Világgazdaság, 2010. május (42. évfolyam, 84/10347-103/10366. szám)
2010-05-03 / 84. (10347.) szám
21 VILÁGGAZDASÁG RÖVIDEN Utazhatunk-e ingyen a BKV-n? A fővárosi Fidesz-frakció szerint nem lehet komolyan venni Horváth Csaba szavait, amelyek szerint az MSZP 2013-ig bevezetné a díjmentes közösségi közlekedést Budapesten. A szocialisták főpolgármester-jelöltje a párt majálisán azt mondta, az ingyenes közlekedést azok vehetnék igénybe, akik legalább négy éve állandó budapesti lakosok, vagy diákként itt tanulnak, s erre a később bevezetendő dugódíj szolgálna fedezetül. A Fidesz emlékezteti Horváth Csabát, alig egy hónapja ő is szerződésben vállalta, hogy az állam támogatást nyújt a fővárosnak, ám cserébe a közgyűlés az inflációval megegyező mértékben emeli évente a jegyek árait. i VG Késik a vidékfejlesztési előlegek igénylése Várhatóan csak egy-másfél hónap múlva lehet előleget igényelni az Új Magyarország vidékfejlesztési program vidékfejlesztési projektjeinek nyertes pályázataihoz, holott a korábbi elképzelések szerint május 1-jétől lehetett volna beadni az igényeket - tájékoztatta Gőgös Zoltán, a földművelésügyi tárca államtitkára az MTI-t. Közölte: az unióban a támogatási előleg fizetéséről szóló elképzelést ugyanis nemcsak az agrárügyekben illetékes szakmai apparátusnak kell jóváhagynia, hanem a versenyjoggal foglalkozónak is. IVG Félmilliárd forint munkahelymegőrzésre A szociális minisztérium 500 millió forint keretösszegű, központi munkahelymegőrző programja keretében szeptember végéig pályázhatnak támogatásra a vállalkozások. Ettől mintegy 3500-4000 munkahely megőrzését várják. A program célja a legalább ötvenfős csoportos létszámleépítésre kényszerülő, átmeneti működési problémákkal küzdő vállalkozások elbocsátásainak megelőzése, a gazdasági-foglalkoztatási szerkezetváltás elősegítése. A támogatás maximum négy hónapra igényelhető, havi mértéke munkavállalónként legfeljebb a kötelező legkisebb munkabér összegének 135 százaléka, ez az idén 99 225 forint. MTI-Eco Összefogás kell az adatok védelméhez A Business Software Alliance kutatása szerint az európai polgárok többsége nincs tisztában azzal, hol tárolják online adatait, és kinek a felelőssége védelmezni azokat, a válaszadók szerint ugyanakkor az internetes biztonság fenntartása nemzetközi együttműködést igényel. MTI-Eco @IDŐJÁRÁS Folyamatosan frissülő, helyfüggő előrejelzés a T-Mobile wapportálján http://wap.t-zones.hu BELFÖLD Ez sem lesz a kkv-k éve Hiába élénkülnek az EU-forrásból finanszírozott beruházások, ez sem mindig segít KILÁTÁSOK. Nem egyszerre éri el a fellendülés a hazai cégeket, a belső piacból élő kisebb vállalkozások számára tovább tarthat a válság. Az állam sem tud az idén érdemben élénkíteni. Az idei gazdasági növekedést a külső kereslet élénkülése, az EU-forrásokból finanszírozott beruházások, illetve a hazai gazdasági szereplők pesszimizmusának fokozatos oldódása határozza meg a GKI által az Erste Bank együttműködésével készült előrejelzés szerint. Pénzügyi helyzetük stabilabbá válik, az ezzel összefüggő részleges készletvisszapótlás is élénkítőleg hat, ám mindebből 2010 egészére még csak stagnálás adódik. Az év elején a tavalyi alacsony szinthez képest már érezhető növekedést jeleztek a külső konjunktúrához kötődő ipari és a külkereskedelmi adatok, ugyanakkor több területen - építőipar, kiskereskedelem, munkaerőpiac - folytatódott a romlás. Az ipar exportja január-február során 15 százalékkal emelkedett, a belföldi értékesítése viszont 11 százalékkal esett. A számítógépgyártás 16, a járműgyártás 25 százalékkal bővült. Az építőipar teljesítménye az első két hónapban csaknem 12 százalékkal maradt el az előző évitől. A kiskereskedelmi forgalom csökkenése folytatódott, de a visszaesés üteme a januári 6 százalékról 4 százalék körülire enyhült. Valamelyest emelkedett viszont a kereskedelmi szálláshelyeken - főleg a külföldiek által - eltöltött vendégéjszakák száma. A kormányváltással összefüggésben az állami döntéshozatal átmenetileg minden bizonnyal nagyon lelassul - mondják a kutatóintézet szakértői. A beruházási kereslet a mélyépítőipar számára piacot teremt, a kissé emelkedő gépberuházások és a kismértékben tovább csökkenő fogyasztás viszont az éles importverseny körülményei között behatárolja a hazai termelők lehetőségeit. Az idén a külső piacokra termelő és szolgáltató ágazatok, cégek termelése nő a leginkább, ez főleg az ipart, részben a közúti szállítást, a beutazóturizmust jelenti. A vállalkozások belföldi értékesítése legfeljebb az év vége felé kezd emelkedni a GKI-prognózis szerint, míg az év egészében az ipari bruttó termelés 3-4, az építőiparé 3 százalékkal nő. A mezőgazdaságban legalább a tavalyihoz hasonló terméssel lehet számolni. A kiske PROGNÓZIS 2010-RE Forrás: GKI (éves változás, százalék) A GDP volumenindexe: Nemzetgazdasági beruházások3 Az euró átlagos árfolyama (Ft) 265 Az államházi hiánya (Mrd Ft, GFS) 1200 A bruttó átlagkereset indexe2 Fogyasztói árindex 4,3 Munkanélkü ráta (az időszak végén) Kereskedelmi forgalom mérséklődik, csak a karácsonyi szezonban várható növekedés a tavalyi szinthez képest. A hírközlési cégek árbevétele várhatóan minimálisan csökken a hangszolgáltatás visszaesése miatt. A vállalkozások, különösen a kicsik, továbbra is a belföldi kereslet hiányától és a finanszírozási források szűkösségétől szenvednek majd. A mikro-, kis- és középvállalkozási szférában pedig a kutatók meglátása szerint ismét teret nyer a feketegazdaság. Az EU-forrásokból megvalósuló fejlesztések kissé gyorsulnak, a vállalkozói beruházások némileg emelkednek, a lakásépítés viszont a tavalyi 32 ezerről 20 ezer körülire zuhan, így összességében csak 3 százalék körüli beruházásnövekedés valószínű. A lakossági fogyasztás szintje 1,5 százalékkal tovább csökken. A bruttó keresetek a munkaerő-piaci túlkínálat és az szja-csökkentés hatására 2 százalékkal nőnek. A nettó keresetek a módosuló szjaszabályok következtében 7,5, a reálkeresetek 3 százalékkal emelkednek. A reáljövedelmek azonban stagnálnak. A hitelfelvétel lassú megindulásával párhuzamosan a nettó megtakarítási ráta 4 százalékra emelkedik. A foglalkoztatottak száma az idén további egy százalékkal csökken, a munkanélküliség nő, 12 százalék körüli tavaszi csúccsal, majd főként szezonális okokra visszavezethető csökkenéssel. Szerény mértékben újraindul a termelékenység emelkedése. Az államháztartás GDP-arányos hiánya ugyan elvileg,, szándék esetén a parlament által elfogadott 3,8 százalék közelében is lehetne, azonban az új kormány várhatóan 5 százalék körüli hiányra fog törekedni, részben egyes állami cégek konszolidációjának megkezdése miatt - vélekednek a gazdaságkutatók. VG szektorok teljesítménye (éves változás, százalék) Az ipari termelés indexe Építési-szerelési tevékenység Kiskereskedelmi forgalom Behozatala . , ■ 2010. febr. Külker, egyenleg ■ 2010 (Mrd euró) (előrejelzés) Forrás: GKI ZUHANÁS. Az építőipar teljesítménye az első két hónapban csaknem 12 százalékkal maradt el az előző évitől, ami nagyon gyenge teljesítménynek számít FOTÓ: VG Megszűrnék a szabályokat Civilek: még mindig sok a gazdája a fogyasztóvédelemnek IRÁNYOK. A fogyasztóvédelmi hatáskörök és jogszabályok áttekintését, a szakmai követelmények érvényesítését, a békéltető testületek hatékonyabb működési feltételeinek megteremtését és a vállalkozások fogyasztóvédelmi aktivitásának ösztönzését szorgalmazzák többek között a civilszervezetek. A közeljövő legfontosabb feladatait taglaló tanácskozásuk kapcsán Baranovszky György, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezetője a Világgazdaságnak úgy nyilatkozott: a különböző területeken - az energiaügyektől a hírközlésig - még mindig igen sok gazdája van a fogyasztóvédelemnek. Emiatt esetenként óhatatlanul elsikkadnak vagy egyáltalán nem érvényesülnek a fogyasztóvédelmi követelmények. Nem új keletű gond ez, s bár a fogyasztóvédelem rendszere az elmúlt években átalakult, változatlanul szükség lenne a hatáskörök áttekintésére, megszűrésére, a szabályok, köztük a szankciórendszer vizsgálatára, így arra, kiváltják-e a kellő hatást. A tanácsadó irodák egyre fontosabb szerepet töltenek be, ezért is kívánatos lenne az ott tevékenykedők szakmai felkészültségének elmélyítése. Az eddiginél nagyobb gondot kellene fordítani a fogyasztói tudatosság növelése érdekében az ügyfelek előzetes tájékoztatására. Általános tapasztalat ugyanis, hogy a fogyasztó akkor kér tanácsot, amikor már bajban van. Figyelemre méltó, hogy újabban a vállalkozások - köztük multicégek - ugyancsak fontosnak tartják a fogyasztók megfelelő informálását. A szakma minél több vállalkozást ösztönözne erre a munkára, állítván, az nemcsak a fogyasztóvédelem, hanem a céges üzletmenetek javára is válna - mondta az ügyvezető elnök. Az elmúlt években megnőtt a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületek feladata és tekintélye. A Budapesti Békéltető Testülethez például az idén eddig 626 beadvány érkezett, csaknem másfélszer több, mint a múlt év hasonló időszakában. Ugyanakkor régi probléma, hogy a testületek nem önállóak, az állam nem biztosítja időben a működésükhöz szükséges forrásokat. Bár erre az esztendőre 327 millió forintot kapnak, amely több mint a duplája a néhány évvel ezelőttinek, a bürokratikus támogatási szerződésrendszer miatt még mindig csak várakoznak a pénzre. Van, ahol megelőlegzi számukra a területileg illetékes kamara a szükséges összeget - így tett a BKIK is akad, ahol nem. Ilyen körülmények között pedig nem tudják maradéktalanul ellátni teendőiket, ezért szükség van a békéltető testületek önállóságának megteremtésére - mondta Baranovszky György. KK BARANOVSZKY GYÖRGY. Szükség van a békéltető testületek önállóságának megteremtésére | ÜGYEK SZÁMA (békéltető testületi ügyek) Forrás: VG-gyűjtés 1999 338 2001 448 2003 1082 2005 2486 2007 3844 2009 5978 2010. május 3., hétfő Árcsökkenést hozott az erősödő forint TREND. A forintárfolyam alakulása miatt csökkentek tovább az ipari árak márciusban, azonban kezdi éreztetni a hatását a nyersanyagárak emelkedése és az élénkülő külső kereslet is. A hónap során 3,5 százalékkal fizettek kevesebbet az ipari termékekért, mint egy évvel korábban, februárhoz képest pedig 0,2 százalékkal mérséklődött az árindex - tette közzé a KSH. Ez már a harmadik hónap, amikor negatív az éves változás. A belföldi és az exportárak ellentétesen alakultak, a korábban eltűnt hazai inflációs nyomás ugyanis kezd visszatérni. Az 1,2 százalékos drágulás ugyan nem jelent nagy veszélyt, ám az utóbbi háromnegyed évben még enynyi is alig volt, sőt, jórészt árcsökkenés jellemezte az időszakot. A költségoldalon a megnövekedett nyersanyagárakat igyekeznek a termelők az eladási áraik megemelésével kompenzálni, ugyanakkor a gyenge belső kereslet miatt ez nem könnyű feladat. A külpiacokon már élénkülőben van a vásárlási kedv, így a forintfelértékelődésnél jóval szerényebb mértékben, 7,9 százalékkal csökkent a kivitel árszínvonala. Mivel márciustól elkezdett visszaerősödni a kurzus, ezért lassan az árindex is elkezdhet a pozitív tartomány felé mozogni. BD Ipari termelői árak (változás az előző év azonos hónapjához képest, százalék) 2007. jan.-2010. febr. VG-GRAFIKA Forrás: KSH Önkormányzatok tizenkét pontja JAVASLATOK. Tizenkét pontban foglalták össze az önkormányzati érdekszövetségek, milyen kéréseik, javaslataik vannak az új kormány felé. A hét szervezet képviselői azt követően ültek ismét tárgyalóasztalhoz pénteken, hogy a múlt év szeptemberében felfüggesztették tevékenységüket a Kormány- Önkormányzatok Egyeztető Fórumában. A településeket, megyéket képviselő szövetségek az önkormányzati rendszer átalakításával kapcsolatos legfontosabb feladatokat és elvárásokat fogalmazták meg. Ezek nemcsak az állam és az önkormányzatok, hanem többek között a megyei és a települési önkormányzatok közötti kapcsolatokra és feladatokra is vonatkoznak.. 1. Minden település és megye választhasson önkormányzatot. 2. Újra kell szabályozni az állami és önkormányzati feladatellátást, a hatásköröket és a finanszírozás mértékét. 3. Fontosnak tartják az ésszerű és hatékony együttműködésen alapuló önkormányzati társulások fenntartását. 4. Szükségesnek tartják az önkormányzatok gazdasági és finanszírozási alapjainak megerősítését, a helyi és központi adórendszer átalakítását. 5. Fontosnak tartják a főváros és a kerületek egymáshoz való viszonyának újraszabályozását. 6. Javasolják a helyi adók és az illetékek beszedésének újragondolását. 7. Javasolják a pályázati rendszer radikális egyszerűsítését. 8. Támogatják az országgyűlési képviselői létszám csökkentésével egyidejűleg az önkormányzati képviselőtestületek létszámának differenciált csökkentését. 9. Az önkormányzati rendszerben indokolt a polgármesterek jogállásának megerősítése. 10. El kell érni, hogy fő szabályként az önkormányzati választás két országgyűlési választás félidejére essen. 11. A közösségi tulajdonon belül az állami és az önkormányzati vagyon legyen egyenrangú. 12. Kezdeményezik a rendszeres párbeszédet a kormány és az önkormányzati szövetségek között. Az önkormányzati szövetségek elkötelezettek az érdemi önkormányzati érdekképviselet létében.