése a követke­ző: a jegybanknak mintegy 13 milliárd eurónyi devizatartalé­ka van, ez után 3,5 százalékos kamatot kap. Az ÁKK 10 mil­liárd eurónyi államadósságot kezel, ami után mintegy 5,1 szá­zaléknyi kamatfizetési kötele­zettsége keletkezik. Mivel a bank monetáris tanácsa kisebb devizatartalékot lát szükséges­nek, lehetőség lenne mindkét állományt 1,2-1,2 milliárd euróval csökkenteni. A lépés a kapott, illetve a fizetendő kama­tok közti eltérés miatt 19,2 mil­lió eurónyi (jövőre mintegy 5 milliárd forint) veszteségtől való megszabadulást jelentene az állam számára. A Világgazdaság által meg­kérdezett elemzők ugyanakkor a javaslat veszélyeire hívják fel a figyelmet. A biztos, 5 mil­liárd forintnyi nyereség eltör­pül a többletforintkötvény ki­bocsátásának következményei mellett. 2002-ben a belföldi nettó kibocsátás például a ko­rábban szükségesnek tartott 700 milliárd forint helyett 1000 milliárdra emelkedne. A többletállampapír kamatszint­­növelő hatású, azaz az infláció csökkenése jövőre csak korlá­tozott mértékben mutatkozhat majd meg az államkötvény­kamatokon. Amennyiben a miniszterel­nök és az ÁKK megfogadja Járai javaslatát, és a piacok he­lyett a jegybank tartalékából vásárol meg 300 milliárd forint értékű devizát, az aukciós érté­kesítés nagyságrendjét is mó­dosítani kell. Jelenleg havi 200- 300 milliárd forintnyi kötvény kel el havonta az állampapír­aukciókon. A jegybanki javas­lat azonban a jövőre lejáró és forintban megújítandó 3000 milliárd forintnyi állománnyal együtt azonban már 4000 mil­liárd forint összegben kibocsá­tandó kötvényállományt felté­telez. 3 M­EKED • +1% a meghirdetett­­ havi betéti kamatokhoz képest; • az ajánlat 2001. augusztus 10-től szeptember 30-ig érvényes, kizárólag a 30+1 napos futamidejű, mini­mum 1 millió Ft összegű forint betétekre; • az ezen időszak alatt lekötött, ám később lejáró betétekre a fordulónapot követően az aktuális­­ havi kamatlábak vonatkoznak. A kamatváltoztatás jogát a bank fenntartja. Éves kamatok ( EBKM): 1 10 millió Ft 8,80% 10-50 millió Ft 9,35% 50 millió Ft tól 9,95% TeleCenter: 3 ooo ooo, od 40 200 069 • www.khb.hu További részletek a bankfiókokban és a TeleCenteren!

Next