Világgazdaság, 2006. április (38. évfolyam, 65/9330-83/9348. szám)

2006-04-28 / 83. (9348.) szám

2006. április 28., péntek VÁLLALATOK ÉS PIACOK VILÁGGAZDASÁG 113 Rekordköltés netes reklámokra Magyarországon is kitart a lendület az egyre ígéretesebb ágazatban MUNKATÁRSUNKTÓL Újabb rekordot ért el tavaly az amerikai online hirdetési piac, a 12,5 milliárd dolláros forga­lom 30 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest - derül ki az Interactive Adver­tising Bureau adataiból. A re­kordbevétel ellenére a webes reklámköltések a teljes ameri­kai hirdetési piac mindössze öt százalékát adták tavaly, míg 2004- ben négy százalék volt a terület részesedése. Az előző évekhez hasonlóan 2005- ben is az internetes kere­sésekkel kapcsolatos hirdeté­sekből származott a legtöbb bevétel, a teljes forgalom 41 százaléka. Egy évvel korábban ez az arány még csak 39 száza­lék volt. A második legna­gyobb kategóriát 4,3 milliárd dollárral a képi hirdetések je­lentették tavaly az Egyesült Ál­lamok online reklámpiacán, míg az apróhirdetésekből 2,1 milliárd dolláros bevétel volt. Az internet egy folyamatosan változó csatorna, amely a hir­detők számára sok lehetőséget kínál márkájuk népszerűsíté­sére a leginkább költséghaté­kony módon, hiszen nagy elő­nye, hogy az üzenet az optimá­lis időpontban és azokhoz jut el, akiket megcéloz az adott társaság. Az amerikainál is látványo­sabb fejlődés ment végbe Nagy- Britannia online hirdetési piacán, amely tavaly 2004-hez képest 66 százalékkal, 1,37 milliárd fontra (520,99 milliárd forint) bővült az Internet Advertising Bureau ada­tai szerint. Ezzel a teljes brit rek­lámpiacból 7,8 százalékot hasí­tott ki magának, míg egy évvel korábban ez még csak 4,9 száza­lék volt. A webes csatorna már népszerűbb a szigetországi hir­detők körében, mint a rádió, a színes magazinok vagy a kültéri reklámok. A tavalyi eredmények túlszárnyalták az előzetes vára­kozásokat, és elemzők szerint a következő nagy mérföldkő, a két­milliárd fontos bevétel elérése akár már ebben az évben megva­lósulhat. A magyar online hirdetési in­dex (MOHI) adatai szerint a nagy hirdetők 2005-ben közel egymilliárd forinttal költöttek többet, mint 2004-ben. A MOHI-t alkotó nyolc internetes tarta­lomszolgáltató, a Habostorta, a Házipatika, az Index, a Napi Online, az Origó, a Portfolió, a Ringier Online, a Sanoma On­line az álláshirdetések nélkül kalkulált online hirdetési piac 65-70 százalékát teszi ki. Az ügynökségi jutalékkal csökken­tett online reklámbevételük ta­valy 3,44 milliárd forintot tett ki az online direkt és a kereső­marketing nélkül. A meghatározó magyar internetes médiatulajdonosok összesített reklámbevétele 2004-ben 2,46 milliárd forint volt, 50,54 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A ha­zai webes hirdetési piac lendü­lete úgy tűnik, az idén is kitart, a választások mellett komoly felfutást hozhat a labdarúgó-vi­lágbajnokság is az online hir­detési piacon, becslések sze­rint 25-30 százalékos bővülés­sel lehet számolni. Komoly fel­lendülést hoztak az első ne­gyedévben a politikai hirdeté­sek, és a MOHI adatai szerint január és március között min­den korábbinál nagyobb ütem­ben, 70 százalékkal emelkedett az indexet alkotó online cégek árbevétele 2005 hasonló idő­szakához képest, megközelítve az egymilliárd forintot. A szakértők szerint a világ internetes hirdetési piaca az idén várhatóan 22,4 milliárd dollárt tesz ki, ez tavalyhoz ké­pest közel 24 százalékos növe­kedést jelent - derül ki a ZenithOptimedia piackutató cég tanulmányából. A társaság előrejelzése szerint 2008-ban már közel 30 milliárd dollárt költenek el a hirdetők az inter­neten. Ez a növekedési ütem jó­val meghaladja a teljes hirdeté­si piacét, így az online reklám a tavalyi 4,6 után 2008-ra már 6,4 százalékát adja a teljes szegmensnek. Az USA online hirdetési piaca (milliárd dollár) Magyar online hirdetési index (milliárd forint) A világ online hirdetési piaca (milliárd dollár) Ma tartják a közgyűlést a BorsodChemnél BEVÁSÁRLÁS. Több mint 4,2 millió BorsodChem-részvényt vásárolt, s ezzel a korábbi 15,3- ről 20,5 százalékra növelte ré­szesedését Megdet Rahimkulov cége, a Firthlion Limited. Mivel az orosz üzletember az ÁÉB-n keresztül is érdekelt a cégben, teljes részesedése már megha­ladja a 22,6 százalékot. A szer­dai tranzakciónak köszönhető­en a leggazdagabb Magyaror­szágon élő embernek számító Megdet Rahimkulov a BC leg­nagyobb tulajdonosává vált, megelőzve a társaság 21,8 szá­zalékát kézben tartó VCP Industrie Beteiligung AG-t. A BC Rt. ma tartja 2005. évi ren­des közgyűlését, ahol a vállalat új vezérigazgatója, Kay Gugler ismerteti a társaság jövőbeli stratégiáját. Emellett ma hoz­zák nyilvánoságra a cég első ne­gyedéves gyorsjelentését is. A BC tavaly 41,93 milliárd forin­tos árbevétel mellett 5,31 milli­árdos nettó nyereséggel zárta az első három hónapot. VG MEGDET RAHIMKULOV: Köz­vetlen és közvetett részesedé­sein keresztül a legnagyobb tulajdonos lett a BC-ben : : FOLYAMATOSAN FEJLŐDIK A SZÉLESSÁVÚ KAPCSOLAT Az internetes hirdetési lehetőség vonzóvá válásá­ban döntő tényező a web­­elérést és főként a széles­sávú netkapcsolatot létesí­tettek számának növeke­dése. A múlt év végére a 2004-es 10,2-ről 13,6 százalékra nőtt a szélessá­vú internetelérések aránya a Gazdasági Együttműkö­dési és Fejlesztési Szerve­zet (OECD) tagországai­­ban, az előfizetők száma a tavaly júniusi 136-ról 157,7 millióra bővült. Az előfizetők számát te­kintve az Egyesült Államok áll az élen, ahol több mint 49 milliós a gyors világhá­lós elérést használók tábo­ra, míg a penetrációt te­kintve Izland vezet, ott a la­kosság 26,7 százalának van szélessávú netkapcso­­lata. Világszerte 2005-ben az előző évhez képest 37 százalékkal, 209,3 millióra nőtt a szélessávú internet­előfizetők száma a Point Topic piackutató cég fel­mérése szerint. Magyarországon 2005- ben az előző évhez viszo­nyítva 58 százalékkal, 589,2 ezerre bővült a szé­lessávú (DSL, kábel, bé­relt vonali) internet-elő­fizetők száma a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. Emelkedik a liszt ára az EU-intervenció miatt KÉNYSZER: Emelni kívánják áraikat májustól a hazai mal­mok, mivel mára többségüknél veszteségessé vált a termelés a nyomott átadási árak miatt - ér­tesült lapunk. A bejelentett drá­gítás mértéke legalább 10-12 százalékos lehet. Ágazati szak­értők szerint számos cégnek le kell építenie tevékenységét vagy abba kell hagynia az őrlést a kö­zeljövőben, ha a piacon nem tud­ja érvényesíteni árváltoztatási elképzeléseit. A malmok az árnövelés alap­vető okaként az uniós interven­ciós felvásárlási rendszert jelölik meg, amely a jelentős itthoni fe­lesleg ellenére magasan „árazza be” a hazai búzát. Az intervenció lényege, hogy Brüsszel a gabonát 104 euró körüli tonnánkénti áron megveszi, ha a terményt a tulajdonosok felajánlják. A kifizetőügynökségként működő Mezőgazdasági és Vidékfejlesz­tési Hivatalnak (MVH) az elmúlt két év terméséből összesen 7,5 millió tonna árut kell(ett) felvá­sárolnia, amelyből a búza 2 mil­lió tonnát tehet ki. Az interven­ció az utóbbi időszak forintgyen­gülése miatt még vonzóbbá vált, mivel a felvásárlási alapár ton­nánként 27 ezer forint fölé nőtt. Az MVH mára a legfőbb vásárló­vá lépett elő, miközben a belföldi szabadpiaci forgalom és az ex­port csaknem teljesen leállt. A 27 ezer forintos ár azt jelen­ti, hogy a malmok most jó eset­ben is 25-30 százalékkal drágáb­ban juthatnak búzához a tavalyi aratás utáni, 21 ezer forintos tonnánkénti árakhoz képest - mondta Szalay Péter, a piac 7-8 százalékát birtokló Első Pesti Malom és Sütőipari (EPMS) Rt. vezérigazgató-helyettese. Hozzá­tette: a molnárok az olcsóbb bú­zából az elmúlt évben nem tud­tak egy évre elegendő terményt készletezni, mivel ehhez nem volt kellő anyagi hátterük. A cé­gek helyzetét az is rontotta, hogy - miközben a búza ára nőtt - a multinacionális üzletláncok lenyomták a lisztárakat. Az EPMS kilónként 5-6 forint­tal emelné a lisztárat mai átadá­si áraihoz képest - közölte Szalay Péter. A cég májusban a Malmi lisztárak (átadási átlagár, forint/kilogramm) sütőiparnak értékesített lisztet is drágítaná, ehhez már meg is kezdte a tárgyalásokat partne­reivel. A társaság azt reméli, hogy a közeljövőben kiskereske­delmi átadási árait is emelheti. Lapunk információi szerint saját vevőikkel más malomipari társa­ságok is hasonló egyeztetéseket folytatnak, amelyek eredménye­ként - állítják szakértők - ismét a hat-nyolc hónappal ezelőtti, idő­közben lemorzsolódott árszint alakulna ki a hazai piacon. VG 55 gmn *2006 / 1. negyedév. VOGRAFIKA Forrás: VG-gyűjtés RÖVIDEN Részvénykibocsátást tervez az AAA Auto Közép-Európa legnagyobb használtautó-kereskedő tár­sasága, az AAA Auto rész­vénykibocsátásra készül. A cseh cég 2008-2009-re ter­vezi a lépést, amelynek cél­ja a stratégiai jelentőségű­­ piacokon - mint Oroszor­szág vagy Kína - való meg­jelenéshez külső forrás be­vonása. A vállalatnál jelen­leg is zajlik egy belső átala­kítási folyamat.­­ CIA Nőtt az Euro Disney vesztesége Az egy évvel korábbi 29,8- ról 101,8 millió euróra nőtt az Euro Disney SCA veszte­sége a márciusban zárult el­ső üzleti fél évben. Az Euró­pa legnagyobb tematikus­­park-üzemeltetőjének szá­mító társaság bevétele 1,4 százalékkal, 467,4 millió euróra csökkent az adott időszakban az előző évhez képest. Í VG kitartanak a BAA részvényesei Elutasítanak minden, részvé­nyenként 900 penny (3418,5 forint) alatti vételi ajánlatot a British Airport Authority (BAA) tulajdono­sai. A világ legnagyobb reptér-üzemeltető társaságá­ra a spanyol Grupo Ferrovial cégcsoport tett el­sőként részvényenként 810 pennys (8,75 milliárd font) ajánlatot, amelyet a Goldman Sachs vezette konzorcium 870 pennys papíronkénti ajánlata köve­tett.­­ Airwise News Auchan mint Munkáltató: 1. Míg egy teljes munkaidőben, határozatlan munkaszerződéssel az Auchannál dolgozó alkalmazott átlagkeresete 2005-ben 126 651 forint addig a kereskedelmi alkalmazottak átlagkeresete 83 537 forint volt*. 2. Az alkalmazottaknak az Auchannál háromszor egy évben vásár­lási utalvány jár, amelynek éves összege eléri a 18 000 forintot. 3. Iskolakezdésnél gyermekenként 4200 forintos vásárlási utal­vány. 4. Társadalombiztosítási rendszer, amely magában foglal egy egészségpénztári juttatást (minimum 3000 forint/hó) és egy élet- és balesetbiztosítást. 5. Melegétkezési lehetőség naponta (1 leves + 1 főétel) 207 forintért. Ezen felül minden hónapban 1660 forintos étkezési támogatás. 6. Egyéni és kollektív prémium az eredmények függvényében. 7. Lehetőség a vállalat alkalmazottjai részére, hogy részvényessé váljanak. *: Forrás KSH

Next