Világgazdaság, 2011. április (43. évfolyam, 63/10578-82/10597. szám)

2011-04-01 / 63. (10578.) szám

2011. április 1., péntek BELFÖLD VILAGGAZDASAG 3 Mégiscsak megszűnik az ITD Párhuzamosan működik a régi és az új befektetésösztönző és kereskedelemfejlesztő állami szervezet Vagy végelszámolással bezár­ják, vagy egy másik társaság­ba olvasztják az ITD Hungary Zrt.-t - tudta meg a Világgaz­daság a felelős szaktárca állás­pontját. Még nem született meg erről a hivatalos döntés, de annyi bizonyos, hogy kora nyárig nem zajlik le a folya­mat. Voltak olyan vélemények, hogy az ITD-t is meg kellene tartani, egyfajta háttérintéz­ményként. A korábbi befek­tetésösztönző és kereskede­lemfejlesztő ügynökség felada­tait közben már átvette a Nem­zeti Külgazdasági Hivatal. VG-összefoglaló Miközben az Orbán-kormány nem sokkal felállása után azzal az indokkal helyezte át a külgaz­daságért felelős gazdasági tárcá­tól a fejlesztési minisztériumhoz tartozó MFB-hez a külföldi tőke­bevonás és a magyar tőkeexport ösztönzését, a kereskedelemfej­lesztést közel húsz éve végző ITD Hungary Zrt.-t, hogy a cso­port része több más, e tevékeny­séget kiegészítő szervezet (Eximbank, Mehib, Corvinus), alig pár hónappal e döntés után új koncepciót valósított meg. Ja­nuár elsejével felállíttatta a Nem­zetgazdasági Minisztérium (NGM) háttérhivatalaként a Nemzeti Külgazdasági Hivatalt (HITA), a jogelődnek deklaráltan nem, ám tevékenységi körben egyértelműen az ezzel a lépéssel gyakorlatilag halálra ítélt ITD utódszervezetét. Ezt szakmai berkekben több mint furcsának tartják, rámutatva: felesleges volt e kitérő, kiváltképpen az, hogy kivezetnek egy a rendszer­­váltás óta külföldön is jól csengő márkanevet (ITD), mindezt vala­mifajta - legalábbis vélt - presztízsokokból. Nevük elhall­gatását kérő szakemberek állít­ják: ez részint felesleges plusz­pénzbe kerül, hiszen egy új hiva­talt kell(ett) felállítani, kiépíteni, megszervezni, illetve bevezetni, ráadásul az előző átszervezés po­zitív hatásai is eltűnnek. „Nem kell egyazon miniszté­riumhoz tartozni a befektetők hatékony kiszolgálásához. Lehet mátrixszemlélettel együttmű­ködni. Erre az MFB és csoport­tagjai készek” - reagált lapunk fenti anomáliára vonatkozó kér­désére Nyíri János, az MFB Zrt. szóvivője. „Természetesen a HITA-nak együtt kell működnie az NFM-mel, az MFB-vel, annak leánycégeivel a külföldi befekte­tők megfelelő kiszolgálása érde- EMLÉKEK. Szakemberek szerint komoly érték veszhet el a külföldön jól csengő ITD márkanév mellőzésével FELESLEGESSÉ VÁLT AZ ITD? „Nem pártolnánk, hogy két ITD legyen, fölösleges a piaci szereplők körében za­vart okozni” - reagált lapunk információjára Nyiri János, hogy egyes vélemények szerint megmaradna az ügy­nökség mint az anyatárca egyfajta háttérintézménye. Szakmai körökben ezzel kapcsolatban ugyanis arra mutatnak rá, hogy az ITD-kében. Ebben van a hivatalnak nagy felelőssége” - fűzte hozzá. Ezzel együtt is - állítják szakér­tők - ismét bonyolultabbá válik majd az egyeztetés konkrét ügyekben, amit újfent házon kí­vül kell majd intézni. Bonyolítja a helyzetet az is, hogy az új hivatal finanszírozó­nál továbbra is van olyan tu­dás és tapasztalat, amely segíthetné például Fellegi Tamás fejlesztési minisztert, a többi között az orosz, a kí­nai és az ukrán gazdasági kapcsolatok kormánymegbí­zotti minőségében. A szóvi­vő tudatta: pillanatnyilag az tűnik bizonyosnak, hogy be­zárás vár az ITD-re. A mi­kéntje még kérdéses, ha ugyan az NGM feladata, de a befektetésösztönzésre és a ke­reskedelemfejlesztésre denomi­nált költségvetési források két tárcánál találhatók. A HITA költségvetési előirányzatát a Nemzetgazdasági Minisztérium fejezeten belül a 2011. költség­­vetési törvény tartalmazza a működési költségekre, illetve a programfinanszírozási igények­re. Emellett a Nemzeti Külgaz­dasági Hivatal fejezeti soron van 2,307 milliárd forint elő­irányzat, illetve a nemzetközi befektetéseket támogató célelő­irányzatban 1,8 milliárd, s az azt előkészítő alap is ott találha­tó. Ugyanakkor a beruházás­ösztönzési célelőirányzat a fej­lesztési tárcánál maradt - ez pe­dig nem elhanyagolható, hiszen egy felülről nyitott kasszáról van szó, amelyben 13,5 milliárd forint áll rendelkezésre. Nehezíti az új hivatal munká­jának gördülékeny indulását az is, hogy - miként lapunknak töb­ben állították - a két felelős tárca közötti átadás-átvételi folyamat keretében nem sikerült pontosan megállapodni abban, hogy mit is vihetnek át az ITD-től a HITA-ba átvett szakértők. Ugyanis a HITA nem új alapokról indult, az ITD szakemberei közül eddig már mintegy 70-80-at átvett. (A hiva­tal a vonatkozó kormányrendelet szerint összesen 155 főt foglal­koztathat.) Információink szerint vita volt és van abban, hogy mi­lyen dokumentumokat, elemzé­seket stb. vihetnek át a munka­társak az új hivatalba. Márpedig az eddig az ITD által vitt projek­tek (például egy külföldi befekte­tés vagy éppen egy külföldi kiál­lításon való komplex magyar megjelenés előkészítése) ezentúl a HITA felelősségi körébe tarto­zik, s - némileg sarkítva - az ITD-ben a potenciális befektető­vel pénteken lezajlott tárgyalást hétfőn már a HITA-ban folytatja ugyanaz a szakértő. Dobos Erzsé­bet, a HITA elnöke minapi sajtó­­tájékoztatóján a Világgazdaság kérdésére ezzel kapcsolatban le­szögezte: „Az átadás-átvétel ré­szét képezik a szakmai háttér­anyagok is.” Nyiri János pedig úgy fogalmazott: „Az ITD és az MFB mindenben csak a törvé­nyes úton tud eljárni.” Hozzátet­te egyébként, hogy „az ITD a ma még nem működő hivatal mun­káját végzi - mivel a hivatalt föl­állították ugyan, de a struktúrája kiépülésének az ideje elhúzódott, ezalatt az ITD pedig nem hagy­hatta el a terepet. A magyar gaz­daságfejlesztés és a külföldi be­fektetők érdekében a saját és az MFB kockázatára működik, mi­vel az átmeneti idő munkameg­osztására nincs megállapodás.” TÖBB TUCAT MUNKAVÁLLALÓ SORSA VÁLT BIZONYTALANNÁ „Az MFB keresi a minden munkavállaló számára legjobb megoldásokat. Az MFB tavaly november-december óta több rugalmas, áthidaló meg­oldást javasolt, amelyek a tör­vényességnek és a folyama­tos üzletvitelnek egyaránt megfeleltek” - ezt a választ kaptuk Nyiri Jánostól arra, hányan dolgoznak jelenleg az ITD állományában. Amit tudni lehet: mintegy 250 embert foglalkoztatott az ITD buda­pesti központjában és regio­nális irodáiban, közülük eddig legfeljebb nyolcvan került át a FI­TA-hoz, amely az ITD-től ki­lépetteket alkalmaz új munka­erőként (s a folyamatban az ITD régi munkatársainak el­vesznek a szerzett jogai). A maradék 170 közül többen (hogy hányan, nem tudtuk meg) menet közben maguk távoztak a piaci szférába. Az ITD-t a korábban már az MFB által - furcsa körül­mények között - kinevezett vezetők irányítják. Orvosok nélkül maradhatunk A népegészségügyi termékdíj harmada fedezné a doktorok bérigényét SZORÍTÁSBAN. Biztosan állít­ható: ha a politika nem nyúl be­le az egészségügyi rendszerbe, 2013 végére közel 4000 orvos tá­vozik az országból - állítja Papp Magor, a Magyar Rezidens Szö­vetség elnöke. Tűzoltásként 67 milliárd forint kell ahhoz, hogy a rezidensek 85-97 ezres havi bé­rét 200 ezerre, a kezdő szakor­vosokét e fölé emeljék, külön­ben a fiatalok távoznak. Annak kapcsán mondta ezt az elnök, hogy gőzerővel folyik a egészségre káros élelmiszerek­re kiróni szándékozott nép­egészségügyi termékdíj beveze­tésének előkészítése. Ennek egyik változata 386 milliárd fo­rint extraadó-bevétellel számol, amelyre sokan kivetették a háló­jukat. (VG, 2010. március 31.) Pe­dig a pénz harmadából a nem­zetgazdasági átlagfizetés három­szorosára, nettó 370-380 ezer fo­rintra emelhetnék az orvosok bérét, amellyel elégedettek len­nének. A magyar gazdaságtól ugyanis nem várható el, hogy a nyugati országokéhoz igazítsa az orvosbéreket, de az országos bérarányok rendezését igen - tette hozzá Papp Magor. Az orvosok elvándorlása nem riogatás: tavaly 1111-en kérték ki a hatóságtól a külföldi mun­kavállaláshoz szükséges igazo­lást. Egy szakorvosjelölt Angliá­ban 4300 eurónak megfelelő fi­zetést kap. Utalva a jobb egész­ségügyi mutatókkal rendelkező csehekre, az elnök elmondta: jogszabályi ígérvénnyel vissza lehetett tartani a távozni akaró orvoskart. Jó lenne, ha ezt a ma­gyar politika is megtenné. ■ VG Ö­N­ KORMÁNYZATI GESZTUSRA LENNE SZÜKSÉG Miközben soha nem ta­pasztalt orvosi migráció kezdődött, s az egészség­ügyért felelős államtitkár pénzforrások után kutat, az adópolitikáért felelős nem­zetgazdasági tárca hallgat. Csak remélni lehet, hogy nem sokáig, s azt is, hogy a népegészségügyi termékdíj az egészségügyben marad - mondta Sinkó Eszter egészségügyi közgazdász, aki szerint a kormánynak sürgősen gesztust kellene gyakorolnia, mivel az ágazat kritikus forráshiánya miatt el­szegényedett kórházak már évek óta nem tudnak bért emelni. _L Credit Suisse Fund Management S.A. 5, rue Jean Monnet, L-2180 Luxembourg, R.C.S. Luxembourg B 72 925 Tájékoztatás a Credit Suisse Fund (Lux) befektetőinek A fent említett Alapkezelő döntésének értelmében, az alábbi részalap átadja eszközeit és kötelezettségeit a következők szerint: Ezentúl mint “megszűnő Részalap” Ezentúl mint “átvevő Részalap” Cred’ Suisse Fund (Lux) Ósdit Suisse Bond Fund (Lux) TOPS US$ Money Plus Short Maturity US$_________[__]_____________________v '__________ A megszűnő részalap azon befektetőinek befektetési jegyeit, akik nem adták be visszaváltási megbízásukat 2011. március 23-án délután 3-ig (közép-európai idő szerint), a 2011. március 28-án számított, 2011. máricus 31-i értéknapú átváltási árfolyamon váltják át, az alábbiak szerint: Credit Suisse Fund (Lux) Class B USD 1.154,731947 Money Plus Short Maturity ÜSS Class P USD 1.191,632589 Class Í USD 127,615867 Credit Su!sse Bond Fund (Lux) TOPS US$ c|ass p usp , D00 000000 Felhívjuk a befektetők figyelmét arra, hogy - a Értékesítési Tájékoztató szabályainak megfelelően - a Credit Suisse Bond Fund (Lux) Értékesítési Tájékoztatóját, Egyszerűsített Tájékoztatóját és a Kezelési Szabályzatát, valamit az éves és féléves jelentéseket az Alapkezelő székhelyén díjmentesen szerezhetik be, illetve kérhetik. A befektetőknek saját maguknak kell tájékozódniuk a fent említett eszközátkerülés lehetséges adóvonzatával a lakhely, tartózkodási hely vagy állampolgárság szerinti ország szabályainak megfelelően. Luxembourg, 2011. március 29. Alapkezelő: Credit Suisse Fund Management S.A. Letétkezelő: Credit Suisse (Luxembourg) S.A. VILÁGGAZDASÁG ONLINE Klónélelmiszerek - Lassan készülő szabály Az Európai Tanács és az Európai Parlament delegáci­ója a közelmúltban sikerte­len tárgyalást folytatott a klónozott állatok leszárma­­zottaiból készülő élelmisze­rek sorsával kapcsolatban. A tanács sem a tiltást, sem az ilyen termékek jelölését nem tartja kivitelezhetőnek. A fogyasztóvédelmi szerve­zetek szerint nem remény­kedhetünk gyors megoldás­ban, hiszen még a termé­szetes úton szaporított álla­tokból készült termékek je­lölésében is alig történt elő­relépés. www.vg.hu/klon RÖVIDEN Negatívak a kkv-k várakozásai Tíz ponttal csökkent a K&H kis- és középvállalkozási bizalmi indexe, a jelenlegi­­20 pont gyakorlatilag a két évvel ezelőtti szintnek felel meg. Egyre több vállalkozás számít a közterhek növeke­désére, és az erre vonatko­zó pozitív várakozások el­tűntek. Emellett nagymér­tékben romlott az uniós pá­lyázati forrásokhoz való hoz­zájutás megítélése, de a vál­lalati hitelkamatok változásá­ra vonatkozó várakozások is negatívak. A vállalkozások működését meghatározó tíz legfontosabb tényező közül egyedül a munkaerőhelyzet megítélése javult, köszönhe­tően annak, hogy tovább nőtt a munkaerő-felvételt tervező vállalkozások ará­nya.­­ VG Tízmilliárdot már kapott a BKV Megérkezett a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. számlájára az állami költ­ségvetési tá­mogatásként várt 19 milliárd forint első részlete, 10 milli­árd forint, amelyet a kor­mány a 4-es metró második (Keleti pályaudvar-Bosnyák tér közötti) szakaszára szánt keretből előlegezett meg. Ezt a szakaszt a főváros - mint azt korábban Tarlós István főpolgármester bejelentette - az első (a Kelenföldi és Ke­leti pályaudvar közötti) ütem elkészülte utánra halasztotta. I VG

Next