Világgazdaság, 2004. május (36. évfolyam, 84/8843-103/8862. szám)

2004-05-03 / 84. (8843.) szám

2004. május 3., hétfő VILÁGGAZDASÁG 3 __E­U -­CSATLAKOZÁS Többezernyi különféle rendez­vény ünnepelte az EU tíz új tagállammal való kibővítését a hét végén Magyarországon, a régi és az új tagállamokban. Az összefogás és a konszen­zus fontossága mellett a négy parlamenti párt mindegyiké­nek elnöke kiállt egy szombati televíziós műsorban. VG-ÖSSZEFOGLALÓ „A mai naptól Magyarország az Európai Unió tagja. Ezzel hazánk - a ,kompország’, ahogyan Ady nevezte - végképp kiköt a nyuga­ti parton” - mondta Mádl Ferenc köztársasági elnök szombaton az EU-csatlakozás tiszteletére tar­tott ünnepségen, a budavári Sán­dor-palotában. „Olyan országban szeretnénk élni, amely a mai, fej­lett Európában uralkodó elvek és értékek jegyében működik. Eb­ben számíthatunk az Európai Unió támogatására, az azonban a mi felelősségünk, hogy mire ju­tunk­­ például a szegénység, a családok és az aggasztó demog­ráfiai helyzet, az egészségügy, az agrártársadalom, a környezet, az oktatás és a nevelés hosszú távú gondjainak oldásában” - mondta az államfő. Medgyessy Péter mi­niszterelnök szerint a szombati bővüléssel lendületbe jön majd az Európai Unió. A kormányfő a Welt am Sonntag című német lap­nak nyilatkozott, állásfoglalását az EU-taggá vált többi kilenc or­szág miniszterelnökének nyilat­kozatával együtt közölte a vasár­napi lap. A tízes csoport felvétele az EU-ba a kölcsönös előnyök el­vén nyugszik - hangsúlyozta Medgyessy, s kifejtette: sokkal nagyobb lesz a belső piac, az új EU-tagországokban a gazdasági növekedés már jó ideje 1,5-2,0 százalékkal meghaladja az EU- átlagot, egyedül ez a körülmény javítja az unió növekedési esé­lyeit. Az új tagállamok javítanak az EU demográfiai helyzetén is, a demográfiai helyzet beruházá­sokat vonz az új EU-országokba, s ebből az unió mint egész hasz­not húz. A kutatási és fejleszté­si kapacitások jobb kihasználá­sával javul majd a helyzet inno­vációs területen, bővül az EU- ban felhalmozott tudásanyag. Az unió a magyar nemzetgazda­ság számára nem öncél, hanem eszköz ahhoz, hogy Magyaror­szág modern európai országgá váljon, amelynek polgárai végre egyszer olyan mértékben része­sednek majd az európai jólétből, amilyen arányban ahhoz hozzá tudnak járulni - mondta Med­gyessy. Orbán Viktor Fidesz-elnök egy szombati tévéműsornak Dublinből telefonon a legfonto­sabbnak, „ahol össze kell adni a tudásunkat (...), ahol jó szán­dékra meg együttműködésre van szükség”, annak a képes­ségnek a növelését nevezte, „hogy jó pályázatokat tudjunk beadni, ahhoz magyar forráso­kat tudjunk rendelni, és nyerni tudjunk Brüsszelben”. Hozzátet­te: szükségesnek tartja a „cse­kély mértékű magyar források koncentrálását”. A régi tagállamok központi ünnepségét Dublinban mintegy 700, zömében fiatal randalírozó próbálta megzavarni - jelentette a Netzeitung. Csoportjuk súlyos összetűzésbe keveredett a rend­őrséggel, utóbbi vízágyúkat is bevetett, 25 demonstrálót őrizet­be vettek. Romano Prodi európai bizottsági elnök a bővítést mél­tatva azt mondta, hogy az euró­pai országok csak akkor őrizhe­tik meg függetlenségüket, ha egységesek maradnak. Prodi azon meggyőződésének is han­got adott, hogy nem a mostani az unió utolsó bővítése, további or­szágok csatlakozása várható. ★ ★ ★ Kompország végleg kikötött Mádl Ferenc Romano Prodi Rejtély az euróbevezetés dátuma MUNKATÁRSUNKTÓL Továbbra is rejtély, mit gondol­ a kormány az euró bevezetésének ideális időpontjáról. Csütörtök késő este, Draskovics Tibor pénz­ügyminiszter egy tévéműsorban a 2010. esztendőt nevezte való­színűbb időpontnak, újabb fejtö­rést adva a piaci szereplőknek arról, hogy vajon milyen makro­gazdasági pálya vár hazánkra a következő években. Ez a kijelentés nagyjából az idén a harmadik-negyedik forga­tókönyv azzal kapcsolatban, hogy milyen stratégiát választ a kormány. Mint ismert, 2004 ele­jén kiderült, hogy a kormány "neva vállalja a 2008-as euróbevezetés reálgazdasági ál­dozatainak politikai kockázatait, és egy - később pontosan meg­nevezendő - 2009-2010-es cél­dátum mellett tett hitet. Mivel a pontosításra nem került sor, a piacban lassan kialakult az a vé­lemény, hogy a kormány nem is nevez meg konkrét időpontot. Ebben van ráció, hiszen a gyen­ge hitelesség és a korábban meghiúsuló céldátumok miatt az időpont várakozásokat befo­lyásoló jellege amúgy is gyenge, viszont az újabb kudarc tovább erodálná a gazdaságpolitika iránti bizalmat. Ennek ellenére az elmúlt he­tekben több politikustól, illetve a kormányhoz közel álló közgaz­dászoktól hallhattunk olyan vé­leményt, mely szerint 2009 len­ne az optimális dátum, amely fel­vetette az újabb „konszenzus” ki­alakulásának lehetőségét. Ehhez képest a múlt heti, 2010-es csat­lakozást valószínűsítő bejelentés már ezt is túlhaladottá teszi. A legvalószínűbbnek jelen­leg az látszik, hogy a kormány nem tudja, mikorra lesz képes teljesíteni a belépéshez szüksé­ges kritériumokat. Az erős vá­lasztási ciklikusságot is figye­lembe véve a 2007-es, illetve 2008-as referencia időszak (2009-es, illetve 2010-es csatla­kozás függvényében) elfogad­ható lehet, hiszen a választások utáni esztendők jobban kedvez­nek egy következetes gazda­ságpolitikának, mint a vokso­lást közvetlenül megelőző idő­szak. A 2010-es esztendő mel­lett szólhat az politikai érv is, hogy ha 2005-2006-ban a kor­mányzat ismét a lovak közé dobja a gyeplőt, akkor egy év nem lesz elég a konszolidáció­ra. Amennyiben ez a gondolat mozgatja a politikát, akkor fel­tehető, hogy az újabb ország­­gyűlési választás megint erő­sen próbára teszi majd a ma­gyar gazdaságot. (MI) Draskovics Tibor Schröder kétsebességes Európára számít Chirac: lépjen ki, aki elveti az alkotmányt VG-ÖSSZEFOGLALÓ A 25 tagú Európában nehezebbé válhat a döntéshozatal - figyel­meztetett Gerhard Schröder a Handelsblattnak adott interjújá­ban. Amennyiben egyes orszá­gok vétóján bukik meg egy javas­lat, tudni fogjuk, mit kell tenni - utalt a német kancellár arra a le­hetőségre, hogy az integrációt egy kisebb „magcsoporttal” le­hetne előmozdítani. Joschka Fischer külügyminiszter egyéb­ként a minap a kétsebességes Eu­rópa koncepciója ellen szólalt fel. A csatlakozók tisztességtelen adóverseny elé állítják Németor­szágot, ezért harmonizációra van szükség ezen a területen is. „Adó­versenyt akarunk, de az adódöm­­pinget el kell hogy utasítsuk” - hangsúlyozta ismételten a kan­­cellár, annak ellenére, hogy a „hat bölcs” becenevet viselő gaz­daságkutató intézetek a múlt hé­ten közzétett közös jelentésük­ben rávilágítottak: a csatlakozó országokban tapasztalható ala­csony nyereségadókulcs nem te­kinthető tisztességtelen verseny­­előnynek (VG, 2004. április 29., 2. oldal). Ismét felvetette Schröder azt a lehetőséget, hogy amennyi­ben a csatlakozók alacsonyan tartják az adókat, megbeszélése­ket kezdeményez az EU-támo­­gatások szintjéről. A közös külpolitikáról sokkal pozitívabban nyilatkozott a kan­cellár, úgy véli, minél hamarabb szükség van az egységes kül- és biztonságpolitika erősítésére. Az alkotmány elfogadása sikeres lesz majd a júniusi EU-csúcson, véli Schröder. Azzal kapcsolat­ban azonban nem kívánt találga­tásokba bocsátkozni, hogy mi tör­ténik, ha valamely ország nem ratifikálja azt. Ez egy teoretikus felvetés - hárította el a kérdést. S AZ EU-TÁMOGATÁSOK csökkentésével fenyegette meg az alacsony társasági adókulcsot alkalmazó csat­lakozó országokat Wolf­gang Clement. A német gazdasági miniszter a Fi­nancial Times Deutsch­­landnak elmondta: elfogad­hatatlan az, hogy „kvázi Né­metországon kívüli ala­csony adórendszereket fi­nanszírozzunk”. Günter Verheugen bővítési biztos szerint azonban a belépők alacsony adószintje elő­mozdítja az adóreformokat a régi tagállamokban. VG-ÖSSZEFOGLALÓ Jacques Chirac francia köztársa­sági elnök helyesli a „baráti nyo­másgyakorlást” azokra az orszá­gokra, amelyeknek nem sikerül ratifikálni az európai alkotmá­nyos szerződést két éven belül annak aláírása után. A brit refe­rendum potenciális „nem” ered­ménye alapján a francia politi­kus arra a következtetésre jutott, hogy ezeket az országokat az EU „elhagyására” kellene kénysze­ríteni, mert útját állják annak, hogy a többiek akaratukat érvé­nyesítsék - tudósít a Financial Times. Utóbb Chirac szóvivője azzal magyarázta az elnök állás­­foglalását, hogy csak arra a ja­vaslatra reagált, amely szerint az Európa Tanácsnak kellene szabályoznia az eljárást arra az esetre, ha az államok négyötöde jóváhagyja az új alkotmányt, ám egy kisebbség elutasítja azt. Megfigyelők a brit miniszterel­nöknek címzett „agresszív vá­lasznak” tudják be Chirac szava­it. Tony Blair - sokak szerint meglepő fordulattal - a közel­múltban népszavazást ígért a brit választóknak az új európai alkot­mányról (VG, 2004. április 22., 7. oldal), s kilátásba helyezte, hogy ha „nem” lenne a referendum végeredménye, tárgyalásokat kezdeményez az uniós partne­rekkel a megoldásról. Chirac sza­vai most azt jelzik, hogy bonyo­lultak lennének ezek a tárgyalá­sok - idézi a Financial Times Blair kormányfő hivatali stábjá­nak egyik tisztviselőjét. Egy brit diplomata hipoteti­kusnak értékeli Chirac verzióját az EU „elhagyására”, szerinte aligha tör utat magának ez az el­gondolás. Brüsszelben mind­eközben az az álláspont tartja magát, hogy ha elsőre nemmel szavaznak valamely tagállam­ban, akkor egy második népsza­vazást kellene rendezni, ahogy tették ezt 2001-ben Írországban, a nizzai szerződésről tartott re­ferendum esetében. Jacques Chirac Kisebb bér is elég a bővítés után A dánok egyharmada attól tart, hogy az EU bővítése után nőni fog a munkanélküliségi ráta - derül ki a Politiken című lap ál­tal közölt felmérésből. Ugyan­ekkora azoknak az aránya, akik fizetésük csökkentését is hajlandóak lennének tudomá­sul venni azért, hogy megma­radjon az állásuk. Erre már volt példa: az SAS légitársaság tele­fonos eladási ügyintézői nem­rég beleegyeztek bérük tízszá­zalékos csökkentésébe, miután közölték velük, hogy e nélkül a balti országokba telepítik ki a részleget. Ott ugyanis egy ha­sonló munkavállaló csupán fe­lét keresi a dániai fizetésnek. Hans Jensen, a dán szak­­szervezeti szövetség elnöke sokkolónak nevezte a felmérés eredményeit. Dániának szerin­te nem a fizetések szintjével kellene versenyeznie a kibővült Európában, hiszen az áruk és szolgáltatások szabad mozgása esetén ez hosszabb távon nem járható út. Inkább a minőség­ben, a tartalomban és a termé­kek folyamatos megújításában kell élen járni - idézi a szak­­szervezeti vezető nyilatkozatát a koppenhágai lap. (VG) RÖVIDEN Patten lehet Prodi utóda? Chris Patten külkapcsolatokért felelős európai bizottsági tag ha­tározottan cáfolta, hogy neve felmerült volna a bizottság elnöki posztjára esélyes jelöltek között. „Senki nem kért fel eddig” - hangsúlyozta a biztos a BBC egyik rádióműsorának. Azonban hozzátette: „Meglehetősen arrogáns lenne azt mondani, hogy semmilyen körülmények között nem fogadnék el egy esetleges felkérést, de nagyon sok győzködésre lenne szükségem.” Elő­zetesen Valéry Giscard d’Estaing volt konventelnök a Financial Timesnak azt mondta, szerinte Patten „nagyon jó személy len­ne erre a posztra, megvan a tehetsége, a nézetei és a politikai pozíciója is ahhoz, hogy jó elnök legyen”. (EUpolitix, Financial Times) Segítőtárs a pályázóknak Hasznos segítőtárs lehet az európai uniós támogatások meg­szerzésében a Magyar Pályázati Szemle. A lap mától 50 ezer példányban havonta jelenik meg az Országos Pályázati Köz­pont szolgáltatásainak részeként, s alapvető feladatának tekin­ti, hogy minden hónap elején áttekintést adjon a gazdálkodó­­szervezetek, meghatározóan a versenyszféra (kisebb részben a költségvetési szervek és intézmények) számára elérhető pályá­zatokról. Összefoglalja az idén eddig kiírt pályázatokat a vállal­kozásfejlesztés, foglalkoztatás, infrastruktúra-fejlesztés, techno­lógia-korszerűsítés, környezetvédelem, turisztika és vidékfejlesz­tés témakörében. A kiadó egyidejűleg azt is bejelenti, hogy a szemle szolgáltatási köre hamarosan tovább bővül: júniustól köztik a pályázatokhoz társulni igyekvő pénzintézetek ajánlatait is. (VG) Nincs menedékjog az új EU-tagok polgárainak A brit belügyminisztérium kétezer-ötszáz menedékjogra várót szólított fel lakhelye elhagyására, arra hivatkozva, hogy ők az új EU-tagok állampolgárai. A menedékkérőknek­­ jelentős részük magyar, cseh, szlovák és lengyel roma, akik azért hagyták el ha­zájukat, mert úgy érezték, üldözik őket - május 1-jén hivatalo­san el kellett hagyniuk a menekülteknek fenntartott szállásokat. A belügyminisztérium szóvivője szerint a helyi hatóságoknak le­hetőségük van átmeneti szállást biztosítani a rendkívüli körül­mények között élő családok számára. (BBC) Brüsszel nem veszi le szemét a belépőkről VG-ÖSSZEFOGLALÓ Az új tagállamok teljesítmé­nyét az EU-nak továbbra is élénk figyelemmel kell kísér­nie, fenntartva a nyomást azo­kon a területeken, amelyekkel kapcsolatban Brüsszelnek még fenntartásai vannak - jelentet­te ki Eneko Landaburu, az Eu­rópai Bizottság külkapcsola­tokért felelős főigazgatója, aki 1999 és 2003 között a csatlako­zási tárgyalások főtárgyalója volt a bizottság részéről. Landaburu a vágóhidak pél­dáját emelte ki, hangsúlyozva, hogy amennyiben azok az új tag­államokban nem az uniós elvá­rásoknak megfelelően működ­nek, akkor Brüsszel megtiltja számukra az uniós exportot. A főigazgató azt is jelezte, hogy ha az új tagok a strukturális alapo­kat nem megfelelően használják fel, akkor támogatásoktól esnek majd el - írja az EUobserver. A brüsszeli aggodalmak so­rában említette Landaburu a csatlakozóknak a külső hatá­rok ellenőrzésére irányuló ké­pességét is. Ezen a területen az EU-nak továbbra is segítenie kell az új tagállamokat - szö­gezte le a főigazgató. A csatlakozási tárgyalásokra visszaemlékezve az egykori fő­tárgyaló azt mondta, hogy a tí­zek közül Lengyelország tár­gyalt a legkeményebben. A len­gyelek „nem fejlesztették még ki a kompromisszum kultúrá­ját” - fogalmazott, felidézve az előkészületeket a 2002. decem­beri, koppenhágai csúcstalálko­zóra, amikor két héttel az ese­mény előtt Varsó váratlanul új követelésekkel állt elő. Azt is elismerte azonban, hogy az EU nem volt elég nagylelkű a pénz­ügyi csomaggal. A jövőt illetően Landaburu úgy vélekedik, hogy a bővítés­nek komoly hatása lesz az EU működésére. A főigazgató sze­rint lehetetlen lesz 27 vagy 30 ország megegyezésére várni ahhoz, hogy előre lehessen lép­ni kulcsfontosságú területeken. „Ezért lesz valószínűleg szük­ség egy magcsoportra vagy úttörőkre” - mondta, elfogad­hatatlannak nevezve, hogy a haladni nem akaró országok a többieket is akadályozzák. Landaburu szerint ugyanakkor a nagyobb tagállamoknak to­vábbra is saját külpolitikára lesz szükségük, az alkotmány életbelépését követően is.

Next