Világgazdaság, 2009. április (41. évfolyam, 63/10075-83/10095. szám)
2009-04-23 / 78. (10090.) szám
61 VILÁGGAZDASÁG VÁLLALATOK ÉS PIACOK CÉGSOROK Richter: 5 százalék felett a Barclays A Barclays Global Investors UK Holding Ltd. 5,09 százalékos befolyást szerzett a Richter Gedeon Nyrt.-ben - közölte a Richter a tőzsde honlapján. A gyógyszergyár részvényeinek kétharmada külföldi intézményi befektetők tulajdonában van, közülük 5 százaléknál nagyobb tulajdonosként a The Bank of New York van bejegyezve a társaság részvénykönyvébe 9,57 százaléknyi részvénnyel. VG Rahimkulov újra a Mólban Medget Rahimkulov orosz üzletember több mint 3 százalékot vásárolt a Mólban. Ezzel megvan az orosz tulajdonosok együttesen 25 százalékos szavazati aránya, bár ezt a mai közgyűlésen nem tudják kihasználni, mert a 21,2 százalékot ellenőrző Szurgutnyeftyegaz még nem szavazhat. A közgyűlés úgy módosítaná az alapszabályt a menedzsment kezdeményezésére, hogy nehezebbé váljon a cég nem kívánt vevő állati felvásárlása, i VG Csak két üzemben termel az Elcoteq Három helyett már csak két üzemben folytat termelést e héttől Pécsett az Elcoteq - mondta az elektronikai termékeket gyártó cég kommunikációs igazgatója. Krippl Zoltán ugyanakkor hangsúlyozta: nincs szó újabb létszámcsökkentésről, a kevesebb megrendelés miatt azonban célszerűvé vált a termelés összevonása, így a legkisebb alapterületű üzem jelenleg csak raktárként funkcionál. A pécsi Elcoteq jelenleg négyezer főt foglalkoztat. MTI-Eco KARRIERVONAL Szerkeszti: Fabók Margit, margit.fabok@vg.hu DHL: magyar igazgató felel Közép-Ázsiáért Póti Miklós (47), a DHL Global Forwarding Kelet- Közép-Európáért felelős igazgatója - jelenlegi feladatainak megtartása mellett - április 7-e óta a társaság közép-ázsiai igazgatói posztját is betölti. A spanyolországi Universidad Antigua business management szakán végzett szakember 1993 óta dolgozik a tengeri szállítmányozás területén. Munkája elismeréseként 2006 áprilisa óta regionális pozíciót tölt be a DHL- nél a kelet-közép-európai térség és a FÁK országainak tengeri szállítmányozási irányításával. Tagja a Kínai-Magyar Kereskedelmi Kamara felügyelőbizottságának, valamint az Association of Shipbrokers and Agentsnek.VG 2009. április 23., csütörtök Harcban a közösségi oldalak Intenzív fejlesztéssel védenék meg a hazai társaságok a külföldi „betolakodóktól” a piacukat NÉMETH MÁRK Teljesen behálózták mostanra a magyar internetezőket a közösségépítő honlapok, a legnagyobbaknak ma már többmilliós felhasználói táboruk van. Mindez a hirdetők figyelmét sem kerülte el, nem véletlen tehát, hogy a szegmens néhány év alatt gyakorlatilag a semmiből milliárdos piaccá nőtte ki magát. Hogy külföldön is mennyire komolyan veszik ma már a közösségépítő honlapok magyarországi piacát, jelzi, hogy néhány hónapja a Facebook nemzetközi óriás is előrukkolt magyar nyelvű változatával; szolgáltatásuk gyakorlatilag hetek alatt 200- 300 ezres felhasználóbázisra tett szert. Hogy védjék a piacukat és megőrizzék a látogatóikat, a hazai oldalak fejlesztésbe kezdtek. A magyar piac legnagyobb szereplője, az Origó Zrt. által üzemeltetett, az idén hétéves Iwiw történetének második legnagyobb megújulásán esett át (az első 2006-ban volt, amikor WiWből iWiW lett, és olyan funkciók jelentek meg rajta, mint a fényképek csatolása a profilhoz, valamint az üzenőfal). A mostani újdonság lényege, hogy megnyitották a honlapot a külső fejlesztők előtt, hogy olyan szolgáltatásokat, kiegészítéseket fejlesszenek, amelyek kihasználják a közösségi oldalban rejlő lehetőségeket. Tegnaptól vált elérhetővé az oldalon az első körülbelül húsz ilyen alkalmazás, köztük játékok, programszervező alkalmazások, közösségi szolgáltatások. Az év végére további több tucat hasonló kis alkalmazás kezdheti meg a működését a honlapon. „Ezekkel az a célunk, hogy a felhasználóink gyakrabban térjenek vissza az oldalra, és több időt töltsenek ott” - mondta a Világgazdaságnak Koltai Péter, az Origó Zrt. üzletág-igazgatója. Ettől lesz vonzó ugyanis az iWiW a reklámozók számára. Koltai Péter szerint ugyanakkor erre náluk eddig sem volt panasz, ezt jól mutatja, hogy tavaly az iWiW-nek 50 százalékkal nőttek a hirdetési bevételei az egy évvel korábbihoz képest, és így meghaladták a félmilliárd forintot. Az üzemeltetési költségek ennél jóval alacsonyabbak, pár száz millióra rúgnak, így az üzletág tavaly pozitív EBITDA- val zárt. A reklámpiacon is erősen érezhető válság ellenére erre az évre két számjegyű növekedést várnak a hirdetésekben. Koltai Péter elmondása szerint emellett szorosan figyelik a külföldi konkurenciát (a most beindított külsős alkalmazások ötletét is a Facebook valósította meg először, igaz, az iWiW a Myspace vagy a HI5 által használt OpenSocial szabványra épül). A négymillió regisztrált felhasználó közül jelenleg naponta 1,2-1,4, hetente 2,6 millióan látogatják meg az oldalt. Az iWiW már most eléri a magyar internetezők közel háromnegyedét, a regisztrált felhasználók számszerű bővülése gyakorlatilag már csak az internetpenetráció függvényében nőhet tovább. A videók, a zene és a játékok irányába fejlesztene tovább a hazai piac másik domináns szereplője, a két és fél millió regisztrált taggal rendelkező MyVIP. „Emellett kiemelt szerepet szánunk a helyi jellegű, lokális tartalmaknak, amelyekkel a nemzetközi oldalak elszívó hatását kerülhetjük el” - mondta lapunknak Holman Endre, a honlapot üzemeltető Generál Média Kft. ügyvezető igazgatója, tulajdonosa. Elmondása szerint már a közelmúltban is felkerültek az oldalra új alkalmazások, ezek közül kiemelte a „rapidrandi” társkereső funkciót, amelynek már százezer felhasználója van az oldalon belül. A hirdetési bevételeik kapcsán Holman elmondta, hogy ők örülnek a válságnak, mert annak hatására folyamatosan nő ezzel kapcsolatos forgalmuk. Ezt azzal magyarázza, hogy a pénzszűke miatt a hirdetők a leghatékonyabb megoldások megtalálására kényszerülnek, a MyVIP oldalon pedig kor, nem, lakhely tekintetében célzottan is lehet hirdetéseket megjeleníteni. Tavaly 300-400 milliós hirdetési bevételük volt, az idén viszont már az első három hónapban megközelítették ezt a számot. Emellett jelentős bevételt könyvelnek el az emelt díjas látogatói szolgáltatások után (mint az adatlap hitelesítése, reklámmentesség kérése). Szintén fontos pillérét képezik a bevételeknek a játékokból érkező fizetős SMS-ek a harmadik legnagyobb közösségi oldal, a Barátikör esetében is - mondja Keller József, az oldal egyik vezetője. A látogatottságukat ők is folyamatos fejlesztésekkel szeretnék növelni. „Tegnapelőtt élesítettük a közelmúlt legjelentősebb házi fejlesztésű alkalmazását, a »csiripet«, amellyel a felhasználók arról számolhatnak be az ismerőseiknek, hogy éppen mit csinálnak. Hamarosan pedig bárki készíthet programokat az oldalra” - mondta Keller, aki szerint a hazai közösségépítő honlapok fejlesztéseit a nemzetközi trendek követése jellemzi majd a jövőben is. Hazai közösségi oldalak |iWiW ^ MyVIP TM Barátikör Regisztrált tagok (millió fő) 4,0 2,5 1,3 Napi egyéni látogatók (millió fő) 1,2-1,4 0,5-0,6 0,12-0,14 Heti egyéni látogatók (millió fő) 2,4-2,61 0,6 Reklámbevétel (2008, millió Ft) 500-600 300-400 50 VERSENY. Néhány év alatt milliárdos üzletté nőtte ki magát a közösségi honlapok üzemeltetése FOTÓ KALLUS GYÖRGY SZEMÉLYISÉGTESZTKÉNT IS HASZNÁLJÁK Nyugaton a különféle állami intézmények körében is mind népszerűbbeknek számítanak a közösségépítő oldalak. Az Egyesült Államokban például az egészségügyi szolgálatok több olyan AIDS-ellenes kampányt is indítottak tavaly, amely a nehezebben elérhető csoportnak számító homoszexuálisok által kedvelt oldalak látogatóit célozta meg. A „leinformálásra” is kiválóan alkalmasak ezek az oldalak, köztudott például, hogy a munkaadók mind gyakrabban vetnek pillantást az álláshirdetésükre jelentkezők adatlapjára. Nagyon sok minden megtudható ugyanis így a potenciális alkalmazottról: hobbija, életmódja, baráti köre, sőt akár a személyiségével kapcsolatban is igen pontos kép nyerhető. HIRDETÉS VILÁGGAZDASÁG KLIMA VÁLTOZÁS az autógyártásban 2009. május 21., Westend Hilton Hotel Budapest Elnök: Prof. Róna Péter ■ Maradhat-e húzóágazat a válság után is a hazai autógyártás? Az iparág versenyképességét erősítő kormányzati intézkedések. Mester Zoltán, az NFGM szakállamtitkára TÉMA: Lehetséges válságmenedzselési és kitörési stratégiák; a fenntartható fejlődést szolgáló fejlesztések; mire számíthatnak a beszállítók; piaci kilátások. ■ Pályáztatási tervek a klímaváltozáshoz kapcsolódó k+fben, autóipari fejlesztésekben Vass Ilona, az NKTH elnökhelyettese INFORMÁCIÓ: www. vg. hu/konferencia Telefon: 489-1115 E-mail: konferencia@vg.hu TOVÁBBI VENDÉGEK: Rinyi János, Mol Nyrt. Prof. Dr. Palkovics László akadémikus Simonyi Sándor, Trigone Electronics Kft. Urbán László, Magyar Suzuki Zrt. ■ Kitörési pontok az autógyártásban: magyarországi hatások. Lukács Pál, az MGSZ szakértője Nyugaton terjeszkedik a ThalesNano HÓDÍTÁS. A ThalesNano Zrt. innovatív technológiai kutatófejlesztő cég Ausztriában, Németországban és Svájcban terjeszkedik tovább az egyik világviszonylatban is élenjáró automatizálási társasággal, a Zinsser Analytic GmbH-val kötött megállapodás alapján. Darvas Ferenc, a ThalesNano elnöke szerint a megállapodás azért is különösen fontos, mert cégének forgalma az utóbbi években gyorsan nőtt a német nyelvterületeken, s úgy látja, hogy a „vevőorientáltságáról és profeszszionalizmusáról híres” Zinsserrel való együttműködés további növekedést ígér. A Zinsser a magyarországi társaság folyamatos üzemű, laboratóriumi méretű kémiai reaktorainak értékesítésébe fog besegíteni. E termékcsoportban - közleménye szerint - a ThalesNanónak van a legszélesebb technológiai és műszerkínálata. Készülékeit több száz laboratóriumban használják Európában, az Egyesült Államokban, Ázsiában és Ausztráliában. A ThalesNano által kifejlesztett technológia három év alatt egyes kémiai területeken új ipari standard lett. VG