Világgazdaság, 2010. június (42. évfolyam, 104/10367-125/10388. szám)
2010-06-14 / 113. (10376.) szám
8VILÁGGAZDASÁG 2010. június 14., hétfő VÁLLALATOK ÉS PIACOK CÉGSOROK Törleszti a kölcsönt a Renault és a Peugeot A Renault és a PSA Peugeot Citroen konszern még az idén elkezdi törleszteni a válságkezelésre kapott állami kölcsönt. Az egyik francia rádiónak nyilatkozva a Renault vezérigazgatója, Carlos Ghosn tegnap azt mondta, a cég várhatóan 500 millió eurót törleszt az év végéig. Mint mondta: a PSA Peugeot Citroen is megkezdi a visszafizetést, de annak nem becsülte meg az összegét. A francia kormány tavaly egyenként hárommilliárd eurós, alacsony kamatú hitelt adott a két cégcsoportnak a gazdasági válság következményeinek enyhítésére. MTI-Eco Növelte eladásait a VW konszern A Volkswagen csoport az idei első öt hónapban 18,1 százalékkal, 2,94 millióra növelte eladott járművei számát. A forgalombővülés elsősorban annak köszönhető, hogy Kínában 48,2 százalékos növekedéssel 778 ezer autót értékesített a Volkswagen, amely a következő négy évben hárommillióra növeli kínai gyártási kapacitását. A VW márka világszerte a bázisnál 19,1 százalékkal több, összesen 1,86 millió gépkocsit adott el. Az Audi 21,7 százalékkal, 456 ezerre, a Skoda 16,6 százalékkal, 307 ezerre, a SEAT pedig 7,2 százalékkal, 148 ezerre növelte eladásait. MTI-Eco Májusban javított a horvát autópiac Májusban 3651 új autó kelt el Horvátországban, 17 százalékkal több, mint áprilisban. A zágrábi Hina hírügynökség ugyanakkor egy piacelemző céget idézve hozzáfűzte, még ez az eredmény is 15 százalékkal kevesebb, mint a tavaly májusi értékesítési szint. Horvátországban az év eleje óta javul a gépjárműpiac, noha a május végéig eladott 15 700 kocsi még 26 százalékkal elmarad a tavalyi első öthavi eredménytől. MTI-Eco KARRIERVONAL Szerkeszti: Németh Márk, karrier@vg.hu Újabb európai szintű pozícióban június 1-jével Gönczy Sándor (45) személyében magyar szakember került az Electrolux európai tűzhelygyártásának élére. Ez a termékvonal a vállalatcsoporton belül stratégiailag kiemelt szerepet tölt be. A gépészmérnök végzettségű szakember 1995 óta dolgozik az Electrolux Lehel Kftnél. Kezdetben projektvezetői, alkatrészgyártás-vezetői, termelési igazgatói pozíciókat töltött be a vállalaton belül, ezt követően a jászberényi fagyasztóláda-gyártás vezetésével bízták meg. 2005 januárjától hozzá tartozott a nyíregyházi egység irányítása is, 2006 óta az Electrolux európai hűtőszekrénygyártásáért volt felelős. VG Három csapás a városnézésre A tavaszi nehézségek ellenére válság előtti szintje fölé nőhet a budapesti „sightseeing” piac NÉMETH MÁRK Döcögősen kezdődött a városnéző túrákat kínáló utazásszervező cégek számára az idei szezon: áprilisban a vulkáni hamu, májusban az esős időjárás, most pedig az árvíz nehezíti meg a dolgukat. Mindezek ellenére a lapunk által megkérdezett piaci szereplők bizakodók, és úgy gondolják, a tavalyi mélypont után az idén 10-15 százalékkal nőhet a szolgáltatásaikat igénybe vevő turisták száma. A bővülés egy részét pedig az egyre népszerűsödő alternatív kirándulások adhatják. „A szakmánkban áprilistól áprilisig számítjuk az üzleti évet, az idei szezonból eddig eltelt két hónap azonban a külső körülmények miatt nem sikerült túl fényesen: áprilisban a vulkáni hamu okozta légtérzár, májusban pedig a szokatlanul esős időjárás befolyásolta negatívan a városnéző túrák vendégszámát Budapesten ” - mondta a Világgazdaságnak Toldi Annamária, a városnéző utakra szakosodott Program Centrum Kft. tulajdonosa és ügyvezetője. „Bár a napokban az időjárással már igazán nem volt gond, az árvíz miatt azonban szünetelnek a sétahajós utak, ez szintén jelentős bevételkiesést okoz” - tette hozzá. A cégvezető ennek ellenére bízik abban, hogy a piac az idén újra elérheti a válság előtti szintjét, hiszen elmondása szerint az elmúlt hetekben a hátráltató tényezők ellenére az érdeklődés felpezsdülését tapasztalták. „A korábbi évekhez képest például most jóval többen veszik igénybe az online foglalás szolgáltatásunkat” - említette az egyik kedvező jelet. „Egyébként a krízis ideje alatt sem esett vissza jelentősen a városnéző programok piaca. Budapest beutazóturizmusában a szervezett utazásoknál volt nagy zuhanás, és nem a hasonló túrák fő célközönségét jelentő egyéni látogatók számában” - magyarázta. Mint hozzátette: a városnézés árában náluk harmadik éve 2x1 órás dunai hajóút is benne van, ennek is nagy a szerepe abban, hogy ügyfeleik száma a válság ellenére is növekedett tavaly. A piaci tendenciákkal kapcsolatban kiemelte, hogy tíz évvel ezelőtt csak a hagyományos háromórás túrákat lehetett eladni (Hősök tere, Citadella és budai Vár megállókkal), mostanra azonban jelentősen megnőtt és évről évre tovább erősödik a kereslet a különlegesebb utak iránt. Elmondása szerint az egyik legnépszerűbb szolgáltatásuk jelenleg a hop-on hop-off rendszerű városnéző buszuk, amelyre egy 24 óráig érvényes jeggyel, tetszés szerint szállhatnak le- és fel a turisták, illetve a teljesen nyitott autóbuszos túráik számukra is meglepően jó telítettséggel mennek, még akkor is, amikor kicsit esős az időjárás. „Érezhető, hogy a válság kezdete óta árérzékenyebbé váltak az idelátogató vendégek, így a városnéző túráknál is az olcsóbb kategóriákban van a legnagyobb kereslet” - számolt be lapunknak a tapasztalataikról Erdei Bálint, a tavaly körülbelül 40-50 ezer turistát kalauzoló Cityrama ügyvezető igazgatója. Szerinte azonban mindemellett megnőtt az igény az exkluzívabb vagy a különlegesebb körutak iránt. Sokan keresik a kis csoportos, élő idegenvezetős, egynyelvű, négyórás városnéző buszukat, amely által sokkal személyesebb élményt kaphatnak, mint egy telezsúfolt tömegközlekedési járműben. Az elmúlt időszakban a kerékpáros városnéző kirándulásaik iránt nőtt meg leginkább az érdeklődés. Mint mondta: az idei szezonra többek közt egy különleges trabantos túrával készültek, amelynek keretében az érdeklődők a keletnémet „autóremekben”közlekedve tekinthetik meg a kommunizmus tárgyi emlékeit. Véleménye szerint az ilyen szokatlan programok reklámnak sem utolsók számukra, hiszen többen ezekre felfigyelve keresik meg irodájukat, honlapjukat, hogy a végén egy hagyományos városnézésre fizessenek be. Erdei Bálint összességében bízik abban, hogy a hektikus tavaszi hónapok ellenére az egész szezonban 10-15 százalékos forgalomnövekedést érhetnek el, ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy a válság előtti szintet is elérné, optimális esetben meghaladná az árbevételük. „A nehézségek (hamufelhő, időjárás, árvíz) ellenére az elmúlt hónapokban is növelni tudtuk utasaink számát az előző év azonos időszakához képest. Ehhez azonban komoly szervezőmunkára is szükség volt, ennek köszönhetően az árvíz miatt például csak egyetlen nap nem indult sétahajónk” - mondta lapunknak Weber Mária, az Eurama Utazási Iroda Kft. ügyvezető igazgatója. A cégvezető szintén azt tapasztalta, hogy a turisták mindinkább odafigyelnek a városnéző körutak ár-érték arányára, ennek megfelelően a fejlesztéseikben is az olcsóbb kategóriájú túrákra helyezték a hangsúlyt, az idei szezonban például kibővítették a low cost buszos hop-on hop-off túrájukat egy hasonló rendszerű hajós szolgáltatással. Weber Mario - a többiekhez hasonlóan - bízik abban, hogy az idei szezonban bővülhet a városnéző túrák piaca, a remélt növekedés azonban értelemszerűen elsősorban annak függvénye, hány turista érkezik Budapestrel. „...mai ERDEI BÁLINT. Ma érzékenyebbek a vendégek WEBER MARIO. Az olcsóbb kategóriájú túrákon a hangsúly HÁROM KÉRDÉS - HÁROM VÁLASZ ! Mennyire népszerűek a Budapestre látogató vendégek körében a városnéző túrák? A BTH Tourinform irodáinak utasforgalma éves szinten meghaladja a 700 ezer főt, a betérő turisták közül átlagosan körülbelül minden tizedik vásárol az irodában valamilyen városnézést. Mely túrák a legkeresettebbek? A legnépszerűbbek a buszos hop-on hop-off típusúak, emellett folyamatosan tartja magát a hajós városnézés, amely minden időszakban nagyon keresett, de az egyik legnépszerűbb a MultiGo gyalogos városnézés, ingyenes BP-kártyával. Sok turista szívesen ismerkedik egyegy specifikus városrésszel vagy témával (retro túra, deluxe túra, szecessziós Budapest, zsidó negyed túra stb.). Hatalmas sikerrel működik a kétéltű Riverride busz is. Hogy alakult eddig a fővárosi turizmus az idén? Jó hír, hogy a tavalyi visszaesést követően nőtt a forgalom. A bevételek azonban ezt még nem tükrözik, mivel a válság hatására erős árverseny alakult ki a házak között, ami nyomott árakat hozott, és hosszú távon szállodák bezárásához vezethet. FEKETE LÁSZLÓ A BTH Budapesti Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója Cégtáblák (2009, millió forint) visíta a la aumJ$BE2!CHTICIMO Program CRB Centrum Kft.* Cityrama Kft. 169,08 103,59 Árbevétel Mérlegfőösszeg 92,23 40,30 37,15 Forrás: IRM Üzemi eredm. 11,43 8,80 8,00 Adózott eredm. 5,25 5,70 6,21 Mérleg sz. eredm. 5,25 5,70 6,21 Saját tőke 23,99 10,73 18,39 Hosszú lej. köt. 9,40 10,20 8,07 NÉPSZERŰEK. A külföldi turisták szeretik a városnéző buszokat, különösen kedveltek azok, amelyekre 24 óráig érvényes jeggyel tetszés szerint szállhatnak fel, illetve le FOTÓ: KALLUS GYÖRGY Megújításra vár a balatoni flotta A Balatoni Hajózási Zrt. máig sem kapta meg az NFÜ-től az elnyert állami támogatás felét DEMETER KÁLMÁN A katasztrofális időjárás miatt rosszul indult a balatoni személyhajózási szezon. Az első két hónapban mintegy negyedével kevesebben utaztak a hajókon és a kompokon, mint tavaly április-májusban. Június első tíz napjában azonban már csak tízszázalékos volt az elmaradás. A Balatoni Hajózási Zrt. (BH) tulajdonában lévő balatonboglári Sellő, a balatonszemesi Hattyú kempingben, valamint a siófoki Móló hotelben az előfoglalások a tavalyival azonos szinten vannak, ám ha beköszönt a rossz idő, a vendégek elmaradnak -mondta lapunknak Horváth Gyula vezérigazgató, hozzáfűzve, hogy a múlt havi emlékezetesen viharos hétvégén a Tihany-Szántód kompforgalom csupán három, a személyhajó-közlekedés pedig négy nap múlva indulhatott meg. Nagy gondot jelent, hogy a társaság máig sem kapta meg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől azt a mintegy 40 millió forintot, amely a balatonboglári vitorláskikötő bővítésére és az infrastruktúra fejlesztésére a 89 milliós állami támogatásból még járt volna. A közel 300 millióba került másfél éves fejlesztéssorozat nemrégiben zárult le. A 22 balatoni önkormányzat tulajdonában lévő BH főbb üzletágai: a menetrend szerinti hajózás, a kompközlekedés, a rendezvényhajózás és a vitorláskikötők üzemeltetése. Gazdálkodásában egyre markánsabb szerep jut a cég tíz, kizárólag vitorlások számára fenntartott kikötőjének, mert jelentős bérmunkáktól esett el a vállalat - mondta Horváth Gyula. Korábban a téli hónapokban a flottát karbantartó hajójavító és -építő csapat nyáron halászhajókat javított és a vízi rendészet járműveit, de erre már tavaly sem került sor, és az idén sem változott a helyzet. A szakemberek azonban nem maradtak munka nélkül. Egyrészt - közbeszerzési pályázat nyerteseként - a cég végzi a Dunántúli Regionális Vízművek Zrt. balatoni vízkiviteli műveinek (szivattyú- és csőrendszerek, jelzőbóják) karbantartását. Másrészt nemrégiben fejezték be a Siófok katamarán 35 millió forintba került teljes felújítását, és egy hét múlva hagyhatja el a sólyateret kilencmilliós rekonstrukció után az 1891-ben épült Kelén. A cég Sió vontatója pedig őszre készülhet el a teljes újjáépítés után. A BH a négy komp és a 13 fős Calypso gyorshajó mellett már csak 25 személyhajót üzemeltet, miután a Boglár motoros műszaki engedélye lejárt. A mai helyzetben ugyanakkor nincs pénz arra, hogy a több éve tervezett flottafrissítést végrehajthassák. További részletek vg.hu/balatoni_hajozas | BALATONI HAJÓZÁSI ZRT. Forrás: IRM (millió forint) 2008 2009 Árbevétel 1968 1977 Üzemi eredmény 132 1758 Adózott eredmény 49 143 Mérleg szerinti eredm. 49 123 Saját tőke 4262 4961 Hosszú lej. köt. 170 114 Mérlegfőösszeg 5582 6248