Világgazdaság, 2007. július (39. évfolyam, 124/9641-145/9662. szám)
2007-07-09 / 129. (9646.) szám
* Januártól jön az új FIAT 500 kultuszautó AUTÓPIAC. Januárban lép a magyar piacra az új FIAT 500, amelynek világpremierje a múlt héten volt Torinóban. A fél évszázaddal ezelőtti elődmodellt idéző, 355 centiméter hosszú, 163 centi széles és 149 centi magas kocsi a lengyelországi Tychy városában készül, mégpedig 12 hónapon belül 120 ezer példányban. A bemutatkozás előtt ugyanis már 30 ezer megrendelést regisztrált a FIAT. Az 1,2, valamint 1,4 literes benzinmotorok mellett 1,3 Multijet dízellel is rendelhető apróságban akár hét légzsák is lehet, ami rekordnak számít ebben a méretosztályban. A FIAT nem csupán azt várja az ötszázastól, hogy komolyan megnyesi az Olaszországban igen népszerű Smart piaci részesedését, hanem azt is, hogy ismét vonzóvá teszi a márkanevet Európában. A gyár közleménye szerint az ára hazájában 10 500-14 500 euró (2,62-3,62 millió forint) között lesz. DK 2007. július 9., hétfő VÁLLALATOK ÉS PIACOK VILÁGGAZDASÁG 17 RUTTENSTORFER: AZ OMV PÁR ÉV ALATT megvenné a magyar olajcéget Mól: vizsgálódik a PSZÁF MUNKATÁRSUNKTÓL A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) megkezdte a Mal Nyrt. bel- és külföldi részvényeladásainak vizsgálatát. „Minden olyan esetben kötelességünk megvizsgálni a részvényeladás körülményeit, amikor olyan mértékű, illetve szokatlan tranzakció történik, amely jelentős hatású lehet a befektetők szempontjából” - közölte lapunkkal a hatósági jogkörű szervezet szóvivője, Binder István. A vizsgálat ideje 180 nap lehet, de meghosszabbítható. Emlékezetes, hogy a napokban Megdet Rahimkulov orosz milliárdos érdekeltsége összesen 8,6 százaléknyi Mol-részvényt vásárolt, majd azt továbbadta az osztrák VCP társaságnak. Utóbbitól a hányad az osztrák OMV-hez került, amelynek így 18,6 százalékra nőtt a Mol-részesedése, de továbbra is csak 10 százalékig szavazhat. Az OMV-nek 33 százalékot kellene szereznie ahhoz, hogy tagot küldhessen a Mol igazgatóságába. Ehhez közelebb kerülhet, ha a Rahimkulov család által ellenőrzött Kafijat Befektetési és Vagyonkezelési Zrt. most bejelentett 38 milliárd forintos tőkeemelése mögött az áll, hogy a pénzt újabb Mol-részvények vásárlására kívánják költeni. (A tőkeemelésről a Portfolio.hu számolt be.) Az összegből 7,3 százaléknyi Mol-hányad vehető a pénteki árfolyam alapján. Korábbi információnk szerint azonban a pénzt másra is költhetik: Rahimkulov 10 százalék fölé emelné OTP-részesedését is. „Hiszem, hogy a következő néhány évben megvesszük a Mal egészét” - nyilatkozott az OMV vezérigazgatója, Wolfgang Ruttenstorfer pénteken a Dow Jonesnak (DJ). Szerinte csak a két társaság között létesítendő szövetséggel lehet harcba szállni a nagy európai olajcégek diktálta versenyben. Az iparág európai konszolidációban az OMV-nek és a Malnak is „mélyebb zsebek” kellenek az olyan nagy projektek finanszírozásához, mint a Nabucco. A 31,5 százalékban állami tulajdonú osztrák cég nem akar most rögtön 25 százalékot plusz egy szavazórészvényt szerezni, amellyel egyébként kivédhető más lehetséges vevők, például az orosz Gazprom vételi kísérlete. Ugyanakkor máris kész a fúzióról a Mollal és a magyar kormánnyal is tárgyalni. A DJ emlékeztet, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az OMV-nek a Mólban való tulajdonnövelési szándékát ellenséges felvásárlási kísérletnek minősítette. Ruttensdorfer nem erősítette és nem is cáfolta, hogy cége, az OMV felkérte a Barclays Plc.-t és a JP Morgan & Co.-t, hogy egy 13,5 milliárd eurós hitellel segítsék a Mol megvételét. Az OMV beszállna a szerbiai NIS olajfinomítóba is, vagy az egészet megvenné. SZÖVETKEZŐK. A következő néhány évben megvesszük a Mal egészét - jelentette ki az OMV vezérigazgatója, Wolfgang Ruttenstorfer FOTÓ: BLOOMBERG MEGTÁLTOSODOTT A PKN ORLEN A PKN Orlen árfolyama pénteken megtáltosodott, miután a Lehman Brothers 17 százalékkal, 70 dollárra emelte a lengyel olajvállalatra vonatkozó célárát, mivel a cég eredménynövekedési kilátásait már kifejezetten kedvezőnek látja. A PKN Orlen a Lehman kedvence a térség finomítói szektorában. A varsói tőzsdén 4,75 százalékkal, 59,5 dollárra erősödött a PKN papírja. NEM CSAK BEFEKTETÉS A RÁBA-PA Az SVT-Wamsler az elmúlt napokban bejelentette, hogy megszerezte a Rába Járműipari Holding Zrt. részvényeinek több mint 10 százalékát. Antali Károly az ügyletet elsősorban tőkepiaci tranzakciónak minősítette. Mindazonáltal jelezte azt is, hogy felvették a kapcsolatot a társasággal annak érdekében, hogy tárgyaljanak az esetleges egyéb együttműködési lehetőségekről is. Ilyenek az elnök-vezérigazgató szerint az öntödei kapacitások, illetve a beszerzési lehetőségek területén kínálkozhatnak. A Várakozások fölött a Kofola A Tesco is elkezdi forgalmazni Magyarországon a kólaízű üdítőt ITALPIAC. Mától a Cora, a Metro és néhány CBA üzletet követően a Tescókban is kapható lesz a Kofola - mondta a Bozsik András Pál, a kólaízű üdítőt forgalmazó cég, a Kofola Zrt. marketingvezetője. Hozzátette: a hipermarketeket üzemeltető kiskereskedelmi lánc az összes egységében egyszerre kezdi meg a Magyarországon májusban piacra dobott termék forgalmazását. A Kofola hazai bevezetését sikeresnek ítélik, a tervezett eladási számokat a társaság túlteljesítette. Bozsik András jelezte: azokban az üzletekben, ahol már lehet kapni az üdítőitalt, körülbelül fele-, harmadannyit adnak el belőle, mint az egyébként hasonló árú, piacvezető Coca-Colából. A Kofola Kelet- Közép-Európában igen népszerű: hazájában, Csehországban az újrabevezetését követően három évvel, míg Szlovákiában két év alatt lett piacvezető, ottani piaci részesedése már több mint 10 százalékponttal nagyobb, mint a Coca-Coláé. A marketingvezető elmondta: folyamatosan tárgyalnak a különböző kiskereskedelmi láncokkal, így hamarosan újabb üzletekben is lehet majd kapni a terméket, sőt igény szerint egyes vendéglátó-ipari egységekben is megjelenhet a Kofola. A társaság célja, hogy a következő év végére legalább három-négy százalékos részesedést harcoljon ki a kólaízű üdítőitalok piacán - ez jelenleg volumenben 251 millió literre, értékben pedig közel 30 milliárd forintra rúg. A Kofola Zrt. anyacége, a cseh Kofola a. s. jelentős kapacitásbővítő beruházásokat tervez. A vállalat a tervek szerint a közeljövőben összesen 650 millió koronát (5,6 milliárd forintot) költ a krnovi és a mnicovói egységek bővítésére. VG mmmmmmmmmmmmmmm BERUHÁZÁS. Új néven európai részvénytársasággá alakul az SVT-Wamsler Háztartástechnikai Zrt. - mondta el lapunknak Antali Károly, a társaság elnökvezérigazgatója. Az elsősorban fűtéstechnikai eszközöket gyártó, ám ma viszonylag kiterjedt portfoliójú társaságcsoport a cégbejegyzést követően Wamsler SE néven működik majd, s (jelenleg egyebek mellett Vesta, Karancs, Visegrád Kandalló néven forgalmazott) termékeit is a Wamsler márkanév alá csoportosítja. A márkaépítéssel párhuzamosan megkezdődött a csoport jogi, pénzügyi és üzleti tevékenységének harmonizálása, s a 2010-ig terjedő időszakra több mint hárommilliárd forintos fejlesztési programot határoztak el. A beruházások célja a jelenlegi mintegy 200 ezer darabos kapacitás 350 ezerre növelése, egy új, a mainál lényegesen környezetkímélőbb öntöde kialakítása és az alkatrészellátás modernizálása. A programhoz szükséges források biztosítása érdekében 500 millió forintra pályáznak az Új Magyarország fejlesztési terv Gazdaságfejlesztési operatív programjában munkahelyteremtő komplex környezetbarát beruházás címen. A cégcsoport konszolidált árbevétele az elnök-vezérigazgató tájékoztatása szerint jelenleg 17 milliárd forint, amely a fejlesztési program eredményeként 2010-ig 25 milliárdra bővülhet. A halmozott - a cégek egymás közötti szállításaival nem korrigált árbevétel ma mintegy 25 milliárd forint, ez Antali Károly szerint az időszak alatt 35 milliárdra nőhet. A csoport tavalyi adózott eredménye egymilliárd forint volt. VG Nevet vált az SVT-Wamsler Hárommilliárd forintos fejlesztési programról döntött a salgótarjáni társaság SVT-WAMSLER ZRT. (millió forint) Forrás: cégközlés 2004 2005 Árbevétel 11 755,66 12 958,83 Üzemi eredmény 602,89 459,26 Adózott eredmény 654,23 603,22 Hosszú lej. köt. 41,74 7,07 CÉGSOROK Megbírságolt autókereskedés A Gazdasági Versenyhivatal 4 millió forintra bírságolta az Autócentrum AAA Auto Gépjármű-kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-t. A vállalkozás reklámjaiban olyan piacelsőségi állításokat hangoztatott, amelyeket nem sikerült hitelt érdemlő adatokkal alátámasztania, így rendszeresen „Közép-Európa legnagyobb használtautó-kereskedése”-ként hirdette magát. A GVH szerint a reklámot észlelő ügyfelek a magyar vállalkozásra értik az állítást, nem pedig a több országban jelen lévő AAA Auto vállalatcsoport egészére, így ez a szlogen alkalmas a fogyasztók megtévesztésére. VG A Land Rover nem elég környezetbarát Kisebb méretű autók gyártását fontolgatja a brit Land Rover. A nagy mennyiségű szén-dioxid-emisszió miatt az illetékes hatóságok már többször figyelmeztették a gépjárműgyártót környezetbarát motorok kifejlesztésére. A 140 gramm/kilométer átlagos kibocsátás helyett - ez az unió által is elfogadott érték - ugyanis a Land Roverek 194 gramm körül teljesítenek. FT KARRIERVONAL Szerkeszti: Fabók Margit, margit.fabok@vg.hu Új partner az Ernst & Young adórészlegénél Szölgyésy Balázs (38) partner lett az Ernst & Young adórészlegénél. A szakember 2001-ben csatlakozott a céghez, tanácsadói tevékenységét megelőzően széles körű nemzetközi adózási tapasztalatot szerzett Kanadában, ahol adójogászként tevékenykedett. Tanulmányait külföldön kezdte, Amerikában, az Indiana Egyetemen szerzett diplomát, majd a Hollandiában töltött féléves EU- jogászi programot követően, jogi diplomáját Kanadában szerezte meg. VG McDonald’s: új vezető a kommunikációra Simkó László (37) júniustól a McDonald’s Magyarországi Étterem Hálózat Kft. marketing- és kommunikációs igazgatója. Tanulmányait a Külkereskedelmi Főiskolán végezte. 1995-ben csatlakozott a Sony Hungária Kft.hez, 1999-ben regionális marketingmenedzserré lépett elő. Ezt követően a Sony digitális képalkotás divíziója marketingstratégiájának tervezéséért és megvalósításáért volt felelős, ugyancsak regionális szinten. A pozícióban James Woodbridge-t követi, aki március óta a vállalat nyugati régiójának marketingkommunikációját irányítja, VG 4 K