Világgazdaság, 2002. május (34. évfolyam, 84/8345-104/8365. szám)
2002-05-06 / 86. (8347.) szám
12. oldal - VILÁGGAZDASÁG 2002. MÁJUS 6., HÉTFŐ VÁLLALATOK ÉS PIACOK Bő nyolcszázezer PC „Zsírmentes” lesz az Unilever a hazai vállalkozóknál Magyarországon is átalakult a márkaportfólió A brit-holland tulajdonú Unilever élelmiszer-ipari és háztartás-vegyipari vállalat további profiltisztítást hajt végre, ezúttal olaj- és zsiradéküzletágától válik meg. Magyarországi érdekeltsége nem állít elő ilyen termékeket, a hazai édesipar azonban szinte teljes egészében a most eladásra kínált csoporttól veszi a szükséges készítményeket. KVASSINGER KLÁRA Az Unilever eladja olaj- és zsiradéktermék-üzletágát, a holland Loders Croklaan Groupot. Az elsősorban az édes- és sütőiparnak főként növényi zsiradékot szállító cégre a Reuters szerint az amerikai Cargill, a svéd Karlshamns és a dán Aarhus Olifabrik is pályázik. A Croklaan két legnagyobb gyára a hollandiai Wormerveerben, illetve Chicagóban van, de két kisebb üzemet is működtet Torontóban és Kairóban. „Az üzletág értékesítése nem érinti az Unilever magyarországi tevékenységét, mert nálunk e termékeket nem gyártják” - tájékoztatta a Világgazdaságot az Unilever Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok igazgatója. Boródi Attila elmondta, hogy speciális termékekről és gyártási technológiáról van szó, amilyet csak néhány gyár alkalmaz Európában. Gyakorlatilag a teljes magyar édesipar a Croklaan-csoporttól vásárol, de az igazgató úgy véli, az üzletág értékesítése miatt nem lesz zavar a hazai ellátásban. Boródi Attila a kft. első negyedéves tevékenységét igen jónak és a terveknek megfelelőnek nevezte, de számszerűen csak annyit közölt, hogy tavaly is az előzetes számítások szerint alakultak az eredmények, s akkor az árbevétel, 85 milliárd forint volt, amit az idén 13 százalékkal növelne a cég. Ezzel a magyarországi vállalat az Unilever leggyorsabban növekedő társasága (Horvátországot és Szlovéniát is beleértve) az oroszországi után. Magyarországon - az anyavállalathoz hasonlóan - tart a társaság márkaportfóliójának átrendezése. A cég eladta a mélyhűtött élelmiszereket Iglo márkanéven gyártó bajai üzemét a Globus Rt.nek, s megvette a Bestfoods röszkei gyárát, miután 2000 októberében az Unilever átvette az amerikai céget. Komoly lehetőséget lát a társaság a margarinokban, ezért egymilliárd forintot költ a rákospalotai gyár korszerűsítésére. A termékszerkezet átalakítása mintegy két éve indult, a vállalat AZ UNILEVER EREDMÉNYEI 2002.1. negyedév Tiszta nyereség 463 M euró (+94%) Bruttó nyereség 962 M euró (+62%) Forgalom 12,29 Mrd euró (+1%) Forrás: Reuters azóta összpontosít a vezető fogyasztói márkákra, s megválik a kevésbé sikeresektől. A brit-holland cég a korábbi 1600 helyett így csak 400 márkára koncentrál, ez utóbbiak forgalma a tervek szerint az idén várhatóan 6 százalékkal nő. A társaság az első negyedévben közel kétszeresére növelte tiszta nyereségét (lásd táblázatunkat), míg az egyszeri tételek, az amortizáció és vállalati arculatérték-leírások előtti nettó profitja is 35 százalékkal nőtt. Működési haszonkulcsa 2 százalékponttal, 14,9-re emelkedett, ezt 2004-ig 16 százalékra tervezi növelni. Vezető termékei ennél jobban növelték teljesítményüket, habár a korábbi eredményeiktől maguk is elmaradtak. A 400 fő cikk (köztük az Omo mosópor, a Knorr levesporok, a Magnum jégkrémek) eladása 3 százalékkal bővült, a 2001. évi átlagos 5,3 és a 2000-es 3,8 százalékos növekedés után. Az Unilever arra számít, hogy 2002 végére eladásainak 90 százalékát teszik ki e termékek, az arány most 84 százalék. VG-ÖSSZEFOGLALÓ Magyarországon mintegy kétmillió asztali személyi számítógépet használnak, 42 százalékuk a háztartásokban, 40 százalékuk a magántulajdonú vállalatoknál, a többit pedig a költségvetési szerveknél használják - áll a Bell Research és a Think Consulting felmérésében. Az egy főnél többet foglalkoztató gazdálkodói szegmens 805 ezer asztali PC-vel rendel Az asztali PC-piac megoszlása közik. A társas gazdálkodószervezetek 3,2 százalékát adó 6500 közepes és nagyvállalatnál 431 ezer számítógép található. A 200 ezer kis- és mikrocégnél 374 ezer PC van. A központi és önkormányzati költségvetési intézmények 160 ezer, az oktatási intézmények 170 ezer, míg az egészségügyiek 34 ezer számítógéppel bírnak. Az egy intézményre jutó PC-k száma az önkormányzatoknál a legalacsonyabb. (százalék) Mikro- és kisvállalat 19 Lakosság 42 Közép- és nagyvállalat II Központi és helyi közigazgatás 9 Egészségügy 2 Oktatás 8 VILÁGGAZDASÁG-GRAFIKA Forrás: Magyar infokommunikációs jelentés, 2002/1. Tisztító „élő gépek” MUNKATÁRSUNKTÓL A nagytétényi referenciaüzem működése alapján az Országos Vízügyi Főfelügyelőség tavaly októberben kiadta az engedélyt az „élő gépek” (Living Machines) biológiai szennyvíztisztítási technológia hazai alkalmazására - tájékoztatta lapunkat a Körte-Organika Rt. elnöke, Kenyeres István. A már folyó kommunális beruházások kapcsán az év végére bő tucatnyi hazai település szennyvizét tisztítják majd pálmaházhoz hasonló „élő gépek”. A rendszer kihasználja a biológiai sokféleséget: a levegőztetett reaktorokra két-háromezer fajból álló ökoszisztémát alakít ki. A Körte-Organika Rt. tavaly októberben jött létre a közel húszéves múltra visszatekintő Körte Kft. és leányvállalatai, valamint az Organika Környezettechnológiák Kft. egyesülésével 300 millió forint alaptőkével és 1,5 milliárdos vagyonnal indult. Idei tervezett bevétele 2,5 milliárd, adózás előtti eredménye 300 millió forint. A cégben 30 százalékban részvényes a Közép- és Kelet-európai Környezetvédelmi Befektetési Alap, amelyet az EBRD, a svájci kormány, valamint francia és belga pénzügyi szervezetek hoztak létre. A rt. egy amerikai cégtől vette meg az „élő gépek” licencjogát. A tervek szerint Lengyelország mellett rövidesen Ausztriában, majd több kelet-európai országban is leányvállalatot nyitnak. A technológia alkalmazása kifizetődő azokon a településeken, ahol 500-nál többen élnek. Egy átlagos, tízezer lakosú településen 320-350 millió forint egy hagyományos szennyvíztisztító beruházási költsége, az „élő gépek” telepítése ugyanitt 230- 250 millió forint, az üzemeltetése pedig mintegy 40 százalékkal olcsóbb. A cég közel két évtizede foglalkozik ipari szennyvíz tisztításával és környezeti kármentesítéssel. Fejlesztett és épített már tisztítót a Mólnak, a BorsodChemnek, a Rábának, a Dunaferrnek, az Opelnek, az Audinak és a GE-nek is. CÉGSOROK Változások a Paksi Atomerőmű vezetésében A Paksi Atomerőmű Rt. pénteki közgyűlésén Tóth György humánpolitikai vezető, miután mandátuma lejárt, írásban jelezte, hogy nem kívánja betölteni a továbbiakban igazgatósági tagságát. Bán Tamás - akit nemrég a Mavir Rt. vezérigazgatójává neveztek ki - írásban lemondott a paksi igazgatósági tagságáról. Zarándy Tamást, a GM főosztályvezető-helyettesét a közgyűlés hívta vissza ebből a tisztségből. A részvényesek 2005. május 3- ig az igazgatóság tagjává választották Spakievics Sándort, az MVM Rt. általános vezérigazgató-helyettesét, Gerse Lajost, az MVM Rt. osztályvezetőjét és Kurutz Gábort, a West LB Investment vezérigazgatóját. Tőke János, az fb.egyik munkavállalói tagja mandátuma lejárt, helyére Pálmai Istvánt, az erőmű főtechnológusát választották három évre. (VG) Felfutást tervez az Ast-Hungária Kft. Az Ast-Hungária Kft. a német Philip Holzmann építőipari konszern ausztriai érdekeltségének, az Ast-Holzmann AG-nek a százszázalékos leányvállalata, s mint pénteki számunkban beszámoltunk, a kft.-t nem érinti, hogy a német vállalat csődeljárást kért maga ellen. A cikkben szereplő táblázat azonban hibásan jelent meg, a helyes adatokat alább közöljük. (VG) Forrás: Ast-Hungária Kft AZ AST-HUNGÁRIA KFT. EREDMÉNYEI 2000 2001 2002, terv Árbevétel 4,09 Mrd Ft 0,6 Mrd Ft 2,7 Mrd Ft Nyereség -100 M Ft 4 M Ft 2 százalék Válságban a fizetős televíziók MUNKATÁRSUNKTÓL Az európai fizetős televíziócsatornák válsága átterjedt Spanyolországra és Nagy-Britanniára is, legutóbb a súlyosan eladósodott spanyol Quiero került végveszélybe. A francia Canal Plus-nek egyelőre sikerült valamelyest stabilizálnia a helyzetét, míg a német Premiere még küzd a túlélésért. Ilyen körülmények közepette egyelőre nemigen akad vevő a spanyol társaságra, amelynek 49 százaléka az Auna távközlési cég tulajdona. A spanyol fizetőtévé 2000 májusában indult azzal a nem titkolt szándékkal, hogy komoly versenyt támaszt a már működő két csatornának, a Via Digitalnak (Telefónica-RTL tulajdon) és a Canal Satelite Digitalnak (Sogecable-tulajdon). A több száz millió eurós beruházással indult cég „csúcsformájában” 210 ezer előfizetőt mondhatott magáénak, mára azonban számuk 95 ezerre apadt. Szakmai körökben általános a nézet, hogy a három fizetőtévé túl sok volt a spanyol piacon, s kérdéses, hogy a meglévő kettő túl tudja-e élni a nézők lanyhuló érdeklődését. A 800 ezer előfizetőt nyilvántartó Via Digital és az első számú fizetős csatorna, az 1,2 millió előfizetős Canal Satelite Digital lehetséges összeolvadásáról is szó van, az előbbi 339 millió, az utóbbi 28 millió euró veszteséget halmozott fel tavaly. A válság jelei mutatkoznak Nagy-Britanniában is, ahol a Handelsblatt szerint az ITV Digital lehet a következő áldozat. Mint beszámoltunk, két tulajdonosa, a Granada és a Carlton médiakonszern nem hajlandó tovább finanszírozni az 1999-ben indult csatorna működését, ami lapbeszámolók szerint naponta egymillió font sterlinget emészt fel. A társaságot valószínűleg részenként kínálják megvételre, de egyelőre nem nagyon kapkodnak érte a befektetők. Fizetőtévére szerződő háztartások aránya (százalék) Írország Nagy-Britannia Franciaország Portugália Spanyolország Skandinávia"-I......................... OlaszországB .......................... NémetországHUU - -- -- -- -- -- --— Forrás: Handels Magyarországon az HBO Holding működtet fizetős tévécsatornát, a magyarországi székhelyű, az amerikai Time Warner és a United Communications International beruházásaként 1991 márciusában jött létre azzal a céllal, hogy felfejlessze a magyar kábeltelevízió-rendszert. Az HBO 1991 szeptemberében kezdte meg magyar nyelvű, előfizetéses műsorának sugárzását, kezdetben kazettán terjesztették a műsort. 1997-ben heti 120 órára bővítették a műsoridőt, miután áttértek a műholdas sugárzásra, majd 1997. október 1-jétől a mozicsatorna adása napi 24 órára bővült. A HBO a jelenleg bekábelezett, hozzávetőleg 1,2 millió magyarországi háztartásból közel 150 kábelrendszeren keresztül több mint 200 ezer háztartásban látható. (RK) Rövidesen nyit az újabb Praktiker A Praktiker Magyarország Kft. a hónap közepén nyitja 13. magyarországi barkácsáruházát Budaörsön, ahol 11 ezer négyzetméteren 60 ezer cikkféleséget kínál. A hosszú távú tervek szerint Magyarország lesz a Praktiker kelet-közép-európai terjeszkedésének bázisa - tájékoztatta lapunkat Karl-Heinz Keth, a Praktiker Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A cég január óta segíti a Praktiker Románia Kft. kezdeti munkáját, április közepe óta pedig a hat ausztriai áruházat is Budapestről irányítják. A Praktiker Építési és Barkácspiacok Kft. 1998- ban indult, a Metro Holdinghoz tartozik. A hálózat kilenc vidéki és három budapesti áruházból áll. Közel ezerfős, múlt évi bruttó forgalma 29,3 milliárd forint volt. Az első Praktiker barkácsáruház 1978-ban Luxemburgban épült, azóta a csoport 20 ezer fős, 340 egységből álló áruházláncot alakított ki, amely kiterjed Németországra, Luxemburgra, Ausztriára, Görög-, Lengyel-, Török- és Magyarországra. (VG) Lehűlő benzinkút-építési láz Folytatás az 1. oldalról A Mal két új benzinkutat épít, és tart két régebbi töltőállomás felújítása. A társaságnál nem kívánták elárulni, hogy az idén mennyi pénzt szánnak hálózatbővítésre, de megerősítették, hogy nem növelik jelentősen a kutak számát. Forrásaikat inkább a meglévő kutak felújítására fordítják, e program keretében tavaly egytucatnyi kutat bezártak, amelyeket nem volt célszerű átépíteni. Az amerikai Conoco érdekeltségébe tartozó Jet-hálózat az idén már két töltőállomással bővült - tudtuk meg Agócs Gábortól, a Jet Hungary ügyvezető igazgatójától. A cég további négy új benzinkútjának engedélyeztetése is tart, jó esetben ezek is megépülhetnek még ebben az évben. Az amerikai társaság két éve hirdette meg intenzív hálózatfejlesztési stratégiáját. Célja, hogy a magyarországi üzemanyagpiacon legalább 7 százalékos részesedése legyen. Az OMV Hungária jelenleg négy új kutat épít, de kedvező esetben ennél több új egységgel is gyarapodhat az osztrák olajtársaság magyarországi hálózata - válaszolt Mádi-Szabó András kommunikációs igazgató. Az üzemanyagpiac lassuló növekedése mellett a benzinkúti üzletek forgalma viszont évről évre, jelentősen gyarapszik. A Shell ugyanakkor folyamatosan igyekszik üzemanyag-választérkát is megújítani, speciális, úgy- s nevezett prémium termékekkel megjelenni a piacon. A V-Power Racing két évvel ezelőtti bevezetése után most nyugdíjazta a hargyományos gázolajat. A „dízel extra” márkanéven, a teljes Shell-hálózatban forgalomba hozott üzemanyag jobb hatásfokú, környezetkímélőbb, hatékonyabb égést eredményez. Erényi Balázs, a Shell Hungary Rt. kiskereskedelmi igazgatója szerint igyekeztek olyan megoldást találni, hogy bár prémium termékről van szó, mégis legfeljebb 1-2 forint különbséggel legyen drágább az új termék a hagyományosnál. A választék bővítésével igyekszik piaci pozícióját stabilizálni a Mal Rt.is, ennek jegyében 142 benzinkútjánál hétfőtől kezdik árulni az Evo 99-es motorbenzint, amely az első kénmentes benzin a magyar piacon. A Shell brit-holland olajtársaság magyarországi leányvállalata egyébként tavaly 121 milliárd forintos forgalom mellett 4,1 milliárdos adózott eredményt ért el. A cég nem számít az üzemanyagpiac jelentős bővülésére: 2000-ben 120 milliárd forintos árbevétele után az idén is hasonlót vár. A magyarországi benzinkutak száma (db) 1000........................................................................................................................................................................................................ 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 VILÁGGAZDASÁG-GRAFIKA Forrás: Magyar Ásványolaj Szövetség