Világgazdaság, 2003. szeptember (35. évfolyam, 169/8678-190/8699. szám)

2003-09-22 / 184. (8693.) szám

2003. szeptember 22., hétfő VILÁGGAZDASÁG­I VÁLLALATOK ÉS PIACOK Merloni: beruházási tervek A fehérárugyártó idetelepíti régiós ügyfélszolgálatát Az olasz Merloni Elettrodomestici az idei esz­tendő első felében - az egy évvel korábbihoz képest - megduplázta piaci részesedé­sét, s ezzel a magyar fehér­árupiac harmadik legjelentő­sebb szereplőjévé vált. A ma­gasabb kategóriájú (Ariston) termékek eladása 80, a kö­zépkategóriásoké (Indesit) 50 százalékkal növekedett ezen időszak alatt. SÁGI GYÖNGYI_________ A háztartási készülékeket gyártó cég a kedvező piaci fejlemények hatására a következő egy évben 3 millió eurót kíván ügyfélszolgála­ti és marketingtevékenységbe, valamint új munkahelyek terem­tésébe fektetni Magyarországon - jelentette be Aldo Taddeo kö­zép-európai igazgató a hét végén tartott budapesti tájékoztatóján. A Merloni ennek keretében Magyarországon hozza létre ke­­let-közép-európai telefonos ügy­félszolgálatát, melyen a cseh, lengyel, szlovák, román és ma­gyar vásárlók meghibásodásokat jelenthetnek be és információkat kaphatnak a helyi szervizeléssel kapcsolatban. A cég munkatár­sai pedig innen mozgósítják a bejelentőhöz legközelebb eső szervizállomást. A társaság vezérigazgatója, Andrea Guerra tavasszal felve­tette, hogy a régió piacainak bő­vülése felvetheti egy esetleges újabb termelőberuházás lehető­ségét is. Aldo Taddeo akkor jelezte, hogy már készülnek a megvaló­síthatósági tanulmányok, de a helyszínnel kapcsolatban még minden nyitott. A 2,5 milliárd eurós bevételű cég jelenleg 17 gyárat üzemeltet, Olasz-, Fran­ciaországban, Nagy-Britanniá­­ban, Portugáliában, Lengyel-, Tö­rök- és Oroszországban. Aldo Taddeo Olcsóbb és hatékonyabb a rádió MJJ N KA TÁ­R­SUN­KT­Ó­L A rádiós társaságok a magyar reklámpiacon mára már alig 5 százalékos részesedéssel bírnak, miközben a Szonda Ipsos legfris­sebb felméréséből kiderül, hogy a rádiós reklámok háromszor költséghatékonyabbak a tévése­kénél. Kevésbé zavar a reklámzaj a rádióban, mint a televízióban, rá­adásul költséghatékonyabb hir­detési felületnek is bizonyul a rá­dió - áll a Szonda Ipsos legfris­sebb, pénteken nyilvánosságra hozott kutatásában. A vizsgála­tot a rádiók felkérésére végezte el a piackutató cég. Perjés Tamás, a Szonda Ipsos kutatásvezetője elmondta: a rá­diós szakma számára kulcskér­dés volt a reklámzaj zavaró hatá­sának vizsgálata. Ebből ugyanis kiderült, hogy a televízióban lé­vő óriási reklámzaj miatt ma már egy magyar átlagpolgár csúcsidőben lényegesen több hirdetéssel találkozik, mint pél­dául egy angol. Az összes meg­kérdezettből négyszer annyi em­bert zavar a tévéműsort megsza­kító reklámspot, mint a rádióban lévő hirdetések. Azaz, felmerül a kérdés, hogy ekkora televíziós reklámzajban ténylegesen olyan hatékony-e a reklám, mint ahogy azt a hirdetők és az ügynöksé­gek gondolják - mondta Perjés Tamás. A hatékonyság mérésére a ku­tatók a Los Angeles-i World Wide Audience Measurement konfe­rencia által meghatározott haté­konyságfogalmat vették át, azaz nem azt vizsgálták, hogy a hall­gatók és nézők hány százaléka láthatta potenciálisan a reklá­mot, hanem hogy a célcsoport hány százalékában hasznosult a hirdetés, vagyis mekkora arány­ban voltak képesek felidézni az érintettek a reklámokat. Az így elvégzett úgynevezett recall mé­résekből a kutatók arra az ered­ményre jutottak, hogy egy rádióspot visszaidézési értéke 55 százalék, míg ugyanez a mu­tató a televíziós reklámnál 67 százalék. Perjés Tamás hangsú­lyozta: ez azt jelenti, hogy egy át­lagos rádiós spot hatékonysága 82 százaléka egy televíziós hir­detésnek. Kiemelte ugyanakkor azt is, hogy amennyiben figyelembe veszik, mekkora összegért érhe­tő el a közel annyira hatékony rá­dióreklám, akkor kiderül az is, hogy a rádiós reklámok három­szor költséghatékonyabbak a te­levíziósokénál. A reklámpiac megoszlása (százalék) rádió 6,0 televízió 39,7 sajtó 42,6 közterület 10,0 VG-CRAFIKA Forrás: Szonda Ipsos Hengerfejgyár Leedsből Győrbe? » Folytatás az 1. oldalról Ugyanakkor a Hydro Alumi­nium Automotive arra törek­szik, hogy alacsony költségű tér­ségekbe telepítse termelését, ez pedig kedvező kilátásokat jelent az idén 60 millió eurós árbevé­telt tervező Hydro Alumínium Győr Kft. számára. A norvég cégcsoport tavaly januárban vá­sárolta fel a VAW Aluminium AG-t, így került annak győri üzeme új zászló alá. Havasi Ferenc, a Hydro Alumí­nium Győr Kft. ügyvezető igazga­tója a Világgazdaságnak elmond- BADATOK______________ Ja: az 520 fős cég az Audinak, a General Motorsnak, a BMW-nek és a Renault-nak gyárt, illetve munkál meg motorblokkokat és hengerfejeket, és a termékeket brit, spanyol, osztrák és német autógyárakba szállítja. HYDRO ALUMÍNIUM GYŐR KFT. (ezer db) Gyártási darabszám 1185 Hengerfej 1100 Motorblokk 85 Forrás: cégközlés B A MERLONI CSOPORT FŐBB PÉNZÜGYI MUTATÓI (euró) 1998 1999 2000 2001 2002 Árbevétel 1465 1420 1601 1971 2480 Ebből Magyarország n. a. n. a. n. a. 11 22 Üzemi eredmény 59 71 96 139 203 Nettó eredmény 21 26 42 74 107 Forrás: Merloni Elettrodomestici Rába-parti önkormányzati fürdőfejlesztés Néhány héten belül megnyílik az ország legújabb termál- és él­ményfürdője Győrben. A 2,5 mil­liárd forintos beruházás önkor­mányzati és állami forrásból va­lósul meg. A megyei jogú város önkormányzata másfél milliárd forinttal járult hozzá a megvaló­suláshoz, a Széchenyi-terv pá­lyázatán pedig közel egymilliárd forintot nyertek. A létesítmény üzemeltetését a Rába Quelle Kft. nyerte el 25 évre, 502,5 millió forintért. Az új létesítmény közel 1300 négyzetméteres vízfelüle­tét és szolgáltatásait egy időben 1100-an vehetik igénybe. Az él­ményfürdőben öt medence és hét csúszda egyebek között vad­vízi csatornával, pezsgőfürdővel, vízköpőkkel, masszírozófúvó­­kákkal szolgálja a vendégek szó­rakozását. A termálrészlegben négy medence különböző hőfo­kú termálvizében pihenhetnek a vendégek. A szaunakertben szá­raz szaunák és gőzkabinok áll­nak a látogatók rendelkezésére. A belépőjegy felnőtteknek há­rom órára 1150, egész napra pe­dig 1550 forintba kerül. A szau­nakert szolgáltatásaiért további 900 forintot kell fizetni. A fürdő árpolitikájáról a hé­ten tárgyal a városi közgyűlés. A tervek szerint a Rába Quelle Kft. saját erőből mintegy 100-150 millió forintos beruházással jövő év elejére felújíttatja a fürdő szomszédságában lévő gyógyá­szati részleget, ahol a mozgás­­szervi betegségek kezelése fo­lyik évtizedek óta. Emellett ter­veik között egy négycsillagos gyógyhotel felépítése is szere­pel. Jelenleg több pénzügyi be­fektetővel is tárgyalnak a finan­szírozásról. (VG) B GYÓGYFÜRDŐK Forrás: VG-gyűjtés (millió forint) Nyertes neve Támogatás Gisland Fejlesztési Kft. 1200 Büki Gyógyfürdő Rt. 1000 Sárvári Gyógyfürdő Kft. 1000 Termál Hotel Visegrád Rt. 1000 Debreceni Gyógyfürdő Rt. 999 Győr önkormányzata 977 Esztergom önkormányzata 900 Szentgotthárdi Termál Fürdő Kft. 825 Szalók Holding Kft. 800 Nyíregyháza önkormányzata 800 Rác Nosztalgia Kft. 750 www.albacomp.hu/activamobil notebook@albacomp.hu Tel.: 06-22-315-107 ALBACDMP UjCdj ÜZÖ Wr-liüMlé&y.'j'J Kicyífe: - Enyaóról'. 3 jjjE SLmpiuií/ifc j4:kj ujydyjji 3 J’ütíSBI VJ, rJrgyyJr^ljjga c. Li-bim: -ujniiK Albacomp Activa Mobil 350 Intel®CentrinoTM mobil technológiával MOBILE TECHNOLOGY Egy notebook, amely a komplett irodán kívül egy szó­rakoztató centrumot is magában rejt Az Intel, a Pentium, az Intel Centrino és az Intel Centrino logo az Intel Corporationnek vagy leányvál­lalatainak az USA-ban és más országokban használt vagy bejegyzett védjegyei. ionális)

Next