Világgazdaság, 2008. június (40. évfolyam, 105/9867-125/9887. szám)

2008-06-25 / 122. (9884.) szám

2008. június 25., szerda 12 . VILÁGGAZDASAG VÁLLALATOK ÉS PIACOK CÉGSOROK Megint itt egy Mercedes-beruházás A Daimler AG igazgatósága úgy döntött, hogy összesen 117 millió euró befektetéssel növeli a két gyártóüzem, a düsseldorfi és a ludwigs­­feldei kapacitását, ahol a Mercedes-Benz Sprinter kishaszonjármű készül. A beruházás biztosítja a két üzem munkahelyeit, sőt a következő esztendőkben öt­száz új álláshely jöhet létre. A jövőben zárt áruszállítókat is készítenek Ludwigsfel­­dében, ezért új karosszéria­műhelyt és fényezőt létesíte­nek. A szerelőterület 9500 négyzetméterrel nő. Az át­építés 2011 közepére ké­szül el.­­ VG A milánói Malpensán bővít az Easyjet A brit Easyjet diszkont-légi­társaság terjeszkedik a milá­nói Malpensa bázisrepülő­térről. Megérkezett a tizen­egyedik gép, és októbertől a vállalat további kettőt fog ott állomásoztatni. Az észak­olasz városból elérhető cél­állomások száma öttel bő­vült: Koppenhága, Stock­holm és Szófia mellett a dél­olaszországi Brindisi és Lamezia Terme irányába indulnak új járatok. Október­től sűrítik a Barcelonába, Nápolyba, Amszterdamba, valamint Párizsba közlekedő járatokat is.­­ VG Felvásárolja a Bunge a Corn Productsot A Bunge Ltd. élelmiszer-ipari társaság megvásárolja a Corn Products International Inc. Vállalatot 4,8 milliárd dol­lárnyi részvényért. A Bunge 56 dollárnak megfelelő árat fizet, ez a Corn június 20-i záró árfolyamához képest 31 százalékos prémiumot jelent. A Marketwatch.com KARRIERVONAL Szerkeszti: Fabók Margit, margit.fabok@vg.hu Regionális kinevezés az Ivecónál Gyöngyössy Istvánt (48) bízta meg az Iveco a Ma­gyar-, Cseh-, Észt-, Lengyel-, Lett-, Finnországot, Szlováki­át, Litvániát és Ukrajnát ma­gában foglaló régió vezeté­sével. A közgazdász szak­ember pályafutását a hazai Ivecónál kereskedelmi igaz­gatóként kezdte, majd hét évig ügyvezető igazgatóként irányította a divíziót. i VG Új marketingvezető az IND Groupnál Baráth Adrienn (34) irányít­ja júniustól az IND Group marketingtevékenységét. A szakember ezt megelőző­en közel öt évig dolgozott a telekommunikációs ipar­ágban, a Magyar Telekom csoporton belül másfél éven át az Axelero/T-Online­­nál piacelemzőként, majd a T-Mobile-nál marketing­stratégaként. A közgazdász­­diploma megszerzése után többek között a Synergon Informatika Rt. üzleti megol­dások divíziójának és a MÁV Informatika Kft. marke­tingteendőit látta el. I­VG Pluszban zár a Bookline Tovább nő az internetes kereskedelem hazai mogulja VIGH GYÖRGY ZSOLT Az idén már pozitív eredmény­nyel zárná az évet, és csaknem megduplázná árbevételét a Bookline.hu Nyrt. - tudta meg a Világgazdaság Dietrich Tamás vezérigazgatótól. A cég a folya­matos fejlesztések, a belföldi pi­acszerzés és a külföldi terjeszke­dés miatt 2007-ben még 262 milliós mínusszal zárt, ezzel szemben 2008-ban már a „pozi­tív” nullszaldó a cél, ám remé­nyeik szerint akár a 100 millió forintot megközelítő eredményt is elérhetik. Az árbevételi terv hasonlóan impozáns, 2008-ra 4,3 milliárd forint, míg 2007-ben 2,4 milliár­­dot ért el a társaság, így a növe­kedés 79 százalék lehet, vagyis meghaladhatja a 2007-es év di­namikáját is. A cég az első öt hó­napban időarányosan kismérté­kű lemaradással teljesítette a ter­veket - nyilatkozta lapunknak a vezérigazgató. Az árbevételben továbbra is meghatározó marad a kiskeres­kedelmi könyvértékesítés, ebből az idén hárommilliárd forintra számítanak (beleértve az új, az antikvár és a külföldi kiskeres­kedelmi eladásokat is), míg ta­valy ez 1,9 milliárd volt. A kiske­reskedelmi könyveladások ará­nya a 2007-es 79-ről 2008-ban 70 százalékra mérséklődhet. Ugyanakkor a nagykereskedel­mi értékesítést is figyelembe vé­ve a könyvüzletág az idei árbevé­teli terv 85 százalékát hozza, míg tavaly 96-ot tett ki, tehát még mindig magas, de folyama­tosan csökken a Bookline könyv­piaci kitettsége. A vállalat divíziói között talál­ható még drogéria, CD- és DVD- értékesítés, valamint műszaki­cikk- (notebooktól a pendrive-on át a szoftverig) és játékkereske­delem is. Ezekből a tavaly indí­tott üzletágakból a cég ez évben körülbelül 600 millió forintos ár­bevételt remél, míg egy éve in­nen még csupán százmillió fo­rint folyt be. A Bookline a folyamatosan bő­vülő internetes kiskereskedelmi piacon mind nagyobb teret hódít meg. Ennek egyik legnagyobb szegmense az online könyv-kis­kereskedelem, ahol a piaci része­sedése 2007-ben lapunk elemzé­se szerint 40 százalék körül ala­kulhat, a piaci szereplők árbevé­tele alapján számítva. A hazai kiskereskedelmi könyvértékesítés 9,5-10 százalé­ka az idén már az interneten zaj­lik majd, s tavaly is ez jelentette a hazai könyveladások húzóterü­letét, e nélkül az elmúlt évben jelentősen csökkent volna a könyvpiac forgalma. A kedvezményes internetes értékesítés bővülésére, úgy tű­nik, jótékonyan hat a kedvezőt­len gazdasági környezet. A ve­vők ilyen időkben csökken­tik a kulturális kiadá­saikat, ugyanak­kor árérzé­kenyebbé válnak, így vélhetően a kedvezőbb árakat kínáló inter­netes áruházak felé fordulnak. Eközben folyamatosan nő az internetpenetráció is, s mind többen vásárolnak is a világhá­lón. Emiatt várható, hogy 2009- ben a magyarországi internetes könyvbeszerzések aránya to­vább emelkedik, a nemzetközi példák szerint a 10 százalék kö­rüli érték a jellemző. A Bookline az év végi adatok alapján szinte teljesen banki hitel nélkül működik (de van egy 50 milliós rulírozó hitelke­rete), s jellemzően nem a hosz­­szú, hanem a rövid lejáratú kö­telezettség és követelési állo­mánya nagy, azaz a cég nincs eladósodva, emellett a likvidi­tása jó, 2006-ról 2007 végére jelentősen, már-már túlzottan is javult. A cég különben jelentős kö­vetelésállományának nagy ré­sze úgynevezett egyéb követe­lés, amely valójában csoporton belüli kölcsönt jelent. A társa­ság saját vagyona tavaly a több­szöri tőkeemelés hatására kö­zel ötszörösére gyarapodott.­ ­ BOOKLINE NYRT. Forrás: éves jelentés (millió forint) 2006 2007 Nettó árbevétel 1418,1 2429,2 Üzemi eredmény -129,1 -291,0 Adózott eredmény -117,9 -261,8 Saját tőke 322,3 1503,1 Hosszú lej. köt.0 14,0 A­ WiMavar-ForrásVGszámítás NYERESÉG. A takarékoskodó lakosság inkább az online rendelést választja, s ez jó a Bookline-nak is Válság a vállalati szférában A súlyos pénzügyi helyzet fokozza a reálgazdasági gondokat FÉLELMEK. A neheze csak ez­után jön - jelzi a nemzetközi hi­telválság kapcsán az Atradius Hitelbiztosító a válság várható elmélyülését. A hullámok az idén már átcsaptak a reálgazda­ságba is, a vállalatok mindin­kább érzik a gazdasági lassu­lást, vagyis a mérséklődő lakos­sági fogyasztást, a termelés csökkenését, az inflációs nyo­mást, a gyorsan növekvő ener­giaárakat, illetve a gyenge dol­lár és fontsterling hatásait. Vanek Balázs, az Atradius ma­gyarországi fióktelepének veze­tője figyelmeztet: a magyaror­szági cégek is hasonló hatások­nak vannak kitéve. Az Atradius szerint a vállala­tok a lassulás mellett leginkább - 71 százalékban - a fizetési ké­sedelmek várható növekedésé­ben látják a legnagyobb kocká­zatot, míg 67 százalékuk az érté­kesítés visszaesését, 65 százalé­kuk pedig a költségek jelentős növekedését tartja valószínűnek. A tanulmány szerint a na­gyobb cégek jobban megsínylik a válságot, mint a kis- és közép­­vállalatok. Ennek egyik oka, hogy szélesebb ügyfélportfólió­val, globálisan több irodával bír­nak, s gyakrabban használják az értékpapírosítást finanszírozási eszközként cash flow-juk javítá­sára. Ez a forrásszerző piac drá­gább lett, a befektetők pedig óva­tosabbak. A felmérés során a válaszadók 36 százaléka nyilatkozta, hogy a válság hatással volt a működésé­re, s minél nagyobb az adott or­szág amerikai export- és/vagy építőipari, illetve pénzügyi ki­tettsége, annál több cége vált érintetté. A jövőt sötéten látják a vállalatok, közülük mind több tart attól, hogy hozzá is begyű­rűznek majd a hatások. (A krízis idővel nyilván elér a beszállítói körbe is, így egy brit vagy német vállalat hazai beszállítói is meg­érzik majd a pénzügyi krízis ha­tásait - a szerk.) A legnehebb helyzetben az energiaszektor van, ott a cégek több mint fele érezte meg a ne­gatív hatásokat, s 60 százalé­kuknál rövid vagy hosszú távú pénzügyi megszorító intézkedé­sekre volt szükség. A következő 12 hónaptól leginkább az építő­ipar, a gyártó és termelő szek­tor, valamint az élelmiszeripar tart, míg az energiaszektorban jósolják a legnagyobb megszorí­tásokat. VG A krízis által a leginkább érintett szektorok (százalék) Energiaszektor Fogyasztási javak Építőipar Mezőgazdaság Nagykeres­kedelem 0 10 20 30 40 50 VízCRAFIKA Forrás: Atradius Nagy cégek nagy bajban (a hitelkrízis által érintett vállalatok éves bruttó értékesítés alapján, százalék) 1 1 milliárd euró® 100 millió euró-1 1 milliárd euró I 10 millió euró-1 100 millió euró P < 10 millió euró I 0 VG-CRAFIKA 46 M M "TÉ TÉ 10 20 30 40 Forrás: Atradius ) Keszthelyen akciózott a Center Invest MUNKATÁRSUNKTÓL Megkétszerezni készül magyar­­országi Stop.Shop üzletközpont­jainak számát az osztrák Center Invest. A társaság a minap Keszthelyen adta át tizedik egy­ségét, és 2010-ig további tízet tervez. A keszthelyi központ mintegy 7200 négyzetméter hasznos alapterületű, a tulajdo­nos 12 üzlethelyiséget alakított ki, a megnyitó napján nyolc üz­letben kezdődött meg az árusí­tás, kettő a közeljövőben nyitja meg kapuit. A 2,5 milliárd forin­tos beruházás üzlethelyiségei­nek bérlői mintegy 200 dolgozót foglalkoztatnak. Török Csaba, a Stop.Shop ügyvezetője elmondta: a társa­ság 2002-ben építette meg első bevásárlóparkját Budapesten. Ez a fajta értékesítési forma, az úgynevezett strip mall formá­tum sikeresnek bizonyul Ma­gyarországon. Ennél az ingatlantípusnál na­gyobb alapterületű, parkolókkal körülvett, kívülről megközelít­hető üzletek vannak, s ezt eddig jól fogadta a közönség - utalt ar­ra is, hogy más fejlesztők szin­tén beszálltak már az üzletbe. Magyarországon a hazai és a külföldi ingatlanfejlesztők az elmúlt 2-3 évben „fedezték fel” maguknak a 30-60 ezres váro­sokat, amelyekben ideális lehet ez a kiskereskedelmi ingatlan­formátum. A keszthelyi Stop.Shop be­fektetője és tulajdonosa a Cen­ter Invest Keszt Kft., a pénzügyi hátteret az osztrák tőzsdén jegyzett, 17 milliárd euró saját tőkéjű Immoeast AG biztosítja. A hálózat következő egységét augusztusban Nagykanizsán nyitja meg. A befektető részéről Hans Peter Frauenhoffer ügyvezető igazgató elmondta: Magyaror­szágon eddig 40 milliárd forintot fektettek be. A hálózat három éve egy nemzetközi lánc tagja, Csehországban és Szlovákiában is vannak már központjaik, az idén pedig megnyitják az első lengyel bevásárlóparkokat. Hoz­zátette, hogy jövőre Romániá­ban, Bulgáriában és Szerbiában kezdi meg terjeszkedését a Stop.Shop, amely 2012-ig másfél milliárd eurós beruházást való­sít meg Közép-Európában. Aggódik az Európai Unió az OMV-szándék miatt DOKUMENTUM: Olajfeldolgo­­zási és marketingszempontból is aggályos, hogy az osztrák OMV szeretné megkaparintani a Molt - fogalmazott tegnap az Európai Bizottság. A testület fenntartásaival kapcsolatban dokumentumot adott ki, s azt elküldte az osztrák vállalatnak. „Ebből kiderül, hogy a ben­zinkúthálózat és a nagykeres­kedelem terén is súlyos Brüsz­­szel aggodalma, ugyanakkor nem közölte, hogy milyen lépé­seket kell tenni ezek kiküszö­bölésére” - tette közzé az OMV a saját válaszát, amelyben je­lezte: alaposan tanulmányozni fogja az iratot, s annak alapján foglal állást azzal kapcsolat­ban, hogy pontosan miként lát­ják elképzelhetőnek a problé­ma megoldását. Az EU szeptember 18-áig hozza meg végső döntését a tervezett felvásárlással össze­függésben. Az eljárásnak ere­detileg augusztus közepére be kellett volna fejeződnie, de fel­függesztették, mert az OMV- től nem érkeztek meg bizo­nyos információk a brüsszeli bizottsághoz. A versenyjogi el­járás során azt elemzik, enge­délyezhető-e az OMV által ter­vezett ügylet bizonyos feltéte­lek mellett vagy akár feltéte­lek nélkül, azaz jelent-e fenye­getést az ágazatban folyó ver­seny tisztaságára. A részben állami tulajdonú OMV most 20,2 százalékban tu­lajdonos a Malban, amelynek értékét 20 milliárd dollárra te­szi. A felvásárlással kapcsolatos kötélhúzás tavaly nyár óta zaj­lik. A két társaság együttes fi­nomítói kapacitása 860 ezer hordó naponta. A Malnak 992, az OMV-nek 2500 töltőállomása van, a két vállalat összesen 13 országban van jelen a térsé­günkben. A két vállalatnak így összesen majdnem három és félezer benzinkútja lenne, amivel meghatározó szerephez jutna a közép- és kelet-európai térségben. Reuters

Next