Világgazdaság, 2010. szeptember (42. évfolyam, 169/10372-190/10453. szám)
2010-09-01 / 169. (10372.) szám
@IDŐJÁRÁS Folyamatosan frissülő, helyfüggő előrejelzés a T-Mobile wapportálján. http://wap.t-zones.hu 21 VILÁGGAZDASÁG BELFÖLD RÖVIDEN Országjáráson a Széchenyi-kártya Ma startol az új Széchenyikártya program országos turnéja Székesfehérváron: a nyitórendezvény házigazdája a Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, a társrendezők a kártyát kiadó KA-VOSZ Zrt. és a Vállalkozók és Munkáltatók Szövetsége. A Széchenyikártya sikereire építve a kibővült Széchenyi-kártya program a hazai kkv-szektor működéséhez, fejlődéséhez biztosítja a szükséges kedvezményes hiteleket. Augusztus elsejétől Széchenyi-forgóeszközhitelt, szeptembertől pedig Széchenyi beruházási hitelt, a jövő év elejétől pedig Széchenyi-önerőhitelt is igényelhetnek. i VG A magyar lakosság harmada nyugdíjas A magyar népesség 29,8 százaléka volt nyugdíjas az év első hónapjában - közölte a Központi Statisztikai Hivatal. Az Országos Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság 2,98 millió embernek összesen 249,4 milliárd forint nyugdíjat, járadékot, illetve nyugdíjszerű ellátást folyósított. A nyugdíjasok száma az előző év januárjához képest 1,7 százalékkal csökkent, miközben a folyósított ellátások értéke 4,1 százalékkal nőtt. I VG Bővülő indokínai kapcsolatok Reális lehetőség a magyar-laoszi és a magyar-vietnami mezőgazdasági kapcsolatok bővítése Czerván György, a Vidékfejlesztési Minisztérium agrárügyekért felelős államtitkára szerint. A két indokínai országban a helyi illetékes vezetőkkel az együttműködés lehetőségeiről tárgyalt. Magyarország lesz várhatóan a harmadik az unió tagállamai közül, amely Vietnamba húst exportálhat a mostani tárgyalások eredményeképpen - mondta az államtitkár az MTI-Ecónak. VG NAPI MAKROADATOK Forrás: VG-gyűjtés GDP (2009, Mrd Ft) 26 095 GDP (II. név)'1 GDP (II. név)20 Ipari termelés (máj.)' 13,7 Beruházások (II. negyedév)' -4,9 Beruházások (II. negyedév)20,6 Kiskereskedelmi forgalom (jún.)14,6 Fogyasztói árak (júl.)' 4,0 Jegybanki irányadó kamat (%) 5,25 Finansz. képesség (I. név, millió euró) 793,3 Áht-egyenleg (jan.-júl., Mrd Ft) 997,5 Külkereskedelmi egyenleg (jan.-jún., millió euró) 2 812 Munkanélk. (ápr.-jún., %) 11,1 Reálkeresetek (jan.-jún.)13,7 1 Éves változás (%). 2 Negyedéves változás (szezonálisan kiigazítva, %). A KÖVETKEZŐ ÉVEKBEN még egy nagyon nagy söralátét kell az adó elkészítéséhez Egykulcsos adó: hosszú átállás TERVEK. Szigorú értelemben vett egykulcsos adó talán 2015- re alakulhat ki Magyarországon, még akkor is, ha nem az összes adónemet, hanem csak a személyi jövedelemadót (szja) vesszük figyelembe. Bár a jelenlegi kormányzati tervek szerint jövőre már megkezdődik az „átállás”, a kabinet is úgy számol, hogy az új rendszer végleges formáját csak két-három év alatt éri el. A következő években ugyanis nemcsak az adókedvezmények kivezetését kell megoldani, hanem azt is, hogy az adójóváírás megszüntetése mellett miként előzhető meg az, hogy növekedjen több százezer alacsonyabb keresetű adózó terhelése. Kérdés persze, hogy ki mit ért egykulcsos adón. A kilátásba helyezett „családi jellegű” egykulcsos adó ugyanis már eleve azt vetíti előre, hogy a gyermekek után vagy adókedvezmény, vagy valamilyen adómentes sáv jár majd az adófizetőknek, ez szigorú értelemben véve máris többkulcsossá teszi a magyar szja-t. Persze az adózókat kevésbé kötik le ezek az elméleti szőrszálhasogatások, számukra az a lényeg, hogy az szja-t minél egyszerűbben lehessen bevallani, és lehetőleg minél kevesebbet kelljen befizetni. Azonban már e két cél összefésülése is komoly munkát ró a jogalkotókra: az eddigi jelzések szerint a 2011-től életbe lépő egysé g A NETTÓ BÉREK ALAKULÁSA ges kulcs mértéke 16 százalék lesz. Igen ám, de a családi adózásnak, vagyis a jövedelmek öszszevonásának és az abból élők számával való elosztásának csak sávos adóterhelés esetén van értelme, ezért a gyermekvállalás támogatását egykulcsos szja mellett csak új adókedvezmények bevezetésével lehet elérni. Miközben éppen ezek kivezetése mutatna az egyszerűsítés irányába. Persze egy családi kedvezmény még nem feltétlenül teszi bonyolulttá az adószisztémát. Ennél azonban - legalábbis a következő években - többre lesz szükség. Ugyanis 16 százalékos lineáris adókulcsot feltételezve valamennyi bér esetén éppen az átlagos vagy az alatti keresetűek nettó jövedelme csökkenne - ezen változtatni kell. A jelenleg igen tetemes adójóváírásnak hála ugyanis a 16 százalékos adókulcs még a szuperbruttósítás kivezetése mellett is csak 156 292 forintos havi bruttó kereset felett jelentene könnyebbséget az adózóknak, ez alatt nőne a terhelés. Az adóalapot 1,27-szeres szorzóval növelő szuperbruttósítás megtartása mellett pedig ez a limit 199 769 forinton áll, vagyis ennél alacsonyabb havibér mellett rosszul járnának jövőre az adófizetők. Az adójóváírás kivezetése mindemellett évi több százmilliárd forinttal csökkentené a költségvetési bevételeket. A friss zárszámadási törvényjavaslat szerint 2008-ban 279 milliárd, tavaly pedig 281 milliárd forintot emésztett fel, az szja-rendszer jelentős módosításával pedig ez az összeg - a költségvetési törvény számítása szerint - az idén 448 milliárdra nő. Márpedig ha a kormány valóban úgy akarja átalakítani az adószisztémát, hogy az senkit se érintsen rosszul, akkor e tetemes összeg lefaragására csak több év alatt, netán a minimálbér gyorsabb ütemű emelése mellett kerülhet sor. Éppen e forrásigény miatt fogalmazott úgy egyik név nélkül nyilatkozó forrásunk, hogy a korábban sokat bírált szuperbruttó kivezetésére a következő években nem kerül sor. Az egykulcsos irányba való haladás ugyanakkor már most is „kódolva van”: egy tavalyi törvény szerint az szja-sávhatár a múlt évi 1,9 millió, valamint az idei 5 millió forint után jövőre 15 millió forintra emelkedik, vagyis az emberek túlnyomó részét amúgy is csak az alacsonyabb, jelenleg 17 százalékos adókulcs érintené. További kérdés azonban, hogy a kilátásba helyezett 16 százalék más, az szja-hoz kötődő bevételekre is vonatkozik-e majd. Ezek közé tartozik az egyéni vállalkozók jelenleg 10 százalékos adómértéke vagy az árfolyamnyereség és osztalék 25 százalékos adókulcsa. A befektetéseket bizonyos esetekben 10 százalékos, öt éven túli lekötés esetén pedig 0 százalékos adó terheli. Mivel ez utóbbi viszonylag új találmány, a kedvezmény megszüntetése esetén is ez a könnyítés 2015-ig biztosan szerepel majd az adóbevallásokon. Mindezeket figyelembe véve a következő években még biztosan egy nagyon nagy korsó sör kell ahhoz a söralátéthez, amelyen el tudjuk készíteni bevallásunkat - fogalmazott lapunk kérdésére Radnai Károly, az Orientax Tanácsadó Kft. adópartnere. KR-BA FOTÓ: FOTOLIA SZJA-VALTOZASOK ADÓKULCSOK (SZÁZALÉK) 18,36 18,36 17,32 16 AZ ADÓALAP SZORZÓJA 11,27 1/1,27(?) „TÉNYLEGES ” ADÓKULCSOK (SZÁZALÉK) 18,36 18,36 21,59/40,64 16/20,32(7) 1,7 SÁVHATÁR (MILLIÓ FORINT) 5 megszűnik (?) az adójóváírás felső határa (forint) 1250000 FTffTfff 3188000 AZ ÖSSZEVONT ADÓALAP ÁTLAGOS ADÓTERHELÉSE GRAFIKA Forrás: VG-gyűjtés * Az eddigi kormányzati tervek bejelentések alapján. Százalék, a zárszámadási és költségvetési törvények, törvényjavaslatok alapján. Egykulcsos adók (a személyi jövedelmekre, százalék) Bulgária Forrás: VG-számítás (forint) 2010 2011 (szuperbruttóval) 2011 (szuperbruttó nélkül) 100 000 76 400 62 680 67 000 150 000 104 715 94 020 100 500 200 000 125 215 125 360 134 000 250 000 146 000 156 700 167 500 300 000 169 500 188 040 201 000 KÉRDŐJELEK: A megoldás kulcsa nem az egykulcsos adó - állítja szakértők sora. Ugyanakkor Magyarország éppen most kezd áttérni erre a rendszerre MÁSUTT KIHÁTRÁLNAK AZ EGY KULCSBÓL Az egykulcsos jövedelemadók bevezetésében térségünk országai jártak az élen, ám a Nemzetközi Valutaalap egy tanulmánya már 2006-ban úgy ítélte meg: a kérdés nem az, hogy átáll-e majd még több ország egy ilyen rendszerre, hanem hogy a már meglévőket fenntartják-e. Az átalányadók ugyanis sok esetben nem váltották be a nagyobb költségvetési bevételekhez, illetve az igazságosabb közteherviseléshez fűzött reményeket. Utóbbi tényező a globális gazdasági válság nyomán még inkább a viták kereszttüzébe került: egy tavalyi rigai konferencián éppen az IMF képviselője beszélt arról, hogy a társadalmi kohézió fenntartása érdekében a tehetősebbeknek nagyobb mértékben kellene hozzájárulniuk a válság kezelésének a költségeihez. A helyszín aligha volt véletlen, hiszen Lettország az elsők között vezette be az egykulcsos jövedelemadót, és bár sokáig kimagasló ütemű gazdasági növekedést élvezett, a múlt év annál nagyobb visszaesést hozott. N»* Kedvezmények fuvarozóknak A kkv-k kétmilliárd forintot tankolnak a költségvetésbe VERSENYKÉPESSÉG: Mától olcsóbban tankolhatnak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) mikro-, kis- és középvállalkozó tagjai - jelentette be Vereczkey Zoltán elnök. A Mal Nyrt.-vel 2008 áprilisában kötött megállapodás módosításának köszönhetően a szféra a költségvetés bevételét is legalább kétmilliárd forinttal javítja azzal, hogy itthon veszik az üzemanyagot. Az idén a szomszédos országokba csoportosultak át a nemzetközi fuvarozók és személyszállítók üzemanyag-vásárlásai. Az MKFE ennek ellensúlyozására tárgyalta újra az olajtársasággal a korábbi szerződést. Az eddigi kedvező üzleti feltételek (halasztott fizetés, havi csoportforgalomhoz kötött sávos engedményrendszer) mellett bevezetik a törzskúti kedvezményt. Azt remélik, hogy a kkv-k jelenlegi évi 40-42 millió literes hazai gázolajvásárlása 60 millió literre nőhet. A szeptembertől induló rendszerben a fuvarozók hat törzskutat határozhatnak meg, ahol a többihez képest extra kedvezménnyel tankolhatnak. A szerződő partnerek fél év múlva felülvizsgálják, hogy a kedvezmények elegendők-e a fuvarozók a hazai kutakra való visszacsalogatásához. Ugyan Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter a nyáron a kereskedelmi gázolaj bevezethetőségét jövő januárra tette, de az egyesület ezt már a negyedik negyedévtől javasolja. Jelenleg 35 ezer magyarországi székhelyű teherjármű és 3000 autóbusz vesz részt a nemzetközi forgalomban, s ezek tulajdonosainak döntő többsége idehaza (is) tankolna, ha lenne kereskedelmi gázolajár. Ez azt eredményezné, hogy az évente Magyarországon áthaladó - és részben nem nálunk tankoló - egymilliónál is több haszonjármű egy része is nálunk vételezne üzemanyagot. Ez milliárdos nagyságrenddel javítaná a költségvetés bevételi oldalát. MK ■ Több milliárd forinthoz juthat pluszban a büdzsé. 2010. szeptember 1., szerda ti Válságkezelésről és váltóállításról VÁNDORGYŰLÉS. Válságkezelés és váltóállítás címmel rendezi meg a Magyar Közgazdasági Társaság a 48. Közgazdász-vándorgyűlését Szegeden, szeptember 30. és október 2. között. A magyar közgazdász-társadalom legnagyobb éves rendezvényére az ország minden tájáról több mint félezer közgazdászt, gazdasági szakembert várnak a szervezők. A konferencia két plenáris és hat szekcióülésén mintegy hatvan előadás hangzik el. Az idén nyáron a gazdaságirányítás súlyos örökséget vett át, amely akkor is nehéz feladatok, kényszerű döntések elé állítja a kormányzatot, ha az eddigi válságkezelés is komoly eredményekkel járt. Ezek a kényszerű lépések sem mondhatnak azonban ellent az ország felemelkedését szolgáló stratégia hosszú távú követelményeinek, vagyis a válságkezeléssel egyidejű feladat a gazdaság új pályára terelése, a „váltó” átállítása. Az egyik legrégebbi hazai civilszervezet, a több mint 5000 aktív tagot számláló Magyar Közgazdasági Társaság elnöksége úgy látja, sem a fejlesztési irányok kijelölése, sem a strukturális átalakítás lényegének és menetrendjének meghatározása nem nélkülözheti a társadalmi párbeszédet, az együttműködést és a mélyreható, komoly szakmai vitákat. VG