Világgazdaság, 2010. szeptember (42. évfolyam, 169/10372-190/10453. szám)

2010-09-14 / 178. (10441.) szám

2010. szeptember 14., kedd VÁLLALATOK ES PIACOK VILAGGAZDASAG 17 SÜLI JÁNOS TÁVOZOTT Paks éléről, Tari Gábor viszont vezér maradt a Mavirnál CÉGSOROK Vezetőcsere az erőműben VÁLTÁS. Az atomerőmű bizton­ságos üzemeltetését és a vállalat át­látható működtetését várja el a főtulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és a Magyar Villamos Művek Zrt. vezetése a Paksi Atomerőmű Zrt. tegnap kinevezett vezérigazgatójától és igazgatóságától. Az új vezér, Hamvas István (58) mostani ki­nevezése előtt műszaki vezér­igazgató-helyettes volt a társa­ságnál. A tegnapi rendkívüli közgyű­lésen csak személyi kérdések szerepeltek. Hamvas István mel­lett beválasztották az igazgató­ságba Baji Csaba MVM-vezér­­igazgatót, aki már volt paksi első számú vezető, ahogyan szintén állt már az erőműtársaság élén az igazgatóságba most bekerült Nagy Sándor is. A testület tagja lett továbbá Vámos Gábor, Nagy Sándor, Kollár Károly és Murá­nyi Ernő. A felügyelőbizottságba Bánfi László, Kövés Tibor, Hajdú János paksi polgármester és Ko­vács Pál energetikai államtitkár került be. Tegnap az MVM Zrt. másik leányvállalata, a Mavir Zrt. is rendkívüli közgyűlést tartott. Tari Gábor vezérigazgatót meg­erősítették tisztségében, Töröcs­­kei Istvánt, Petykó Zoltánt, Csornai Kamillát és Gerényi Csa­bát beválasztották az igazgató­ságba, a felügyelőbizottság új tagjai pedig Stumpf János, Béké­si Zsófia és Vörös József lettek. A közlemény szerint a tulajdo­nos Magyar Nemzeti Vagyonke­zelő Zrt. és a MVM az energiael­látás biztonságának további erő­sítését, a társaság hatékony, át­látható működését, valamint a rendszerirányítás további fej­lesztését várja a Mavir új veze­tésétől. Ennél többet lapunk kérdésére nem kívántak monda­ni sem a rendszerirányítónál, sem a paksi társaságnál. Nagy vonalakban mindazonáltal lát- Hazai árampiac (részarány százalékban, 2009) ■ termelés­i felhasználás Paks más hazai erőművek Forrás: PA Zrt. H­u­o PAKSRÓL „JÖTT’’ AZ ÚJ VEZÉR HAMVAS ISTVÁN. A paksi áram drágulása nem érheti el az inflá­ció növekedésének mértékét Hamvas István (58) a Kossuth Lajos Tudomány­­egyetemen szerzett fizikusi diplomát, majd a KFKI-ben folytatott reaktorfizikai tanul­mányokat. A Paksi Atomerőműhöz 1977-ben lépett be fizikus­ként, a ranglétrán fokozato­san felfelé haladva 2003- ban érte el a műszaki vezér­év után visszahívott Süli János kezdett meg. Az élettartam meghosszabbításához szükséges engedélykérelmet 2011. decem­ber 14-én kell benyújtani. Immert, hogy az Országgyűlés tavaly márciusi elvi hozzájáru­lása alapján folyó előkészüle­tekkel 2014-re kell végezni, az igazgatói szintet, ahonnan szeptember 14-én lép to­vább. Az angol és az orosz nyelvet középfokon ismeri. Az idén megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend aranykeresztjét, előtte az MTA Wahrmann Mór-éremmel tüntette ki, tavaly pedig Szilárd Leó-díjat kapott, első blokknak pedig 2020-ra kell üzembe állnia az eddigi ter­vek szerint. Az előzetes tanul­mány alapján négy fő reaktortí­pusra lesz célszerű kiírni a ten­dert, mindegyikük nyomottvi­zes technológiájú, kapacitásuk 1000-1600 megawatt közötti. Az országon belül továbbra is Pakson állítják elő a legolcsóbb áramot, kilowattórájáért tavaly 10,67 forintot fizetett az anyacég MVM. Az erőműtársaság a teljes hazai villamosenergia-ellátásból 37,2 százalékkal részesedett. A Mavirnál folytatódik az évi 20 milliárd forintos rendszerfej­lesztési program. Ez két fő célt szolgál: a belföldi áramszállítás biztonságának növelését, vala­mint a határkeresztező kapacitá­sok bővítését, utóbbi révén élén­kül a regionális áramkereskede­lem és stabilabbá válik az ellá­tás. Egyengetni kell a fiatal Mavir-leány, a hazai áramtőzsdét működtető HUPX Zrt. sorsát is. Az erőműtársaság és a rend­szerirányító is jól szerepelt ta­valy: előbbi 17, utóbbi nyolcmil­liárdos adózott eredményt ért el, ennek közel egészét kivette osz­talékként a tulajdonos. VG TULAJDONOS. Az MVM Zrt. döntése nyomán tegnap két rend­kívüli közgyűlést is tartottak FOTÓ: VG Sikeres pilótasztrájk Hosszas tárgyalások után megállapodás született a Maléval LÉGI KÖZLEKEDÉS. Megálla­podott a Malév menedzsmentje a légitársaság pilótáival, így nem lesz sztrájk szerdától - közölte tegnap délután Hegedűs Ádám, a Malév szóvivője. A légitársaság közleménye szerint a­ Malév és a Hunalpa, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete között a mun­ka- és pihenőidő-szabályok tekin­tetében olyan kompromisszumos megoldás született, amely össz­hangban van a cég hosszú távú stratégiával. A bér tekintetében szintén olyan kompromisszumos megállapodás született, ami biz­tosítja a munkabékét. A közle­mény szerint a megállapodás to­vábbi lehetőséget és időt ad egy kölcsönösen elfogadható, a vál­lalat és a munkavállalók viszo­nyát hosszú távon rendező kol­lektív szerződés megkötésére. A felek lapzártánkkor még dolgoz­tak a megállapodás pontos szö­vegén, a véglegesített változat aláírásának időpontját csütörtö­kön 16 órára tűzték ki. „Üdvöz­löm, hogy sikerült olyan megál­lapodásra jutnunk, amely a Ma­lév versenyképességét javítja, és biztosítja a munkabékét és a Malév zavartalan működését” - hangsúlyozta a megállapodással ható, milyen teendők várnak az új paksi, illetve a régi-új mavi­­ros vezérre. Pakson folytatni kell a blok­kok élettartamának további 20 éves meghosszabbításának és az egy vagy két új paksi blokkal kapcsolatos munkáknak az elő­­ készületeit, amelyeket a bő egy kapcsolatban Martin Gauss ve­zérigazgató. A Malév pilóták tegnap 10-12 óra között tartottak figyelmeztető sztrájkot, valamint 11 órakor de­monstrációt azzal a céllal, hogy felhívják a közvélemény és a fele­lős döntéshozók figyelmét a Ma­lévnál uralkodó, szerintük tartha­tatlan munkáltatói magatartásra. A pilóták tiltakozó gyűlésén Óvá­ri Tamás, a Hunalpa elnöke el­mondta, hogy átlagosan mintegy 20 százalékkal csökkent a pilóták jövedelme szeptember elsejétől. A pilóták összesen évi egymillió eurós (280 millió forint) jövede­lemcsökkenést elfogadnának, de a Malév eredetileg 4,1 millió eurót, egy újabb ajánlat szerint 3,1 millió eurót szeretne elvonni a pilótáktól. A Malév szóvivője, Hegedűs Ádám arról tájékoztatta az MTI-t, hogy az átlagosan 2,2 millió fo­rint havi jövedelemmel rendelke­ző pilóták repülési pótlékát és na­pidíját csökkentették, mert éves szinten összességében egymilli­­árd forint megtakarítást szeretné­nek elérni a pilótákkal kapcsola­tos költségeken, beleértve a köz­terheket is. Azt is hozzáfűzte, hogy a pilótajövedelmek nagy szórást mutatnak. A Nemzeti Fejlesztési Minisz­térium tegnap közleményben je­lezte, hogy Fellegi Tamás minisz­ter szeptember 10-én tárgyalt a pilótákkal, és az ő véleményüket meghallgatva a hangsúlyozta, hogy rosszul időzített sztrájkkal nem lehet tulajdonosi döntése­ket kikényszeríteni a menedzs­ment eltávolítására. A közlemé­nye szerint ősszel a következő évekre szóló, világos kormány­zati stratégia készül a légitársa­ság jövőjének megnyugtató ren­dezésére. NM MARTIN GAUSS: Sikerült olyan megállapodásra jutnunk, amely a Malév versenyképességét javít­ja és biztosítja a munkabékét és a Malév zavartalan működését KEG: kiterjesztették a kereskedési sávot TŐZSDE: Felfüggesztették a KEG-részvények tőzsdei keres­kedését tegnap 13-tól 14 óráig a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT), mivel a papírok árfolyamában jelentős elmozdulás volt tapasz­talható. A döntés annak a követ­kezménye, hogy az elmúlt na­pokban a KEG-részvények pia­cán jelentős árelmozdulás tör­tént, melynek során 92 forintról 145-re emelkedett a papírok ár­folyama. A cseppfolyós gáz tárolásával és forgalmazásával foglalkozó társaság B kategóriában forgó részvényei közvetlenül a felfüg­gesztés előtt is jelentősen drágul­tak, 20 százalékkal, 174 forintra nőtt az árfolyamuk a pénteki 145 forintról. A múlt héten összesen 58 százalékkal, 53 forinttal emel­kedett az árfolyamuk. A hirtelen árfolyam-duplázó­dásban szerepe lehet annak a 10-én közzétett hírnek, amely szerint a KEG kétéves időtar­tamra szerződést kötött a Mol­lal, hogy a KEG telephelyén - tartályban és vagonban - csepp­folyós propán-bután gázt tárol­jon a Mol részére. A múlt heti közlemény arra nem tér ki, hogy ez a szerződés mennyiben módosítaná a társaság eredmé­nyeit, ám a hírre már pénteken meredek emelkedésbe kezdett a KEG-részvények árfolyama. A BÉT ennek megfelelően módosította a KEG-papírok ajánlati áraira vonatkozó korlá­tozást: e szerint a hétfői keres­kedési nap hátralévő részében a KEG-részvényekre vonatkozó ajánlatok a szokásos 20 száza­léknál nagyobb mértékben, 30 százalékkal térhettek el a bázi­sától, azaz a pénteki záróártól. Az intézkedés meg is hozta a várható hatást: a részvény kur­zusa a nap végére majdnem 30 százalékkal, 188 forintra emel­kedett. VG A KEG árfolyama (forint) 200 ................. VG-GRAFIKA Forrás: Bloomberg Nem tér magához a gépjárműpiac A hazai importőrök össze­sen 38 379 gépjárművet értékesítettek 2010 első nyolc hónapjában, ez közel 44 százalékkal marad el a bázisidőszakitól - derül ki a Magyar Gépjárműim­portőrök Egyesülete teg­nap közölt adataiból. A személyautó-piacon még jelentősebb volt a visz­­szaesés: az augusztus vé­géig eladott, 32,7 ezer jár­mű mindössze 55,5 százalé­ka az egy évvel korábbinak. A magyarországi autópiac már 2009-ben is komoly visszaesést produkált: akkor nem egészen 70 ezer jár­művet adtak el az egész év alatt, i VG kétszázmillió eurós Alstom-szélpark Az Alstom több mint 200 mil­lió eurós megbízást kapott a Scottish Power Renewables energiaszolgáltatótól és a spanyol Iberdrola Renevab­­les energiakonszern leány­­vállalatától a skóciai Whitelee szélerőműpark 217 mega­wattos kapacitásbővítésére - közölte lapunkkal a tár­saság. Az Alstomnak 2012 májusáig 69, egyenként 3 megawattos Eco 100 és 6, egyenként 1,67 megawattos Eco 74 szélturbinát kell üzembe állítania. A szerző­dés az eszközök beszerzé­sére, a szállításra, a telepí­tésre, az üzembe helyezés­re, az erőműpark üzemelte­tésére és karbantartására is vonatkozik. i VG Decemberre tőzsdére kerül a varsói börze Az év végére tervezik a Var­sói Értéktőzsde (WSE) tőzs­dei bevezetését - nyilatkoz­ta a börzét 98 százalékban tulajdonló lengyel állam ne­vében Aleksander Grad pénzügyminiszter. A részvé­nyek 30 százaléka a lengyel kormány szándékai szerint tartósan állami tulajdonban marad. Tavaly már történt kí­sérlet a tőzsde értékesítésé­re, a Deutsche Börse üze­meltetőjével folytatott tárgya­lások azonban akkor ku­darcba fulladtak. A WSE vezetése időközben straté­giai partnerségre lépett az NYSE üzemeltetőjével, en­nek eredményeként immár Varsóban is a New York-i kereskedési platformot al­kalmazzák.­­ FT Románia beszállna a Déli Áramlatba A Gazprom pénteki romá­niai tárgyalásain a romániai gáztárolásban és áramter­melésben való együttműkö­dés került terítékre, az egyeztetések hamarosan folytatódnak az orosz társa­ság közleménye szerint. Ro­mánia ismét jelezte, részt kí­ván venni a Déli Áramlat gázvezeték-beruházásban. A napokban módosították a Gazprom idei költségve­tését és beruházási tervét. E szerint a tavaly november­ben meghatározott összeg­nél az orosz társaság 102,83 milliárd rubellel töb­bet, vagyis 905,23 milliárdot költ beruházásokra,­­ VG

Next