Világgazdaság, 2001. szeptember (33. évfolyam, 168/8183-187/8202. szám)

2001-09-26 / 185. (8200.) szám

12. oldal - VILÁGGAZDASÁG 2001. SZEPTEMBER 26., SZERDA VÁLLALATOK ÉS PIACOK CÉGSOROK High-tech gumi a Pirellitől Milánóban már termel az első, a Pirelli Modular Integrated Robotised System (MIRS) technológiáján alapuló gumiabroncsgyár. Ilyen típu­súból - 500 millió euró ráfordításával - az olasz cég még négyet kí­ván felépíteni (3 éven belül) a világ más-más pontjain: Németország­ban, Nagy-Britanniában, az USA-ban és a Távol-Keleten. A MIRS tel­jesen robotizált, mindössze 350 négyzetméter alapterületű üzem, amelynek éves kapacitása 250 ezer gumiabroncs. A cég azt várja, hogy a kiváló minőségű gumiabroncsok világpiacán a mai 12,2 szá­zalékos részesedése 13 százalék fölé emelkedik, az USA-ban pedig 7-ről 17 százalékra. (VG) Leállás két VW-gyárban Megérzi a személygépkocsik iránti kereslet lanyhulását a Volkswagen, ezért a cég két üzemében is leállítja a gyártást. Az őszi szabadságo­lások idején a Golfokat előállító wolfsburgi és a Passatokat előállító emdeni gyárban egy hétre beszüntetik a termelést. A leállás alatt a tervezettnél 13 200 autóval kevesebbet fognak előállítani, de így leg­alább az év végére kisebb lesz a raktárkészlet. (Handelsblatt) Bajban az indiai hotelek Turisták és üzletemberek egyaránt visszalépnek tervbe vett indiai utazá­saiktól — jelenti a Reuters hírügynökség. A délkelet-ázsiai ország ide­genforgalmának közel 12 százalékát hagyományosan az USA-ból érkezők jelentik. Az indiai szállodaipar jelzése szerint az USA-t ért ter­rortámadást követően a tavalyi 309 ezer látogatónál az idei év végéig jóval kevesebb vendégre számíthatnak. Az ország legnagyobb szál­lodalánca, a 34 városban 54 luxuskategóriájú hotelt működtető Taj­­csoport megfigyelése szerint az Afganisztán elleni támadások lehetősége miatt India is a turisták által veszélyesnek tekintett zónák egyikévé vált. A hotelek legföljebb 75 százalékos kihasználtsággal működnek, és a forgalom visszaesése az üzemeltető társaságok részvényeinek árfolyamára is hatással van. A szeptember 11-i amerikai katasztrófa óta az Indian Hotels 31,5, az East India Hotels 6,43, a Hotel Leelaventure 16,72, az ITC Hotels pedig 18,73 száza­lékot veszített árfolyamából. (Reuters) A­z OMV Szerbiában? VG-ÖSSZEFOGLALÓ Az OMV osztrák kőolaj- és vegy­ipari konszern belgrádi értesülé­sek szerint át akarja venni a szerb Beopetrol vállalat benzinkútháló­zatát. Ám Bécsben az OMV ezzel kapcsolatban csupán annyit kö­zölt, hogy minden érdekli, ami a piac kiterjesztését szolgálja, de a Beopetrolra még nem írtak ki pá­lyázatot — jelenti az MTI. A mintegy 220 egységből álló üzemanyagtöltő állomásból húsz­nál több van Belgrádban, s mint­egy hatvan Koszovóban. A céget a kilencvenes évek elején alapítot­ták a horvát INA olajipari kon­szern benzinkútjainak átvételével. A szerbiai kőolajipari vállala­tok privatizálása küszöbönáll a helyi B-92 szerint. A rádió tud­ni vélte, hogy a Shell is érdeklő­dik, de addig nem fektet be Szer­biában, ameddig érvényes a kő­­olajimport ellenőrzéséről szóló, február óta élő kormányrende­let. Ennek célja egyébként a ben­zin csaknem egy évtizede virágzó feketepiacának megszüntetése volt. Az INA és a Beopetrol egy ideje tárgyal a még nyitott tulaj­donjogi kérdések rendezéséről. K­ínába tart a Jukosz VG ÖSSZEÁLLÍTÁS A Jukosz orosz olajtársaság töb­bek között két vezető kínai cég­gel tárgyal egy új szibériai kőolaj­mező közös feltárásáról. Az orosz—kínai olajkapcsolatokat erősíti a két ország között terve­zett nagyszabású csővezeték­­rendszer is. A krasznojarszki körzetben fekvő jurubcsenyi­­tomszki lelőhely nyersolajkészle­teit 702 millió tonnára becsülik, amely megfelel Kína közel há­roméves összigényének. A Jukosz 50 százalékos része­sedést akar megtartani az ötmilli­­árd dollárra becsült vállalkozás­ban, míg a másik felét egy keleti és egy nyugati olajtársaság kö­zött osztaná meg. A China Petroleum & Chemical Corp., il­letve a China National Petroleum Corp. (CNPC) mellett ezért még két USA-beli, egy európai, vala­mint japán és dél-koreai cégekkel is felvette a kapcsolatot. A Jukosz tárgyalásai csak kez­deti szakaszban tartanak, ám Kí­na és Oroszország olajkapcsola­tai minden jel szerint erősödnek. A két ország szeptember elején már előzetesen megállapodott egy 2400 kilométeres olajvezeték építéséről, amely 2003-ban indul­na és 2005-ben fejeződne be. A vezeték várhatóan a kelet-szibé­riai Angarszkból indul, s az észak-kínai Harbin közelében csatlakozik a kínai belső vezeték­­rendszerhez. Kezdetben évi 20 millió tonna (napi 400 ezer bar­rel), 2010-2030 között pedig már évi 30 millió tonna nyers­olajat szállíthat - jelentette a Bloomberg. A legalább 1,7 milli­árd dolláros beruházás részleteit a jövő nyárig egyeztetik. Bizonyított olaj- és gázkészletek (2000 végén Mrd barrel olaj egyenértékben) Egyelőre nem épít le az Airbus Most jön a légi háttéripar feketelevese Egyelőre vegyesen reagálnak a légitársaságok mélyrepülésére a légi közlekedés háttériparában működő cégek. Az Airbus még tartja idei terveit, a Honeywell azonban újabb elbocsátást jelen­tett be. Közben a német Lufthan­sa általános jegyáremelésre ösz­tönzi a szakmát, az Alitalia pedig több ezer emberétől készül meg­válni. MESTER NÁNDOR Az Airbus Industrie egyelőre nem készül jelentősebb elbocsátásra. John Leahy, a cég pénzügyi igazga­tója a Reuters Televisionban közöl­te: nem igazolódik be, amit a ve­­télytárs Boeing Co. mondott, mi­szerint az európai repülőgépgyár­tónak is több ezer embert kell utcá­ra tennie. Előzőleg az amerikai óri­áscég bejelentette, hogy alkalma­zottainak egyharmadától, 30 ezer embertől válik meg. A Boeing elnök-vezérigazgatója szerint vállalata nyereséges marad, dacára forgalma nagy csökkenésé­nek a légitársaságok visszamon­dott rendelései miatt. Phil Condit közölte: a vállalat profitál abból, hogy a terrorizmus elleni harc a hadi kiadások növe­lésével jár. A múlt évben már csökkent a Boeing tiszta nye­resége, az 1999. évi 2,3 milliárd dollár­ról 2,128 milliárdra. Leahy szerint azért van nagyobb mozgásterük, mert még nem vették fel azt a pluszmunkaerőt, amit az eredetileg tervezett termelésbőví­téshez szántak. Korábban évi 300- 320 darabról 400-450-re növelték a repülőgép-gyártási előirányzatot. A vezető most úgy látja, hogy az idei végső szám 320—330 között lesz. A légi közlekedés háttériparában mű­ködő amerikai Ho­neywell Internatio­nal viszont bejelen­tette, hogy még az idén további négy­ezer állást megszün­tet a korábban előre jelzett 12 ezren felül. A teljes leépí­tés a munkaerő 13 százalékát teszi ki — közölte szóvivője. A vállalat a har­madik negyedévre Forrás: cégadatok 900 millió és 1 milliárd dollár közöt­ti összeget számol el egyszeri teher­ként a munkahelyek megszünteté­sének és telephelyek bezárásának költsége miatt. Egy héttel az ameri­kai terrortámadások után jelentette be a 12 ezer állás megszüntetését. A vállalat világszerte bezár 51 gyártó­helyet is - mondta Lawrence Bossidy vezérigazgató egy elemzői értekezleten New Yorkban. A Honeywellt már eléggé meg­rázta a General Electrickel tervezett egyesülés meghiúsulása is — az EU versenyfelügyelete elutasította az egyesülést­­, és most nagyon érzi a légitársaságok keresletének vissza­esését is — mondta a vezérigazgató. Ám reméli, hogy a polgári légi köz­lekedéssel kapcsolatos bevételki­esésért kárpótolni fogják a céget a nagyobb katonai megrendelések. Elemzők szerint a légi közleke­dés háttériparában csak ezután jön a feketeleves. Előbb-utóbb az Airbus is kénytelen lesz mérsékelni mostani, 44 ezres létszámát. A Rolls-Royce-ot is érzékenyen érinti a mélyrepülésben lévő légi közlekedés, noha vezetői egyelőre elutasítják ezt a vélekedést. A cég­csoport napokban kiadott közlemé­nye szerint az összes bevétel 54 százaléka származik a légitársasá­gok gépeihez szállított repülőgép­motorok gyártásából. A társaság egyébként már tavaly augusztus­ban költségcsökkentési programba fogott, továbbá szélesítette azon partnervállalatok körét, amelyekkel megoszthatja a kockázatokat. A második fél évben akár 16 százalékkal is eshet az utasforgalom a terrorakciók nyomán kialakult helyzetben - hangzott el a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) budapesti kon­ferenciáján. Az ügyvezető lengyel pénzügymi­niszter a kormány nevében 1 milliárd dolláros, egy hónapra szóló biztosítási garanciát adott a LOT-nak. A bécsi kormány kedden vállalt hasonló garanciát, így az osztrák légitársasá­gok is tovább repülhetnek. Az olasz Alitalia ked­den 2500 fő elbocsátását jelentette be, ez az összlétszám tíz százaléka. A Lufthansa pótlék bevezetésére szólította föl európai versenytár­sait, és fegyveres őröket ültet gépeire. RtPI­LŐ£ÉP-HAJTÓM­ÍVEKET GYÁRTÓ CÉGEK ÁRBEVÉTELE (MILLIÓ DOLLÁR) 1998 1999 2000 GE Aircraft Engines 10,294 10,730 10,779 Pratt & Whitney 7,876 7,674 7,361 Rolls-Royce n. a. 6,151 7,811 Megvehető a Galileo-csoport MRÁZ DÁNIEL Az Európai Bizottság jóváhagyta az utazási helyfoglaló rendszert üzemeltető Galileo-csoport 2,9 milliárd dollárért való megvásárlá­sát. A határozat értelmében az unió területén nem sérül a verseny azzal, hogy az Egyesült Államok­ban bejegyzett, az Avis autóköl­csönzőt is birtokló Cendant-cso­­port tulajdonába kerül az ugyan­csak amerikai illetőségű társaság. Bár fölvetődött, hogy Brüsszel a beleegyezés feltételéül szabja, hogy a Galileo-rendszerben nem élvezhet kiváltságokat az Avis szolgáltatása. A piacvizsgálat so­rán azonban kiderült, hogy a Cendant nem tudna érdemben diszkriminatív lépéseket tenni, ugyanis az unió területén az autó­bérlések kevesebb mint 30 száza­lékát bonyolítja a hálózat. A döntés jelentőségét jelzi, hogy ez az első bizottsági jóváha­gyás nagyobb amerikai illetőségű vállalati fúziók esetén a General Electric és a Honeywell 43 milliárd dolláros meghiúsított ügylete óta. A Cendant—Galileo megállapodás jelenleg arra vár, hogy az amerikai hatóságok is áldásukat adják. Az utazási irodák részére glo­bális számítógépes értékesítési szolgáltatásokat nyújtó rendsze­rek piacán az Amerikában Apollo-, máshol Galileo-rendszert üzemel­tető Galileo International mellett a francia—spanyol­­német légitársaság­ok tulajdonában lé­vő Amadeus és az amerikai illetősé­gű Sabre Holdings és a Worldspan szá­mít meghatározó szereplőnek. Árbe­vételük átlagban mintegy 90 százalék Forrás: a cég honlapja ha repülőjegy-értékesítésből, a fennmaradó rész főleg szállodai helyfoglalásból és autókölcsön­zésből ered. A BASILEO SZOLGÁLTATÁSAI 115 Elérhető légitársaságok 540 Elérhető szállodák 44 000 Elérhető autókölcsönzők 41 Évente lefolytatott tranzakciók száma 350 millió Magyarországon a Galileo-rendszer az eladások alapján 58 százalékos piaci részesedéssel bír - tájékoztatta a Világgazdaságot Fóner Károly, a Galileo Hungary Kft. ügyvezetője. A magyar egy­ség a Malév 100 százalékos tulajdonában áll, a Galileo Internationalhez csak szerződéses kap­csolatok kötik. Az ügyvezető tudomása szerint az új tulajdonos Cendant részéről nem várhatóak a magyar piacot érintő, jelentős változtatások. Szoftverpánik Indiában VG-ÖSSZEFOGLALÓ Az indiai szoftverfejlesztés egén már az Egyesült Államokat ért ter­rortámadás előtt is gyülekeztek a felhők, most viszont különösen nehéz helyzetbe kerültek a szub­kontinens cégei. Az iparág a keres­lettől függ, amely az utóbbi hetek­ben erősen megcsappant - mutat rá a Financial Times. Ráadásul a megszigorított vízumeljárások és az utazási iparág általános vissza­esése miatt sokkal kevesebb ame­rikai üzletember jut el Indiába. A szoftverfejlesztő társaságokat tö­mörítő helyi szövetség attól tart, hogy a kiszervezési programokban gondolkodó amerikai vállalatok most bizonytalanná válnak. India eddigi nagy előnye az volt, hogy a számítástechnikai fejleszté­seknek kedvező off-shore lehetősé­get nyújtott. A programozók mun­kabére 20-30 százalékkal kisebb, mint a tengerentúlon, képzettségük viszont megfelelő. A szektor kedve­zőtlen kilátásai és az ország földraj­zi közelsége Afganisztánhoz azon­ban most veszélybe sodorhatja In­dia egyetlen globálisan is verseny­­képes ágazatát. Szakértők szerint egyedül az olyan nagyobb projek­tek vannak teljes biztonságban, me­lyek adott határidőre való elvégzése a megrendelőnek létfontosságú. Magyar mobilpiac számokban VGT ÖSSZEFOGLALÓ Átlépte a négymilliós határt a ma­gyar digitális mobiltelefon-előfi­zetők száma augusztusban — de­rül ki a Hírközlési Főfelügyelet most közzétett adataiból. Míg a nyár közepén — júliusban — az országban 39 százalékos volt a GSM rendszerű mobilok lakos­ságra vetített elterjedtségi aránya, augusztusban összesen 4 millió 84 ezer előfizetővel rendelkezett a három társaság. Egy évvel korábban az elterjedt­ségi mutató 23,6 százalékos volt. Augusztusban az emelkedés július­hoz képest 2,6 százalékos, tavaly év végéhez képest 36 százalékos volt. A magyar piacot — az előfizetők számát tekintve — továbbra is a Westel Mobil Rt. vezeti. A második Pannon GSM Rt. piaci részesedése február óta alig változik, az akkori 40 százalékról összesen 3 tized szá­zalékot emelkedett. A Vodafone márkanév alatt szolgáltató VRAM Rt. a februári 6,2 százalékról au­gusztus végére 7,7-re emelte része­sedését, a westelesek aránya ugyan­ezen időszak alatt 53,8 százalékról 52 százalékra csökkent. A hálóza­tokból kimenő és bejövő beszéd­percek összesítésében a Westel Mo­bil 50,05, a Pannon GSM 41,63, a Vodafone 8,32 százalékot képvisel. A hálózatból kimenő és a hálózatba bejövő beszédpercek összegének megoszlása (SZázalék) Vodafone 8,32 VILÁGGAZDASÁG-GRAFIKA Forrás: Hír V­isszavonhat a Telecom Italia VG-ÖSSZEFOGLALÓ A­­közelmúltban erősen eladó­sodott Telecom Italia (TI) a be­fektetők nyomása alatt kénysze­rül új stratégiával előállni. Felte­vések szerint ez — a jogi akadá­lyok ellenére is — az osztrák, szerb és török társaságokban szerzett részesedések eladásával járhat. Az Olivetti anyaholdinggal együtt a TI adósságállománya összesen 42 milliárd eurót tesz ki. Az ennek kezeléséről szóló új stratégiát várhatóan jövő csü­törtökön ismerteti a társaság egyik fő részvényese, a Pirelli­­elnök, Marco Tronchetti Pro­­vera. Bár részletek még nem is­mertek, a vezetés korábban már több alkalommal az alaptevé­kenységre koncentrálást szor­galmazta, így feltételezések sze­rint eladásra kerülhet a TI Turkcell török mobilszolgáltató­ban és a Telecom Serbiában lévő részesedése. A Der Standard osztrák lap beszámolója szerint vevőt keres­hetnek a jövőben továbbá az Aranyoldalakat kiadó Seat- Pagine-Gialléra, a nemrég meg­vásárolt La7 tévétársaságra és a Telekom Austriára (TA) is. A bécsi és New York-i tőzs­dén jegyzett TA-ban az olasz vál­lalat 29,8 százaléknyi részese­dést szerzett, amelynek során a 47,8 százalékot birtokló oszt­rák állami vagyonügynökség­gel (ÖIAG) 2008-ig szóló szin­dikátusi szerződést kötött, szak­értők szerint ebben a szoká­sosnál több jogot biztosított az állami cégnek. Eközben a TI mobil-leányvállalata, a TIM 25 százalék plusz egy részvénynek megfelelő részesedést szerzett a TA érdekeltségébe tarto­zó Mobilkom (Al) mobilszol­gáltatóban. A TI osztrák befek­tetése így összességében meg­haladta a 35,6 milliárd schil­­linget. Szakértők latolgatása szerint a távközlési szektor gyors piaci értékvesztése következtében a fenti részesedések csak számot­tevő veszteséggel adhatók el je­lenleg. Az ÖIAG-gal való meg­egyezést ugyanakkor nehezíte­né, hogy a vagyonügynökség számára tiltja a törvény az eladott részesedés visszavásárlá­sát. A könnyen pénzzé tehető osztrák mobilszolgáltató eladása pedig magas jövedelmezősége miatt valószínűtlen.

Next