Világgazdaság, 2008. március (40. évfolyam, 44/9806-63/9825. szám)
2008-03-27 / 61. (9823.) szám
61 WLAGGAZDASÁG VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2008. március 27., csütörtök KARRIERVONAL Szerkeszti: Fabók Margit, margit.fabok@vg.hu Új vezetők a Microsoft Magyarországnál Kollár László (41) DPE menedzserként csatlakozott a Microsoft Magyarország felső vezetői csapatához március 1-jétől. A szakember 1995 májusában lépett be a Microsofthoz, villamosmérnöki, mérnök-közgazdászi és MBA-végzettsége van. Ő volt az első konzulens Magyarországon, majd az MCS, később a Microsoft Services (MS) vezetőjeként dolgozott, és ez időben lett a magyar felső vezetés tagja. Tíz év után fogadta el a kelet-középeurópai központ felkérését és csatlakozott a régiós Services Leadership csapathoz, ahol először CEE Tesco Industry Practice managerként, később CEE Services Horizontal Service Line-ok vezetőjeként tevékenykedett. Ezt követően 1998-ban Presidential Awarddal tüntették ki, 2007-ben pedig Gold Start kapott a cseh MS újraépítésében végzett munkájáért. Goldschmied Andrea vette át a Microsoft Magyarország OEM menedzseri pozícióját március közepétől. A bölcsész végzettségű szakember karrierjét 1992- ben a Bacher Electronicsnál kezdte meg, majd 1993-ban átigazolt a Major Corp.-höz, ahol előbb kereskedelmi igazgatói, majd 2002-től megbízott vezérigazgatói pozíciót töltött be. A Microsofthoz 2005 tavaszán érkezett, ahol az SMSP szervezeten belül partner account managerként dolgozott, majd innen került a CHS kereskedelmi igazgatói székébe. A Microsoft Magyarország OEM menedzseri pozíciójába három év után a CHS-től igazolt át. IVG MESTER NÁNDOR Árupiaci hosszra, a tőzsdei részvényértékek hullámzására és az ingatlanalapok portfoliójának átrendeződésére kell számítania annak a vállalatnak, amelyik ezekben a napokban áttekinti közép- és hosszú távú befektetéseit - összegezte több vezető befektetési és ingatlanszakértő a magyar és a globális helyzetet a Cushman & Wakefield nemzetközi ingatlanszakmai szolgáltató által rendezett elemzői rendezvényen. A Mibe fektessük pénzünket? című beszélgetésen elhangzott: az energiaszektorban működő vállalatok továbbra is a célkeresztben maradnak, akárcsak az árupiacok. Mindkettőnél további fellendülés jósolható, túlértékeltségük mindaddig fennmarad, amíg nem találnak alternatív energiaforrásokat, illetve az arany és más ipari fémek árfolyama nem kerül vissza a válság előtti tartományba. Duronelly Péter, a Budapest Alapkezelő Zrt. befektetési vezetője szerint az élelmiszer is ilyen stratégiai tényezővé vált-válik. „A befektetők alapdilemmája, hogy a biztonság vagy a hozam-e az elsődleges. Különösen ilyen válságos, erősen hullámzó időszakban az ingatlan még mindig az első szempontot erősítheti; nem csoda, ha pénzügyi krízisek idején sokan fordulnak a kiszámíthatóbb ingatlanszektor felé. A vállalatok és az ingatlanalapok ingatlanvagyona ugyanakkor erős átértékelésen megy keresztül mostanában” - figyelmeztetett az alapkezelő vezetője. Alátámasztotta ezt Charles Taylor, a Cushman & Wakefield ügyvezető igazgatója, kiemelve: a hitelválság után a befektetők újraértékelik az ingatlanportfóliójukat, és kiveszik belőle az alulteljesítő eszközöket, igyekeznek eladni azokat. Úgy véli: Magyarországon az idén a 2006-os 950 millió eurónál többet, de a tavalyi 1,9 milliárdnál kevesebbet költenek majd az intézményi befektetők az ingatlanpiacon. Az ez évi kilátásokról hozzátette: „A magyar piacot sokkal kevésbé érinti ugyan a hitelválság, mint a nyugat-európait, ám félő, hogy a másodosztályú irodák, egyéb ingatlanok nagyobb arányban jelennek meg a piacon, mint eddig, így felhígulhat az állomány.” Duronelly emlékeztetett: az idén és a következő néhány évben jelentős infrastrukturális beruházások lesznek világszerte, ebből a hullámból - EU-s forrást is használva - Magyarország szintén részesedik, s ez jót tesz a piacnak. Ugyanakkor a mostani, recessziótagadó álláspont után következő inflációs félelem ezt az egész jótékony hatást semlegesítheti. A kamatkörnyezet romlása, az alacsony magyar gazdasági növekedés nyomán szerinte előtérbe kerülhetnek a fejlesztési célzatú magyar ingatlanalapok. „Az igazi félelmem az, hogy a globális, főleg az amerikai bankszektor képes-e ellenállni a külső nyomásnak. A technológiai cégek válságát kiheverték az ezredfordulón, de a bankrendszerét sokkal nehezebb lesz. Nálunk a bankok kitettsége sokkal kisebb, így nem számítok válságra” - mondta. Szalay-Berzeviczy Attila, a BÉT elnöke sürgette, hogy profi ingatlankezelők kezébe adják a lakásvagyon nagyobb részét, így ugyanis a felszabaduló tőkével a kisbefektetők is megjelenhetnének a tőzsdén. Emlékeztetett: a Wizz Air, a TriGranit és a Malév is jelezte, hogy gondolkodik a BÉT-en való megjelenésen. Célkeresztben az energiacégek Még mindig jó alternatív befektetésnek számít az ingatlanpiaci invesztíció is Ingatlanalapok vagyona (milliárd forint) 640 — részvény 560 — vegyes és egyéb 480 — ingatlan 400 garantált és származtatott A kategóriás hozamok (Budapesten, százalék) —■ kiskereskedelmi 2000. március-2007. szeptember Forrás: Bamosz, illetve Cushman & Wakefield KRÍZIS UTÁN ÁTALAKÍTÁS. A hitelválságot követően a befektetők újraértékelik az ingatlanportfoliójukat, és kiveszik belőle az alulteljesítő eszközöket FOTÓ: VG Hangos városi útikalauz Az idegenforgalmi adó mérsékelt növekedésével számol az idén a főváros MUNKATÁRSUNKTÓL Érdekes, világviszonylatban is új termékkel, a hangos városi útikalauzzal bővül az idén a főváros turisztikai kínálata. Egy a Tourinform irodákban március 24-től bérelhető hanglejátszó és a hozzá tartozó útikönyv segítségével Budapest szabad és kalandos felfedezésére nyílik lehetőség - emelte ki Mányai Csaba, a fejlesztő Walker’s Guide Kft. alapítója tegnap a BTH Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. sajtóreggelijén. A termék piacra kerülését két év kutatómunka, fejlesztés és tesztelés előzte meg, jelenleg három nyelven, a magyar mellett angolul és németül érhető el. Az összeállítás kilencven helyszínről több mint 18 órányi szórakoztató történetet tartalmaz, könnyen kezelhető szerkezetben, 600 kisebb egységre bontva, ez - a készítők szerint - Budapest világáról ma a jelenleg elérhető leggazdagabb tartalom. A tájékoztatón elhangzottak szerint azoknak szól, akik szeretnek sétálva felfedezni egy várost, s többre vágynak, mint amit egy buszos túra nyújtani tud. Bérelni 3, 6 órára, illetve egy napra lehet. Az árakat igyekeztek úgy kialakítani, hogy a magyar közönség számára is elérhető legyen a program - emelte ki Mányai Csaba. A BTH rendezvényén Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes beszámolt Budapest turizmusra fordítható forrásairól is. Az elmondottak szerint az idén 1,3 milliárd forint idegenforgalmiadó-bevétellel számoltak a tavalyi 1,25 milliárd után, így a normatív támogatással együtt ez összesen 3,9 milliárd forintot tesz majd ki. Ebből (a szabályozásnak megfelelően) a kerületeknek mintegy 2,1 milliárdot (53 százaléknak megfelelő összeget) juttatnak vissza. A fennmaradó összegből a BTH Kht. tevékenységéhez 450 millió forinttal járulnak hozzá az egy évvel korábbi 367 millió után, így saját bevételeivel együtt mintegy 1,1 milliárdos költségvetésből gazdálkodik majd a Budapest marketingjéért felelős társaság. A nagy rendezvényekre 400 millió, a városüzemeltetési feladatokra 908 millió forint jut az idén. TURIZMUS Forrás: Fővárosi Önkormányzat (Budapest, milliárd forint) 2007 2000* Idegenforgalmiadó-bevétel 1,25 1,30 Normatív támogatás 2,5 2,6 Összes idegenforgalmi bevétel 3,75 3,90 Ebből a fővárosnál maradó rész 1,76 1,83 Városüzemeltetésre felhaszn. rész 0,91 0,81 A BTH támogatása 0,37 0,45 Nagy rendezvények 0,43 0,40 * Tervezett. HIRDETÉS Tájékoztatás a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény 10/A. §-a alapján 2007. augusztus 23-án kiírt, a lóversenyfogadás és bukmékeri rendszerű fogadás átengedésére irányuló koncessziós pályázat, valamint a Nemzeti Lóverseny Kft. és a Magyar Lóversenyfogadást Szervező Kft. a Magyar Állam 100%-os tulajdonában lévő üzletrészeinek értékesítését célzó privatizációs pályázat együttes eredményéről. A fenti pályázatokkal kapcsolatban a pénzügyminiszter a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács egyetértésével nyertest nem hirdet, a pályázatokat eredménytelennek nyilvánítja. www.pm.gov.hu www.mnvzrt.hu Indiai lett a Jaguar és a Land Rover ROSSZ üzlet. Közel 2,3 milliárd dollárért vásárolta meg az indiai járműgyártó cég, a Tata a Ford csoporttól két brit luxusmárkáját, a Jaguart és a Land Rovert. A Ford Motor a Jaguart 1989-ben vette meg 2,5 milliárd dollárért, míg egy évvel később 2,73 milliárdot fizetett ki a Land Roverért. A Ford tavaly 2,7 milliárd dollárra csökkentette a veszteségét, amely 2006-ban még 12,6 milliárd volt. Ez év első két hónapjában a Jaguar-eladások 33 százalékkal estek az USA-ban és Európában, míg Land Roverből 13 százalékkal fogyott kevesebb a tengerentúlon és 7,7-del kontinensünkön. Európában 112 ezer Land Rover és 33 ezer Jaguar kelt el. DK A Google-táborban a Yahoo! Az OpenSocial létrehozásával a két cég szembemegy a Facebookkal VG-ÖSSZEFOGLALÓ A jelek szerint olvad a jég a két nagy rivális, a Yahoo! és a Google között, a világ legnépszerűbb internetes keresőit üzemeltető cégek a MySpace-szel összeállva bejelentették a közösségi oldalakhoz szánt alkalmazások fejlesztését és megkönnyítését célzó OpenSocialFoundation létrehozását. A Google még tavaly novemberben hozta létre az OpenSocial fejlesztői platformot, amelyhez saját közösségi hálózata, az Orkut mellett több közösségépítő portál, a LinkedIn és a Friendster is csatlakozott, később pedig a Bebo és a MySpace is a kezdeményezés mögé állt. Az elképzelések szerint az alapítvány a jövőben nonprofit csoportként tevékenykedik majd, az alapítók szeretnék megőrizni az OpenSocial platform nyíltságát, és elkerülni, hogy egy cég irányítása alá kerüljön. Az OpenSocial létrehozása korántsem volt önzetlen lépés a Google részéről. A kezdeményezés egyértelműen napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő közösségépítő portálja, a Facebook ellen irányul, amely elsőként tette lehetővé, hogy a felhasználók hozzáférjenek programozói felületéhez. A lépésnek köszönhetően kisebbnagyobb programok sokasága jelent meg a Facebookon, nagymértékben növelve látogatottságát, népszerűségét. Ezzel párhuzamosan a hirdetők is felfigyeltek a portálra, és ma már a legnagyobb hirdetési bevétellel büszkélkedhet a közösségi oldalak között. A helyzet gyorsan változhat a Google saját kezdeményezésének hatására, ami mellé több meghatározó internetcég is beállt. A Yahoo! társulása egyébként egy másik ügyben is jelzésértékű lehet, hiszen azt mutatja, hogy a cég hajlandó együttműködni a Google-lal, és ez így történhet akár a Microsoft által tett felvásárlási ajánlat esetében is. A cég még februárban jelentette be: 44,6 milliárd dollárért felvásárolná a Yahoo!-t. A keresőcég menedzsmentje visszautasította az ajánlatot, és keresik a lehetőségeket az akvizíció elkerülésére, többek között a Google neve is felmerült partnerként. GOOGLE (milliárd dollár) Forrás: cégközlés 2006 2007 Árbevétel 10,60 16,60 Üzemi eredmény 3,55 5,08 Adózott eredmény 3,08 4,20 Saját tőke 17,04 22,69 Hosszú lej. köt. 0,13 0,61 YAHOO! (milliárd dollár) Forrás: cégközlés 2006 2007 Árbevétel 6,43 6,97 Üzemi eredmény 0,94 0,70 Adózott eredmény 0,75 0,66 Saját tőke 9,16 9,53 Hosszú lej. köt. 0,87 0,38