Világgazdaság, 2007. július (39. évfolyam, 124/9641-145/9662. szám)

2007-07-09 / 129. (9646.) szám

* Januártól jön az új FIAT 500 kultuszautó AUTÓPIAC. Januárban lép a magyar piacra az új FIAT 500, amelynek világpremierje a múlt héten volt Torinóban. A fél évszázaddal ezelőtti előd­­modellt idéző, 355 centiméter hosszú, 163 centi széles és 149 centi magas kocsi a len­gyelországi Tychy városában készül, mégpedig 12 hónapon belül 120 ezer példányban. A bemutatkozás előtt ugyanis már 30 ezer megrendelést re­gisztrált a FIAT. Az 1,2, vala­mint 1,4 literes benzinmotor­ok mellett 1,3 Multijet dízellel is rendelhető apróságban akár hét légzsák is lehet, ami re­kordnak számít ebben a mé­retosztályban. A FIAT nem csupán azt várja az ötszázastól, hogy komolyan megnyesi az Olaszországban igen népszerű Smart piaci ré­szesedését, hanem azt is, hogy ismét vonzóvá teszi a márkane­vet Európában. A gyár közlemé­nye szerint az ára hazájában 10 500-14 500 euró (2,62-3,62 millió forint) között lesz. DK 2007. július 9., hétfő VÁLLALATOK ÉS PIACOK VILÁGGAZDASÁG 1­7 RUTTENSTORFER: AZ OMV PÁR ÉV ALATT megvenné a magyar olajcéget Mól: vizsgálódik a PSZÁF MUNKATÁRSUNKTÓL A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) megkezdte a Mal Nyrt. bel- és külföldi rész­vényeladásainak vizsgálatát. „Minden olyan esetben kötelessé­günk megvizsgálni a részvényel­adás körülményeit, amikor olyan mértékű, illetve szokatlan tranz­akció történik, amely jelentős ha­tású lehet a befektetők szempont­jából” - közölte lapunkkal a ható­sági jogkörű szervezet szóvivője, Binder István. A vizsgálat ideje 180 nap lehet, de meghosszabbít­ható. Emlékezetes, hogy a napok­ban Megdet Rahimkulov orosz milliárdos érdekeltsége összesen 8,6 százaléknyi Mol-részvényt vásárolt, majd azt továbbadta az osztrák VCP társaságnak. Utóbbi­tól a hányad az osztrák OMV-hez került, amelynek így 18,6 száza­lékra nőtt a Mol-részesedése, de továbbra is csak 10 százalékig szavazhat. Az OMV-nek 33 százalékot kellene szereznie ahhoz, hogy ta­got küldhessen a Mol igazgatósá­gába. Ehhez közelebb kerülhet, ha a Rahimkulov család által el­lenőrzött Kafijat Befektetési és Vagyonkezelési Zrt. most beje­lentett 38 milliárd forintos tőke­emelése mögött az áll, hogy a pénzt újabb Mol-részvények vá­sárlására kívánják költeni. (A tő­keemelésről a Portfolio.hu szá­molt be.) Az összegből 7,3 száza­léknyi Mol-hányad vehető a pén­teki árfolyam alapján. Korábbi információnk szerint azonban a pénzt másra is költhetik: Rahimkulov 10 százalék fölé emelné OTP-részesedését is. „Hiszem, hogy a következő néhány évben megvesszük a Mal egészét” - nyilatkozott az OMV vezérigazgatója, Wolfgang Ruttenstorfer pénteken a Dow Jonesnak (DJ). Szerinte csak a két társaság között létesítendő szövetséggel lehet harcba száll­ni a nagy európai olajcégek dik­tálta versenyben. Az iparág európai konszolidációban az OMV-nek és a Malnak is „mé­lyebb zsebek” kellenek az olyan nagy projektek finanszírozásá­hoz, mint a Nabucco. A 31,5 százalékban állami tulajdonú osztrák cég nem akar most rögtön 25 százalékot plusz egy szavazórészvényt szerezni, amellyel egyébként kivédhető más lehetséges ve­vők, például az orosz Gazprom vételi kísérlete. Ugyanakkor máris kész a fúzióról a Mollal és a magyar kormánnyal is tár­gyalni. A DJ emlékeztet, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterel­nök az OMV-nek a Mólban való tulajdonnövelési szándékát el­lenséges felvásárlási kísérlet­nek minősítette. Ruttensdorfer nem erősítette és nem is cáfolta, hogy cége, az OMV felkérte a Barclays Plc.-t és a JP Morgan & Co.-t, hogy egy 13,5 milliárd eurós hitellel segítsék a Mol megvételét. Az OMV beszállna a szerbiai NIS olajfinomítóba is, vagy az egé­szet megvenné. SZÖVETKEZŐK. A következő né­hány évben meg­vesszük a Mal egészét - jelentet­te ki az OMV vezérigazgatója, Wolfgang Ruttenstorfer FOTÓ: BLOOMBERG MEGTÁLTOSODOTT A PKN ORLEN A PKN Orlen árfolyama pénteken megtáltosodott, miután a Lehman Brothers 17 százalékkal, 70 dollárra emelte a lengyel olajvállalatra vonatkozó célárát, mivel a cég eredménynövekedési ki­látásait már kifejezetten ked­vezőnek látja. A PKN Orlen a Lehman kedvence a tér­ség finomítói szektorában. A varsói tőzsdén 4,75 százalékkal, 59,5 dollárra erősödött a PKN papírja. NEM CSAK BEFEKTETÉS A RÁBA-PA Az SVT-Wamsler az el­múlt napokban bejelentette, hogy megszerezte a Rába Járműipari Holding Zrt. rész­vényeinek több mint 10 szá­zalékát. Antali Károly az ügyletet elsősorban tőkepiaci tranz­akciónak minősítette. Mind­azonáltal jelezte azt is, hogy felvették a kapcsolatot a tár­sasággal annak érdekében, hogy tárgyaljanak az esetle­ges egyéb együttműködési lehetőségekről is. Ilyenek az elnök-vezérigaz­gató szerint az öntödei ka­pacitások, illetve a beszer­zési lehetőségek területén kínálkozhatnak. ­­­ A­­ Várakozások fölött a Kofola A Tesco is elkezdi forgalmazni Magyarországon a kólaízű üdítőt ITALPIAC. Mától a Cora, a Metro és néhány CBA üzletet kö­vetően a Tescókban is kapható lesz a Kofola - mondta a Bozsik András Pál, a kólaízű üdítőt for­galmazó cég, a Kofola Zrt. marke­tingvezetője. Hozzátette: a hiper­marketeket üzemeltető kiskeres­kedelmi lánc az összes egységé­ben egyszerre kezdi meg a Ma­gyarországon májusban piacra dobott termék forgalmazását. A Kofola hazai bevezetését sikeres­nek ítélik, a tervezett eladási szá­mokat a társaság túlteljesítette. Bozsik András jelezte: azokban az üzletekben, ahol már lehet kapni az üdítőitalt, körülbelül fele-, har­madannyit adnak el belőle, mint az egyébként hasonló árú, piacve­zető Coca-Colából. A Kofola Kelet- Közép-Európában igen népszerű: hazájában, Csehországban az újrabevezetését követően három évvel, míg Szlovákiában két év alatt lett piacvezető, ottani piaci részesedése már több mint 10 százalékponttal nagyobb, mint a Coca-Coláé. A marketingvezető elmondta: folyamatosan tárgyalnak a kü­lönböző kiskereskedelmi láncok­kal, így hamarosan újabb üzle­tekben is lehet majd kapni a ter­méket, sőt igény szerint egyes vendéglátó-ipari egységekben is megjelenhet a Kofola. A társaság célja, hogy a következő év végére legalább három-négy százalékos részesedést harcoljon ki a­ kólaízű üdítőitalok piacán - ez jelenleg volumenben 251 millió literre, értékben pedig közel 30 milliárd forintra rúg. A Kofola Zrt. anyacége, a cseh Kofola a. s. jelentős kapacitásbő­vítő beruházásokat tervez. A vál­lalat a tervek szerint a közeljövő­ben összesen 650 millió koronát (5,6 milliárd forintot) költ a krnovi és a mnic­ovói egységek bővítésére. VG mmm­mmm­mmmmmmm­mm BERUHÁZÁS. Új néven európai részvénytársasággá alakul az SVT-Wamsler Háztartástechni­kai Zrt. - mondta el lapunknak Antali Károly, a társaság elnök­vezérigazgatója. Az elsősorban fűtéstechnikai eszközöket gyár­tó, ám ma viszonylag kiterjedt portfoliójú társaságcsoport a cégbejegyzést követően Wamsler SE néven működik majd, s (je­lenleg egyebek mellett Vesta, Karancs, Visegrád Kandalló né­ven forgalmazott) termékeit is a Wamsler márkanév alá csoporto­sítja. A márkaépítéssel párhuza­mosan megkezdődött a csoport jogi, pénzügyi és üzleti tevékeny­ségének harmonizálása, s a 2010-ig terjedő időszakra több mint hárommilliárd forintos fej­lesztési programot határoztak el. A beruházások célja a jelenlegi mintegy 200 ezer darabos kapaci­tás 350 ezerre növelése, egy új, a mainál lényegesen környezetkí­mélőbb öntöde kialakítása és az alkatrészellátás modernizálása. A programhoz szükséges források biztosítása érdekében 500 millió forintra pályáznak az Új Magyar­­ország fejlesztési terv Gazdaság­­fejlesztési operatív programjá­ban munkahelyteremtő komplex környezetbarát beruházás cí­men. A cégcsoport konszolidált árbevétele az elnök-vezérigazga­tó tájékoztatása szerint jelenleg 17 milliárd forint, amely a fej­lesztési program eredményeként 2010-ig 25 milliárdra bővülhet. A halmozott - a cégek egymás kö­zötti szállításaival nem korrigált­­ árbevétel ma mintegy 25 mil­liárd forint, ez Antali Károly sze­rint az időszak alatt 35 milliárd­ra nőhet. A csoport tavalyi adó­zott eredménye egymilliárd fo­rint volt. VG Nevet vált az SVT-Wamsler Hárommilliárd forintos fejlesztési programról döntött a salgótarjáni társaság­ ­ SVT-WAMSLER ZRT. (millió forint) Forrás: cégközlés 2004 2005 Árbevétel 11 755,66 12 958,83 Üzemi eredmény 602,89 459,26 Adózott eredmény 654,23 603,22 Hosszú lej. köt. 41,74 7,07 CÉGSOROK Megbírságolt autókereskedés A Gazdasági Versenyhivatal 4 millió forintra bírságolta az Autócentrum AAA Auto Gépjármű-kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-t. A vállalko­zás reklámjaiban olyan piac­­elsőségi állításokat hangoz­tatott, amelyeket nem sike­rült hitelt érdemlő adatokkal alátámasztania, így rendsze­resen „Közép-Európa legna­gyobb használtautó-kereske­­dése”-ként hirdette magát. A GVH szerint a reklámot ész­lelő ügyfelek a magyar vállal­kozásra értik az állítást, nem pedig a több országban je­len lévő AAA Auto vállalat­­csoport egészére, így ez a szlogen alkalmas a fogyasz­tók megtévesztésére.­­ VG A Land Rover nem elég környezetbarát Kisebb méretű autók gyártá­sát fontolgatja a brit Land Rover. A nagy mennyiségű szén-dioxid-emisszió miatt az illetékes hatóságok már többször figyelmeztették a gépjárműgyártót környezet­­barát motorok kifejlesztésé­re. A 140 gramm/kilométer átlagos kibocsátás helyett - ez az unió által is elfogadott érték - ugyanis a Land Ro­verek 194 gramm körül tel­jesítenek.­­ FT KARRIERVONAL Szerkeszti: Fabók Margit, margit.fabok@vg.hu Új partner az Ernst & Young adórészlegénél Szölgyésy Balázs (38) partner lett az Ernst & Young adórészlegénél. A szakember 2001-ben csatla­kozott a céghez, tanácsadói tevékenységét megelőzően széles körű nemzetközi adó­zási tapasztalatot szerzett Kanadában, ahol adójo­gászként tevékenykedett. Tanulmányait külföldön kezdte, Amerikában, az Indiana Egyetemen szerzett diplomát, majd a Hollandiá­ban töltött féléves EU- jogászi programot követő­en, jogi diplomáját Kanadá­ban szerezte meg.­­ VG McDonald’s: új vezető a kommunikációra Simkó László (37) júniustól a McDonald’s Magyarorszá­gi Étterem Hálózat Kft. mar­keting- és kommunikációs igazgatója. Tanulmányait a Külkereskedelmi Főiskolán végezte. 1995-ben csatlako­zott a Sony Hungária Kft.­­hez, 1999-ben regionális marketingmenedzserré lé­pett elő. Ezt követően a So­ny digitális képalkotás divízi­ója marketingstratégiájának tervezéséért és megvalósítá­sáért volt felelős, ugyancsak regionális szinten. A pozíci­óban James Woodbridge-t követi, aki március óta a vál­lalat nyugati régiójának mar­ketingkommunikációját irá­­­­nyítja,­­ VG 4 K

Next