Világgazdaság, 2005. szeptember (37. évfolyam, 170/9182-191/9203. szám)

2005-09-21 / 184. (9196.) szám

10 VILÁGGAZDASÁG2005. szeptember 21., szerda KÖZÖS KINCSÜNK AZ ÁSVÁNYVÍZ Cél a Kékkúti elsőségének megtartása Dinamikusan nő a szénsavmentes ásványvizek piaci részesedése Magyarországon A hazai ásványvízpiac bővülé­sére és a szénsavmentes kate­gória részesedésének dinami­kus növekedésére számít Jean-Philippe Lebon, a Kékkú­ti Ásványvíz Rt. vezérigazgató­ja. A Nestlé Waters cégcso­porthoz tartozó vállalat a pa­lackozott ásványvizek hazai pi­acának legnagyobb szereplő­je, és a továbbiakban is ennek a vezető pozíciónak a megtar­tásán dolgoznak. MUNKATÁRSUNKTÓL ! Mekkorára becsüli a magyar piacot, milyen tendenciák ér­vényesülnek? Milyen mértékű változásra számít 2005-ben az előző évhez képest? A híradásokból mostanában so­kat hallani, hogy a 90-es évek óta az egy főre jutó éves ásványvízfo­gyasztás a hússzorosára nőtt Ma­gyarországon, és az idén már megközelíti a 70 litert. Ezek mö­gött az elképesztő számok mö­gött egy dinamikusan növekvő és nagyon aktív piac áll, amely az év végéig előreláthatólag 680 millió litert termel majd. 2004- ben az előző évhez képest nem annyira a növekedés, mint a pia­ci átrendeződés volt a jellemző: a saját és a kis, helyi márkák tér­hódítására kellett felkészülniük a nagy múltú, erős pozíciójú gyártóknak. Mi megtartottuk ve­zető pozíciónkat, ám a tendencia az idén is folytatódik, és bizony nem árulok el nagy titkot azzal, h­­gy kőkemény harcot folyta­tunk­ a fogyasztók kegyeiért. Mindeközben a piac tovább nö­vekszik. Egyelőre a szénsavas szegmens dominál több mint 70 százalékos piaci részesedéssel, ám a szénsavmentes kategória, amely mostanra túlszárnyalta a 25 százalékot, dinamikusabban nő. Az enyhe kategória stabil, ugyanakkor kis részarányú.­­ Milyen a hatása a hűvö­sebb nyárnak? A szeszélyes időjárás az ásvány­vízpiacnak is ősellensége. Az idei szezonra a kevés és rövid ideig tartó meleg időszak volt a jellemző, és ez érezteti majd ha­tását a piaci növekedésben is.­­ Melyek a legkeresettebb ter­mékek Magyarországon, vár­ható-e ebben változás a közel­jövőben? Milyenek a hazai fogyasztói szokások, mennyi­ben különböznek a nemzet­köziektől? A magyarok leginkább a szénsa­vas ásványvizeket kedvelik, bár az utóbbi időszakban nőtt a szén­­savmentes vizek népszerűsége. Piaci felmérések szerint a kisze­relések közül a 1,5 literes formá­tum a legkelendőbb. Mi a termé­keinket visszaváltható üvegekben is forgalmazzuk, ezekkel a 0,33 és 0,7 literes formátumokkal legin­kább a vendéglátóhelyeken talál­kozhatnak. Az elmúlt 5-6 évben a magyarok ásványvíz-fogyasztási szokásai látványosan átalakultak. A nagy nemzetközi áruházláncok megjelenése, a termékskála rob­banásszerű bővülése, a kínálat minőségi és mennyiségi növeke­dése többszörösen hatott a ma­gyar fogyasztókra is. Csakhogy amíg külföldön ezek a változások egy lassú folyamat részeként mennek végbe, addig Magyaror­szágon pár év alatt lezajlottak. Vé­leményem szerint a magyarok­nak talán túlságosan is gyorsan kellett alkalmazkodniuk a meg­változott fogyasztói környezethez. • Hogyan készült fel a Kék­kúti Ásványvíz Rt. a kis és saját márkás növekedésére? Portfoliónkban számos termék megtalálható, a nemzetközi pré­mium kategóriás Perrier víztől kezdve a hazai prémium kategóri­ás Theodorán át a középső szeg­mensbe tartozó Nestlé Aquarelig. Stratégiánk, hogy minden kategó­riában a legjobb ár-érték aránnyal rendelkező terméket kínáljuk. A vizek jellemzőit leginkább a kö­vetkezőképpen lehet megfogal­mazni. A Perrier a legnagyobb presztízsű nemzetközi, Franciaor­szágból importált víz. A Theodora a Káli-medencében nyert víz, szénsavas és a szénsavmentes változata is egyedülálló, kiegyen­súlyozott ásványianyag-tartalom­­mal bír, míg a Nestlé Aquarel fris­sítő forrásvíz, a család minden tagjának, megfizethető áron. JEAN-PHILIPPE LEBON 51 éves. A Nestlé Waters­­nál dolgozik 1984 óta (a Perrier csoport­ban). Diplomáit a European Business School (Pá­­rizs-Lon­don-Frankfurt) és a CPA-Paris (MBA) egyetemein szerezte. Magyarországon 2004 januárjá­tól dolgozik, előtte 4,5 évig a Nestlé Waters lengyelországi leányvállalatait vezette, előtte pedig 3 évig Portugáliában dolgozott.­­ Mi a véleménye a magyar vi­zek külföldön elért sikereiről? Az ásvány- és forrásvizek definí­ció szerint különböznek, nem kezelt vizek, és ezért természe­tes, hogy különböznek egymás­tól. Következésképpen azt gon­dolom, nincs értelme rangsorol­ni őket és bizonyos „díjakat” adományozni; ez az oka, hogy mi nem veszünk részt ezeken a pá­rizsi, prágai - mondjuk így - ki­állításokon, ahol az a cél, hogy kialakuljon egy sorrendiség. Ezen kívül néhány résztvevő ál­lításai meglehetősen furcsák, így például egyikük azt mondja magáról, hogy „a világ legjobb vize”, mikor csupán négy részt­vevő volt a kérdéses kategóriá­ban. Egy másik pedig sikerét hangoztatja, és ezt jelzi is a cím­kén, amiből a vásárló arra követ­keztethet, hogy a termék nyert valamit, holott csak második he­lyen végzett. Úgy gondoljuk, a magyar vásárlóknak nincs szük­ségük külföldi díjakra ahhoz, hogy eldöntsék, vajon egy víz jó minőségű-e, vagy sem. A Theodora évtizedek óta jelen van a magyar piacon (2007-ben lesz 100 éves), és nem véletlen, hogy márkavezető Magyarorszá­gon, továbbá az sem, hogy a Reader’s Digest a Theodorát ne­vezte meg a legmegbízhatóbb márkának a 2004-ben és a 2005- ben készített tanulmányaiban. A Kékkúti ásványvizeivel kapcso­latban mindig azt mondom, a származás garancia a minőség­re. Óriási érték van a kezünk­ben, hiszen vizeink ennek az or­szágnak az egyik legharmoniku­­sabb és legvédettebb tájáról, a Balaton-felvidék szívéből szár­maznak. E tekintetben egyedül­állóak vagyunk a piacon, érintet­len természetű forrásaink garan­ciát jelentenek a víz tiszta minő­ségére. Ami a márkákat illeti: a közel 100 éves Theodora már szinte hungaricumnak számít, évek óta piacvezető márka Ma­gyarországon. A Nestlé Aquarelt 2002-ben dobtuk piacra, és a döntés valóban okosnak bizo­nyult, hiszen egy év leforgása alatt megduplázta piaci részese­dését. Nekem az egyik kedvenc forrásvizem, szénsavas és szén­­savmentes változatában is kelle­mes, kiegyensúlyozott frissítő. • Milyen célokat tűzött ki ön­maga és a Kékkúti Ásványvíz Rt. elé? A Kékkúti Ásványvíz Rt. mint a Nestlé Waters cégcsoport ma­gyarországi vállalata a palacko­zott ásványvizek piacának legna­gyobb szereplője, és a továbbiak­ban is ennek a vezető pozíciónak az építésén dolgozunk. Legfőbb célunk, hogy a magyar fogyasz­tóknak mindennap a lehető leg­jobb termékeket kínáljuk, és to­vábbra is kiérdemeljük a termé­keinkbe vetett bizalmukat.­­ Külföldiként milyennek lát­ja a magyar ásványvízpiacot? A magyar piac rendkívül érde­kes, már nagyon kifinomult és erős verseny jellemzi; a vásárlók nyitottak az újdonságokra, meg­lehetősen jól reagálnak a gyors változásokra. " Theodora Tanösvény a Káli-medencében Környezettudatos és társadalmi felelősségvállalás elkötelezett híveként a Kékkúti Ásványvíz Rt.-nél azt vallják, hogy a termé­szet megóvásának egyik első lé­pése az oktatás és az ismeretter­jesztés. A cég ismeretterjesztési törekvései 2004-ben a Theodora Tanösvény megnyitásához ve­zettek. A gyalogösvény a Káli­medence belsejének természeti értékeit, tájhasználati módjait mutatja be az idelátogatóknak. A Balaton-felvidék egyik leg­szebb, legharmonikusabb tája a Déli-Bakony lábánál elhelyezke­dő Káli-medence. A tengerszint felett 130-150 m magasságban lévő vizenyős réteket, csillogó vizű kis tavakat erdős hegyek és dombok koszorúzzák. Tavaly több mint 15 000-en gyalogolták végig a 15 állomásból és egy kő­zetbemutató kiállításból álló 8 km hosszú tanösvényt, amely­nek kialakítását a Kékkúti Ás­ványvíz Rt. finanszírozta. Az ös­vény néhány pontja jelentős fel­újításra szorul. A kővágóörsi ál­lomáson található egykori mo­sóház helyén nemrég gyakorla­tilag csak egy lyuk tátongott. A mosóházat - amelynek vízellá­tását az itteni forrás biztosítja - több mint 4 millió forintból állí­totta helyre a cég. A túra a Káli­medence délnyugati részén, a Balaton északi partjától 3 km-re fekvő Kékkútról, a Theodora Kékkúti forrástól indul. (VG) Theodora: megújult formában is piacvezető Bár az ásványvízpiac átrende­ződött az elmúlt években, a Kékkúti Ásványvíz Rt. - az egy­re éleződő versenyben - sikere­sen őrzi vezető pozícióját. A cég 2004-ben volumenben 13,5 szá­zalékos, míg értékben 19,8 szá­zalékos részesedéssel bizonyult a piac legeredményesebb sze­replőjének. Az ásványvízgyártó zászlóshajójának számító Theo­dora a konkurens márkák elől hozta el az aranyérmet 11,4 szá­zalékos volumen és 16,5 száza­lékos értékbeli részesedéssel. A 2002-ben debütáló Nesté Aqua­rel ismertsége folyamatosan nő, a családi forrásvíz piaci részese­dése­- megduplázva az év elején mért­ eredményeket - 2005 jú­liusában már túlszárnyalta a 4 százalékot az ACNielsen adatai szerint. Tavasszal megtörtént a Theo­dora új csomagolásának beveze­tése, a palackok új, könnyebben kezelhető formát kaptak, a cím­kék friss grafikai elemekkel gazdagodtak. Az innovációt nyár elején reklámkampány kö­vette a sajtóban, televízióban és plakátokon. A marketing-kom­munikáció legfontosabb üzene­te - a megújult formán kívül - az ásványvíz megbízható erede­te, illetve a szervezetre gyako­rolt vitalizáló hatása volt. A cégnél úgy tartják, hogy az egyre inkább részekre ta­gozódó piacon az elsődleges szempont az, hogy mit vár a fogyasztó. Úgy tűnik, a Kék­kúti Ásványvíz Rt. ezzel tisz­tában van: egy a TNS által ta­valy készített, fogyasztói használatot és attitűdöt mérő felmérés szerint a fogyasztók 94 százaléka ismeri és gyak­ran vásárolja a társaság ter­mékeit. (VG) Környezetvédelem a Kékkútinál MUNKATÁRSUNKTÓL Eseményekben gazdag ásvány­vizes szezont nyitott az idén a Kékkúti Ásványvíz Rt. A piacve­zető ásványvíz-palackozó külse­jében megújult termékeket do­bott a piacra, folyamatos beru­házásokkal növeli versenyké­pességét. Ugyanakkor az iparág szigorú környezetvédelmi meg­kötéseinek is éllovasa, a vízgaz­dálkodás és a természetvédelem területén az egyik legaktívabb szereplő. A Kékkúti Ásványvíz Rt. Ma­gyarország egyik legrégebbi és - a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően - talán a legna­gyobb és legkorszerűbb ás­ványvíz-palackozó és -forgal­mazó cége. A társaság az el­múlt években folyamatosan ja­vította gazdasági eredményeit, miközben jelentős összegeket fordított új beruházásokra. Kor­szerű töltősorokat állított fel és meghonosított egy itthon eddig nem alkalmazott palackozó­technológiát. Ezen beruházá­sok lehetővé tették, hogy a cég javítsa előkelő piaci pozícióit: a tavalyi évet több mint 100 mil­lió liter ásványvíz eladásával ismét piacvezetőként zárta. Bár 2004-ben a saját márkás ter­mékek erőteljes megjelenése a piac átrendeződéséhez veze­tett, amely trend az idén is foly­tatódott a Kékkúti Rt. zászlós­hajója, az itt élő rómaiak által már a 3. században ismert Theodora tavaly is a legered­ményesebb terméknek bizo­nyult az egyre fokozódó piaci versenyben. A kékkúti termék­család másik tagja a magyar pi­acon 2002-ben megjelent Nest­lé Aquarel. A családi forrásvíz egyre nagyobb figyelmet vív ki magának a palackozott vizek kedvelői között, így nem megle­pő, hogy ez év januárja óta megduplázta piaci részesedését az AC Nielsen adatai szerint. A Kékkúti termékcsalád nemrégi­ben megújult külsejét az előze­tes felmérések szerint jól fogad­ták a fogyasztók. A szezon ele­jén a palackok új, praktikusabb megjelenést és műanyag alapú címkét kaptak. Látványos átrendeződés fi­gyelhető meg a műanyag- és az üvegpalackjaik arányában is. Éves szinten az előbbi mutat nö­vekvő tendenciát. Míg három év­vel ezelőtt még csupán 60-40 százalék volt az arány a mű­anyag csomagolás javára, addig tavaly már csak 30 százalékot tett ki az üvegpalack. Környezet­­védelmi szempontból nem mel­lékes az sem, hogy mi történik a kiürült palackokkal. A vissza­­válthatókat természetesen újra­­töltik, a vissza nem válthatókat a hulladékbegyűjtésre és -hasz­nosításra szakosodott Öko­pannon Kht. gyűjti részükre sze­lektíven az ország egész terüle­tén. A hulladékgazdálkodás te­rületén a versenytársakkal ösz­­szefogva hatékonyabban tudnak tevékenykedni. Ezért is válasz­tották partnerüknek az Ökopan­non Kht.-t: a szervezeten ke­resztül maguk is eleget tudnak tenni a visszagyűjtésre és a hasznosításra vonatkozó jogsza­bályban előírt követelmények­nek. Mivel a Kékkúti Rt. a visz­­szaváltható termékek arányát a törvényben kötelezettnél na­gyobb mértékben alakította ki, ezért a termékdíjnak nemcsak a hasznosítási, hanem az újra­hasznosítási tételétől is teljes mértékben mentesül. A vállalat, a gazdaság jelentő­sebb szereplőihez hasonlóan, számos környezetvédelmi elő­írásnak tesz eleget. A Balaton­­felvidék gyöngyszemének tartott Káli-medencében működő palac­kozóüzemet szigorú szabályzat köti a levegőtisztaság-védelem, a vízgazdálkodás, a hulladékgaz­dálkodás és a természetvédelem területén. Földrajzi elhelyezke­désének köszönhetően­­ az ás­ványvíz-palackozó a Balaton-fel­­vidéki Nemzeti Park területén fekszik - a vízgazdálkodásra és a természetvédelemre a verseny­társaknál nagyobb hangsúlyt fektet. A helyi összefogás szelle­mében nemrég a szomszédos Ba­­laton-felvidéki falvak felvirágoz­tatását szolgáló alapítványt is lét­rehoztak. A Kékkúti Ásványvíz Rt. mö­gött a világ vezető ásványvíz­gyártó és -forgalmazó cége, a Nestlé Waters áll. A termékek minőségének folyamatos biztosí­tása érdekében a Nestlé létreho­zott egy kutatással és fejlesztés­sel foglalkozó intézetet, a „Water Technology Center”-t, amely egyedülálló az élelmiszeripar­ban. Az intézet összegyűjti a Nestlé Watersnél világszerte for­galmazott ásványvizekkel kap­csolatos tapasztalatokat, és ezek felhasználásával folytatja a min­den részletre kiterjedő kutatási és fejlesztési tevékenységét. 1 .A Kékkúti­­ Ásványvíz Rt.­­ jelképe Az oldal megjelenését a Kékkúti Ásványvíz Rt. támogatta

Next