Világgazdaság, 2003. szeptember (35. évfolyam, 169/8678-190/8699. szám)
2003-09-10 / 176. (8685.) szám
10 VILÁGGAZDASÁG 2003. szeptember 10., szerda HÍRADÓ GVH: nincs döntés a Ringier-ügyben Elhalasztotta a döntést a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kedden ülésező versenytanácsa a Ringier Kiadó Kft.-nek a Népszabadságban való újabb tulajdonszerzése kapcsán. Papp Béla, a Magyar Hírlapot, a Blikket és a Nemzeti Sportot is kiadó Ringier ügyvezető igazgatója lapunkkal csak annyit közölt: a folyamat folytatódik, az ügy még nincs lezárva. Az Index pénteken úgy értesült, hogy a hivatal vizsgálati jelentésében nem fogadja el a tranzakciót. Márpedig amennyiben a tanács egyetért a hivatal jelentésével, a Ringier-nek dönteni kell, hogy a Népszabadságban lesz többségi tulajdonos, és eladja a már korábban megszerzett Magyar Hírlapot, vagy ellenkezőleg cselekszik. Utóbbira kicsi az esély. A Ringier 2001-ben szerzett 49,9 százalékos tulajdonrészt a Népszabadság Rt.-ben, ez év márciusban újabb 17 százalékot vásároltak a kiadóban. A versenyhivatali eljárás azért indult, hogy kiderítse, nem kerül-e erőfölénybe a piacon 49 százalékos részesedéssel bíró Ringier. (VG) Utolsó Figyelmeztetés a lappiacon Utolsó Figyelmeztetés (Ufi) néven kezdte meg az új havi magazin terjesztését a Verba Volant Kft. Szeptemberben a folyóirat a jelenleg is tartó népszerűsítő bevezető kampány keretében még ingyenesen kerül piacra, a jövő hónaptól azonban már az újságosstandokon vásárolható meg a magazin. A számos óriásplakáton, city-lighton és a sajtóban is népszerűsített kampányt a Táltos reklámügynökség készítette. A kiadó tavaly tavasszal már egyszer megjelentette a folyóiratot, amelyet akkor csak előfizetéssel terjesztettek. A lap erősen politikai irányvonalú. (VG) Amnesztia a zenei kalózoknak Elkerülhetik a pereskedést az online zenekalózok. A Financial Times információi szerint az Amerikai Lemezkiadók Szövetségének (RIAA) legújabb terve szerint a fájlcserélőket nem pertk be a lemeztársaságok, amennyiben írásos nyilatkozatban tesznek ígéretet arra, hogy törlik merevlemezükről a kalózmásolatokat, és nem töltenek le újabbakat. A RIAA eddig már több száz pert indított azon internethasználók ellen, akik illegálisan másoltak zenei felvételeket az online zenecsereprogramokon, a Kazaan, a Groksteren és az iMeshen keresztül. A szövetség mostani terve csak azokra érvényes, akiket eddig még nem perelt be a RIAA, és akik nem vettek részt további illegális terjesztésben. (VG) Napi 600 ezer filmletöltés Nincsenek könnyű helyzetben a mozifilm-forgalmazók, naponta ugyanis 600 ezer filmes fájlt töltenek le világszerte az internetes programokon keresztül, többek között a Morpheuson és a Groksteren - derül ki az amerikai mozitársaságok szövetségének (MPAA) jelentéséből. A szám azonban növekedni látszik, párhuzamosan a szélessávú internet elterjedésével. Pedig a hollywoodi stúdiók mindent megpróbálnak: öten már elindították saját internetes linkjüket, ahonnét legálisan tölthetőek le a filmek 3 és 5 dollár ellenében. Ez a fajta szolgáltatás azonban még elég unalmasnak bizonyul: sem a kínálat nem megfelelő, sem az újonnan mozikba került filmekkel nem kecsegtetnek - állítja az egyik filmstúdió szóvivője. A moziportálok persze fejleszthetőek: mindenekelőtt csökkenteni kell a letöltések árait. A hollywoodi filmgyártók azt is tervezik, hogy csökkentik a DVD-k árait. Tom Wolzien, a Sanford Bernstein elemzője szerint a jelenlegi 15-20 helyett 7-10 dolláros árért kellene árusítani a DVD-ket. (VG) ATV: híres arculatváltás KALOCSAI ZOLTÁN Folytatódik az ATV arculatváltása, melynek során a hírműsorok mellett egyre nagyobb hangsúlyt kapnak majd a politikai elemzők, valamint az ismeretterjesztő és tudományos jellegű műsorok - mondta el Székely Ferenc programigazgató. Hozzátette még, hogy a hírműsorok továbbra is rendkívül fontosak lesznek a csatorna számára, de arra törekszenek, hogy ne csak közöljék a híreket, hanem meghívott szakértők segítségével részletesebben is megvizsgálják a történések hátterét. A politikai elemző műsorok közül már a múlt héten jelentkezett az Egyenes Beszéd című politikai magazin, mely mindig az adott nap legfontosabb történéseit boncolgatja. Emellett vasárnap esténként új politikai műsorral jelentkezik a csatorna, ami az elmúlt hét hazai és nemzetközi fejleményeinek hátterét vizsgálja. Az átalakulás részeként a csatorna műsorstruktúrájában nagyobb hangsúlyt kapnak a tudományos, ismeretterjesztő és dokumentarista jellegű műsorok. Elsősorban a nagyközönségnek szóló tudományos filmek kerülnek műsorra, valamint terveznek egy a nemzetközi és a magyar történelem fordulópontjait feldolgozó sorozatot. Az ATV megújulásával kapcsolatos költségek a társaság költségvetését nem terhelték jelentős mértékben, mivel részben régi műsorok megszüntetésével, részben pedig - elsősorban az új műsorok esetén - támogatók bevonásával sikerült megoldani a változások finanszírozását - közölte Székely Ferenc. Az ATV programigazgatója hozzátette még, hogy az adó elsősorban a közélet iránt érdeklődő, minőségi tájékoztatást és szórakoztatást igénylő nézőket tekinti célcsoportnak. Székely Ferenc szerint a társaság legkorábban az év végén, illetve a jövő év elején számíthat a változtatásokkal kapcsolatban értékelhető nézőszám-emelkedésre. ATV-KÉPERNYŐ » 1989-ben alapították a televíziót »főtulajdonos: Broadcast Project Kft. (50%) »a társaságnak 70 munkatársa van »a televízió a háztartások 65 százalékában fogható »az AGB nem méri a csatorna nézettségét REKLÁM ÉS MÉDIA Szerkeszti: Simon Krisztián Nagy perek a bulvárlapok ellen Szerkesztőségi helyreigazítások helyett tízmilliós kártérítéseket és felfüggesztéseket kérnének Jó pár, több tízmillió forintos kártérítésű per zúdulhat a bulvárlapok kiadóira, amennyiben sikeresek lesznek a Hernádi Judit és Alföldi Róbert által kezdeményezett sajtóperek. Az eddig példátlan méretű kártérítések mellett az is cél, hogy akár a lapok megjelenését is felfüggessze a bíróság. MUNKATÁRSUNKTÓL Minden korábbinál súlyosabb bírósági ítéletek szükségesek ahhoz, hogy a médiumokat visszatartsák az emberi méltóság és a személyiségi jogok semmibevételétől - nyilatkozott lapunknak Mester Csaba ügyvéd, aki a héten adja be Hernádi Judit és Alföldi Róbert keresetét a bíróságra. A cél, hogy az eddigi helyreigazítási pereken túl a kiadók ellen indított igazi sajtóper legyen a két ügyből - mondta a Terry Black védőjeként ismertté vált ügyvéd. Mester Csaba úgy véli: a tisztán profitorientált bulvársajtót nem tarthatja vissza semmi más, csakis komoly összegű kártérítések megfizetése, ezért az indítani készülő személyiségi jogi perekben a kártérítési igények öszszege több tíz millió forint lesz. Mint mondja, a közlemények formájában megfogalmazott helyreigazítások helyett sokkal szigorúbb elégtételre kellene kötelezni a kiadókat, azaz például be kell tiltani a lap legalább egy, illetve több számának megjelenését, amely a jelentős hirdetési és értékesítési árbevétel-kiesés miatt nagyobb visszatartó erőt jelentene. Ligeti György, a legnagyobb példányszámú hazai bulvárlap, a Blikk ügyvédje úgy véli, komolyan sérülhetne a sajtószabadság, ha ilyen horderejű ítéletek születnének. A lap ellen becslése szerint évente 20 helyreigazítási pert indítanak. A felperesek főként hírességek, a politika és művésztársadalom ismert alakjai. Hangsúlyozta: a szerkesztőségek ellen indított perek mellett a kiadó elleni perek sem ismeretlenek előttük. Mint mondta: ma is vannak olyan perek, amelyek nem a szerkesztőség ellen folynak, hanem a kiadó az alperes és kártérítés végett folyik az eljárás. Mester Csaba úgy véli, a bulvársajtóban közölt helyreigazítási gyakorlat nem megfelelő, mert szerinte az esetek újbóli felemlegetése csak további reklám, amely a lap példányszámának emelését segítheti. A két konkrét üggyel kapcsolatban elmondta: Hernádi Judit esetében abszolút valótlan tényállásokat közölt a bulvársajtó, az Alföldi Róbert esetében született cikk pedig noha bulvárszakmailag ügyes fogásokat alkalmaz, szövegkörnyezetével és fotóival számtalan sejtetést sugall a művésszel kapcsolatban. Mindkét esetre igaz, hogy az érintettek megkérdezése nélkül készült a cikk. Mint mondja, mindenkinek joga van arra, hogy magánéletét, titkait, személyes és különleges személyes adatait titokban tartsa, és a jog minden eszközével fellépjen azok megsértése ellen. Tabloid napilapok értékesített példányszáma 2003. II. név ■ Blikk 187 360 230 522 lL— ■ Színes Mai Lap 63 697 167 549 M3M ■ Mai Nap* n. a. n. a. . & fc v \. é ' A Mai Napot nem auditálja a Matesz, információink szerint 28 000. Új reklámfilmek Magyarországról MUNKATÁRSUNKTÓL A következő hónapokban itthon és külföldön reklámfilmeken, óriásplakátokon, kiadványokban és kiállításokon népszerűsíti a Magyar Turizmus Rt. a hazai gyógyturizmus lehetőségeit. A belföldi piac mellett a német nyelvterület, a skandináv államok hirdetéseire helyezik a hangsúlyt, de fontos célpiac az orosz és a lengyel is - foglalja össze a követendő stratégiát Galla Gábor, a Magyar Turizmus Rt. (MT Rt.) vezérigazgatója. Az MT Rt. egy 30 másodperces tv-spotot készít, amelyet a közszolgálati televízió és a kereskedelmi adók mellett a világ vezető tévécsatornái - CNN, CNBC, Sky Channel, Discovery Channel - fogják sugározni. Arról a következő napokban születik meg a döntés, hogy mely csatornán hány alkalommal adják le a magyarországi spotot a következő másfél hónapban. Mint Galla Gábor mondta, a filmet most forgatják, s várhatóan két héten belül elkészül. A spotok minden ország számára egységes képanyaggal és azonos szöveggel kerülnek adásba. A Németországban, Ausztriában, Svájcban, Észak-Olaszországban és a skandináv államokban, az orosz és a lengyel piacon megjelenő óriásplakátokon a fő mondanivaló a „Magyarországon őrzi meg a világ az egészségét” lesz. A képanyag ebben az esetben is azonos, ám a fő mondanivaló megfogalmazása országonként - az egyes utazóközönség igényéhez igazodva - eltérő lesz. A külképviselőknek ebben az esetben lehetősége lesz - szükség esetén - más hirdetési módot is választani, így az óriásplakátot felválthatja az újsághirdetés. Az MT Rt. kiadványstruktúrájában is jelentős helyet foglalnak el az egészségturisztikai kiadványok, amelyek azonban már nem általánosságban, hanem a fürdők, fitnesz-wellness hotelek konkrét ajánlataival népszerűsítik e lehetőséget. A marketingszervezet ezek elkészítésénél is figyelembe veszi az egyes országok speciális sajátosságait. Emellett még mintegy száz újságírót és szakmai vendéget fogadnak az egészségturizmus népszerűsítése okán. Az egész éven áthúzódó kampány oka, hogy az egészségturizmus, a fitnesz, wellness nem szezonfüggő, így minden évszakban vonzó a pihenni, kikapcsolódni vágyók számára. Mint Galla Gábor vezérigazgató mondta, e turisztikai adottság népszerűsítéséhez négy eszközt, a tv-spotot, az óriásplakátot - esetenként egyéb hirdetési formát -, a kiadványokat és a kiállítási megjelenést használják. A kreatív munka az MT Rt.-nél készül, így a megjelenés, a mondanivaló mindenütt egységes, ám e lehetőségek felhasználásában némi szabad kezet kapnak a külképviselők. Ők ismerik ugyanis az egyes országok utazóközönségének speciális igényeit. (hl) Galla Gábor A MAGYAR TURIZMUS RT. MARKETING-KÖLTSÉGVETÉSE (2003-ban, millió forint) MT Rt. központi kerete 3942 - vásárok, konferenciák 1300 - hirdetések, film, ajándék 1100 - kiadvány, rendezvény, pr 780 - kutatás 180 - egyéb 282 - intervenciós alap 300 Külképviseletek 2360 Regionális igazgatóságok 368 Tourinform 330 Összesen 7000 Forrás: MT Rt. RTL-fölény az ősz kezdetén MUNKATÁRSUNKTÓL Egy héttel azután, hogy mindkét kereskedelmi televízió elindította őszi műsorstruktúráját, az RTL Klub erőfölénye újból kezd kirajzolódni. A szeptember 1-7. közötti héten az RTL mind a főműsoridőben, mind pedig a teljes nap tekintetében vezet. Ismeretes: a Tv 2 új logóval vágott neki az ősznek, a csatorna a tavalyinál magasabb eredménnyel számol, az RTL Klub pedig a korábbiaknál is sikeresebb évet szeretne zárni. Kereszty Gábor, a Tv 2 vezérigazgatója lapunknak korábban azt nyilatkozta: nem a piacvezető pozícióra törekednek, hanem arra, hogy a tulajdonos SBS-MTM Rt. a legnyereségesebben működhessen. Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója ugyanakkor arról számolt be, a cél az, hogy az RTL Klub az ősszel is a legerősebb csatorna legyen. Az őszi műsorstruktúra múlt heti megkezdése egyelőre az RTL számára kedvezőbb. Az AGB Hungary adatai szerint az RTL a hirdetők szemszögéből legfontosabb korosztályban, a 18-49 évesek körében és teljes napot tekintve a múlt héten 35,4 százalékos közönségaránnyal részesült, amely 5 százalékkal magasabb, mint a Tv 2- é, a teljes lakosság körében pedig két százalékkal utasította maga mögé a riválist. Főműsoridőben még nagyobb a különbség, az RTL 13 százalékot vert a Tv 2-re a 18-49 éves korosztályban, és közel ugyanekkora az előnye a teljes lakosságot tekintve is. A Barátok közt már az augusztus végi visszatérésétől fogva a legnépszerűbb műsor, a múlt héten is az összesített nézettségi toplista élére került a 18-49 évesek körében. Ugyanebben a célcsoportban a 10 legnézettebb adás közé mindössze két Tv 2-műsor fért be. Az All you need is love első adásának közönségaránya a múlt szerdán mindkét célcsoportban jóval több mint 10 százalékkal elmaradt a vele egy időben sugárzott Legyen Ön is milliomostól és Barátok közttől. . Ragáts Imre, az MTV Rt. elnöke szerint a hónap végén zárulhat le a köztelevízió működési struktúrájának kialakítása. Kérdéses azonban, hogy ez miként mutatkozik majd meg az MTV nézettségi mutatóiban, amelyek a tavasszal már jelentősen emelkedtek a korábbi évek alcsony eredményeihez képest. Heti átlagos közönségarány (szeptember 1-7., főműsoridőben, 18-49 évesek között) WC-CRAFIKA forrás: AGB Hungary