Világgazdaság, 2006. április (38. évfolyam, 65/9330-83/9348. szám)
2006-04-28 / 83. (9348.) szám
2006. április 28., péntek VÁLLALATOK ÉS PIACOK VILÁGGAZDASÁG 113 Rekordköltés netes reklámokra Magyarországon is kitart a lendület az egyre ígéretesebb ágazatban MUNKATÁRSUNKTÓL Újabb rekordot ért el tavaly az amerikai online hirdetési piac, a 12,5 milliárd dolláros forgalom 30 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest - derül ki az Interactive Advertising Bureau adataiból. A rekordbevétel ellenére a webes reklámköltések a teljes amerikai hirdetési piac mindössze öt százalékát adták tavaly, míg 2004- ben négy százalék volt a terület részesedése. Az előző évekhez hasonlóan 2005- ben is az internetes keresésekkel kapcsolatos hirdetésekből származott a legtöbb bevétel, a teljes forgalom 41 százaléka. Egy évvel korábban ez az arány még csak 39 százalék volt. A második legnagyobb kategóriát 4,3 milliárd dollárral a képi hirdetések jelentették tavaly az Egyesült Államok online reklámpiacán, míg az apróhirdetésekből 2,1 milliárd dolláros bevétel volt. Az internet egy folyamatosan változó csatorna, amely a hirdetők számára sok lehetőséget kínál márkájuk népszerűsítésére a leginkább költséghatékony módon, hiszen nagy előnye, hogy az üzenet az optimális időpontban és azokhoz jut el, akiket megcéloz az adott társaság. Az amerikainál is látványosabb fejlődés ment végbe Nagy- Britannia online hirdetési piacán, amely tavaly 2004-hez képest 66 százalékkal, 1,37 milliárd fontra (520,99 milliárd forint) bővült az Internet Advertising Bureau adatai szerint. Ezzel a teljes brit reklámpiacból 7,8 százalékot hasított ki magának, míg egy évvel korábban ez még csak 4,9 százalék volt. A webes csatorna már népszerűbb a szigetországi hirdetők körében, mint a rádió, a színes magazinok vagy a kültéri reklámok. A tavalyi eredmények túlszárnyalták az előzetes várakozásokat, és elemzők szerint a következő nagy mérföldkő, a kétmilliárd fontos bevétel elérése akár már ebben az évben megvalósulhat. A magyar online hirdetési index (MOHI) adatai szerint a nagy hirdetők 2005-ben közel egymilliárd forinttal költöttek többet, mint 2004-ben. A MOHI-t alkotó nyolc internetes tartalomszolgáltató, a Habostorta, a Házipatika, az Index, a Napi Online, az Origó, a Portfolió, a Ringier Online, a Sanoma Online az álláshirdetések nélkül kalkulált online hirdetési piac 65-70 százalékát teszi ki. Az ügynökségi jutalékkal csökkentett online reklámbevételük tavaly 3,44 milliárd forintot tett ki az online direkt és a keresőmarketing nélkül. A meghatározó magyar internetes médiatulajdonosok összesített reklámbevétele 2004-ben 2,46 milliárd forint volt, 50,54 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A hazai webes hirdetési piac lendülete úgy tűnik, az idén is kitart, a választások mellett komoly felfutást hozhat a labdarúgó-világbajnokság is az online hirdetési piacon, becslések szerint 25-30 százalékos bővüléssel lehet számolni. Komoly fellendülést hoztak az első negyedévben a politikai hirdetések, és a MOHI adatai szerint január és március között minden korábbinál nagyobb ütemben, 70 százalékkal emelkedett az indexet alkotó online cégek árbevétele 2005 hasonló időszakához képest, megközelítve az egymilliárd forintot. A szakértők szerint a világ internetes hirdetési piaca az idén várhatóan 22,4 milliárd dollárt tesz ki, ez tavalyhoz képest közel 24 százalékos növekedést jelent - derül ki a ZenithOptimedia piackutató cég tanulmányából. A társaság előrejelzése szerint 2008-ban már közel 30 milliárd dollárt költenek el a hirdetők az interneten. Ez a növekedési ütem jóval meghaladja a teljes hirdetési piacét, így az online reklám a tavalyi 4,6 után 2008-ra már 6,4 százalékát adja a teljes szegmensnek. Az USA online hirdetési piaca (milliárd dollár) Magyar online hirdetési index (milliárd forint) A világ online hirdetési piaca (milliárd dollár) Ma tartják a közgyűlést a BorsodChemnél BEVÁSÁRLÁS. Több mint 4,2 millió BorsodChem-részvényt vásárolt, s ezzel a korábbi 15,3- ről 20,5 százalékra növelte részesedését Megdet Rahimkulov cége, a Firthlion Limited. Mivel az orosz üzletember az ÁÉB-n keresztül is érdekelt a cégben, teljes részesedése már meghaladja a 22,6 százalékot. A szerdai tranzakciónak köszönhetően a leggazdagabb Magyarországon élő embernek számító Megdet Rahimkulov a BC legnagyobb tulajdonosává vált, megelőzve a társaság 21,8 százalékát kézben tartó VCP Industrie Beteiligung AG-t. A BC Rt. ma tartja 2005. évi rendes közgyűlését, ahol a vállalat új vezérigazgatója, Kay Gugler ismerteti a társaság jövőbeli stratégiáját. Emellett ma hozzák nyilvánoságra a cég első negyedéves gyorsjelentését is. A BC tavaly 41,93 milliárd forintos árbevétel mellett 5,31 milliárdos nettó nyereséggel zárta az első három hónapot. VG MEGDET RAHIMKULOV: Közvetlen és közvetett részesedésein keresztül a legnagyobb tulajdonos lett a BC-ben : : FOLYAMATOSAN FEJLŐDIK A SZÉLESSÁVÚ KAPCSOLAT Az internetes hirdetési lehetőség vonzóvá válásában döntő tényező a webelérést és főként a szélessávú netkapcsolatot létesítettek számának növekedése. A múlt év végére a 2004-es 10,2-ről 13,6 százalékra nőtt a szélessávú internetelérések aránya a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagországaiban, az előfizetők száma a tavaly júniusi 136-ról 157,7 millióra bővült. Az előfizetők számát tekintve az Egyesült Államok áll az élen, ahol több mint 49 milliós a gyors világhálós elérést használók tábora, míg a penetrációt tekintve Izland vezet, ott a lakosság 26,7 százalának van szélessávú netkapcsolata. Világszerte 2005-ben az előző évhez képest 37 százalékkal, 209,3 millióra nőtt a szélessávú internetelőfizetők száma a Point Topic piackutató cég felmérése szerint. Magyarországon 2005- ben az előző évhez viszonyítva 58 százalékkal, 589,2 ezerre bővült a szélessávú (DSL, kábel, bérelt vonali) internet-előfizetők száma a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. Emelkedik a liszt ára az EU-intervenció miatt KÉNYSZER: Emelni kívánják áraikat májustól a hazai malmok, mivel mára többségüknél veszteségessé vált a termelés a nyomott átadási árak miatt - értesült lapunk. A bejelentett drágítás mértéke legalább 10-12 százalékos lehet. Ágazati szakértők szerint számos cégnek le kell építenie tevékenységét vagy abba kell hagynia az őrlést a közeljövőben, ha a piacon nem tudja érvényesíteni árváltoztatási elképzeléseit. A malmok az árnövelés alapvető okaként az uniós intervenciós felvásárlási rendszert jelölik meg, amely a jelentős itthoni felesleg ellenére magasan „árazza be” a hazai búzát. Az intervenció lényege, hogy Brüsszel a gabonát 104 euró körüli tonnánkénti áron megveszi, ha a terményt a tulajdonosok felajánlják. A kifizetőügynökségként működő Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalnak (MVH) az elmúlt két év terméséből összesen 7,5 millió tonna árut kell(ett) felvásárolnia, amelyből a búza 2 millió tonnát tehet ki. Az intervenció az utóbbi időszak forintgyengülése miatt még vonzóbbá vált, mivel a felvásárlási alapár tonnánként 27 ezer forint fölé nőtt. Az MVH mára a legfőbb vásárlóvá lépett elő, miközben a belföldi szabadpiaci forgalom és az export csaknem teljesen leállt. A 27 ezer forintos ár azt jelenti, hogy a malmok most jó esetben is 25-30 százalékkal drágábban juthatnak búzához a tavalyi aratás utáni, 21 ezer forintos tonnánkénti árakhoz képest - mondta Szalay Péter, a piac 7-8 százalékát birtokló Első Pesti Malom és Sütőipari (EPMS) Rt. vezérigazgató-helyettese. Hozzátette: a molnárok az olcsóbb búzából az elmúlt évben nem tudtak egy évre elegendő terményt készletezni, mivel ehhez nem volt kellő anyagi hátterük. A cégek helyzetét az is rontotta, hogy - miközben a búza ára nőtt - a multinacionális üzletláncok lenyomták a lisztárakat. Az EPMS kilónként 5-6 forinttal emelné a lisztárat mai átadási áraihoz képest - közölte Szalay Péter. A cég májusban a Malmi lisztárak (átadási átlagár, forint/kilogramm) sütőiparnak értékesített lisztet is drágítaná, ehhez már meg is kezdte a tárgyalásokat partnereivel. A társaság azt reméli, hogy a közeljövőben kiskereskedelmi átadási árait is emelheti. Lapunk információi szerint saját vevőikkel más malomipari társaságok is hasonló egyeztetéseket folytatnak, amelyek eredményeként - állítják szakértők - ismét a hat-nyolc hónappal ezelőtti, időközben lemorzsolódott árszint alakulna ki a hazai piacon. VG 55 gmn *2006 / 1. negyedév. VOGRAFIKA Forrás: VG-gyűjtés RÖVIDEN Részvénykibocsátást tervez az AAA Auto Közép-Európa legnagyobb használtautó-kereskedő társasága, az AAA Auto részvénykibocsátásra készül. A cseh cég 2008-2009-re tervezi a lépést, amelynek célja a stratégiai jelentőségű piacokon - mint Oroszország vagy Kína - való megjelenéshez külső forrás bevonása. A vállalatnál jelenleg is zajlik egy belső átalakítási folyamat. CIA Nőtt az Euro Disney vesztesége Az egy évvel korábbi 29,8- ról 101,8 millió euróra nőtt az Euro Disney SCA vesztesége a márciusban zárult első üzleti fél évben. Az Európa legnagyobb tematikuspark-üzemeltetőjének számító társaság bevétele 1,4 százalékkal, 467,4 millió euróra csökkent az adott időszakban az előző évhez képest. Í VG kitartanak a BAA részvényesei Elutasítanak minden, részvényenként 900 penny (3418,5 forint) alatti vételi ajánlatot a British Airport Authority (BAA) tulajdonosai. A világ legnagyobb reptér-üzemeltető társaságára a spanyol Grupo Ferrovial cégcsoport tett elsőként részvényenként 810 pennys (8,75 milliárd font) ajánlatot, amelyet a Goldman Sachs vezette konzorcium 870 pennys papíronkénti ajánlata követett. Airwise News Auchan mint Munkáltató: 1. Míg egy teljes munkaidőben, határozatlan munkaszerződéssel az Auchannál dolgozó alkalmazott átlagkeresete 2005-ben 126 651 forint addig a kereskedelmi alkalmazottak átlagkeresete 83 537 forint volt*. 2. Az alkalmazottaknak az Auchannál háromszor egy évben vásárlási utalvány jár, amelynek éves összege eléri a 18 000 forintot. 3. Iskolakezdésnél gyermekenként 4200 forintos vásárlási utalvány. 4. Társadalombiztosítási rendszer, amely magában foglal egy egészségpénztári juttatást (minimum 3000 forint/hó) és egy élet- és balesetbiztosítást. 5. Melegétkezési lehetőség naponta (1 leves + 1 főétel) 207 forintért. Ezen felül minden hónapban 1660 forintos étkezési támogatás. 6. Egyéni és kollektív prémium az eredmények függvényében. 7. Lehetőség a vállalat alkalmazottjai részére, hogy részvényessé váljanak. *: Forrás KSH