Világgazdaság, 2009. szeptember (41. évfolyam, 167/10179-188/10200. szám)

2009-09-28 / 186. (10198.) szám

2009. szeptember 28., hétfő VÁLLALATOK ÉS PIACOK világgazdaság 111 Acélipar: késik a kilábalás Bő húszmilliárdos iparági mínusz az első fél évben - Megugrottt a fajlagos energiafelhasználás B. HORVÁTH LILLA Nem kevesebb mint 21,9 milliárd forintos veszteséget könyveltek el a magyarországi vas- és acélgyár­tók 2009 első felében - értesült a Világgazdaság. A múlt évi azonos időszakban még 29,3 milliárd fo­rintos nyereségre tudtak szert tenni. A válság hatását jól mutat­ja, hogy az ágazat legnagyobb képviselője, az ISD Dunaferr Zrt. az idén a tavalyi 52 milliárd forint negyedét sem költi beruházások­ra, a DAM 2004 Kft. pedig leállt. Mégsem fogható kizárólag a válságra, hogy a hazai acélcégek lassabban állnak talpra térségbe­li riválisaiknál. Miközben ugyan­is Ausztriában, Csehországban és Szlovákiában már élénkül a termelés, a hazai gyártók gátak­ba ütköznek. „Exportszerződése­ink úsznak el amiatt, hogy nem kapunk hitelt a kereskedelmi bankoktól” - panaszolta az egyik vállalat képviselője. „Más szak­mai szervezetekkel, például a Munkaadók és Gyáriparosok Or­szágos Szövetségével együtt kívá­nunk fellépni az acélipar műkö­dését akadályozó szabályozás és gyakorlat miatt, mindenekelőtt a bankok álláspontjával szemben” - erősítette meg a Világgazdaság­nak Lukács Péter, az iparág kö­zel egészét lefedő Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés (MVAE) elnöke. Más területen is lép a szerve­zet. Reméli, hogy a szakminiszté­riummal (KHEM) folyó tárgyalá­sai révén tagvállalatai mentesül­nek a gázárképzés jellemzői mi­att a két országos nagykereske­dőnél keletkezett, ám kollektíven visszafizetendő 66 milliárd forin­tos hiány további törlesztése alól. Ezzel az eredetileg befizetendő összeg 40 százaléka maradhat náluk Stefán Mária, az MVAE igazgatóhelyettesének tájékozta­tása szerint. Vas- és acéliparunk nagyon érzékeny az energiapiac minden rezdülésére: a költségein belül 20-25 százalékot tesz ki az ener­gia ára. Az első féléves termelés­zuhanásnál kisebb arányban es­tek az energiaköltségeik, emiatt pedig nőtt az iparág fajlagos tü­zelőanyag-ráfordítása - mutatott rá az egyik vállalat szakembere. Ráadásul az érintett vállalati kör az e nyári mélypont után egé­szen 2010 végéig az áram-, a gáz- és a kokszárak további emelke­désére számít. Az év első nyolc hónapjában a hazai nyersacéltermelés 47,5 százalékkal esett (a globális acéltermelés-csökkenés csak 18,1 -es volt). Termékfajtától füg­gően 40-70 százalékkal maradt el a belföldi felhasználás és a ki­vitel a 2008 első félévitől, mi­közben az import aránya nőtt. Igaz, áprilistól már kissé erősö­dött egy-egy termékféleség elő­állítása, de nem feltétlenül a piacélénkülés jeleként. Szakér­tők szerint feltehetően csak ki­ürültek a felhasználók raktárai. „A Magyarországon keresztüli széntranzit élénkülése a külföl­di kohók beindulását jelzi, és cé­günk minden hazai nagy meg­rendelője is az igényei növeke­dését jelezte előre. Egyértelmű kilábalásról azonban még nem lehet beszélni, igaz, talán már a gödör alján vagyunk” - erősítet­te meg érdeklődésünkre az egyik vasúti áruszállító társa­ság, a Raabersped Kft. ügyveze­tő igazgatója, Bor József is. A fő termékek nemzetközi, tonnánkénti árai a 2008-as csúcs idején ezer dollár körül mozog­tak, ma sokkal alacsonyabbak. Ugyanakkor a nyersanyagoké­­PROBLÉMÁK. A hazai cégek lassabban állnak talpra térségbeli riválisaiknál FOTÓ:VG | ACÉLTERMELÉS_________ Forrás: MVAE (Magyarországon, ezer tonna) Nyersacél Acéltermék* * Melegen és hidegen hengerelt acélle­­mez, melegen hengerelt acélrúd,_ például a vasércé­­ a válság mélypontján is csak 20-30 száza­lékkal. „Kína még a nyomott árak mellett is látványosan növe­li a termelését. Előbb csak saját térségében, később Európában is megjelenhetnek a termékei, ez pedig hatással lehet a magyaror­szági piacra is” - mutatott rá Zámbó József, az MVAE igazgató­­helyettese. Sajnos amúgy is jel­lemző, hogy a Magyarországon működő multik nem itteni gyár­tóktól, hanem saját csatornákon keresztül szerzik be az acélt. 2008.I. negyedév 559 713 2008. II. negyedév 591 730 2008. III. negyedév 573 676 2008. IV. negyedév 375 455 2009.I. negyedév 276 389 2009. II. negyedév 326 450 Kevesebb látogató Frankfurtban AUTÓ: A válság a tegnap befeje­ződött Frankfurti Nemzetközi Autószalon látogatottságán is nyomot hagyott: a 2007-es év egymillió fős rekordlátogatottsá­gához képest „mindössze” 850 ezren voltak kíváncsiak a ren­dezvényre - áll a német VDA autósszövetség közleményében. A kiállítók száma is radikálisan csökkent: 30 százalékkal keve­sebb, 750 társaság vett részt a rendezvényen. „A látogatók száma így is jócskán meghaladta a remélt 750 ezer főt, így a kiállítás min­den várakozásunkat túlteljesítet­te. Nincs értelme az idei szalont a 2007-eshez hasonlítani, ame­lyet a gazdasági fellendülés idő­szakában rendeztünk meg” - mondta el Matthias Wissman, a VDA szövetség elnöke. Az elnök bizakodóan nyilat­kozott a válság által megtépázott iparág jövőjéről is. A kiállítás so­rán készített felmérésükből ki­derül, hogy minden negyedik lá­togatójuk autóvásárlást tervez a következő fél évben. Az idei sza­lon egyébként a „kizöldülés” je­gyében telt, a hibrid és elektro­mos meghajtású járművek vol­tak a rendezvény slágerei. VG KÉRDŐJELEK A SZÉNDIOXID-KVÓTA KÖRÜL A vas- és acélipar ener­giakiadásainak jelentős összetevője a szén-dioxid­­kvóta vásárlása. E téren ma kedvező a helyzet, és ki­egyensúlyozott a kvóták piaca is. Még tisztább ké­pet teremt, ha december­ben a tíz leghatékonyabban működő európai acélvállalat kibocsátási adataiból meg­születik az európai kibocsá­tási benchmark. A kisebb kibocsátásúak jól járnak, a többiek fizet­nek. A hosszabb távú kilá­tások nem biztatóak: az ENSZ szándékai szerint 2050-ig nem növelhető a szén-dioxid-kibocsátás. Régiós vezető szerepre vágyakozik Ferihegy LÉGIPIAC. Októbertől immá­ron a bécsi repülőtérről is kedve­ző tarifájú minibuszjárattal jut­hatnak el a Malév utasai Feri­hegyre, hogy onnan a légitársa­ság járataival utazzanak tovább - közölte a társaság. A Budapest Airport, az Airport Shuttle- Minibusz, valamint a Malév a hét végén jelentett be több olyan intézkedést, amelyeknek célja, hogy Ferihegyet a régió vezető repülőterévé tegyék. A Malév és az Airport Shuttle- Minibusz október 25-ével indítja közös, menetrend szerinti expresszminibusz-járatát Feri­hegyről Schwechatra. A járat a három hónapja üzemelő Buda­­pest-Pozsony és Budapest-Kas­­sa minibuszjáratok mintájára napi két alkalommal fog közle­kedni a két főváros között, és a Malév járataival együtt lehet rá­juk jegyet foglalni. A Malév és partnerei azért döntöttek a bécsi minibuszjárat beindítása mellett, mivel a ko­rábbi kassai és pozsonyi járatok már sikeresnek bizonyultak. A légitársaság az első hónaptól kezdve több számjegyű utas­­szám-növekedést ért el Szlováki­ában. A nyár elejétől a duplájára nőtt az eladott Malév-repülője­­gyek száma északi szomszé­dunknál, és az előfoglalások alapján a következő hónapokban további növekedés várható. A közvetlen buszcsatlakozá­sok megteremtésével Bécsből és környékéről, illetve Dél-Csehor­­szágból szeretnének minél több utast a magyar légitársaság jára­taira csábítani. A három cég jú­niusban a szlovák piacon indí­tott kampányt, amely sikeresnek bizonyult, így ezt ki szeretnék terjeszteni Ausztriára is. VG ÁRAMSZÜNET Szombat estétől vasár­nap estig áramszünet bé­nította meg Ferihegy mű­ködését. A 2A terminál mind a két elektromos be­táplálást biztosító kábele meghibásodott, és ezért a teljes forgalmat a 2B terminálra kellett irányíta­ni. A közel egynapos üzemzavar az utóbbi évti­zedek legnagyobb ilyen jellegű fennakadása volt a Ferihegyi repülőtéren. ROMLIK AZ ÁGAZAT JÖVEDELMEZŐSÉGE A termelés csökkenésé­vel megugrott az ágazat faj­lagos energiaköltsége, ez a társaságok eredményrom­lásának egyik oka. A má­sik, hogy összlétszámuk lé­nyegében alig csökkent (8437 főről 7060-ra esett, de ebbe beleértendő a DAM 2007 Kft. leállítása és a kölcsönzött dolgozók el­küldése is.­ így viszont, míg 2008 el­ső felében 14,2 százalék­kal nőtt az MVAE-tagok jö­vedelmezősége (adózás előtti eredményük az árbe­vétel százalékában), 2009 első felében 23,2 százalék­kal romlott. Kiszáll az Opel-üzletből az orosz Szberbank BEFEKTETÉS: Nem tekinti stratégiai befektetésnek az Opel felvásárlását az orosz Szberbank - tudta meg a Reuters a hitelinté­zet vezérigazgatójától, German Greftől. A vezető elmondása sze­rint jelenleg is egy olyan iparági szereplőt keresnek, amelynek ér­tékesíthetik a tulajdonrészüket, ám ha nem találnak ilyet, meg­fontolják, hogy részesedésüket a Vnyesekonombank (VEB) állami fejlesztési banknak adják el. A Szberbank a Magna International által vezetett kon­zorcium tagjaként szerzett 55 százalékos tulajdonrészt az ame­rikai General Motors által értéke­sített Opelben. A konzorciumban harmadikként az orosz AvtoVAZ autógyártó vesz részt. „A megállapodás feltételei sze­rint megvan a jogunk arra, hogy a részesedésünket a többi részvé­nyes értesítése nélkül továbbad­juk, például a VEB-nek” - tette hozzá a vezérigazgató. A Szberbank 350 milliárd ru­bel értékben ír le kétes visszafi­­zetésű hiteleket, ez várhatóan megviseli a pénzügyi helyzetet. A bank ezért különböző befekteté­sek felszámolásával szeretne tő­két szerezni. V. GERMAN GREF: Nem tekintik stratégiai befektetésnek az Opelt SAAB: ÚJ GAZDA A Koenigsegg svéd luxussportautó-gyártó sze­rint várhatóan október vé­géig megegyeznek a Saab autógyártó megvá­sárlásáról az amerikai GM-mel - közölte a társa­ság vezérigazgatója. Kö­zölte azt is, hogy a svéd vezetéssel is jól haladnak a tárgyalások: a kormány várhatóan állami garanciát biztosít több milliárd svéd koronányi bankhitelhez. ­ CÉGSOROK Fűtik a kemencéket Salgótarjánban Az R-Glass Hungary Kft. megállapodásra jutott a Fő­városi Gázművekkel a gáz­szállításról, így csütörtökön visszakapcsolták a gázt a felszámolás alatt álló salgó­tarjáni öblösüveggyárban - közölte Balázs Miklós felszá­moló. Az adósságokkal küz­dő gyárban a gázellátás a technológia miatt alapvető, e nélkül nem tudnak termel­ni. Balázs Miklós emlékezte­tett: a szolgáltató közvetle­nül a felszámolás megkez­dése után, múlt hétfőn kö­tötte ki a gázt a tartozások miatt. Négy-öt nap kell, mire ezer fok körülire fűtik fel új­ra a kemencéket, addig a dolgozók többségét szabad­ságra, illetve állásidőre küld­ték - közölte a felszámoló.­­ MTI-Eco A Ruszal bevezetné részvényeit a tőzsdére Nyilvános tőzsdei kibocsá­tásra készül a Ruszal; az ennek részleteit taglaló ter­vezetet a héten fogadja el az orosz társaság igazgató­sága - adta hírül a The Sunday Times. A 10 száza­léknyi részvénycsomagot a hongkongi tőzsdére tervezik bevezetni; a papírok árazá­sával az Oleg Gyeripaszka által ellenőrzött alumí­­ium­­társaságot 30 milliárd dol­lárra értékelik. Eközben a társaságnak sikerült meg­egyeznie hitelezőivel, hogy újrastrukturálják 16 milliárd dollárt kitevő hitelállomá­nyát, amiért cserébe a válla­lat részvényeinek 5 százalé­ka a bankok tulajdonába kerül. i VG Nem tudja fizetni tartozásait a GAZ Nem kívánja átütemezni az Alfa Bank a GAZ orosz au­tógyártó csoport 39 milliárd rubeles - 1,3 milliárd dollá­ros - hiteltartozását - adta hírül a Bloomberg. A GAZ 21 orosz, illetve külföldi ille­tékességű bankkal írt alá megállapodást, amelynek keretei között a fennálló hi­telei törlesztési időszakát öt évvel meghosszabbítanák, illetve féléves kamatfizetési moratóriumot léptetnének életbe. Az Alfa Bank nem ír­ta alá ezt a megállapodást, i VG Újabb önkormányzatok az EMFESZ-nél Szeptember 15-től az EMFESZ Kft. lett Mohács és a közvetlen környezetében található további 40 telepü­lés intézményi földgázellátó­ja. A szerződés 77 intéz­ményt érint, köztük a mo­hácsi tűzoltóságot is. Az, hogy több település együtte­sen, egy kistérségként köt gázszolgáltatási szerződést, nem új keletű, hiszen koráb­ban - ENTAR néven - Bu­dapest VII., VIli., XV. kerüle­te, valamint Pécel és Száz­halombatta is közös gázbe­szerzési társulást hozott lét­re, ezek gázszállítója szintén az EMFESZ. A cégnek már több mint 150 önkormány­zati ügyfele van.­­ VG További részletek vg.hu/mohacs

Next