Világgazdaság, 2010. június (42. évfolyam, 104/10367-125/10388. szám)

2010-06-14 / 113. (10376.) szám

8VILÁGGAZDASÁG 2010. június 14., hétfő VÁLLALATOK ÉS PIACOK CÉGSOROK Törleszti a kölcsönt a Renault és a Peugeot A Renault és a PSA Peu­geot Citroen konszern még az idén elkezdi törleszteni a válságkezelésre kapott állami kölcsönt. Az egyik francia rádiónak nyilatkozva a Renault vezérigazgatója, Carlos Ghosn tegnap azt mondta, a cég várhatóan 500 millió eurót törleszt az év végéig. Mint mondta: a PSA Peugeot Citroen is megkezdi a visszafizetést, de annak nem becsülte meg az összegét. A francia kormány tavaly egyenként hárommilliárd eurós, ala­csony kamatú hitelt adott a két cégcsoportnak a gazda­sági válság következményei­nek enyhítésére.­­ MTI-Eco Növelte eladásait a VW konszern A Volkswagen csoport az idei első öt hónapban 18,1 százalékkal, 2,94 millióra növelte eladott járművei számát. A forgalombővülés elsősorban annak köszön­hető, hogy Kínában 48,2 százalékos növekedéssel 778 ezer autót értékesített a Volkswagen, amely a kö­vetkező négy évben három­millióra növeli kínai gyártási kapacitását. A VW márka vi­lágszerte a bázisnál 19,1 százalékkal több, összesen 1,86 millió gépkocsit adott el. Az Audi 21,7 százalék­kal, 456 ezerre, a Skoda 16,6 százalékkal, 307 ezer­re, a SEAT pedig 7,2 száza­lékkal, 148 ezerre növelte eladásait.­­ MTI-Eco Májusban javított a horvát autópiac Májusban 3651 új autó kelt el Horvátországban, 17 szá­zalékkal több, mint április­ban. A zágrábi Hina hírügy­nökség ugyanakkor egy piacelemző céget idézve hozzáfűzte, még ez az ered­mény is 15 százalékkal ke­vesebb, mint a tavaly májusi értékesítési szint. Horvátor­szágban az év eleje óta ja­vul a gépjárműpiac, noha a május végéig eladott 15 700 kocsi még 26 százalékkal el­marad a tavalyi első öthavi eredménytől.­­ MTI-Eco KARRIERVONAL Szerkeszti: Németh Márk, karrier@vg.hu Újabb európai szintű pozícióban június 1-jével Gönczy Sán­dor (45) személyében ma­gyar szakember került az Electrolux európai tűzhely­gyártásának élére. Ez a ter­mékvonal a vállalatcsopor­ton belül stratégiailag ki­emelt szerepet tölt be. A gé­pészmérnök végzettségű szakember 1995 óta dolgo­zik az Electrolux Lehel Kft­­nél. Kezdetben projektveze­tői, alkatrészgyártás-vezetői, termelési igazgatói pozíció­kat töltött be a vállalaton be­lül, ezt követően a jászberé­nyi fagyasztóláda-gyártás ve­zetésével bízták meg. 2005 januárjától hozzá tartozott a nyíregyházi egység irányítá­sa is, 2006 óta az Electrolux európai hűtőszekrénygyártá­sáért volt felelős.­­ VG Három csapás a városnézésre A tavaszi nehézségek ellenére válság előtti szintje fölé nőhet a budapesti „sightseeing” piac NÉMETH MÁRK Döcögősen kezdődött a városné­ző túrákat kínáló utazásszervező cégek számára az idei szezon: áprilisban a vulkáni hamu, má­jusban az esős időjárás, most pe­dig az árvíz nehezíti meg a dol­gukat. Mindezek ellenére a la­punk által megkérdezett piaci szereplők bizakodók, és úgy gon­dolják, a tavalyi mélypont után az idén 10-15 százalékkal nőhet a szolgáltatásaikat igénybe vevő turisták száma. A bővülés egy ré­szét pedig az egyre népszerű­­södő alternatív kirándulások ad­hatják. „A szakmánkban áprilistól áprilisig számítjuk az üzleti évet, az idei szezonból eddig el­telt két hónap azonban a külső körülmények miatt nem sikerült túl fényesen: áprilisban a vulká­ni hamu okozta légtérzár, május­ban pedig a szokatlanul esős időjárás befolyásolta negatívan a városnéző túrák vendégszámát Budapesten ” - mondta a Világ­­gazdaságnak Toldi Annamária, a városnéző utakra szakosodott Program Centrum Kft. tulajdo­nosa és ügyvezetője. „Bár a na­pokban az időjárással már iga­zán nem volt gond, az árvíz mi­att azonban szünetelnek a séta­hajós utak, ez szintén jelentős bevételkiesést okoz” - tette hoz­zá. A cégvezető ennek ellenére bízik abban, hogy a piac az idén újra elérheti a válság előtti szint­jét, hiszen elmondása szerint az elmúlt hetekben a hátráltató té­nyezők ellenére az érdeklődés felpezsdülését tapasztalták. „A korábbi évekhez képest például most jóval többen veszik igény­be az online foglalás szolgáltatá­sunkat” - említette az egyik ked­vező jelet. „Egyébként a krízis ideje alatt sem esett vissza jelen­tősen a városnéző programok pi­aca. Budapest beutazóturiz­musában a szervezett utazások­nál volt nagy zuhanás, és nem a hasonló túrák fő célközönségét jelentő egyéni látogatók számá­ban” - magyarázta. Mint hozzá­tette: a városnézés árában náluk harmadik éve 2x1 órás dunai hajóút is benne van, ennek is nagy a szerepe abban, hogy ügy­feleik száma a válság ellenére is növekedett tavaly. A piaci ten­denciákkal kapcsolatban ki­emelte, hogy tíz évvel ezelőtt csak a hagyományos háromórás túrákat lehetett eladni (Hősök tere, Citadella és budai Vár meg­állókkal), mostanra azonban je­lentősen megnőtt és évről évre tovább erősödik a kereslet a kü­lönlegesebb utak iránt. Elmon­dása szerint az egyik legnépsze­rűbb szolgáltatásuk jelenleg a hop-on hop-off rendszerű város­néző buszuk, amelyre egy 24 óráig érvényes jeggyel, tetszés szerint szállhatnak le- és fel a tu­risták, illetve a teljesen nyitott autóbuszos túráik számukra is meglepően jó telítettséggel men­nek, még akkor is, amikor kicsit esős az időjárás. „Érezhető, hogy a válság kez­dete óta árérzékenyebbé váltak az idelátogató vendégek, így a városnéző túráknál is az ol­csóbb kategóriákban van a leg­nagyobb kereslet” - számolt be lapunknak a tapasztalataikról Erdei Bálint, a tavaly körülbelül 40-50 ezer turistát kalauzoló Cityrama ügyvezető igazgatója. Szerinte azonban mindemellett megnőtt az igény az exkluzí­vabb vagy a különlegesebb kör­utak iránt. Sokan keresik a kis csoportos, élő idegenvezetős, egynyelvű, négyórás városnéző buszukat, amely által sokkal személyesebb élményt kaphat­nak, mint egy telezsúfolt tömeg­­közlekedési járműben. Az el­múlt időszakban a kerékpáros városnéző kirándulásaik iránt nőtt meg leginkább az érdeklő­dés. Mint mondta: az idei sze­zonra többek közt egy különle­ges trabantos túrával készültek, amelynek keretében az érdeklő­dők a keletnémet „autóremek­ben”­­közlekedve tekinthetik meg a kommunizmus tárgyi em­lékeit. Véleménye szerint az ilyen szokatlan programok rek­lámnak sem utolsók számukra, hiszen többen ezekre felfigyelve keresik meg irodájukat, honlap­jukat, hogy a végén egy hagyo­mányos városnézésre fizesse­nek be. Erdei Bálint összességé­ben bízik abban, hogy a hekti­kus tavaszi hónapok ellenére az egész szezonban 10-15 százalé­kos forgalomnövekedést érhet­nek el, ez a gyakorlatban azt je­lentené, hogy a válság előtti szintet is elérné, optimális eset­ben meghaladná az árbevételük. „A nehézségek (hamufelhő, időjárás, árvíz) ellenére az el­múlt hónapokban is növelni tud­tuk utasaink számát az előző év azonos időszakához képest. Eh­hez azonban komoly szervező­­munkára is szükség volt, ennek köszönhetően az árvíz miatt pél­dául csak egyetlen nap nem in­dult sétahajónk” - mondta la­punknak Weber Mária, az Eurama Utazási Iroda Kft. ügyve­zető igazgatója. A cégvezető szin­tén azt tapasztalta, hogy a turis­ták mindinkább odafigyelnek a városnéző körutak ár-érték ará­nyára, ennek megfelelően a fej­lesztéseikben is az olcsóbb kate­góriájú túrákra helyezték a hangsúlyt, az idei szezonban pél­dául kibővítették a low cost bu­szos hop-on hop-off túrájukat egy hasonló rendszerű hajós szolgáltatással. Weber Mario - a többiekhez hasonlóan - bízik ab­ban, hogy az idei szezonban bő­vülhet a városnéző túrák piaca, a remélt növekedés azonban érte­lemszerűen elsősorban annak függvénye, hány turista érkezik Budapestrel. „...m­ai ERDEI BÁLINT. Ma érzéke­nyebbek a vendégek WEBER MARIO. Az olcsóbb kategóriájú túrákon a hangsúly HÁROM KÉRDÉS - HÁROM VÁLASZ ! Mennyire népszerűek a Bu­dapestre látogató vendégek körében a városnéző túrák? A BTH Tourinform irodáinak utasforgalma éves szinten meg­haladja a 700 ezer főt, a betérő turisták közül átlagosan körülbe­lül minden tizedik vásárol az iro­dában valamilyen városnézést.­­ Mely túrák a legkereset­tebbek? A legnépszerűbbek a buszos hop-on hop-off típusúak, emel­lett folyamatosan tartja magát a hajós városnézés, amely min­den időszakban nagyon kere­sett, de az egyik legnépszerűbb a MultiGo gyalogos városnézés, ingyenes BP-kártyával. Sok tu­rista szívesen ismerkedik egy­­egy specifikus városrésszel vagy témával (retro túra, deluxe túra, szecessziós Budapest, zsi­dó negyed túra stb.). Hatalmas sikerrel működik a kétéltű Riverride busz is.­­ Hogy alakult eddig a fővá­rosi turizmus az idén? Jó hír, hogy a tavalyi vissza­esést követően nőtt a forga­lom. A bevételek azonban ezt még nem tükrözik, mivel a vál­ság hatására erős árverseny alakult ki a házak között, ami nyomott árakat hozott, és hosszú távon szállodák bezárá­sához vezethet. FEKETE LÁSZLÓ A BTH Budapesti Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója Cégtáblák (2009, millió forint) visít­a a la aum­­J$BE2!C­HTICIMO Program CRB Centrum Kft.* Cityrama Kft. 169,08 103,59 Árbevétel Mérlegfőösszeg 92,23 40,30 37,15 Forrás: IRM­­ Üzemi eredm. 11,43 8,80 8,00 Adózott eredm. 5,25 5,70 6,21 Mérleg sz. eredm. 5,25 5,70 6,21 Saját tőke 23,99 10,73 18,39 Hosszú lej. köt. 9,40 10,20 8,07 NÉPSZERŰEK. A külföldi turis­ták szeretik a városnéző buszokat, külö­nösen kedveltek azok, amelyekre 24 óráig érvé­nyes jeggyel tetszés szerint szállhatnak fel­, illetve le FOTÓ: KALLUS GYÖRGY Megújításra vár a balatoni flotta A Balatoni Hajózási Zrt. máig sem kapta meg az NFÜ-től az elnyert állami támogatás felét DEMETER KÁLMÁN A katasztrofális időjárás miatt rosszul indult a balatoni sze­mélyhajózási szezon. Az első két hónapban mintegy negyedével kevesebben utaztak a hajókon és a kompokon, mint tavaly ápri­lis-májusban. Június első tíz napjában azonban már csak tíz­­százalékos volt az elmaradás. A Balatoni Hajózási Zrt. (BH) tulajdonában lévő balatonboglári Sellő, a balatonszemesi Hattyú kempingben, valamint a siófoki Móló hotelben az előfoglalások a tavalyival azonos szinten van­nak, ám ha beköszönt a rossz idő, a vendégek elmaradnak -mondta lapunknak Horváth Gyu­la vezérigazgató, hozzáfűzve, hogy a múlt havi emlékezetesen viharos hétvégén a Tihany-Szán­tód kompforgalom csupán há­rom, a személyhajó-közlekedés pedig négy nap múlva indulha­tott meg. Nagy gondot jelent, hogy a tár­saság máig sem kapta meg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség­től azt a mintegy 40 millió forin­tot, amely a balatonboglári vitor­láskikötő bővítésére és az infra­struktúra fejlesztésére a 89 milli­ós állami támogatásból még járt volna. A közel 300 millióba ke­rült másfél éves fejlesztéssorozat nemrégiben zárult le. A 22 balatoni önkormányzat tulajdonában lévő BH főbb üzlet­ágai: a menetrend szerinti hajó­zás, a kompközlekedés, a rendez­vényhajózás és a vitorláskikötők üzemeltetése. Gazdálkodásában egyre markánsabb szerep jut a cég tíz, kizárólag vitorlások szá­mára fenntartott kikötőjének, mert jelentős bérmunkáktól esett el a vállalat - mondta Hor­váth Gyula. Korábban a téli hó­napokban a flottát karbantartó hajójavító és -építő csapat nyáron halászhajókat javított és a vízi rendészet járműveit, de erre már tavaly sem került sor, és az idén sem változott a helyzet. A szakemberek azonban nem maradtak munka nélkül. Egy­részt - közbeszerzési pályázat nyerteseként - a cég végzi a Du­nántúli Regionális Vízművek Zrt. balatoni vízkiviteli műveinek (szivattyú- és csőrendszerek, jel­zőbóják) karbantartását. Más­részt nemrégiben fejezték be a Siófok katamarán 35 millió fo­rintba került teljes felújítását, és egy hét múlva hagyhatja el a só­lyateret kilencmilliós rekonst­rukció után az 1891-ben épült Kelén. A cég Sió vontatója pedig őszre készülhet el a teljes újjá­építés után. A BH a négy komp és a 13 fős Calypso gyorshajó mellett már csak 25 személyhajót üzemeltet, miután a Boglár motoros műsza­ki engedélye lejárt. A mai hely­zetben ugyanakkor nincs pénz arra, hogy a több éve tervezett flottafrissítést végrehajthassák. További részletek vg.hu/balatoni_hajozas | BALATONI HAJÓZÁSI ZRT. Forrás: IRM (millió forint) 2008 2009 Árbevétel 1968 1977 Üzemi eredmény 132 1758 Adózott eredmény 49 143 Mérleg szerinti eredm. 49 123 Saját tőke 4262 4961 Hosszú lej. köt. 170 114 Mérlegfőösszeg 5582 6248

Next