Világgazdaság, 2009. szeptember (41. évfolyam, 167/10179-188/10200. szám)
2009-09-28 / 186. (10198.) szám
2009. szeptember 28., hétfő VÁLLALATOK ÉS PIACOK világgazdaság 111 Acélipar: késik a kilábalás Bő húszmilliárdos iparági mínusz az első fél évben - Megugrottt a fajlagos energiafelhasználás B. HORVÁTH LILLA Nem kevesebb mint 21,9 milliárd forintos veszteséget könyveltek el a magyarországi vas- és acélgyártók 2009 első felében - értesült a Világgazdaság. A múlt évi azonos időszakban még 29,3 milliárd forintos nyereségre tudtak szert tenni. A válság hatását jól mutatja, hogy az ágazat legnagyobb képviselője, az ISD Dunaferr Zrt. az idén a tavalyi 52 milliárd forint negyedét sem költi beruházásokra, a DAM 2004 Kft. pedig leállt. Mégsem fogható kizárólag a válságra, hogy a hazai acélcégek lassabban állnak talpra térségbeli riválisaiknál. Miközben ugyanis Ausztriában, Csehországban és Szlovákiában már élénkül a termelés, a hazai gyártók gátakba ütköznek. „Exportszerződéseink úsznak el amiatt, hogy nem kapunk hitelt a kereskedelmi bankoktól” - panaszolta az egyik vállalat képviselője. „Más szakmai szervezetekkel, például a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségével együtt kívánunk fellépni az acélipar működését akadályozó szabályozás és gyakorlat miatt, mindenekelőtt a bankok álláspontjával szemben” - erősítette meg a Világgazdaságnak Lukács Péter, az iparág közel egészét lefedő Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés (MVAE) elnöke. Más területen is lép a szervezet. Reméli, hogy a szakminisztériummal (KHEM) folyó tárgyalásai révén tagvállalatai mentesülnek a gázárképzés jellemzői miatt a két országos nagykereskedőnél keletkezett, ám kollektíven visszafizetendő 66 milliárd forintos hiány további törlesztése alól. Ezzel az eredetileg befizetendő összeg 40 százaléka maradhat náluk Stefán Mária, az MVAE igazgatóhelyettesének tájékoztatása szerint. Vas- és acéliparunk nagyon érzékeny az energiapiac minden rezdülésére: a költségein belül 20-25 százalékot tesz ki az energia ára. Az első féléves termelészuhanásnál kisebb arányban estek az energiaköltségeik, emiatt pedig nőtt az iparág fajlagos tüzelőanyag-ráfordítása - mutatott rá az egyik vállalat szakembere. Ráadásul az érintett vállalati kör az e nyári mélypont után egészen 2010 végéig az áram-, a gáz- és a kokszárak további emelkedésére számít. Az év első nyolc hónapjában a hazai nyersacéltermelés 47,5 százalékkal esett (a globális acéltermelés-csökkenés csak 18,1 -es volt). Termékfajtától függően 40-70 százalékkal maradt el a belföldi felhasználás és a kivitel a 2008 első félévitől, miközben az import aránya nőtt. Igaz, áprilistól már kissé erősödött egy-egy termékféleség előállítása, de nem feltétlenül a piacélénkülés jeleként. Szakértők szerint feltehetően csak kiürültek a felhasználók raktárai. „A Magyarországon keresztüli széntranzit élénkülése a külföldi kohók beindulását jelzi, és cégünk minden hazai nagy megrendelője is az igényei növekedését jelezte előre. Egyértelmű kilábalásról azonban még nem lehet beszélni, igaz, talán már a gödör alján vagyunk” - erősítette meg érdeklődésünkre az egyik vasúti áruszállító társaság, a Raabersped Kft. ügyvezető igazgatója, Bor József is. A fő termékek nemzetközi, tonnánkénti árai a 2008-as csúcs idején ezer dollár körül mozogtak, ma sokkal alacsonyabbak. Ugyanakkor a nyersanyagokéPROBLÉMÁK. A hazai cégek lassabban állnak talpra térségbeli riválisaiknál FOTÓ:VG | ACÉLTERMELÉS_________ Forrás: MVAE (Magyarországon, ezer tonna) Nyersacél Acéltermék* * Melegen és hidegen hengerelt acéllemez, melegen hengerelt acélrúd,_ például a vasércé a válság mélypontján is csak 20-30 százalékkal. „Kína még a nyomott árak mellett is látványosan növeli a termelését. Előbb csak saját térségében, később Európában is megjelenhetnek a termékei, ez pedig hatással lehet a magyarországi piacra is” - mutatott rá Zámbó József, az MVAE igazgatóhelyettese. Sajnos amúgy is jellemző, hogy a Magyarországon működő multik nem itteni gyártóktól, hanem saját csatornákon keresztül szerzik be az acélt. 2008.I. negyedév 559 713 2008. II. negyedév 591 730 2008. III. negyedév 573 676 2008. IV. negyedév 375 455 2009.I. negyedév 276 389 2009. II. negyedév 326 450 Kevesebb látogató Frankfurtban AUTÓ: A válság a tegnap befejeződött Frankfurti Nemzetközi Autószalon látogatottságán is nyomot hagyott: a 2007-es év egymillió fős rekordlátogatottságához képest „mindössze” 850 ezren voltak kíváncsiak a rendezvényre - áll a német VDA autósszövetség közleményében. A kiállítók száma is radikálisan csökkent: 30 százalékkal kevesebb, 750 társaság vett részt a rendezvényen. „A látogatók száma így is jócskán meghaladta a remélt 750 ezer főt, így a kiállítás minden várakozásunkat túlteljesítette. Nincs értelme az idei szalont a 2007-eshez hasonlítani, amelyet a gazdasági fellendülés időszakában rendeztünk meg” - mondta el Matthias Wissman, a VDA szövetség elnöke. Az elnök bizakodóan nyilatkozott a válság által megtépázott iparág jövőjéről is. A kiállítás során készített felmérésükből kiderül, hogy minden negyedik látogatójuk autóvásárlást tervez a következő fél évben. Az idei szalon egyébként a „kizöldülés” jegyében telt, a hibrid és elektromos meghajtású járművek voltak a rendezvény slágerei. VG KÉRDŐJELEK A SZÉNDIOXID-KVÓTA KÖRÜL A vas- és acélipar energiakiadásainak jelentős összetevője a szén-dioxidkvóta vásárlása. E téren ma kedvező a helyzet, és kiegyensúlyozott a kvóták piaca is. Még tisztább képet teremt, ha decemberben a tíz leghatékonyabban működő európai acélvállalat kibocsátási adataiból megszületik az európai kibocsátási benchmark. A kisebb kibocsátásúak jól járnak, a többiek fizetnek. A hosszabb távú kilátások nem biztatóak: az ENSZ szándékai szerint 2050-ig nem növelhető a szén-dioxid-kibocsátás. Régiós vezető szerepre vágyakozik Ferihegy LÉGIPIAC. Októbertől immáron a bécsi repülőtérről is kedvező tarifájú minibuszjárattal juthatnak el a Malév utasai Ferihegyre, hogy onnan a légitársaság járataival utazzanak tovább - közölte a társaság. A Budapest Airport, az Airport Shuttle- Minibusz, valamint a Malév a hét végén jelentett be több olyan intézkedést, amelyeknek célja, hogy Ferihegyet a régió vezető repülőterévé tegyék. A Malév és az Airport Shuttle- Minibusz október 25-ével indítja közös, menetrend szerinti expresszminibusz-járatát Ferihegyről Schwechatra. A járat a három hónapja üzemelő Budapest-Pozsony és Budapest-Kassa minibuszjáratok mintájára napi két alkalommal fog közlekedni a két főváros között, és a Malév járataival együtt lehet rájuk jegyet foglalni. A Malév és partnerei azért döntöttek a bécsi minibuszjárat beindítása mellett, mivel a korábbi kassai és pozsonyi járatok már sikeresnek bizonyultak. A légitársaság az első hónaptól kezdve több számjegyű utasszám-növekedést ért el Szlovákiában. A nyár elejétől a duplájára nőtt az eladott Malév-repülőjegyek száma északi szomszédunknál, és az előfoglalások alapján a következő hónapokban további növekedés várható. A közvetlen buszcsatlakozások megteremtésével Bécsből és környékéről, illetve Dél-Csehországból szeretnének minél több utast a magyar légitársaság járataira csábítani. A három cég júniusban a szlovák piacon indított kampányt, amely sikeresnek bizonyult, így ezt ki szeretnék terjeszteni Ausztriára is. VG ÁRAMSZÜNET Szombat estétől vasárnap estig áramszünet bénította meg Ferihegy működését. A 2A terminál mind a két elektromos betáplálást biztosító kábele meghibásodott, és ezért a teljes forgalmat a 2B terminálra kellett irányítani. A közel egynapos üzemzavar az utóbbi évtizedek legnagyobb ilyen jellegű fennakadása volt a Ferihegyi repülőtéren. ROMLIK AZ ÁGAZAT JÖVEDELMEZŐSÉGE A termelés csökkenésével megugrott az ágazat fajlagos energiaköltsége, ez a társaságok eredményromlásának egyik oka. A másik, hogy összlétszámuk lényegében alig csökkent (8437 főről 7060-ra esett, de ebbe beleértendő a DAM 2007 Kft. leállítása és a kölcsönzött dolgozók elküldése is. így viszont, míg 2008 első felében 14,2 százalékkal nőtt az MVAE-tagok jövedelmezősége (adózás előtti eredményük az árbevétel százalékában), 2009 első felében 23,2 százalékkal romlott. Kiszáll az Opel-üzletből az orosz Szberbank BEFEKTETÉS: Nem tekinti stratégiai befektetésnek az Opel felvásárlását az orosz Szberbank - tudta meg a Reuters a hitelintézet vezérigazgatójától, German Greftől. A vezető elmondása szerint jelenleg is egy olyan iparági szereplőt keresnek, amelynek értékesíthetik a tulajdonrészüket, ám ha nem találnak ilyet, megfontolják, hogy részesedésüket a Vnyesekonombank (VEB) állami fejlesztési banknak adják el. A Szberbank a Magna International által vezetett konzorcium tagjaként szerzett 55 százalékos tulajdonrészt az amerikai General Motors által értékesített Opelben. A konzorciumban harmadikként az orosz AvtoVAZ autógyártó vesz részt. „A megállapodás feltételei szerint megvan a jogunk arra, hogy a részesedésünket a többi részvényes értesítése nélkül továbbadjuk, például a VEB-nek” - tette hozzá a vezérigazgató. A Szberbank 350 milliárd rubel értékben ír le kétes visszafizetésű hiteleket, ez várhatóan megviseli a pénzügyi helyzetet. A bank ezért különböző befektetések felszámolásával szeretne tőkét szerezni. V. GERMAN GREF: Nem tekintik stratégiai befektetésnek az Opelt SAAB: ÚJ GAZDA A Koenigsegg svéd luxussportautó-gyártó szerint várhatóan október végéig megegyeznek a Saab autógyártó megvásárlásáról az amerikai GM-mel - közölte a társaság vezérigazgatója. Közölte azt is, hogy a svéd vezetéssel is jól haladnak a tárgyalások: a kormány várhatóan állami garanciát biztosít több milliárd svéd koronányi bankhitelhez. CÉGSOROK Fűtik a kemencéket Salgótarjánban Az R-Glass Hungary Kft. megállapodásra jutott a Fővárosi Gázművekkel a gázszállításról, így csütörtökön visszakapcsolták a gázt a felszámolás alatt álló salgótarjáni öblösüveggyárban - közölte Balázs Miklós felszámoló. Az adósságokkal küzdő gyárban a gázellátás a technológia miatt alapvető, e nélkül nem tudnak termelni. Balázs Miklós emlékeztetett: a szolgáltató közvetlenül a felszámolás megkezdése után, múlt hétfőn kötötte ki a gázt a tartozások miatt. Négy-öt nap kell, mire ezer fok körülire fűtik fel újra a kemencéket, addig a dolgozók többségét szabadságra, illetve állásidőre küldték - közölte a felszámoló. MTI-Eco A Ruszal bevezetné részvényeit a tőzsdére Nyilvános tőzsdei kibocsátásra készül a Ruszal; az ennek részleteit taglaló tervezetet a héten fogadja el az orosz társaság igazgatósága - adta hírül a The Sunday Times. A 10 százaléknyi részvénycsomagot a hongkongi tőzsdére tervezik bevezetni; a papírok árazásával az Oleg Gyeripaszka által ellenőrzött alumíiumtársaságot 30 milliárd dollárra értékelik. Eközben a társaságnak sikerült megegyeznie hitelezőivel, hogy újrastrukturálják 16 milliárd dollárt kitevő hitelállományát, amiért cserébe a vállalat részvényeinek 5 százaléka a bankok tulajdonába kerül. i VG Nem tudja fizetni tartozásait a GAZ Nem kívánja átütemezni az Alfa Bank a GAZ orosz autógyártó csoport 39 milliárd rubeles - 1,3 milliárd dolláros - hiteltartozását - adta hírül a Bloomberg. A GAZ 21 orosz, illetve külföldi illetékességű bankkal írt alá megállapodást, amelynek keretei között a fennálló hitelei törlesztési időszakát öt évvel meghosszabbítanák, illetve féléves kamatfizetési moratóriumot léptetnének életbe. Az Alfa Bank nem írta alá ezt a megállapodást, i VG Újabb önkormányzatok az EMFESZ-nél Szeptember 15-től az EMFESZ Kft. lett Mohács és a közvetlen környezetében található további 40 település intézményi földgázellátója. A szerződés 77 intézményt érint, köztük a mohácsi tűzoltóságot is. Az, hogy több település együttesen, egy kistérségként köt gázszolgáltatási szerződést, nem új keletű, hiszen korábban - ENTAR néven - Budapest VII., VIli., XV. kerülete, valamint Pécel és Százhalombatta is közös gázbeszerzési társulást hozott létre, ezek gázszállítója szintén az EMFESZ. A cégnek már több mint 150 önkormányzati ügyfele van. VG További részletek vg.hu/mohacs