Világgazdaság, 2010. december (42. évfolyam, 233/10495-253/10515. szám)
2010-12-01 / 233. (10495.) szám
A Putyinnal tárgyalt Orbán Szakértői szinten folynak a Mal orosz hányadáról kezdett egyeztetések KAPCSOLATOK. Konstruktívnak nevezte az orosz miniszterelnök szóvivője azokat a tegnap délutáni tárgyalásokat, amelyeket Vlagyimir Putyin magyar kollégájával, Orbán Viktorral folytatott. Szóba került a Mólban lévő orosz tulajdonhányad sorsa is a Kossuth rádió tudósítója szerint, a munka szakértői szinten folytatódik. Ennél többet lapzártánkig nem hoztak nyilvánosságra, a megbeszélések előtti beszédek szövege viszont ismert. Eszerint Vlagyimir Putyin a megvitatandó témák között a közlekedéssel, a high-techhel és a nanotechnológiával kapcsolatosakat említett, kiemelve, hogy az utóbbi terén már vállalati szintű együttműködési tervek is készülnek. Hangsúlyozta, hogy a kölcsönös beruházásokat mindkét országban támogatni kell. A magyar cégek eddig kétmilliárd dollárnyi befektetést hajtottak végre Oroszországban, az oroszok kicsit több mint hárommilliárdosat Magyarországon. Válaszában Orbán Viktor egyebek között elmondta: a nagyon nehéz időszakot lezárt Magyarország a 21. századra jellemző, hosszú távú, kétoldalú stratégiai kapcsolatok kiépítésére készül. A maga részéről is elsőrendű fontosságúaknak nevezte az orosz kollégája által a magyar-orosz kapcsolatokban megjelölt prioritásokat. Nemcsak azt remélte, hogy az adott kérdésekre a megbeszélések során válaszokat is találnak, hanem hogy a tárgyalások erősítik a bizalmat a hosszú távú energetikai együttműködés terén. „Úgy gondolom, most már meg tudjuk tenni az első lépést ebbe az irányba.” „Minden attól függ, milyen ajánlattal érkezik Moszkvába Orbán miniszterelnök” - mondta a találkozó előtt az orosz kormányfő szóvivője az újságíróknak, akik a Szurgutnyeftyegaz kezében lévő Mol-részvények visszavásárlásáról is érdeklődtek. Többször felsoroltuk már a rendezésre váró kérdéseket. Ezek: a Molban lévő, említett orosz tulajdonhányad, továbbá a Malév oroszországi adósságának sorsa, illetve gázipari kapcsolataink alakulása. Újabban a lista orosz metrókocsik esetleges beszerzésével is bővült. Ismert ugyanis, hogy mivel a BKV nem vehette át a tendergyőztes gyártó járműveit, nem kizárt, a BKV meg kívánja kezdeni a tárgyalásokat a pályázat második helyezettjével, a Metrovagonmassal. Többször megírtuk azt is, hogy orosz részről erős az érdeklődés a paksi atomerőmű bővítése s általában is az itteni energetikai beruházások iránt. Mindazonáltal árnyékot vet az együttműködésre az egyes itteni orosz érdekeltségeket is erősen sújtó, sőt ellehetetlenítő 98 százalékos különadó. Nem lenne meglepő, ha ez utóbbi probléma rendezése nélkül Putyin nem engedett volna a magyar kéréseknek. VG ORBÁN VIKTOR: Hosszú távú, kétoldalú stratégiai kapcsolatok kiépítésére készülünk ! A MAGYAR EXPORT Forrás: ITD Hungary (Oroszországba irányuló, 2009, százalék) Élelmiszer, ital, dohány 6,8 Nyersanyagok 0,4 Energiahordozók 0,8 Feldolgozott termékek 35,6 Gépek, gépi berendezések 56,4 VLAGYIMIR PUTYIN: A kölcsönös beruházásokat mindkét országban támogatni kell ! A MAGYAR IMPORT Forrás: ITD Hungary (Oroszországból ide irányuló, 2009, százalék) Élelmiszer, ital, dohány0 Nyersanyagok 2,2 Energiahordozók 93,3 Feldolgozott termékek 2,5 Gépek, gépi berendezések2 2010. december 1., szerda BELFÖLD VILÁGGAZDASÁG 13 Hosszúra nyúló kívánságlista A megyei kormányhivatalokat és a hátrányos helyzetű önkormányzatokat támogatnák SZTOJCSEV IVÁN Nem alkalmas a költségvetés tervezete több kormánypárti módosító javaslat indoklása szerint sem arra, hogy a januárban felálló megyei kormányhivatalok hatékonyan működhessenek. Szabó Erika és Rogán Antal több módosítást nyújtott be, ezeknek köszönhetően - elfogadásuk esetén - jóval több forráshoz jutnának az új hivatalok. Az önkormányzatokat érintő többi fideszes módosító javaslat elsősorban a kisebb és a hátrányos helyzetű településeket támogatná, s az oktatási feladatok forrásait csoportosítaná át. KORMÁNYHIVATALOK. Az újonnan létrehozott kormányhivatalokkal a kormány a közigazgatást tervezi egyszerűsíteni, és saját befolyását növelni a megyei államigazgatásban: ez lenne az első lépése annak a folyamatnak, amelynek végcélja 2012-13-ra bevezetni az egyablakos ügyintézést. A tervek szerint a megyék feladatainak jelentős részét a kormányhivatalok vennék át, ám többször is elhangzott a kritika, hogy a részletes szabályozást még egy hónappal a működés kezdete előtt sem dolgozták ki. Sőt, az eredeti költségvetési tervek is csupán 7 és fél milliárd forint állami támogatást juttatnának a társaságiadó-bevételekből. Szabó Erika módosító javaslata ezt közel 80 milliárdra emelné fel átcsoportosításokkal. Az ehhez szükséges összeg legnagyobb részét a regionális munkaügyi központok támogatásának teljes megszüntetésével érné el, de szintén jelentős összeget emelne át a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól és az Országos Tisztiorvosi Hivataltól. Ezenkívül a társasági adóból az új hivatalokra szánt összeget is két és fél milliárddal megnövelné. Rogán Antal javaslata ennél kevesebbel, 7,5 milliárdról 8,2 milliárd forintra növelné a kormányhivatalokra fordítható költségvetési bevételeket, de ő nemcsak a társasági adóból, hanem a lakossági illetékekből is többet szeretne átirányítani a közigazgatás átszervezésére. Rogán egy másik indítványa a kormányhivatalok év közbeni létszámbővítésének az alapját teremtené meg, 237 millió forint társaságiadó-bevételt szánna arra, hogy a hivatalok szociális feladataival többen foglalkozzanak júliustól. Ugyanez az indítvány feladatátcsoportosítást is magában foglal: kivenné a jegyzők kezéből a nem önkormányzati iskolák működési engedélyével kapcsolatos döntéseket, és ezeket is a kormányhivatalok feladatává tenné. OKTATÁSÜGY: A tervbe vett változtatások egyik legfontosabb célpontja az oktatásügy. Az oktatási bizottság 700 millió forintnyi jövedékiadó-bevételt adna a Nemzeti Erőforrás Minisztériumon keresztül az önkormányzatoknak az általános iskolák támogatására, további 300 milliót pedig az önkormányzatok központosított előirányzataiból csoportosítana át erre a célra. Ebből az egymilliárd forintból az egész napos oktatást finanszíroznák, valamint a támogatást elnyerő iskolák működési költségeit és rekonstrukcióját fedeznék. Egy fideszes módosító javaslat a többcélú kistérségi társulásoktól vonna el 1,2 milliárd forintot, s ugyanennyivel csökkentené az önkormányzatoknak adott oktatási célú kiegészítő támogatást, az így felszabaduló összeget pedig közvetlenül az általános iskoláknak és óvodáknak adnák. KISTELEPÜLÉSEK ÉS NAGYVÁROSOK. Több kormánypárti módosító javaslat is a hátrányos helyzetű, elsősorban kistelepülési önkormányzatok számára csoportosítana át több forrást. Tasó László és Tiba István az önkormányzati fejezeti tartalékot 9 milliárd forinttal bővítené a 2009-es jövedelemdifferenciálódás mérséklésénél beszámítással érintettek támogatásának kárára. Az így összesen 23 milliárdos összeget az önhibájukon kívül hátrányos helyzetben lévő önkormányzatok vehetnék igénybe. A nagyobb önkormányzatok bevételeit is növelné Kósa Lajos és több más kormánypárti képviselő indítványa. 2009 óta a közigazgatási bírságokból származó bevételek negyede az önkormányzatokat illeti meg, a javaslat ezt az arányt 30 százalékra emelné fel. A legnagyobb, a Fővárosi Önkormányzatot támogató javaslat pedig Tarlós Istváné és Bagdy Gáboré, ez az szjabevétel Budapesten maradó részét 2,2 százalékról 3-ra emelné. Ez a tervek szerint közel kétmilliárdos pluszt jelenthet a fővárosnak. A TÁMOGATÁSNÖVELÉS FŐ FORRÁSAI (megyei kormányhivatalok támogatásnövelése céljából, millió forint) Eredeti költségvetési támogatási javaslat Forrás: Szabó Erika javaslata, parlament.hu Ebből a kormányhivatalokhoz átcsoportosítanának Regionális munkaügyi központok 19 079,8 19 079,8 Nemzeti Közlekedési Hatóság6 290,5* 11 577,6* Országos Tisztiorvosi Hivatal 15 012,9 9 570,4 Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal 14 297,3 8 883,7 Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség 5 830,8 4 328,2 Igazságügyi szolgálat 4 834,6 4 164,2 Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 3 066,7 2 249,1 * A befizetési kötelezettség, illetve ennek megnövelése. SZÁMOLGATNAK. Ha a módosításokat elfogadják, újra kell számolni az önkormányzatoknak, hogy mennyivel gazdálkodhatnak majd valójában VILÁGGAZDASÁG ONLINE Ajtót mutat Svájc a külföldieknek? Évente 1500 külföldit utasíthatnak ki Svájcból a korábbi 350 helyett, ha bűncselekményt követnek el, vagy ha feketén vállalnak munkát, illetve ha visszaélnek a szociális juttatásokkal. Az EU a bevándorlást és a rasszizmust előtérbe toló, aggodalomra okot adó új helyzet körültekintő tanulmányozására tett ígéretet. vg.hu/svajc RÖVIDEN Lesújtó vélemény Magyarországról A régióban egyedüliként Magyarország tart ki a populista politika mellett, a többi országban a válság okozta mélyrepülés véget vetett az üres ígéretek hangoztatásának, s a kormányok hozzáláttak a komoly költségmegszorító intézkedésekhez - írja a Financial Times tegnapi kelet-középeurópai befektetési mellékletében. Az Orbán Viktor vezette Fidesz számos populista elemet kevert politikájába azzal, hogy extra adókat vetett ki a versenyszféra ágazataira - írja lap. IVG Pár hét és jöhet a leminősítés A Moody's egy-két héten belül dönt Magyarország adósbesorolásáról - az elemzők leminősítést várnak. A jelenlegi besorolás Baa1, ez a harmadik legalacsonyabb befektetési kategória. Magyarország adósságdinamikája rosszabb, mint azt korábban vártuk - hangsúlyozta Kristin Lindow, a Moody’s Investors Service alelnöke. Az első számú kérdés az, vajon az államadósság következő időszaki alakulása a korábban tervezettnek megfelelő lesz-e. hvg.hu HIRDETÉS másképp , mint mások TÁJÉKOZTATÓ KÜLDÖTTKÖZGYŰLÉS ÖSSZEHÍVÁSÁRÓL Az AXA Önkéntes Egészségpénztár (a továbbiakban: Pénztár) Igazgatótanácsa ezúton tisztelettel tájékoztatja a Pénztár tagjait, hogy az alábbi helyszínre és időpontra összehívta a Pénztár 2010. évi második rendes Küldöttközgyűlését (a továbbiakban: Küldöttközgyűlés). A Küldöttközgyűlés helyszíne: 1138 Budapest, Váci út 135-139. D torony, földszinti előadóterem A Küldöttközgyűlés időpontja: 2010. december 17., 10 óra A Küldöttközgyűlés napirendje: 1. A Pénztár 2011. évi és 2011 -2013. évi pénzügyi terveinek elfogadása. 2. A Pénztár Alapszabályának módosítása. 3. Vezető tisztségviselők lemondása, vezető tisztségviselők megválasztása. 4. A likviditási tartalékból a működési tartalék javára történő átcsoportosítás. 5. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete JÉ-IV-73/2010. és JÉ-IV-80/2010. számú határozatainak ismertetése. 6. Egyebek. Amennyiben a Küldöttközgyűlés a fenti időpontban határozatképtelen, úgy 2010. december 17-én 10 óra 15 perckor megismétlésre kerül ugyanazon a helyszínen, változatlan napirendi pontokkal. Felhívjuk a tisztelt tagság figyelmét, hogy a Küldöttközgyűlésen a tagság képviseletét a pénztártagság által a küldöttválasztó gyűléseken megválasztott küldöttek látják el. Az egyes választókerületek pénztári küldötteiről a Pénztár a tagok részére a 06 40 30 30 30 AXAIine számon ad felvilágosítást, hétfőtől csütörtökig 9 óra és 17 óra között, pénteken 9 óra és 16 óra között. A Küldöttközgyűlés meghirdetett napirendjéhez kapcsolódó dokumentumok 2010. december 16-án 9 és 14 óra között a Pénztár székhelyén (1138 Budapest, Váci út 135-139. D torony) megtekinthetők. az AXA Önkéntes Egészségpénztár Igazgatótanácsa