Világgazdaság, 2002. május (34. évfolyam, 84/8345-104/8365. szám)

2002-05-06 / 86. (8347.) szám

12. oldal - VILÁGGAZDASÁG 2002. MÁJUS 6., HÉTFŐ VÁLLALATOK ÉS PIACOK Bő nyolcszázezer PC „Zsírmentes” lesz az Unilever a hazai vállalkozóknál Magyarországon is átalakult a márkaportfólió A brit-holland tulajdonú Unilever élelmiszer-ipari és háztartás-vegyipari vállalat to­vábbi profiltisztítást hajt végre, ezúttal olaj- és zsiradéküzlet­ágától válik meg. Magyarorszá­gi érdekeltsége nem állít elő ilyen termékeket, a hazai édes­ipar azonban szinte teljes egé­szében a most eladásra kínált csoporttól veszi a szükséges készítményeket. KVASSINGER KLÁRA Az Unilever eladja olaj- és zsira­­déktermék-üzletágát, a holland Loders Croklaan Groupot. Az el­sősorban az édes- és sütőiparnak főként növényi zsiradékot szállí­tó cégre a Reuters szerint az amerikai Cargill, a svéd Karlshamns és a dán Aarhus Olifabrik is pályázik. A Croklaan két legnagyobb gyára a hollandi­ai Wormerveerben, illetve Chica­góban van, de két kisebb üzemet is működtet Torontóban és Kai­róban. „Az üzletág értékesítése nem érinti az Unilever magyarországi tevékenységét, mert nálunk e ter­mékeket nem gyártják” - tájékoz­tatta a Világgazdaságot az Unilever Magyarország Kft. válla­lati kapcsolatok igazgatója. Boródi Attila elmondta, hogy spe­ciális termékekről és gyártási technológiáról van szó, amilyet csak néhány gyár alkalmaz Euró­pában. Gyakorlatilag a teljes ma­gyar édesipar a Croklaan-csoport­­tól vásárol, de az igazgató úgy vé­li, az üzletág értékesítése miatt nem lesz zavar a hazai ellátásban. Boródi Attila a kft. első ne­gyedéves tevékenységét igen jó­nak és a terveknek megfelelőnek nevezte, de számszerűen csak annyit közölt, hogy tavaly is az előzetes számítások szerint ala­kultak az eredmények, s akkor az árbevétel, 85 milliárd forint volt, amit az idén 13 százalékkal növelne a cég. Ezzel a magyaror­szági vállalat az Unilever leg­gyorsabban növekedő társasága (Horvátországot és Szlovéniát is beleértve) az oroszországi után. Magyarországon - az anyavál­lalathoz hasonlóan - tart a társa­ság márkaportfóliójának átrende­zése. A cég eladta a mélyhűtött élelmiszereket Iglo márkanéven gyártó bajai üzemét a Globus Rt.­­nek, s megvette a Bestfoods röszkei gyárát, miután 2000 ok­tóberében az Unilever átvette az amerikai céget. Komoly lehetősé­get lát a társaság a margarinok­ban, ezért egymilliárd forintot költ a rákospalotai gyár korsze­rűsítésére. A termékszerkezet átalakítása mintegy két éve indult, a vállalat AZ UNILEVER EREDMÉNYEI 2002.1. negyedév Tiszta nyereség 463 M euró (+94%) Bruttó nyereség 962 M euró (+62%) Forgalom 12,29 Mrd euró (+1%) Forrás: Reuters azóta összpontosít a vezető fo­gyasztói márkákra, s megválik a kevésbé sikeresektől. A brit-hol­land cég a korábbi 1600 helyett így csak 400 márkára koncentrál, ez utóbbiak forgalma a tervek szerint az idén várhatóan 6 szá­zalékkal nő. A társaság az első negyedév­ben közel kétszeresére növelte tiszta nyereségét (lásd tábláza­tunkat), míg az egyszeri tételek, az amortizáció és vállalati arculat­­érték-leírások előtti nettó profitja is 35 százalékkal nőtt. Működési haszonkulcsa 2 százalékponttal, 14,9-re emelkedett, ezt 2004-ig 16 százalékra tervezi növelni. Vezető termékei ennél jobban növelték teljesítményüket, habár a korábbi eredményeiktől maguk is elma­radtak. A 400 fő cikk (köztük az Omo mosópor, a Knorr leves­porok, a Magnum jégkrémek) el­adása 3 százalékkal bővült, a 2001. évi átlagos 5,3 és a 2000-es 3,8 százalékos növekedés után. Az Unilever arra számít, hogy 2002 végére eladásainak 90 száza­lékát teszik ki e termékek, az arány most 84 százalék. VG-ÖSSZEFOGLALÓ Magyarországon mintegy két­millió asztali személyi számító­gépet használnak, 42 százalé­kuk a háztartásokban, 40 szá­zalékuk a magántulajdonú vál­lalatoknál, a többit pedig a költ­ségvetési szerveknél használ­ják - áll a Bell Research és a Think Consulting felmérésé­ben. Az egy főnél többet foglal­koztató gazdálkodói szegmens 805 ezer asztali PC-vel rendel­ Az asztali PC-piac megoszlása közik. A társas gazdálkodószer­vezetek 3,2 százalékát adó 6500 közepes és nagyválla­latnál 431 ezer számítógép ta­lálható. A 200 ezer kis- és mikrocégnél 374 ezer PC van. A központi és önkormányza­ti költségvetési intézmények 160 ezer, az oktatási intézmé­nyek 170 ezer, míg az egészség­­ügyiek 34 ezer számítógéppel bírnak. Az egy intézményre ju­tó PC-k száma az önkormány­zatoknál a legalacsonyabb. (százalék) Mikro- és kisvállalat 19 Lakosság 42 Közép- és nagyvállalat II Központi és helyi közigazgatás 9 Egészségügy 2 Oktatás 8 VILÁGGAZDASÁG-GRAFIKA Forrás: Magyar infokommunikációs jelentés, 2002/1. Tisztító „élő gépek” MUNKATÁRSUNKTÓL A nagytétényi referenciaüzem működése alapján az Országos Vízügyi Főfelügyelőség tavaly októberben kiadta az enge­délyt az „élő gépek” (Living Machines) biológiai szenny­víztisztítási technológia hazai alkalmazására - tájékoztatta lapunkat a Körte-Organika Rt. elnöke, Kenyeres István. A már folyó kommunális beruházá­sok kapcsán az év végére bő tucatnyi hazai település szennyvizét tisztítják majd pálmaházhoz hasonló „élő gé­pek”. A rendszer kihasználja a biológiai sokféleséget: a leve­gőztetett reaktorokra két-há­­romezer fajból álló ökosziszté­mát alakít ki. A Körte-Organika Rt. tavaly októberben jött létre a közel húszéves múltra visszatekintő Körte Kft. és leányvállalatai, va­lamint az Organika Környezet­­technológiák Kft. egyesülésével 300 millió forint alaptőkével és 1,5 milliárdos vagyonnal indult. Idei tervezett bevétele 2,5 milli­árd, adózás előtti eredménye 300 millió forint. A cégben 30 százalékban részvényes a Kö­zép- és Kelet-európai Környe­zetvédelmi Befektetési Alap, amelyet az EBRD, a svájci kor­mány, valamint francia és belga pénzügyi szervezetek hoztak létre. A rt. egy amerikai cégtől vette meg az „élő gépek” li­cencjogát. A tervek szerint Lengyelország mellett rövide­sen Ausztriában, majd több ke­let-európai országban is leányvállalatot nyitnak. A tech­nológia alkalmazása kifizetődő azokon a településeken, ahol 500-nál többen élnek. Egy átla­gos, tízezer lakosú településen 320-350 millió forint egy ha­gyományos szennyvíztisztító beruházási költsége, az „élő gépek” telepítése ugyanitt 230- 250 millió forint, az üzemelte­tése pedig mintegy 40 száza­lékkal olcsóbb. A cég közel két évtizede fog­lalkozik ipari szennyvíz tisztí­tásával és környezeti kármente­sítéssel. Fejlesztett és épített már tisztítót a Mólnak, a BorsodChemnek, a Rábának, a Dunaferrnek, az Opelnek, az Audinak és a GE-nek is. CÉGSOROK Változások a Paksi Atomerőmű vezetésében A Paksi Atomerőmű Rt. pénteki közgyűlésén Tóth György hu­mánpolitikai vezető, miután mandátuma lejárt, írásban jelezte, hogy nem kívánja betölteni a továbbiakban igazgatósági tagsá­gát. Bán Tamás - akit nemrég a Mavir Rt. vezérigazgatójává ne­veztek ki - írásban lemondott a paksi igazgatósági tagságáról. Zarándy Tamást, a GM főosztályvezető-helyettesét a­ közgyűlés hívta vissza ebből a tisztségből. A részvényesek 2005. május 3- ig az igazgatóság tagjává választották Spakievics Sándort, az MVM Rt. általános vezérigazgató-helyettesét, Gerse Lajost, az MVM Rt. osztályvezetőjét és Kurutz Gábort, a West LB Investment vezérigazgatóját. Tőke János, az fb.egyik munkavál­lalói tagja mandátuma lejárt, helyére Pálmai Istvánt, az erőmű főtechnológusát választották három évre. (VG) Felfutást tervez az Ast-Hungária Kft. Az Ast-Hungária Kft. a német Philip Holzmann építőipari kon­szern ausztriai érdekeltségének, az Ast-Holzmann AG-nek a százszázalékos leányvállalata, s mint pénteki számunkban be­számoltunk, a kft.-t nem érinti, hogy a német vállalat csődeljá­rást kért maga ellen. A cikkben szereplő táblázat azonban hibá­san jelent meg, a helyes adatokat alább közöljük. (VG) Forrás: Ast-Hungária Kft AZ AST-HUNGÁRIA KFT. EREDMÉNYEI 2000 2001 2002, terv Árbevétel 4,09 Mrd Ft 0,6 Mrd Ft 2,7 Mrd Ft Nyereség -100 M Ft 4 M Ft 2 százalék Válságban a fizetős televíziók MUNKATÁRSUNKTÓL Az európai fizetős televízió­csatornák válsága átterjedt Spa­nyolországra és Nagy-Britanniára is, legutóbb a súlyosan eladóso­dott spanyol Quiero került végve­szélybe. A francia Canal Plus-nek egyelőre sikerült valamelyest sta­bilizálnia a helyzetét, míg a német Premiere még küzd a túlélésért. Ilyen körülmények közepette egyelőre nemigen akad vevő a spanyol társaságra, amelynek 49 százaléka az Auna távközlési cég tulajdona. A spanyol fizetőtévé 2000 májusában indult azzal a nem titkolt szándékkal, hogy ko­moly versenyt támaszt a már mű­ködő két csatornának, a Via Digitalnak (Telefónica-RTL tulaj­don) és a Canal Satelite Digitalnak (Sogecable-tulajdon). A több száz millió eurós beruhá­zással indult cég „csúcsformájá­ban” 210 ezer előfizetőt mondha­tott magáénak, mára azonban számuk 95 ezerre apadt. Szakmai körökben általános a nézet, hogy a három fizetőtévé túl sok volt a spanyol piacon, s kérdéses, hogy a meglévő kettő túl tudja-e élni a nézők lanyhuló érdeklődését. A 800 ezer előfizetőt nyilvántartó Via Digital és az első számú fize­tős csatorna, az 1,2 millió előfize­tős Canal Satelite Digital lehetsé­ges összeolvadásáról is szó van, az előbbi 339 millió, az utóbbi 28 millió euró veszteséget halmozott fel tavaly. A válság jelei mutatkoznak Nagy-Britanniában is, ahol a Handelsblatt szerint az ITV Digital lehet a következő áldozat. Mint beszámoltunk, két tulajdo­nosa, a Granada és a Carlton mé­diakonszern nem hajlandó to­vább finanszírozni az 1999-ben indult csatorna működését, ami lapbeszámolók szerint naponta egymillió font sterlinget emészt fel. A társaságot valószínűleg ré­szenként kínálják megvételre, de egyelőre nem nagyon kapkodnak érte a befektetők. Fizetőtévére szerződő háztartások aránya (százalék) Írország Nagy-Britannia Franciaország Portugália Spanyolország Skandinávia"-I......................... OlaszországB .......................... NémetországHUU - -- -- -- -- -- --— Forrás: Handels Magyarországon az HBO Holding működtet fizetős tévécsatornát, a magyarországi székhelyű, az amerikai Time Warner és a United Communications International beruházásaként 1991 márciusában jött létre azzal a céllal, hogy felfejlessze a magyar kábeltelevízió-rend­szert. Az HBO 1991 szeptemberében kezdte meg magyar nyelvű, előfizetéses műsorának sugárzását, kezdetben kazettán terjesztették a műsort. 1997-ben heti 120 órára bővítették a műsoridőt, miután át­tértek a műholdas sugárzásra, majd 1997. október 1-jétől a mozi­csatorna adása napi 24 órára bővült. A HBO a jelenleg bekábelezett, hozzávetőleg 1,2 millió magyarországi háztartásból közel 150 kábel­­rendszeren keresztül több mint 200 ezer háztartásban látható. (RK) Rövidesen nyit az újabb Praktiker A Praktiker Magyarország Kft. a hónap közepén nyitja 13. ma­gyarországi barkácsáruházát Budaörsön, ahol 11 ezer négy­zetméteren 60 ezer cikkfélesé­get kínál. A hosszú távú tervek szerint Magyarország lesz a Praktiker kelet-közép-európai terjeszkedésének bázisa - tájé­koztatta lapunkat Karl-Heinz Keth, a Praktiker Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A cég január óta segíti a Praktiker Ro­mánia Kft. kezdeti munkáját, április közepe óta pedig a hat ausztriai áruházat is Budapest­ről irányítják. A Praktiker Építé­si és Barkácspiacok Kft. 1998- ban indult, a Metro Holdinghoz tartozik. A hálózat kilenc vidéki és három budapesti áruházból áll. Közel ezerfős, múlt évi brut­tó forgalma 29,3 milliárd forint volt. Az első Praktiker barkác­­sáruház 1978-ban Luxemburg­ban épült, azóta a csoport 20 ezer fős, 340 egységből álló áru­házláncot alakított ki, amely ki­terjed Németországra, Luxem­burgra, Ausztriára, Görög-, Len­gyel-, Török- és Magyarország­ra. (VG) Lehűlő benzinkút-építési láz Folytatás az 1. oldalról A Mal két új benzinkutat épít, és tart két régebbi töltőállomás fel­újítása. A társaságnál nem kí­vánták elárulni,­ hogy az idén mennyi pénzt szánnak hálózat­­bővítésre, de megerősítették, hogy nem növelik jelentősen a kutak számát. Forrásaikat in­kább a meglévő kutak felújításá­ra fordítják, e program kereté­ben tavaly egytucatnyi kutat be­zártak, amelyeket nem volt cél­szerű átépíteni. Az amerikai Conoco érdekelt­ségébe tartozó Jet-hálózat az idén már két töltőállomással bő­vült - tudtuk meg Agócs Gábor­tól, a Jet Hungary ügyvezető igazgatójától. A cég további négy új benzinkútjának engedé­lyeztetése is tart, jó esetben ezek is megépülhetnek még eb­ben az évben. Az amerikai társa­ság két éve hirdette meg inten­zív hálózatfejlesztési stratégiá­ját. Célja, hogy a magyarországi üzemanyagpiacon legalább 7 százalékos részesedése legyen. Az OMV Hungária jelenleg négy új kutat épít, de kedvező eset­ben ennél több új egységgel is gyarapodhat az osztrák olajtár­saság magyarországi hálózata - válaszolt Mádi-Szabó András kommunikációs igazgató. Az üzemanyagpiac lassuló növekedése mellett a benzinkúti üzletek forgalma viszont évről évre, jelentősen gyarapszik. A­­ Shell ugyanakkor folyamatosan­­ igyekszik üzemanyag-választé­­r­kát is megújítani, speciális, úgy- s nevezett prémium termékekkel­­ megjelenni a piacon. A V-Power­­ Racing két évvel ezelőtti beveze­­­­tése után most nyugdíjazta a ha­­r­gyományos gázolajat. A „dízel­­ extra” márkanéven, a teljes­­ Shell-hálózatban forgalomba­­ hozott üzemanyag jobb hatásfo­kú, környezetkímélőbb, hatéko­nyabb égést eredményez. Erényi Balázs, a Shell Hungary Rt. kis­kereskedelmi igazgatója szerint igyekeztek olyan megoldást ta­lálni, hogy bár prémium termék­ről van szó, mégis legfeljebb 1-2 forint különbséggel legyen drágább az új termék a hagyo­mányosnál. A választék bővíté­sével igyekszik piaci pozícióját stabilizálni a Mal Rt.­is, ennek jegyében 142 benzinkútjánál hétfőtől kezdik árulni az Evo 99-es motorbenzint, amely az el­ső kénmentes benzin a magyar piacon. A Shell brit-holland olajtársa­ság magyarországi leányvállala­ta egyébként tavaly 121 milliárd forintos forgalom mellett 4,1 milliárdos adózott eredményt ért el. A cég nem számít az üzemanyagpiac jelentős bővülé­sére: 2000-ben 120 milliárd fo­rintos árbevétele után az idén is hasonlót vár. A magyarországi benzinkutak száma (db) 1000­­........................................................................................................................................................................................................ 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 VILÁGGAZDASÁG-GRAFIKA Forrás: Magyar Ásványolaj Szövetség

Next