Világgazdaság, 2009. december (41. évfolyam, 231/10243-250/10262. szám)

2009-12-03 / 233. (10245.) szám

2009. december 3., csütörtök VÁLLALATOK ÉS PIACOK VILÁGGAZDASÁG 111 Újraéled a Knaus-gyár Lakókocsikkal lép az oroszországi piacra a nagyoroszi társaság DEMETER KÁLMÁN Nem csupán a megszűnést sike­rült elkerülnie a nagyoroszi Knaus Tabbert lakókocsigyár­nak, de a piaca is bővült, meg­kezdheti az első szállítmány le­gyártását az orosz piac számára. Ez azért is jó hír, mert a cég ve­zetője, Botka József augusztus elején még nem volt biztos ab­ban, hogy a fennállása első 16 éve alatt végig nyereséges gyár megéri a telet. Giovanni Marcon, az anyacég, a Knaus Tabbert GmbH vezérigazgatója októberi nagyoroszi látogatása alkalmá­val azonban kijelentette: az új tu­lajdonosok életben akarják tarta­ni a magyar leányvállalatot. Eddig az állásfoglalásig azon­ban meglehetősen viharos út ve­zetett. A tavaly ősszel csődbe ment anyacéget az év elején vette meg a holland HTP befektetői cso­port mintegy 40 millió euróért, ebből 28 millió volt a bankhitel, ezt a pénzintézet csupán a német kormánygarancia biztosítása után utalta át. A HTP ennek fejé­ben azt vállalta, hogy az 1200 né­metországi munkahely közül há­rom évig megtart 650-et, így magyarországi munkahe­lyeket is fel kellett áldozni, és nagyjából 730 millió forintos veszteséggel zárta a július 31- ével végződött 2008/09-es pénz­ügyi évét a nagyoroszi lakókocsi­gyár. Az augusztus-decemberi öt hónapra további mintegy 150 milliós veszteség vár­ható (az üz­leti év januártól már egybe fog esni a naptári évvel). Az anyacég csődjét követően több mint fél év fix2 l­el telt el termelés nélkül, miközben a fix költségeket - köztük a dol­gozói béreket - fizetni kellett. Igaz - mondja Botka József -, a létszámot ez alatt az idő alatt 350-ről 270-re csökkentették. Márciusban pedig, amikor az új tulajdonos kijelölte a vállalati stratégiát, és a további leépíté­sekre pénzt is biztosított, 130-ra vették vissza a létszámot. A két német és a magyar gyárban csu­pán március közepén indulhatott meg a munka. Hogy mennyire nem könnyű a kft. ügyvezetőjének dolga, az is mutatja, hogy júniusban még az volt a terv, hogy a tulajdonosvál­tás után a kft. fő profilja a lakóau­tó-előállítás lesz, és a magyar mérnökök által tervezett Box Star modellből - a tavalyi négyszáz­hússzal szemben - az idén akár közel ezret is exportálhatnak. Ez­zel szemben a múlt évben 4790 lakókocsit kiszállító gyár az idei naptári évben 460 lakókocsit és 400 Box Start készíthet. A 2008/2009-es pénzügyi év zárása óta a napi termelés két - saját fej­lesztésű - lakóautóra és három la­kókocsira korlátozódik, míg más­fél éve még a két lakóautó mellett 22 lakókocsi készült naponta. Az augusztusban megtartott düssel­dorfi Caravan Expón ugyanakkor 30 lakóautóra vett fel rendelést a nagyoroszi társaság, és a közel­múltban befutott rendelések alap­ján az első negyedévben három­három darabra emelkedik a ter­melés. Emellett a bútorelem­ és a textilüzem teljesítménye is 40 százalékkal bővül. Még decem­berben legyártják az első öt - az orosz elvárások alapján átalakí­tott - Deseo lakókocsit, amelyet márciusig további 35 követ. le. Hosszú lej. köt. 126 cégközlés Knaus Tabbert Kft.* (millió forint) 2007 2008 Árbevétel 3266 3417 Üzemi eredmény 154 94 Adózott eredmény 123 86 Saját tőke 441 441 Az üzleti év vége július 31-e. VMRAFIKA 1 . M­J.. FORDULAT. A nyáron még a társaság to­­vábbműködése is bizonytalan volt, ma már viszont úgy tűnik, sikerült újrapozi­­cionálni a céget Amerikában bővítené a Mercedes KÖLTÖZÉS. A Daimler 2014- ben a Mercedes C-osztályú mo­delljei termelésének közel 20 százalékát áttelepítené Német­országból az Egyesült Államok­ba, hogy elkerülje az árfolyam­ingadozásokból fakadó veszte­ségeket, és megvédje nyeresé­gességét - tudósított a Reuters hírügynökség. A társaság köz­lése szerint előállított gépjár­művenként 2 ezer eurós megta­karítást jelent, ha helyben állít­ják elő az autókat, és nem Né­metországból importálják. A Daimler terve sokban ha­sonlít a nagy nemzetközi válla­latóriások által alkalmazott stratégiához, amelynek keretei között a termelést és az értéke­sítést ugyanabban a valutanem­ben és kereskedelmi zónában végzik. A nagy rivális BMW már korábban növelte termelési kapacitását az Egyesült Álla­mokban, hasonló okokból. A bejelentés félelmet keltett a német munkások körében, mivel véleményük szerint ez azt jelenti, hogy a hazai piac el­veszti termelési központ szere­pét a luxusautó-piacon. A legna­gyobb német ipari szakszerve­zet, az IG Metall illetékesei sze­rint a Daimler teljesen rossz döntést hozott, és 3 ezer mun­kahelyet sodort veszélybe. „Stratégiai és gazdasági ol­dalról nézve ez a lépés feltétle­nül szükséges volt, hogy a Mercedes-Benz a jövőben is versenyképes maradjon, és esélye legyen a növekedésre” - kommentálta a bejelentést Dieter Zetsche, a Daimler ve­zérigazgatója. VG KEVESEBB LAKÓKOCSIT VESZNEK A válság előtt mintegy 300 ezer lakókocsi és lakó­autó kelt el Európában. Az idén a 130 ezret sem fogja elérni az értékesítés. Az első fél évben még az olyan hagyományosan erős piacokon, mint a skandináv országok, illetve Svájc, 32, illetve 22 százalékkal estek az eladások. Ugyanakkor Csehországban és Szlové­niában ha viszonylag ala­csony szinten is, de stabil a kereslet, míg a lengyel ke­reskedőknél csak a magya­rok, szlovákok és románok jártak rosszabbul. A GM: lemondott a vezérigazgató MUNKATÁRSUNKTÓL Nyolc hónap után lemondott pozíciójáról Fritz Henderson, a General Motors (GM) vezér­­igazgatója, mivel a társaság ve­zetése úgy vélte, hogy nem tett eleget a GM pénzügyeinek és szervezeti kultúrájának a nor­malizálásáért - tudósított a Bloomberg hírügynökség. Hen­derson márciustól töltötte be a vezérigazgatói posztot, miután az Obama-adminisztráció eltá­volította Wagonert - a korábbi vezérigazgatót -, hogy ezzel is jelezzék: új irányt szeretnének látni a GM-nél, amely biztosítja a válságból való gyors kilába­lást. Henderson megígérte, hogy megváltoztatja a GM szervezeti kultúráját, azonban ezt a szakértők szkeptikusan fogadták, mivel a szakember teljes pályafutását a társaság­nál töltötte. Az igazgatótanács tegnap ér­tékelte Henderson július 10. - a csődvédelemből való kilépés­­ óta eltelt száz napban nyújtott teljesítményét - állította egy a neve elhallgatását kérő illeté­kes. Több tanácstag kifejezte azt a véleményét is, hogy külső szakembernek kellene irányíta­nia a társaságot. Egészen délig nem volt semmi jele annak, hogy Henderson állása veszély­ben lenne - állítja két neve el­hallgatását kérő illetékes. A ta­nács tagjai elfogadták a társa­ság 2010-es üzleti tervét, vala­mint az Opel újjászervezésére vonatkozó tervezetet, amikor a téma Henderson értékelésére terelődött. FRITZ HENDERSON. Lemon­dott vezérigazgatói posztjáról, miután az általa irányított idő­szakban hatalmasat zuhant a GM piaci részesedése az Egye­sült Államokban A Henderson nevével fémjel­zett időszakhoz olyan esemé­nyek tartoztak, mint a Saturn, Saab és Opel márkák értékesíté­sének felfüggesztése, illetve a részesedés jelentős csökkenése az amerikai piacon. Elemzői vélekedések szerint mivel Hendersont Ed Whitacre, a GM igazgatótanácsának elnö­ke léptette elő belülről, így a kö­vetkező vezérigazgató a tanács embere lesz, akit a tanácstagok minden oldalról meg fognak vizsgálni a végső döntés előtt. „Az új vezérigazgató keresése rögtön megkezdődött” - állítja Whitacre a tanács ülése után kiadott közleményében. Henderson ült a legrövidebb ideig a vezérigazgatói székben 1912 óta - derül ki az Auto­motive News adataiból. A szak­ember korábban pénzügyi, il­letve általános vezérigazgató­helyettesként is dolgozott a tár­saságnál. VÁ Idi CÉGSOROK A Mól bízik az INA-ban A Mól az elkövetkező három évben jelentősen növelné horvátországi vállalata, az INA kamat- és adófizetés, tőketörlesztés és amortizá­ció előtti nyereségét (EBIT­DA) - közölte Molnár Jó­zsef, a társaság pénzügyi vezérigazgató-helyettese. „Az INA kulcsfontosságú értékteremtő a Mol számá­ra” - tette hozzá. A magyar olajtársaság tervei szerint megháromszorozná az INA tavalyi 400 millió dolláros nyereségmutatóját. Molnár József véleménye szerint ez a számítás „nem a jelenlegi külső feltételeken, hanem az átlagos makrogazdasági környezeten alapul”. i VG Nokia: jövőre bővül a mobilok piaca A világ legnagyobb mobiltele­fon-gyártójaként számon tar­tott Nokia úgy véli, a mobilpi­ac jövőre gyorsabban helyre­állhat, mint ahogy azt elem­zők várják. A finn gyártó sze­rint a piaci szegmens mérete 10 százalékkal növekedhet 2010-ben, ez lényegesen magasabb, mint az elemzők konszenzusa által várt 8,6 százalékos bővülés. „2010- ben a teljes mobilpiac stabili­zálódik, azonban a Nokia az ágazatnál jobban jöhet ki a válságból. Véleményünk sze­rint azok a területek, ahol a társaság versenyelőnnyel rendelkezik, nagyobb mér­tékben fognak növekedni” - állítja Timo Shamuotila, a Nokia új pénzügyi vezér­igazgató-helyettese. I­VG SI! HIRDETÉS A Törley Pezsgőpincészet Kft. 2009 Legeredményesebb Pincészete A 127 éves tradícióval rendelkező Törley Pezsgőpincészet Kft. számos nívós hazai és nemzetközi díj büszke tulajdonosa. A magas minőségű termékek széles, valamennyi ízlést kielégítő választéka, vala­mint a vállalat e téren tett törekvéseinek méltó megkoronázása a 2009-es év Legeredményesebb Pin­cészet díja, melyről Kemendy Lászlót, a Törley Pezsgőpincészet Kft. szakmai ügyvezetőjét kérdeztük. Világgazdaság: Mit jelent a Tör­ley Pezsgőpincészet Kft. számára ez a szakmai elismerés? KL: A Legeredményesebb Pincé­szet vándordíja számunkra vissza­igazolás, hogy szakmailag helyes, minőségorientált munkát végzünk, jó úton járunk, hiszen az 1955 óta megrendezésre kerülő Országos Borverseny hazánk nemzetközi színvonalú, teljes áttekintést, pár­tatlan szakmai elbírálást adó ver­senye. Ezért is vagyunk büszkék a „Legeredményesebb Pincészet” díjra, hiszen egy ilyen rangos megmérettetésen ítélték oda szá­munkra. Világgazdaság: Ön szerint mi a siker kulcsa? KL: A hitelesség és mindenekelőtt az a tény, hogy a Törley Pezsgő­pincészet Kft. - a szőlő termeszté­sétől kezdve a palackozásig - va­lamennyi munkafolyamatot kont­rollálja, illetve maga végzi, tehát a bor- és pezsgőkészítési technoló­gia egy kézben van. A minőségi alapanyag a minőségi termék kul­csa, ily módon a sikerünké is. Itt a legfontosabb tényező a közel 900 hektáros etyek-pázmándi szőlőbir­tokunk, mely bölcsője a minőség­nek és a Törley pezsgőknek. Világgazdaság: Mit jelent a folya­matos kontroll a gyakorlatban? KL: A Törley Pezsgőpincészet Kft. integrált szőlőtermesztést, illetve -termeltetést folytat. A technológiai folyamat legfontosabb fázisa a szüreti időszak. Ez alapvetően meghatározza a termékeink minő­ségét. Az alapanyagok feldolgozá­sa (erjesztés, érlelés), valamint a palackozás is mind-mind, európai mércével mérve is a legkorszerűbb technológiával felszerelt létesítmé­nyekben történik. A folyamatos mi­nőség-ellenőrzés révén, valamint a fogyasztói igényekhez és elvárá­sokhoz igazodva garantáltan hite­les minőségű termékek kerülnek a vásárlóinkhoz, hiszen az ő nívós kiszolgálásuk is a minőségpoliti­kánk fontos eleme. Az alapító Tör­ley József nem csupán a pezsgő­­készítés fortélyait, hanem szigorú etikai elveket is - mint „az árut szorgalmasan követjük a gyártás­tól a fogyasztó asztaláig” - hagyott ránk, mely hagyományoknak elkö­telezetten teszünk eleget. Világgazdaság: Mely termékük büszkélkedhet a legtöbb elisme­réssel? KL: Ki szeretném emelni a Törley Gála száraz pezsgőnket, mely mil­liós nagyságrendben kerül piacra belföldön és külföldön egyaránt, s amely az idén a legrangosabb ver­senyek - mint például a németor­szági IX. Mundus Vini Internatio­nale Weinakademie, illetve a XXXI. Országos Borverseny­­ alkalmával egyaránt aranyérmet szerzett. Ezen sikerek egyszerre öregbítik a Tör­ley hírnevet, illetve elismerése a mi szakmai elkötelezettségünknek és törekvéseinknek. PEZSGŐPINCÉSZET

Next