Világgazdaság, 2003. szeptember (35. évfolyam, 169/8678-190/8699. szám)

2003-09-01 / 169. (8678.) szám

6 VILÁGGAZDASÁG 2003. szeptember 1., hétfő VÁLLALATOK ÉS PIACOK CÉGSOROK Az LNM megveszi a lengyel acélművet A brit LNM-csoport megállapodott a varsói kormánnyal, hogy több mint egymilliárd dollárért megvásárolhatja a legnagyobb lengyel acélművet, a Polskie Huty Stali (PHS) nevű céget. Egy­előre nincs egyezség a gyár 16 ezer dolgozójának szociális ju­­tatásairól, és a helyi versenyhivatalnak is áldását kell adnia az ügyletre. A britek az amerikai US Steel-csoportot előzték meg a pályázaton. A britek ezzel megkétszerezhetik regionális kapaci­tásukat, előzőleg ugyanis román és cseh acélműveket is meg­vásároltak. (Reuters) Romániában terjeszkedik a Continental A német Continental gumiabroncs- és autóalkatrész-gyártó ki­terjeszti romániai tevékenységét: a cég szóvivője szerint Nagy­szebenben általános jármű-elektronikai üzemet létesít, Temes­­várott pedig préselt gumitömlők gyártását tervezi. A konszern Temesvárott már 2000 óta üzemeltet egy gumigyárat és a múlt év vége óta egy ékszíjgyártó üzemet. A gumigyárba - amely ki­zárólag exportra termel - a Continental 100 millió eurót fekte­tett. Az idei év végéig a termelést 9,5 millióra növelik a tavalyi 8 millióról. Az ékszíjgyártó üzem kapacitását az idén 2 millióra duplázzák, 2005-től pedig évente 4 millió ékszíj gyártását terve­zik. (Netzeitung.de) Francia céggel szerződött a Hajdú-Bét Rt. A Veolia Water vízgazdálkodási cég - a francia Veolia Environe­­ment csoport tagja - 3 évre szóló szolgáltatási szerződést kötött a debreceni székhelyű Hajdú-Bét Baromfitermelő és Értékesítő Rt.-vel. A szennyvíztisztító telep működtetésére vonatkozó egyez­mény értéke a teljes időtartamra mintegy 1 millió euró. (VG) Kisebb a Superior Industries nyeresége A Van Nuys-i (USA) székhelyű Superior Industries International Inc., a világ második legnagyobb kerékgyártója - melynek ma­gyarországi üzemében mintegy 500-an dolgoznak - figyelmez­tetést tett közzé, mely szerint harmadik negyedévi profitja elma­rad a várakozásoktól, elsősorban a Ford Motor Co. csökkenő megrendelései miatt. (VG) Megugró mobilértékesítést vár a Siemens A német Siemens elektronikai cég a mostani üzleti évében 15- 20 százalékos növekedést vár a mobiltelefonok értékesítésében, többet az egész piac várható 10 százalékos növekedésénél. A cég mobiltávközlési igazgatója, Rudi Lamprecht elmondta: a szeptember végéig tartó üzleti évben várhatóan 38-39 millió mo­biltelefont értékesítenek. Augusztus első hetéig 33 milliót adtak el, annyit, mint az előző üzleti év egészében. A Siemens jelenleg 7,5 százalékkal részesedik a világ mobiltelefonos piacából, és ezzel a finn Nokia, az amerikai Motorola és a dél-koreai Samsung után nagyságra a negyedik mobilgyártó. (Reuters) Idegen vizeken a PC-gyártók Linuxszal válaszolnak a szórakoztatóelektronikai ágazat régi szereplői A személyi számítógépek leg­nagyobb gyártóinak új célpont­ja a szórakoztatóelektronikai termékek piaca. Az általuk kép­viselt kihívásra a piac régi sze­replői Linuxszal válaszolnak - derül ki a Reuters friss összeg­zéséből. VG-ÖSSZEFOGLALÓ Az eddiginél jóval nagyobb sze­letet akarnak kihasítani maguk­nak a szórakoztatóelektronikai termékek piacából a személyi számítógépeket (PC) előállító vállalatok. Mivel a PC-piac gyors növekedése ma már a múlté, olyan cégek, mint a Gateway Inc., az Apple Computers vagy a Dell, egyre növekvő érdeklődés­sel fordulnak a szórakoztató elektronika felé. Az egyértelmű, hogy még ezeknek az óriás cégeknek sem lesz könnyű dolguk ezen a szá­mukra új területen. A legna­gyobb gyártók azonban nem tét­lenkedtek, már ki is jelölték azo­kat a területeket, melyeken meg­próbálnak érvényesülni. A Gateway Inc. olcsó digitális ka­merákat mutatott be a napokban. Az Apple az elmúlt negyedévben 300 000 iPodot értékesített, mely­­lyel ez a kisméretű mp3-lejátszó a vállalat egyik legértékesebb ter­mékévé vált. A Dell pedig meg­kezdte az általa előállított plaz­matévék értékesítését. A számítógépgyártók előretö­rése azonban nem jelenti azt, hogy a szórakoztató elektronika piaca régi szereplői megadnák magukat. Új technológiák, meg­oldások alkalmazásával igyekez­nek megőrizni pozícióikat. Az egyik ilyen új lehetőség a Linux alkalmazásában rejlik. A Linux számos előnye közül minden­képpen kiemelendő, hogy nincs jogdíja, és mivel a forráskódja nyílt, szabadon módosítható. A legnagyobb szórakoztatóelekt­ronikai vállalatok, mint a Sony, a Matsushita, a Philips, már fel­ismerték a Linux jelentőségét, és minden jel arra mutat, hogy a jövőben egyre több eszközben találkozhatunk ezzel az operáci­ós rendszerrel. Fontos kérdés azonban az eszközök egymás­­hoz kapcsolhatósága, és ezen a téren még további fejlesztések szükségesek. Elemzők szerint két nagy terü­let van, ahol a közeljövőben a Linuxot alkalmazó eszközök el­terjedése várható. Az egyik a tele­víziók, set-top-boxok (digitális te­levíziózást segítő eszközök) és DVD-lejátszók piaca, mivel ezen eszközöknek egyre jobb, hatéko­nyabb, rugalmasabb szoftverekre van szükségük, hogy minél köny­­nyebben kapcsolódhassanak a háztartásban található egyéb esz­közökhöz vagy a világhálóhoz. A másik terület az otthoni há­lózatok és az állandó, szélessávú internetkapcsolat kialakításának igénye. A Sony, a Philips és a Samsung máris bemutatott olyan eszközöket, melyek a számítógé­pekről és az internetről nyert di­gitális információt továbbítják a szórakoztatóelektronikai beren­dezések (tv, DVD, hifi) felé. Míg napjainkban a régebbi típusú ott­honi hálózati eszközök jogdíjas szoftverekkel működnek, addig a jövőben az várható, hogy az ilyen eszközök millióit Linux operációs rendszerrel fogják ér­tékesíteni. AZ OTTHONI HÁLÓZATOK VÁRHATÓ SZÁMA (millió háztartás) 2003 20 2005 40 2007 60 Forrás: Intel Fordulat állt be a reklámpiacon • Folytatás az 1. oldalról A nem várt növekedés a szakértő­ket is meglepte, és azt sem lehe­tett pontosan tudni, hogy a rek­lámpiac egyes nagy szereplői, az­az a General Motors, a Procter & Gamble és a Disney jelentősen többet fordít hirdetésekre az idén. A megnövekedett költés már csak azért is meglepő, mert az iraki há­borút is magába foglaló első fél év szakértők szerint rá kellett nyom­ja a bélyegét az eredményekre. John Berg, az egyik legnagyobb médiaügynökség, a francia Havas elnöke szerint a költségmegtakarí­tások fókusza áttevődött a marke­tingről egyéb területekre. Magyarországon az év első hét hónapjában 22 százalékkal emel­kedett a reklámköltés, ezzel elérte a 214 milliárd forintot - derül ki a Mediagnózis listaáron számolt felméréséből. Hazánkban tovább­ra is a televíziós szektor szakítja a legnagyobb bevételt. Jelentősen, duplájára emelkedett az indoor AZ USA REKLÁMTORTÁJA költések száma a korábbihoz ké­pest, így az év első hét hónapjá­ban 800 milliót költöttek beltéri reklámokra. A Mediagnózis sze­rint a teljes költés 65 százaléká­ból, 139 milliárd forinttal része­sülnek, amely 35 százalékos emelkedés az egy évvel korábbi időszakhoz képest. A magyar vál­lalatok közül a legtöbb pénzt to­vábbra is az Unilever áldozza a hirdetésekre. Az idei év első felé­ben a legnagyobb mértékben, 121 százalékkal a L’Oréal emelte rek­lámköltését. MAGYAR REKLÁMTORTA (2003, első hét hónap, százalék) Mérete 214 milliárd forint* Növekedés 22 Tv-szelet 65 Sajtó 22,8 * Listaár. Forrás: WSJ, Mediagnózis (2003,1. fél év, százalék) Mérete 61,6 milliárd dollár Változás 6,8 A nyomtatott sajtó részesedése 42 Tv-szelet 40,1 Forrás: WSJ, Mediagnózis Tisza-tó, az élményadó vízivilág­­ még szeptemberben is Bár vége a nyárnak, ám ha a jó idő még néhány hétig tart, akkor érde­mes még élvezni a Tisza-tó által nyúj­tott élményeket, ahol a következő he­tekben még számos kedvezményben is részesülnek a vendégek. Ám aki­nek a kirándulása elhúzódna, az sem fog unatkozni, hiszen akár a horgá­szat, akár a madárrezervátum, az érintetlen természet más érdekességei izgalmas kikapcsolódást kínálnak. A Tisza-tavat elsősorban az érintetlen természeti környezete teszi egyedivé. Talán sokan nem tudják, a fürdőzés, strandolás mellett milyen sok izgalmas kikapcsolódást kínál a 127 négyzetkilo­méter alapterületű Tisza-tó vendégei­nek, amelyet az egyedülálló jelzővel le­het illetni. E jelzőre e különleges tó rá is szolgál, hiszen a rajta áthömpölygő folyó élővize teszi különlegessé. A tó középső része, Magyarország legna­gyobb összefüggő horgászvize ma is a pecások paradicsoma, hiszen több mint ötven halfaj él benne, és ezek kö­zül tizenkettő védett. Ám az élővilág ennél jóval gazdagabb, hiszen akár a madárrezervátum - ami felkerült a vi­lágörökség listájára is - gazdagsága, akár a hód visszaköltözése igazi él­ményt jelent gyermeknek, felnőttnek egyaránt. A gazdag madárvilág létét mutatja, hogy a Magyarországon fellelt 380 madárfaj közül több mint 200 faj­tát figyeltek meg a tavon. A Tisza-tó kü­lönleges vízivilágát csónakból érde­mes felfedezni. A kikötőkből szerve­zett csónaktúrák indulnak szakértők­nek, e világot csodáló amatőröknek egyaránt. Az őszi kellemes napokban, ha már strandolásra, fürdésre nem alkalmas az idő, akkor is számtalan kellemes idő­töltés közül lehet válogatni, így akár a kerékpár nyergében, akár lóháton elin­dulva járhatjuk körbe a tavat. Érdekes­ség, hogy itt gáttal védik az áradásoktól a vízivilágot körülvevő területet. A gát felületének nagy része burkolt, s így ki­válóan alkalmas például a kerékpáro­záshoz. Itt az eligazodási pontot min­dig a gátőrház jelenti, ahol akár friss ivóvizet, akár elsősegélyt, akár jó szót is lehet kapni. A környék a gazdag vízivilága mel­lett sokféle négylábúnak is otthont ad, így nem meglepő, ha egy vaddisznó, nyúl kerül utunkba, vagy akár egy szép fácán röppen fel a kiránduló mellett. A vidék legfélelmetesebb ragadozója a vadmacska, de van itt őz, róka, pézs­mapocok is. A színes kínálatot gazda­gítják a környék gyógyfürdői, hiszen akár Tiszafüred 39 fokos gyógyító vi­zét, Tiszacsege, Kőtelek vagy Polgár termálfürdőit is lehet élvezni. E környék színes folklórhagyomá­nyokkal is rendelkezik, amely az Al­föld emlékanyagának része. A hagyo­mányok továbbélését jelzi a híres tisza­füredi fazekasság virágzása, amelynek híres agyagedény-különlegessége a Miska-kancsó. Az általában huszárt formáz, csákóval a fején, s öltözetén gazdag sujtást és gombokat visel. A né­pi hagyományok megőrzésének szép példája a gyékény szövése és fonása, amely munka szép eredményét min­denki élvezheti. A kis házi műhelyek­ben kosarak, szakajtók, szatyrok, sző­nyegek, lábtörlők, valamint kisebb bú­torok is készülnek. A környék szállás­kínálatát a kisebb szállodák, panziók, falusi parasztházak jellemzik, míg ét­termeiben a helyi specialitásokat szol­gálják fel. A TISZA-TÓ KÖRNYÉKÉNEK ŐSZI-TÉLI PROGRAMAJÁNLATA Forrás: Turizmus Rt. A Tisza-tóval kapcsolat­ban számos információ található: a Magyar Turizmus Rt. honlapján, a www.itthon.hu és a www.tisza-tv-info.hu oldalon. Tourinform telefonos szolgálat: 06-1-438-8080 Képünkön a tiszaújvárosi strand Rendezvény Helyszín Időpont Horgászverseny Tiszaderzs szept. 6. Szüreti mulatság Tiszafüred szept. 20. Vill. Gumkocsi derbi­ lovasnap Tiszanána szept. 27. Karcagi lovasnapok Karcag okt. 4-5. Kádai László festőművész kiállítása Karcag okt. 10-29. Amatőr művészeti csoportok napja Kunhegyes nov. 22. Adventi hangverseny Tiszaújváros dec. 9. Adventi nap, pásztorjáték Újszentmargita dec. 25.

Next