Világgazdaság, 2001. szeptember (33. évfolyam, 168/8183-187/8202. szám)
2001-09-26 / 185. (8200.) szám
12. oldal - VILÁGGAZDASÁG 2001. SZEPTEMBER 26., SZERDA VÁLLALATOK ÉS PIACOK CÉGSOROK High-tech gumi a Pirellitől Milánóban már termel az első, a Pirelli Modular Integrated Robotised System (MIRS) technológiáján alapuló gumiabroncsgyár. Ilyen típusúból - 500 millió euró ráfordításával - az olasz cég még négyet kíván felépíteni (3 éven belül) a világ más-más pontjain: Németországban, Nagy-Britanniában, az USA-ban és a Távol-Keleten. A MIRS teljesen robotizált, mindössze 350 négyzetméter alapterületű üzem, amelynek éves kapacitása 250 ezer gumiabroncs. A cég azt várja, hogy a kiváló minőségű gumiabroncsok világpiacán a mai 12,2 százalékos részesedése 13 százalék fölé emelkedik, az USA-ban pedig 7-ről 17 százalékra. (VG) Leállás két VW-gyárban Megérzi a személygépkocsik iránti kereslet lanyhulását a Volkswagen, ezért a cég két üzemében is leállítja a gyártást. Az őszi szabadságolások idején a Golfokat előállító wolfsburgi és a Passatokat előállító emdeni gyárban egy hétre beszüntetik a termelést. A leállás alatt a tervezettnél 13 200 autóval kevesebbet fognak előállítani, de így legalább az év végére kisebb lesz a raktárkészlet. (Handelsblatt) Bajban az indiai hotelek Turisták és üzletemberek egyaránt visszalépnek tervbe vett indiai utazásaiktól — jelenti a Reuters hírügynökség. A délkelet-ázsiai ország idegenforgalmának közel 12 százalékát hagyományosan az USA-ból érkezők jelentik. Az indiai szállodaipar jelzése szerint az USA-t ért terrortámadást követően a tavalyi 309 ezer látogatónál az idei év végéig jóval kevesebb vendégre számíthatnak. Az ország legnagyobb szállodalánca, a 34 városban 54 luxuskategóriájú hotelt működtető Tajcsoport megfigyelése szerint az Afganisztán elleni támadások lehetősége miatt India is a turisták által veszélyesnek tekintett zónák egyikévé vált. A hotelek legföljebb 75 százalékos kihasználtsággal működnek, és a forgalom visszaesése az üzemeltető társaságok részvényeinek árfolyamára is hatással van. A szeptember 11-i amerikai katasztrófa óta az Indian Hotels 31,5, az East India Hotels 6,43, a Hotel Leelaventure 16,72, az ITC Hotels pedig 18,73 százalékot veszített árfolyamából. (Reuters) Az OMV Szerbiában? VG-ÖSSZEFOGLALÓ Az OMV osztrák kőolaj- és vegyipari konszern belgrádi értesülések szerint át akarja venni a szerb Beopetrol vállalat benzinkúthálózatát. Ám Bécsben az OMV ezzel kapcsolatban csupán annyit közölt, hogy minden érdekli, ami a piac kiterjesztését szolgálja, de a Beopetrolra még nem írtak ki pályázatot — jelenti az MTI. A mintegy 220 egységből álló üzemanyagtöltő állomásból húsznál több van Belgrádban, s mintegy hatvan Koszovóban. A céget a kilencvenes évek elején alapították a horvát INA olajipari konszern benzinkútjainak átvételével. A szerbiai kőolajipari vállalatok privatizálása küszöbönáll a helyi B-92 szerint. A rádió tudni vélte, hogy a Shell is érdeklődik, de addig nem fektet be Szerbiában, ameddig érvényes a kőolajimport ellenőrzéséről szóló, február óta élő kormányrendelet. Ennek célja egyébként a benzin csaknem egy évtizede virágzó feketepiacának megszüntetése volt. Az INA és a Beopetrol egy ideje tárgyal a még nyitott tulajdonjogi kérdések rendezéséről. Kínába tart a Jukosz VG ÖSSZEÁLLÍTÁS A Jukosz orosz olajtársaság többek között két vezető kínai céggel tárgyal egy új szibériai kőolajmező közös feltárásáról. Az orosz—kínai olajkapcsolatokat erősíti a két ország között tervezett nagyszabású csővezetékrendszer is. A krasznojarszki körzetben fekvő jurubcsenyitomszki lelőhely nyersolajkészleteit 702 millió tonnára becsülik, amely megfelel Kína közel hároméves összigényének. A Jukosz 50 százalékos részesedést akar megtartani az ötmilliárd dollárra becsült vállalkozásban, míg a másik felét egy keleti és egy nyugati olajtársaság között osztaná meg. A China Petroleum & Chemical Corp., illetve a China National Petroleum Corp. (CNPC) mellett ezért még két USA-beli, egy európai, valamint japán és dél-koreai cégekkel is felvette a kapcsolatot. A Jukosz tárgyalásai csak kezdeti szakaszban tartanak, ám Kína és Oroszország olajkapcsolatai minden jel szerint erősödnek. A két ország szeptember elején már előzetesen megállapodott egy 2400 kilométeres olajvezeték építéséről, amely 2003-ban indulna és 2005-ben fejeződne be. A vezeték várhatóan a kelet-szibériai Angarszkból indul, s az észak-kínai Harbin közelében csatlakozik a kínai belső vezetékrendszerhez. Kezdetben évi 20 millió tonna (napi 400 ezer barrel), 2010-2030 között pedig már évi 30 millió tonna nyersolajat szállíthat - jelentette a Bloomberg. A legalább 1,7 milliárd dolláros beruházás részleteit a jövő nyárig egyeztetik. Bizonyított olaj- és gázkészletek (2000 végén Mrd barrel olaj egyenértékben) Egyelőre nem épít le az Airbus Most jön a légi háttéripar feketelevese Egyelőre vegyesen reagálnak a légitársaságok mélyrepülésére a légi közlekedés háttériparában működő cégek. Az Airbus még tartja idei terveit, a Honeywell azonban újabb elbocsátást jelentett be. Közben a német Lufthansa általános jegyáremelésre ösztönzi a szakmát, az Alitalia pedig több ezer emberétől készül megválni. MESTER NÁNDOR Az Airbus Industrie egyelőre nem készül jelentősebb elbocsátásra. John Leahy, a cég pénzügyi igazgatója a Reuters Televisionban közölte: nem igazolódik be, amit a vetélytárs Boeing Co. mondott, miszerint az európai repülőgépgyártónak is több ezer embert kell utcára tennie. Előzőleg az amerikai óriáscég bejelentette, hogy alkalmazottainak egyharmadától, 30 ezer embertől válik meg. A Boeing elnök-vezérigazgatója szerint vállalata nyereséges marad, dacára forgalma nagy csökkenésének a légitársaságok visszamondott rendelései miatt. Phil Condit közölte: a vállalat profitál abból, hogy a terrorizmus elleni harc a hadi kiadások növelésével jár. A múlt évben már csökkent a Boeing tiszta nyeresége, az 1999. évi 2,3 milliárd dollárról 2,128 milliárdra. Leahy szerint azért van nagyobb mozgásterük, mert még nem vették fel azt a pluszmunkaerőt, amit az eredetileg tervezett termelésbővítéshez szántak. Korábban évi 300- 320 darabról 400-450-re növelték a repülőgép-gyártási előirányzatot. A vezető most úgy látja, hogy az idei végső szám 320—330 között lesz. A légi közlekedés háttériparában működő amerikai Honeywell International viszont bejelentette, hogy még az idén további négyezer állást megszüntet a korábban előre jelzett 12 ezren felül. A teljes leépítés a munkaerő 13 százalékát teszi ki — közölte szóvivője. A vállalat a harmadik negyedévre Forrás: cégadatok 900 millió és 1 milliárd dollár közötti összeget számol el egyszeri teherként a munkahelyek megszüntetésének és telephelyek bezárásának költsége miatt. Egy héttel az amerikai terrortámadások után jelentette be a 12 ezer állás megszüntetését. A vállalat világszerte bezár 51 gyártóhelyet is - mondta Lawrence Bossidy vezérigazgató egy elemzői értekezleten New Yorkban. A Honeywellt már eléggé megrázta a General Electrickel tervezett egyesülés meghiúsulása is — az EU versenyfelügyelete elutasította az egyesülést, és most nagyon érzi a légitársaságok keresletének visszaesését is — mondta a vezérigazgató. Ám reméli, hogy a polgári légi közlekedéssel kapcsolatos bevételkiesésért kárpótolni fogják a céget a nagyobb katonai megrendelések. Elemzők szerint a légi közlekedés háttériparában csak ezután jön a feketeleves. Előbb-utóbb az Airbus is kénytelen lesz mérsékelni mostani, 44 ezres létszámát. A Rolls-Royce-ot is érzékenyen érinti a mélyrepülésben lévő légi közlekedés, noha vezetői egyelőre elutasítják ezt a vélekedést. A cégcsoport napokban kiadott közleménye szerint az összes bevétel 54 százaléka származik a légitársaságok gépeihez szállított repülőgépmotorok gyártásából. A társaság egyébként már tavaly augusztusban költségcsökkentési programba fogott, továbbá szélesítette azon partnervállalatok körét, amelyekkel megoszthatja a kockázatokat. A második fél évben akár 16 százalékkal is eshet az utasforgalom a terrorakciók nyomán kialakult helyzetben - hangzott el a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) budapesti konferenciáján. Az ügyvezető lengyel pénzügyminiszter a kormány nevében 1 milliárd dolláros, egy hónapra szóló biztosítási garanciát adott a LOT-nak. A bécsi kormány kedden vállalt hasonló garanciát, így az osztrák légitársaságok is tovább repülhetnek. Az olasz Alitalia kedden 2500 fő elbocsátását jelentette be, ez az összlétszám tíz százaléka. A Lufthansa pótlék bevezetésére szólította föl európai versenytársait, és fegyveres őröket ültet gépeire. RtPILŐ£ÉP-HAJTÓMÍVEKET GYÁRTÓ CÉGEK ÁRBEVÉTELE (MILLIÓ DOLLÁR) 1998 1999 2000 GE Aircraft Engines 10,294 10,730 10,779 Pratt & Whitney 7,876 7,674 7,361 Rolls-Royce n. a. 6,151 7,811 Megvehető a Galileo-csoport MRÁZ DÁNIEL Az Európai Bizottság jóváhagyta az utazási helyfoglaló rendszert üzemeltető Galileo-csoport 2,9 milliárd dollárért való megvásárlását. A határozat értelmében az unió területén nem sérül a verseny azzal, hogy az Egyesült Államokban bejegyzett, az Avis autókölcsönzőt is birtokló Cendant-csoport tulajdonába kerül az ugyancsak amerikai illetőségű társaság. Bár fölvetődött, hogy Brüsszel a beleegyezés feltételéül szabja, hogy a Galileo-rendszerben nem élvezhet kiváltságokat az Avis szolgáltatása. A piacvizsgálat során azonban kiderült, hogy a Cendant nem tudna érdemben diszkriminatív lépéseket tenni, ugyanis az unió területén az autóbérlések kevesebb mint 30 százalékát bonyolítja a hálózat. A döntés jelentőségét jelzi, hogy ez az első bizottsági jóváhagyás nagyobb amerikai illetőségű vállalati fúziók esetén a General Electric és a Honeywell 43 milliárd dolláros meghiúsított ügylete óta. A Cendant—Galileo megállapodás jelenleg arra vár, hogy az amerikai hatóságok is áldásukat adják. Az utazási irodák részére globális számítógépes értékesítési szolgáltatásokat nyújtó rendszerek piacán az Amerikában Apollo-, máshol Galileo-rendszert üzemeltető Galileo International mellett a francia—spanyolnémet légitársaságok tulajdonában lévő Amadeus és az amerikai illetőségű Sabre Holdings és a Worldspan számít meghatározó szereplőnek. Árbevételük átlagban mintegy 90 százalék Forrás: a cég honlapja ha repülőjegy-értékesítésből, a fennmaradó rész főleg szállodai helyfoglalásból és autókölcsönzésből ered. A BASILEO SZOLGÁLTATÁSAI 115 Elérhető légitársaságok 540 Elérhető szállodák 44 000 Elérhető autókölcsönzők 41 Évente lefolytatott tranzakciók száma 350 millió Magyarországon a Galileo-rendszer az eladások alapján 58 százalékos piaci részesedéssel bír - tájékoztatta a Világgazdaságot Fóner Károly, a Galileo Hungary Kft. ügyvezetője. A magyar egység a Malév 100 százalékos tulajdonában áll, a Galileo Internationalhez csak szerződéses kapcsolatok kötik. Az ügyvezető tudomása szerint az új tulajdonos Cendant részéről nem várhatóak a magyar piacot érintő, jelentős változtatások. Szoftverpánik Indiában VG-ÖSSZEFOGLALÓ Az indiai szoftverfejlesztés egén már az Egyesült Államokat ért terrortámadás előtt is gyülekeztek a felhők, most viszont különösen nehéz helyzetbe kerültek a szubkontinens cégei. Az iparág a kereslettől függ, amely az utóbbi hetekben erősen megcsappant - mutat rá a Financial Times. Ráadásul a megszigorított vízumeljárások és az utazási iparág általános visszaesése miatt sokkal kevesebb amerikai üzletember jut el Indiába. A szoftverfejlesztő társaságokat tömörítő helyi szövetség attól tart, hogy a kiszervezési programokban gondolkodó amerikai vállalatok most bizonytalanná válnak. India eddigi nagy előnye az volt, hogy a számítástechnikai fejlesztéseknek kedvező off-shore lehetőséget nyújtott. A programozók munkabére 20-30 százalékkal kisebb, mint a tengerentúlon, képzettségük viszont megfelelő. A szektor kedvezőtlen kilátásai és az ország földrajzi közelsége Afganisztánhoz azonban most veszélybe sodorhatja India egyetlen globálisan is versenyképes ágazatát. Szakértők szerint egyedül az olyan nagyobb projektek vannak teljes biztonságban, melyek adott határidőre való elvégzése a megrendelőnek létfontosságú. Magyar mobilpiac számokban VGT ÖSSZEFOGLALÓ Átlépte a négymilliós határt a magyar digitális mobiltelefon-előfizetők száma augusztusban — derül ki a Hírközlési Főfelügyelet most közzétett adataiból. Míg a nyár közepén — júliusban — az országban 39 százalékos volt a GSM rendszerű mobilok lakosságra vetített elterjedtségi aránya, augusztusban összesen 4 millió 84 ezer előfizetővel rendelkezett a három társaság. Egy évvel korábban az elterjedtségi mutató 23,6 százalékos volt. Augusztusban az emelkedés júliushoz képest 2,6 százalékos, tavaly év végéhez képest 36 százalékos volt. A magyar piacot — az előfizetők számát tekintve — továbbra is a Westel Mobil Rt. vezeti. A második Pannon GSM Rt. piaci részesedése február óta alig változik, az akkori 40 százalékról összesen 3 tized százalékot emelkedett. A Vodafone márkanév alatt szolgáltató VRAM Rt. a februári 6,2 százalékról augusztus végére 7,7-re emelte részesedését, a westelesek aránya ugyanezen időszak alatt 53,8 százalékról 52 százalékra csökkent. A hálózatokból kimenő és bejövő beszédpercek összesítésében a Westel Mobil 50,05, a Pannon GSM 41,63, a Vodafone 8,32 százalékot képvisel. A hálózatból kimenő és a hálózatba bejövő beszédpercek összegének megoszlása (SZázalék) Vodafone 8,32 VILÁGGAZDASÁG-GRAFIKA Forrás: Hír Visszavonhat a Telecom Italia VG-ÖSSZEFOGLALÓ Aközelmúltban erősen eladósodott Telecom Italia (TI) a befektetők nyomása alatt kényszerül új stratégiával előállni. Feltevések szerint ez — a jogi akadályok ellenére is — az osztrák, szerb és török társaságokban szerzett részesedések eladásával járhat. Az Olivetti anyaholdinggal együtt a TI adósságállománya összesen 42 milliárd eurót tesz ki. Az ennek kezeléséről szóló új stratégiát várhatóan jövő csütörtökön ismerteti a társaság egyik fő részvényese, a Pirellielnök, Marco Tronchetti Provera. Bár részletek még nem ismertek, a vezetés korábban már több alkalommal az alaptevékenységre koncentrálást szorgalmazta, így feltételezések szerint eladásra kerülhet a TI Turkcell török mobilszolgáltatóban és a Telecom Serbiában lévő részesedése. A Der Standard osztrák lap beszámolója szerint vevőt kereshetnek a jövőben továbbá az Aranyoldalakat kiadó Seat- Pagine-Gialléra, a nemrég megvásárolt La7 tévétársaságra és a Telekom Austriára (TA) is. A bécsi és New York-i tőzsdén jegyzett TA-ban az olasz vállalat 29,8 százaléknyi részesedést szerzett, amelynek során a 47,8 százalékot birtokló osztrák állami vagyonügynökséggel (ÖIAG) 2008-ig szóló szindikátusi szerződést kötött, szakértők szerint ebben a szokásosnál több jogot biztosított az állami cégnek. Eközben a TI mobil-leányvállalata, a TIM 25 százalék plusz egy részvénynek megfelelő részesedést szerzett a TA érdekeltségébe tartozó Mobilkom (Al) mobilszolgáltatóban. A TI osztrák befektetése így összességében meghaladta a 35,6 milliárd schillinget. Szakértők latolgatása szerint a távközlési szektor gyors piaci értékvesztése következtében a fenti részesedések csak számottevő veszteséggel adhatók el jelenleg. Az ÖIAG-gal való megegyezést ugyanakkor nehezítené, hogy a vagyonügynökség számára tiltja a törvény az eladott részesedés visszavásárlását. A könnyen pénzzé tehető osztrák mobilszolgáltató eladása pedig magas jövedelmezősége miatt valószínűtlen.