Világgazdaság, 2003. szeptember (35. évfolyam, 169/8678-190/8699. szám)
2003-09-01 / 169. (8678.) szám
6 VILÁGGAZDASÁG 2003. szeptember 1., hétfő VÁLLALATOK ÉS PIACOK CÉGSOROK Az LNM megveszi a lengyel acélművet A brit LNM-csoport megállapodott a varsói kormánnyal, hogy több mint egymilliárd dollárért megvásárolhatja a legnagyobb lengyel acélművet, a Polskie Huty Stali (PHS) nevű céget. Egyelőre nincs egyezség a gyár 16 ezer dolgozójának szociális jutatásairól, és a helyi versenyhivatalnak is áldását kell adnia az ügyletre. A britek az amerikai US Steel-csoportot előzték meg a pályázaton. A britek ezzel megkétszerezhetik regionális kapacitásukat, előzőleg ugyanis román és cseh acélműveket is megvásároltak. (Reuters) Romániában terjeszkedik a Continental A német Continental gumiabroncs- és autóalkatrész-gyártó kiterjeszti romániai tevékenységét: a cég szóvivője szerint Nagyszebenben általános jármű-elektronikai üzemet létesít, Temesvárott pedig préselt gumitömlők gyártását tervezi. A konszern Temesvárott már 2000 óta üzemeltet egy gumigyárat és a múlt év vége óta egy ékszíjgyártó üzemet. A gumigyárba - amely kizárólag exportra termel - a Continental 100 millió eurót fektetett. Az idei év végéig a termelést 9,5 millióra növelik a tavalyi 8 millióról. Az ékszíjgyártó üzem kapacitását az idén 2 millióra duplázzák, 2005-től pedig évente 4 millió ékszíj gyártását tervezik. (Netzeitung.de) Francia céggel szerződött a Hajdú-Bét Rt. A Veolia Water vízgazdálkodási cég - a francia Veolia Environement csoport tagja - 3 évre szóló szolgáltatási szerződést kötött a debreceni székhelyű Hajdú-Bét Baromfitermelő és Értékesítő Rt.-vel. A szennyvíztisztító telep működtetésére vonatkozó egyezmény értéke a teljes időtartamra mintegy 1 millió euró. (VG) Kisebb a Superior Industries nyeresége A Van Nuys-i (USA) székhelyű Superior Industries International Inc., a világ második legnagyobb kerékgyártója - melynek magyarországi üzemében mintegy 500-an dolgoznak - figyelmeztetést tett közzé, mely szerint harmadik negyedévi profitja elmarad a várakozásoktól, elsősorban a Ford Motor Co. csökkenő megrendelései miatt. (VG) Megugró mobilértékesítést vár a Siemens A német Siemens elektronikai cég a mostani üzleti évében 15- 20 százalékos növekedést vár a mobiltelefonok értékesítésében, többet az egész piac várható 10 százalékos növekedésénél. A cég mobiltávközlési igazgatója, Rudi Lamprecht elmondta: a szeptember végéig tartó üzleti évben várhatóan 38-39 millió mobiltelefont értékesítenek. Augusztus első hetéig 33 milliót adtak el, annyit, mint az előző üzleti év egészében. A Siemens jelenleg 7,5 százalékkal részesedik a világ mobiltelefonos piacából, és ezzel a finn Nokia, az amerikai Motorola és a dél-koreai Samsung után nagyságra a negyedik mobilgyártó. (Reuters) Idegen vizeken a PC-gyártók Linuxszal válaszolnak a szórakoztatóelektronikai ágazat régi szereplői A személyi számítógépek legnagyobb gyártóinak új célpontja a szórakoztatóelektronikai termékek piaca. Az általuk képviselt kihívásra a piac régi szereplői Linuxszal válaszolnak - derül ki a Reuters friss összegzéséből. VG-ÖSSZEFOGLALÓ Az eddiginél jóval nagyobb szeletet akarnak kihasítani maguknak a szórakoztatóelektronikai termékek piacából a személyi számítógépeket (PC) előállító vállalatok. Mivel a PC-piac gyors növekedése ma már a múlté, olyan cégek, mint a Gateway Inc., az Apple Computers vagy a Dell, egyre növekvő érdeklődéssel fordulnak a szórakoztató elektronika felé. Az egyértelmű, hogy még ezeknek az óriás cégeknek sem lesz könnyű dolguk ezen a számukra új területen. A legnagyobb gyártók azonban nem tétlenkedtek, már ki is jelölték azokat a területeket, melyeken megpróbálnak érvényesülni. A Gateway Inc. olcsó digitális kamerákat mutatott be a napokban. Az Apple az elmúlt negyedévben 300 000 iPodot értékesített, melylyel ez a kisméretű mp3-lejátszó a vállalat egyik legértékesebb termékévé vált. A Dell pedig megkezdte az általa előállított plazmatévék értékesítését. A számítógépgyártók előretörése azonban nem jelenti azt, hogy a szórakoztató elektronika piaca régi szereplői megadnák magukat. Új technológiák, megoldások alkalmazásával igyekeznek megőrizni pozícióikat. Az egyik ilyen új lehetőség a Linux alkalmazásában rejlik. A Linux számos előnye közül mindenképpen kiemelendő, hogy nincs jogdíja, és mivel a forráskódja nyílt, szabadon módosítható. A legnagyobb szórakoztatóelektronikai vállalatok, mint a Sony, a Matsushita, a Philips, már felismerték a Linux jelentőségét, és minden jel arra mutat, hogy a jövőben egyre több eszközben találkozhatunk ezzel az operációs rendszerrel. Fontos kérdés azonban az eszközök egymáshoz kapcsolhatósága, és ezen a téren még további fejlesztések szükségesek. Elemzők szerint két nagy terület van, ahol a közeljövőben a Linuxot alkalmazó eszközök elterjedése várható. Az egyik a televíziók, set-top-boxok (digitális televíziózást segítő eszközök) és DVD-lejátszók piaca, mivel ezen eszközöknek egyre jobb, hatékonyabb, rugalmasabb szoftverekre van szükségük, hogy minél könynyebben kapcsolódhassanak a háztartásban található egyéb eszközökhöz vagy a világhálóhoz. A másik terület az otthoni hálózatok és az állandó, szélessávú internetkapcsolat kialakításának igénye. A Sony, a Philips és a Samsung máris bemutatott olyan eszközöket, melyek a számítógépekről és az internetről nyert digitális információt továbbítják a szórakoztatóelektronikai berendezések (tv, DVD, hifi) felé. Míg napjainkban a régebbi típusú otthoni hálózati eszközök jogdíjas szoftverekkel működnek, addig a jövőben az várható, hogy az ilyen eszközök millióit Linux operációs rendszerrel fogják értékesíteni. AZ OTTHONI HÁLÓZATOK VÁRHATÓ SZÁMA (millió háztartás) 2003 20 2005 40 2007 60 Forrás: Intel Fordulat állt be a reklámpiacon • Folytatás az 1. oldalról A nem várt növekedés a szakértőket is meglepte, és azt sem lehetett pontosan tudni, hogy a reklámpiac egyes nagy szereplői, azaz a General Motors, a Procter & Gamble és a Disney jelentősen többet fordít hirdetésekre az idén. A megnövekedett költés már csak azért is meglepő, mert az iraki háborút is magába foglaló első fél év szakértők szerint rá kellett nyomja a bélyegét az eredményekre. John Berg, az egyik legnagyobb médiaügynökség, a francia Havas elnöke szerint a költségmegtakarítások fókusza áttevődött a marketingről egyéb területekre. Magyarországon az év első hét hónapjában 22 százalékkal emelkedett a reklámköltés, ezzel elérte a 214 milliárd forintot - derül ki a Mediagnózis listaáron számolt felméréséből. Hazánkban továbbra is a televíziós szektor szakítja a legnagyobb bevételt. Jelentősen, duplájára emelkedett az indoor AZ USA REKLÁMTORTÁJA költések száma a korábbihoz képest, így az év első hét hónapjában 800 milliót költöttek beltéri reklámokra. A Mediagnózis szerint a teljes költés 65 százalékából, 139 milliárd forinttal részesülnek, amely 35 százalékos emelkedés az egy évvel korábbi időszakhoz képest. A magyar vállalatok közül a legtöbb pénzt továbbra is az Unilever áldozza a hirdetésekre. Az idei év első felében a legnagyobb mértékben, 121 százalékkal a L’Oréal emelte reklámköltését. MAGYAR REKLÁMTORTA (2003, első hét hónap, százalék) Mérete 214 milliárd forint* Növekedés 22 Tv-szelet 65 Sajtó 22,8 * Listaár. Forrás: WSJ, Mediagnózis (2003,1. fél év, százalék) Mérete 61,6 milliárd dollár Változás 6,8 A nyomtatott sajtó részesedése 42 Tv-szelet 40,1 Forrás: WSJ, Mediagnózis Tisza-tó, az élményadó vízivilág még szeptemberben is Bár vége a nyárnak, ám ha a jó idő még néhány hétig tart, akkor érdemes még élvezni a Tisza-tó által nyújtott élményeket, ahol a következő hetekben még számos kedvezményben is részesülnek a vendégek. Ám akinek a kirándulása elhúzódna, az sem fog unatkozni, hiszen akár a horgászat, akár a madárrezervátum, az érintetlen természet más érdekességei izgalmas kikapcsolódást kínálnak. A Tisza-tavat elsősorban az érintetlen természeti környezete teszi egyedivé. Talán sokan nem tudják, a fürdőzés, strandolás mellett milyen sok izgalmas kikapcsolódást kínál a 127 négyzetkilométer alapterületű Tisza-tó vendégeinek, amelyet az egyedülálló jelzővel lehet illetni. E jelzőre e különleges tó rá is szolgál, hiszen a rajta áthömpölygő folyó élővize teszi különlegessé. A tó középső része, Magyarország legnagyobb összefüggő horgászvize ma is a pecások paradicsoma, hiszen több mint ötven halfaj él benne, és ezek közül tizenkettő védett. Ám az élővilág ennél jóval gazdagabb, hiszen akár a madárrezervátum - ami felkerült a világörökség listájára is - gazdagsága, akár a hód visszaköltözése igazi élményt jelent gyermeknek, felnőttnek egyaránt. A gazdag madárvilág létét mutatja, hogy a Magyarországon fellelt 380 madárfaj közül több mint 200 fajtát figyeltek meg a tavon. A Tisza-tó különleges vízivilágát csónakból érdemes felfedezni. A kikötőkből szervezett csónaktúrák indulnak szakértőknek, e világot csodáló amatőröknek egyaránt. Az őszi kellemes napokban, ha már strandolásra, fürdésre nem alkalmas az idő, akkor is számtalan kellemes időtöltés közül lehet válogatni, így akár a kerékpár nyergében, akár lóháton elindulva járhatjuk körbe a tavat. Érdekesség, hogy itt gáttal védik az áradásoktól a vízivilágot körülvevő területet. A gát felületének nagy része burkolt, s így kiválóan alkalmas például a kerékpározáshoz. Itt az eligazodási pontot mindig a gátőrház jelenti, ahol akár friss ivóvizet, akár elsősegélyt, akár jó szót is lehet kapni. A környék a gazdag vízivilága mellett sokféle négylábúnak is otthont ad, így nem meglepő, ha egy vaddisznó, nyúl kerül utunkba, vagy akár egy szép fácán röppen fel a kiránduló mellett. A vidék legfélelmetesebb ragadozója a vadmacska, de van itt őz, róka, pézsmapocok is. A színes kínálatot gazdagítják a környék gyógyfürdői, hiszen akár Tiszafüred 39 fokos gyógyító vizét, Tiszacsege, Kőtelek vagy Polgár termálfürdőit is lehet élvezni. E környék színes folklórhagyományokkal is rendelkezik, amely az Alföld emlékanyagának része. A hagyományok továbbélését jelzi a híres tiszafüredi fazekasság virágzása, amelynek híres agyagedény-különlegessége a Miska-kancsó. Az általában huszárt formáz, csákóval a fején, s öltözetén gazdag sujtást és gombokat visel. A népi hagyományok megőrzésének szép példája a gyékény szövése és fonása, amely munka szép eredményét mindenki élvezheti. A kis házi műhelyekben kosarak, szakajtók, szatyrok, szőnyegek, lábtörlők, valamint kisebb bútorok is készülnek. A környék szálláskínálatát a kisebb szállodák, panziók, falusi parasztházak jellemzik, míg éttermeiben a helyi specialitásokat szolgálják fel. A TISZA-TÓ KÖRNYÉKÉNEK ŐSZI-TÉLI PROGRAMAJÁNLATA Forrás: Turizmus Rt. A Tisza-tóval kapcsolatban számos információ található: a Magyar Turizmus Rt. honlapján, a www.itthon.hu és a www.tisza-tv-info.hu oldalon. Tourinform telefonos szolgálat: 06-1-438-8080 Képünkön a tiszaújvárosi strand Rendezvény Helyszín Időpont Horgászverseny Tiszaderzs szept. 6. Szüreti mulatság Tiszafüred szept. 20. Vill. Gumkocsi derbi lovasnap Tiszanána szept. 27. Karcagi lovasnapok Karcag okt. 4-5. Kádai László festőművész kiállítása Karcag okt. 10-29. Amatőr művészeti csoportok napja Kunhegyes nov. 22. Adventi hangverseny Tiszaújváros dec. 9. Adventi nap, pásztorjáték Újszentmargita dec. 25.