Világgazdaság, 2009. április (41. évfolyam, 63/10075-83/10095. szám)

2009-04-23 / 78. (10090.) szám

61 VILÁGGAZDASÁG VÁLLALATOK ÉS PIACOK CÉGSOROK Richter: 5 százalék felett a Barclays A Barclays Global Investors UK Holding Ltd. 5,09 száza­lékos befolyást szerzett a Richter Gedeon Nyrt.-ben - közölte a Richter a tőzsde honlapján. A gyógyszergyár részvényeinek kétharmada külföldi intézményi befekte­tők tulajdonában van, közü­lük 5 százaléknál nagyobb tulajdonosként a The Bank of New York van bejegyezve a társaság részvénykönyvé­be 9,57 százaléknyi rész­vénnyel.­­ VG Rahimkulov újra a Mólban Medget Rahimkulov orosz üzletember több mint 3 szá­zalékot vásárolt a Mólban. Ezzel megvan az orosz tulaj­donosok együttesen 25 szá­zalékos szavazati aránya, bár ezt a mai közgyűlésen nem tudják kihasználni, mert a 21,2 százalékot ellen­őrző Szurgutnyeftyegaz még nem szavazhat. A köz­gyűlés úgy módosítaná az alapszabályt a menedzs­ment kezdeményezésére, hogy nehezebbé váljon a cég nem kívánt vevő állati felvásárlása, i VG Csak két üzemben termel az Elcoteq Három helyett már csak két üzemben folytat termelést e héttől Pécsett az Elcoteq - mondta az elektronikai ter­mékeket gyártó cég kom­munikációs igazgatója. Krippl Zoltán ugyanakkor hangsúlyozta: nincs szó újabb létszámcsökkentésről, a kevesebb megrendelés miatt azonban célszerűvé vált a termelés összevoná­sa, így a legkisebb alapterü­letű üzem jelenleg csak rak­tárként funkcionál. A pécsi Elcoteq jelenleg négyezer főt foglalkoztat.­­ MTI-Eco KARRIERVONAL Szerkeszti: Fabók Margit, margit.fabok@vg.hu DHL: magyar igazgató felel Közép-Ázsiáért Póti Miklós (47), a DHL Global Forwarding Kelet- Közép-Európáért felelős igazgatója - jelenlegi felada­tainak megtartása mellett - április 7-e óta a társaság közép-ázsiai igazgatói posztját is betölti. A spa­nyolországi Universidad Antigua business manage­ment szakán végzett szak­ember 1993 óta dolgozik a tengeri szállítmányozás terü­letén. Munkája elismerése­ként 2006 áprilisa óta regio­nális pozíciót tölt be a DHL- nél a kelet-közép-európai térség és a FÁK országai­nak tengeri szállítmányozási irányításával. Tagja a Kínai-Magyar Kereskedelmi Kamara felügyelőbizottságá­nak, valamint az Asso­ciation of Shipbrokers and Agentsnek.­­­VG 2009. április 23., csütörtök Harcban a közösségi oldalak Intenzív fejlesztéssel védenék meg a hazai társaságok a külföldi „betolakodóktól” a piacukat NÉMETH MÁRK Teljesen behálózták mostanra a magyar internetezőket a közös­ségépítő honlapok, a legnagyob­baknak ma már többmilliós fel­használói táboruk van. Mindez a hirdetők figyelmét sem kerülte el, nem véletlen tehát, hogy a szeg­mens néhány év alatt gyakorlati­lag a semmiből milliárdos piaccá nőtte ki magát. Hogy külföldön is mennyire komolyan veszik ma már a közösségépítő honlapok magyarországi piacát, jelzi, hogy néhány hónapja a Facebook nem­zetközi óriás is előrukkolt magyar nyelvű változatával; szolgáltatá­suk gyakorlatilag hetek alatt 200- 300 ezres felhasználóbázisra tett szert. Hogy védjék a piacukat és megőrizzék a látogatóikat, a hazai oldalak fejlesztésbe kezdtek. A magyar piac legnagyobb sze­replője, az Origó Zrt. által üzemel­tetett, az idén hétéves Iwiw törté­netének második legnagyobb megújulásán esett át (az első 2006-ban volt, amikor WiWből iWiW lett, és olyan funkciók jelen­tek meg rajta, mint a fényképek csatolása a profilhoz, valamint az üzenőfal). A mostani újdonság lé­nyege, hogy megnyitották a honla­pot a külső fejlesztők előtt, hogy olyan szolgáltatásokat, kiegészíté­seket fejlesszenek, amelyek ki­használják a közösségi oldalban rejlő lehetőségeket. Tegnaptól vált elérhetővé az oldalon az első kö­rülbelül húsz ilyen alkalmazás, köztük játékok, programszervező alkalmazások, közösségi szolgál­tatások. Az év végére további több tucat hasonló kis alkalmazás kezdheti meg a működését a hon­lapon. „Ezekkel az a célunk, hogy a felhasználóink gyakrabban tér­jenek vissza az oldalra, és több időt töltsenek ott” - mondta a Vi­lággazdaságnak Koltai Péter, az Origó Zrt. üzletág-igazgatója. Ettől lesz vonzó ugyanis az iWiW a rek­lámozók számára. Koltai Péter szerint ugyanakkor erre náluk ed­dig sem volt panasz, ezt jól mutat­ja, hogy tavaly az iWiW-nek 50 százalékkal nőttek a hirdetési be­vételei az egy évvel korábbihoz képest, és így meghaladták a fél­­milliárd forintot. Az üzemeltetési költségek ennél jóval alacsonyab­bak, pár száz millióra rúgnak, így az üzletág tavaly pozitív EBITDA- val zárt. A reklámpiacon is erősen érezhető válság ellenére erre az évre két számjegyű növekedést várnak a hirdetésekben. Koltai Pé­ter elmondása szerint emellett szorosan figyelik a külföldi konkurenciát (a most beindított külsős alkalmazások ötletét is a Facebook valósította meg először, igaz, az iWiW a Myspace vagy a HI5 által használt OpenSocial szabványra épül). A négymillió regisztrált fel­használó közül jelenleg naponta 1,2-1,4, hetente 2,6 millióan láto­gatják meg az oldalt. Az iWiW már most eléri a magyar inter­netezők közel háromnegyedét, a regisztrált felhasználók számsze­rű bővülése gyakorlatilag már csak az internetpenetráció függ­vényében nőhet tovább. A videók, a zene és a játékok irányába fejlesztene tovább a ha­zai piac másik domináns szerep­lője, a két és fél millió regisztrált taggal rendelkező MyVIP. „Emel­lett kiemelt szerepet szánunk a helyi jellegű, lokális tartalmak­nak, amelyekkel a nemzetközi ol­dalak elszívó hatását kerülhetjük el” - mondta lapunknak Holman Endre, a honlapot üzemeltető Ge­nerál Média Kft. ügyvezető igaz­gatója, tulajdonosa. Elmondása szerint már a közelmúltban is fel­kerültek az oldalra új alkalmazá­sok, ezek közül kiemelte a „rapidrandi” társkereső funkciót, amelynek már százezer felhasz­nálója van az oldalon belül. A hirdetési bevételeik kapcsán Holman elmondta, hogy ők örül­nek a válságnak, mert annak ha­tására folyamatosan nő ezzel kap­csolatos forgalmuk. Ezt azzal ma­gyarázza, hogy a pénzszűke miatt a hirdetők a leghatékonyabb meg­oldások megtalálására kénysze­rülnek, a MyVIP oldalon pedig kor, nem, lakhely tekintetében célzottan is lehet hirdetéseket megjeleníteni. Tavaly 300-400 milliós hirdetési bevételük volt, az idén viszont már az első három hónapban megközelítették ezt a számot. Emellett jelentős bevételt könyvelnek el az emelt díjas láto­gatói szolgáltatások után (mint az adatlap hitelesítése, reklámmen­tesség kérése). Szintén fontos pillérét képezik a bevételeknek a játékokból érke­ző fizetős SMS-ek a harmadik leg­nagyobb közösségi oldal, a Baráti­kör esetében is - mondja Keller József, az oldal egyik vezetője. A látogatottságukat ők is folyamatos fejlesztésekkel szeretnék növelni. „Tegnapelőtt élesítettük a közel­múlt legjelentősebb házi fejleszté­sű alkalmazását, a »csiripet«, amellyel a felhasználók arról szá­molhatnak be az ismerőseiknek, hogy éppen mit csinálnak. Hama­rosan pedig bárki készíthet prog­ramokat az oldalra” - mondta Keller, aki szerint a hazai közös­ségépítő honlapok fejlesztéseit a nemzetközi trendek követése jel­lemzi majd a jövőben is. Hazai közösségi oldalak |iWiW ^ MyVIP TM Barátikör Regisztrált tagok (millió fő) 4,0 2,5 1,3 Napi egyéni látogatók (millió fő) 1,2-1,4 0,5-0,6 0,12-0,14 Heti egyéni látogatók (millió fő) 2,4-2,61 0,6 Reklámbevétel (2008, millió Ft) 500-600 300-400 50 VERSENY. Néhány év alatt milliár­dos üzletté nőtte ki ma­gát a közös­ségi honlapok üzemeltetése FOTÓ KALLUS GYÖRGY SZEMÉLYISÉGTESZTKÉNT IS HASZNÁLJÁK Nyugaton a különféle álla­mi intézmények körében is mind népszerűbbeknek számítanak a közösségépí­tő oldalak. Az Egyesült Álla­mokban például az egész­ségügyi szolgálatok több olyan AIDS-ellenes kam­pányt is indítottak tavaly, amely a­­ nehezebben el­érhető csoportnak számító­­ homoszexuálisok által kedvelt oldalak látogatóit célozta meg. A „leinformálásra” is ki­válóan alkalmasak ezek az oldalak, köztudott például, hogy a munkaadók mind gyakrabban vetnek pillan­tást az álláshirdetésükre je­lentkezők adatlapjára. Na­gyon sok minden megtud­ható ugyanis így a potenci­ális alkalmazottról: hobbija, életmódja, baráti köre, sőt akár a személyiségével kapcsolatban is igen pon­tos kép nyerhető. HIRDETÉS VILÁGGAZDASÁG KLI­MA VÁLTOZÁS az autógyártásban 2009. május 21., Westend Hilton Hotel Budapest Elnök: Prof. Róna Péter ■ Maradhat-e húzóágazat a válság után is a hazai autó­gyártás? Az iparág verseny­­képességét erősítő kormány­zati intézkedések. Mester Zoltán, az NFGM szakállamtitkára TÉMA: Lehetséges válságmenedzselési és kitörési stratégiák; a fenntart­ható fejlődést szolgáló fejleszté­sek; mire számíthatnak a beszál­lítók; piaci kilátások. ■ Pályáztatási tervek a klíma­­változáshoz kapcsolódó k+f­­ben, autóipari fejlesztésekben Vass Ilona, az NKTH elnökhelyettese INFORMÁCIÓ: www. vg. h­u/konferencia Telefon: 489-1115 E-mail: konferencia@vg.hu TOVÁBBI VENDÉGEK: Rinyi János, Mol Nyrt. Prof. Dr. Palkovics László akadémikus Simonyi Sándor, Trigone Electronics Kft. Urbán László, Magyar Suzuki Zrt. ■ Kitörési pontok az autógyártás­ban: magyarországi hatások. Lukács Pál, az MGSZ szakértője Nyugaton terjeszkedik a ThalesNano HÓDÍTÁS. A ThalesNano Zrt. innovatív technológiai kutató­fejlesztő cég Ausztriában, Né­metországban és Svájcban ter­jeszkedik tovább az egyik világ­­viszonylatban is élenjáró auto­matizálási társasággal, a Zinsser Analytic GmbH-val kö­tött megállapodás alapján. Dar­vas Ferenc, a ThalesNano elnö­ke szerint a megállapodás azért is különösen fontos, mert cégé­nek forgalma az utóbbi években gyorsan nőtt a német nyelvterü­leteken, s úgy látja, hogy a „ve­vőorientáltságáról és profesz­­szionalizmusáról híres” Zins­­serrel való együttműködés to­vábbi növekedést ígér. A Zinsser a magyarországi társaság folyamatos üzemű, la­boratóriumi méretű kémiai re­aktorainak értékesítésébe fog besegíteni. E termékcsoportban - közleménye szerint - a ThalesNanónak van a legszéle­sebb technológiai és műszerkí­nálata. Készülékeit több száz la­boratóriumban használják Eu­rópában, az Egyesült Államok­ban, Ázsiában és Ausztráliá­ban. A ThalesNano által kifej­lesztett technológia három év alatt egyes kémiai területeken új ipari standard lett. VG

Next