Világgazdaság, 2003. szeptember (35. évfolyam, 169/8678-190/8699. szám)

2003-09-10 / 176. (8685.) szám

10 VILÁGGAZDASÁG 2003. szeptember 10., szerda HÍR­ADÓ GVH: nincs döntés a Ringier-ügyben Elhalasztotta a döntést a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ked­den ülésező versenytanácsa a Ringier Kiadó Kft.-nek a Nép­­szabadságban való újabb tulajdonszerzése kapcsán. Papp Bé­la, a Magyar Hírlapot, a Blikket és a Nemzeti Sportot is kiadó Ringier ügyvezető igazgatója lapunkkal csak annyit közölt: a folyamat folytatódik, az ügy még nincs lezárva. Az Index pén­teken úgy értesült, hogy a hivatal vizsgálati jelentésében nem fogadja el a tranzakciót. Márpedig amennyiben a tanács egyet­ért a hivatal jelentésével, a Ringier-nek dönteni kell, hogy a Népszabadságban lesz többségi tulajdonos, és eladja a már korábban megszerzett Magyar Hírlapot, vagy ellenkezőleg cse­lekszik. Utóbbira kicsi az esély. A Ringier 2001-ben szerzett 49,9 százalékos tulajdonrészt a Népszabadság Rt.-ben, ez év márciusban újabb 17 százalékot vásároltak a kiadóban. A ver­senyhivatali eljárás azért indult, hogy kiderítse, nem kerül-e erőfölénybe a piacon 49 százalékos részesedéssel bíró Ringier. (VG) Utolsó Figyelmeztetés a lappiacon Utolsó Figyelmeztetés (Ufi) néven kezdte meg az új havi magazin terjesztését a Verba Volant Kft. Szeptemberben a folyóirat a je­lenleg is tartó népszerűsítő bevezető kampány keretében még ingyenesen kerül piacra, a jövő hónaptól azonban már az újsá­gosstandokon vásárolható meg a magazin. A számos óriáspla­káton, city-lighton és a sajtóban is népszerűsített kampányt a Táltos reklámügynökség készítette. A kiadó tavaly tavasszal már egyszer megjelentette a folyóiratot, amelyet akkor csak előfize­téssel terjesztettek. A lap erősen politikai irányvonalú. (VG) Amnesztia a zenei kalózoknak Elkerülhetik a pereskedést az online zenekalózok. A Financial Ti­mes információi szerint az Amerikai Lemezkiadók Szövetségé­nek (RIAA) legújabb terve szerint a fájlcserélőket nem pertk be a lemeztársaságok, amennyiben írásos nyilatkozatban tesznek ígéretet arra, hogy törlik merevlemezükről a kalózmásolatokat, és nem töltenek le újabbakat. A RIAA eddig már több száz pert indított azon internethasználók ellen, akik illegálisan másoltak zenei felvételeket az online zenecsereprogramokon, a Kazaan, a Groksteren és az iMeshen keresztül. A szövetség mostani terve csak azokra érvényes, akiket eddig még nem perelt be a RIAA, és akik nem vettek részt további illegális terjesztésben. (VG) Napi 600 ezer filmletöltés Nincsenek könnyű helyzetben a mozifilm-forgalmazók, na­ponta ugyanis 600 ezer filmes fájlt töltenek le világszerte az internetes programokon keresz­tül, többek között a Morpheu­­son és a Groksteren - derül ki az amerikai mozitársaságok szö­vetségének (MPAA) jelentésé­ből. A szám azonban növekedni látszik, párhuzamosan a széles­sávú internet elterjedésével. Pedig a hollywoodi stúdiók mindent megpróbálnak: öten már elindították saját internetes linkjüket, ahonnét legálisan tölthetőek le a filmek 3 és 5 dol­lár ellenében. Ez a fajta szolgál­tatás azonban még elég unal­masnak bizonyul: sem a kínálat nem megfelelő, sem az újon­nan mozikba került filmekkel nem kecsegtetnek - állítja az egyik filmstúdió szóvivője. A moziportálok persze fejleszthe­­tőek: mindenekelőtt csökkente­ni kell a letöltések árait. A hollywoodi filmgyártók azt is tervezik, hogy csökkentik a DVD-k árait. Tom Wolzien, a Sanford Bernstein elemzője szerint a jelenlegi 15-20 helyett 7-10 dolláros árért kellene árusí­tani a DVD-ket. (VG) ATV: híres arculatváltás KALOCSAI ZOLTÁN Folytatódik az ATV arculatváltá­sa, melynek során a hírműsorok mellett egyre nagyobb hang­súlyt kapnak majd a politikai elemzők, valamint az ismeret­­terjesztő és tudományos jellegű műsorok - mondta el Székely Ferenc programigazgató. Hoz­zátette még, hogy a hírműsorok továbbra is rendkívül fontosak lesznek a csatorna számára, de arra törekszenek, hogy ne csak közöljék a híreket, hanem meg­hívott szakértők segítségével részletesebben is megvizsgálják a történések hátterét. A politikai elemző műsorok közül már a múlt héten jelentkezett az Egye­nes Beszéd című politikai maga­zin, mely mindig az adott nap legfontosabb történéseit boncol­gatja. Emellett vasárnap estén­ként új politikai műsorral jelent­kezik a csatorna, ami az elmúlt hét hazai és nemzetközi fejle­ményeinek hátterét vizsgálja. Az átalakulás részeként a csatorna műsorstruktúrájában nagyobb hangsúlyt kapnak a tudományos, ismeretterjesztő és dokumentarista jellegű mű­sorok. Elsősorban a nagykö­zönségnek szóló tudományos filmek kerülnek műsorra, vala­mint terveznek egy a nemzet­közi és a magyar történelem fordulópontjait feldolgozó so­rozatot. Az ATV megújulásával kap­csolatos költségek a társaság költségvetését nem terhelték je­lentős mértékben, mivel rész­ben régi műsorok megszünteté­sével, részben pedig - elsősor­ban az új műsorok esetén - tá­mogatók bevonásával sikerült megoldani a változások finan­szírozását - közölte Székely Fe­renc. Az ATV programigazgató­ja hozzátette még, hogy az adó elsősorban a közélet iránt érdek­lődő, minőségi tájékoztatást és szórakoztatást igénylő nézőket tekinti célcsoportnak. Székely Ferenc szerint a társaság legko­rábban az év végén, illetve a jö­vő év elején számíthat a változ­tatásokkal kapcsolatban értékel­hető nézőszám-emelkedésre. ATV-KÉPERNYŐ » 1989-ben alapították a televíziót »főtulajdonos: Broadcast Project Kft. (50%) »a társaságnak 70 munkatársa van »a televízió a háztartások 65 százalékában fogható »az AGB nem méri a csatorna nézettségét REKLÁM ÉS MÉDIA Szerkeszti: Simon Krisztián Nagy perek a bulvárlapok ellen Szerkesztőségi helyreigazítások helyett tízmilliós kártérítéseket és felfüggesztéseket kérnének Jó pár, több tízmillió forintos kártérítésű per zúdulhat a bul­várlapok kiadóira, amennyiben sikeresek lesznek a Hernádi Judit és Alföldi Róbert által kezdeményezett sajtóperek. Az eddig példátlan méretű kár­térítések mellett az is cél, hogy akár a lapok megjelenését is felfüggessze a bíróság. MUNKATÁRSUNKTÓL Minden korábbinál súlyosabb bírósági ítéletek szükségesek ah­hoz, hogy a médiumokat vissza­tartsák az emberi méltóság és a személyiségi jogok semmibevé­telétől - nyilatkozott lapunknak Mester Csaba ügyvéd, aki a hé­ten adja be Hernádi Judit és Al­földi Róbert keresetét a bíróság­ra. A cél, hogy az eddigi helyre­­igazítási pereken túl a kiadók el­len indított igazi sajtóper legyen a két ügyből - mondta a Terry Black védőjeként ismertté vált ügyvéd. Mester Csaba úgy véli: a tisz­tán profitorientált bulvársajtót nem tarthatja vissza semmi más, csakis komoly összegű kártéríté­sek megfizetése, ezért az indíta­ni készülő személyiségi jogi pe­rekben a kártérítési igények ösz­­szege több tíz millió forint lesz. Mint mondja, a közlemények formájában megfogalmazott helyreigazítások helyett sokkal szigorúbb elégtételre kellene kö­telezni a kiadókat, azaz például be kell tiltani a lap legalább egy, illetve több számának megjele­nését, amely a jelentős hirdetési és értékesítési árbevétel-kiesés miatt nagyobb visszatartó erőt jelentene. Ligeti György, a legnagyobb példányszámú hazai bulvárlap, a Blikk ügyvédje úgy véli, komo­lyan sérülhetne a sajtószabad­ság, ha ilyen horderejű ítéletek születnének. A lap ellen becslése szerint évente 20 helyreigazítási pert indítanak. A felperesek fő­ként hírességek, a politika és művésztársadalom ismert alak­jai. Hangsúlyozta: a szerkesztő­ségek ellen indított perek mellett a kiadó elleni perek sem ismeret­lenek előttük. Mint mondta: ma is vannak olyan perek, amelyek nem a szerkesztőség ellen foly­nak, hanem a kiadó az alperes és kártérítés végett folyik az eljárás. Mester Csaba úgy véli, a bul­vársajtóban közölt helyreigazítá­si gyakorlat nem megfelelő, mert szerinte az esetek újbóli felemle­getése csak további reklám, amely a lap példányszámának emelését segítheti. A két konkrét üggyel kapcsolatban elmondta: Hernádi Judit esetében abszolút valótlan tényállásokat közölt a bulvársajtó, az Alföldi Róbert esetében született cikk pedig no­ha bulvárszakmailag ügyes fogá­sokat alkalmaz, szövegkörnye­zetével és fotóival számtalan sej­­tetést sugall a művésszel kapcso­latban. Mindkét esetre igaz, hogy az érintettek megkérdezése nélkül készült a cikk. Mint mondja, mindenkinek joga van arra, hogy magánéletét, titkait, személyes és különleges szemé­lyes adatait titokban tartsa,­ és a jog minden eszközével fellépjen azok megsértése ellen. Tabloid napilapok értékesített példányszáma 2003. II. név ■ Blikk 187 360 230 522 lL— ■ Színes Mai Lap 63 697 1­67 549 M3M ■ Mai Nap* n. a. n. a. . & fc v \. é ' A Mai Napot nem auditálja a Matesz, információink szerint 28 000. Új reklámfilmek Magyarországról MUNKATÁRSUNKTÓL A következő hónapokban itthon és külföldön reklámfilmeken, óriásplakátokon, kiadványokban és kiállításokon népszerűsíti a Magyar Turizmus Rt. a hazai gyógyturizmus lehetőségeit. A belföldi piac mellett a német nyelvterület, a skandináv álla­mok hirdetéseire helyezik a hangsúlyt, de fontos célpiac az orosz és a lengyel is - foglalja össze a követendő stratégiát Galla Gábor, a Magyar Turizmus Rt. (MT Rt.) vezérigazgatója. Az MT Rt. egy 30 másodper­ces tv-spotot készít, amelyet a közszolgálati televízió és a keres­kedelmi adók mellett a világ ve­zető tévécsatornái - CNN, CNBC, Sky Channel, Discovery Channel - fogják sugározni. Arról a követ­kező napokban születik meg a döntés, hogy mely csatornán hány alkalommal adják le a ma­gyarországi spotot a következő másfél hónapban. Mint Galla Gá­bor mondta, a filmet most forgat­ják, s várhatóan két héten belül elkészül. A spotok minden or­szág számára egységes kép­anyaggal és azonos szöveggel ke­rülnek adásba. A Németországban, Ausztriá­ban, Svájcban, Észak-Olaszor­­szágban és a skandináv államok­ban, az orosz és a lengyel piacon megjelenő óriásplakátokon a fő mondanivaló a „Magyarországon őrzi meg a világ az egészségét” lesz. A képanyag ebben az eset­ben is azonos, ám a fő mondani­való megfogalmazása országon­ként - az egyes utazóközönség igényéhez igazodva - eltérő lesz. A külképviselőknek ebben az esetben lehetősége lesz - szük­ség esetén - más hirdetési módot is választani, így az óriásplakátot felválthatja az újsághirdetés. Az MT Rt. kiadványstruktúrájában is jelentős helyet foglalnak el az egészségturisztikai kiadványok, amelyek azonban már nem álta­lánosságban, hanem a fürdők, fitnesz-wellness hotelek konkrét ajánlataival népszerűsítik e lehe­tőséget. A marketingszervezet ezek elkészítésénél is figyelembe veszi az egyes országok speciális sajátosságait. Emellett még mint­egy száz újságírót és szakmai vendéget fogadnak az egészség­turizmus népszerűsítése okán. Az egész éven áthúzódó kam­pány oka, hogy az egészségturiz­mus, a fitnesz, wellness nem sze­zonfüggő, így minden évszakban vonzó a pihenni, kikapcsolódni vágyók számára. Mint Galla Gá­bor vezérigazgató mondta, e tu­risztikai adottság népszerűsítésé­hez négy eszközt, a tv-spotot, az óriásplakátot - esetenként egyéb hirdetési formát -, a kiadványo­kat és a kiállítási megjelenést használják. A kreatív munka az MT Rt.-nél készül, így a megjele­nés, a mondanivaló mindenütt egységes, ám e lehetőségek fel­­használásában némi szabad ke­zet kapnak a külképviselők. Ők ismerik ugyanis az egyes orszá­gok utazóközönségének speciá­lis igényeit. (hl) Galla Gábor A MAGYAR TURIZMUS RT. MARKETING-KÖLTSÉGVETÉSE (2003-ban, millió forint) MT Rt. központi kerete 3942 - vásárok, konferenciák 1300 - hirdetések, film, ajándék 1100 - kiadvány, rendezvény, pr 780 - kutatás 180 - egyéb 282 - intervenciós alap 300 Külképviseletek 2360 Regionális igazgatóságok 368 Tourinform 330 Összesen 7000 Forrás: MT Rt. RTL-fölény az ősz kezdetén MUNKATÁRSUNKTÓL Egy héttel azután, hogy mindkét kereskedelmi televízió elindítot­ta őszi műsorstruktúráját, az RTL Klub erőfölénye újból kezd kirajzolódni. A szeptember 1-7. közötti héten az RTL mind a főműsoridőben, mind pedig a teljes nap tekintetében vezet. Ismeretes: a Tv 2 új logóval vá­gott neki az ősznek, a csatorna a tavalyinál magasabb ered­ménnyel számol, az RTL Klub pedig a korábbiaknál is sikere­sebb évet szeretne zárni. Kereszty Gábor, a Tv 2 vezérigaz­gatója lapunknak korábban azt nyilatkozta: nem a piacvezető pozícióra töreked­nek, hanem ar­ra, hogy a tulajdonos SBS-MTM Rt. a legnyereségesebben mű­ködhessen. Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója ugyanak­kor arról számolt be, a cél az, hogy az RTL Klub az ősszel is a legerősebb csatorna legyen. Az őszi műsorstruktúra múlt heti megkezdése egyelőre az RTL számára kedvezőbb. Az AGB Hungary adatai sze­rint az RTL a hirdetők szemszö­géből legfontosabb korosztály­ban, a 18-49 évesek körében és teljes napot tekintve a múlt hé­ten 35,4 százalékos közönség­­aránnyal részesült, amely 5 szá­zalékkal magasabb, mint a Tv 2- é, a teljes lakosság körében pe­dig két százalékkal utasította maga mögé a riválist. Főmű­soridőben még nagyobb a kü­lönbség, az RTL 13 százalékot vert a Tv 2-re a 18-49 éves kor­osztályban, és közel ugyanekko­ra az előnye a teljes lakosságot tekintve is. A Barátok közt már az augusztus végi visszatérésétől fogva a legnépszerűbb műsor, a múlt héten is az összesített né­zettségi toplista élére került a 18-49 évesek körében. Ugyaneb­ben a célcsoportban a 10 legné­zettebb adás közé mindössze két Tv 2-műsor fért be. Az All you need is love első adásának közönségaránya a múlt szerdán mindkét célcso­portban jóval több mint 10 szá­zalékkal elmaradt a vele egy idő­ben sugárzott Legyen Ön is mil­liomostól és Barátok közttől. . Ragáts Imre, az MTV Rt. elnö­ke szerint a hónap végén zárul­hat le a köztelevízió működési struktúrájának kialakítása. Kér­déses azonban, hogy ez miként mutatkozik majd­ meg az MTV nézettségi mutatóiban, amelyek a tavasszal már jelentősen emel­kedtek a korábbi évek alcsony eredményeihez képest. Heti átlagos közönségarány (szeptember 1-7., főműsoridőben, 18-49 évesek között) WC-CRAFIKA forrás: AGB Hungary

Next