Világgazdaság, 2003. szeptember (35. évfolyam, 169/8678-190/8699. szám)
2003-09-22 / 184. (8693.) szám
2003. szeptember 22., hétfő VILÁGGAZDASÁGI VÁLLALATOK ÉS PIACOK Merloni: beruházási tervek A fehérárugyártó idetelepíti régiós ügyfélszolgálatát Az olasz Merloni Elettrodomestici az idei esztendő első felében - az egy évvel korábbihoz képest - megduplázta piaci részesedését, s ezzel a magyar fehérárupiac harmadik legjelentősebb szereplőjévé vált. A magasabb kategóriájú (Ariston) termékek eladása 80, a középkategóriásoké (Indesit) 50 százalékkal növekedett ezen időszak alatt. SÁGI GYÖNGYI_________ A háztartási készülékeket gyártó cég a kedvező piaci fejlemények hatására a következő egy évben 3 millió eurót kíván ügyfélszolgálati és marketingtevékenységbe, valamint új munkahelyek teremtésébe fektetni Magyarországon - jelentette be Aldo Taddeo közép-európai igazgató a hét végén tartott budapesti tájékoztatóján. A Merloni ennek keretében Magyarországon hozza létre kelet-közép-európai telefonos ügyfélszolgálatát, melyen a cseh, lengyel, szlovák, román és magyar vásárlók meghibásodásokat jelenthetnek be és információkat kaphatnak a helyi szervizeléssel kapcsolatban. A cég munkatársai pedig innen mozgósítják a bejelentőhöz legközelebb eső szervizállomást. A társaság vezérigazgatója, Andrea Guerra tavasszal felvetette, hogy a régió piacainak bővülése felvetheti egy esetleges újabb termelőberuházás lehetőségét is. Aldo Taddeo akkor jelezte, hogy már készülnek a megvalósíthatósági tanulmányok, de a helyszínnel kapcsolatban még minden nyitott. A 2,5 milliárd eurós bevételű cég jelenleg 17 gyárat üzemeltet, Olasz-, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Portugáliában, Lengyel-, Török- és Oroszországban. Aldo Taddeo Olcsóbb és hatékonyabb a rádió MJJ N KA TÁRSUNKTÓL A rádiós társaságok a magyar reklámpiacon mára már alig 5 százalékos részesedéssel bírnak, miközben a Szonda Ipsos legfrissebb felméréséből kiderül, hogy a rádiós reklámok háromszor költséghatékonyabbak a tévésekénél. Kevésbé zavar a reklámzaj a rádióban, mint a televízióban, ráadásul költséghatékonyabb hirdetési felületnek is bizonyul a rádió - áll a Szonda Ipsos legfrissebb, pénteken nyilvánosságra hozott kutatásában. A vizsgálatot a rádiók felkérésére végezte el a piackutató cég. Perjés Tamás, a Szonda Ipsos kutatásvezetője elmondta: a rádiós szakma számára kulcskérdés volt a reklámzaj zavaró hatásának vizsgálata. Ebből ugyanis kiderült, hogy a televízióban lévő óriási reklámzaj miatt ma már egy magyar átlagpolgár csúcsidőben lényegesen több hirdetéssel találkozik, mint például egy angol. Az összes megkérdezettből négyszer annyi embert zavar a tévéműsort megszakító reklámspot, mint a rádióban lévő hirdetések. Azaz, felmerül a kérdés, hogy ekkora televíziós reklámzajban ténylegesen olyan hatékony-e a reklám, mint ahogy azt a hirdetők és az ügynökségek gondolják - mondta Perjés Tamás. A hatékonyság mérésére a kutatók a Los Angeles-i World Wide Audience Measurement konferencia által meghatározott hatékonyságfogalmat vették át, azaz nem azt vizsgálták, hogy a hallgatók és nézők hány százaléka láthatta potenciálisan a reklámot, hanem hogy a célcsoport hány százalékában hasznosult a hirdetés, vagyis mekkora arányban voltak képesek felidézni az érintettek a reklámokat. Az így elvégzett úgynevezett recall mérésekből a kutatók arra az eredményre jutottak, hogy egy rádióspot visszaidézési értéke 55 százalék, míg ugyanez a mutató a televíziós reklámnál 67 százalék. Perjés Tamás hangsúlyozta: ez azt jelenti, hogy egy átlagos rádiós spot hatékonysága 82 százaléka egy televíziós hirdetésnek. Kiemelte ugyanakkor azt is, hogy amennyiben figyelembe veszik, mekkora összegért érhető el a közel annyira hatékony rádióreklám, akkor kiderül az is, hogy a rádiós reklámok háromszor költséghatékonyabbak a televíziósokénál. A reklámpiac megoszlása (százalék) rádió 6,0 televízió 39,7 sajtó 42,6 közterület 10,0 VG-CRAFIKA Forrás: Szonda Ipsos Hengerfejgyár Leedsből Győrbe? » Folytatás az 1. oldalról Ugyanakkor a Hydro Aluminium Automotive arra törekszik, hogy alacsony költségű térségekbe telepítse termelését, ez pedig kedvező kilátásokat jelent az idén 60 millió eurós árbevételt tervező Hydro Alumínium Győr Kft. számára. A norvég cégcsoport tavaly januárban vásárolta fel a VAW Aluminium AG-t, így került annak győri üzeme új zászló alá. Havasi Ferenc, a Hydro Alumínium Győr Kft. ügyvezető igazgatója a Világgazdaságnak elmond- BADATOK______________ Ja: az 520 fős cég az Audinak, a General Motorsnak, a BMW-nek és a Renault-nak gyárt, illetve munkál meg motorblokkokat és hengerfejeket, és a termékeket brit, spanyol, osztrák és német autógyárakba szállítja. HYDRO ALUMÍNIUM GYŐR KFT. (ezer db) Gyártási darabszám 1185 Hengerfej 1100 Motorblokk 85 Forrás: cégközlés B A MERLONI CSOPORT FŐBB PÉNZÜGYI MUTATÓI (euró) 1998 1999 2000 2001 2002 Árbevétel 1465 1420 1601 1971 2480 Ebből Magyarország n. a. n. a. n. a. 11 22 Üzemi eredmény 59 71 96 139 203 Nettó eredmény 21 26 42 74 107 Forrás: Merloni Elettrodomestici Rába-parti önkormányzati fürdőfejlesztés Néhány héten belül megnyílik az ország legújabb termál- és élményfürdője Győrben. A 2,5 milliárd forintos beruházás önkormányzati és állami forrásból valósul meg. A megyei jogú város önkormányzata másfél milliárd forinttal járult hozzá a megvalósuláshoz, a Széchenyi-terv pályázatán pedig közel egymilliárd forintot nyertek. A létesítmény üzemeltetését a Rába Quelle Kft. nyerte el 25 évre, 502,5 millió forintért. Az új létesítmény közel 1300 négyzetméteres vízfelületét és szolgáltatásait egy időben 1100-an vehetik igénybe. Az élményfürdőben öt medence és hét csúszda egyebek között vadvízi csatornával, pezsgőfürdővel, vízköpőkkel, masszírozófúvókákkal szolgálja a vendégek szórakozását. A termálrészlegben négy medence különböző hőfokú termálvizében pihenhetnek a vendégek. A szaunakertben száraz szaunák és gőzkabinok állnak a látogatók rendelkezésére. A belépőjegy felnőtteknek három órára 1150, egész napra pedig 1550 forintba kerül. A szaunakert szolgáltatásaiért további 900 forintot kell fizetni. A fürdő árpolitikájáról a héten tárgyal a városi közgyűlés. A tervek szerint a Rába Quelle Kft. saját erőből mintegy 100-150 millió forintos beruházással jövő év elejére felújíttatja a fürdő szomszédságában lévő gyógyászati részleget, ahol a mozgásszervi betegségek kezelése folyik évtizedek óta. Emellett terveik között egy négycsillagos gyógyhotel felépítése is szerepel. Jelenleg több pénzügyi befektetővel is tárgyalnak a finanszírozásról. (VG) B GYÓGYFÜRDŐK Forrás: VG-gyűjtés (millió forint) Nyertes neve Támogatás Gisland Fejlesztési Kft. 1200 Büki Gyógyfürdő Rt. 1000 Sárvári Gyógyfürdő Kft. 1000 Termál Hotel Visegrád Rt. 1000 Debreceni Gyógyfürdő Rt. 999 Győr önkormányzata 977 Esztergom önkormányzata 900 Szentgotthárdi Termál Fürdő Kft. 825 Szalók Holding Kft. 800 Nyíregyháza önkormányzata 800 Rác Nosztalgia Kft. 750 www.albacomp.hu/activamobil notebook@albacomp.hu Tel.: 06-22-315-107 ALBACDMP UjCdj ÜZÖ Wr-liüMlé&y.'j'J Kicyífe: - Enyaóról'. 3 jjjE SLmpiuií/ifc j4:kj ujydyjji 3 J’ütíSBI VJ, rJrgyyJr^ljjga c. Li-bim: -ujniiK Albacomp Activa Mobil 350 Intel®CentrinoTM mobil technológiával MOBILE TECHNOLOGY Egy notebook, amely a komplett irodán kívül egy szórakoztató centrumot is magában rejt Az Intel, a Pentium, az Intel Centrino és az Intel Centrino logo az Intel Corporationnek vagy leányvállalatainak az USA-ban és más országokban használt vagy bejegyzett védjegyei. ionális)