Világgazdaság, 2009. január (41. évfolyam, 1/10013-20/10032. szám)

2009-01-23 / 15. (10027.) szám

2009. január 23., péntek KARRIERKLUB VILÁGGAZDASÁG 19 Kevesebb ember, kevesebb pénzért Rossz hír, hogy minden harmadik vállalat drasztikusan csökkenteni akarja a dolgozói fizetéseket JÖVŐKÉP. Vezetői szinteken a bérek befagyasztása, a főnöki posztok számának csökkentése, a kulcsmunkatársak alacsonyabb változóbér-kifizetése, minden mun­kavállaló esetében pedig a bérek, juttatások átalakítása - ezek le­hetnek a rövid távú költségcsök­kentő intézkedések most, a válság idején. A Hewitt Humán Tanács­adó Kft. tavaly október-novem­berben negyven hazai vállalatot térképezett fel, hogyan reagálnak a krízisre, s ezek a reakciók mi­lyen kihívások elé állítják a HR- vezetőket. A megkérdezett cégek több mint fele költségcsökkentést tervez, és ugyanennyien változ­tatnak a fizetések mértékén, s bi­zony nem felfelé srófolják azokat. A teljesítményalapú javadalma­zást a munkaadók fele átalakítja majd a gazdasági események ha­tására, s minden harmadik válla­lat drasztikusan csökkenteni akarja a kifizetett béreket. A hazai és nemzetközi kutatá­sok eredményét, a hazai vállalati HR-szakemberek véleményét fi­gyelembe véve a Hewitt azt java­solja, a cégek különösen hat terü­letre összpontosítsanak, ha túl akarják élni a válságot. Ezek a kö­vetkezők: szervezeti kommuniká­ció, javadalmazás, létszámcsök­kentés, a vezetők támogatása, te­hetségkezelés és az elkötelezett­ség fokozása. „Nem tudjuk, med­dig tart a jelenlegi helyzet. A kulcsemberek megtartása ki­emelten fontossá válik, hogy újra teljes gőzzel tudjunk működni, amikor rendeződik a piac” - nyi­latkozta a felmérés kapcsán az egyik vállalatvezető. Ez a véle­mény is alátámasztja azt az ered­ményt, miszerint ha a cégek hosszú távon gondolkodnak, fon­tos koncentrálniuk a tehetséges munkaerő megszerzésére és meg­tartására. Úgy tűnik, a vállalatok háromnegyede ezzel tisztában is van, sőt, tízből hét az alkalmazot­tak motiválására, elkötelezettsé­gük erősítésére is nagy hangsúlyt fektet - emelte ki lapunknak Balázs György, a Hewitt tanács­adási üzletágának magyarországi vezetője. Hozzátette: a mostani időszakban különösen sok ener­giát kell fordítani a kommunikáci­óra. Tudatos, gyakoribb, konzisz­tens felső vezetői kommunikáció szükséges arról, a krízis hogyan érinti a céget, miként reagál a vál­tozásokra a vállalat. „A dolgozók biztonságérzete veszélybe került, a »nagy cégnél biztonságban vagyok« paradigma feloldódni lát­szik. Most különösen fontos, mi­ről, mit, hogyan és mikor kommu­nikálunk” - ismerte el egy a kuta­tásban szintén részt vevő mene­dzser. Mindenképp a vezetői sze­repvállalás és jelenlét erősítésére van szükség - húzta alá Balázs György. Jelezte: nyílt kommuniká­cióra van szükség a javadalmazá­si kérdések tisztázásához is. A munkavállalók „megérdemlik” a tájékoztatást arról, mi történik a bérükkel, befagyasztásról vagy csökkentésről van-e szó, s meddig tarthat ez az állapot. A Hewitt sze­rint ez azt is jelenti, hogy a válto­zásmenedzsmentnek be kell épül­ni a mindennapokba. VG LEHETŐSÉGEK: Sok cég igyek­szik javítani a dolgozók hangu­latát, s a költségmegszorítások mellett is gondolkodik hosszú távú ösztönzőkben. Mindenki addig nyújtózkodik, ameddig a „takarója" vagyis a lehetősége ér, így akad, aki most semmilyen esélyt nem lát a motivációra... FOTÓ: FOTOLIA SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ (recesszióhoz kapcsolódó kommuni­káció, leépítések kommunikációja, rendszerek változásai) ■ Javadalmazás (teljesítményme­nedzsment, hosszú távú ösz­tönzők, költséghatékony jutta­tások átalakítása) ■ Létszámleépítés (stratégia ki­alakítása, folyamatkialakítás, kommunikáció, folyamatos tá­mogatás) ■ Vezetés (vezetők felkészítése a válságból és a recesszióból fa­kadó új szerepekre, elvárások­ra, gyakorlati támogatás) ■ Tehetségkezelés (eszköztárfris­sítés, tehetségek azonosításá­nak támogatása) ■ Elkötelezettség (testre szabott folyamatok, elkötelezettség erősítése, bizalom megtartása) I vezetők Továbbképzési és fejlesztési lehetőséget nyújtunk További ösz­tönző elemeket vezetünk be Legnépszerűbb hosszú távú stratégiák (a vezetők és a kulcsmunkatársak elismeréséhez, válság idején, százalék) I kulcspozíciók 34 A fizetésemelésre szánt összeg egy részét elkülönítjük Hosszú távú ösz­tönző programokat vezetünk be 15 27 ■ 17 Semmilyet 12 54 Válságkezelésről élőben Tanácsok cégeknek, hogy kevesebb embert küldjenek el EXKLUZÍV KUTATÁS. Mit tesz­nek a vezetők recesszióban, ho­gyan hat a globális válság a hazai vállalatokra, hogyan lehet csök­kenteni a munkaerőhöz kapcsoló­dó költségeket? Többek között ezekre a kérdésekre igyekszik vá­laszt adni az a válságkezelési kon­ferencia, amelyet a DGS Global Research szervez a Szervezési és Vezetési Tudományos Társaság, valamint a Budapesti Kommuni­kációs és Üzleti Főiskola bevoná­sával. Az eseményen a december óta zajló válságkezelési kutatás eredményeit is ismertetik. Dara Péter, a DGS Global Research ügyvezetője jelezte: a felmérésből egyértelműen kide­rült, hogy a magyarországi cégek jelentős része nem készült fel a recesszió leküzdésére. A vezetők és a HR-szakemberek többségé­nek nincs tapasztalata a válság­­kezelés terén, nem hozták létre a megoldásra, a kilábalásra vonat­kozó stratégiát. Az ismerethiány és a gyakorlatlanság okán sok esetben szinte kizárólag a lét­számleépítés az egyetlen felme­rülő válságkezelési eszköz. A konferenciát éppen a nagyszámú elbocsátás inspirálta, hogy a ren­dezvényen egyéb hatékonyságnö­velő, költségcsökkentő alternatí­vákat is megismertetve hátha mérséklődik a „felesleges” leépí­tések száma. A résztvevők há­rom előadás és hat kerekasztal­­beszélgetés keretében 37 szerve­zet vezetőjének tapasztalatai alapján ismerhetik meg az elbo­csátás megelőzésére szolgáló vál­ságkezelési technikákat, beavat­kozási lehetőségeket, illetve a Szociális és Munkaügyi Miniszté­rium szakállamtitkára bemutatja a lehetséges támogatásokat és forrásokat. A konferencia érde­kessége, hogy a teljes program el­érhető a neten: a HR Webiná­­riumok rendszerén (http://hr.we­­binariumok.hu) keresztül egyide­jűleg száz fő távolról is élőben kö­vetheti, illetve az előadások utó­lag is hozzáférhetővé válnak. Ily módon azok is informálódhat­nak, akik bármilyen hátrányos helyzetükből fakadóan nem tud­nak a rendezvényen személye­sen megjelenni. A válságkezelé­si konferenciáról bővebb infor­mációkat a www.hr-trend.hu ol­dalról kaphat. VG DARA PÉTER: Közel negyven szervezet gyakorlatát mutatjuk be, hátha mérséklődik az elbo­csátások száma Mennyi munkahely lesz? Az interneten követhető lesz, hogy hányan jutnak álláshoz EGYENLEG. Munkaerőfelvétel­­számlálót indított január 21-től az interneten a HR Portál, amelyen folyamatosan nyomon követhető, hány álláshely jött létre az idén. A szerkesztőség munkatársai az adatokat a KSH statisztikáival, valamint más, iránytűként műkö­dő számlálókkal rendszeres idő­közönként összeveti. „Szeretnénk a fellelhető összes jelentős vagy akár kevésbé jelentős - néha csak jelképes - munkahelyteremtésről hírt adni. Portálunk nyitólapján folyamatosan elérhető lesz a dina­mikusan frissülő index, arra kat­tintva bárki megtalálhatja a teljes adatbázist is, jól kereshető formá­ban” - mondta Markovics András ügyvezető. Hozzátette: reményeik szerint akár néhány hónap múlva elérkezhet az a pont, amikor a munkaerőfelvétel-számláló össze­sített havi értéke meghaladja egy másik, ellenkező előjelű számláló értékét A számláló a következő webcí­­men érhető el: http://www.hr­­portal.hu/index.phtml?page=uj­­munkahely. VG ­ Észrevételeiket, javaslataikat várjuk az ildiko.koczo@vg.hu e-mail cílen _______________________________________________________________HIRDETÉS OTP Cafeteria kártya Mi az a Cafeteria kártya? Az OTP Cafeteria kártya a bankkártyák elvén működő, az adómentes béren kívüli juttatások elektronikus nyilvántartó és elszámoló rendszere. Egyszerre több egyenleg, béren kívüli juttatás kezelését teszi lehetővé. Miért praktikus? • Az átutalás jóváírását követően azonnal felhasználható összegek • A juttatások az utolsó feltöltéstől számított 24 hónapig felhasználhatók (kivéve iskolakezdési utalvány) • Megszűnik a kényszervásárlás: pontosan annyit vonnak le az e-utalványából, amennyi a vásárlás összege • Nyomon követhető egyenleg (telefonon, interneten és a POS- bizonylaton) • Magyarországon a forgalom nagy részét bonyolító elfogadóhelyek OTP-terminállal rendelkeznek, ez megkönnyíti az elfogadóhelyek számának folyamatos bővítését • Kevés adminisztrációt igényel • Nincs havi szállítás, tárolás, szétosztás, aláíratás • Könnyen illeszthető a már meglévő cafeteria-rendszerekbe • Év közben is bevezethető További információ: www.otpcafeteria.hu­­&otp Cafeteria

Next