Világgazdaság, 2005. szeptember (37. évfolyam, 170/9182-191/9203. szám)
2005-09-21 / 184. (9196.) szám
10 VILÁGGAZDASÁG2005. szeptember 21., szerda KÖZÖS KINCSÜNK AZ ÁSVÁNYVÍZ Cél a Kékkúti elsőségének megtartása Dinamikusan nő a szénsavmentes ásványvizek piaci részesedése Magyarországon A hazai ásványvízpiac bővülésére és a szénsavmentes kategória részesedésének dinamikus növekedésére számít Jean-Philippe Lebon, a Kékkúti Ásványvíz Rt. vezérigazgatója. A Nestlé Waters cégcsoporthoz tartozó vállalat a palackozott ásványvizek hazai piacának legnagyobb szereplője, és a továbbiakban is ennek a vezető pozíciónak a megtartásán dolgoznak. MUNKATÁRSUNKTÓL ! Mekkorára becsüli a magyar piacot, milyen tendenciák érvényesülnek? Milyen mértékű változásra számít 2005-ben az előző évhez képest? A híradásokból mostanában sokat hallani, hogy a 90-es évek óta az egy főre jutó éves ásványvízfogyasztás a hússzorosára nőtt Magyarországon, és az idén már megközelíti a 70 litert. Ezek mögött az elképesztő számok mögött egy dinamikusan növekvő és nagyon aktív piac áll, amely az év végéig előreláthatólag 680 millió litert termel majd. 2004- ben az előző évhez képest nem annyira a növekedés, mint a piaci átrendeződés volt a jellemző: a saját és a kis, helyi márkák térhódítására kellett felkészülniük a nagy múltú, erős pozíciójú gyártóknak. Mi megtartottuk vezető pozíciónkat, ám a tendencia az idén is folytatódik, és bizony nem árulok el nagy titkot azzal, hgy kőkemény harcot folytatunk a fogyasztók kegyeiért. Mindeközben a piac tovább növekszik. Egyelőre a szénsavas szegmens dominál több mint 70 százalékos piaci részesedéssel, ám a szénsavmentes kategória, amely mostanra túlszárnyalta a 25 százalékot, dinamikusabban nő. Az enyhe kategória stabil, ugyanakkor kis részarányú. Milyen a hatása a hűvösebb nyárnak? A szeszélyes időjárás az ásványvízpiacnak is ősellensége. Az idei szezonra a kevés és rövid ideig tartó meleg időszak volt a jellemző, és ez érezteti majd hatását a piaci növekedésben is. Melyek a legkeresettebb termékek Magyarországon, várható-e ebben változás a közeljövőben? Milyenek a hazai fogyasztói szokások, mennyiben különböznek a nemzetköziektől? A magyarok leginkább a szénsavas ásványvizeket kedvelik, bár az utóbbi időszakban nőtt a szénsavmentes vizek népszerűsége. Piaci felmérések szerint a kiszerelések közül a 1,5 literes formátum a legkelendőbb. Mi a termékeinket visszaváltható üvegekben is forgalmazzuk, ezekkel a 0,33 és 0,7 literes formátumokkal leginkább a vendéglátóhelyeken találkozhatnak. Az elmúlt 5-6 évben a magyarok ásványvíz-fogyasztási szokásai látványosan átalakultak. A nagy nemzetközi áruházláncok megjelenése, a termékskála robbanásszerű bővülése, a kínálat minőségi és mennyiségi növekedése többszörösen hatott a magyar fogyasztókra is. Csakhogy amíg külföldön ezek a változások egy lassú folyamat részeként mennek végbe, addig Magyarországon pár év alatt lezajlottak. Véleményem szerint a magyaroknak talán túlságosan is gyorsan kellett alkalmazkodniuk a megváltozott fogyasztói környezethez. • Hogyan készült fel a Kékkúti Ásványvíz Rt. a kis és saját márkás növekedésére? Portfoliónkban számos termék megtalálható, a nemzetközi prémium kategóriás Perrier víztől kezdve a hazai prémium kategóriás Theodorán át a középső szegmensbe tartozó Nestlé Aquarelig. Stratégiánk, hogy minden kategóriában a legjobb ár-érték aránnyal rendelkező terméket kínáljuk. A vizek jellemzőit leginkább a következőképpen lehet megfogalmazni. A Perrier a legnagyobb presztízsű nemzetközi, Franciaországból importált víz. A Theodora a Káli-medencében nyert víz, szénsavas és a szénsavmentes változata is egyedülálló, kiegyensúlyozott ásványianyag-tartalommal bír, míg a Nestlé Aquarel frissítő forrásvíz, a család minden tagjának, megfizethető áron. JEAN-PHILIPPE LEBON 51 éves. A Nestlé Watersnál dolgozik 1984 óta (a Perrier csoportban). Diplomáit a European Business School (Párizs-London-Frankfurt) és a CPA-Paris (MBA) egyetemein szerezte. Magyarországon 2004 januárjától dolgozik, előtte 4,5 évig a Nestlé Waters lengyelországi leányvállalatait vezette, előtte pedig 3 évig Portugáliában dolgozott. Mi a véleménye a magyar vizek külföldön elért sikereiről? Az ásvány- és forrásvizek definíció szerint különböznek, nem kezelt vizek, és ezért természetes, hogy különböznek egymástól. Következésképpen azt gondolom, nincs értelme rangsorolni őket és bizonyos „díjakat” adományozni; ez az oka, hogy mi nem veszünk részt ezeken a párizsi, prágai - mondjuk így - kiállításokon, ahol az a cél, hogy kialakuljon egy sorrendiség. Ezen kívül néhány résztvevő állításai meglehetősen furcsák, így például egyikük azt mondja magáról, hogy „a világ legjobb vize”, mikor csupán négy résztvevő volt a kérdéses kategóriában. Egy másik pedig sikerét hangoztatja, és ezt jelzi is a címkén, amiből a vásárló arra következtethet, hogy a termék nyert valamit, holott csak második helyen végzett. Úgy gondoljuk, a magyar vásárlóknak nincs szükségük külföldi díjakra ahhoz, hogy eldöntsék, vajon egy víz jó minőségű-e, vagy sem. A Theodora évtizedek óta jelen van a magyar piacon (2007-ben lesz 100 éves), és nem véletlen, hogy márkavezető Magyarországon, továbbá az sem, hogy a Reader’s Digest a Theodorát nevezte meg a legmegbízhatóbb márkának a 2004-ben és a 2005- ben készített tanulmányaiban. A Kékkúti ásványvizeivel kapcsolatban mindig azt mondom, a származás garancia a minőségre. Óriási érték van a kezünkben, hiszen vizeink ennek az országnak az egyik legharmonikusabb és legvédettebb tájáról, a Balaton-felvidék szívéből származnak. E tekintetben egyedülállóak vagyunk a piacon, érintetlen természetű forrásaink garanciát jelentenek a víz tiszta minőségére. Ami a márkákat illeti: a közel 100 éves Theodora már szinte hungaricumnak számít, évek óta piacvezető márka Magyarországon. A Nestlé Aquarelt 2002-ben dobtuk piacra, és a döntés valóban okosnak bizonyult, hiszen egy év leforgása alatt megduplázta piaci részesedését. Nekem az egyik kedvenc forrásvizem, szénsavas és szénsavmentes változatában is kellemes, kiegyensúlyozott frissítő. • Milyen célokat tűzött ki önmaga és a Kékkúti Ásványvíz Rt. elé? A Kékkúti Ásványvíz Rt. mint a Nestlé Waters cégcsoport magyarországi vállalata a palackozott ásványvizek piacának legnagyobb szereplője, és a továbbiakban is ennek a vezető pozíciónak az építésén dolgozunk. Legfőbb célunk, hogy a magyar fogyasztóknak mindennap a lehető legjobb termékeket kínáljuk, és továbbra is kiérdemeljük a termékeinkbe vetett bizalmukat. Külföldiként milyennek látja a magyar ásványvízpiacot? A magyar piac rendkívül érdekes, már nagyon kifinomult és erős verseny jellemzi; a vásárlók nyitottak az újdonságokra, meglehetősen jól reagálnak a gyors változásokra. " Theodora Tanösvény a Káli-medencében Környezettudatos és társadalmi felelősségvállalás elkötelezett híveként a Kékkúti Ásványvíz Rt.-nél azt vallják, hogy a természet megóvásának egyik első lépése az oktatás és az ismeretterjesztés. A cég ismeretterjesztési törekvései 2004-ben a Theodora Tanösvény megnyitásához vezettek. A gyalogösvény a Kálimedence belsejének természeti értékeit, tájhasználati módjait mutatja be az idelátogatóknak. A Balaton-felvidék egyik legszebb, legharmonikusabb tája a Déli-Bakony lábánál elhelyezkedő Káli-medence. A tengerszint felett 130-150 m magasságban lévő vizenyős réteket, csillogó vizű kis tavakat erdős hegyek és dombok koszorúzzák. Tavaly több mint 15 000-en gyalogolták végig a 15 állomásból és egy kőzetbemutató kiállításból álló 8 km hosszú tanösvényt, amelynek kialakítását a Kékkúti Ásványvíz Rt. finanszírozta. Az ösvény néhány pontja jelentős felújításra szorul. A kővágóörsi állomáson található egykori mosóház helyén nemrég gyakorlatilag csak egy lyuk tátongott. A mosóházat - amelynek vízellátását az itteni forrás biztosítja - több mint 4 millió forintból állította helyre a cég. A túra a Kálimedence délnyugati részén, a Balaton északi partjától 3 km-re fekvő Kékkútról, a Theodora Kékkúti forrástól indul. (VG) Theodora: megújult formában is piacvezető Bár az ásványvízpiac átrendeződött az elmúlt években, a Kékkúti Ásványvíz Rt. - az egyre éleződő versenyben - sikeresen őrzi vezető pozícióját. A cég 2004-ben volumenben 13,5 százalékos, míg értékben 19,8 százalékos részesedéssel bizonyult a piac legeredményesebb szereplőjének. Az ásványvízgyártó zászlóshajójának számító Theodora a konkurens márkák elől hozta el az aranyérmet 11,4 százalékos volumen és 16,5 százalékos értékbeli részesedéssel. A 2002-ben debütáló Nesté Aquarel ismertsége folyamatosan nő, a családi forrásvíz piaci részesedése- megduplázva az év elején mért eredményeket - 2005 júliusában már túlszárnyalta a 4 százalékot az ACNielsen adatai szerint. Tavasszal megtörtént a Theodora új csomagolásának bevezetése, a palackok új, könnyebben kezelhető formát kaptak, a címkék friss grafikai elemekkel gazdagodtak. Az innovációt nyár elején reklámkampány követte a sajtóban, televízióban és plakátokon. A marketing-kommunikáció legfontosabb üzenete - a megújult formán kívül - az ásványvíz megbízható eredete, illetve a szervezetre gyakorolt vitalizáló hatása volt. A cégnél úgy tartják, hogy az egyre inkább részekre tagozódó piacon az elsődleges szempont az, hogy mit vár a fogyasztó. Úgy tűnik, a Kékkúti Ásványvíz Rt. ezzel tisztában van: egy a TNS által tavaly készített, fogyasztói használatot és attitűdöt mérő felmérés szerint a fogyasztók 94 százaléka ismeri és gyakran vásárolja a társaság termékeit. (VG) Környezetvédelem a Kékkútinál MUNKATÁRSUNKTÓL Eseményekben gazdag ásványvizes szezont nyitott az idén a Kékkúti Ásványvíz Rt. A piacvezető ásványvíz-palackozó külsejében megújult termékeket dobott a piacra, folyamatos beruházásokkal növeli versenyképességét. Ugyanakkor az iparág szigorú környezetvédelmi megkötéseinek is éllovasa, a vízgazdálkodás és a természetvédelem területén az egyik legaktívabb szereplő. A Kékkúti Ásványvíz Rt. Magyarország egyik legrégebbi és - a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően - talán a legnagyobb és legkorszerűbb ásványvíz-palackozó és -forgalmazó cége. A társaság az elmúlt években folyamatosan javította gazdasági eredményeit, miközben jelentős összegeket fordított új beruházásokra. Korszerű töltősorokat állított fel és meghonosított egy itthon eddig nem alkalmazott palackozótechnológiát. Ezen beruházások lehetővé tették, hogy a cég javítsa előkelő piaci pozícióit: a tavalyi évet több mint 100 millió liter ásványvíz eladásával ismét piacvezetőként zárta. Bár 2004-ben a saját márkás termékek erőteljes megjelenése a piac átrendeződéséhez vezetett, amely trend az idén is folytatódott a Kékkúti Rt. zászlóshajója, az itt élő rómaiak által már a 3. században ismert Theodora tavaly is a legeredményesebb terméknek bizonyult az egyre fokozódó piaci versenyben. A kékkúti termékcsalád másik tagja a magyar piacon 2002-ben megjelent Nestlé Aquarel. A családi forrásvíz egyre nagyobb figyelmet vív ki magának a palackozott vizek kedvelői között, így nem meglepő, hogy ez év januárja óta megduplázta piaci részesedését az AC Nielsen adatai szerint. A Kékkúti termékcsalád nemrégiben megújult külsejét az előzetes felmérések szerint jól fogadták a fogyasztók. A szezon elején a palackok új, praktikusabb megjelenést és műanyag alapú címkét kaptak. Látványos átrendeződés figyelhető meg a műanyag- és az üvegpalackjaik arányában is. Éves szinten az előbbi mutat növekvő tendenciát. Míg három évvel ezelőtt még csupán 60-40 százalék volt az arány a műanyag csomagolás javára, addig tavaly már csak 30 százalékot tett ki az üvegpalack. Környezetvédelmi szempontból nem mellékes az sem, hogy mi történik a kiürült palackokkal. A visszaválthatókat természetesen újratöltik, a vissza nem válthatókat a hulladékbegyűjtésre és -hasznosításra szakosodott Ökopannon Kht. gyűjti részükre szelektíven az ország egész területén. A hulladékgazdálkodás területén a versenytársakkal öszszefogva hatékonyabban tudnak tevékenykedni. Ezért is választották partnerüknek az Ökopannon Kht.-t: a szervezeten keresztül maguk is eleget tudnak tenni a visszagyűjtésre és a hasznosításra vonatkozó jogszabályban előírt követelményeknek. Mivel a Kékkúti Rt. a viszszaváltható termékek arányát a törvényben kötelezettnél nagyobb mértékben alakította ki, ezért a termékdíjnak nemcsak a hasznosítási, hanem az újrahasznosítási tételétől is teljes mértékben mentesül. A vállalat, a gazdaság jelentősebb szereplőihez hasonlóan, számos környezetvédelmi előírásnak tesz eleget. A Balatonfelvidék gyöngyszemének tartott Káli-medencében működő palackozóüzemet szigorú szabályzat köti a levegőtisztaság-védelem, a vízgazdálkodás, a hulladékgazdálkodás és a természetvédelem területén. Földrajzi elhelyezkedésének köszönhetően az ásványvíz-palackozó a Balaton-felvidéki Nemzeti Park területén fekszik - a vízgazdálkodásra és a természetvédelemre a versenytársaknál nagyobb hangsúlyt fektet. A helyi összefogás szellemében nemrég a szomszédos Balaton-felvidéki falvak felvirágoztatását szolgáló alapítványt is létrehoztak. A Kékkúti Ásványvíz Rt. mögött a világ vezető ásványvízgyártó és -forgalmazó cége, a Nestlé Waters áll. A termékek minőségének folyamatos biztosítása érdekében a Nestlé létrehozott egy kutatással és fejlesztéssel foglalkozó intézetet, a „Water Technology Center”-t, amely egyedülálló az élelmiszeriparban. Az intézet összegyűjti a Nestlé Watersnél világszerte forgalmazott ásványvizekkel kapcsolatos tapasztalatokat, és ezek felhasználásával folytatja a minden részletre kiterjedő kutatási és fejlesztési tevékenységét. 1 .A Kékkúti Ásványvíz Rt. jelképe Az oldal megjelenését a Kékkúti Ásványvíz Rt. támogatta