Világgazdaság, 2009. január (41. évfolyam, 1/10013-20/10032. szám)
2009-01-23 / 15. (10027.) szám
2009. január 23., péntek KARRIERKLUB VILÁGGAZDASÁG 19 Kevesebb ember, kevesebb pénzért Rossz hír, hogy minden harmadik vállalat drasztikusan csökkenteni akarja a dolgozói fizetéseket JÖVŐKÉP. Vezetői szinteken a bérek befagyasztása, a főnöki posztok számának csökkentése, a kulcsmunkatársak alacsonyabb változóbér-kifizetése, minden munkavállaló esetében pedig a bérek, juttatások átalakítása - ezek lehetnek a rövid távú költségcsökkentő intézkedések most, a válság idején. A Hewitt Humán Tanácsadó Kft. tavaly október-novemberben negyven hazai vállalatot térképezett fel, hogyan reagálnak a krízisre, s ezek a reakciók milyen kihívások elé állítják a HR- vezetőket. A megkérdezett cégek több mint fele költségcsökkentést tervez, és ugyanennyien változtatnak a fizetések mértékén, s bizony nem felfelé srófolják azokat. A teljesítményalapú javadalmazást a munkaadók fele átalakítja majd a gazdasági események hatására, s minden harmadik vállalat drasztikusan csökkenteni akarja a kifizetett béreket. A hazai és nemzetközi kutatások eredményét, a hazai vállalati HR-szakemberek véleményét figyelembe véve a Hewitt azt javasolja, a cégek különösen hat területre összpontosítsanak, ha túl akarják élni a válságot. Ezek a következők: szervezeti kommunikáció, javadalmazás, létszámcsökkentés, a vezetők támogatása, tehetségkezelés és az elkötelezettség fokozása. „Nem tudjuk, meddig tart a jelenlegi helyzet. A kulcsemberek megtartása kiemelten fontossá válik, hogy újra teljes gőzzel tudjunk működni, amikor rendeződik a piac” - nyilatkozta a felmérés kapcsán az egyik vállalatvezető. Ez a vélemény is alátámasztja azt az eredményt, miszerint ha a cégek hosszú távon gondolkodnak, fontos koncentrálniuk a tehetséges munkaerő megszerzésére és megtartására. Úgy tűnik, a vállalatok háromnegyede ezzel tisztában is van, sőt, tízből hét az alkalmazottak motiválására, elkötelezettségük erősítésére is nagy hangsúlyt fektet - emelte ki lapunknak Balázs György, a Hewitt tanácsadási üzletágának magyarországi vezetője. Hozzátette: a mostani időszakban különösen sok energiát kell fordítani a kommunikációra. Tudatos, gyakoribb, konzisztens felső vezetői kommunikáció szükséges arról, a krízis hogyan érinti a céget, miként reagál a változásokra a vállalat. „A dolgozók biztonságérzete veszélybe került, a »nagy cégnél biztonságban vagyok« paradigma feloldódni látszik. Most különösen fontos, miről, mit, hogyan és mikor kommunikálunk” - ismerte el egy a kutatásban szintén részt vevő menedzser. Mindenképp a vezetői szerepvállalás és jelenlét erősítésére van szükség - húzta alá Balázs György. Jelezte: nyílt kommunikációra van szükség a javadalmazási kérdések tisztázásához is. A munkavállalók „megérdemlik” a tájékoztatást arról, mi történik a bérükkel, befagyasztásról vagy csökkentésről van-e szó, s meddig tarthat ez az állapot. A Hewitt szerint ez azt is jelenti, hogy a változásmenedzsmentnek be kell épülni a mindennapokba. VG LEHETŐSÉGEK: Sok cég igyekszik javítani a dolgozók hangulatát, s a költségmegszorítások mellett is gondolkodik hosszú távú ösztönzőkben. Mindenki addig nyújtózkodik, ameddig a „takarója" vagyis a lehetősége ér, így akad, aki most semmilyen esélyt nem lát a motivációra... FOTÓ: FOTOLIA SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ (recesszióhoz kapcsolódó kommunikáció, leépítések kommunikációja, rendszerek változásai) ■ Javadalmazás (teljesítménymenedzsment, hosszú távú ösztönzők, költséghatékony juttatások átalakítása) ■ Létszámleépítés (stratégia kialakítása, folyamatkialakítás, kommunikáció, folyamatos támogatás) ■ Vezetés (vezetők felkészítése a válságból és a recesszióból fakadó új szerepekre, elvárásokra, gyakorlati támogatás) ■ Tehetségkezelés (eszköztárfrissítés, tehetségek azonosításának támogatása) ■ Elkötelezettség (testre szabott folyamatok, elkötelezettség erősítése, bizalom megtartása) I vezetők Továbbképzési és fejlesztési lehetőséget nyújtunk További ösztönző elemeket vezetünk be Legnépszerűbb hosszú távú stratégiák (a vezetők és a kulcsmunkatársak elismeréséhez, válság idején, százalék) I kulcspozíciók 34 A fizetésemelésre szánt összeg egy részét elkülönítjük Hosszú távú ösztönző programokat vezetünk be 15 27 ■ 17 Semmilyet 12 54 Válságkezelésről élőben Tanácsok cégeknek, hogy kevesebb embert küldjenek el EXKLUZÍV KUTATÁS. Mit tesznek a vezetők recesszióban, hogyan hat a globális válság a hazai vállalatokra, hogyan lehet csökkenteni a munkaerőhöz kapcsolódó költségeket? Többek között ezekre a kérdésekre igyekszik választ adni az a válságkezelési konferencia, amelyet a DGS Global Research szervez a Szervezési és Vezetési Tudományos Társaság, valamint a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola bevonásával. Az eseményen a december óta zajló válságkezelési kutatás eredményeit is ismertetik. Dara Péter, a DGS Global Research ügyvezetője jelezte: a felmérésből egyértelműen kiderült, hogy a magyarországi cégek jelentős része nem készült fel a recesszió leküzdésére. A vezetők és a HR-szakemberek többségének nincs tapasztalata a válságkezelés terén, nem hozták létre a megoldásra, a kilábalásra vonatkozó stratégiát. Az ismerethiány és a gyakorlatlanság okán sok esetben szinte kizárólag a létszámleépítés az egyetlen felmerülő válságkezelési eszköz. A konferenciát éppen a nagyszámú elbocsátás inspirálta, hogy a rendezvényen egyéb hatékonyságnövelő, költségcsökkentő alternatívákat is megismertetve hátha mérséklődik a „felesleges” leépítések száma. A résztvevők három előadás és hat kerekasztalbeszélgetés keretében 37 szervezet vezetőjének tapasztalatai alapján ismerhetik meg az elbocsátás megelőzésére szolgáló válságkezelési technikákat, beavatkozási lehetőségeket, illetve a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szakállamtitkára bemutatja a lehetséges támogatásokat és forrásokat. A konferencia érdekessége, hogy a teljes program elérhető a neten: a HR Webináriumok rendszerén (http://hr.webinariumok.hu) keresztül egyidejűleg száz fő távolról is élőben követheti, illetve az előadások utólag is hozzáférhetővé válnak. Ily módon azok is informálódhatnak, akik bármilyen hátrányos helyzetükből fakadóan nem tudnak a rendezvényen személyesen megjelenni. A válságkezelési konferenciáról bővebb információkat a www.hr-trend.hu oldalról kaphat. VG DARA PÉTER: Közel negyven szervezet gyakorlatát mutatjuk be, hátha mérséklődik az elbocsátások száma Mennyi munkahely lesz? Az interneten követhető lesz, hogy hányan jutnak álláshoz EGYENLEG. Munkaerőfelvételszámlálót indított január 21-től az interneten a HR Portál, amelyen folyamatosan nyomon követhető, hány álláshely jött létre az idén. A szerkesztőség munkatársai az adatokat a KSH statisztikáival, valamint más, iránytűként működő számlálókkal rendszeres időközönként összeveti. „Szeretnénk a fellelhető összes jelentős vagy akár kevésbé jelentős - néha csak jelképes - munkahelyteremtésről hírt adni. Portálunk nyitólapján folyamatosan elérhető lesz a dinamikusan frissülő index, arra kattintva bárki megtalálhatja a teljes adatbázist is, jól kereshető formában” - mondta Markovics András ügyvezető. Hozzátette: reményeik szerint akár néhány hónap múlva elérkezhet az a pont, amikor a munkaerőfelvétel-számláló összesített havi értéke meghaladja egy másik, ellenkező előjelű számláló értékét A számláló a következő webcímen érhető el: http://www.hrportal.hu/index.phtml?page=ujmunkahely. VG Észrevételeiket, javaslataikat várjuk az ildiko.koczo@vg.hu e-mail cílen _______________________________________________________________HIRDETÉS OTP Cafeteria kártya Mi az a Cafeteria kártya? Az OTP Cafeteria kártya a bankkártyák elvén működő, az adómentes béren kívüli juttatások elektronikus nyilvántartó és elszámoló rendszere. Egyszerre több egyenleg, béren kívüli juttatás kezelését teszi lehetővé. Miért praktikus? • Az átutalás jóváírását követően azonnal felhasználható összegek • A juttatások az utolsó feltöltéstől számított 24 hónapig felhasználhatók (kivéve iskolakezdési utalvány) • Megszűnik a kényszervásárlás: pontosan annyit vonnak le az e-utalványából, amennyi a vásárlás összege • Nyomon követhető egyenleg (telefonon, interneten és a POS- bizonylaton) • Magyarországon a forgalom nagy részét bonyolító elfogadóhelyek OTP-terminállal rendelkeznek, ez megkönnyíti az elfogadóhelyek számának folyamatos bővítését • Kevés adminisztrációt igényel • Nincs havi szállítás, tárolás, szétosztás, aláíratás • Könnyen illeszthető a már meglévő cafeteria-rendszerekbe • Év közben is bevezethető További információ: www.otpcafeteria.hu&otp Cafeteria