Világgazdaság, 2011. május (43. évfolyam, 83/10598-104/10619. szám)

2011-05-23 / 098. (10613.) szám

2 VILÁGGAZDASÁG INTERJÚ 2011. május 23., hétfő Nem az atomenergia-termelés bővítése az egyetlen reális alternatíva Magyarország számára - hangsúlyozta lapunknak Jávor Benedek, aki szerint a paksi bővítésről szóló döntéssel tíz évet kellene várni. HALÁLRA ÍTÉLT KÖRNYEZETVÉDELEM? A környezetvédelmi tárca beol­vasztása a Vidékfejlesztési Mi­nisztériumba kilátástalan hely­zetbe sodorta az ágazatot - véli Jávor Benedek, az Országgyű­lés fenntartható fejlődés bizott­ságának LMP-s elnöke. Gyükén Mercédesz - Vég Márton - Nagyjából egy éve tagjai a parlamentnek. Szakmailag mennyire elégedett a szereplé­sükkel?­­ Azzal a programmal kerül­tünk be a parlamentbe, hogy „le­het más a politika”, vagyis­ egy szekértáborok felett álló politi­zálást fogunk folytatni és egy­ben felmutatni azokat az ökopolitikai értékeket, amelyek­­nek nincs meg a politikai képvi­selete Magyarországon. Az LMP be tudta bizonyítani, hogy lehet alapvetően szakmai alapon poli­tizálni. Amire az LMP-nek szük­sége lett volna, az négy nyugodt év, amíg felépítheti a hátterét, országos hálózatát, beágyazott­ságát. Ezzel szemben a parla­mentbe kerülésünket követően néhány héttel a magyar demok­rácia elmúlt húsz évének egyik legsúlyosabb válsága kezdődött meg, a demokrácia alapintéz­ményeinek a leépítése. Egy ilyen hihetetlenül kiélezett poli­tikai erőtérben kell felépíteni a pártot. - Nem szorult háttérbe az ökopolitikai irányvonal? A fukusimai atomkatasztrófából például sok európai zöldpárt tudott magának népszerűséget szerezni. Az LMP hogyan tudta megragadni az atomenergia el­leni fellépés eszközét? - Még ha nagyon kis vízho­zammal is, csörgedezik a vita a magyar energiapolitikáról és a magyar atomenergia sorsáról. Ez jelentős mértékben az LMP- nek köszönhető, és ez nem Fukusimával kezdődött. Mi ta­valy ősz óta próbáljuk bevinni a közbeszédbe az energiapolitika kérdéseit, mivel ez sokkal job­ban meghatározza Magyaror­szág jövőjét, mint egy csomó szimbolikus kérdés, amelyekről az újságok címlapján és a parla­mentben folyik a kardozás. - Az energiaforrások diverzifi­kálásának kérdését azért a kormány is elég komoly témává tette, az uniós energiastratégia előtérbe emelésével is. Mennyi­re elfogadható ez a stratégia? - Az energiaforrások diverzi­fikálásának elsősorban többféle termelési formát kell jelentenie, és kisebb részben azt, hogy ugyanazt a földgázt különböző forrásokból szerezzük-e be. Ma­gyarország nem attól fog ener­giafüggetlenné válni, hogy mos­tantól az orosz-ukrán gázvitá­kon kívül a török-iráni gázviták is meg fogják szabni az energia­­politika jövőjét. Az a kérdés, ké­pesek vagyunk-e egy teljesen más stratégia mellett letenni a voksunkat, amely az energiaha­tékonyságon, energiatakarékos­ságon alapszik, az alternatív energiaforrások széles körű használatán, rövid távon pedig egyéb, pillanatnyilag nem ki­váltható, például fosszilis ener­giaforrásokkal is számolva. Rá­adásul látni kell, Magyarország pénzügyi forrásai korlátosak: amit az egyik célra szánunk, az a másik céltól veszi el a forráso­kat. Az energiapolitika befolyá­solására rendelkezésre álló ke­ret véges, kivéve persze azokat a fejlesztéseket, amelyeknél uniós források állnak rendelkezésre. Megújuló energiaforrások, energiahatékonyság esetében jelentős ilyen források vannak, miközben mondjuk a paksi atomerőmű fejlesztése mellé nem lehet ilyeneket rendelni. Azt szeretném, ha az erőmű jö­vőjéről szóló vita nyitott lenne, nem az lenne az egyetlen meg­oldás, hogy Paksnak működnie kell. A most felvázolt energia­­stratégia az első olyan kormány­zati dokumentum, amely egyál­talán felveti más megoldások le­hetőségét.­­ Egyelőre a paksi blokkok élet­tartamának a meghosszabbítá­sa került terítékre.­­ Az is kérdés, hogy a bővítés költsége, az a 2-3 ezer milliárd forint, ami a magyar GDP tíz százaléka, gyakorlatilag azt je­lentené, hogy Magyarország az atomenergia mellett tette le a voksát. Ha berakunk még két blokkot Paksra, és a magyar energiatermelés 70 százaléka alaperőművi áramként kerül előállításra, iszonyatosan beszű­kül a játéktere a magyar ener­giapolitikának. Az is kérdés, hogy a Magyar Villamos Művek honnan teremti elő az önrészhez minimum szükséges 5-600 mil­­liárdot? Ezzel erős profitkény­szere lesz a villamos műveknek, ami ellentmond a kormányzat azon törekvésének, hogy mes­terségesen alacsonyan tartsa az energiaárakat, másrészt a kép­ződő profitot egyetlen célra kell elkölteni. A fennmaradó finan­szírozás is kétséges: valószínű, hogy állami garancia mellett képzelhető el csak, az pedig a magyar államadósságot növelné. Ez megint nem jön össze a kor­mány célkitűzéseivel. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy ez a 2-3 ezer milliárd forint öt négyes metró, tíz Margit híd. És ha megnézzük, hogy a ma­gyar nagyberuházások hogyan, mekkora korrupciós nyomással készültek el, akkor egy pillanat­ra kiver bennünket a víz, ha egy ekkora fejlesztést képzelünk magunk elé. - Mi lehetne a kielégítő megol­dás az energiaellátás problé­máira? - A paksi erőmű élettartam­hosszabbítására nehéz reális al­ternatívát kínálni. A körmünkre égett a dolog, hiszen jövőre lejár az I. blokk élettartama, és azt az 500 megawatt kapacitást vala­honnan elő kellene teremteni. Ami a bővítést illeti: az új blok­kok a 2032-37 között lejáró blokkok helyére lépnének be. Egy ilyen blokk létesítésének az időtartama nagyjából tíz év. Te­hát ha helyettesíteni akarjuk a majdan bezárandó blokkokat, a húszas évek elején kell ezt el­kezdeni. Mi a mellett érvelünk, hogy a kormány azonnal adja fel a bővítési folyamatok előkészí­tését. Nem tudjuk ma még, hogy az 2020-as években hogy fog ki­nézni a nemzetközi energiapoli­tika. Az atomerőművek létesíté­sének költségei az elmúlt évek­ben stagnáltak, Fukusima után A környezetvédelmi ál­lamtitkárság az elmúlt egy évben gyakorlati­lag semmit nem tett le az asztalra, a biztonságnövelés finanszírozá­sa miatt vélhetően emelkedni fognak, míg a megújuló energia­­források bekerülési költsége meredeken csökken. Egyelőre nem lehet megjósolni, ezek mi­kor keresztezik egymást. Biztos, hogy e tekintetben 2020-ban már világosabban látunk. Ad­digra a magyar energiapolitikát is meg kellene határozni, és alapvetően egy energiahaté­konyság, energiatakarékosság, alternatív irányba kellene men­ni, a forrásokat ebbe az irányba kellene összpontosítani. - Kisebb kapacitású, alternatív forrásokra gondol, mint a szél­parkok? - A geotermikus erőművek jó alaperőművek. A biomassza ka­pacitása rugalmasan és gyorsan változtatható, a szélerőművek teljesítménye hektikus, de ren­delkezésre áll. Ezeket kellene fejleszteni, és 2020-ban meg­nézni, hol tart a nemzetközi és a magyar energiapiac. Ráadásul ha most fejlesztünk, akkor a mostani technológiával fejleszt­jük a termelést, márpedig az atomenergia hívei is gyakran emlegetik, hogy nem tudni, 2020-ra milyen irányba fejlődik ez az ipar.­­ Térjünk vissza az aktuális kérdésekre. A vörösiszap-ka­­tasztrófa utáni rendezést meny­nyire találja kielégítőnek? - Ellenzékiként nyugodtan mondhatom, hogy a magyar kormány a vörösiszap-kataszt­­rófa utáni fellépés során alapve­tően jól teljesített. Lehet megfo­galmazni kritikákat, például a szabályozási módosítások egy része máig hiányzik, a tájékoz­tatásban időnként súlyos prob­lémák voltak és vannak, de szűk értelemben véve a kataszt­rófa elhárításában nem teljesí­tett rosszul sem a katasztrófavé­delem, sem a kormányzat. Ne feledjük: egy soha nem látott helyzetben kellett kitalálni, mi a teendő. Nem volt rossz döntés a Mal Zrt. állami irányítás alá vé­tele sem, azzal együtt, hogy az ezt lehetővé tevő jogszabályt erősen kritizáltuk, hiszen, meg­teremtette a lehetőségét egy sokkal szélesebb körű állami beavatkozásnak a gazdaságba. Ami a helyreállítást illeti, már több kérdés merül fel, elsősor­ban a helyreállítási keretek fel­használásának az átláthatósá­gával kapcsolatban. - Hogyan ítéli meg a környe­zetvédelmi tárca beolvasztását a Vidékfejlesztési Minisztéri­umba? - Abszolút bebizonyosodott, amit az első pillanatban mond­tunk, hogy ez a halála ennek a szektornak. Az érdekérvényesí­tő képessége minimálisra fog csökkenni, a jelentősége el fog halványulni - ez egy az egyben bekövetkezett. Az államtitkár­ság az elmúlt egy évben gyakor­latilag semmit nem tett le az asztalra. A hulladéktörvény mó­dosításának például tavaly de­cemberben hatályba kellett vol­na lépnie, ehhez képest a jogal­kotási tervben a tavaszi ülés­szak végéig nem szerepel. Mind­eközben a zárolásoknál látszott, milyenek az erőviszonyok a mi­nisztériumon belül: a tárcára ki­rótt 19 milliárd forintos zárolás­nak a felét ráterhelték arra a környezetvédelmi ágazatra, amely a minisztérium költségve­tésének a 20-22 százalékával gazdálkodik. Mára működéskép­telenné vált az intézményrend­szer. A vízügyi igazgatóságok abbahagyták a belvíz elleni vé­dekezést, a nemzeti parkok pénz hiányában elsősorban azzal fog­lalkoznak, hogyan lehet benzint tankolni a járművekbe. És ezt szó nélkül tűri a környezetvédel­mi államtitkárság. Nyilvánvaló, hogy az ágazat tökéletes leépü­lése zajlik, és ennek az az oka, hogy resztliként nyomták be az agrárium alá szinte főosztály szinten ezt az ágazatot.­­ Ha vízgazdálkodásról beszé­lünk, a Duna-stratégia kap­csán újból felmerült a vízlép­csők kérdése, és megint csak kiderült, ez a magyar politikai életben még mindig tabunak számít.­­ Ez nem tabu, a Duna ma­gyarországi szakaszán nagy, síkvidéki erőművekre nincs szükség, és ezt nyílt vitában is meg lehet, meg kell indokolni. Ezeknek a költségei, a társadal­mi, ökológiai hatásai meghalad­ják azokat a hasznokat, amelye­ket energiatermelésben hoznak. Azon hozadékai, amelyek a ha­józás fejlesztésével kapcsolato­sak, más módon is teljesíthetők. Természetesen ha azt akarjuk, hogy a német rajnai flotta zavar­mentesen haladjon a magyaror­szági Duna-szakaszon, akkor ki kell betonozni a Dunát. Kérdés, hogy a magyar kormánynak ez-e a célja? - Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár többször hangsú­lyozta, hogy nem. De akkor úgy kell hagyni a folyót, ahogy van? - Sokkal szelídebb megoldá­sokkal a kritikus pontokon lehet javítani a hajózás feltételeit. A magyar társadalom és a gazda­ság szempontjából nem az a fő probléma, hogy a tranzitforga­lom nem tud elég intenzíven át­menni a magyar Duna-szaka­­szon, hanem hogy a magyar gaz­daság produktumait nem tudjuk hajóra rakni, mert nincs kikötői kapacitás, nincsenek intermo­­dális kapcsolatok, hiányos az előrejelzés, az informatikai rendszer, és nincs a dunai vízjá­ráshoz illesztett magyar hajó­flotta. Itt lenne szükség sürgős fejlesztésre. JÁVOR BENEDEK: Magyarország nem attól fog energiafüggetlenné válni, hogy mostantól az orosz-uk­rán gázvitákon kívül a török-iráni gázviták is meg fogják szabni az energiapolitika jövőjét NÉVJEGY 1972. július 2-án szüle­tett Budapesten 1990-ben érettségizett Pannonhalmán 1997- ben diplomázott az ELTE-n biológusként 1998- tól a Pázmány Pé­ter Katolikus Egyetem kör­nyezetjogi tanszékének oktatója 2000-ben a Védegylet alapító tagja 2008-ban az LMP egyik alapítója 2010-től parlamenti kép­viselő, frakcióvezető-he­lyettes, az Országgyűlés fenntart­ható fejlődés bizottságá­nak elnöke Nős, felesége múze­umpedagógus

Next