Világgazdaság, 2008. október (40. évfolyam, 191/9953-211/9973. szám)

2008-10-23 / 207. (9969.) szám

2008. október 27., hétfő VÁLLALATOK ÉS PIACOK világgazdaság 17 A KÖRNYEZŐ ORSZÁGOKBÓL hozzánk szivároghatnak az ingatlanbefektetők Spekulánsok és siettetők MESTER NÁNDOR Az elmúlt két-három hét alatt nőtt a készpénzes vevők aránya, de ugyanilyen ütemben emelke­dett azoké is, akik siettetni akar­ják devizakölcsön-szerződéseik elindítását. A vásárlók jelentős része azonban továbbra is kivár, vagy azért, mert nem tud, vagy azért, mert nem akar dönteni - összegezhető a lapunknak nyilat­kozó ingatlanközvetítők és -fej­lesztők véleménye. A közvetítői szektor egyelőre csak azt érzékeli, hogy a korábbi körülbelül 5-10-ről 25-30 száza­lékra nőtt a készpénzért lakást vásárolni szándékozók aránya. Ezek java része - a megkérdezett közvetítő cégek többsége szerint - a részvénypiacról érkezett-érke­­zik, és pillanatnyi előnyt remél, il­letve arra számít, hogy az amúgy is alulértékelt magyarországi la­kások ára középtávon növekedni fog, s akkor majd megéri realizál­ni a most olcsón vett otthon eladá­sából származó nyereséget. „Megugrást nem tapaszta­lunk, emelkedést igen” - mondta Kühne Kata, a legnagyobb hazai közvetítői hálózatnak számító Otthon Centrum franchise-veze­­tője. Úgy látja: egyre több az olyan spekuláns, aki egyszerűen meglovagolja a helyzetet, és ki­használja, hogy a csökkenő ke­reslet miatt sok az eladatlan la­kás, vagy más okok miatt (nem túl jó hely, lelakottság, költözés, válás, túl hosszú ideje kínálás stb.) a kényszerértékesítés. Még ha tovább növekedne is ezen vásárlók száma, az sem len­ne képes ellensúlyozni az elmúlt hónapokban tapasztalt vissza­esést - vélte a vezető, aki szerint új fejleményként a telkeket kere­sők száma is megnőtt, sőt, nem mentek el a piacról az izraeliek, és aktívabbak lettek például az oroszok. A környező országok­ban - az itteni helyzettel ellentét­ben - nagyra nőtt az ingatlanlu­fi, ha az kipukkan, az ottani be­fektetők egy része megjelenhet Magyarországon. A Duna House-nál változatlan a forgalom. Négy különféle trend figyelhető meg. Egyrészt jelen vannak azok, akik készpénzüket ingatlanba szeretnék fektetni, másrészt lassan megjelennek a piacon a sürgős lakáseladásra vágyó tulajdonosok (árfolyam­­kockázat, munkahely elveszté­se). Murányi Ákos vezető elemző szerint az is tapasztalható, hogy egyes vevők a hitelek beszűkülé­se miatt elállnak a vásárlástól, valamint az, hogy a tulajdonosok egy csoportja későbbre halasztja az eladást, vagy eláll tőle, tartva ingatlanát - ezek lényegében je­lenleg kiegyenlítik egymást. Van-e kevesebb hitelre vágyó ügyfél? Nincs - adta meg a saját maga által feltett kérdésre a vá­laszt érdeklődésünkre Bánhegyi Attila, a Re/Max hitelcentrumá­nak a vezetője. Esetleg hosszabb távon lehet, de akkor is ott van a kissé drágább, de biztosabb fo­rinthitel - folytatta helyzetérté­kelését. A cég hálózatában in­kább azokból van egyre több, akik most szeretnék kihasználni, hogy a legtöbb banknál még van devizahitelezés. „Az ügyfelek nem foglalót, ha­nem előleget fizetnek, hogy visz­szakérhessék, ha meggondolják magukat. Kikötik továbbá, hogy két héten belül kell ennek meg­történni - ennyi idő alatt több je­lentős változás is beállhat a kon­díciókban” - vázolta tapasztala­tait, és azt mondta: most minden­ki óvatos, sokan kivárnak, de aki már eldöntötte, hogy vásárol, szeretne gyorsan túl lenni rajta­­ és élvezni a devizahitel viszony­lagos előnyeit. „Most különösen naprakész­nek kell lennünk, mert az üzletfe­lek hiteles ingatlanpiaci informá­cióiért is felelnek a társértékesí­tők, hogy a legjobb döntések elő­készítésében segíthessenek” - mondta Bogár András, a hálózat egyik irodájának a képviselője. Néhány nagyobb fejlesztő nem bízza közvetítői láncra az értékesítést, így tesz a Cordia is, amely az elmúlt két évben a leg­több új lakást adta el Budapes­ten. Földi Tibor vezérigazgató szerint eddig sem volt nagyon jellemző a hitelre vásárlók túlsú­lya náluk. Aki viszont fenntartja szándékát, annak lesz devizahi­tel, mert a céggel kapcsolatban álló bankok már a válság eszka­lálódása előtt úgymond félretet­ték a devizát a Cordia-projektek vevőfinanszírozására. „Nagy kérdés, hogy a kínálat vagy a kereslet fog-e erőteljeseb­ben csökkenni rövid távon. Ezt most lehetetlen megjósolni, de középtávon csakis emelkedhet­nek a lakásárak, hiszen egyrészt a fejlesztők kénytelenek áthárí­tani a pluszköltségeket, másrészt a környező országokhoz képest olcsó lakásoknak van hova drá­gulniuk” - fűzte hozzá a vezető. OLCSÓN VENNÉNEK. Az utóbbi időben egyre többen van­nak, akik kész­pénzért akarnak lakást venni FOTÓ: FOTOLIA Eredménytelen a Tüskecsarnokra kiírt pályázat DÖNTÉS: A Nemzeti Vagyon­gazdálkodási Tanács ered­ménytelennek nyilvánította a budapesti Tüskecsarnok hasz­nosítására, hosszú távú üze­meltetésére szolgáló pályázati kiírást. A csarnok átalakításá­val új kongresszusi központot kívántak létrehozni - tájékoz­tatott a Magyar Nemzeti Va­gyonkezelő Zrt. Korábbi értesülésünk szerint érvényes pályázatot csak egyet­len cég, a KÉSZ Kft. érdekeltsé­gébe tartozó Atlantis Congress & Events Hall Kft. adott be. A lágymányosi Infopark terü­letén lévő, több mint tíz éve be­fejezetlen épület konferencia­­központtá alakítása becslések szerint 8-9 milliárd forintba ke­rülne. A konstrukció lényege, hogy az állam vagyonkezelésbe adja az épületet és a hozzá tar­tozó ingatlant, a pályázónak pe­dig a kiírásnak megfelelő kong­resszusi központot kell kialakí­tania, majd üzemeltetnie. A to­vábbi működtetésből az állam nem kér részesedést. A Budapesti Műszaki és Gaz­daságtudományi Egyetem és az Eötvös Loránd Tudományegye­tem egyenként 700 millió fo­rint összegű kompenzációra tart igényt az államtól, ugyanis ha a csarnokot sportközpont­ként hasznosítják, akkor a tel­jes kapacitás 10 százalékát a két intézmény használhatta volna, a konferencia-központ­ban erre azonban nem lesz le­hetőségük. VG Autógyárak válságkezelő tervei A cégek sorra rendelnek el átmeneti szünetet a gyártóüzemekben VG-ÖSSZEFOGLALÓ Most már egyre világosabban látszik, hogy a pénzügyi válság az autóipari vállalatokat érinti talán a legerőteljesebben, rész­vényárfolyamuk folyamatosan zuhan. Sorra jelentenek be hosz­­szabb-rövidebb ideig tartó leállá­sokat a gyártók, más cégek elbo­csátásokkal kénytelenek átvé­szelni a válságos időszakot. Legutóbb a Daimler jelentette be, hogy öt héten át szünetelteti a gyártást. December 11-én áll­nak le, és csak január 12-én in­dulnak újra. A társaságnál azt is közölték, hogy az ez évi célt erő­teljesen visszafogják, és takaré­kossági programba kezdenek. A vállalat harmadik negyedévi adózás előtti (EBIT) eredménye 648 millió euróra csökkent a ta­valyi azonos időszakban elért 1,9 milliárdról. A forgalom 7 száza­lékkal, 23,8 milliárd euróra esett vissza. A szűkülő kereslet miatt a General Motors is csaknem vala­mennyi európai üzemében átme­neti leállást rendelt el, és a ké­sőbbiekben is az igényekhez al­kalmazkodva tartanak termelési szüneteket. Az Opel Németor­szágban a múlt hét elején - szep­tember óta már a második alka­lommal - állt le két hétre, Bo­­chumban. Eisenachban október végén lesz megszakítás a gyár­tásban, s Antwerpenben, vala­mint Ellesmere Portban szintén szünetelnek két hétig. Magyarországon ugyanakkor még nincs komoly veszély: a múlt hét közepe óta újra dolgoz­nak a gépek a szentgotthárdi Opel-gyárban. Igaz, egyelőre csak egy műszakban a korábbi kettő helyett. A motorgyártást október 9-én állították le, ez a döntés összesen 150 embert érintett. A gyár eddig egyetlen saját dolgozójától sem vált meg, és ezt nem is tervezik. Harminc-negyven bérmunkást viszont el­küldtek a szentgotthárdi üzem­ből. A győri Audi lapinformációk szerint hosszú távon számít a vállalatnál alkalmazásban lévő hatezer emberre, a pénzpiaci válság hatásait a bérmunkaerő létszámának a változtatásával és műszakátszervezéssel próbálják kivédeni. A cég kommunikációs vezetője a Népszavának azt mondta: soha nem is volt napi­renden, hogy a gazdasági válság miatt dolgozókat bocsássanak el. A társaság figyeli a piaci folya­matokat, és megfelelően rugal­mas, sokszínűek a műszakmo­­dellek, és a bérelt munkaerő lét­számát könnyen hozzá tudják igazítani a termelés alakulásá­hoz. A BMW hétfőtől négy napra leállítja Lipcsében a szerelősza­lagot. Erre a lépésre az eladások szeptemberi visszaesése miatti kényszerül a vállalat. Szeptem­berben a cég három márkája - BMW, Mini, Rolls-Royce - eladá­sai 14,6 százalékkal estek vissza. Franciaországban a napokban a Renault jelentette be, hogy át­menetileg leállít öt üzemet. Egy­előre csak úgynevezett technikai szünetről van szó, amely várha­tóan az autóipari óriás spanyol­­országi összeszerelő üzemét is érinti. Az év utolsó negyedében húszszázalékos termeléscsökke­nésre számít a cég vezérkara. A második legnagyobb európai autógyárcsoportnál, a PSA Peugeot Citroennél is készül egy válságkezelő akcióterv. A cég az utolsó negyedévben 30 százalék­kal csökkenti termelését Európá­ban a folyamatos piacszűkülés miatt. Elbocsátásokról, üzemleál­lásokról azonban innen még nem érkezett hír. A legnagyobb cseh autógyár­ban e hónap végén egy hétre le­áll a munka. A Volkswagen cso­portba tartozó Skodánál szep­tember végén jelentették be, hogy az idén néhány ezerrel ke­vesebb autót gyártanak az erede­tileg tervezettnél. A problémák ellenére a cég az idén is majd­nem 650 ezer gépkocsit fog elő­állítani, ugyanakkor elismerte, hogy csökken a kereslet a Skoda kocsik iránt. Időközben bejelen­tette a cég, hogy csökkenti árait Csehországban. Néhány esetben ez eléri a 100 ezer koronát (egy­millió forint). A harmadik legnagyobb ame­rikai autógyár, a Chrysler a múlt pénteken jelentette be, hogy az év végéig elbocsátja ötezer irodai dolgozóját. A kemény költség­­csökkentő intézkedés a gyár nem kétkezi alkalmazottainak egynegyedét érinti. A Chrysler a kisteherautók és a kisbuszok iránti megcsappant kereslet mi­att szeptemberben csökkentette a Dodge Ram pick-up teherautók termelését, október végétől a kis­buszgyártást is visszafogja. A Chrysler értékesítése a múlt hó­napban 33 százalékkal csökkent az egy évvel ezelőttihez képest, októberben több mint 40 száza­lékos visszaesés várható. Részvényáresés (autógyárak, 2008. jan. 1.-okt. 24., %) VMRAFIKA Forrás: Le Figaro CÉGSOROK Új mobilpályázatokat írt ki az NHH Új mobilpályázatokat hirde­tett meg a Nemzeti Hírközlé­si Hatóság. Ezek alapján akár két új mobiltelefon-szol­gáltató is megjelenhet. Az egyik nyertes hasonló frek­venciakészletet szerezhet meg a pályázaton, mint a je­lenleg is a piacon lévő há­rom mobilszolgáltató. A má­sik pályázó pedig a jelenleg nem használt 450 mega­hertzes frekvenciatartomány hasznosítására szerezhet jo­gosultságot.­­ MTI-Eco Elbocsátások várhatók a Lenovónál A Lenovo, a világ negyedik legnagyobb személyiszámí­­tógép-gyártója az év végéig 50 ember bocsát el az ame­rikai központ 1680 dolgozó­jából a gazdasági krízis miatt - jelentette be a kínai gyártó. A számítógép-szállí­tások a vártnál kevésbé, 15,8 százalékkal növeked­tek a harmadik negyedév­ben. A magán- és a vállalati kiadások is csökkentek, az alacsonyabb árú gépeket választják.­­ Reuters Csökkent a Caterpillar bevétele Az építő- és bányaipari gé­peket gyártó Caterpillar be­vételei 6,4 százalékkal estek a negyedéves jelentés sze­rint. A feltörekvő piacok fo­lyamatos növekedését ellen­súlyozta az USA-ban tapasz­talható gyengülés, ez Euró­pába és Ázsiába is begyűrű­zik. Ennek ellenére a cég, amelynek részvényei az el­múlt fél évben több mint 50 százalékot estek, optimista: az év végéig tartó előrejelzé­sét változatlanul hagyta. A Reuters Visszaesett az OC Oerlikon forgalma A Viktor Vekszelberg orosz dollármilliárdos ellenőrzése alatt álló OC Oerlikon for­galma az idei első kilenc hónapban 7,4 százalékkal csökkent, és alig 3,8 milli­árd svájci frankot ért el. A harmadik negyedévben a rendelésállománya csak­nem 20 százalékkal esett vissza. A globális pénzügyi válság és a konjunktúra le­hűlése elsősorban a vállalat­­csoport textil- és félvezető­ágazatát sújtotta.­­ NZZ Versenytársat kap az Aeroflot Új légitársaság létesítését jelentette be Jurij Luzskov, Moszkva főpolgármestere. Az Avialinyii Rosszii több regionális légitársaságot fog majd össze, és a többségi tulajdon a Rosztyehnologijé lesz. Az új légitársaság gé­pei belföldi és külföldi utas- és teheráru-forgalmat bo­nyolítanak majd le, és gon­dot okozhatnak a verseny­társ Aeroflotnak.­­ Russia Today HIRDETÉS Egy gondolattal gyorsabban ESET Smart Security NOD32 technológiával WWW.eset.hu we protect your digital worlds JGSP

Next