Világgazdaság, 2010. szeptember (42. évfolyam, 169/10372-190/10453. szám)

2010-09-01 / 169. (10372.) szám

­ @IDŐJÁRÁS Folyamatosan frissülő, helyfüggő előrejelzés a T-Mobile wap­­portálján. http://wap.t-zones.hu 21 VILÁGGAZDASÁG BELFÖLD RÖVIDEN Országjáráson a Széchenyi-kártya Ma startol az új Széchenyi­­kártya program országos turnéja Székesfehérváron: a nyitórendezvény házigaz­dája a Fejér Megyei Keres­kedelmi és Iparkamara, a társrendezők a kártyát ki­adó KA-VOSZ Zrt. és a Vál­lalkozók és Munkáltatók Szövetsége. A Széchenyi­­kártya sikereire építve a ki­bővült Széchenyi-kártya program a hazai kkv-szek­­tor működéséhez, fejlődé­séhez biztosítja a szüksé­ges kedvezményes hitele­ket. Augusztus elsejétől Széchenyi-forgóeszközhi­­telt, szeptembertől pedig Széchenyi beruházási hi­telt, a jövő év elejétől pedig Széchenyi-önerőhitelt is igényelhetnek. i VG A magyar lakosság harmada nyugdíjas A magyar népesség 29,8 százaléka volt nyugdíjas az év első hónapjában - közölte a Központi Statisz­tikai Hivatal. Az Országos Nyugdíjbiztosítási Igazga­tóság 2,98 millió ember­nek összesen 249,4 milli­árd forint nyugdíjat, járadé­kot, illetve nyugdíjszerű el­látást folyósított. A nyugdí­jasok száma az előző év januárjához képest 1,7 százalékkal csökkent, mi­közben a folyósított ellátá­sok értéke 4,1 százalékkal nőtt. I VG Bővülő indokínai kapcsolatok Reális lehetőség a ma­gyar-laoszi és a ma­gyar-vietnami mezőgazda­­sági kapcsolatok bővítése Czerván György, a Vidék­­fejlesztési Minisztérium ag­rárügyekért felelős államtit­kára szerint. A két indokí­nai országban a helyi illeté­kes vezetőkkel az együtt­működés lehetőségeiről tárgyalt. Magyarország lesz várhatóan a harmadik az unió tagállamai közül, amely Vietnamba húst ex­portálhat a mostani tárgya­lások eredményeképpen - mondta az államtitkár az MTI-Ecónak.­­ VG ­ NAPI MAKROADATOK Forrás: VG-gyűjtés GDP (2009, Mrd Ft) 26 095 GDP (II. név)'1 GDP (II. név)20 Ipari termelés (máj.)' 13,7 Beruházások (II. negyedév)' -4,9 Beruházások (II. negyedév)2­­0,6 Kiskereskedelmi forgalom (jún.)1­­4,6 Fogyasztói árak (júl.)' 4,0 Jegybanki irányadó kamat (%) 5,25 Finansz. képesség (I. név, millió euró) 793,3 Áht-egyenleg (jan.-júl., Mrd Ft) 997,5 Külkereskedelmi egyenleg (jan.-jún., millió euró) 2 812 Munkanélk. (ápr.-jún., %) 11,1 Reálkeresetek (jan.-jún.)1­3,7 1 Éves változás (%). 2 Negyedéves változás (szezonálisan kiigazítva, %). A KÖVETKEZŐ ÉVEKBEN még egy nagyon nagy söralátét kell az adó elkészítéséhez Egykulcsos adó: hosszú átállás TERVEK. Szigorú értelemben vett egykulcsos adó talán 2015- re alakulhat ki Magyarországon, még akkor is, ha nem az összes adónemet, hanem csak a szemé­lyi jövedelemadót (szja) vesszük figyelembe. Bár a jelenlegi kor­mányzati tervek szerint jövőre már megkezdődik az „átállás”, a kabinet is úgy számol, hogy az új rendszer végleges formáját csak két-három év alatt éri el. A követ­kező években ugyanis nemcsak az adókedvezmények kivezetését kell megoldani, hanem azt is, hogy az adójóváírás megszünte­tése mellett miként előzhető meg az, hogy növekedjen több száz­ezer alacsonyabb keresetű adózó terhelése. Kérdés persze, hogy ki mit ért egykulcsos adón. A kilátásba he­lyezett „családi jellegű” egykul­csos adó ugyanis már eleve azt vetíti előre, hogy a gyermekek után vagy adókedvezmény, vagy valamilyen adómentes sáv jár majd az adófizetőknek, ez szigo­rú értelemben véve máris több­kulcsossá teszi a magyar szja-t. Persze az adózókat kevésbé kötik le ezek az elméleti szőrszálhaso­­gatások, számukra az a lényeg, hogy az szja-t minél egyszerűb­ben lehessen bevallani, és lehe­tőleg minél kevesebbet kelljen befizetni. Azonban már e két cél összefé­sülése is komoly munkát ró a jog­alkotókra: az eddigi jelzések sze­rint a 2011-től életbe lépő egysé­­ g A NETTÓ BÉREK ALAKULÁSA ges kulcs mértéke 16 százalék lesz. Igen ám, de a családi adó­zásnak, vagyis a jövedelmek ösz­­szevonásának és az abból élők számával való elosztásának csak sávos adóterhelés esetén van ér­telme, ezért a gyermekvállalás tá­mogatását egykulcsos szja mel­lett csak új adókedvezmények be­vezetésével lehet elérni. Miköz­ben éppen ezek kivezetése mu­tatna az egyszerűsítés irányába. Persze egy családi kedvez­mény még nem feltétlenül teszi bonyolulttá az adószisztémát. Ennél azonban - legalábbis a kö­vetkező években - többre lesz szükség. Ugyanis 16 százalékos lineáris adókulcsot feltételezve valamennyi bér esetén éppen az átlagos vagy az alatti keresetűek nettó jövedelme csökkenne - ezen változtatni kell. A jelenleg igen tetemes adójóváírásnak há­la ugyanis a 16 százalékos adó­kulcs még a szuperbruttósítás ki­vezetése mellett is csak 156 292 forintos havi bruttó kereset felett jelentene könnyebbséget az adó­zóknak, ez alatt nőne a terhelés. Az adóalapot 1,27-szeres szorzó­val növelő szuperbruttósítás megtartása mellett pedig ez a li­mit 199 769 forinton áll, vagyis ennél alacsonyabb havibér mel­lett rosszul járnának jövőre az adófizetők. Az adójóváírás kivezetése mindemellett évi több százmilli­­árd forinttal csökkentené a költ­ségvetési bevételeket. A friss zár­­számadási törvényjavaslat szerint 2008-ban 279 milliárd, tavaly pe­dig 281 milliárd forintot emésztett fel, az szja-rendszer jelentős mó­dosításával pedig ez az összeg - a költségvetési törvény számítása szerint - az idén 448 milliárdra nő. Márpedig ha a kormány való­ban úgy akarja átalakítani az adó­szisztémát, hogy az senkit se érintsen rosszul, akkor e tetemes összeg lefaragására csak több év alatt, netán a minimálbér gyor­sabb ütemű emelése mellett ke­rülhet sor. Éppen e forrásigény miatt fogalmazott úgy egyik név nélkül nyilatkozó forrásunk, hogy a korábban sokat bírált szuper­bruttó kivezetésére a következő években nem kerül sor. Az egykulcsos irányba való haladás ugyanakkor már most is „kódolva van”: egy tavalyi tör­vény szerint az szja-sávhatár a múlt évi 1,9 millió, valamint az idei 5 millió forint után jövőre 15 millió forintra emelkedik, vagyis az emberek túlnyomó részét amúgy is csak az alacsonyabb, je­lenleg 17 százalékos adókulcs érintené. További kérdés azon­ban, hogy a kilátásba helyezett 16 százalék más, az szja-hoz kö­tődő bevételekre is vonatkozik-e majd. Ezek közé tartozik az egyé­ni vállalkozók jelenleg 10 száza­lékos adómértéke vagy az árfo­lyamnyereség és osztalék 25 szá­zalékos adókulcsa. A befektetése­ket bizonyos esetekben 10 száza­lékos, öt éven túli lekötés esetén pedig 0 százalékos adó terheli. Mivel ez utóbbi viszonylag új ta­lálmány, a kedvezmény megszün­tetése esetén is ez a könnyítés 2015-ig biztosan szerepel majd az adóbevallásokon. Mindezeket fi­gyelembe véve a következő évek­ben még biztosan egy nagyon nagy korsó sör kell ahhoz a sör­alátéthez, amelyen el tudjuk ké­szíteni bevallásunkat - fogalma­zott lapunk kérdésére Radnai Károly, az Orientax Tanácsadó Kft. adópartnere. KR-BA FOTÓ: FOTOLIA SZJA-VALTOZASOK ADÓKULCSOK (SZÁZALÉK) 18,36 18,36 17,32 16 AZ ADÓALAP SZORZÓJA 1­­­1,27 1/1,27(?) „TÉNYLEGES ” ADÓKULCSOK (SZÁZALÉK) 18,36 18,36 21,59/40,64 16/20,32(7) 1,7 SÁVHATÁR (MILLIÓ FORINT) 5 megszűnik (?) az adójóváírás felső határa (forint) 1250000 FTffTfff 3188000 AZ ÖSSZEVONT ADÓALAP ÁTLAGOS ADÓTERHELÉSE G­­RAFIKA Forrás: VG-gyűjtés * Az eddigi kormányzati tervek bejelentések alapján.­­ Százalék, a zárszámadási és költségvetési törvények, törvényjavaslatok alapján. Egykulcsos adók (a személyi jövedelmekre, százalék) Bulgária Forrás: VG-számítás (forint) 2010 2011 (szuperbruttóval) 2011 (szuperbruttó nélkül) 100 000 76 400 62 680 67 000 150 000 104 715 94 020 100 500 200 000 125 215 125 360 134 000 250 000 146 000 156 700 167 500 300 000 169 500 188 040 201 000 KÉRDŐJELEK: A megoldás kulcsa nem az egykul­csos adó - állítja szakértők sora. Ugyanakkor Ma­gyarország éppen most kezd áttérni erre a rendszerre MÁSUTT KIHÁTRÁLNAK AZ EGY KULCSBÓL Az egykulcsos jövede­lemadók bevezetésében térségünk országai jártak az élen, ám a Nemzetközi Valutaalap egy tanulmánya már 2006-ban úgy ítélte meg: a kérdés nem az, hogy átáll-e majd még több ország egy ilyen rendszer­re, hanem hogy a már meg­lévőket fenntartják-e. Az átalányadók ugyanis sok esetben nem váltották be a nagyobb költségvetési bevételekhez, illetve az igazságosabb köztehervise­léshez fűzött reményeket. Utóbbi tényező a globális gazdasági válság nyomán még inkább a viták kereszt­tüzébe került: egy tavalyi ri­gai konferencián éppen az IMF képviselője beszélt ar­ról, hogy a társadalmi kohé­zió fenntartása érdekében a tehetősebbeknek nagyobb mértékben kellene hozzájá­rulniuk a válság kezelésé­nek a költségeihez. A helyszín aligha volt vé­letlen, hiszen Lettország az elsők között vezette be az egykulcsos jövedelemadót, és bár sokáig kimagasló ütemű gazdasági növeke­dést élvezett, a múlt év an­nál nagyobb visszaesést hozott. N­­»* Kedvezmények fuvarozóknak A kkv-k kétmilliárd forintot tankolnak a költségvetésbe VERSENYKÉPESSÉG: Mától olcsóbban tankolhatnak a Ma­gyar Közúti Fuvarozók Egyesüle­te (MKFE) mikro-, kis- és közép­­vállalkozó tagjai - jelentette be Vereczkey Zoltán elnök. A Mal Nyrt.-vel 2008 áprilisában kötött megállapodás módosításának kö­szönhetően a szféra a költségve­tés bevételét is legalább kétmilli­árd forinttal javítja azzal, hogy itthon veszik az üzemanyagot. Az idén a szomszédos orszá­gokba csoportosultak át a nem­zetközi fuvarozók és személyszál­lítók üzemanyag-vásárlásai. Az MKFE ennek ellensúlyozására tárgyalta újra az olajtársasággal a korábbi szerződést. Az eddigi kedvező üzleti feltételek (halasz­tott fizetés, havi csoportforgalom­hoz kötött sávos engedményrend­szer) mellett bevezetik a törzskú­ti kedvezményt. Azt remélik, hogy a kkv-k jelenlegi évi 40-42 millió literes hazai gázolajvásár­lása 60 millió literre nőhet. A szeptem­bertől induló rend­szerben a fuvarozók hat törzskutat hatá­rozhatnak meg, ahol a többihez képest extra kedvezménnyel tan­kolhatnak. A szerződő partnerek fél év múlva felülvizsgálják, hogy a kedvezmények elegendők-e a fuvarozók a hazai kutakra való visszacsalogatásához. Ugyan Matolcsy György nem­zetgazdasági miniszter a nyáron a kereskedelmi gázolaj bevezet­hetőségét jövő januárra tette, de az egyesület ezt már a negyedik negyedévtől javasolja. Jelenleg 35 ezer magyarországi székhelyű te­herjármű és 3000 autóbusz vesz részt a nemzetközi forgalomban, s ezek tulajdonosainak döntő többsége ide­haza (is) tankolna, ha lenne kereskedelmi gázolajár. Ez azt eredményezné, hogy az évente Magyarországon áthaladó - és részben nem nálunk tankoló - egymilliónál is több haszonjár­mű egy része is nálunk vételezne üzemanyagot. Ez milliárdos nagy­ságrenddel javítaná a költségve­tés bevételi oldalát. MK ■ Több milliárd forinthoz juthat pluszban a büdzsé. 2010. szeptember 1., szerda t­i Válságkezelésről és váltóállításról VÁNDORGYŰLÉS. Válságkeze­lés és váltóállítás címmel rende­zi meg a Magyar Közgazdasági Társaság a 48. Közgazdász-ván­dorgyűlését Szegeden, szeptem­ber 30. és október 2. között. A magyar közgazdász-társadalom legnagyobb éves rendezvényére az ország minden tájáról több mint félezer közgazdászt, gazda­sági szakembert várnak a szer­vezők. A konferencia két plená­ris és hat szekcióülésén mintegy hatvan előadás hangzik el. Az idén nyáron a gazdaság­­irányítás súlyos örökséget vett át, amely akkor is nehéz felada­tok, kényszerű döntések elé ál­lítja a kormányzatot, ha az eddi­gi válságkezelés is komoly ered­ményekkel járt. Ezek a kénysze­rű lépések sem mondhatnak azonban ellent az ország fel­­emelkedését szolgáló stratégia hosszú távú követelményeinek, vagyis a válságkezeléssel egy­idejű feladat a gazdaság új pá­lyára terelése, a „váltó” átállítá­sa. Az egyik legrégebbi hazai ci­vilszervezet, a több mint 5000 aktív tagot számláló Magyar Közgazdasági Társaság elnöksé­ge úgy látja, sem a fejlesztési irányok kijelölése, sem a struk­turális átalakítás lényegének és menetrendjének meghatározása nem nélkülözheti a társadalmi párbeszédet, az együttműködést és a mélyreható, komoly szak­mai vitákat. VG

Next