Világgazdaság, 2008. március (40. évfolyam, 44/9806-63/9825. szám)

2008-03-27 / 61. (9823.) szám

61 WLAGGAZDASÁG VÁLLALATOK ÉS PIACOK 2008. március 27., csütörtök KARRIERVONAL Szerkeszti: Fabók Margit, margit.fabok@vg.hu Új vezetők a Microsoft Magyarországnál Kollár László (41) DPE me­nedzserként csatlakozott a Microsoft Magyarország fel­ső vezetői csapatához már­cius 1-jétől. A szakember 1995 májusában lépett be a Microsofthoz, villamos­­mérnöki, mérnök-közgaz­­dászi és MBA-végzettsége van. Ő volt az első konzu­lens Magyarországon, majd az MCS, később a Micro­soft Services (MS) vezető­jeként dolgozott, és ez időben lett a magyar felső vezetés tagja. Tíz év után fogadta el a kelet-közép­­európai központ felkérését és csatlakozott a régiós Services Leadership csa­pathoz, ahol először CEE Tesco Industry Practice managerként, később CEE Services Horizontal Service Line-ok vezetője­ként tevékenykedett. Ezt követően 1998-ban Presidential Awarddal tün­tették ki, 2007-ben pedig Gold Start kapott a cseh MS újraépítésében végzett munkájáért. Goldschmied Andrea vette át a Microsoft Magyaror­szág OEM menedzseri pozícióját március közepé­től. A bölcsész végzettségű szakember karrierjét 1992- ben a Bacher Electronics­­nál kezdte meg, majd 1993-ban átigazolt a Major Corp.-höz, ahol előbb ke­reskedelmi igazgatói, majd 2002-től megbízott vezér­­igazgatói pozíciót töltött be. A Microsofthoz 2005 tavaszán érkezett, ahol az SMSP szervezeten belül partner account manager­ként dolgozott, majd innen került a CHS kereskedelmi igazgatói székébe. A Micro­soft Magyarország OEM menedzseri pozíciójába három év után a CHS-től igazolt át. I­VG MESTER NÁNDOR Árupiaci hosszra, a tőzsdei rész­vényértékek hullámzására és az ingatlanalapok portfoliójának átrendeződésére kell számíta­nia annak a vállalatnak, ame­lyik ezekben a napokban átte­kinti közép- és hosszú távú be­fektetéseit - összegezte több ve­zető befektetési és ingatlanszak­értő a magyar és a globális hely­zetet a Cushman & Wakefield nemzetközi ingatlanszakmai szolgáltató által rendezett elem­zői rendezvényen. A Mibe fektessük pénzünket? című beszélgetésen elhangzott: az energiaszektorban működő vállalatok továbbra is a célke­resztben maradnak, akárcsak az árupiacok. Mindkettőnél további fellendülés jósolható, túlértékelt­ségük mindaddig fennmarad, amíg nem találnak alternatív energiaforrásokat, illetve az arany és más ipari fémek árfo­lyama nem kerül vissza a válság előtti tartományba. Duronelly Péter, a Budapest Alapkezelő Zrt. befektetési vezetője szerint az élelmiszer is ilyen stratégiai té­nyezővé vált-válik. „A befektetők alapdilemmája, hogy a biztonság vagy a hozam-e az elsődleges. Különösen ilyen válságos, erő­sen hullámzó időszakban az in­gatlan még mindig az első szem­pontot erősítheti; nem csoda, ha pénzügyi krízisek idején sokan fordulnak a kiszámíthatóbb in­gatlanszektor felé. A vállalatok és az ingatlanalapok ingatlanva­gyona ugyanakkor erős átértéke­lésen megy keresztül mostaná­ban” - figyelmeztetett az alapke­zelő vezetője. Alátámasztotta ezt Charles Taylor, a Cushman & Wakefield ügyvezető igazgatója, kiemelve: a hitelválság után a befektetők újraértékelik az ingatlanport­­fóliójukat, és kiveszik belőle az alulteljesítő eszközöket, igye­keznek eladni azokat. Úgy véli: Magyarországon az idén a 2006-os 950 millió eurónál töb­bet, de a tavalyi 1,9 milliárdnál kevesebbet költenek majd az in­tézményi befektetők az ingat­lanpiacon. Az ez évi kilátások­ról hozzátette: „A magyar piacot sokkal kevésbé érinti ugyan a hitelválság, mint a nyugat-euró­pait, ám félő, hogy a másodosz­tályú irodák, egyéb ingatlanok nagyobb arányban jelennek meg a piacon, mint eddig, így felhígulhat az állomány.” Duronelly emlékeztetett: az idén és a következő néhány év­ben jelentős infrastrukturális be­ruházások lesznek világszerte, ebből a hullámból - EU-s forrást is használva - Magyarország szintén részesedik, s ez jót tesz a piacnak. Ugyanakkor a mostani, recessziótagadó álláspont után következő inflációs félelem ezt az egész jótékony hatást semle­gesítheti. A kamatkörnyezet romlása, az alacsony magyar gazdasági növekedés nyomán szerinte előtérbe kerülhetnek a fejlesztési célzatú magyar ingat­lanalapok. „Az igazi félelmem az, hogy a globális, főleg az ame­rikai bankszektor képes-e ellen­állni a külső nyomásnak. A tech­nológiai cégek válságát kihever­ték az ezredfordulón, de a bank­­rendszerét sokkal nehezebb lesz. Nálunk a bankok kitettsége sok­kal kisebb, így nem számítok válságra” - mondta. Szalay-Berzeviczy Attila, a BÉT elnöke sürgette, hogy profi ingatlankezelők kezébe adják a lakásvagyon nagyobb részét, így ugyanis a felszabaduló tőkével a kisbefektetők is megjelenhetné­nek a tőzsdén. Emlékeztetett: a Wizz Air, a TriGranit és a Malév is jelezte, hogy gondolkodik a BÉT-en való megjelenésen. Célkeresztben az energiacégek Még mindig jó alternatív befektetésnek számít az ingatlanpiaci invesztíció is Ingatlanalapok vagyona (milliárd forint) 640 — részvény 560 — vegyes és egyéb 480 — ingatlan 400 garantált és származtatott A kategóriás hozamok (Budapesten, százalék) —■ kiskereskedelmi 2000. március-2007. szeptember Forrás: Bamosz, illetve Cushman & Wakefield KRÍZIS UTÁN ÁTALAKÍTÁS. A hitelválságot követően a befek­tetők újraértékelik az ingatlan­­portfoliójukat, és kiveszik belőle az alulteljesítő eszközöket FOTÓ: VG Hangos városi útikalauz Az idegenforgalmi adó mérsékelt növekedésével számol az idén a főváros MUNKATÁRSUNKTÓL Érdekes, világviszonylatban is új termékkel, a hangos városi úti­kalauzzal bővül az idén a főváros turisztikai kínálata. Egy a Tourinform irodákban március 24-től bérelhető hanglejátszó és a hozzá tartozó útikönyv segítsé­gével Budapest szabad és kalan­dos felfedezésére nyílik lehető­ség - emelte ki Mányai Csaba, a fejlesztő Walker’s Guide Kft. ala­pítója tegnap a BTH Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. sajtó­reggelijén. A termék piacra kerülését két év kutatómunka, fejlesztés és tesztelés előzte meg, jelen­leg három nyelven, a magyar mellett angolul és németül ér­hető el. Az összeállítás kilenc­ven helyszínről több mint 18 órányi szórakoztató történetet tartalmaz, könnyen kezelhető szerkezetben, 600 kisebb egy­ségre bontva, ez - a készítők szerint - Budapest világáról ma a jelenleg elérhető leggaz­dagabb tartalom. A tájékoztatón elhangzottak szerint azoknak szól, akik sze­retnek sétálva felfedezni egy várost, s többre vágynak, mint amit egy buszos túra nyújtani tud. Bérelni 3, 6 órára, illetve egy napra lehet. Az árakat igyekeztek úgy kialakítani, hogy a magyar közönség szá­mára is elérhető legyen a prog­ram - emelte ki Mányai Csaba. A BTH rendezvényén Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-he­lyettes beszámolt Budapest tu­rizmusra fordítható forrásairól is. Az elmondottak szerint az idén 1,3 milliárd forint idegen­­forgalmiadó-bevétellel számoltak a tavalyi 1,25 milliárd után, így a normatív támogatással együtt ez összesen 3,9 milliárd forintot tesz majd ki. Ebből (a szabályo­zásnak megfelelően) a kerületek­nek mintegy 2,1 milliárdot (53 százaléknak megfelelő összeget) juttatnak vissza. A fennmaradó összegből a BTH Kht. tevékenységéhez 450 millió forinttal járulnak hozzá az egy évvel ko­rábbi 367 millió után, így saját bevételeivel együtt mintegy 1,1 mil­liárdos költségvetésből gazdálkodik majd a Bu­dapest marketingjéért felelős társaság. A nagy rendezvényekre 400 mil­lió, a városüzemeltetési feladatokra 908 millió forint jut az idén.­ ­ TURIZMUS Forrás: Fővárosi Önkormányzat (Budapest, milliárd forint) 2007 2000* Idegenforgalmiadó-bevétel 1,25 1,30 Normatív támogatás 2,5 2,6 Összes idegenforgalmi bevétel 3,75 3,90 Ebből a fővárosnál maradó rész 1,76 1,83 Városüzemeltetésre felhaszn. rész 0,91 0,81 A BTH támogatása 0,37 0,45 Nagy rendezvények 0,43 0,40 * Tervezett. HIRDETÉS Tájékoztatás a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény 10/A. §-a alapján 2007. augusztus 23-án kiírt, a lóverseny­­fogadás és bukmékeri rendszerű fogadás átengedésére irányuló koncessziós pályázat, valamint a Nemzeti Lóverseny Kft. és a Magyar Lóversenyfogadást Szervező Kft. a Magyar Állam 100%-os tulajdonában lévő üzletrészeinek értékesítését célzó privatizációs pályázat együttes eredményéről. A fenti pályázatokkal kapcsolatban a pénzügyminiszter a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács egyetértésével nyertest nem hirdet, a pályázatokat eredménytelennek nyilvánítja. www.pm.gov.hu w­ww.mnvzrt.hu Indiai lett a Jaguar és a Land Rover ROSSZ üzlet. Közel 2,3 mil­liárd dollárért vásárolta meg az indiai járműgyártó cég, a Tata a Ford csoporttól két brit luxus­márkáját, a Jaguart és a Land Rovert. A Ford Motor a Jaguart 1989-ben vette meg 2,5 milliárd dollárért, míg egy évvel később 2,73 milliárdot fizetett ki a Land Roverért. A Ford tavaly 2,7 mil­liárd dollárra csökkentette a veszteségét, amely 2006-ban még 12,6 milliárd volt. Ez év el­ső két hónapjában a Jaguar-el­­adások 33 százalékkal estek az USA-ban és Európában, míg Land Roverből 13 százalékkal fogyott kevesebb a tengerentú­lon és 7,7-del kontinensünkön. Európában 112 ezer Land Rover és 33 ezer Jaguar kelt el. DK A Google-táborban a Yahoo! Az OpenSocial létrehozásával a két cég szembemegy a Facebookkal VG-ÖSSZEFOGLALÓ A jelek szerint olvad a jég a két nagy rivális, a Yahoo! és a Google között, a világ legnépszerűbb internetes keresőit üzemeltető cégek a MySpace-szel összeállva bejelentették a közösségi olda­lakhoz szánt alkalmazások fej­lesztését és megkönnyítését cél­zó OpenSocialFoundation létre­hozását. A Google még tavaly no­vemberben hozta létre az OpenSocial fejlesztői platformot, amelyhez saját közösségi hálóza­ta, az Orkut mellett több közös­ségépítő portál, a LinkedIn és a Friendster is csatlakozott, ké­sőbb pedig a Bebo és a MySpace is a kezdeményezés mögé állt. Az elképzelések szerint az ala­pítvány a jövőben nonprofit cso­portként tevékenykedik majd, az alapítók szeretnék megőrizni az OpenSocial platform nyíltságát, és elkerülni, hogy egy cég irányí­tása alá kerüljön. Az OpenSocial létrehozása korántsem volt ön­zetlen lépés a Google részéről. A kezdeményezés egyértelműen napjaink egyik legdinamikusab­ban fejlődő közösségépítő portál­ja, a Facebook ellen irányul, amely elsőként tette lehetővé, hogy a felhasználók hozzáférje­nek programozói felületéhez. A lépésnek köszönhetően kisebb­­nagyobb programok sokasága je­lent meg a Facebookon, nagy­mértékben növelve látogatottsá­gát, népszerűségét. Ezzel párhu­zamosan a hirdetők is felfigyel­tek a portálra, és ma már a leg­nagyobb hirdetési bevétellel büszkélkedhet a közösségi olda­lak között. A helyzet gyorsan vál­tozhat a Google saját kezdemé­nyezésének hatására, ami mellé több meghatározó internetcég is beállt. A Yahoo! társulása egyéb­ként egy másik ügyben is jelzés­­értékű lehet, hiszen azt mutatja, hogy a cég hajlandó együttmű­ködni a Google-lal, és ez így tör­ténhet akár a Microsoft által tett felvásárlási ajánlat esetében is. A cég még februárban jelentette be: 44,6 milliárd dollárért felvá­sárolná a Yahoo!-t. A keresőcég menedzsmentje visszautasította az ajánlatot, és keresik a lehető­ségeket az akvizíció elkerülésé­re, többek között a Google neve is felmerült partnerként.­ ­GOOGLE (milliárd dollár) Forrás: cégközlés 2006 2007 Árbevétel 10,60 16,60 Üzemi eredmény 3,55 5,08 Adózott eredmény 3,08 4,20 Saját tőke 17,04 22,69 Hosszú lej. köt. 0,13 0,61­­ YAHOO! (milliárd dollár) Forrás: cégközlés 2006 2007 Árbevétel 6,43 6,97 Üzemi eredmény 0,94 0,70 Adózott eredmény 0,75 0,66 Saját tőke 9,16 9,53 Hosszú lej. köt. 0,87 0,38

Next